Åter startsidan
Åter juli månad sida 1

Fortsättning på juli månads sida 2018



Jag har delat upp juli månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den 12 juli.
Ny dag den 11 juli och vi är uppe på berget Galtispuoda som ligger i Arjeplogs kommun och det är sjön Hornavan vi ser på bilden.


Vi åkte alltså på en tur till Arjeplog och stannade till på berget på vägen dit, detta är bussen vi åkte med uppe på Galtispuoda.


I Arjeplog besökte vi Silvermuseet som hade denna gamla skylten från den tidigare numera rivna järnvägsstationen uppsatt inne i byggnaden.
En fotnot är att det dock aldrig har gått någon järnväg dit men man byggde en station ifall man en dag skulle bestämma sig för att bygga en järnväg dit.


Det finns dock en bit järnväg i form av en båtbana i Arjeplog där man transporterar båtar från en sjö på ena sidan vägen till den andra.


Banan åt ena hållet från gatan.


Och här åt andra hållet.


Plattformen och spåret som går ner i vattnet där man lastar på båten som ska flyttas över till den andra sidan.


Avslutningsvis en bild på vagnen som transporterar båtarna. För att köra vagnen trycker man på en knapp på en manöverstolpe som syns på plattformen.


Vi besökte även den samiska byn Båtsuoj där man har byggt upp kåtor som det kunde se ut en gång i tiden.


Renar hade man också på gården som vi fick titta på.


Som en sista punkt denna dagen besökte vi Bergnäsdammen en bit från Slagnäs där man också har en liten båtbana men denna var inte i drift vid vårt besök.


Här en bild från ena ändpunkten i vattnet uppför backen.


Och här en bild åt andra hållet på den andra sjön med vagnen ståendes.


Tillbaka i Arvidsjaur på kvällen där vi senare ska åka mot Gällivare under natten och vagnarna hade man ställt upp som de gick förr i tiden med en vagn norrut, en söderut och en till Jörn.
Anledningen till att vi åkte på natten var att man inte fick tag på tågklarerare som skulle behövts på vägen upp på dagen p.g.a de två ordinarie Inlandsbanetågen på sträckan.


Vi har nu påbörjat vår resa norrut och gör ett antal stopp under natten och jag lägger inte upp bilder från alla stopp då de var så pass många, men ett par stycken blir det här.
Det första stoppet vi gjorde var vid platsen för Akkavaareolyckan som inträffade 1956 då ett godståg och en rälsbuss krockade med varandra just på denna platsen.


Uppehåll vid den gamla trafikplatsen Ravenjaur där den lilla stationsbyggnaden fortfarande finns kvar.


Och ett kortare stopp vid Tjappsåive blev det också.


Vid Moskosel genomfördes ett fotoarrangemang där ett par av resenärerna på tåget agerade "resenärer" i väntan på rälsbussen som det kunde sett ut på 60-70-talen.


Vid midnatt så stannade vi till vid Piteälvsbron där det blev ett längre uppehåll p.g.a grillning samt fotokörningar. Här ser vi vagnarna på väg över den kombinerade bil- och järnvägsbron.


Vagnarna kommer tillbaka till oss vid bron.


En bild nedifrån på våra vagnar på Piteälvsbron.


En sista bild från platsen på vagnarna som just kommit över bron på väg norrut.


Fotostopp vid Frostselvägen mitt ute i skogen.


Sedan gjorde vi uppehåll vid den gamla idylliska hålllplatsen Kuri.


Nästa stopp gjordes vid den gamla stationen i Tellejåkk där en gammal plåtstins fortfarande står kvar på plattformen. Här stannar inga tåg numera sedan lång tid tillbaka.


Fotokörning gjordes vid den s.k Sikåbanken som är Nordens största handskottade järnvägsbank.


Fikastopp gjordes runt kl 02.20 i Kåbdalis.


Ett stopp gjordes vid den gamla stationen i Kerkejaure.


Vi gör sedan ett stopp vid Tårajaur där man kan se denna gamla gångbron som ligger alldels intill Europaväg 45 som korsar banan bakom oss.


Vy uppifrån gångbron ned mot järnvägen mot norr.


Två bilder från en fotokörning över ån Sasnekape.


Och en i lite annan vinkel ovanifrån från samma plats.


Strax efter kl 4 på morgonen så nådde vi fram till Polcirkeln.


Fotostopp vid Inlandsbanans enda tunnel strax söder om Jokkmokk vid bostadsområdet Nyborg.


Ett kortare stopp vid Jokkmokks station hanns också med.


Stopp vid den gamla kranen vid södra änden av den gamla bangården i Vaikijaur.


Sedan gjordes en fin fotokörning vid forsen Pakkojokk som är ett biflöde till Stora Luleälven.


Vagnarna uppe på bron i morgonsolen.


Fotokörning på bron över Stora Luleälven vid Långselet mellan Harsprånget och Porjus.
Denna bron var förr en gammal kombinerad bil- och järnvägsbro men är numera enbart en järnvägsbro.


Ett sista fotostopp på linjen gjordes vid Porjus gamla kraftverk vars byggnad syns i bakgrunden.


Vi har kommit fram till Gällivare och det var bara att tacka Svenska Motorvagnsklubben för en mycket väl, rolig och bra genomförd resa.


Några minuter efter att vi ankommit Gällivare så skulle Inlandsbanans ordinarie sydgående tåg med Y1 1356 rulla iväg på avgångstiden 08.00.


En av stadsbussarna i Gällivareområdet, Falcks Omnibus Gällivare AB nr 106 som står invid stationsområdet.


Det blev sedan en tur till Malmberget där man steg för steg tar bort hus för att kunna bryta malm i området.
Husen ska alltså likt Kiruna flyttas till en ny plats, alt rivas helt och denna vy är nog historia om några år.


Här var det tidigare hus och byggnader innan man rev detta område.


Ett höghus kallat Focushuset står fortfarande kvar längs Järnvägsgatan/Gällivarevägen. Detta huset revs sedermera med start i juli 2021.


Busstationen finns också den fortfarande kvar men sjunger nog på sista versen.


Mellan Pizzeria Laguna till vänster och Coop till höger blickar vi ned längst Skolgatan. Om ett par år är också detta historia.


Tillbaka i Gällivare igen där Falcks Omnibus Gällivare AB nr 102 står redo att avgå mot Malmberget.


Jag blev sedan inbjuden att åka med SMoK på en privat resa mot Porjus längs Inlansbanan för att fira att en fyllde år, så detta var ingen officiell resa.
Här har vi stannat till vid en liten gammal hållplats vid namn Hippasrova där denna gamla byggnaden finns kvar.


Uppehåll vid vägen med samma namn som den gamla hållplatsen som tidigare låg här, nämligen Ödemarksvägen.


Vi stannade också vid Kuossa Kåbbå mitt ute på den norrlänska myren, långt från närmsta större väg.


Stopp vid stensamlingar på båda sidor om järnvägen som i folkmund kallas Porjusgubbens potatisåker.


Framme vid slutmålet för denna trippen, nämligen Porjus.


En fotokörning på tillbakavägen norrut (som bilden är tagen mot) invid Porjusselets strand.


Kortare stopp vid Jutsajaure.


Ett sista stopp före Gällivare gjordes vid Avakadjo där denna skylten finns för att tala om att det är det myggtätaste området i Sverige.


Så en bild från Avakadjo med vagnen och den lilla kuren. Här fanns det för ett par år sedan även ett myggmuseum men det är flyttat till Gällivare.


IC-tåg 95 med Rc6 1326 främst rullar in till Gällivare ca en kvart före tidtabellen. Detta tåget åkte jag sedan söderut med mot Boden för byte.


Jag har tagit mig vidare söderut från Boden med nattåg 91 med Rc6 1329 som här nått Bastuträsk där vi vart ståendes p.g.a nedriven kontaktledning en bit framför.


Det är ny dag och vi är i Umeå den 13 juli och ser det nya resecentrumet man har byggt vid Vasaplan, detta har inte funnits här tidigare.
En jämförelsebild på hur det såg ut i mars 2016 finns på denna länken.


Transdev 8085 avgår från Vasaplan på linje 8 mot Östra Ersboda.


Resecentrumet från andra hållet såg ut såhär. Och även här en jämförelsebild från 2016 i samma vinkel.


En av Umeås elbussar, Transdev 8004 inväntar avgångstiden mot Carlshöjd på linje 9.


X52 9039 har just ankommit Norrköping med tåg från Gävle/Hallsberg samma kväll.
P.g.a banarbeten på ordinarie vägen via Motala så fick TiB-tågen istället gå till Norrköping under mestadelen av sommarperioden.


Den 13 juli bröt en brand ut jämte banvallen vid Finnerödja längsmed Västra stambanan vilket gjorde att mestadelen av fjärrtågen som skulle kört där fick ledas om via Södra stambanan istället.
Här kommer tre sammankopplade X40-vagnar strax söder om Mjölby på kvällen som tåg 56497 mot Nässjö (och vidare via Jönköping mot Göteborg).
Detta var egentligen regionaltåg 10175 från Bålsta mot Göteborg via Västerås/Hallsberg/Skövde som fick omledas denna långa vägen.


Den 14 juli fortsatte omledningarna via Södra stambanan och Jönköping varför jag åkte ut och tog lite bilder på tågen på de lite mer ovanliga sträckorna.
Här kommer först ett X2-tåg med omledningsnummer 27558 (ord. tåg 30431 Sthlm-Göteborg) vid Julared mellan Habo och Mullsjö.


Ett av MTR Express omledda tåg via Jönköpingsbanan med X74 005 + 003 ankommer Habo och har kört in på sidan för tågmöte. Det är tåg 53358 (ord. tåg 96941/2011 Stockholm-Herrljunga) vi ser.


Tågmöte i Habo med ordinarie tåg 7241 mot Nässjö med X50-3 3293.


Från bron för Hästhovsvägen vid Rosenlund i Jönköping så ser vi X2-tåg 27564 mot Falköping och sedan ordinarie tåget 30433 vidare mot Göteborg.


Förflyttning till Gransäng mellan Nässjö och Äng där vi ser omledningståg 27572 mot Falköping och därifrån det ordinarie tåget 30439 mot Göteborg.


Vid Äng passerade X74 002 med omledningståg 53392 mot Falköping och sedan vidare som ordinarie tåg 96945/2015 mot Herrljunga.


Den 14 juli revs en kontaktledning ned i Sya mellan Mjölby och Mantorp (ej tåget på bilden) så X2-tåg 20538 fastnade i den strömlösa sektionen och fick där evakueras till ett annat tåg.


Tåget sett från sidan i Sya där folket spontant evakuerat i det väldigt varma vädret runt kl 16 på eftermiddagen.


Efter kl 18 kunde så resenärerna evakueras till ett nytt tågsätt i form av ett loktåg som hämtats i Linköping och som här ger sig av som tåg 56553 mot Mjölby.


Tåget har ankommit Mjölby och rundgång görs inför återresan mot Stockholm. Att tåget fick gå in till Mjölby beror på att man inte kan vända på linjen vid Sya.


Den 17 juli vilar sig X51 9007 i Norrköping i väntan på avgång mot Gävle.


Trots att flygbolaget NextJet försattes i konkurs den 17 maj 2018 så satt fortfarande denna reklamskylt från de kvar längs E4'an söder om Mjölby den 20 juli.


X50 9001 på provkörningstur har just ankommit Mjölby som tåg 57259 på förmiddagen den 24 juli.


Den 27 juli var jag i Stockholm för att dokumentera lite av alla ombyggnationer som pågår när detta skrivs och ett av dessa ligger vid Gamla stan.
Här ser man arbete av Söderströmsbron för tunnelbanan mellan Gamla stan och Slussen där jag står. Under ombyggnaden har man fått använda ett av mittenspåren för Gröna linjen.


Även Getingmidjan har man jobbat med under sommaren när tågen har vänt vid Stockholm södra.


Här ses ett nytt spår som man just lagt på bron över Söderström intill Gamla stan.


Såhär såg arbetena ut vid Gamla stan på Söderströmsbron och som synes är det Gröna linjens brodel längst till vänster som man denna sommar reparerar.


Förflyttning till Rydbokrossen mellan Hägernäs och Rydbo där man nu bygger ett nytt dubbelspår i ett helt nytt läge mot hur det gamla spåret gick via det nya Arninge Resecentrum.
Här ser vi det nya spåret vika av åt höger mot det gamla som fortsatte rakt fram. Bilder från platsen före ombyggnaden finns på månadssidan för januari 2017.


Här var det tidigare en plankorsning med Roslagsbanan men den är numera borta.


En grävskopa står redo inför nästa uppdrag på det gamla spåret. Det nya kommer att komma från vänster bildkant och kopplas ihop med det befintliga borta i kurvan.


Från plankorsningen sett mot Stockholm där vi ser det gamla spåret rakt ner som nu är rivet och det nya till höger med den bro som byggs för den nya väg som ska gå in till Rydbokrossen.


Det nya spåret kommer att komma här bakom mig och spåret är just nu kontaktledningslöst.


Åt andra hållet där det gamla spåret viker av åt vänster som kommer att rivas i sin helhet. Det nya kommer att gå mer rakt fram i bild till höger om grävskopan.


Här ses en del av det nya spåret för Roslagsbanan och det nya Arninge resecentrum byggs just nu ungefär i mitten av bilden längre bort bland träden.


Åt andra hållet med Rydbokrossen uppe mitt i bild och den nya bro som vi såg från den gamla plankorsningen.


På den nya banvallen nedanför Ullna gård såg det ut såhär denna dagen. Det nya dubbelspåret förbi resecentrumet börjar som synes en bit längre fram här.
En jämförelsebild från januari 2017 i samma vinkel kan ses här.


Åt andra hållet är det inte så mycket spår byggt ännu.


Uppe från Vaxholmsvägen, väg 274 blickar vi ner mot det nya spåret som går mot vänster i bild där byggandet av Arninge resecentrum är igång. Det gamla spåret syns rivet åt höger i bild.


Ytterligare en bild uppifrån bron ner mot byggandet av Arninge resecentrum.


Slutligen två bilder från Stockholm där vi ser Värtabanans gamla spår i riktning mot Värtan som numera är rivna och flyttade in i tunneln. Området här vid Norrtull ska däckas över inom en framtid.


Det f.d spåret i riktning söderut och här ser man även det nya spåret längre bort vika in mot tunneln.


Månadens sista bild blir på X61 406 som ankommer Motala som tåg 56488 från Göteborg via Borås/Värnamo/Alvesta. Vagnen skulle på revision på Motala Verkstad och fick ta omvägen p.g.a avstängda spår.


tobben_90@hotmail.com