Vi inleder månaden den 1 juli vid Rävtomta strax norr om Boxholm där Grenland Rails El15 106 passerar förbi med tåg 60695 från Charlottenberg (Norge) till Trelleborg.
Ogräsbekämpningståget med TMX 104 främst och TMY 1105 sist i tåg 60641 från Borlänge till Nässjö, här strax norr om Skänninge samma dag.
Den 2 juli flög jag norrut till Luleå med Ryanairs dotterbolag Malta Air, här med planet 9H-VUC på Arlanda före avgång mot Luleå.
Sedan har jag hamnat i Kiruna och här vid infarten från Narvik vid Peuravaara där Rc6 1331 passerar med tåg 3995 Narvik-Luleå.
En liten stund senare kommer Järnvägsmuseets "lunchtåg" från Abisko Ö med Da 888 främst i tåg 89267 Abisko Ö-Kiruna.
Under denna helgen firade man Malmbanan 120 år samt att Kirunafestivalen pågick och samtidigt ska man utrusta Malmbanan med ERTMS varför det i framtiden inte längre blir möjligt att göra dylika evenemang.
Denna månadssida kommer till stor del att visa bilder från evenemangen runt Kiruna och Malmbanan denna helgen. För ännu fler bilder från evenemanget kan man besöka mitt bildgalleri med ett specialalbum härifrån.
Rc6 1331 rullar iväg söderut med tåg 95 mot Luleå och passerar i kurvan ut vid Peuravaara. Till höger syns museitåget från förra bilden som fått stå vid infarten och vänta på detta tåget.
Invid järnvägsstationen i Kiruna visades ett par av loken som använts i malmtrafiken upp, främst står Dm3 1246-1247-1248, sedan Iore 107 och sist T46 1.
En bild på loken åt andra hållet, dvs med T46 nr 1 främst.
Gamla Bolagsskolan står i tur att rivas när området här försvinner om några år i samband med stadsomvanlingen i Kiruna då delar av staden måste flyttas p.g.a gruvbrytningen.
Sedan började då nattens och hela resans höjdpunkt då man körde två malmtåg på natten mellan Kiruna och Vassijaure med historiska lok som tidigare har dragit just dessa malmtåg.
Här är det R 976 som kämpar sig ut från Kiruna och passerar vid Peuravaara som tåg 50976 från Kiruna malmbangård till Vassijaure.
Samma tåg passerar bron över Västra Rautasälven med det passande för spårvidden kilometertalet 1435.
Tåget passerar strax söder om Rensjön.
Transporttåget med Da 888 körde mellan ångtåget och Dm3-tåget till Abisko från Kiruna som tåg 29076.
Sist i tåget gick Rc1 1021 som fick ersätta Rc1 1007 som råkat ut för lokskada.
CargoNet passar på att smita förbi med 185 700 i tåg 41955 från Narvik till Charlottenberg (och vidare in i Norge igen) och passerar här söder om Rensjön.
Nästa historiska malmtåg på tur att avgå från Kiruna och det är tåg 29246 från Kiruna malmbangård till Vassijarue med Dm3 1246-1247-1248 som dragkraft.
Dm3-loken drog malmtågen fram till 2011/2012 då de ersattes av de modernare Iore-loken.
Samma malmtåg passerar en stund senare vid Peuravaara.
Första raksträckan utanför Kiruna passerar senare samma tåg vid.
Passage av bron över Östra Rautasälven.
Likaledes passeras en stund senare bron över Västra Rautasälven i vackert morgonljus klockan 03.35.
Dm3 1246-1247-1248 passerar genom Bergfors.
Vid platsen med insjön Nagirvárri och berget i dimman som syns i bakgrunden mellan Bergfors och Torneträsk passerar tåget.
Ångtåget passerar vid Bessijåkka.
Dm3 1246-1247-1248 invid sjön Nivssakjávrrás mellan Stenbacken och Kaisepakte.
Transporttåget 29076 Kiruna malmbangård-Abisko Ö med vagnar som ska rulla senare samma dag passerar vid Bessijåkka.
Även Dm3-tåget passerar bron vid Bessijåkka.
Dm3-tåget är framme vid Abisko Ö där man stod en längre stund innan färden fortsatte mot Vassijaure.
Ångloket kolades och slaggades vid lokstallet i Abisko.
Så avgår Dm3 1246-1247-1248 vidare mot Vassijaure och passerar här mellan Abisko Ö och Abisko turiststation.
Vidare in i dimman och mot regnet!
En stund senare avgår ångtåget också vidare mot Vassijaure och passerar här strax efter Abisko turiststation med floden Abiskojåkka i förgrunden.
Ångtåget rullar in till Björkliden.
I Björkliden stod ännu ett veterantåg uppställt och det var Kalmar Veterantågs tåg med Ma 828 främst.
Ångtåget uppe på klipphyllan vid Björkstugan mellan Björkliden och Låktatjåkka.
Eltåget har kommit i mål vid Vassijaure och inväntar här ångtåget.
I regnväder ankommer ångtåget en stund senare och de båda museiemalmtågen är därmed i mål efter en natts resa från Kiruna.
Så en bild inte många fick, nämligen när man växlade ut Dm3-tåget i utfarten mot Riksgränsen och Norge.
Denna bilden är alltså tagen väster om Vassijaure när man växlade ut hela tågsättet till driftplatsgränsen så hit körde man inte i det allmänna programmet.
På Malmbanan kör man ett tåg kallat "Arctic Train" bestående av BM69-motorvagn som kör mellan Narvik och Abisko Ö på ett antal turer per dag.
Här är det BM69 070 som ses vid hållplatsen Katterjåkk med tåg 73483 från Björnfjell (egentligen Narvik) till Abisko Ö.
Samma motorvagn ses senare uppställd vid Abisko Ö inför återfärden mot Narvik.
Senare på kvällen är jag kvar i Abisko för nu har SJK ankommit med sitt chartertåg från Nässjö Järnvägsmuseum till höger och Da 888 växlas ut för att dra deltagarna vidare mot Vassijaure.
SJK-tåget med Järnvägsmuseets tågsätt avgår från Abisko och har precis rullat förbi turiststationen som tåg 29002 Abisko Ö-Vassijaure. I bakgrunden kan man se Lapporten.
Högt uppe på klipphyllan kan man ana tåget mellan två snögallerier vid Tornehamn.
Bland de sista snögallerierna passeras innan tåget när slutpunkten Vassijaure någon minut senare.
Da 888 är framme i Vassijaure.
Sida vid sida med dragkraften som ska dra tåget tillbaka i Vassijaure.
Tillbaka till snögallerierna vid infarten till Vassijaure där malmtåg 9920 från Kiruna malmbangård till Narvik med Iore 132 + 123.
Dm3 1246-1247-1248 gör sig redo att växla fram till tågsättet i Vassijaure och koppla ihop med detta och dra det tillbaka till Abisko Ö.
Dm3'an avgår från Vassijaure med tåg 29003 mot Abisko Ö.
Här ses tåget strax utanför Vassijaure.
Mellan Abisko turiststation och Abisko Östra med kraftigt blänk på sidan av tåget.
Iore 113 + 130 lämnar Abisko för färd mot Narvik som tåg 9922 och rullar här ut med Lapporten i bakgrunden.
SJK-deltagarna åkte med detta tåget tillbaka från Abisko Ö till Kiruna, det är Nässjö Järnvägsmuseums tåg med inlånade Rc4 1149 här strax utanför Abisko som tåg 29889.
Samma tåg passerar vid Nivssakjávrrás mellan Kaisepakte och Stenbacken.
Rc1 1021 som ensamt lok kommer här åkande med tåg 29076 från Kiruna malmbangård till Vassijaure.
Ännu en bild på loket som passerar här vid Stenbacken.
Nässjö Järnvägsmuseums tåg passerar här över Västra Rautasälven vid Rautas.
Dimmigt mellan Rautas och Krokvik.
En sista bild från firandet på Malmbanan och på museitågen här blir på Nässjö Järnvägsmuseums tåg när man passerar Peuravaara strax utanför Kiruna kl 01.38.
Vill man som sagt se fler bilder från firandet på Malmbanan har jag ett eget album för det här på mitt bildgalleri.
Nästa dag den 4 juli befinner jag mig strax söder om Älvsbyn vid Sågfors där X62 008 passerar med tåg 7107 från Luleå till Umeå Ö.
En titt in till stationsområdet i Älvsbyn där man har asfalterat plattformen som det tidigare var hål i m.m. Jämför med denna bilden resp. den här bilden från augusti 2020.
Strax utanför Älvsbyn vid Salberg på banan mot Piteå passerar Re 1434 med tåg 5905 från Ånge godsbangård till Piteå.
X52 9062 passerar vid Nyfors strax utanför Älvsbyn med tåg 7108 från Umeå Östra till Luleå.
Den från UL övertagna bussen Nobina 7584 kommer här på Magasinsgatan i Luleå på linje 30 mot Boden. Bussen har fortfarande kvar sin gula färgsättning man hade hos UL.
Dags att flyga tillbaka söderut från Luleå med SAS underentrepernör Xfly (SAS egna piloter hade denna dagen gått ut i strejk) och med ett plan av modell CRJ900.
Den 10 juli var det sista dagen som tågen på Kust till kust-banan mellan Kalmar och Göteborg omleddes via Hässleholm/Markaryd/Halmstad och det p.g.a ställverksbyte i Borås.
Här ser vi tåg 10327 från Göteborg till Kalmar med Rc6 1380 främst vid Vittsjö mellan Markaryd och Hässleholm.
En stund senare ankommer Rc6 1416 till Hässleholm med tåg 10333 från Kalmar till Göteborg.
Loket gör rundgång inför den fortsatta färden mot Göteborg.
Så är loket på väg att kopplas ihop med vagnarna.
Här passerar tåg 10334 med samma tågsätt som ovan vid Florröd mellan Hässleholm och Bjärnum på Markarydsbanan där SJ normalt inte kör.
Tåget har stått en stund i Bjärnum och väntat på mötande tåg och rullar här ut från Bjärnum för den fortsatta färden mot Göteborg.
Rc4 1199 passerar förbi Vittsjö med tåg 5174 från Malmö gbg till Göteborg Kville.
Hector Rails tåg 57691 från Värö till Stockaryd passerar senare också vid Vittsjö med 243 103 som dragkraft.
Strax utanför Markaryd passerar X61 054 förbi Ulvaryds banvaktsstuga med tåg 1924 från Hässleholm till Markaryd.
I Knäred kommmer man om några år att bygga mötesspår och nya plattformar inför kommande Pågatågstrafik på denna sträckning till Halmstad.
Rc6 1387 passerar senare strax utanför Veinge med tåg 10368 från Kalmar till Göteborg.
En stund senare passerar Rd2 1083 på samma plats med tåg 14256 från Helsingborgs godsbangård till Göteborg Kville.
På samma plats ser vi senare T43 251 med tåg 64173 från Karlstad till Helsingborgs godsbangård.
Veinges stationshus bakom en numera instängslad "bangård". Här gick tidigare Västkustbanan igenom och svängde av åt höger där nuvarande bana mot Markaryd svänger av åt vänster i östra änden.
Bland hus och buskar i Veinge så passerar Rc6 1355 främst förbi med tåg 10347 från Göteborg till Kalmar.
På sommaren kör MTRX ett sommartåg på Västkustbanan till Båstad och här ankommer X74 003 till Laholm som tåg 2090 från Båstad till Stockholm.
Ännu en bild på X74 003 i Laholm.
X55 3345 passerar förbi rastplatsen strax väster om Knäred med omledningståg 82752 från Lund till Eldsberga (egentligen tåg 10480 Malmö-Göteborg som gick här p.g.a signalfel i Ängelholm).
Rc6 1380 passerar bron över Lagan strax väster om Knäred med tåg 10346 från Kalmar till Göteborg.
En halvdålig bild på omledningståg 82461 Eldsberga-Lund (egentligen tåg 10499 Göteborg-Malmö) som passerar vid Putsered mellan Knäred och Markaryd.
En sista bild från banan blir på CargoNet's tåg 41986 från Trelleborg till Charlottenberg (och vidare in i Norge) med El16 2205 + 2204 som passerar Kronogården strax nordväst om Markaryd.
Den 11 juli passerar Snälltågets tåg 33940 från Malmö (med vagnar från Berlin) till Stockholm vid Hulterstad söder om Mjölby med reklamfoilerade loket 193 287 främst.
En stund senare passerar även Ma 405 med tåg 33223 från Sala till Nässjö.
Samma lok är på väg tillbaka mot Sala igen men med ett par makadamvagnar efter sig och ses här i Mjölby samma eftermiddag som tåg 33430 Nässjö-Sala.
Ombyggnadsarbetet av bangården i Mjölby med tillhörande ny plattform på spår 6 är nu i full gång.
DB Cargos 185 326 är liksom ett antal andra av deras lok foilerade med olika texter och här passerar den infarten till Norrköping på kvällen den 12 juli som tåg 44700 Malmö gbg-Rosersberg.
Den 14 juli passerar Hector Rails tåg 27884 från Göteborg Skandiahamnen till Hallsberg (och därifrån vidare som tåg 40970 mot Piteå) vid Östansjö söder om Hallsberg.
Loket som drar är som synes Flixtrain-folierade 243 001 och dessa lok brukar kunna dra andra tåg än Flixtrains tåg då man har tre lok till två persontågsomlopp.
Samma tågsätt rullar in i Kumla men nu som tåg 40970 mot Piteå.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från juli månad så klicka här.