Vi fortsätter med dokumentationen av busslinjer som Östgötatrafiken lade ned i mitten av denna månad med denna linje, linje 669 från Skänninge via Hogstad till Väderstad.
Här ser vi först Bliva Buss 8303 som vi ser mitt på linjen vid Mjärdevi vid Hogstad utanför Mjölby. Här går det idag ingen busslinje.
Vi åker vidare i Östergötland bland linjer som inte längre finns, denna linjen finns inte heller kvar och ingen linjetrafikbuss kör längre denna lilla krokiga väg.
Här kommer Transdev 6007 på linje 544 som gick från Skeda Udde till Skeda Udde men via en massa småbyar, b. la Sandebo. Här ser vi dock busslinjen vid Övre Tobo söder om Linköping.
I Norsholm mellan Norrköping och Linköping korsar Södra stambanan här Göta kanal på en öppningsbar bro. Vi ser X61 209 i tåg 8757 från Norrköping till Mjölby/Motala passera bron.
En busslinje som inte ens kördes med vanlig buss var linje 666 från Mantorp till Fornåsa via Skeppsås med Mjölby Taxi 519 som här väntar på avgång vid Mantorp station den 2 juni. Denna linje är idag nedlagd.
Förflyttning till Vikingstad där X61 209 ankommer med tåg 8751 från Norrköping till Motala.
Två bilder på Blåklintbuss 8525 på en nedlagd busslinje, nämligen linje 570 från Vikingstad till Solkeryd. Här ser vi bussen vid Brunnstorp utanför Västerlösa när den är påväg mot Solkeryd.
Och en bild på bussen med slättlandskapet till höger.
En bana som inte haft mycket trafik under vintern 2016/2017 är Tjustbanan mellan Linköping och Västervik och detta p.g.a problem med fordonen.
Den 2 juni fungerade dock trafiken och vi ser Y31 1426 vid Banketorp med tåg 8592 från Västervik mot Linköping.
Rakt fram gick här förr en järnväg och det var den från skiljeväxeln efter Mormorsgruvan på Tjustbanan upp till Viresjö såg som revs i början av 2000-talet. Den hade enbart trafik till sågverket och trafikerades inte så ofta.
Jag är tillbaka i Norsholm igen den 3 juni för att fota ett passerande Krösatåg men först dök X61 201 i tåg 8849 mot Tranås upp.
Sedan kommer X11 3138 i tåg 24459 från Västerås N till Nässjö efter att ha varit på service.
Vi förflyttar oss till Nyköpingsslätten samma kväll och ser ett loktåg som just lämnat Nyköping bakom sig och passerar Väderbrunn. Det är Rc6 1345 främst i tåg 10241 från Gävle till Linköping.
Ytterligare ett loktåg och nu ser vi Rc6 1352 med tåg 242 Norrköping-Stockholm som passerar på samma plats.
Förflyttning till Gällsta strax utanför Jönåker där vi ser tåg 243 från Stockholm till Norrköping med Rc6 1366 som dragare.
Ytterligare ett loktåg vid Gällsta utanför Jönåker och nu är det Rc6 1344 i tåg 246 från Linköping till Stockholm som passerar.
Den 5 juni var jag en sväng vid Skutskär söder om Gävle där man dagarna senare skulle koppla in det nya dubbelspåret Furuvik-Skutskär och trafiken via denna delen skulle försvinna.
Här passerar X52 9065 med tåg 8446 från Uppsala till Gävle förbi landskapsgränsskylten mellan Uppland och Gästrikland vid Harnäs på linjen som idag är riven.
X40-3 3318 + X40 3303 passerar förbi samma plats med tåg 277 från Gävle mot Linköping. Landskapsgränsskylten kan ses inne bland träden till vänster.
Vi förflyttar oss till där sulfatfabriken ligger vid Skutskär och där kommer X55 3358 i tåg 10576 från Stockholm till Gävle (normalt Umeå) samtidigt som en bil tvättas i den enkla biltvätten jämte.
En stund senare ser vi Rc6 1402 + 1403 i tåg 84 från Stockholm till Östersund som passerar samma plats.
En bangårdsvy från Skutskärs gamla station.
X52 9055 passerar Skutskärs gamla station påväg från Uppsala till Gävle med tåg 8450.
X55 3358 kommer tillbaka igen och är nu påväg mot Stockholm med tåg 20579 efter att ha vänt i Gävle p.g.a banarbeten norrut. Här rullar man in i infartskurvan till Skutskär, en kurva där det idag inte går några tåg längre.
Lokomotor och vagnar som använts till nymakadamisering av bangården samt nya dubbelspåret till Furuvi, f.d Z67 560 med två makadamvagnar står uppställda på Skutskärs bangård.
X40 3307 + X40-3 3335 passerar förbi Skutskärs gamla station med tåg 278 från Linköping till Gävle. Tågen passerar inte här längre utan på det nya dubbelspåret som går bakom skogen i bakgrunden.
Vi förflyttar oss till nuvarande hållplatsen i Skutskär där Upptågen idag stannar. Såhär såg det ut på spår 3 norrut där det nu kommit kommit upp spår och signaler. En liknande bild tog jag i september 2014 på samma plats och då såg det ut såhär.
Vy från mittplattformen i Skutskär norrut någon vecka innan inkopplingsarbetet påbörjades för nya dubbelspåret som ses vika av till vänster längre fram. De spåren går direkt upp till Furuvik. Spåret till höger (som även ses på förra bilden) går ihop med gamla enkelspåret en bit ovanför där förgreningen för nya dubbelspåret blir och därför blir det en "extra båge" med
enkelspår som går ihop med dubbelspåret längre bort i kurvan.
X52 9033 i tåg 8454 från Uppsala till Gävle rullar in till plattform i Furuvik samma dag. Längre bort i kurvan ses det nya dubbelspåret vika av till höger mot Skutskär och tåget kom nu från gamla nu rivna enkelspåret från vänster.
I södra änden av Furuviks station ser där nya dubbelspåret kommer att vika av till höger från det gamla som går ihop i en växel en bit ner till vänster i bild.
En dålig bild tagen i extremt motljus på gamla banans växel till dubbelspåret Furuvik-Gävle. Både växeln och spåret här är idag rivet och tågen kör på spåren bakom
Sista bilden från platsen blir på X51 9025 som passerar förbi på gamla enkelspåret med tjänstetåg 18268 från Hagalund till Gävle.
Bussterminalen mitt i City i Motala stängdes igen den 10 juni för att det skulle byggas parkeringsplatser här istället. Jag var här den 7 juni för att dokumentera innan man stängde igen.
Här ser vi till vänster Bliva Buss 8035 och till höger Stångåbuss 651 stå vid bussterminalen.
En stund senare står Bliva Buss 8411 samt 8851 uppställda vid bussterminalen.
Bliva Buss 8411 svänger ut från bussterminalen för att avgå mot Vadstena.
Efter en stund svänger även Bliva Buss 8851 ut påväg mot Linköping som linje 53.
Och en busslinje som idag är nedlagd, denna lades ned likt de övriga i mitten av juni p.g.a bristande underlag.
Vi ser Bliva Buss 8401 på linje 619 från Motala ut till Nedralid via Smedsby.
Ytterligare en dubbeldäckare, denna gången Stångåbuss 713 som också är påväg mot Linköping, fast som linje 620.
Blåklintsbuss 651 avgår på linje 613 mot Vadstena via Fågelsta från Motala bussterminal.
Bussterminalen sedd från andra hållet.
Stångåbuss 8735 svänger in till bussterminalen på linje 520 från Linköping.
Slutligen en bild lite ovanifrån på bussterminalen.
Anhopning av stadsbussar vid Stora torget. Närmast Bliva Buss 8204, följt av 8211 samt 8208.
Utanför spårvägsmuseet i Norrköping samma kväll står M67 148.
Ytterligare två bilder på busslinjer som läggs ned senare samma månad, men denna gången i Norrköpingstrakten. Här det Nobina 6669 på linje 458 från Norrköping till Kårtorp som passerar förbi Öbonäs.
Samma buss är påväg tillbaka mot Norrköping igen efter att ha vänt vid Kårtorp och passerar Häradsviken.
Så något mer ovanligt för min del, nämligen flightspotting som skedde vid Bromma den 10 juni. Vi ser en kärra från Finnair, en ATR 72-500 från Helsingfors som just gör inflygningen till Bromma flygplats.
På Tvärbanans Solnagren kommer här A35 463 påväg från Solna till Alvik. Här har den just lämnat hållplatsen Norra Ulvsunda.
Ett flygplan från Braathens Regional (BRA) under inflygning till Bromma. Planet är fortfarande målat i Malmö Aviations färgsättning och är påväg från Göteborg.
Slussens station för Saltsjöbanans tåg den 10 juni som var sista dagen med trafik hit innan man stängde stationen och började riva spåren och plattformar. Bussterminalen är ännu (när detta skrivs i januari 2017) kvar.
Tåg från Saltsjöbaden med C11 2884 främst rullar in till Slussen sista trafikdagen.
Samma tågsätt men nu med C10 2915 avgår igen från Slussen påväg mot Saltsjöbaden.
Plattformen sedd från andra hållet, från utgången vid tunnelbanan till bussterminalen.
Så rullar C11 2898 främst in till Slussen.
C10 2889 främst rullar förbi Fåfängan invid Viking Lines terminal påväg ut mot Saltsjöbaden samma dag. Denna sträckan från Slussen till Henriksdal trafikeras inte just nu p.g.a Slussens ombyggnad.
Åt andra hållet kommer snart SSnJmf's (Stockholm-Saltsjöns Museiförenings) XCo nr 15 som körde på Saltsjöbanan denna sista trafikdag till Slussen. Här lämnar man just Henriksdal mot Slussen.
XCo 15 har avgått från Slussen igen mot Saltsjöbaden och passerar Fåfängan.
Tillbaka till Slussen där ett av Saltsjöbanans tåg mot Saltsjöbaden inväntar avgångstid.
XCo 15 ankommer här till Lillängen för nästa tur till Slussen.
Uppehåll i väntan på tågmöte i Henriksdal.
En bild från bakhytten mellan Henriksdal och Slussen. Växeln till spåret som tidigare gick längsmed hamnen och via Hammarbyhamnen bort till Södra station för att där sammanknytas med riktiga järnvägsnätet.
Plankorsning mitt på sträckan in till fastigheten här.
Vi är så framme vid Slussen igen och tåget får stå här medan ett ordinarie tåg är inne och vänder.
Här ankommer ett tåg från Saltsjöbaden med C11 2898 främst till Slussen.
Gamla gångbron över spåren upp till själva Slussen. Allt detta är idag rivet imed ombyggnaden till nya Slussen.
En historisk bild från Saltsjöbanans plattform i Slussen med skylt till toalett.
Gången från Saltsjöbanans plattform (som ses med gångbro för två bilder sedan här) till Slussen och Blå bodarna.
C10 2899 främst lämnar Slussen påväg mot Saltsjöbaden. Plattformen ligger vid tågets slut och bussterminalen uppe till höger. Här ser det annorlunda ut idag.
Vy över Slussens nuvarande bussterminal samt Saltsjöbanans spår till vänster.
C11 2884 främst ankommer Slussen från Saltsjöbaden och ses invid Birkaterminalen.
Samma vagnar, men nu med C10 2885 främst avgår igen mot Saltsjöbaden och passerar invid plankorsningen vid Birkaterminalen.
C11 2898 främst i tåg från Saltsjöbaden in mot Slussen som strax korsar plankorsningen.
Uppe från Katarinaberget tar jag nästa bild på C10 2913 främst som passerar växeln där tidigare spåret till Hammarbyhamnen och Södra station gick. Det har nu även börjat regna en hel del som synes.
Och en sista bild på ett Saltsjöbanetåg blir på C11 2910 som kommer ut ur tunneln under Katarinaberget och korsar växeln till spåret mot Hammarbyhamnen påväg in mot Slussen.
Keolis 6435 passerar uppe på Katarinavägen med linje 71 mot Jarlaberg. Den har precis passerat den tillfälliga hållplatsen Glasbruksgatan som bussarna ska vända vid under Slussens ombyggnad.
Vi hoppar till den 12 juni och ser X12 3191 + 3193 utanför Kimstad när de är påväg från Linköping till Sala i tåg 2160.
Vid Månhem strax norr om Kimstad på linjen mot Norrköping ser vi X55 3347 med tåg 297 från Stockholm till Jönköping som passerar.
Rc6 1356 med tåg 289 Stockholm-Linköping passerar invid sjön Näknen vid Graversfors norr om Åby/Norrköping.
Nästa tåg att passera platsen var X50 9003 + 9001 i tåg 2159 från Sala/Västerås till Linköping.
Linjen söderut vid Graversfors. Längre fram ligger Graversforstunnlarna.
Den 14 juni ser vi X11 3110 på provkörningstur i tåg 35579 från Motala till Boxholm. Tåget passerar här vid Hulterstad söder om Mjölby.
Den 15 juni ankommer Blåklintsbuss 8532 till Kisa station efter en resa på linje 545 från Hycklinge.
Så en busslinje som idag är nedlagd sedan mitten av juni här, linje 548 mellan Kisa och Björkfors. Här ankommer Blåklintsbuss 8530 till Kisa station från Björkfors.
Bussamling vid Kisa station på morgonen. Från vänster Blånklintsbuss 8532, 8530 på nu nedlagda linjen samt 8531, en Unvi Urbis som gick på servicelinjen.
Stångåbuss 657 inväntar avgångstiden från Kisa på linje 540 mot Linköping.
Jag har förflyttat mig ut till Vångvik mitt på linjen mellan Kisa och Björkfors där väg 134 delar sig från väg 660. Här ser vi tre bilder på Blåklintsbuss 8530 påväg mot Björkfors.
En bild med ett hus ovanför bussen och vattnet Åsunden närmast.
Så har bussen svängt in på väg 134 mot Björkfors. Här går det idag ingen busslinje längre sedan denna lades ned.
Jag åker vidare mot Björkfors och ser bussen uppställd invid hållplatsen Knäppersvik.
Inne i Björkfors samhälle låg hållplatsen Björkfors Lindgården som ses här. Båda linjerna som ses på skylten, linje 547 till Rimforsa och 548 till Kisa lades ned någon vecka senare.
Den lilla hållplatsen Gärdala längsmed Stångådalsbanan mellan Linköping och Rimforsa samma dag. Denna hållplats lades ned i juni 2003 men ligger alltjämt kvar än idag, dock rejält övervuxen plattform.
Y2 1380 "Kisa Mor" med tåg 8557 från Linköping mot Kalmar passerar förbi den f.d hållplatsen i Gärdala.
Den 16 juni passerar X54 9006 förbi utanför Godegård invid Godegårds kyrka med tåg 8163 mot Mjölby.
Järnvägen norr om Motala byggdes om i en annan sträckning då man byggde ut till dubbelspår på sträckan Motala-Degerön än den ursprungliga som gick via Karlsby. Här är gamla linjen utanför Degerön.
Och på den nya linjen vid ungefär samma ställe kommer X54 9006 tillbaka igen, dock med tåg 8170 från Mjölby till Gävle.
Här låg en gång i tiden Karlsby station fram tills den nya linjen öppnades för trafik år 2000. Det har hunnit växa upp en del under 16 år.
Dock har jag ingen aning om hur det såg ut här sista tiden med tåg och järnväg, så är det
någon som har någon bild så vore det hemskt kul om ni ville maila så jag fick se hur det såg ut.
Hit till Karlsby gick också busslinje 621 från Motala fram tills några dagar efter jag tog bilden innan den linjen lades ned. Här vid Karlsbys gamla station.
I Motala stod Tåg i Bergslagens nyommålade X14 3223 som tidigare varit målad i Östgötatrafikens färgsättning men som man nu har målat om i TiB's färgsättning.
Ytterligare en bild från andra sidan på den.
En nyleverans av X60B till Stockholm passerar Mjölby, det är X60B 6100 i tåg 92398 från Trelleborg till Södertälje hamn.
Den sista vardagen före busslinjerna i Östergötland skulle läggas ned så hann jag fota ytterligare en linje, nämligen linje 610 från Vadstena till Borghamn.
Idag var det en Unvi Urbis (A66) som gick på denna linjen, och den tillhör Vadstena Buss utan något inventarienummer.
Här har jag kört en bit utanför Vadstena och fotar bussen mot Borghamn vid Herrestad ett stycke söder om Vadstena. På denna vägen kör det idag ingen busslinje.
I Motala stod den 17 juni det s.k "Lygnartåget" som körde resenärer till cykeltävlingen Vätternrundan. Tåget arrangerades av BJ's i Göteborg
X14 3237 med tjänstetåg 97616 Tranås-Boxholm (tidigare 27616 Nässjö-Tranås) passerar Tenbäcken strax utanför Sommen den 18 juni.
Senare samma kväll står denna buss (f.d Nobina 6465) i Storebro mellan Hultsfred och Vimmerby. Denna har tidigare gått i Dalarna med Dalatrafiklack.
Den 22 juni ankommer Snälltågets tåg 3943 från Stockholm mot Malmö till Norrköping med Hector Rails 242 503 som dragare. Numera har Snälltåget egen dragkraft i sina tåg och hyr inga lok av HR.
Den 23 juni var jag i Stockholm främst för att fota bussersättningen mellan Spånga-Jakobsberg-Kallhäll p.g.a utbyggnaden till fyrspår som jag har följt ett par gånger.
Jag inledde dock med att åka till Hemfosa på Nynäsbanan för att titta hur långt man kommit med dubbelspårsutbyggnaden mellan Tungelsta och Hemfosa, och såhär långt hade man kommit i norränden av bangården. Här en jämförelsebild från oktober 2013 i samma vinkel.
Såhär långt hade man kommit med bygget av Vegas nya pendeltågsstation mellan Handen och Skogås. Jag var på platsen och dokumenterade innan bygget i maj 2015 vilket finns på den månadssidan.
En inzoomad bild från Stockholms Södras norra plattform på spåret där fjärrtågen in mot stan körde fram tills runt oktober 2015.
Här kommer snart pendeltågen in mot stan och genom Citybanan att köra från sommaren 2016. En jämförelsebild från september 2015 kan ses här.
Pendeltåg mot Södertälje med X10 3129 främst gör uppehåll i Solna. X10's saga är all i Stockholmstrafiken under våren 2017 före Citybanans inkoppling.
Sedan bar det till Spånga för att dokumentera bussersättningstrafiken för Mälarbanans avstängning. Först ser vi f.d Transdev/Veolia 4975, numera tillhörande Bus Trade Center Stockholm AB vid Spånga station.
Sedan en gammal VL-buss, nämligen f.d VL 288, nu tillhörande Junior & Company i Stockholm AB, också den vid Spånga station redo att gå mot Jakobsberg.
En gammal Västtrafikare, f.d Uddevalla Omnibus 317, tidigare även Veolia 2272 påväg mot Kallhäll som just lämnat Spånga station.
En Swebus, Nobina 0048 deltog också i ersättningen och kommer här körandes på Bromstensvägen påväg mot Spånga.
På samma ställe kom sedan en riktig gamling, en Mercedes-Benz O303 från 1991, ursprunglingen tillhört Wasatrafik och Swebus. Numera tillhör denna S.Ö. - Bil & Buss AB i Sollentuna och kommer här som bussersättning.
En gammal OmniCity kom sedan körandes, Arriva 6472 från 2001 som fortfarande (när detta skrivs i januari 2017) rullar i trafiken. Bussen kommer ursprunglingen från Jönköping.
Så en gammal skåning, en OmniLink från 2005 och det är f.d Transdev 2457, här tillhörande Bus Trade Center i Stockholm som är påväg mot Spånga station.
Kan även ta med en bild på f.d Skåningen i rätt ljus också. Här är den påväg tillbaka till Jakobsberg.
En sista bild från Bromstensvägen på tre i rad mot Kungsängen. Först Kanalbuss i Norsholm, sedan en från Junior & Company och sist Adelsö Buss.
Vid den provisoriska hållplatsen invid pendeltågsstationen i Spånga stod sedan f.d Transdev 4967 tillsammans med en buss som tidigare trafikerat Vilhelmina Taxi.
Pendeltågen hade Spånga som slutstation där bussersättning tog vid norrut. Här ankommer X10 3159 främst i tåg från Västerhaninge till Spånga.
För att ta sig från bussarna till pendeltågen kunde man använda sig av denna tillfälliga gångväg som man byggt upp just inför ersättningstrafiken.
Man gick en bit på grusvägen innan man korsade spåren.
Vy åt andra hållet, bort mot bussarna.
Inte ofta man kan fota tågen med denna vyn i Spånga.
Från plattformen ner på den tillfälliga gångvägen såg det ut såhär.
Man har börjat spränga inför kommande utbyggnad av fyrspår även förbi Spånga.
Sedan tog jag mig till Slussen och tog en bild på gamla plattformen för Saltsjöbanan (som ni kan se även här ovan från 10 juni) och nu var spåren upprivna här.
Keolis 7182 svänger här ner från Skeppsbron/Södra slingan till Katarinavägen på linje 3 mot Södersjukhuset. Detta var sista trafikdagen för dessa linjer just här på platsen innan man påbörjade rivningen av Slussen och först dessa vägar.
Idag kör denna busslinjen via Skeppsbron och Södermalmstorg ner till Medborgarplatsen imed Slussens ombyggnad. Som synes har arbetet redan påbörjats i förgrunden.
En bit av den s.k 'Gula gången' som tidigare sträckte sig bort till Blå bodarna, men numera är avkortad till trappan ner mot bussterminalen.
Detta är det enda som finns kvar av denna gången.
Jag lägger in en jämförelsebild från december 2012 på samma plats om hur det såg ut då före rivningen.
En tidigare blåbuss men numera röd är Keolis 5397 som här kommer körandes på Skeppsbron/Södra slingan för att strax stanna till vid Slussen påväg mot Norra Hammarbyhamnen.
Keolis 7184 har just stannat till vid hållplats Slussen sista trafikdagen för den påväg mot Karolinska.
Keolis 7169 är påväg mot Sofia och stannar just till vid Slussens hållplats. 7156 till höger är påväg mot Karolinska har just lämnat Slussen.
Keolis 7158 kommer körandes nedför Katarinavägen och stannar strax till vid Slussens hållplats.
Keolis 7175 lämnar Slussen bakom sig mot Sofia och drar upp längsmed Katarinavägen.
En översiktsbild över Slussen. Platsen har nu ändrat sig en hel del sedan denna bilden togs.
På Katarinavägen i riktning mot Slussen kommer Keolis 7164 mot Norrtull samt 7161 mot Karolinska körandes. Ungefär där bakre bussen är på bilden så vänder vissa rödbusslinjer idag då det inte går att köra längre fram.
I Värtahamnen hade man precis här öppnat den nya Värtaterminalen som erstte den gamla för Tallink/Silja Lines avgångar mot Finland och Estland. Såhär ser den nya terminalen ut med M/S Silja Galaxy i bakgrunden.
Interiören är stor, luftig och fräsch och inte alls liten och trång som den gamla.
Den gamla terminalbyggnaden ekade tom här men användes för genompassage till och från nya terminalbyggnaden.
De gamla incheckningsdiskarna ser vi längre fram.
En interiörbild åt andra hållet. Bakom hörnet till höger gick man tidigare genom spärrarna ut på landgången för att gå ombord på båten.
En sista bild på gamla terminalbyggnaden som numera är helt riven.
Vid Valhallavägen gick det förr en spårvägslinje fram till högertrafikomläggningen 1967. Strax före rondellen med Oxstiernsgatan vid SVT/SR-huset så finns en snutt spår kvar ännu idag och på den har några personer byggt ett litet "trätåg" som kan köras fram och tillbaka på spåren.
Den 29 juni var jag ute och fotade TiB's X14 före man målade om de från Östgötatrafikens färgsättning till TiB's nya som en vagn här hade fått. Här två bilder på X14 3190 vid Hagen mellan Smedjebacken och Ludvika.
Här har vagnen kommit närmare mig med tåg 8006 från Västerås/Fagersta till Ludvika. I bakgrunden ses sjön Nedre Hillen.
Tågmöte i Ludvika en stund senare mellan tåg 8246 Örebro-Borlänge bestående av X54 9057 och tåg 8171 Gävle-Mjölby bestånde av X51 9013. I mitten står X14 3190 och tar igen sig.
X14 3190 står i Ludvika och inväntar avgång någon halvtimma senare.
Numera historiskt med denna färgsättningen framför stationsskylten här.
Två bilder på X14 3190 när den nu är påväg tillbaka mot Fagersta/Västerås och passerar sjön Nedre Hillen vid Hagge utanför Smedjebacken.
Ytterligare en bild på vagnen när den alltså är påväg med tåg 8031 till Västerås.
Och två bilder på V5 161 med tåg 6745 Ludvika-Smedjebacken vid Hagen på ungefär samma ställe som jag fotade X14 första gången denna dagen.
Här närmar sig det lilla tåget med enbart tre tomma timmervagnar.
Två V5 i Smedjebacken en stund senare. Till vänster den jag fotade på linjen nyss och till höger står V5 171 uppställd.
Dagens enda Regina som passerade var X54 9056 som här ankommer Smedjebacken med tåg 8030 Västerås-Ludvika.
Vi förflyttar oss till strax norr om Söderbärke där tåg 8033 Ludvika-Västerås med nyommålade X14 3223 kommer.
Plattformen vid den lilla hållplatsen Vad.
X14 3190 har just avgått från Vad och rullar här ut från samhället med tåg 8032 mot Ludvika.
X14 3234 (tyvärr nedklottrad) avgår här från Fagersta Norra med tåg 8011 Fagersta N-Västerås.
Plattformen vid Fagersta Norra.
Två bilder på X14 3235 som här kommer runt kurvan strax före Fagersta från Ängelsbergshållet.
Vagnen kommer i tåg 8012 Västerås-Fagersta N och passerar här under linjen mot Karbenning och Avesta och rullar strax in i Fagersta.
Rd2 1134 + 1042 med godståg 9050 från Göteborg Skandiahamnen till Borlänge passerar förbi Dammsjön strax utanför Fagersta i riktning mot Avesta Krylbo.
Den lilla plattformen vid Engelsbergs bruk där rälsbussarna från Ängelsberg till Norberg stannar.
Nu ska det bli tågmöte i Ängelsberg. Först rullar X14 3223 in från Västerås med tåg 8034 mot Ludvika.
En stund senare stannar X14 3190 till med tåg 8035 till Västerås.
Här avgår 3190 mot Västerås.
Sista bilden för denna månad blir på X14 3234 som gör uppehåll i Ramnäs med tåg 8036 mot Fagersta N.