Jag har delat upp juni månads sida p.ga att det blir för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Connect Bus tog nya elbussar av märke YES-EU i trafik i Mjölby/Ödeshögsområdet i mitten av juli.
Här ser vi Connect Bus 1428 som svänger in till Mjölby resecentrum på tätortslinje 355 från Odengatan den 17 juli.
Connect Bus 1430 på Järnvägsgatan på linje 355 mot Odengatan.
Åter på Järnvägsgatan passerar Connect Bus 1430 ännu en gång på linje 355.
Connect Bus 1432 strax vid Bleckenstad på linje 655 från Mjölby till Boxholm.
Connect Bus 1437 på Järnvägsgatan på linje 68 mot Ödeshög.
Connect Bus 1438 på Kungsvägen på väg mot Ödeshög och Hästholmen. Bussen passerar den i juni nedlagda hållplatsen Tunet.
Och strax utanför Mjölby vid Hulje passerar Connect Bus 1438 på linje 680 mot Ödeshög/Hästholmen.
ER1 056 inväntar avgångstid från Norrköping den 20 juli.
Y1 1299 har använts för olika tester runt om i landet och den 22 juli stod den uppställd i Motala.
Den 24 juli inväntar X54 9005 på avgångstid från Norrköping som tåg 18170 mot Borlänge.
Samma eftermiddag passerar TMX 1024 + 1038 med Cargonet's tåg 49200 från Månsarp (Torsvik) till Jönköpings godsbangård vid Strömsholm strax utanför Jönköping.
Vy Buss 2421 på Bangårdsgatan på linje 4 mot Huskvarna.
Td 384 växlar på ett av industrispåren i Jönköping och kommer här med ett lass vagnar invid Herkulesvägen.
CargoNet's tåg 41956 från Älmhult till Alnabru i Norge ankommer Jönköping med 187 410 främst. Här man ska hämta vagnarna som TMX-loken tidigare körde från Torsvik.
Rundgång avklarad på Jönköping C. Strax ska man köra ner mot godsbangården.
Den 25 juli passerar Y31 1404 i Tabergsdalen mellan Månsarp och Taberg som tåg 17688 från Vaggeryd till Jönköping.
TMX 1038 idag ensamt lok i tåg 49200 från Månsarp (Torsvik) till Jönköpings godsbangård passerar också i Tabergsdalen.
Y31 1404 på väg tillbaka igen passerar här strax efter Taberg som tåg 7639 från Jönköping till Halmstad.
Vid Bogla mellan Tenhult och Huskvarna passerar "Kopparpendlen" från Helsingborgs godsbangård till Skelleftehamns övre med Rc4 1161.
Normalt brukar detta tåg åka via Mjölby/Motala till Hallsberg men pga banarbeten där så får det åka denna vägen istället.
X14 3233 passerar samma plats med tåg 17614 från Växjö till Jönköping.
En stund senare på andra hållet kommer X53-3 3266 med tåg 7245 från Skövde till Nässjö.
CargoNet's tåg 41956 från Älmhult till Alnabru passerar också med 187 416 främst.
Vid Gullbrohult strax söder om Nässjö passerar "Coop-tåget" 44201 från Kjula till Malmö godsbangård med 185 679.
Strax därpå kommer X14 3232 med tåg 17618 från Växjö till Jönköping.
Tidigt på morgonen den 27 juli befinner jag mig i Charlottenberg där dessa loken står uppställda tills vidare, det är Ma 833 + 962 + 965 + 963.
Senare samma förmiddag ser vi Y1 1292 passera strax utanför Bjorli i Norge med tåg 3490 från Åndalsnes till Bjorli.
TM Tog A/S kör dessa tåg som turisttåg kallat "The Golden Train" på sträckan där resenärerna ska se den vackra omgivningen runt om banan.
Vagnen står inne i Bjorli en stund senare inför nästa avgång mot Åndalsnes.
Uppe på klipphyllan vid Stavem strax efter Verma passerar tåg 3491 från Bjorli till Åndalsnes.
Samma tåg en stund senare vid Nordre Flatmark.
Tåget har kommit lite närmare Åndalsnes och passerar en bit efter Horgheim.
Samma tåg passerar senare vid Fivaholmen på väg in mot Åndalsnes.
Y1 1292 är på inrull mot slutstationen Åndalsnes.
I Åndalsnes ligger fjorden alldeles intill staden varför kryssningsfartygen ser extra stora ut jämte järnvägen och tågen.
De "nya" vagnarna som ska användas i Golden Train-trafiken stod uppställda i Åndalsnes. Med dessa kommer man att dra tåget med TME eller TMZ-lok och ersätta Y1'an.
BM93 11 passerar senare vid Remmem med älven Rauma i förgrunden, här som tåg 2343 från Dombås till Åndalsnes.
På samma plats fast åt andra hållet ser vi Y1 1292 som mött BM93-tåget i Marstein, här som tåg 3492 från Åndalsnes till Bjorli.
Y1 1292 på Kylling bru där man stannar en stund för att resenärerna ska kunna titta på utsikten.
På nästa bro passerar man bara förbi och det är Stuguflåten bru.
Y1 1292 har vänt i Bjorli och passerar här Nystugu strax utanför Bjorli med tåg 3493 från Bjorli till Åndalsnes.
Vagnen passerar senare strax efter Foss bru på väg mot Åndalsnes.
BM93 11 passerar på Stuguflåten bru som tåg 2348 från Åndalsnes till Dombås.
Nästa dag den 28 juli passerar BM93 06 vid Sandan mellan Lesjaverk och Lesja med tåg 2342 från Åndalsnes till Dombås.
Och strax utanför Bjorli ser vi återigen Y1 1292 som tåg 3490 från Åndalsnes till Bjorli.
En stund senare rullar Y1-vagnen över Stuguflåten bru på väg tillbaka mot Åndalsnes.
BM93 06 på väg tillbaka mot Åndalsnes som tåg 2349 passerar Søre Morken strax utanför Lesjaverk.
Stationsområdet i Lesja samma dag.
Ett av CargoNet's tåg passerar vid Dovrefjell på väg söderut.
BM76 14 passerar vid Eid strax söder om Tolga på Rørosbanan mellan Hamar och Røros som tåg 2395 från Hamar till Trondheim S.
Samma tåg inväntar körtillstånd i Tolga en stund senare.
Stationsområdet i Røros.
BM76 11 inväntar avgångstid från Røros som tåg 2390 från Trondheim till Hamar.
Samma tåg rullar ut från Røros en stund senare på väg mot Hamar.
Nästa dag den 29 juli medföljde jag på Svenska Motorvagnsklubbens resa till södra Norrland.
Här har vi stannat för fikauppehåll i Jämtlands Sikås och ska snart växla ut på timmerterminalen här.
Vi har växlat ut så långt vi kommer mot timmerterminalen och på spåret som tidigare fortsatte mot Hammerdal.
Spåret fortsatte tidigare mot Hammerdal men är sedan många år upprivet.
SMoK's rälsbussar vid timmerterminalen i Sikås.
T66 401 har just hämtat lastade timmervagnar i Hoting samma dag och rullar här genom stationsområdet i just Hoting på väg mot Forsmo och vidare.
En fotokörning genomfördes vid Långön en bit norr om Hoting dit man i princip bara kommer med tåg eller båt.
Tåget på bron över Röströmssjön där bron är byggd 1914.
Uppehåll i Dorotea.
Sedan blev det en fotokörning på bron över Ångermanälven vid Meselefors.
En bild när tåget just passerat bron söderut.
I Vilhelmina skulle vi möta södergående Inlandsbanetåg och då det saknas motordrivna växlar på bangården fick man göra en liten växlingsmanöver.
Först ankom vi plattform på huvudspåret nr 3, sedan fick man växla bort SMoK-tåget till norra änden för att där fälla spårspärr och lägga om växel manuellt och sedan växla in på spår 2.
Nu kunde södergående Inlandsbanetåg 89523 från Gällivare till Östersund med Y1 1328 rulla in på spår 3.
Tågmöte kunde nu ske mellan de båda tågen. Sedan skulle SMoK-tåget göra samma manöver igen fast till spår 3 genom att växla tillbaka mot norr och sedan in på spår 3.
Nästa timmerterminal vi växlade in på var den i Storuman vars ort också var dagens etappmål.
Granbergs Buss 153 rullar ut från stationsområdet i Storuman på väg mot Arvidsjaur.
Nästa dag den 30 juli körde vi på banan från Storuman ner till Hällnäs och vidare mot Umeå och Holmsund.
På vägen gjorde vi ett par fotostopp vid olika stationshus, bla detta i Stensele.
Nästa stopp blev i Barsele.
Åskilje fick också besök av oss.
Uppehåll i Kattisavan.
Uppehåll i Lycksele där T66 112 stod på spår 1 och senare skulle avgå söderut.
Sedan gjorde vi stopp vid Arvån där stationshuset inte sågs bakom all buskage.
Nästa stopp blev vid Bjurselefors.
Fotokörning invid sjön med namnet Stor-Husträsket.
Skatans stationshus.
Fotokörning vid Gladaberg.
Återigen vid Gladaberg fast fotat mot söder.
I Tvärålund blev det möte med Railcare's tåg 93222 från Långviksmon till Jörn med det från Hector Rail inhyrda 143 060 som dragkraft.
Lunchuppehåll i Vännäs inför fortsatt färd mot Holmsund.
Uppehåll vid Umeå Ö i väntan på mötande tåg.
Här kommer det mötande tåget i form av Rd2 1126 + 1122 med tåg 59202 från Rågön till Bastuträsk.
Längre än såhär, till bron över Sågverksgatan/E12 kom vi inte i Holmsund innan vi fick vända tillbaka.
T44 341 stod uppställd på bangården i Holmsund.
Utsikt bakåt mellan Holmsund och Umeå.
Vid Umeå C passerar senare T66 112 som vi såg i Lycksele, här förbi med tjänstetåg 69716 från Gimonäs till Vännäs.
Pga signalfel på Ådalsbanan så fick nattågen ledas om via stambanan söderut istället för vanliga vägen via Botniabanan.
Här ankommer Rc6 1395 till Umeå C med nattåg 77 mot Stockholm och Göteborg åt "fel" håll, då man normalt kör åt andra hållet.
Nästa dag den 31 juli åkte vi med Svenska Motorvagnsklubben på en busstur i Västerbotten till olika platser.
Vi började med att titta på bygget av Norrbotniabanan vid Ersmark strax norr om Umeå där bygget av blivande driftplats Ersmark håller på i bakgrunden.
Och blickar vi åt andra hållet ser vi bygget av tunneln genom Ersmarksberget. När jag var här 2017 såg samma vinkel ut såhär
Vi har stannat till vid Glassbonden vid Västra Selet i Vännäs kommun.
Senare på kvällen befinner vi oss på Umeå Ö där blivande nattåg 77 mot Stockholm och Göteborg rullar in på spår 2.
Man får här göra den ovanligare manövern med rundgång för att ta loket till andra änden av tåget inför avgången.
Så har man satt Rc6 1401 i andra änden av tåget inför avgång söderut. Normalt hade tåget åkt åt andra hållet men pga signalfel söderut fick man ledas om via Vännäs/Långsele söderut.
En sista bild för månaden blir på X11 3167 som ankommer Umeå Ö med tåg 7487 från Vindeln.
SMoK-resan vidare söderut fortsätter på augustis månadssida.