Jag har delat upp juli månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den 12 juli.
Här befinner jag mig i Ystad där Silja Lines M/S Silja Symphony ankommer. Man gör ett par specialkryssningar till Ystad och Visby på samma kryssning under sommaren.
Ytterligare en bild på Silja Symphony i hamnen i Ystad.
Plattformen vid hållplatsen i Marsvinsholm som användes under 1990- samt början av 2000-talet då man spelade teater i närheten och därför stannade Pågatågen då här.
Den numera övervuxna plattformskuren vid Marsvinsholm. Det är några år sedan tågen stannade här nu.
Ett Pågatåg med X61 085 främst passerar förbi Marsvinsholm som tåg 1534 från Simrishamn till Helsingborg.
En stund senare kommer X61 091 också vid Marsvinsholm med tåg 1267 från Höör till Simrishamn.
Åker man kustvägen mot Trelleborg så får man stanna till vid Sveriges sydligaste spets i Smygehuk.
Här står jag längst ut på den sydligaste spetsen av Sverige.
Bergkvarabuss 1123 vid Smygehuk påväg från Trelleborg till Ystad.
En av de hyfsat nya (2019) elbussarna i Trelleborg, Bergkvarabuss 700 kommer här på Hamngatan i just Trelleborg.
Bergkvarabuss 706 och 703 vid Trelleborg C.
X61 047 samt 028 vid Trelleborg C. Den högra ska strax avgå som tåg 1720 mot Helsingborg.
På hemvägen åkte jag via Lund och stannade till vid Brunnshögstorget där vagn 03 här passerar påväg mot Lund C.
Om några år är området här bebyggt med bostäder m.m men ännu går spårvägen genom landsbygden kan man säga.
Under sommaren 2021 kommer man att rusta upp spåret mellan Lönsboda och Olofström till nytt helsvetsat spår i ny ballast.
Man rustade upp banan mellan Älmhult och Lönsboda under sommaren 2020 och fortsätter nu hit. Här en bild tagen i Vilshult norr om Olofström på det äldre spåret.
Td 391 + 376 passerar på skarvspåret vid Vilshult med tåg 6130 från Olofström till Älmhult.
En linjebild mellan Esseboda och Vilshult fotad i riktning mot Olofström.
Linjen vid Esseboda i riktning mot Olofström.
Och en sista bild från banan vid Gylsboda fotad mot Älmhult.
På förmiddagen den 14 juli inväntar X54 9057 på avgångstid från Norrköping som tåg 28010 mot Gävle.
Likt tidigare somrar så kör man direkt från Hallsberg till Norrköping istället för Mjölby p.g.a dubbelspårsbygge mellan Hallsberg och Motala.
Rc4 1290 i Tranås den 16 juli när den var påväg med tåg 16990 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.
Senare samma dag den 16 juli var jag en sista gång längs banan mellan Herrljunga och Borås före upprustningen som påbörjades ett par dagar senare.
Här passerar X2-tåg 10427 från Stockholm till Göteborg förbi km-tavla 110 mellan Torpåkra och Mollaryd. Anledningen till omledningen är banarbeten i Göteborg.
Så förflyttar vi oss ett stycke norrut och strax norr om Torpåkra vid Höcklingsås där X74 003 dunkar fram på skarvspåret med tåg 12057 från Stockholm till Göteborg.
X2-tåg 20429 Stockholm-Göteborg passerar på ungefär samma plats invid kilometertavla 105 mellan Ljung och Torpåkra.
Ännu ett tåg inom loppet av en halvtimme från X74'an blir X11 3182 i tåg 13847 från Uddevalla till Borås.
Hållplatsen i Torpåkra med den lilla träplattformen.
X55 3354 + 3348 strax norr om Fristad med tåg 20413 från Stockholm till Göteborg.
X14 3225 rullar ut från Fristad med tåg 3858 Borås-Uddevalla.
X74 005 i tåg 12013 Stockholm-Göteborg möter X12 3214 med tåg 3820 Borås-Uddevalla i Ljung.
X14 3226 rullar in "på sidan" i Ljung med tåg 3845 Herrljunga-Borås för tågmöte.
Vagnen står ett par minuter i Ljung i väntan på tågmötet.
X11 3182 rullar in till Ljung med tåg 13846 Borås-Herrljunga.
Det blir tågmöte mellan de båda tågen.
X14 3226 rullar ut från Ljung vidare mot Borås.
Tåg 10441 med X2 2001 främst rullar genom Borgstena senare samma kväll påväg från Stockholm via Borås till Göteborg.
Från bangårdens södra ände i Borgstena i riktning söderut mot Borås.
X11 3182 ännu en gång men denna gången i Borgstena när den ankommer som tåg 3841 från Herrljunga till Borås.
X11 3205 + X14 3224 ser vi senare vid Lillaliden strax söder om Ljung med tåg 3854 från Borås till Uddevalla.
Förflyttning till Herrljunga och utfarten mot Vedum där Flixtrains tåg 23040 med 243 001 som dragkraft rullar ut mot Öxnered och Göteborg.
P.g.a banarbeten i Göteborg så körde Flixtrain under denna period till Partille där de vände förutom detta tåget som man körde hela vägen till Göteborg C via Öxnered.
Påväg hem åkte jag åter genom Ljung där X2-tåg 10445 Stockholm-Göteborg lägligt passerade genom bangården.
Ställverket i Ljung sjunger här på sista versen då banan kommer att fjärrstyras från Göteborg efter avstängningen och spårbytet.
En bangårdsbild från Ljung i riktning mot Borås.
En sista bild från dagen blir på X14 3224 som passerar mellan Torpåkra och Mollaryd som dagens sista tåg 13851 Herrljunga-Borås.
En samling fordon som normalt inte alltid möts i Norrköping samtidigt, de två vänstra gör det men inte den högra.
Det är alltså ER1 010, X61 202 samt X52 9039. Tåg i Bergslagen kör under ett par veckor på sommaren till Norrköping p.g.a banarbeten på ordinarie linjen Hallsberg-Motala-Mjölby.
Den 26 juli var jag åter i Väst-Sverige för att dokumentera trafiken mellan Borås och Varberg på Viskadalsbanan som stänger den 9 augusti och är stängd ett helt år p.g.a upprustning.
Här passerar X14 3227 förbi Sävsjövik med Sävsjön i förgrunden som ligger mellan Fritsla och Viskafors med tåg 3812 Varberg-Borås.
En stund senare är jag vid Skattegården strax norr om Fritsla där vi ser linjen norrut från plankorsningen med Skattegårdsvägen.
X12 3214 passerar Skattegården en stund senare som tåg 3871 från Borås till Varberg.
Utfarten från Horred mot Varberg där man som sagt ska rusta upp både spår och kontaktledning.
X12 3216 passerar senare vid Kärra mellan Veddige och Horred som tåg 3888 Varberg-Borås.
Samma vagn lämnar en stund senare Horred påväg mot Borås.
Utfarten från Horred norrut mot Borås tagen från en gångfålla i kurvan. Som synes är upprustning välbehövlig här.
Från en plankorsning vid Lönebo söder om Björketorp blickar vi söderut mot Varberg.
X12 3215 passerar vid Lönebo med tåg 3873 från Borås till Varberg.
Det har börjat regna rejält när X12 3216 rullar in till Skene som tåg 3875 från Borås till Varberg.
Här hade åskan slagit ut ställverket så tåget fick gå mot stopp in och även bommarna vid plankorsningarna i samhället låg nere.
Nästa dag den 27 juli befinner jag mig åter längs banan här strax söder om Derome där X12 3216 passerar med tåg 3876 Varberg-Borås.
X12 3195 rullar strax in till Derome med tåg 3859 från Borås till Varberg.
En stund senare ser vi samma vagn vid Trönninge strax norr om Varberg när den strax rullar in mot just Varberg.
I Varberg pågår utbyggnaden till dubbelspår med den s.k "Varbergstunneln" mitt i stan och invid stationen varför området just nu är en stor byggarbetsplats.
För att komma till plattformarna från stan får man gå genom en liten gångtunnel som går över Västra Vallgatan.
Spår 1 och 2 har kortats av en bit och de gamla plattformsövergångarna där är numera borta.
Såhär ser det ut när man går över spåren numera. Tidigare var det bommar även för spår 1 och 2 här.
Och såhär ser det ut söderut där de två tidigare numera rivna spåren låg.
Spår 1 och 2 har som sagt kortats av en bit vilket syns på denna bilden.
Norrut från plattformen ser det ut såhär efter att man har byggt om spåren. Tidigare gick spår 1 och 2 här rakt fram och det var ett uppställningsspår till höger om dessa.
En jämförelsebild tagen i samma vinkel i september 2019 visar jag här med ett tåg på bilden men man ser ändå på ett ungefär hur det såg ut.
Rc4 1274 + Rd2 1119 passerar Varberg söderut med ett rejält sent tåg 94943 från Göteborg Kville till Halmstads rangerbangård.
X61 405 ankommer Varberg med tjänstetåg 93022 från Tyllered till Varberg och den ska senare fortsätta som tåg 13002 mot Göteborg.
Anledningen till att man kör ner till Tyllered är för att det inte finns plats att ställa upp vagnen i Varberg under uppehållet.
Nu följer tre bilder tagna i samma vinklar på tåg vid Apelviken strax söder om Varberg. Först kommer här X31K 4405 i tåg 11069 från Göteborg till Köpenhamn.
En stund senare kommer MTRX sommartåg till Halmstad, tåg 2003 från Stockholm till just Halmstad med X74 004.
Och senare ser vi även X55 3351 i tåg 475 Göteborg-Malmö. Denna sträckan försvinner om ett par år när det nya dubbelspåret i tunneln genom Varberg är klart.
ET 4392 på bron över Ringvägen med tåg 11075 från Göteborg till Köpenhamn. Denna sträckan genom Varberg försvinner som sagt om ett par år.
X12 3217 passerar senare vid Järlövs gård norr om Veddige med tåg 13842 Varberg-Borås.
Lite senare är jag vid Furuslätt mellan Björketorp och Berghem där X12 3195 passerar med tåg 3812 Varberg-Borås.
På samma plats en timme senare har regnet börjat ösa ner och åskan har gått flertalet gånger samtidigt som mörkret tillfälligt sänker sig.
X12 3217 kommer här återigen med tåg 3871 Borås-Varberg i regnvädret och det blir också den sista bilden från Viskadalsbanan.
Den 30 juli - 1 augusti var jag och ett par vänner ute på kryssning med Silja Lines M/S Silja Symphony från Stockholm till Visby.
Under coronapandemin har man inte kört till Helsingfors som brukligt utan har fått hitta på andra rutter som denna till Visby, men även Ystad och Härnösand.
Här ligger även M/S Baltic Queen som nyss hade börjat trafikera Stockholm igen från Tallinn i Estland efter över ett års uppehåll i den trafiken.
Kryssningsfartyget M/S Mein Schiff 1 ligger i Frihamnen och inväntar nästa avgång. I bakgrunden M/S Baltic Queen påväg mot Tallinn.
Nästa morgon den 31 juli är vi framme i Visby där HSC Gotlandia II ligger inne i hamnen.
Vi har klivit av M/S Silja Symphony som här ligger vid kryssningsterminalen i Visby.
Bergkvarabuss 735 rullar in till Visby busstation på linje 5. Dessa stadsbussar har tidigare rullat i Trelleborg och har kvar den färgsättningen.
Bergkvarabuss 604 som tidigare rullat i Strängnäs inväntar nästa avgång från Visby busstation.
M/S Drotten (som tidigare hette M/S Gotland) är påväg in till Visby.