Tobias bildsida - Bilder från juli 2024

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2024, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2024 - Bilder från mars månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från april månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från maj månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från juni månad 2024
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Den 1 juli inväntar denna loktransport med 482 049 + Z70 732 + TMY 1157 för Väte på avgångstid från Mjölby mot Hallsberg.


Här passerar samma transport som förra bilden strax norr om Skänninge som tåg 93588 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rbg.


Den 2 juli var det premiär för ER1 i ordinarie resandetåg till Mjölby. Här ankommer "premiärtåget" i form av ER1 059 till Mjölby som tåg 8169 från Gävle.


ER1 059 vid plattform i Mjölby.


En bild tagen från andra plattformen för spår 2/3 inför avgången som tåg 8174 mot Gävle.


Den 4 juli passerar ER1 056 invid Lilla Lindesjön i Lindesberg som tåg 8171 från Gävle till Örebro.


Senare samma kväll passerar tåg 35761 från Borlänge till Hallsbergs rangerbangård med Rc4 1315 som dragkraft.


X51 9025 har precis passerat genom Vedevåg mellan Frövi och Lindesberg som tåg 8180 från Mjölby till Gävle.


Den 6 juli står detta ekipage uppställt i Mjölby bestående av Rc6 1339 + ett X2-sätt som går på "trallor" vid första axlarna.


Närbild på trallorna på de första axlarna.


Den 7 juli befinner sig jag och en till i Motala för att fota lite sista dagen man körde på enkelspåret runt Godegård norr om Motala.
Först en bild på Bliva Buss 8214 (uthyrd till Connect Bus som kör trafiken sedan juni) på Lustigkullevägen i stadsdelen Charlottenborg.


På samma gata fast en bit bort passerar Bliva Buss 8212 vid den sedan juni nedlagda hållplatsen Charlottenborgsskolan.


Så börjar vi dokumentationen av enkelspårssträckan från Degerön upp förbi Godegård till Jakobshyttan som kommer att byggas ut till dubbelspår under sommaren.
Här en bild från Degerön i riktning norrut där vi ser det nya dubbelspåret som börjar längre fram till höger och kommer kopplas på med det befintliga spåret närmast bild.


Bangården i Godegård där det på bilden enbart är ett "mötesspår" till höger kommer att byggas om till helt dubbelspår.


Åt andra hållet, dvs mot söder såg det ut såhär från den nya bron i söderänden av bangården. Den nya linjen kommer att svänga av och gå lite till höger om den gamla linjen.


X51 9012 rullar genom Godegård som tåg 8172 från Mjölby till Gävle.


Plankorsningen med Hökavägen i Godegård var här stängd då man öppnat den nya bron i söderänden av bangården.


X54 9006 passerar invid Godegårds kyrka strax söder om Godegård som tåg 8169 från Gävle till Mjölby.
Bakom tåget går det nya dubbelspåret som man här ännu inte börjat trafikera.


Plankorsningen som ligger intill Godegårds kyrka är stängd sedan något år tillbaka men var här fortfarande inkopplad.


Här ses anledningen till att den var stängd, det nya dubbelspåret går precis bakom och en bro har byggts här under spåren.


Nästa plankorsning är den vid Anderstorp mellan Godegård och Jakobshyttan som också har stängts då en ny bro byggts strax norr om denna.


Linjen norrut mot närmast Jakobshyttan vilken försignalen ses till.


Och söderut från samma plats där man också ser den nya vägbron över spåren som nu är öppnad som ersättning för den väg jag står vid.


Den nya dubbelspåriga linjen sett från den nya vägbron, här riktat mot söder. Notera det gamla numera rivna enkelspåret till höger i bild.


Och mot norr såg det ut såhär.


Bron sett från söder riktning mot norr.


Den nya linjen riktning mot söder från samma plats.


X54 9006 rullar förbi platsen med bron på den gamla bansträckningen som numera är riven, här som tåg 8174 från Mjölby till Gävle.
Det är alltså sista dagen som det gamla enkelspåret här används inför sommaravstängningen av banan och efter den så är den nya banan öppen.


På samma plats dyker 243 128 upp med Hector Rails tåg från Stockaryd till Grums.


ER1 060 rullar strax in i tunneln vid Mariedamm med tåg 8171 från Gävle till Mjölby. När jag var här första gången i april 2020 såg det ut såhär i samma vinkel.


Rc4 1316 viker av på det gamla enkelspåret vid Anderstorp en stund senare på väg från Hallsbergs rangerbangård till Malmö godsbangård.


ER1 060 passerar också vid bron med tåg 8178 från Mjölby till Gävle.


Och någon minut senare passerar tåg 8173 Gävle-Mjölby bestående av ER1 054.


I Godegård rullar Br 5333 förbi med ett godståg från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård.


Vid Östansjö mellan Laxå och Hallsberg passerar 185 699 med Väte's tåg från Göteborg Skandiahamnen till Fillan utanför Sundsvall.


ER1 054 passerar senare vid Römossen på det s.k "Långängsspåret" mellan Skymossen och Hallsberg med tåg 8180 från Mjölby till Borlänge.


Samma vagn inne på spår 1 i Hallsberg en stund senare. Notera att man måste växla förbi signalen mot stoppbocken då fordonet annars inte får plats här.


X2U 2010 rullar in i Hallsberg med tåg 643 från Stockholm till Karlstad.


243 126 passerar senare vid Påvelstorp strax öster om Hallsberg med tåg från Skärblacka/Kimstad till Borlänge.


TMX 1021 passerar samma plats med tåg 69592 från Örebro till Dånviken mellan Södertälje hamn och Tumba.


Den 10-11 juli pågick Hästveda marknad som årligen lockar mycket besökare varför tågen på sträckan måste förstärkas upp med fler vagnar.
Då Krösatågen saknar tillräckligt med fordon för att kunna köra mult så lånade man in två X11-vagnar från Västtrafik att förstärka upp i den ordinarie Krösatågstrafiken på sträckan.
Här rullar X11 3205 + 3182 in mot slutstation Alvesta med Krösatåg 17564 från Hässleholm den 11 juli.


TMY 1150 passerar strax söder om Alvesta som tåg 82173 från Örebro C till Åstorp.


X11 3205 + 3182 ses här senare i Alvesta inför avgång som tåg 17525 mot Hässleholm.


Vagnarna sedda framifrån på plattformen med X11 3182 främst. X11 i denna färgsättning är ovanlig på platsen.


X11 3182 + 3205 ankommer Vislanda som tåg 17525 från Alvesta till Hässleholm.


Uppehåll i Diö sett från tåget.


Tåget har ankommit Älmhult och ska strax rulla vidare mot Hässleholm.


Samtidigt som röjningsloket TME 1518 står uppställd så passerar Br 5333 med tåg mot Hallsbergs rangerbangård.


X11 3173 ankommer Älmhult som tåg 17570 från Hässleholm till Växjö.


I Vislanda ligger spåret som tidigare var en del av 1067-banan mot Karlshamn kvar som industrispår inom Vislanda.


På linjen mellan Eneryda och Vislanda passerar Hector Rails tåg 39442 från Värö till Stockaryd med 243 119 främst.


185 693 passerar med "Coop-tåget" 44200 från Malmö godsbangård till Kjula.


Något närmare Vislanda passerar X11 3205 + 3182 med tåg 17572 från Hässleholm till Växjö.


Här har jag "genskjutit" tåget som här passerar strax före Växjö en stund senare.


Vagnarna är framme i Växjö och ska senare köra som tjänstetåg mot Karlskrona, här ihop med X11 3173 och X14 3230 längre bort.


Ännu en bild från plattformen i Växjö före avgångstid mot Karlskrona.


Jag har tagit mig till Hovmantorp där vi här ser X11-vagnarna passera förbi med med tåg 92791 från Växjö till Karlskrona.
Troligen är kapacitetsbrist gällande uppställning i Växjö orsaken till att de körde till Karlskrona.


Plattformen i Hovmantorp har inte rustats upp med nya ledstråk som många stationer får idag.


Den 13 juli körde FSVJ (Sörmlands Veteranjärnväg) en resa på "Paltens dag" till Nässjö.
Här passerar tåget med Ma 408 främst vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 20277 från Oxelösund till Nässjö.


X61 211 passerar senare vid Fågelsta som tåg 8730 från Motala till Norrköping.


Vid Rävsjö längs smalspårsjärnvägen mellan Vadstena och Fågelsta finns denna vyn i riktning mot Vadstena.


Och vid Stora Ölstorp en kort bit därifrån har man denna vyn mot Fågelsta.


Vid Aska sitter fortfarande de gamla vägsignalerna kvar längs landsvägen.


Folkets park är numera ändhållplats/station för tågtrafiken i Vadstena, här har YP 808 just ankommit dit.


Vagnen passerar vid hållplatsen Quisbergs allé och korsar vägen med samma namn på väg in mot Vadstena.


Vägövergången Quinsbergs allé med plattformen. Hit körde man för något år sedan innan man förlängde ytterligare en bit bort till Folkets park.


Denna helgen firade man banans 150-årsjubileum med extra trafik och öppet lokstall i Vadstena, här rälsbussen och loktåget som kördes i trafik denna helgen.


Och en bild från andra hållet där vi ser lokomotorn Z4p 258 främst och YP 808 till höger.


VTI tillsammans med Trondheims universitet har byggt ett ekipage för testkörningar inför framtidens tåg och då har man testkört på denna banan.
Här visades detta ekipage upp på ett av spåren vid lokstallet denna dagen.


YBo5p 808 avgår från Vadstena station mot Folkets park.


En stund senare kommer vagnen tillbaka till Vadstena.


Z4p 258 är på väg ut med tåg mot Folkets park.


Östergötlands veteranlastbilsklubb visade upp två veteranbussar utanför stationshuset.


Z4p-tåget är på väg tillbaka in mot Vadstena station igen.


Lite senare ser vi YBo5p 808 också ankomma till Vadstena station.


Z4p 258 rullar ut från Vadstena ännu en gång på väg mot Folkets park.


På vägen mot Folkets park passerar man plankorsningen närmast med Södra Vätterngatan.


Tåget är framme vid slutpunkten Folkets park och ska här snart köra tillbaka mot Vadstena station igen.


En sista bild på Z4p-tåget på väg tillbaka mot Vadstena station igen, här har man precis korsat Skänningevägen bakom mig.


FSVJ är på väg tillbaka mot Oxelösund och passerar här vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp som tåg 20272 från Nässjö till Oxelösund.


Den 14 juli befinner jag mig vid Graversfors mellan Katrineholm och Norrköping då X2C 2008 främst passerar med tåg 537 från Stockholm till Malmö.


En stund senare passerar ER1 056 med tåg 18171 från Gävle till Norrköping. Tåg i Bergslagen kör nu under sommaren till Norrköping då det är avstängt mellan Motala och Hallsberg.


X51 9025 rullar ut från Vingåker med tåg 18173 från Gävle till Norrköping.


ER1 056 är nu på väg tillbaka som tåg 18176 från Norrköping till Gävle och passerar här framför stationshuset i Vingåker.


Vid Valla mellan Flen och Katrineholm passerar Hector Rails tåg 40787 från Borlänge till Kimstad (och vidare mot Skärblacka) med 243 127 främst.


X2C 2002 främst i tåg 543 från Stockholm till Malmö passerar senare invid sjön Fjälaren vid Ändebol mellan Katrineholm och Norrköping.


Samma Hector-tåg som för två bilder sedan som fick stå och släppa förbi föregående X2-tåg passerar här också vid Ändebol.


ER1 058 passerar också vid Ändebol som tåg 18175 från Gävle till Norrköping.


En stund senare i Norrköping inväntar ER1 058 på avgångstid mot Örebro som tåg 18182.


Så passerar ER1 058 vid Graversfors strax norr om Norrköping som just tåg 18182 mot Örebro C.


En kort stund senare har två regnbågar bildats på platsen när Hector Rails tåg 40794 från Skärblacka/Kimstad till Borlänge.


Den 15 juli passerar Svensk Tågkrafts tåg 68939 från Örebro till Motala vid Sya mellan Mantorp och Mjölby med Ma 876 + TMX 1012.


Samma tågsätt ser vi senare strax norr om Skänninge nu som tåg 68940. Man levererar räls och växlar till pågående dubbelspårsbygget norr om Motala.


Senare samma kväll är vi åter vid Sya där Green Cargos tåg från Hallsbergs rangerbangård till Malmö godsbangård passerar med Rm 1262 främst.


En närbild på Rm 1262 på samma plats. Alla Rm-lok har sålts till Tågab men ett av de har GC tillfälligt återanvänt för tester.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från juli månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com