Den 3-6 juli var jag ute på en semesterresa mot Tyskland som först avverkades med denna bussen från Quality Hotel Arlanda vid Arlandastad utanför Märsta.
Bussen tillhör Flygplatsparkering MA AB, Arlandastad och kör mellan Quality Hotel och Arlanda flygplats.
Framme i Tyskland och vid Berlin Schönefeld flygplats station som ser rätt nedgången ut.
Förflyttning till Wuppertal för att titta på hängbanan som kallas för Wuppertal Schwebebahn där vagnar hänger i balkar.
En bild på ett möte mellan två vagnar invid Hauptbahnhof.
Ett godståg med 145 066 passerar genom Wuppertal västerut.
Sedan tog jag mig till Köln Hbf och fick där b. la se detta 420-tågsätt i ett S-bahntåg mot okänd destination. Liknande vagnar rullade i Stockholm i början av 2000-talet.
111 037 rullar in till Köln Hbf med tåg 10922 (RE 9) mot Aachen.
Sedan tog jag mig till Frankfurt och fick då byta tåg på Frankfurt Flughafen (flygplatsen) för att komma in mot stan.
Ett tåg från TSB, Taunusbahn, VS2E. 11B inväntar avgång från Frankfurt Main Hbf mot Grävenwiesbach.
Spårvagnarna i Frankfurt är av samma typ som M06 som rullar i Norrköping samt A34 i Stockholm.
Här ser vi vagn 240 som just avgått från hållplatsen Baseler Platz på väg mot Rebstockbad via Messe på linje 17.
Vagn 238 har också lämnat samma hållplats men är på väg mot Ginnheim på linje 16.
Förflyttning till Golm strax utanför Potsdam den 5 juli då 442 628 ankommer med tåg mot Potsdam Griebnitzsee.
I Potsdam rullar b. la dessa Tatra KT4DC-vagnar i trafiken och här är det vagn 151 + 255 som ankommer Hauptbahnhof på väg mot Kirschallee på linje 92.
Även dessa vagnar av typ Siemens Combino rullar i trafiken i Potsdam och här är det vagn 413 vid Hauptbahnhof på väg mot Campus Jungfernsee.
Ytterligare en vagnstyp är Stadler Variobahn och det är vagn 429 som ankommer Hauptbahnhof mot Bhf Rehbrücke.
Vagn 402 är på väg in mot Hauptbahnhof på väg mot Bisamkiez.
Tåg 3114 från Frankfurt (Oder) mot Magdeburg ankommer till Potsdam Hbf och det är det som vi åker vidare med.
Vi stannar till en kort stund i Braunschweig och ser en av stadens spårvagnar av typen Solaris Tramino S110b, vagn 1463 ankomma Hauptbahnhof.
Åt andra hållet ska här vagn 1454 avgå mot Volkmarode.
Ett ånglok står uppställt utanför Braunschweig Hbf.
Förflyttning norrut till Hamburg och vi ser ett av Flixtrains tåg, FLX20 ankomma Hamburg Hbf på väg mot Köln.
Samma tåg fast nedifrån plattformen med loket 182 505 som dragkraft.
Vi förflyttar oss till bron över Binnenalster i centrala Hamburg där ett äldre S-bahntåg, 472 049 på linje S21 mot Aumühle passerar. Dessa vagnar togs ur trafik från Hamburgs S-bahn i mars 2022.
En modernare variant littera 474 och vagn 008 passerar över samma bro på linje S31 mot Neugraben.
En av Nordbahns motorvagnar, ET 6.06 på väg över samma bro med tåg 75537 från Itzehoe mot Hamburg Hbf.
Första generationens ICE-sätt, ett ICE1-tågsätt med littera 401 och främst 017-9 passerar över samma bro.
Ytterligare ett äldre 472-sätt på linje S21 mot Elbgaustraße passerar bron.
Förflyttning till Norderstedt Mitte där tågen på det oelektriferade AKN-nätet, linje A2 utgår från. Här står ett sådant tågsätt redo att avgå mot Ulzburg Süd.
Vid Ulzburg Süd som är ändhållplats på linje A2 kan man ta linje A1 vidare norrut eller söderut. Här står 622 162 redo att avgå mot Kaltenkirchen på linje A1.
622 661 ankommer Ulzburg Süd på linje A1 mot Eidelstedt.
Nu befinner vi oss vid Landungsbrücken och ser ett U-bahntåg (Hochbahn) littera DT5 och vagn 375 ankomma på linje U3 mot Barmbek.
Vagn 384 ankommer Landungsbrücken åt andra hållet på väg mot Wandsbek-Gartenstadt.
Åt andra hållet i samma kurva (jag stod tidigare ungefär där tågets andra vagn är och fotade åt detta hållet) ser vi ett tåg mot Barmbek.
Senare blev det ett besök på Miniatur Wunderland i Hamburg där man byggt upp städer, järnvägar och landskap i miniatyr.
Här är det Hamburg Altonas station som är uppbyggd i miniatyr.
Även Skandinavien är uppbyggd och här ses en modell av ett T43-lok med vagnar.
En modell som ska föreställa Hamburg Hbf.
Man har även byggt upp en modell av en flygplats kallad Knuffingen Airport och där kan man se både flygplan starta och landa.
Vi hoppar vidare en dag till den 6 juli och till Hamburg Hbf där 112 160 står redo sist i tåg mot Bad Oldesloe.
Vi har nu tagit oss till Berlin och till Berlin Hbf där PKP's tåg EC 45 mot Warszawa står redo att avgå med EU44 001 främst.
Vi har tagit oss ut till de östra utkanterna av Berlin och till spårvägen Woltersdorfer Strassenbahn där vagnarna är av typ Gotha T57 och är byggda i slutet av 1950-talet.
Här ankommer vagn 31 till ändhållplatsen invid S-bahnstationen Rahnsdorf.
Så har vi tagit oss ut till andra ändhållplatsen Schleuse och vagnen ska snart vända åter mot Rahnsdorf.
Vid spårvagnsdepån i Woltersdorf stod vagn 19 från 1965 uppställd.
Vagn 31 återigen på väg mot Schleuse och denna gången på Rudolf-Breitscheid-Straße före hållplatsen Blumenstrasse.
Vi förflyttar oss närmare Rahnsdorf där spårvägen går ute i skogen från sista hållplats i Woltersdorf, Goethestrasse till Rahnsdorf S-bahnstation.
Här är det vagn 33 som går på extratur mellan Berliner Platz och Rahnsdorf och stärker upp trafiken under eftermiddagen till 10-minuterstrafik på den sträckningen.
Samma vagn igen på ungefär samma plats när den korsar vägen Str. nach Fichtenau på väg mot Berliner Platz.
Vagn 30 ute i skogen en bit före Rahnsdorf på väg mot just dit.
Vagn 33 korsar en liten bäck strax före Rahnsdorf.
Vi flyttar en station norrut på S-bahnnätet till Friedrichshagen och där passerar 182 015 främst med RE-tåg mot Frankfurt (Oder).
Även från Friedrichshagen utgår en spårvagnslinje som körs med lite äldre vagnar och det är Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn, linje 88 som går mot Alt Rüdersdorf, Straßenbahnschleife.
Detta är en vagn av typ Duewag GT6 från 1966 och den inväntar här avgångstiden från just Friedrichshagen.
En annan vagnstyp på banan är Tatra KTNF6 och här är det vagn 28 som korsar Schöneicher Strasse och närmar sig ändhållplatsen Friedrichshagen.
Så flyttar vi oss in mot stan igen och till U-bahnstationen Schlesisches Tor där ett tåg på linje U3 mot Krumme Lanke just ankommer.
Vagnen med nummer 606 är av modell BVG A3L92.1 och är byggd 1993.
Så en ännu äldre vagn på samma plats, vagn 518 av typ BVG A3E från 1966 ankommer också Schlesisches Tor på linje U1 mot Uhlandstrasse.
Vi är vid Warschauer Strasse där vi ser en vagn av typ BVG A3L71, vagn 760 från 1972 på linje U1 mot Uhlandstrasse.
En sista bild från Warschauer Strasse på vagn 556 utanför depån som snart ska åka mot Krumme Lanke på linje U3.
Så ett svenskt tågsätt (ej loket) på Berlin Hbf och det är Snälltågets tåg 300 som snart ska avgå mot Malmö med loket 109 nr 3 främst fram till Sassnitz innan tåget växlas ombord på färjan mot Trelleborg.
Vi stannade dock kvar i Berlin några timmar till och här ser vi IC-tåg 2079 mot Dresden Hbf som går enbart inrikes Tyskland men enbart med polska vagnar bakom loket 101 081.
182 006 har just ankommit Berlin Hbf med IRE-tåg 4277 från Hamburg med enbart Bimz-vagnar.
En bild på vagnarna littera Bimz i tåget.
Och sedan var det så dags att åter flyga hem till Sverige och Stockholm. Jag visar en bild på flygplatsen Berlin Schönefeld i fint kvällsljus.
Från den 9 juli åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens Inlandsbaneresa och jag startade genom att ta nattåg 74 från Stockholm mot Östersund den 8 juli.
Och så på morgonen den 9 juli så ser vi Svenska Motorvagnsklubbens vagnar stå uppställda på Östersund C.
Eftersom jag hade flera timmar till godo innan SMoK's tåg skulle avgå norrut så tog jag en sväng till Krokom och här ser vi plattformen i riktning mot Östersund.
Danielssons Busstrafik AB med namnet "Svea" på bussen passerar bron över Indalsälven i Krokom på väg mot Östersund.
X62 004 med tåg 7505 från Duved mot Östersund/Ånge/Sundsvall rullar ut på bron över Indalsälven.
Senare på andra sidan älven och bron så ser vi X62 007 i tåg 7500 från Sundsvall mot Duved.
Tillbaka till Östersund där vi ser Flygbussen ut till flygplatsen, Nettbuss Stadsbussarna 141 kommer här på Kyrkogatan vid Kyrkparken.
Lång rad stadsbussar vid hållplatsen Östersund Centrum.
Så börjar vi då resan norrut längs Inlandsbanan med Svenska Motorvagnsklubben vars vagnar här står redo att avgå från Östersund V.
Första fotokörningen ska göras vid älven Långan och här backar tåget ut på bron över älven.
Och här kommer tåget tillbaka igen mot oss vid älven.
Fotokörning avslutad vid km 29 vid älven Hårkan.
Sedan vart det ett fikastopp vid Munkflohögen.
Ett kortare fotostopp vid Hallviken mellan Jämtlands Sikås och Ulriksfors. Stationshuset gömmer sig till höger i bildkant.
Vi har lämnat Ulriksfors för att köra på den kortare bibanan mot Strömsund och kvalitén på den banan är som synes på bilden. Här på denna delen körs det normalt ingen trafik.
Här har vi kommit så långt vi kommer i Strömsund. Här hade vi någon timmes lunchuppehåll.
Och en bild med vagnarna och stationshuset i bakgrunden.
En fotokörning gjordes vid sjön Ströms Vattudal i utkanten av Strömsund.
Här står vi redo att avgå norrut igen från Ulriksfors.
Vi har efter badstopp vid Långön tagit oss upp till Hoting där det var möte med dagens södergående Inlandsbanetåg bestående av Y1 1348.
Fotokörning på bron över Ångermanälven vid Meselefors Camping.
Och så var vi framme vid kvällens och nattens stopp i Storuman där vagnarna skulle växlas undan.
Utsikt från "Utsikten" i Storuman där man kan se ner över Luspsjön och delar av alla öar i närheten av Storuman.
Det har blivit en ny dag den 10 juli och vi har startat från Storuman norrut och kommit till broarna över Juktån vid Lomselenäs och här passerar tåget över ån.
Och här ser vi tåget lite mer söderut på en annan bro över Lomavan.
Vid Sandsjönäs korsar E45'an över järnvägen och där finns det också en liten hållplats vid vi hade ett kortare fotostopp.
Fotokörning vid broarna över Vindelälven vid Sandsele.
Vid Blattnicksele hade vi ett lite längre fikastopp vid plattformen men p.g.a dåligt ljus (motljus) på platsen visar jag ingen bild från uppehållet.
Vi är framme i Sorsele där det skulle bli möte mellan de två ordinarie Inlandsbanetågen samt vårt tåg så därför fick vi växla undan till ett sidospår under tiden.
Södergående Inlandsbanetåg från Gällivare mot Östersund med Y1 1336 rundar infartskurvan till Sorsele och rullar strax in mot stationen.
Tretågsmöte i Sorsele mellan Y1 1336 mot Östersund, Y1 1348 mot Gällivare samt vårt tåg.
Tågmötet ur en annan vinkel.
Här avgår Y1 1336 från Sorsele vidare söderut mot Östersund.
Sorsele Buss & Taxi AB, XSN586 kommer här på Strandvägen i Sorsele på linje 341 mot Ammarnäs.
Vi fortsätter norrut och har stannat till vid infartssemaforen till Buresjön.
Man kan tro att vi är på något helt annat ställe i landet när vi stannade i Buresjön...
Fotokörning vid Slagnäsforsen strax utanför just Slagnäs.
Vi har stannat till vid en känd plats nämligen vid Storavans strand där vi hade fikastopp samt en fotokörning med tåget. De som ville bada kunde även passa på att göra det också.
Här ser vi tåget vid samma plats vid en fotokörning.
Och här en annan vinkel från samma plats.
Vi fortsätter norrut mot Arvidsjaur och stannar till vid hållplatsen Buddnakk som ligger mitt i väglöst land invid en liten by, därför finns det en liten hållplats här.
Vårt tåg framför hållplatskuren i Buddnakk och det blev det sista uppehållet denna dagen.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från juli månad så klicka här.