Den 2 juni passerar Y31 1401 förbi strax utanför Mariannelund på sin väg mot Oskarshamn som tåg 18573.
Ett av Tågabs tåg från Karlstad mot Göteborg passerar här strax utanför Falköping i höjd med Friggeåker den 3 juni. Denna dagen var jag och två till ute på en fotorunda i Falköpingstrakten.
På samma ställe ser vi lite senare ett IC-tåg (ett sk. Rak-tåg) från Stockholm till Göteborg med Rc6 1384 som dragkraft passera.
Y1 1366 körde på ett träd utanför Torved på Kinnekullebanan i februari iår och ställdes av i Falköping i väntan på vidare öden och nu är det bestämt att vagnen skall skrotas. Vagnen ses här i Falköping samma dag.
En Reginavagn på inrull i Falköping. Det är X53-3 3266 som ankommer Falköping påväg från Nässjö mot Skövde.
Lite senare så är Tågabs tåg påväg mot Karlstad påväg ut ur Falköping.
På samma ställe så syns ytterligare ett "rak-tåg" påväg mot Stockholm som har Rc6 1345 som dragkraft.
Nattåget "92'an" mot övre Norrland, närmare bestämt Luleå med Rc3 1060 + Rc6 1397 som dragkraft rusar igenom Falköping.
X52 9038 rullar in mot Falköping från Skövde och skall strax vända åter mot Skövde efter att ha tagit över lite resenärer som kommer från Göteborg med Nässjötåget.
Tre olika färgsättningar av X6x-fordon i Nässjö den 5 juni när X62 + Västtrafiks X61 var på leveranskörning till Tillberga.
Interiören i Västtrafiks X61 405 i Nässjö.
SJ's snabbtåg 514 är på inrull till Jönköping på kvällen den 6 juni.
Samma tåg på samma ställe, men något utzoomat.
I Jönköping håller man på att bygga om gatan som går utanför stationshuset till en ny sträckning jämte järnvägen p.g.a nytt hotellbygge. Såhär ser platsen ut innan man började bygga på den den 7 juni.
Samma ställe igen, men lite mer till höger om hur platsen såg ut innan man började bygga om här.
Tåg 8313 med Y2 1379 påväg mot Kalmar rullar strax in i Vimmerby senare samma dag.
Någon halvtimma senare efter möte i Hultsfred så ser vi Y2 1383 med sitt tåg 8316 rulla ut ur Vimmerby på nästan samma ställe.
Slutet är nära för SJ's X31'or att rulla på Kust till kustbanan Göteborg-Växjö, men den 10 juni så fångade jag SJ X31K 4334 i Alvesta när den var påväg mot Växjö.
Ett gäng bytesresenärer byter plattform med hjälp av plattformsövergången i Alvesta. Dennes saga är snart all och i november är det slut med det när den nya gångbron invigs.
En Itinovagn påväg mot Jönköping står här under gångbron som här är under byggnad.
Lite senare i Växjö så ser vi SJ X31K 4334 som just har ankommit och till höger ET 4306 påväg mot Kalmar invänta avgångstiden.
Spår 1 i Växjö är numera upprivet bortanför gångbron mot utfarten till Kalmar, och så småningom ska hela spåret rivas.
Spår 1 ses här från andra änden av bangården.
ET 4309 rullar in till Växjö påväg mot Köpenhamn samtidigt som X31K 4334 inväntar sin avgångstid mot Göteborg.
Senare samma kväll så ser vi fem olika tågtyper i Nässjö. Från vänster uppställda X11 3187, en uppställd Reginavagn, en X61 mot Jönköping, Veolias tåg mot Malmö samt Y31 1401 mot Vetlanda.
Tidigt nästa morgon i Jönköping ser vi den ännu ej upprivna parkeringen jämte spår 2A.
X14-möte i Forserum samma förmiddag. X14 3230 är påväg mot Jönköping och X14 3223 som jag befinner mig på är påväg mot Nässjö.
Ytterligare en bild från Jönköping samma dag där vi ser Järnvägsgatan utanför stationen påväg upp mot Juneporten och Västra storgatan som numera är stängd och skall rivas för ett hotellbygge på platsen.
X14 3230 ankommer Forserum som tåg 18744 mot Jönköping samma dag.
Det vart återigen möte mellan X14 3223 och 3230 i Forserum, men nu lite senare på dagen.
Den 12 juni var jag i Knivsta för att fota lite inför kommande ombyggnaden av stationen samt Upptågets trafik förbi stationen före pendeltågsstarten i december samma år. Här ser vi Knivsta stationshus sett från plattformen.
Ett Upptåg, X52 9033 ankommer till Knivsta påväg mot Upplands Väsby.
X55 3346 rusar i rask takt förbi Knivsta på sin väg från Stockholm mot Sundsvall.
X52 9051 gör ett kort uppehåll i Knivsta på sin väg från Upplands Väsby mot Tierp.
Södra plattformsänden i Knivsta sett mot plankorsningen med Knivstavägen.
Och från plankorsningen så har man den här vyn norrut mot plattformen.
En Uppsalapendel med Rc6 1369 främst gör ett uppehåll i Knivsta på sin väg mot Stockholm.
X52 9033 återigen påväg tillbaka från Upplands Väsby rullar här in i Knivsta påväg norrut.
Ytterligare en Uppsalapendel med Rc6 1367 främst påväg mot Uppsala rullar in i Knivsta.
En Reginamult (Upptåg) bestående av X52 9016 + en okänd Regina stannar till i Knivsta påväg mot Upplands Väsby.
X52 9053 lämnar Knivsta för denna gången och beger sig norrut mot Uppsala.
En avslutande bild från Knivsta får bli denna på ytterligare en Uppsalapendel mot Stockholm med Rc6 1370 främst.
Så beger vi oss istället till Östertälje på banan ner mot Södertälje och ser här den provisoriska träplattformen som underlättar avstigning/påstigning från ersättningbussar ner mot Södertälje centrum under dubbelspårbygget.
Kommer man utifrån så ser det ut såhär när man går in mot grinden och träplattformen.
T44 274 mullrar igenom Östertälje påväg mot Älvsjö, till vissa pendlares förtret..
X10 3161 främst stannar till vid Östertälje påväg mot Märsta.
Lite senare så stannar även X60 3036 till vid Östertälje påväg ner mot Södertälje hamn.
En avslutande bild från denna dagen får bli från Nässjö där X14 3223 står och solar sig lite i kvällsljuset.
Onsdagskvällen den 13 juni mot torsdagen den 14 juni så körde SJ Event ett chartertåg från Hagalund via Stockholm C för påsläpp av passagerare och Nässjö till Hultsfred och Hultsfredsfestivalen.
Några bilder från Nässjö runt kl 1 på natten den 14 juni där MX 1009 + NJ's dieselvärmevagn har körts ner från lokstallet till tågsättet som just ankommit från Stockholm och kopplar här ihop med vagnarna för vidare
färd mot Hultsfred på oelektrifierade Bockabanan.
Här avgår tåget återigen mot Hultsfred med MX 1009 främst.
Y31 1401 inväntar avgångstiden mot Oskarshamn i Mariannelund den 15 juni.
Under Hultsfredsfestivalen körde man som årligen en "festivalpendel" mellan Hultsfred station och festivalområdet. Här är en sådan vid Hultsfred station.
De personvagnar tillsammans med dieselvärmevagnen som man körde från Stockholm till Hultsfred nätterna innan står här uppställda i Hultsfred under festivalen.
Y31 1401 ses återigen samma dag, fast nu ankommer vagnen till Hultsfred påväg mot Nässjö i tåg 18578. Till höger ses Y32 1410 som tidigare ankom i tåg 18571 och som står uppställd några timmar i väntan på nästa avgång mot Nässjö.
Återgivning ges till föraren på vagnen av tågklareraren i Hultsfred.
Vagnen har ankommit Mariannelund, jag har klivit av och tåget fortsätter strax sin färd mot Nässjö.
På söndagen den 17 juni skulle alla festivalbesökare åka hem igen och jag passade på att åka och titta lite på hur mycket folk som skulle hem. Vi börjar med denna bilden på Y32 1410 + 1407 som ankommer Mariannelund i tåg 18565 mot Oskarshamn.
En "festivalpendel" påväg ut mot festivalområdet för att hämta hem festivalbesökare som ska till stationen och vidare med sina respektive tåg.
Det var mycket folk som skulle hem från festivalen denna dagen.
Förstärkningsbussar gick åt alla håll från Hultsfred och här är det två bussar mot Nässjö som lastar passagagerare.
Resenärer mot Nässjö gör sig redo och väntar in Nässjötågets ankomst från Oskarshamn.
Vagnarna fylls rätt snabbt!
Samma vagnar som innan, dvs Y32 1407 + 1410 lämnar här Hultsfred som tåg 18570 mot Nässjö välfyllt med folk.
En avslutande bild från Hultsfred visar Y31 1426 som ankommer som tåg 8309 från Linköping påväg mot Kalmar.
Y32 1409 rullar in till Oskarshamn samma eftermiddag som tåg 18569 från Nässjö.
Tåg 8539 med Y31 1401 återigen inväntar avgångstiden från Nässjö mot Halmstad den 19 juni.
X2-tåg 514 passerar här förbi Tenhult i god fart påväg mot Jönköping på kvällen den 20 juni.
Vi förflyttar oss till den 24 juni och till Motala där X51 9024 inväntar resenärer med ersättningsbuss från Mjölby innan det bär av mot Gävle.
Loktåg 377 med Rc3 1053 främst inväntar avgångstiden samma eftermiddag från Karlstad mot Göteborg.
Samma tåg har ankommit Åmål och avgår här strax därifrån vidare mot Göteborg.
X12 3216 ankommer här till sin slutstation Åmål efter en färd från Öxnered som tåg 13290.
Samma X12'a i Åmål nedanför bron tillsammans med en timmerbil och en lastbil.
Tåg 376 från Göteborg till Karlstad med Rc3 1058 rullar in till Åmål samtidigt som X12'an står uppställd inför morgondagen.
X52 9066 rullar in till sin slutstation Åmål från Karlstad samma kväll.
Nästa morgon har man kört fram Y1 1326 till spår 21 i Karlstad. Klockan är 6.45 och kl 6.52 skall Y1'an avgå som tåg 8943 mot Sunne.
Y1'an är på tillbakagång mot Karlstad och passerar här strax utanför Öjervik på Fryksdalsbanan.
T44 347 passerar förbi Öjervik med lätt last, en vagn mot Rottneros och Sunne i regnvädret.
Senare samma dag så har Rc3 1053 precis avgått från Karlstad med sitt tåg 367 mot Göteborg och passerar här över Klarälven.
En liten stund senare så rullar Rc6 1339 in i Karlstad med sitt tåg 361 från Göteborg.
Y1 1326 ser vi återigen, denna gången rullar vagnen ut ur Karlstad med tåg 8955 mot Torsby.
Y31 1421 inväntar avgångstiden från Sunne som tåg 8958 mot Karlstad.
Y1 1326 rullar in mot Ivarsbjörkes hållplats påväg från Torsby mot Karlstad som tåg 8962.
Samma vagn och plats igen, men här ser vi sjön som ligger invid hållplatsen.
Återigen på samma ställe, men vi ser istället den grusade plattformen och stationshuset i Ivarsbjörke.
Rc6 1338 ankommer till Kil samma kväll som tåg 377 mot Göteborg.
Y1 1326 ser vi här strax utanför Kil när tåget passerar över ängsmarken som tåg 8964 från Sunne till Kristinehamn i regnvädret.
I Kristinehamn byttes vagnen ut och istället ankommer här Y1 1278 till Karlstad som tåg 8987 vid 21.50-tiden på kvällen.
Nästa dag, den 26 juni så tog jag en kortare tur till vårat grannland i väster, nämligen Norge och till Kongsvinger och här väntar X53 9050 in avgångstiden vidare mot Oslo.
Tågabs tåg med Rc6 1323 väntar in sin avgångstid från Kongsvinger.
Ett par uppställda lok och vagnar utanför lokstallet i Kongsvinger.
X53 9048 ankommer till Kongsvinger på sin färd från Oslo mot Karlstad.
Rc6 1419 ankommer till Skåre mellan Karlstad och Kil med tåg 361 från Göteborg för ett tågmöte.
Loktågsmöte i Skåre mellan två Göteborgståg, något som är ovanligt numera sedan Reginorna tog över trafiken Göteborg-Karlstad den 1 juli samma år. Rc3 1045 rullar förbi Skåre med tåg 367 mot Göteborg,
samtidigt som 361 står på sidan och skall strax avgå och köra den korta biten in mot Karlstad.
Y1 1278 rullar igenom Skåre med tåg 8955 mot Torsby.
En avslutande bild från Värmland får bli på Blue X-målade Rc6 1407 som gjort rundgång och kopplas strax ihop med övriga tåget som är av samma färgsättning.
X14 3223 har ankommit Tranås på kvällen den 28 juni som tåg 8791 från Norrköping och skall strax avgå mot Mjölby igen som tjänstetåg.
Viking Lines Rosella ser vi här i Kapellskär nästa dag, den 29 juni när hon just anländer från Mariehamn.
Ja, vi tar väl en tur ut på havet med henne då!
Här närmar vi oss Mariehamn i det fina vädret med strålande solsken.
Denna bilden från Mariehamn när vissa passagerare kliver av får avsluta denna bildserie från juni månad för min del. Väl mött under juli!