Tobias bildsida - Bilder från juni 2013

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juni månad 2013, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2013 - Bilder från februari månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från mars månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från april månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från maj månad 2013

Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Linköping mitt i natten strax efter kl 3 när nattåg 2 med Rc6 1408 i spetsen inväntar avgångstiden mot Stockholm.


Jag besökte här Lidingöbanan ytterligare en gång (gjorde det även den 18 maj som syns på månadssidan för maj). Här är vi vid Ropsten på morgonen för att fotografera morgontrafiken.


Så startar tåget med A30B 318 främst från Ropsten och beger sig iväg mot Gåshaga brygga och har här precis kommit ut på Lidingöbron.


Efter möte i Torsvik med trevagnarståget med A30B 320 främst, ses det senare tåget här på Lidingöbron i riktning Ropsten.


Många tar cykeln in till stan från Lidingö när man ska till jobb/skola, men då och då blir de omkörda av tåget som kör något snabbare över Lidingöbron. Här ses A30B 315 främst med tåg mot Ropsten.


Samma tåg som på tidigare bilden är påväg tillbaka mot Lidingö och ses här på bron och nu med A30B 323 främst.


Möte i Torsvik med detta tåget med A30B 317 + B30B 612 + A30B 312 som strax rullar ut på Lidingöbron påväg mot Ropsten.


Samma vagnar har just passerat över Lidingöbron igen, men nu är det A30B 312 som är främst och är påväg mot Gåshaga brygga.


Tåg mot Gåshaga brygga ankommer strax till Torsvik. Främst är det A30B 322 som drar.


A30B 316 + B30B 611 + A30B 318 rullar ut över Lidingöbron påväg mot Ropsten.


Vi tar ett par båtbilder som lite omväxling till tågen på Lidingö samma förmiddag. Här ser vi M/S Baltic Queen som ankommer från Tallinn och är påväg in mot Stockholm.


Bakom henne gick M/S Amorella som kommer från Helsingfors. Amorella går normalt sett på rutten Stockholm-Åbo men ersatte här M/S Gabriella som var på varv i Nådendal. Ersättaren till Amorella var m/s Viking Cinderella som gick Amorellas turer på Åbo.


Trevagnarståg med A30B 318 främst ser vi senare på förmiddagen vid Larsberg påväg mot Gåshaga brygga.


Tågmöte strax före Bodals hållplats mellan tåg mot Ropsten till vänster och mot Gåshaga till höger.


A30B 318 + B30B 611 stannar strax till vid Bodals hållplats påväg mot Gåshaga brygga.


En paus i tågfotadet och inne i stan ser vi en gammal H18 MaxCi-buss, det är Keolis 5141 som är påväg mot Nybroplan.


Tillbaka på Lidingö igen och vid Aga ser vi ett trevagnarståg köra ut från vagnhallarna som ska iväg mot Ropsten lite senare.


Trevagnarståg med A30B 317 avgår tidtabellsenligt kl 15.05 från Aga mot Ropsten.


Nästa trevagnarståg körs ut från depån i Aga, denna gången med A30B 311 främst.


Samma tåg står uppställt vid vändbryggorna.


Återigen ser vi samma vagnar vid plattform i Aga när de växlas fram till plattform utanför stationshuset för att gå mot Ropsten.


Vi avslutar besöket i Lidingö och Stockholm för denna gången med en bild när tåg med A30B 323 främst rullar in till slutstation Gåshaga brygga.


Tjänstetåget från Jönköping mot Nässjö står och inväntar tågmöte i Tenhult på kvällen den 4 juni.


Vi hoppar raskt vidare till den 7 juni där X14 3230 påväg mot Nässjö på kvällen möter Krösatåg med X11 3188 mot Jönköping i Tenhult.


En mobilbildbehandlad bild på X14 3230 som senare på kvällen ankommit Nässjö i det fina kvällsljuset.


Nästa dag, den 8 juni körde Nässjö Järnvägsmuseum en charter för Cykelfrämjandet till Oskarshamn och till det användes Y1 1299. Y1 i Oskarshamn planenligt var ett par år sedan.
Här står vagnen står uppställd vid spår 3 i Oskarshamn. I bakgrunden syns Y31 1402 som tidigare ankommit från Nässjö men som rullat bort för att tanka.


Y1 1299 ses här framför stationshuset i Oskarshamn.


Ytterligare en bild där man ser allt ogräs som växer upp från spåret.


Två generationer Krösatåg i Oskarshamn, även om det vänstra numera inte är något Krösatåg i den bemärkelsen.


Stationsområdet med vagnarna sedd från Gröndalsgatans vägbro över spåren i södra änden.


Y1'an växlar runt från spår 3 till spår 1 för att där släppa på resenärerna igen. Här "ankommer tåget" till Oskarshamn.


Y1 1299 återigen framför stationshuset i Oskarshamn, fast denna gången på spår 1 istället och här har man börjat lasta ombord resenärer och cyklar.


En linjebild från Ryningsnäs mellan Berga och Mörlunda där Y1 1299 med tåg 18340 syns på den långa raksträckan, på återgång mot Nässjö.


Y2 1384 "Herulen" är påväg från Kalmar mot Linköping när den senare samma dags syns utanför Hultsfred.


Den 14 juni var det dags för mig tillsammans med tre andra vänner att åka till Gotland över en helg för att se och uppleva ön. Jag visar ett par bilder från resan här också. Vi börjar i Oskarshamn där jag här precis ska gå ombord på Destination Gotlands M/S Visby.


På resan till Visby satt jag och min resekamrat (de andra två kom senare på kvällen) i förliga salongen som vi ser på bilden.


Gotland och Visby nalkas längre bort.


På Gotland åkte vi bil som en i resesällskapet hade med över på båten. Här ses M/S Gotland vara på ingång till Visby från Nynäshamn.


På en lång stenbrygga ut i havet. Här ett par meter ut i havet på bilden.


Gotland är full av raukar, alltså en slags formad sten och här ser vi en av de i utkanterna av Visby.


Var även uppe på ett berg för att titta på utsikten och visst är det vackert över havet? Man får nästan lite medelhavskänsla när man står där och tittar ut.


Tittar man åt andra hållet så får man också lite medelhavskänsla av det husen i den stilen, i vart fall det högra.


På kvällen tog vi två även i väntan på de andra två, en bilsväng över landsbygden i Visbys närområde för att titta på omgivningarna. Här ses en mindre väg på den gotlänska landsbygen.


Vi hamnade även i Dalhem där smalspårsjärnvägen Hesselby-Ekens Järnväg (Gotlandståget) har sitt. Här ser vi Hesselbys stationshus med ett par vagnar i det vackra kvällsljuset.


Hesselby stationshus från en annan vinkel i det fina kvällsljuset.


Efter vi hade varit i Dalhem/Hesselby så hamnade vi i Klintehamn där m/s Stora Karlsö ligger i kvällsljuset över havet.


På vägen tillbaka från Klintehamn mot Visby så stannade vi till på ett ställe för att fotografera lite av kvällsljuset mot havet.


Någon timma senare ser vi återigen m/s Gotland ankomma Visby från Nynäshamn, då med de två andra i resesällskapet ombord.


På lördagen den 15 juni åkte vi på en bilfärd norrut på Gotland och besökte först Lummelundagrottan, en underjordisk lång och smal flodbädd i kalkberget. Här "grodstenen" som var inne i grottan.


En liten livbåt i grottan fanns också.


Sedan åkte vi vidare norrut på Gotland till Bläse Kalkbruksmuseum där man också har en liten järnväg där man kör turister på somrarna, en gammal kalkjärnväg ut till stenbrottet.


Sedan tog vi en åktur med stentåget ut till stenbrottet. Här har vi precis avgått från Kalkbruksmuseet.


Spårstandarden är kanske inte den bästa här på denna lilla bana.


Då var vi framme vid stenbrottet med en liten sjö.


Tåget vi åkte med hit före rundgången av loket.


Inne på Bläses Kalkbruksmuseum fanns b. la detta ångloket som förr i tiden drog vagnarna till stenbrottet.


Inne på museet fanns även en utställning om hur det kunde se ut hemma hos en vanlig stenarbetarfamilj m.m på 50-talet.


Det är speciell natur uppe vid museet med vita sandstränder och sandberg.


Sedan åkte vi ytterligare österut och hamnade så småningom i Fårösund där det blev lunch. Efter lunchen tog vi sedan bilen på vägfärjan över Fårösundsleden till Fårö.


På Fårö så åkte vi och tittade på Ullahau naturreservat som är ett delvis skogbevuxet sanddynområde med mycket insekter.


Vi åkte även så långt österut man kommer på Gotland/Fårö, nämligen till Fåröfyr som ses här.


Vacker strand var det här med vita stenar längsmed hela stranden. Utsikt mot havet och långt borta i horisonten ligger Estland/Lettland.


Två byggnader, en liten stenhydda och trähydda med en väderkvarn i bakgrunden på Fårö.


På samma ställe fanns ytterligare en väderkvarn till vänster.


Så kommer vägfärjan Bodilla tillbaka igen till Fårö och tar oss över till Fårösund och senare vidare mot Visby.


Nästa dag, på söndagen den 16 juni hade vi tagit oss ner till Dalhem och Hesselby station för att åka en tur med Gotlandståget till Tule. Här står vagnarna står uppställda framför stationshuset i Dalhem/Hesselby.


Z4p 397 står uppställd samtidigt som ångloket "Dalhem 3" tar vatten före färden mot Tule.


Här står ångloket Dahlhem 3 (S1RJ 3) i väntan på avgång från Dalhem/Hesselby.


Efter en färd på ca 2,7 kilometer, ca 10 minuter så är vi så framme vid nuvarande ändpunkten vid Tule och här ser vi tåget före rundgång av loket.


Dags för rundgång för att flytta loket till andra änden före tillbakaresan mot Hesselby.


Loket har gått runt och kopplat ihop med tåget igen i andra änden och då är det bara att åka då.


På tillbakavägen görs alltid ett kortare stopp vid hållplats Eken med just en ek som står på plattformen.


Sedan bar det iväg per bil till Tomtevägen för att fota tåget på linjen på återgång mot Tule och ses här komma fram vid åkern vid Munkebos mellan Eken och Tule.


Tåget passerar över Tomtevägen påväg mot Tule.


Men vad är väl ett besök i Visby utan att fota ringmuren? Trodde ni att jag glömt den? Nejdå, här en bild på den!


Ytterligare en bild på ringmuren och i bakgrunden ankommer M/S Gotland till just Gotland och Visby från Nynäshamn.


Ytterligare en bild på M/S Gotland som ankommer till Visby.


HSC Gotlandia II och M/S Star Clipper ligger i hamn i Visby på eftermiddagen.


Det börjar bli dags för hemresa med samma fartyg jag åkte med hit, nämligen M/S Visby. På bilden ses M/S Gotland lasta resenärer som ska mot Nynäshamn.


M/S Gotland lägger ut från Visby med destination Nynäshamn. Vi som ska till Oskarshamn med M/S Visby får vänta en liten stund till.


En resa till Gotland är till ända och vi når återigen fastlandet vid Oskarshamn senare på kvällen.


Vi hoppar fram någon vecka, till den 22 juni då jag och ett par åkte på kryssning med Silja Galaxy till Åbo och tillbaka igen. Vi börjar dock i Ropsten på eftermiddagen för att titta till stationen som Lidingötågen inte längre trafikerar.


Tomma spår och plattformar i Ropsten.


Jag tog sedan en liten tur ut på Lidingö för att fotografera ett par förbipasserande fartyg. Här ses till vänster M/S Adonia och M/S Silja Symphony som båda var påväg till Helsingfors.


Nästa fartyg förbi var M/S Tallink Isabelle påväg mot Riga. Denna seglade tidigare under Viking Line som M/S Isabella.


Båten som vi skulle åka var denna som dyker fram bakom öarna vid Lidingö, nämligen M/S Silja Galaxy.


Senare ser vi samma skuta ligga stilla i Värtahamnen före avgången mot Åbo.


Under natten så möter vi M/S Baltic Princess som är påväg från Åbo mot Stockholm i höjd med Ålands södra spets.


Ny morgon, klockan är 7 finsk tid och M/S Amorella dyker upp i fjärran, som också går samma rutt som vi åker på, Stockholm-Åbo.


Här kommer hon närmare oss i Åbo.


Nu är det dags för henne att gira runt i Åbo för att lägga sig rätt.


Och där har hon lagt till vid kajen för att lossa och lasta.


Vi har nu sovit några timmar och när vi åter vaknar är det till fint väder när vi möter Viking Lines M/S Rosella som just avgått från Mariehamn påväg mot Kapellskär.


I Mariehamn låg även m/s Baltic Princess som strax ska ge sig iväg mot Åbo.


M/S Viking Gabriella tittar fram bakom en ö, när hon är påväg mot Helsingfors och vi in mot Stockholm.


Även M/S Silja Serenade är påväg mot Helsingfors. Här var innan hon renoverades och hade sin gamla Silja Line-logotype kvar. Numera är det en ny logga på utsidan.


Något fel skyltning i Motala den 24 juni kanske?


X14 3190 inväntar avgångstid från Motala ner mot Mjölby. Normalt sett går tågen upp till vändspåret längre bort där det står en annan vagn uppställd, men p.g.a den stod ivägen så fick vi avgå igen söderut från samma spår vi kom in på.


Slutligen denna månad, ett par bilder från Jönköping den 25 juni med ett par bussar före strejken som aldrig blev av. Man körde kortvagnar på linje 1, 2 och 3 där det normalt går ledbussar. Här linje 3 mot Råslätt med Keolis 1423 som ankommer A6 Center.


På grund av arbeten fick bussarna även köra andra vägar i Jönköping. Här på Kapellgatan går det normalt inte bussar, utan de kör en gata bort, på Klostergatan normalt sett vid hållplatsen Sofiakyrkan. Här ses Keolis 1405 på linje 1 mot Råslätt.


På andra hållet körde bussarna på Klostergatan och här ses Keolis 1419 på linje 3 mot Råslätt ha avgått från hållplats Sofiakyrkan.


En avslutande bild för denna månaden får bli denna på Keolis 1509 på linje 2 mot Öxnehaga och Keolis 1425 mot Råslätt ankommer till Rådhusparken.


tobben_90@hotmail.com