Vi inleder månaden i Ekeryd längs banan mellan Jönköping och Vaggeryd. Plattformen är kvar här trots att persontågen slutade stanna här i december 2010.
Containertåget från Båramo till Göteborg går normalt via Värnamo-Borås men p.g.a spårbyte på den banan nu så får detta tåg istället ledas om att gå via Jönköping/Falköping istället.
Här kommer Td 414 + 391 med tåg 15358 från Båramo mot Göteborg Skandiahamnen förbi Ekeryd. Vid Jönköpings godsbangård sker lokbyte till ellok för biten under tråd mot Göteborg.
X74 006 passerar här i utkanten av Forserum mellan Nässjö och Jönköping med omledningståg 91370 från Katrineholm till Falköping samma förmiddag.
Normalt kör tåget direkt mellan Stockholms södra och Halmstad som tåg 12053 men p.g.a ett broarbete som hade dragit ut på tiden i Töreboda så fick inte alla tåg plats där utan vissa fick omledas denna vägen.
En stund senare kommer X14 3230 i tåg 17606 från Växjö till Jönköping vid infarten till Forserum.
X14 3237 lämnar här Forserum bakom sig med tåg 17609 från Jönköping till Nässjö.
CFL's tåg 38144 med Rc4 1158 passerar infarten till Forserum påväg från Nässjö mot Göteborg Skandiahamnen.
Omledningståg 81144 passerar vid Kanarp mellan Forserum och Tenhult. Normalt har tåget nummer 20425 mellan Stockholms södra och Göteborg.
Jönköping fick under förra året nya Mercedesbussar för stomlinjetrafiken och här kommer Keolis 1581 på Hermansvägen påväg mot Öxnehaga.
Påväg mot Öxnehaga var också Keolis 1592 som kommer på Östra Storgatan.
Gamlingen Keolis 1414 från 2008 kommer också den på Östra Storgatan påväg mot Ekhagen.
Keolis 1589 svänger ut från Björngränd ut mot Östra Storgatan påväg mot Råslätt.
En ny snabblinje 500 sattes i trafik vid tidtabellsskiftet i juni mellan Jönköping och Värnamo, den avgår varje halvtimme och konkurrerar således mot tågets avgångar på samma sträcka.
Karlssonbuss i Vaggeryd 4111 ser vi här på Parkgatan när den just startat vid Resecentrum påväg mot Värnamo.
En sista bild från Jönköping på Keolis 1515 på Slottsbron påväg mot Mariebo.
Det var fint ljus på himlen i Mjölby runt kl 4 på morgonen den 2 juli.
Den 3 juli var jag och en till och fotade lite och här är vi vid Jakobshyttan mellan Motala och Hallsberg där det ska bli dubbelspår till vänster där man har tagit ned massa träd.
Här var jag i april 2020 och fotade och de bilderna från platserna finns på den månadssidan för den som är intresserad.
Då har vi förflyttat oss till Mariedamm där man snart kommer att ta bort möjligheten att mötas och snart ska man även börja bygga nytt dubbelspår här på platsen.
Här har Rc4 1253 kört in "på sidan" med tåg 42023 från Gammelstad (Luleå) mot Helsingborg gbg för möte med en Reginavagn.
Här kommer mötet i form av X51 9025 i tåg 8152 från Mjölby mot Morastrand. Det kommer som sagt att bli dubbelspår här i framtiden och det nya spåret ska dras till vänster om det nuvarande.
Så kan 42023 avgå igen söderut mot Helsingborg godsbangård.
Några minuter senare kommer nästa södergående godståg, tåg 14911 från Umeå godsbangård till Malmö godsbangård med Rd2 1106 och den ses här i södra utkanten av Mariedamm.
På ungefär samma plats kommer sedan tåg 8159 från Morastrand mot Mjölby med X54 9056.
Banan sedd söderut mot Motala/Mjölby och det blivande dubbelspåret kommer här att gå lite till höger om nuvarande banan.
Infartssignalen till Mariedamm samt en banvaktsstuga som kommer att rivas.
Till/från Hallsberg om man kommer söderifrån finns det två vägar in, dels en väg direkt in till personbangården som persontågen använder och dels en som går mot rangerbangården.
Den som går till personbangården är den äldsta linjen av de två och här kommer X51 9020 just på den banan med tåg 8171 från Gävle mot Mjölby.
Från andra hållet ser vi några minuter senare tåg 8174 med X54 9056 igen påväg mot Gävle. De båda tågen möttes i Åsbro ett stycke söder om Hallsberg.
Så förflyttar vi oss till det andra spåret som går direkt till Hallsbergs rangerbangård (och vidare mot personbangården).
Här blickat mot söder mot Skymossen där alltså förgreningsväxeln finns mellan de båda banorna och det ligger en bit bakom kurvan.
På andra hållet kommer här Hector Rails tåg 40971 från Hallsberg rbg till Malmö gbg med 143 039 + 143 061.
Så förflyttar vi oss norrut till Sällinge som ligger ett stycke nordost om Frövi där banan mellan Frövi och Fagersta går.
Här kommer Söne Trafik/Connect Bus 1186 på dagens enda tur på linje 350 från Lindesberg mot Finnåker.
Det går bara en tur i vardera riktningen och den andra turen går mot Lindesberg på morgonen.
Vi följer sedan den gamla banan mellan Sällinge och Rockhammar till just Rockhammar. Denna var elektrifierad och man körde upp till Rockhammar en bra bit in på 2000-talet.
Senaste noteringen jag har läst är att man fortfarande körde dit 2009 men nu ligger spåret helt i träda. Här en vy mitt mellan Sällinge och Rockhammar vid vägen till Ö Övre.
Och här från vägen vid V Övre på den gamla bondfångaren och två kontaktledningsstolpar.
Gamla kontaktledningsstolpar i riktning mot Sällinge.
Längre in i skogen kunde man se banan och här ses den i riktning mot Rockhammar med betongsliprar och makadam.
Och här åt andra hållet.
Inne i Rockhammar fanns spåren också kvar i form av denna gamla plankorsning.
Här infarten mot Rockhammar.
Vid utfarten från Sällinge mot Rockhammar korsar banan denna grusvägen och här ses det inte mycket av banan.
En sista bild på banan mot Rockhammar visar utfartskurvan från Sällinge.
X54 9068 passerar genom Sällinge med tåg 8106 från Laxå via Fagersta mot Gävle.
Korsningen med NBVJ (Nora Bergslags Veteran-Jernväg) på väg 830 vid utfarten från Ervalla där banan inte används idag.
Banan vid infartskurvan mot Ervalla är rätt övervuxen.
Tillbaka vid infarten mot Hallsbergs rangerbangård via banan som går direkt dit från Skymossen där Rm 1262 passerar med tåg 4192 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.
Den 4 juli befinner jag mig i Sala för att fota Tågabs tåg som normalt går Stockholm-Hallsberg-Karlstad direkt.
Detta tåget har under sommaren omletts att gå via Mälarbanan Stockholm-Västerås-Hallsberg-Karlstad p.g.a arbeten med Getingmidjan i Stockholm.
Nu är det även arbeten på Mälarbanan mellan Sundbyberg och Jakobsberg vilket har gjort att tåget har fått omledas ytterligare och nu via Uppsala-Sala-Västerås för att fortsätta mot Karlstad.
Här ankommer då tåg 17048 från Stockholm mot Karlstad till Sala med Rc3 1041 främst och loket ska snart göra rundgång inför färden mot Västerås.
Samma tåg har just stannat till i Sala och strax ska man göra rundgång.
Rundgång av loket sker här inför färden söderut mot Västerås.
Här passerar tåget förbi Tillberga i skaplig fart söderut.
Utfarten mot Tortuna för banan längst till vänster. Här gick förr det som idag är Mälarbanan fast som enkelspår mot Tortuna/Enköping och vidare mot Stockholm.
Samma bana vid Mycklinge i riktning mot Tillberga och här har man slyröjt sedan jag var här sist för en månad sedan.
"Dödskallen", dvs vägförsignalen till Mycklingevägens plankorsning som jag tidigare stod vid. Fotot är taget i riktning bort mot Tortuna och Stockholmshållet.
Nästa dag den 5 juli ser vi plattformarna för blivande hållplats Bromma flygplats på Tvärbanans nya Kistagren som är under byggnad nu.
Här åt andra hållet bort mot flygplatsen och vidare söderut längs den nya grenen.
Banan går på en bro längs hela flygplatsområdet och området runt köpcentrumen vid Bromma Blocks.
Tågabs tåg 17048 från Stockholm via Uppsala/Sala mot Karlstad passerar här Märsta senare samma regniga eftermiddag. Det är lite annorlunda omväg att först åka norrut för att åka mot Karlstad.
Förflyttning till strax söder om Tillberga där X12 3192 + 3220 passerar med tåg 2145 (annonserat 2144) från Linköping till Sala.
Rc3 1041 med Tågabs tåg 17048 kommer här igen nu strax söder om Tillberga påväg mot Karlstad. Här regnade det inte lika mycket som i Märsta.
På hemväg passerade jag Svealandsbanan här vid Karlslund mellan Kungsör och Rekarne och här passerar ER1 006 med tåg 965 från Arboga mot Flemingsberg.
X12 3220 + 3192 ser vi återigen när de här är påväg tillbaka mot Linköping som tåg 2151 och passerar här infarten till Kimstad.
Rc4 1290 passerar här strax före Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm med tåg 64597 från Hallsberg rbg via Katrineholm till Nässjö den 8 juli.
Detta Rc-loket tillsammans med Järnvägsmuseets Rc1 1007 är de enda som är målade i den gamla orange färgsättningen och just detta loket fick behålla färgsättningen efter eventet "Tåg 150" år 2006.
193 255 med Snälltågets tåg 13943 från Södertälje hamn till Malmö passerar genom Tranås den 9 juli.
Den gamla bron över Svartån i Mjölby för Hästholmenbanan som förr gick från Mjölby till Hästholmen/Ödeshög den 10 juli. Spåret ligger kvar en bit i Mjölby och kommer att rivas inom en snar framtid.
Ett par av Transdev Norrköpings fd stadsbussar stod uppställda vid Blåklintsbuss område i Mjölby den 10 juli, här ses f.d Transdev 7012.
F.d Transdev 1268 tillsammans med 1265 stod också uppställda. Blåklintsbuss kör sedan bussarna vidare till Trelleborg där de skeppas över till andra länder som är intresserade av de.
Senare på kvällen vänder X61 202 till tåg 8785 kl 01.18 i Norrköping här vid spår 7 som är "fel" spår mot det normala spår 2a eller 3a för pendeltågen.
Till vänster ses Tåg i Bergslagens tillfälliga "sommartåg" som man kör Lindesberg-Örebro-Hallsberg-Norrköping istället för till Mjölby p.g.a dubbelspårsutbyggnad Hallsberg-Motala.
Tre uppställda ledbussar vid Blåklintsbuss depå i Mjölby dagen därpå den 11 juli och dessa är f.d Transdev 7011, 7014 samt 7010.
Nu har f.d Transdev 7012 fått sällskap av f.d Transdev 1264.
Tre motorvagnar i Norrköping på kvällen den 12 juli. ER1-vagnarna har ersatt loktågen under sommaren på Nyköpingsbanan.
På kvällen den 14 juli passerar Grenland Rail med Ma 404 vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp med tåg 25732 från Alvesta till Charlottenberg och vidare mot Norge.
Snälltågets lok 193 253 vid infarten till Mjölby söderifrån med tåg 26020 mot Kristinehamn här den 15 juli. Loket var påväg för att hämta en nylackad liggvagn som varit på lackering i just Kristinehamn.
Vi hoppar fram till den 18 juli och här passerar godståg 15312 med Rc4 1252 + Rd2 1094 genom Vårgårda påväg från Sävenäs rangerbangård mot Hallsbergs rangerbangård.
Y31 1418 + 1401 passerar genom Vårgårda med tåg 3312 från Göteborg mot Mariestad. Den bakre vagnen är inlånad från Kustpilen för trafiken på Kinnekullebanan en tid framöver.
En bild på just Y31 1401 också. Det är två Itinovagnar som är krockskadade efter bilkrockar på Kinnekullebanan samt ytterligare en på verkstad så därför har man en tillfällig vagnsbrist.
BJ's körde ett tåg med V3 47 till Skandiahamnen som här ses på Göteborg C samma dag. Dessa turer kommer att gå under ett par helger i juli samt augusti månad.
Vid Kvillebangården blir vi omkörda av Rd2 1091 som kommer med tåg 9429 från Karlstad till Göteborg Skandiahamnen.
Vid den relativt nyöppnade vagnhallen Ringön strax jämte Kvillebangården stod ett par spårvagnar uppställda.
Vid Pölsebo ska Hamnbanan gå i en ny sträckning genom en ny tunnel då man bygger ut den från enkelspår till dubbelspår. Jag har dokumenterat på platsen i februari 2018 vilket finns på den månadssidan.
T44 337 + 352 stod uppställda ute i Skandiahamnen. I bakgrunden ses Svensk Tågkrafts T44 260.
Rundgång av V3 47 görs vid Skandiahamnen inför återfärden mot Göteborg C.
Vid Pölsebo ska som sagt det nya dubbelspåret gå genom en tunnel och den viker av borta till höger vid gångbron som syns.
Här på platsen har man lagt om spåren inför byggandet av det nya spåret och här kommer även spåren att försvinna när dubbelspåret är klart.
Även spåren på denna bron över Säterigatan försvinner när allt är klart. Jag tog förra bilden ovan alldeles bakom kurvan bakom bron.
Här under bron för Nordviksgatan kommer det nya dubbelspåret att vika av åt höger för att gå ner i tunnel under berget
Tillbaka på Göteborg C igen så växlar man bort tåget från stationen till BJ's uppställning i Lärje.
M/S Stena Vinga låg i hamn i Göteborg samma dag. Denna båten byggd 2006 togs över av Stena Line år 2018 och gick tidigare för Bornholmstrafikken.
M/S Stena Danica som går på Göteborg-Frederikshavn samt HSS Stena Carisma som legat upplagd sedan augusti 2013.
Y31 1401 + 1418 ankommer Göteborg C med tåg 3317 från Mariestad. Det är ovanligt med en Itino i Kustpilens färgsättning i Göteborg.
Vid Korsvägen har man rivit spåren längs Södra Vägen där det tidigare låg en hållplats och detta för att man ska bygga Västlänkens station Korsvägen här.
Längs Örgrytevägen har man byggt en temporär bro som ska finnas under tiden man bygger Västlänken.
Arbetsmaskiner för arbetet med Västlänken.
Man har flyttat Lisebergs spårvagnshållplats en bit upp i backen mot St Sigfrids Plan så den hamnar på ungefär samma plats som Liseberg station.
M31 362 ankommer den nya hållplatsen Liseberg.
Nästa dag den 19 juli ser vi platsen för nya dubbelspåriga Hamnbanan där den ska vika av från nuvarande spåret till vänster från bron med Celsiusgatan.
Vänder man på sig och vrider sig lite åt höger så ser det ut såhär där man ska dra nya banan. Ännu en stor grop som synes.
Så kommer söndagens tåg 56653 för BJ's påväg mot Skandiahamnen med V3 47 på samma plats mellan broarna för Nordviksgatan och Celsiusgatan.
Utsikt från Bratteråsberget ner mot nuvarande Hamnbanan till vänster och till höger ses arbeten med nya dubbelspåriga tunneln.
En stund senare är tåget påväg tillbaka mot Göteborg C igen, nu med tågnummer 56652 och den korsar bron för Säterigatan.
En dubbelledbuss stannar strax vid Danaplatsen och det är Transdev 4118 påväg mot Eketrägatan.
Förflyttning till Kinnekullebanan och hållplatsen med stationshus i Råbäck mellan Lidköping och Mariestad.
Y31 1401 + 1418 passerar förbi Råbäck med tåg 3325 från Mariestad till Göteborg.
Motorvagnsmecka i Hallsberg samma kväll med olika motorvagnstyper.
Den 24 juli är vi vid den s.k "Getingmidjan" mellan Stockholm C och Stockholms Södra där man för sista sommaren av tre arbetar med broar m.m.
På bron över Söderström samt på spåren vid Riddarholmen så arbetas det för fulla muggar denna dagen.
Här är en brodel som snart ska lyftas på plats över Norrström och där kommer alltså tågen att köra på om några veckor.
Ännu ingen ny bro på plats här men snart lyfts den på plats. Den första brodelen lyftes på plats en tid innan vilken syns ligga på plats här.
Trafikverket kör s.k pendelbåtar mellan Riddarholmen och Klara Mälarstrand och här ses en av dessa, M/S Gurli som inväntar avgångstid från Riddarholmskajen.
Förflyttning till Uppsala där Tågabs tåg 17045 från Karlstad med Rc3 1062 ankommer, tåget går denna vägen av samma anledning som ovan, nämligen att både Getingmidjan och Mälarbanan var avstängda.
Tåget gör här ett uppehåll på Uppsala C vilket är en ovanlig rutt för Tågabs tåg som normalt inte trafikerar såhär långt norrut.
Upptågets ER1 041 ankommer Uppsala C med tåg 8439 från Gävle.
Snabbtågen Stockholm-Göteborg/Malmö utgår nu från Stockholms Södra under tiden som arbetena med Getmingmidjan pågår och här inväntar tåg 20439 mot Göteborg på avgångstid.
Y31 1401 ankommer Hallsberg med tåg 13335 från Örebro mot Herrljunga.
Ytterligare en bild på vagnen under uppehållet i Hallsberg.
Den 27 juli var jag en sväng till Malmö/Lund för att få några bilder på fyrspårsbygget på den sträckan men först stannade jag till i Lund.
Här ses spårvagnshållplatsen Lund C nära just Lund C på Clemenstorget som nu är klar. Den första spårvagnen levererades f.ö till Lund den 29 juli.
Hjärup station som den ser ut idag i riktning mot norr. När man är helt klar med stationsområdet kommer det att se ut såhär.
X61 051 främst i tåg 1276 från Ystad till Lund ankommer här till Hjärup. Spåren till vänster är de nya tillfälliga spåren som kommer att användas under ombyggnaden till fyrspår på platsen.
Här ses de nya tillfälliga spåren i riktning mot norr med stationshuset till höger.
Och här de tillfälliga spåren som ska användas under byggtiden i riktning mot söder. Bortanför kurvan har man färdigställt de nya plattformarna för den nya tillfälliga hållplatsen som också ska användas under byggtiden.
X61 062 främst i tåg 1555 från Helsingborg till Ystad ankommer till Hjärup.
Det har hänt en del i Åkarp sedan jag tog den här bilden före byggstart i september 2017. Här blickar vi mot norr med de nya tillfälliga plattformarna till höger.
De tillfälliga plattformarna i Åkarp som kommer att användas under byggtiden. När arbetet är klart kommer Åkarps station att ha sänkts ned lite och hur det kommer att se ut kan ses här.
Här det tillfälliga spåret i Åkarp blickat mot söder, dvs mot Malmö. Signaturen Up på signalerna står för Uppåkra som är en ny driftplats mellan Lund och Malmö och i den ingår de nya driftplatsdelarna Flackarp, Hjärup och Åkarp.
Jag kan visa en jämförelsebild här från september 2017 i samma vinkel före man började bygga.
Det s.k Coop-tåget 44212 från Malmö gbg till Bro passerar här förbi Åkarp med 185 682 som dragkraft. Det är inte många veckor kvar nu med trafik på dessa spåren innan man påbörjar ombyggnaden.
Nuvarande stationsområdet i Burlöv blickat mot norr med den nya plattformen till vänster som kommer att användas av tågen under byggtiden och även när arbetet är helt klart.
När allt arbete är klart 2023 så kommer det att se ut såhär på platsen.
Här är den nya plattformen blickat mot söder. Det ska så småningom byggas en likadan plattform här där jag står då Burlöv kommer att få två nya plattformar.
Och här ses plattformen i sin helhet sett från norr mot söder.
X61 098 främst passerar Burlöv med tåg 1559 från Helsingborg till Ystad.
De två nya spåren för det nya fyrspåret börjar ta form i Burlöv och här blickat mot norr.
Och här mot söder med nuvarande plattformen som kommer att rivas tillsammans med den nya till höger.
Den 27 juli var jag och en till och fotade lite i Bergslagen med bil och passade på att stanna till i Ställdalen där man nu kör ersättningstrafik mellan Lindesberg och Ställdalen p.g.a upprustning av kontaktledningen.
Här ses X51 9022 som inväntar avgångstid som tåg 8168 mot Gävle och i bakgrunden ersättningsbussen från Björks Buss som just ankommit från Lindesberg.
Tåg 8168 kör sedan skarvspåret över Silverhöjden mot Gävle och här passerar tåget vid Ställberg. Mellan Ställdalen och Grängesberg finns det två vägar, dels över Hörken och dels denna vägen över Silverhöjden.
På samma plats vid Ställberg kommer sedan X51 9025 med tåg 8171 från Gävle mot Ställdalen.
En gammal Västgöte i Ludvika och det är Transdev 3747 som tidigare rullat i Boråstrakten.
Vid Silverhöjden en stund senare kommer här X51 9009 med tåg 8173 från Gävle mot Ställdalen.
Söne Trafik 541 har här just kört igenom Silverhöjden på linje 361 från Kopparberg till Grängesberg.
Tågabs tåg 68775 från Falun mot Kristinehamn med Rc3 1063 passerar strax utanför Hörken. Här eldhärjades skogen i en skogsbrand i juli 2018 under den då mycket varma sommaren.
Söne Trafik 541 återigen men denna gången i Hörken också på linje 361 från Kopparberg mot Grängesberg.
Ett av de få loktåg som SJ kör denna sommar ser vi här Vallaholm utanför Hovsta strax norr om Örebro och det är Rc6 1415 som drar tåg 749 (annonserat 748) från Stockholm mot Hallsberg.
ER1 020 passerar på samma plats vid Vallaholm med tåg 970 (annonserat 972) från Örebro S mot Flemingsberg.
Tåg i Bergslagen på mer ovanligare plats då man denna sommaren istället för att köra från Hallsberg mot Mjölby istället kör mellan Hallsberg och Norrköping p.g.a banarbeten mellan Hallsberg och Motala.
Här passerar X51 9013 förbi banvaktsstugan vid Bänneboda mellan Pålsboda och Kilsmo på Västra stambanan med tåg 99856 (annonserat 28036) från Lindesberg till Norrköping.
Vid Vingåker ser vi senare X51 9015 med tåg 28039 från Norrköping till Lindesberg.
Rött DB-lok, 185 328 passerar med godståg 44986 från Hallsberg rbg till Trelleborg genom Vingåker.
En sista bild från denna dagen blir på ER1 016 som gör uppehåll i Vingåker med tåg 148 från Hallsberg mot Flemingsberg.