Vi inleder denna månaden där vi slutade den förra, nämligen på resande fot! Här är vi i Antwerpen på morgonen den 1 juli då en spårvagn stannar till vid hållplats Ploeg.
Här kommer vagn 7206 mot Silsburg på gatan Carnotstraat.
Jag skulle senare åka vidare söderut genom landet med detta tåget som ankommer Antwerpen Centraal.
Målet var hit till Charleroi där vagn 7450 ankommer hållplatsen vid stationen, Charleroi Sud.
Vagn 7403 har just lämnat Charleroi Sud och är påväg in mot stan.
I Namur ankommer detta tåget som skulle ta mig mot Arlon.
Ett nytt land för min del är Luxemburg och här har vi just kommit dit dock inte med detta tåget på bilden.
Här ankommer mitt fortsatta tåg som ska ta mig mot Tyskland, till Luxemburgs station. Vagnen vände här och åkte tillbaka igen.
Och jag hoppade av i Cochem (Mosel) där vi här ser tåget före avgång vidare mot Koblenz.
Cochem ligger fint invid floden Mosel.
Uppe på höjden ligger borgen Reichsburg Cochem.
101 112-1 är målad i en retrofärgsättning som loken var målade i förr hos DB. Just 101-loken har dock aldrig tidigare haft denna färgsättning.
Här avgår den från Koblenz Hbf med IC-tåg 2012 från Oberstdorf till Dortmund Hbf.
1440 321-6 rullar in till Düsseldorf Hbf senare samma kväll på S-bahns linje S8 mot Mönchengladbach.
Vagn 2112 på Graf-Adolf Straße i Düsseldorf påväg mot Universität-Nord.
På samma gata ser vi vagn 2137 påväg mot Grafenberg.
Vagn 1516 korsar Hollestraße i Essen samma kväll påväg mot Frohnhausen Breilsort.
Och i Mülheim an der Ruhr ser vi vagn 205 vid hållplatsen Kaiserplatz påväg mot Oberhausen Neumarkt.
1428 008 håller vid Mülheim (Ruhr) Hbf inför avgång mot Haltern am See.
Jag har under natten åkt med IC-tåg från Köln till Basel Bad Bahnhof där jag nu är och tåget drogs av 101 064-4 som fått reklam för Märklin.
I Basel kör man spårvagnar av typ Schindler/SIG Be 4/4 från 1986 och här ett trevagnarståg utanför just Basel Bad Bf.
Ett tvåvagnarståg med vagn 484 främst lämnar Basel Bad Bf påväg mot Bahnhof St.Johann.
Och åt andra hållet på samma plats kommer här först vagn 492 påväg mot Messeplatz-Eglisee.
Man har fortfarande kvar äldre blädderskyltar på stationerna, som här på Basel SBB.
I Zürich regnade det lite lätt när jag var där runt en 40 min. Vagn 2061 + 2312 kommer här på Bahnhofstrasse påväg mot Albisgütli.
Längre bort på Bahnhofstrasse kommer vagn 3041 påväg mot Bahnhof Stettbach.
Gott om Be-vagnar vid Paradeplatz.
Jag har tagit mig vidare till Buchs som ligger närmast gränsen till Lischtenstein dit jag även tog mig. Här lite uppställda lok och vagnar på bangården.
Vid gränsen till Lischtenstein kommer här en buss på linje 12 mellan Scaaan-Vaduz i Lieschtenstein och Buschs i Schweiz.
Järnvägsstationen i Scaan-Vaduz i Lieschtenstein.
En av bussarna som går på linjen till Schweiz kommer här åter till Scaan-Vaduz.
Utsikt längs vägen tillbaka mot Schweiz.
Ett av RailJets tåg korsar gränsbron mellan Schweiz och Lieschtenstein.
526 043-5 ankommer till Pfäffikon SZ med tåg mot Einsiedeln.
Ett tåg från Voralpen-Express med Re 446 015-0 främst ankommer till Pfäffikon SZ påväg mot St. Gallen.
Och i andra riktningen kommer tåget jag ska åka med från samma bolag, det är en manövervagn främst som drar tåget mot Luzern.
Vi passerar Altmatt station.
Banan slingrar sig mellan små byar.
Denna fina utsikten kan man ha från tåget.
I Arth-Goldau hoppade jag av tåget för att byta till tåg mot södra Schweiz en stund senare.
Tid fanns dock att utforska den lokala bergbanan här, Rigi Bahnen som går upp på berget Rigi och här står två vagnar och inväntar avgångstiden.
Två tåg vid Arth-Goldau varav det högra ska ta mig ner mot Lugano via b. la St Gotthardstunneln som är en av världens längsta järnvägstunnlar genom Alperna med en längd av 57 km.
I Lugano finns en bergbana mellan staden och järnvägsstationen som vi här ser från järnvägsstationen med möte mellan två vagnar.
Re 420 11198 har just ankommit Lugano.
Så har jag tagit mig ner mot Italien och till Milano där vi här ser en äldre spårvagn av typ Carminati & Toselli Peter Witt byggd 1929.
Vagn 1521 kommer här på gatan Via Giulio e Corrado Venini och till hållplatsen V.le Brianza påväg mot Greco Rovereto.
Möte med vagn 1611 som här korsar gatan Viale Brianza påväg mot Roserio.
Vagn 1999 vid hållplatsen Via Vitruvio på gatan med samma namn påväg mot Ortica.
Vagn 1963 ser vi här utanför Milano Centrale påväg mot Ortica.
En annan vagntyp i stan är denna som är samma som M32 i Göteborg, kallad Sirio. Här vagn 7502 påväg mot Stazione Centrale på gatan Via Fabio Filzi.
Nästa dag den 3 juli och jag befinner mig på Milano Centrale för att åka mot Frankrike. Här ser vi till vänster ett tåg av typen Trenitalia Frecciarossa.
Ett loktåg står inne på centralen.
Och här står mitt tåg mot Nice Ville med loket E 402 122 sist.
Banan ner mot Nice går längsmed rivieran och denna vy kan man då få från tåget.
Ett nytt land taget! Jag har klivit av tåget i Monaco för att därifrån ta nästa tåg mot Nice.
Stationen Monaco Monte-Carlo.
Nästa tåg tar mig då vidare mot Nice och denna tågtyp är en äldre systerprodukt till Sveriges X40.
Jag har nu tagit mig till Nice där vi här ser vagn 21 längs shoppingstråket Avenue Jean Médecin.
Åt andra hållet kommer här vagn 05 påväg mot Hôpital Pasteur.
Över torget Place Massena har man inte byggt någon kontaktledning utan man kör med hybriddrift över torget för att åter fälla upp strömavtagaren igen vid nästa hållplats.
Här är det vagn 17 som är påväg över torget mot Henri Sappia.
En bild över stranden och Medelhavet i Nice.
Vagn 18 kommer här på kontaktledningslös sträcka strax efter hållplatsen Opéra - Vieille Ville påväg mot Henri Sappia.
Tillbaka till järnvägsstationen där tåget mitt i bild strax ska ta mig vidare mot Marseille.
En vy från tåget mellan Nice och Marseille. Även här följer järnvägen längsmed rivieran.
Här har vi kommit fram till Marseille med tåget.
Marseille är också en spårvägsstad som har vagnar av typen Bombardier Flexity Outlook som är byggda 2006-2007.
Här ser vi vagn 023 vid hållplatsen Belsunce Alcazar påväg mot Arenc le Silo.
Vagn 021 korsar Square Stalingrad påväg mot La Blancarde.
Jag tog sedan bussen vidare längs kusten till nästa stad för övernattning, nämligen till Montpellier.
Det är nu min sista dag på denna resan och det är den 4 juli och från mitt hotellfönster kan jag se en spårvagn svänga ner mot järnvägssationen.
Vagn 2010 kommer här på Rue de Maguelone påväg mot Mosson.
Ett norrgående TGV-tåg står inne på stationen Montpellier Saint-Roch.
Vagn 2026 ser vi på en kombinerad gång- och spårvägsviadukt strax före järnvägsstationen påväg mot Mosson.
Vagn 2017 på samma viadukt fast påväg mot Odysseum.
Vagn 2078 ringlar sig som en orm över "torget" invid järnvägsstationen.
Jag har nu tagit mig till Barcelona i Spanien med detta tåget och det var första gången jag satte min fot i det landet.
Ett TGV-tåg ses här på Barcelona Sants.
Ett tunnelbanetåg ankommer till stationen Sagrada Familia.
Och här en äldre version av tunnelbanetåg som ankommer stationen Clot.
I Barcelona kör man även spårvagnar och här ser vi vagn 15 som strax ankommer hållplatsen La Farinera.
Vagn 05 kommer här längs gatan Avinguda Diagonal och vid hållplatsen Ca l'Aranyó.
Så kommer här vagn 16 längs Avinguda Meridiana och strax till hållplatsen Marina.
En Irisbus nummer 1407 ser vi här på ungefär samma plats.
Jag åkte även lite bergbana upp till berget Montjuïc och här ser vi vagnen vid startstationen som ligger där nere, Paral·lel.
Lite av utsikten från Montjuïc ned mot stan.
Sedan återstod bara en liten flygresa hem för denna resan. Här på Barcelonas flygplats El Prat.
Östgötapendelns nytillskott i trafiken, X61 215 som sattes i trafik bara några dagar innan ses här på Norrköping C samma natt.
En dressin framför Vadstena slott den 5 juli.
En rest av gamla tider i Ödeshög där tidigare järnvägen till Hästholmen och Mjölby gick.
Denna omformartransport med T43 242 främst stod i Mjölby på eftermiddagen den 6 juli.
Sedan började jag resan upp mot Borlänge för att åka med på Svenska Motorvagnsklubbens sommarresa som detta året gick till södra Norrland.
Då det blir alldeles för många bilder på denna sidan så har jag gjort nya sidor med resereportage från resan, och huvudsidan kan ses på denna länken.
Jag kommer ändå att visa ett par bilder på denna sidan från resan för er som inte vill bläddra igenom hela resereportaget.
Ma 408 ankommer till Borlänge på morgonen den 7 juli med vagnar som ska gå i vårt extratåg mot Malung.
T66 402 ska dra vårt tåg mot Malung, detta p.g.a att banan är utrustad med signalsystemet ERTMS och då kan inte SMoK's vagnar gå här.
Framme i Malung efter en färd på Västerdalsbanan.
Tåget sett ur en annan vinkel i Malung.
Fotostopp vid Malungs folkhögskola.
Längre än såhär kommer man inte från Vansbro sett på gamla Inlandsbanan norrut, här är vi vid Dalasågen.
Fotokörning vid bron med Vanån som är en biälv till Västerdalälven, här på banan mot Dalasågen.
Strax avgång från Vansbro vidare mot Borlänge.
En sista bild från dagens körning blir på uppehållet i Björbo.
El16 2208 med det s.k "ARE-tåget", tåg 41967 från Narvik via Sverige och Charlottenberg till Norge passerar här norra infarten till Borlänge samma kväll.
Ny dag och det är den 8 juli och vi är påväg norrut med vårt tåg. Här har vi stannat i Korsnäs norr om Falun för att möta TiB-tåg 8169 från Gävle mot Borlänge.
Tjänstetåg 75223 Gävle godsbangård-Borlänge passerade förbi Storvik med tre lok, Rd2 1118 + okänt lok + 1108.
Vi åkte banan mellan Kilafors och Söderhamn som varit stängd i flera år för renovering men som öppnade i december 2018.
Här har vi fotostopp i det ena av triangelbenen norrut vilken nattågen till/från Norrland använder som går via Kilafors-Söderhamn till/från Göteborg.
Vi har kommit på Ostkustbanan och måste köra till Källene för att kunda vända åter in mot Söderhamn.
Här viker den gamla Ostkustbanan av från den nya som vi åker på. Den gamla gick b. la via Lindefallet. Jag åkte längsmed den i augusti 2017 vilket finns överst på den månadssidan.
Lunchuppehåll i ett regnigt Bollnäs. Reginavagnen till höger hade drabbats av någon form av problem.
I Ljusdal stod X40-3 3323 och inväntade avgångstid som tåg 281 mot Stockholm.
I Östavall fick vi stå ett tag då vi skulle bli omkörda av två godståg och först ut är det Hector Rails tåg 41268 från Östavall till Ånge godsbangård med 142 209 som passerar.
Efter en stund passerar ståltåget 9124 Borlänge-Luleå med Re 1437 + 1430.
X62 001 ankommer till Bräcke med tåg 7515 från Duved till Sundsvall.
Så är vi framme vid vårt etappmål för dagen med tåget, nämligen i Långsele och härifrån skulle det bli buss till Sollefteå.
Ett par uppställda TMX och TMY-lok vid lokstallet i Långsele.
Här stod även Ma 833 tillsammans med TMX 1016.
Även Di3 621 stod uppställd på bangården och såg förfallen ut.
Byberg och Nordin nr 43 skötte transporten från Långsele till Sollefteå för oss.
Sollefteås bangård senare på kvällen i riktning mot Prästmon och Västeraspby.
Och åt andra hållet i riktning mot Långsele.
Ny dag i Långsele och vi ser här norrgående ARE-tåg 41962 som är påväg upp mot Narvik.
Våra vagnar står avgångsklara i Långsele för färden mot Forsmo och vidare längs banan mot Hoting.
Framme i Ådalsliden och här ska vi nu vandra upp mot Nämforsens festplats för att åka med "Liabanan".
Ett litet tåg tog de som inte orkade eller ville gå upp för backen.
Detta är då "Liabanan" som är en liten minijärnväg som sträcker sig runt Nämforsens festplats och Näsåkers campingplats.
Ytterligare en bild på minitåget som körde tre varv runt på banan.
Dags för fotokörning vid Åkvisslan där banan korsar Fjällsjöälven.
Så skulle vi då göra en fotokörning vid bron över Röån men den gick inte som planerat då en av vagnarna började strula här. Det blev i varje fall en bild på bron.
Efter att ha kommit igång igen så kommer vi fram till Tågsjöberg där Td 355 med timmervagnar väntar på oss för att åka mot Forsmo.
Uppehåll i Lit senare samma eftermiddag på Inlandsbanan ner mot Östersund.
X62 011 rullar in till slutstation Östersund med tåg 7512 från Sundsvall.
Ett par avställda Y1-vagnar utanför Inlandsbanans verkstad. Det är Y1 1269 + 1268 + 1342 som stod uppställda här.
Y1 1356 ankommer Östersund med tåg 29124 från Mora.
En stund senare ankommer X62 006 med tåg 7514 från Sundsvall till Duved. Notera att man saknar en plastdel vid vindrutetorkaren.
Nästa dag är jag i Sundsvall där X40-3 3323 rullar in med tåg 264 från Stockholm.
Tre vagnar i Sundsvall, X62 007, X40-3 3323 samt X62 005.
Inlandsbanans Di3 632 stod på bangården i Östersund senare samma dag.
Hector Rails 142 211 + 243 110 passerar Östersund med tåg 41770 från Ånge godsbangård till Storflon strax efter Krokom.
En av Mohlins bussar står här och inväntar nästa avgång vid Östersund busstation på morgonen den 11 juli.
X62 001 ankommer Undersåker med tåg 7509 från Storlien till Sundsvall.
Tågmöte mellan X62'an och vårt SMoK-tåg påväg mot Storlien.
I Duved stod det uppställda nattågssätet som ska gå i kvällens tåg 71 mot Stockholm. De svarta prickarna som syns är smuts i framrutan.
Fotokörning på bron över Tångböleströmmen mellan Duved och Ånn. Denna bandel mellan Duved och Storlien har enbart fyra planenliga tåg per dag.
Framför stationshuset i Ånn.
Ett uppehåll gjordes också i Enafors som har en grusplattform på huvudspåret.
SMoK har ju kört ända till gränsen mot Norge utanför Storlien och vi står här på norsk sida och fotar tåget som står kvar i Sverige.
Gränsstenen mellan Sverige och Norge. I bakgrunden syns att kontaktledningen slutar här, man har på norsk sida inte tagit något beslut om fortsatte elektrifiering ännu.
Sedan gjorde vi ett fotostopp längsmed den nyombyggda sträckan tillbaka mot Storlien.
Vi satte efter lunch i Storlien sedan direkt kurs mot Åre där vi kom in på det lite mer ovanligare spår 3.
Rc6 1394 har just ankommit slutstation Åre med tåg 80 från Stockholm och loket ska snart göra rundgång inför återresan som tåg 85 mot Stockholm.
De båda vagnarna på Åre bergbana som vi sedan besökte möts här vid Tottvägens hållplats.
Den röda vagnen kommer här till Tottvägens hållplats.
Möte med X62 005 på återresan i Trångsviken när den är påväg med tåg 7510 från Sundsvall till Storlien.
Här på vänstra sidan vid staketet planeras en ny hållplats för tågen på sträckan i Nälden. Den är ännu när detta skrivs under utredning.
Fotostopp vid Nälsjön strax utanför Nälden.
Vi är i Krokom och här kommer Danielssons Busstrafik AB med namnet "Hedda" på bussen på Offerdalsvägen.
På samma väg kommer en stund senare Danielssons Busstrafik AB "Ronja" på linje 154 mot Kaxås.
En Volvo B12BLE från Mohlins Bussar ankommer här till Östersunds busstation.
Så kommer en av Scanias provbussar längs Kyrkogatan i Östersund, man provkör dessa utefter en slinga i stan.
Vy buss 141 som flygbuss i Östersund ser vi här på förmiddagen den 12 juli vid Östersund busstation.
Så är vi inne på min sista resdag med SMoK och vi ska nu åka Inlandsbanan söderut mot Mora. Här fotokörning på bron över Billstaån norr om Svenstavik.
Våra vagnar vid Älderkrogen strax efter Åsarna.
Vi har nu klivit av vid Överhogdals grusgrop som från början användes som grusgrop/grustäkt och som sedan kom att användas som uppställning av vagnar från 1970-1980 ca.
Hela spåranläggningen är inne är byggd som en cirkel, alltså tåg kan/kunde enbart köra in på anläggningen norrifrån från huvudspåret både i denna växel och nästa som är riven.
Man ställer upp många godsvagnar här.
Vagnar i långa rader.
Här går spåren ihop i söderänden av den f.d grusgropen för att sedan ansluta tillbaka till linjen igen, fast den växeln är bruten.
Våra vagnar kommer nu här och hämtar upp oss vid den södra f.d växeln.
Här ser man spåret upp mot grusgropen som vi just kom från. Det är alltså här som växeln från huvudspåret in mot f.d grusgropen är riven.
Fotostopp vid Knoppens vattentag, där tar man vatten från en tjärn uppe på en kulle och det får man veva igång.
Sedan gjordes då en fotokörning på det mest klassiska stället på denna delen av Inlandsbanan, nämligen Storstupet.
Två av Hector Rails uppställda ellok i Mora, 243 104 + 112.
Så rullar T66 402 in till Mora med ett tomt timmertåg.
X54 9005 rullar in till Mora med tåg 8132 från Borlänge.
Så får vi tågmöte i Insjön med Rc6 1416 i tåg 48 från Stockholm mot Mora.
Min resa med SMoK är härmed slut och det var även här jag startade den ett par dagar tidigare.
Så rullar tåg 41809 med loken vi såg i Mora in till Borlänge, nu är det 243 112 + 104 + T66 402 som är ihopkopplade.
Lite senare på kvällen ser vi tåg 41810 passera Falun påväg mot Ånge godsbangård och man har som synes kopplat av T66-loket i Borlänge.
Det är ny dag den 13 juli och jag befinner mig i Stockholm och här vid Mariatorgets tunnelbanestation där ett tåg mot Slussen strax ska avgå från "fel" spår.
P.g.a arbeten på Söderströmsbron så var röda linjen avstängd mellan T-centralen och Slussen en period varför tågen som kom från norr fick vända vid T-centralen.
Tågen från söder i sin tur fick vända vid Mariatorget och då kördes en "pendel" med Cx-vagnar mellan Slussen och Mariatorget eftersom det saknas växlar mellan Slussen och Mariatorget.
Och tågen söderut mot Fruängen/Norsborg fick också avgå från "fel" spår vid Mariatorget, de fick avgå från plattformen för tåg mot norr.
Så mycket arbeten sågs inte till denna dagen men på bron mellan Gamla stan och Slussen arbetar man med spåren. Det är spåren i mitten man arbetade med denna perioden, den röda linjens spår.
Även på "getingmidjan" mellan Stockholm C och Stockholm Södra arbetades det. Här är bron helt borttagen och en ny bro från Estland levererades någon dag senare.
"Pendeltåget" från Mariatorget har ankommit Slussen och ska strax vända åter mot Mariatorget.
Plattformen vid den nyöppnade stationen i Vega den 14 juli. Denna stationen ligger mellan Skogås och Handen på banan mot Nynäshamn.
Såhär ser stationen ut utifrån från öster med ingången till höger. En bild i samma vinkel som jag tog i maj 2015 före arbetet började kan ses här.
Bussarna har fått uppställningsplatser under bron här.
Hela stationsområdet från en gångbro i norra änden av bangården. En jämförelsebild från maj 2015 i samma vinkel har jag här.
X60B 6099 ankommer till Vega med tåg 2531 från Sundbyberg (arbeten norr därom) till Nynäshamn. Ytterliger en jämförelsebild från 2015 finns här.
X60B 6119 avgår från Vega med tåg 2834 från Nynäshamn mot Sundbyberg.
Vega station sedd från andra sidan och även här finns en jämförelsebild från 2015.
En tom öde parkering än så länge.
Ingången till stationen från väster. Samma vinkel här i maj 2015.
Nya bostadshus under uppbyggnad på västra sidan av järnvägen. Såhär såg samma vinkel ut i maj 2015.
X60B 6069 ankommer till Vega med tåg 2536 från Västerhaninge till Sundbyberg.
P.ga förberedande arbeten för den nya sträckningen av tunnelbanan mellan Globen och Gullmarsplan så vände alla tåg från Hagsätra vid Globen fram till mitten av augusti.
Här är det C20 2217 främst som rullar ut från vändspåret mellan just Globen och Gullmarsplan efter att ha vänt från Hagsätra och nu är påväg tillbaka dit.
Ytterligare en bild på tåget som kör ut från vändspåret.
Stockholms Spårvägar förstärker ibland sin spårvagnstrafik mot Djurgården med hjälp av buss och här är det SS 5004 som avgår från T-centralen mot Djurgården.
I Stockholm kör man ett koncept som kallas "Ocean Bus" som är en buss som kör både på land och på vatten som en sightseeingtur.
Här kör bussen upp på land igen vid Källhagen invid Ladugårdsgärdet.
En stund senare kommer här nästa buss på Djurgårdsbrunnsvägen.
Och här ska den nu strax köra i vattnet för en tur där.
På Stockholm C sitter nu dessa provisoriska stoppbockar uppe då man ju stängt av söderut för arbeten på Getingmidjan.
På centralen var det riktigt öde denna söndagseftermiddag. Något som det knappast aldrig är annars vid denna tiden här.
På sträckan Mantorp-Gistad (norr om Linköping) pågår under sommaren ett banarbete som kallas ballastrening och som går ut på att man renar stenbädden under rälerna.
Här ser vi lite av arbetet strax norr om Mantorps station.
Allt förs upp i ett siktverk som ser hur bra eller dålig materialet är och sedan läggs makadamen åter i spåret igen.
Den ordinarie trafiken körs också fast enbart på ett spår under arbetet och man kör långsammare än normalt.
Här är det X2-tåg 80539 (ord. 20539) från Stockholm S till Malmö som passerar förbi arbetet.
X61 302 i tåg 83251 (ord. 8751) Norrköping-Motala passerar också förbi arbetet.
De flesta tågen inkl. Östgötapendlarna har fått ändrade tidtabeller under tiden arbetet pågår då det är långa enkelspårssträckor.
Ytterligare ett par av arbetsfordonen.
Man tippar av allt dåligt material på en i förväg planerad plats en bit söder om stationsområdet där det hämtas av lastbilar. Här är man påväg tillbaka mot arbetsplatsen igen.
X61 209 ankommer Mantorp med tåg 83252 (ord. 8752) mot Norrköping. Normalt ankommer tåget på det spåret som TMX-transporten står på men nu får man ändrade spår här.
TMX 1004 från Svensk Tågkraft används för att köra transporterna av massa till upplagsplatserna.
X61 207 ankommer Mantorp med tåg 83253 (ord. 8753) mot Motala.
Sedan smyger sig X2-tåg 80541 Stockholm S-Köpenhamn förbi arbetet.
Så passerar även tåg 80544 Malmö-Stockholm S förbi Mantorp på fel spår.
En del av arbetet utanför Sjögestad mellan Mantorp och Vikingstad.
Förflyttning till Töreboda den 22 juli där MTR Express tåg 12008 från Göteborg mot Stockholm med X74 004 passerar.
T44 337 som är målad i en lite annorlunda blå design stod samma dag i Mariestad.
Y31 1402 som ursprungligen kommer från Krösatågen och är fortfarande målad i den färgsättningen ses här i Mariestad.
Y31 1417 till vänster ankommer Mariestad med tåg 13300 från Lidköping till Laxå ankommer Mariestad.
Y31 1402 har här ankommit till Lidköping med tåg 3379 och vagnen ska senare gå tillbaka mot Mariestad igen.
X61 024 ankommer Öxnered samma dag med tåg 17349 från Göteborg mot Vänersborg.
X52-E 9077 ser vi här också ankomma Öxnered med tåg 364 mot Karlstad.
El16 2206 + 2215 passerar Mellerud med tåg 41997 från Norge till Norge, dvs att det kommit in vid gränsen vid Charlottenberg och kör ner till Brålanda för att sedan åka upp mot Kornsjö.
Anledningen till detta annorlunda förfarande är banarbete i Norge som pågick här varför tåget fick köra en extra runda genom Sverige.
Tågabs tåg 7046 med Rc3 1063 främst ankommer här till Mellerud påväg från Göteborg mot Falun.
Så rullar DVVJ's Y1'or 1297 + 1352 in till Mellerud med tåg 89081 från Bengtsfors.
Här har föraren bytt ände för att snart köra tillbaka mot Bengtsfors igen som tåg 89080.
Jag medföljde vagnarna till Billingsfors där de här strax avgår vidare mot Bengtsfors.
Uppställd på bangården stod T44 352 tillsammans med ett par godsvagnar.
Vidare till Göteborg samma kväll där vi ser M32 416 invänta avgångstid från Centralstationen mot Högsbotorp.
Normalt startar inte denna linjen här utan den går mellan Mölndal och Angered.
T44 278 växlar ner det blivande posttåget 19834 mot Rosersberg till Göteborg C.
T44-loket har nu kopplats av från tåget inför att ett ellok ska dra det vidare mot Stockholm.
Rc4P 1322 ska strax kopplas ihop med tåget. Att tåget går ner till Göteborg C beror på ombyggnationer inför Västlänken där man inte når stambanan direkt längre.
Så har Rc-loket kopplats på med tåget som strax avgår norrut.
Här rullar tåget ut från Göteborg C med destination Rosersberg norr om Stockholm.
Nästa morgon är vi vid Strömstad och här ett höftskott från tåget påväg in dit på båten M/S Bohus för Color Line som närmar sig Strömstad.
Vi ska alltså åka med Color Lines M/S Bohus från Strömstad mot Sandefjord i Norge och kliver här strax ombord på henne.
Hon togs ur trafik i mitten av augusti efter många års tjänst här och ersattes av en betydligt nyare M/S Color Hybrid.
En bild uppe från däck.
Interiör vid restaurangavdelningen.
Och det ena trapphuset ombord.
Så var vi framme i Sandefjord där vi ser M/S Bohus. Hon trafikerar som sagt inte längre rutten utan är såld till Grekland.
BM74 518 ankommer till Sandefjord påväg mot Skien.
Och i Skien ser vi BM69 667 som är påväg mot Notodden dit vi också åkte en sväng.
Framme i Notodden vid den gamla stationen där tågen numera stannar vid de oupprustade plattformarna.
Senast jag var i Notodden så åkte jag Y1 dit och då gick tåget en liten bit ned i centrala Notodden på en oelektrifierad sträcka.
Här ser vi den oelektriferade sträckan ned mot Notoddens centrum där alltså Y1-vagnarna gick fram till runt 2014/2015 och där det nu inte kör någon trafik alls längre.
Jag har tagit en bild på Y1 1331 på samma plats som kan ses på denna länken. Övriga bilder från samma plats med Y1 m.m kan ses på månadssidan för juli 2014.
Ytterligare en bild på BM69-vagnen i Notodden före avgång tillbaka mot Skien och Porsgrunn.
Här har vi ankommit till Nordagutu där vi klev av och skulle fortsätta mot Oslo.
Ett lok stod uppställt i Nordagutu.
BM73 002 ankommer så till Nordagutu påväg mot Kongsberg.
Vi har ankommit Kongsberg där vi fick kliva av och byta till ersättningsbuss mot Oslo och detta p.g.a banarbeten.
El14 2170 passerar den lilla stationen i Hauerseter samma kväll.
BM75 112 ankommer också dit med tåg in mot Oslo.
På kvällen var det dags att kliva ombord på nattåget mot Bergen i Oslo.
Det är fina vyer som möter en på vägen mot Bergen.
Så har vi kommande morgon ankommit till Bergen.
Precis utanför stationen går spårvägen som här kallas för 'Bybanen' och här ser vi vagn 207 påväg mot Bergen lufthavn (flygplatsen).
Vagn 227 har just avgått från ena ändhållplatsen vid Byparken påväg mot flygplatsen.
Staden håller sakta på att vakna till liv och så också även i hamnen.
Sedan var det dags att åka min tredje bergbana för denna månaden och det var Fløibanen som går upp på berget Fløyen i Bergen.
Utsikt från Fløyen över delar av Bergen.
Vagn 220 ankommer senare till hållplatsen Florida påväg mot flygplatsen.
Ett nybyggt område på andra sidan vattnet vid Florida.
Vagn 225 påväg mot Byparken ser vi strax före järnvägsstationen.
Så har det med BM75 168 blivit dags att åka vidare tillbaka halvvägs mot Oslo, till Myrdal.
Vid Myrdal utgår Flåmsbanen ned mot Flåm ifrån och här ser vi tåget till vänster som avgår dit.
Sedan tog en vandring i dalen vid Myrdal vid för min del och här ser vi lite av landskapet där.
Ett av Flåmsbanens tåg med El18 2243 främst ser vi här mellan Reinunga och Vatnahalsen från Flåm mot Myrdal.
Samma tågsätt en stund senare vid Vatnahalsen när det är påväg tillbaka mot Flåm.
Återigen samma tåg mellan två berg mellan Kjofossen och Blomheller.
Det andra tågsättet på banan på ungefär samma plats fast påväg mot Myrdal.
El18 2241 med ett tåg mot Flåm närmar sig strax Blomheller.
Blomhellers hållplats.
Så ankommer nästa tåg mot Myrdal till Blomheller.
En sista bild från Myrdal blir på ankommanade tåg 64 från Bergen mot Oslo med El18 2256 främst.
Nästa dag den 25 juli vaknar jag med denna utsikt från hotellrummet, det är SL-79-I 134 som just avgått från hållplatsen Tinghuset.
SL-79-I 128 ser vi på gatan Grensen när den strax korsar Møllergata.
Senare samma dag har jag tagit en gratis hyrbil från Hertz som har ett koncept kallat "freerider" som går ut på att man förflyttar en bil helt gratis mellan två Hertz-kontor.
Här hade jag hyrt bilen från Oslos flygplats Gardemoen till Arlanda utanför Stockholm och här ser vi plattformen i Charlottenberg där jag tog en liten paus i körningen.
TMZ 1450 stod uppställd i Charlottenberg.
Ett tunnelbanetåg mot Norsborg korsar Lidingövägen/Tegeluddsvägen mellan Ropsten och Gärdet samma kväll.
På Lindarängsvägen har man lagt ett slags testspår för spårväg, en s.k provspårskropp och det gjorde man redan runt 2013-2014 och det ligger fortfarande kvar.
Ytterligare ett spårvägsspår som ligger kvar är gamla spårvägen vid Valhallavägen som slutade trafikeras i mitten av 1960-talet.
Det syns tydligt vart spårvägen gick fram till 60-talet.
Även i nästa vägkorsning så ligger de gamla spåren kvar.
Snälltågets blivande tåg 23923 (här tjänstetåg 93961 från Hagalund) ankommer Södertälje hamn inför färden mot Malmö den 26 juli.
Tåget gick till/från Södertälje hamn för passagerare och till/från Hagalund (via Citybanan) för uppställning i samband med arbetet på Getingmidjan i Stockholm.
Övriga tåg för Snälltåget gick till Tumba för rundgång av lok och uppställning inför återfärden mot Skåne.
I Norrköping pågick orienteringstävlingen O-ringen och som bas hade man Himmelstalundshallen och för att köra passagerarna därifrån och till/från campingarna och tävlingarna så användes en stor mängd bussar.
Här kommer Hjalmarssons Buss 8431 i JLT's färgsättning på Vattenverksvägen vid Himmelstalundsområdet där O-ringenstaden höll till.
Ytterligare en buss från Hjalmarssons buss på samma plats fast i KLT-färgsättning.
Aneby Buss 8638 kommer här också på samma plats.
Fyra på raken tillhörande olika länstrafikbolag påväg ut från Himmelstalundsområdet.
Nobina 7217 är påväg in mot O-ringenstadens område.
Nobinas hyrbuss, Haga Trafik AB YEG 434 är påväg ut från samma område.
Nobina 7215 är också den påväg ut från området.
Så ett par bilder från dagen därpå, den 27 juli och vi ser Nobina 3772 i Värmlandstrafiks färgsättning på Finspångsvägen påväg ut mot Bråvalla.
Åt samma håll är även Nobina 3771 påväg.
Även denna Rydaholmare är påväg ut mot Bråvalla.
Tre värmlänningar är påväg tillbaka in mot Norrköping från Bråvalla på samma plats.
Trippelt upp på E4'an invid Fridvalla. Först kommer Nobina 3988, efter den Nobina 7215 och sist Nobina 6899.
Avslutningsvis två bilder från Moa Martinssons gata i Norrköping där vi ser två från Ukna Busstrafik, det är 1006 samt 1003.
Tre gröna ska svänga in på Moa Martinssons gata och de är Nobina 6901, 3987 samt 3989.
Snälltågets tåg 23923 med 193 287 främst rullar in till Nässjö på eftermiddagen den 29 juli.
X40-3 3321 stod uppställd på det för de mer ovanliga spår 8 i Norrköping på morgonen den 30 juli.
X61 201 körde den 31 juli in i en nedhängande strömförande bärlina mellan Mantorp och Mjölby och vart efter det ståendes på linjen där emellan.
Förarhytten drabbades av en rökutveckling i samband med händelsen och man fick sedemera evakuera resenärerna ut från tåget.
Senare på eftermiddagen åkte jag för att titta hur det såg ut på vagnen.
Som synes ses en större spricka i frontrutans övre del samt brännskador efter att den strömförande ledningen slog i vagnens front.
Snälltågets tåg 23935 mot Malmö passerar förbi haveristen där det då såklart rådde enkelspårsdrift tills man fick bort vagnen.
För att flytta undan X61'an så fick man skicka ner TMZ 1411 från Hagalund och här passerar den Mantorp som tåg 53619 mot Mjölby.
TMZ-loket har varit inne i Mjölby och kör nu tillbaka ut mot haveristen igen för att kopplas ihop med X61'an.
Här ses TMZ-loket, X61'an samt ett elreparationsfordon som tittade till kontaktledningen.
En sista bild för månaden blir på TMZ-loket som här är ihopkopplad med X61'an som strax skulle dras in till Mjölby för vidare transport mot verkstaden i Boxholm.