Under Bråvallafestivalen i Norrköping så förstärker man varje år upp spårvagnslinje 2 ut till Fridvalla som ligger närmast festivalen med extra turer.
Här är det tre vagnar vid vändslingan i Fridvalla den 1 juli på den tillfälliga festivallinjen 4 från Söder tull och hit.
X14 3230 ska strax avgå från Tranås med tåg 17605 på morgonen den 3 juli. X61 210 närmast ska strax avgå med tåg 8814 mot Norrköping.
Jag var den 5 juli ute och dokumenterade av X14-vagnarna inför att dessa ska målas om i Krösatågens färgsättning under sommaren, en vagn (3237) är när detta skrivs redan ommålad och snart är det dags för resten.
Här ser vi X14 3239 som passerar genom Äng mellan Nässjö och Forserum med tåg 17612 Växjö-Jönköping på eftermiddagen den 5 juli.
Lite senare ankommer samma vagn till Sävsjö med tåg 17619 från Jönköping mot Växjö.
Vagnen ska strax avgå vidare från Sävsjö.
Och strax därpå ankommer X14 3236 från Växjö med tåg 17616 mot Nässjö, det blir således möte mellan X14-vagnarna.
X14 3236 ankommer Sävsjö som sagt.
Och den avgår strax vidare mot Nässjö.
Y32 1406 passerar Brevik mellan Eksjö och Ormaryd med tåg 7674 Eksjö-Nässjö. På denna banan som persontågen tidigare körde hela vägen till Hultsfred på kommer det under hösten 2017 inte att gå någon persontrafik p.g.a fordonsbrist.
Vi hoppar fram en dag till den 6 juli då jag fortsatte med dokumentationen av X14 och här är det X14 3239 som ankommer Bodafors med tåg 17611 Jönköping-Växjö.
Samma vagn avgår igen från Bodafors söderut.
Förflyttning till Gullbrohult söder om Nässjö där X14 3236 kommer med tåg 17627 från Jönköping mot Växjö.
Samma vagn på samma plats igen vid Gullbrohult mellan Nässjö och Grimstorp.
Rc4 1302 med ett kortare godståg 42051 från Nässjö mot Helsingborg.
Vi stannar kvar vid Gullbrohult där X14 3239 återigen kommer, denna gången med tåg 17610 från Växjö mot Jönköping.
Förflyttning söderut strax utanför Sävsjö vid Skrapstad där X11 3138 passerar med tåg 17615 också det från Jönköping mot Växjö.
X14 3232 kommer en stund senare vid Mariedal strax norr om Sävsjö med tåg 17612 från Växjö mot Jönköping.
Vi förflyttar oss åter norrut till Nässjö där X14 3239 passerar rakt över Handskerydsjön med tåg 17617 mot Växjö.
Och en liten stund senare ser vi X14 3236 i tåg 17614 som också passerar Handskerydsjön påväg in mot först Nässjö och senare Jönköping.
Vi är en bit utanför Solberga norr om Nässjö, närmare bestämt vid Spånshult där X2-tåg 542 passerar i kurvan påväg mot Stockholm.
Sedan ser vi X14 3230 med tåg 27624 från Nässjö mot Tranås som passerar samma ställe.
X11 3184 är påväg från Tranås mot Nässjö med sitt tåg 27623 när den kommer på ungefär samma ställe.
Rc6 1385 kommer alldeles därpå med IC-tåg 204 från Malmö mot Stockholm.
Ett sent X2-tåg 535 mot Malmö passerar ungefär samma plats ett par minuter senare.
Förflyttning till Säbydal strax söder om Tranås där vi återigen ser X14 3230 men denna gången i tåg 27625 mot Nässjö.
Samma vagn på samma plats, bara lite mer utzoomat.
Den 9 juli invigdes Citybanan i Stockholm med pompa och ståt på Odenplan, ett projekt som varit igång sedan 2009 skulle nu äntligen invigas.
På Odenplan hade samlats mycket folk som ville deltaga i invigningen.
Dagens konferencier var TV- och radioprogramledaren Rickard Olsson.
Infrastrukturminister Anna Johansson var en av dagens talare.
Strax trycker Statsminister Stefan Löfven på invigningsknappen tillsammans med trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons, finansborgarrådet Karin Wanngård och infrastrukturminister Anna Johansson.
Strax efter invigningen var det dags för allmänheten att gå ner i tunneln och åka med tågen, och som synes var det en rejäl kö här.
En av de två ljusa och rymliga plattformarna vid station Stockholm City.
X60B 6089 ankommer Stockholm City med ett av invigningstågen från Odenplan. Här kommer normalt tågen norrut att gå, ej söderut som här.
Lite dokumentation utifrån på sträckningen där pendeltågen slutade köra nästa dag. Här är det X60 6047 med okänd kamrat som är påväg upp ur tunneln vid S:t Eriksbron påväg mot Uppsala.
Och påväg in mot Stockholm C var X60 6037 med okänd kamrat på samma plats.
X60 6059 + 6035 är påväg in mot stan när de just lämnat Karlberg bakom sig.
Förflyttning till Karlbergs station där X60 6035 + 6059 återigen dyker upp men denna gången påväg mot Uppsala.
Möte mellan föregående tåg och X60 6046 främst i tåg in mot Stockholm C.
X60B 6103 har just ankommit Stockholm C på sista trafikdagen för den stationen för pendeltåg.
X60 6045 med okänd kamrat ankommer Stockholm C senare samma dag.
Även X60 6038 med okänd kamrat ankommer Stockholm C.
En sista bild på ett ankommande tåg på Stockholm C blir på X60 6037.
Numera historia med två pendeltåg här på Stockholm C. Anledningen till att dessa vände här var arbeten inför Citybanans öppnande vid Stockholm Södra.
Senare på kvällen ska X60 6035 avgå mot Uppsala och till höger ska X60 6025 avgå mot Märsta efteråt.
Vi har ankommit Karlberg med X60 6035, ett av de sista tågen som stannade här, dock gick de några timmar till denna vägen.
"Gravöl" var det någon/några som hade ställt ut i norra plattformsänden.
Lite halvsuddig bild på ankommande tåg norrifrån, X60B 6103 + 6098 ankommer Karlberg.
X60 6025 med okänd kamrat påväg mot Märsta ankommer Karlberg.
Och lite senare kommer även X60B 6098 + 6103 tillbaka mot Uppsala.
X60B 6111 har just stannat till i Karlberg med tåg in mot Stockholm C. Inte många timmar återstod nu innan stationen lades ned och trafiken försvann.
Ännu finns spärrarna kvar på Stockholm C.
En vy ni nog är trötta på nu kanske men här ser vi det allra sista norrgående pendeltåget som gjorde uppehåll i Karlberg, det vart X60 6021 som blev det.
Alldeles strax dags att för sista gången för denna gång i varje fall att gå in genom stationen. Klockan hade man stannat vid 13.35 tidigare under dagen.
Enbart ett enda tåg kvar att skylta här innan stationen lades ned. Jag vart den allra sista resenären att passera spärrarna och gå till tåget här.
Så har det allra sista pendeltåget i reguljär trafik någonsin stannat till i Karlberg kl 01.17, det vart X60B 6111 som fick denna äran.
Fyra pendeltåg på Stockholm C vart det när vi kom tillbaka, något som nu är ovanligt då inga pendeltåg längre trafikerar Stockholm C.
Svenska Spårvägssällskapets Juniorsektion körde under kvällen en busstur mellan de sista tågen på gamla banan och första tågen på nya, H59 5424 stod för det och här står den utanför Karlberg station.
Jag fick förmånen att senare under natten i väntan på första tåget i Citybanan att åka med på turen man gjorde runt Stockholm i morgontimmarna.
Fotostopp på Västerbron mitt i natten påväg söderut.
Och här har vi ställt upp bussen vid Västberga industriområde på Lerkrogsvägen invid Mc Donald's som skaran åt lite mat på.
Sista fotostoppet gjordes vid Norr Mälarstrand och i bakgrunden har vi Västerbron.
Vi hängde sedan på låset vid spärrarna ner till Citybanan för att kunna bli de första betalande besökarna dit när trafiken släppts på.
Vi var de första och vi åkte med det första reguljära pendeltåget kl 05.04 från Stockholm City mot Nynäshamn som är skyltat om 52 min på skylten.
Ännu knappt öppnat på mellanplanet från T-centralen ned mot Citybanan.
Det var bara vi på stationen här då ingen annan ännu hade hittat ned hit.
Vi lämnar Citybanan för ett tag, därför att dagens tre första pendeltågsavgångar norrut gick från gamla Stockholm C.
De två sista pendeltågen att lämna Stockholm C var X60 6035 mot Uppsala som tåg 2200 samt X60 6025 som tåg 2700 mot Märsta som blev det allra sista tåget att lämna.
Så lämnar då det allra sista reguljära pendeltåget Stockholm C, det blev X60 6025 som fick sätta punkt för eran som varit under flera årtionden. Efter detta körs alla pendeltåg nere i tunneln genom centrala stan istället.
Till vänster står reservtåget uppställt, ett tåg som kan sättas i trafik om något händer. Detta kommer inte att stå kvar här längre då trafiken flyttas ned. Tåget jag just fotade på bilden före passerar till höger.
Tillbaka ner till Citybanan igen och där vart det tal av div. potentater, b. la MTR Pendeltågens vd inför den första reguljära avgången härifrån.
Det allra första reguljära pendeltåget, tåg 12801 har just stannat till vid Stockholm City och ska strax öppna dörrarna och sedan avgå mot Nynäshamn.
De första reguljära och betalande resenärerna ombord på premiäravgången.
Vid Årstaberg har man nu byggt om så att pendeltågen numera enbart använder den nya Årstabron och imed det så har det gamla fjärrtågsspåret till vänster kapats och fjärrtågen kör över den nya bron "Älvsjöbågen" som syns till höger.
Senare samma dag vid Gullmarsplan ser vi en äldre Scania från 2006, Arriva 8176.
Förflyttning till Hjulsta norr om Stockholm där ersättningstrafik f.n pågår för pendeltågen mellan Hjulsta och Barkarby/Jakobsberg/Spånga p.g.a arbeten med Mälarbanan.
Här kommer f.d Nobina 6591 numera tillhörande Junior & Company på Tenstavägen när den är påväg mot Jakobsberg på linje 35K.
En f.d skåning tillhörande Ofgrulia Transport & Personal, f.d Transdev 2457 ankommer Hjulsta efter en tur från Jakobsberg.
På ersättningen gick även ett par bussar som tidigare rullat i Borås, vilka jag dokumenterade i slutet av mars 2017. Här är det fd BL 073 som kommer på Tenstavägen påväg mot Jakobsberg.
Fd BL 085 har precis kört upp på Tenstavägen efter en tur från Jakobsberg.
Fd Söne Trafik 231 i Östgötamålningen och numera ägd av Hjalmarssons Buss kommer även den upp på Tenstavägen.
Fd BL 073 kör om 083 i Hjulsta backar påväg upp mot Hjulsta torg där ersättningstrafiken utgick från.
Ytterligare en gammal Skåning dyker upp, denna gången är det fd Transdev 2456 som här svänger upp till Hjulsta backar.
Och en KLT-målad buss, ägd av Hjalmarssons Buss kommer senare också på ersättningen.
IKEA-bussen ägd av Adelsö Buss dyker senare upp på Klarabergsgatan påväg ut mot IKEA vid Kungens Kurva.
På Stockholm C hade man tidigare på dagen tagit ned skyltar m.m till pendeltågen som tidigare satt här vid utgången mot plattformarna från gångtunneln.
En jämförelsebild från maj tidigare i år finns här.
Vid uppgången till spår 13/14 har man nu tagit bort spärrarna. En jämförelsebild från maj finns här.
Liksom även vid spärrkiosken till spår 15/16. En jämförelsebild från maj.
Spärrarna stod här mitt i gången i väntan på bortforsling.
Vid de tidigare pendeltågsplattformarna 13/14 samt 15/16 är det numera ödsligt även mitt i eftermiddagsrusningen sedan pendeltågen flyttade ner i tunneln.
En avslutande bild på Rd2 1107 + 1069 som passerade förbi på spår 14.
Påväg mot tågluffsresa mellan 15-21 juli så åkte vi med Snälltåget så jag passade på att fota lite från sista vagnen innan man bygger om banan till fyrspår mellan Lund och Malmö.
Här ser vi den trånga utfarten från Lund mot Malmö där banan går nära inpå byggnader som finns jämte banan.
Här vid Klostergården utanför Lund ska man bygga en hållplats för Pågatågen i framtiden. Det kommer att bli två plattformar här på varsin sida om spåren.
Här strax före Flackarp kommer fyrspåret att börja byggas mot Malmö dvs åt andra hållet.
Nuvarande krysstation Flackarp passeras efter en stund.
Linjen mellan Flackarp och Hjärup.
Sedan passerar vi Hjärups hållplats och den kommer man liksom de andra två hållplatserna på linjen ned mot Malmö att bygga om rejält.
En linjebild mellan Hjärup och Åkarp före ombyggnaden.
Här passerar vi Åkarps station som även den kommer att byggas om och kommer här att läggas i en tunnel runt 400 meter för att skapa torg m.m ovanför.
Hela plattformen för södergående tåg i Åkarp.
Plankorsningen med Alnarpsvägen kommer att rivas och ersättas med en bro när arbetet är klart.
Bron för E6'an kommer även den att byggas om.
Linjebild mellan Åkarp och nästa hållplats vid Burlöv med passage av bron för Kronotorpsvägen som kommer att rivas och ersättas av en ny.
Passage av Burlövs hållplats som även den kommer att byggas om.
Linjebild mellan Burlöv och Arlöv.
Arlövs driftplats kommer att byggas om för de nya spåren, här ansluter idag Lommabanan från vänster.
Vi är framme i Malmö med vårt tåg och nu väntar några timmars väntan inför nästa avgång.
Ett snabbesök vid spårvägslinjen i Malmö hanns med, här kör man museivagnar på sommaren på en kortare sträcka.
Nobina 2441 avgår från Malmö C vidare mot Hyllie. Dessa bussar kommer snart succesivt att ersättas av nya bussar i en ny ljusgrön färgsättning.
Senare blir det dags att åka vidare söderut från Malmö med Snälltågets tåg 301 mot Berlin. Till Trelleborg drog 193.253 och till höger ses Stockholmståget återigen med 193.255.
Vi ankommer Trelleborg där denna lilla maskin senare ska växla ombord oss på färjan vidare mot Tyskland.
X61 015 + 019 står uppställda vid plattformen vid Trelleborg F.
Här växlas vi ombord på färjan F/S Sassnitz som tar oss mot just Sassnitz.
Det var fin solnedgång när vi efter några timmars överfart närmade oss Tyskland.
Det blir möte med M/S Povl Anker som är påväg från Sassnitz mot Rönne på Bornholm.
Våra vagnar står ombord på färjan redo att snart lastas av i Sassnitz.
Ett tyskt växellok, V60 03 kommer ombord för att dra av oss från färjan och ställa upp vagnarna vid hamnspåren.
Vi ställer upp oss vid plattform vid stationen Fährhafen Sassnitz där inga reguljära tåg har stannat på flera år vilket syns på plattformens standard.
Vårt tåg står upppställt ett par timmar över natten vid plattform innan vi avgår vidare mot Berlin.
Från en gångbro i närheten kan man stå och titta ut över bangården och stationen vid Sazznitz färjestation. Här ser vi massor av utrangerade lok och vagnar som man ställt upp här i väntan på vidare öden.
Nästa morgon den 16 juli närmar vi oss Berlin och ser här loket som tidigare användes i dessa Berlintåg från Sassnitz, 109 nr 2 som står uppställt vid Berlin-Lichtenberg.
Påväg in mot Berlin Hauptbahnhof stannar vi till i infartskurvan en stund för att släppa förbi annat tåg, det blir fint morgonljus på tåget här.
Så har vi med loket 155 159-7 ankommit till Berlin Hbf där vagnarna står kvar en stund för folk som vill dra sig lite längre.
Ett av RE-tågen, littera 442 nr 827 ankommer Berlin Hbf med tåg mot Berlin Ostbahnhof.
Tåget vi åkte vidare med drogs av 101 130-3 och det är ICE-tåg 1005 mot Leipzig.
Vi har ankommit Leipzig och där står ett motorvagnståg av ICE-variant inne på spår 15.
Den fina stationshallen på Leipzig Hbf.
En liten motorvagn för Erfurter Bahn, VT 302 + 320 påväg mot Saalfeld står inne på Leipzig Hbf.
Utanför järnvägsstationen så ligger spårvägen nära och bra. Här ett trevagnarståg med två äldre vagnar + släpvagn påväg mot Mockau. Ursäkta att den är något ljus, hade fel inställning på kameran.
Vagn 1115 påväg mot Lößning ankommer järnvägsstationen.
Vagn 2174 med sin släpvagn ankommer även de stationen efter en stund.
Reklammålad vagn 1151 passerar bron över en å på Kurt-Schumacher-Straße påväg mot S-Bf. Connewitz.
Så kommer en museivagn, vagn 1206 över på samma bro en stund senare.
Vagn 1137 ankommer hållplatsen Wilhelm-Liebknecht-Platz på linje 16 mot Lößning.
Vagn 2174 med släp ser vi återigen ankomma järnvägsstationen, fast denna gången ses de på Goethestraße.
Dags att åka vidare söderut med S-bahn och 1442 635 på linje S6 mot Zwickau.
Framme i Zwickau stod DB's Desirovagn 642 234 inne för att avgå mot Johanngeorgenstadt.
Zwickau har även en liten spårvägslinje som ses närmast i bild men på den trafikerade det inga spårvagnar denna dagen, då de inte går på helger.
Dags att åka vidare mot Hof med denna av Alstom byggda typ 1440 och vagn 338.
Framme i Hof Hbf stod detta tåget från privatbanebolaget Alex redo att ta oss vidare mot München. Dragkraften är 223 061 och vagnarna är b .la en gammal restaurangvagn (den röda) som har blivit ombyggd till sittvagn.
I Hof stod även denna lilla motorvagn typ 650 och vagn 724 redo att avgå mot Selb Stadt.
En linjebild påväg ned mot München. Då tåget var fullsatt till sista plats fick vi istället stå längst bak och begrunda utsikten.
I Wiesau stod denna dieselmotorvagn inne, 1648 201 från Oberpfalzbahn påväg mot Regensburg Hbf.
Vi hoppade av i Landshut ett stycke för München då det var alldeles för mycket folk på tåget och tog istället ett regionaltåg som gick tiotalet minuter efteråt.
I Landshut stod denna motorvagn inne, och det är 928 585 påväg mot Salzburg i Österrike.
Vi är framme i München där vi kunde skåda detta tåget med loket 218 429-9 främst i tåget.
En av spårvagnsmodellerna man kör med i München, här ser vi vagn 2302 som svänger in på Prielmayerstraße vid hållplats Karlsplatz.
Spårvagnarna körs av MVV, Münchner Verkehrs- und Tarifverbund.
En bild i dåligt ljus från Promenadplatz på MVV 2118 som kommer på ena sidan parken. Dessa vagnar har även funnits i trafik i Norrköping tidigare med littera M98.
En tredje vagntyp finns även i trafik i München och här kommer den i form av MVV 2216 under HypoVereinsbank på Maffeistraße.
En "Norrköpingsvagn", MVV 2107 svänger runt hörnet till hållplats Theatinerstraße.
En bild från Münchens S-bahn, alltså pendeltågen här. 423 858-0 ankommer Isartor på linje S4 mot Geltendorf.
362 845-0 drar en del till en Desiromotorvagn från München Hbf.
Ett S-bahntåg på linje S6 mot Tutzing ankommer Hackerbrücke.
Påväg in och ut ur München Hbf så passerar tågen förbi stationen Laim och här ser vi 111 200-2 med tåg mot Nürnberg.
Liv och rörelse senare på kvällen på München Hbf.
Sedan bär det vidare söderut med nattåg EN 236 mot Venedig Santa Lucia samt vagnar mot Zagreb, Rijeka samt Budapest. Dragkraft på första sträckan mot Saltzburg är 120 159-9.
På gränsen till Österrike från Tyskland i Freilassing stod vi stilla ett bra tag p.g.a banarbeten. ET 301 från Meridian är påväg mot Salzburg Hbf.
Vårt tåg med fortfarande tyska loket står och inväntar tiden.
Så småningom kunde vi också korsa gränsen till Österrike och här görs uppehåll i Salzburg där vagnarna mot Budapest kopplades bort från tåget.
Ny morgon och vi korsar ytterligare ett land innan vi kommer fram till Kroatien och det är nämligen Slovenien och stationen här vid Ljubljana.
Vi har under natten även bytt lok till 541 013. I Villach växlades vagnarna mot Venedig i Italien bort från tåget och drogs som ett eget tåg därifrån.
I Ljubljana kopplades även vagnarna mot Rijeka bort från tåget och de ska 342 010 dra vidare mot Rijeka.
Då är vi framme i Zagreb efter ännu ett lokbyte, denna gången till 1142 001.
I Zagreb rullar det b .la gamla Tatraspårvagnar, och här är en av de, vagn 306 påväg in till hållplatsen utanför järnvägsstationen Glavni Kolodvor.
Vagn 345 kommer här på Trg Ante Starcevica påväg mot Borongaj.
Det rullar även moderna vagnar i stan och här kommer vagn 2302 till hållplats Zrinjevac.
Ett större spårarbete pågick i korsningen Ul. Valentina Vodnika/Savska cesta men vagnarna rullade på ändå.
En modern vagn, vagn 6112 101 ska ta oss mot Osijek... Trodde vi...
..för när vi kom till Vrbovec vart det byte till ersättningsbuss p.g.a banarbeten längre fram på linjen.
Bussen tog oss hit till Krizevci där vårt ordinarie tåg utgick ifrån, ett fd RB-lok från Sverige, 1 141 309 ska vidare mot Osijek med lokbyte i Koprivnica till diesellok.
Vi har så småningom efter byte i Koprivnica till dieselvagn tagit oss hit till Varazdin, en av platserna i Kroatien där gamla svenska Y1'or trafikerar.
Här är en av de, 7122 021 (i Sverige hette den Y1 1324) ankommer Varazdin efter en tur från Cakovec.
Tre gamla svenska vagnar i Varazdin, från vänster är det 7122 003 (fd 1323), 026 (fd 1329) samt 021 från förra bilden.
Vi har åkt norrut till knuten Cakovec där linjer går åt fyra håll och det trafikerar Y1 på samtliga av dessa.
Här har 021 från förra bilden kommit dit för att ställas på sidan en stund inför vidare avgång. I bakgrunden ses 023 (fd 1330) som ska gå mot
7121 030 ankommer till Cakovec med tåg mot Kotoriba nära Serbiska gränsen.
Vi har tagit oss upp till Mursko Sredisce som ligger på gränsen mot Ungern dit Y1 går som längst norrut. Här inväntar vår vagn 021 på avgång tillbaka mot Cakovec.
På linjen mot Kotoriba gör 7122 023 (fd 1330) uppehåll i Donji Kraljevec i väntan på mötande tåg.
Vi har åkt tillbaka mot Cakovec igen men hoppat av en station före vid Cakovec Buzovec och här kommer 7122 003 påväg mot Kotoriba.
Vi har ankommit Kotoriba som ligger på gränsen mot Serbien. Här har 003 just växlat runt från spår 2 till höger till spår 1 för att kopplas ihop med 023 som vi åkte med tidigare.
Båda vagnarna ihopkopplade i Kotoriba före avgång tillbaka mot Cakovec och Varazdin.
Vi har kommit tillbaka till Varazdin där vi nu ska sova en natt för att nästa morgon fortsätta vidare genom Kroatien.
En gammal GM-diesel, 2044 007 har ankommit Varazdin med tåg från Zagreb och ska här växlas undan på bangården.
Det är ny morgon den 18 juli och vi är kvar i Varazdin och närmast står en vagn liknande den som var i Sverige och testades på Inlandsbanan under våren 2017.
Vi har tagit oss till knuten Koprivinca för att därifrån åka mot Osijek och sedan Vinkovci, också det i Kroatien där vi tog nästa hotellnatt. Här ett godståg uppställt vid stationen i Koprivinca.
7122 023 stod även den inne på stationen i Koprivinca och skulle avgå mot Klostar.
Vårt tåg mot Osijek med 1141 301 + 1142 009 kommer in till stationen i Koprivinca och här blir det lokbyte till diesellok då sträckan mot Osijek saknar kontaktledning.
Nu har istället dieselloket 2044 026 kopplats för vårt tåg för vidare resan mot Osijek.
Möte med 7121 024 påväg mot Koprivinca i Nasice.
Efter flera timmars resa ankommer vi så äntligen till Osijek där anslutande tåg mot Beli Manastir med 7121 110-9 inväntar.
Osijek har även en spårväg och här ses vagn 0607 strax ankomma järnvägsstationen på linje 2 mot Trg Ante Starcevica.
Och runt hörnet från förra bilden, på gatan med långa namnet Ul. fra Andrije Kacica Miosica kommer vagn 0610.
Och ytterligare runt hörnet kommer vagn 0712 senare, fast på Reisnerova Ul.
Linje 2 går rakt genom en rondell vid Ul. Adama Reisnera, och här ser vi återigen vagn 0610 när den kör genom rondellen.
Vagnen är en riktig linslus, här står den senare uppställd vid knutpunkten Trg Ante Starcevica.
Vagn 0602 ankommer samma ställe på linje 1.
Så kom en vagn av Düwag utanför stationen, dvs samma typ som finns i Norrköping i trafik som littera M97 som dock är ombyggd från M94 som ser ut som denna på bilden.
Det är dags att åka från Osijek vidare mot nästa Y1-metropol, Vinkovci. Här står 7122 011 (fd Y1 1302) + 022 (fd Y1 1355) i Osijek och inväntar avgångstiden.
Framme i Vinkovci där detta loktåg med 1142 003 främst inväntar avgångtid mot Zagreb.
Förutom fronten är denna vagnen i det närmaste original vad gäller färgsättning, det är 7122 030 (fd Y1 1360 i Sverige).
Vi har nu tagit en tur med 7122 016 (fd Y1 1293) till Gunja som ligger på gränsen till Bosnien. Det går ingen genomgående trafik dit längre. Vagnen här har man bytt ände på inför återresan mot Vinkovci.
På kvällen ska vi senare ta en tur med originalvagnen fd 1360 mot Vukovar.
Som synes är denna vagnen i det närmaste orignal interiört.
Framme i Vukovar där vagnen strax ska vända åter mot Vinkovci.
Det lilla stationshuset med vagnen i Vukovar.
Tillbaka i Vinkovci någon timma senare när det mörknat ute.
Det har hunnit bli en ny dag igen, det är den 19 juli och vi har tagit en sväng ner till Zupanja som också gränsar med järnväg till Bosnien.
En bild på dagens vagn från andra hållet, 7122 022 (fd Y1 1355) inför avgången tillbaka mot Vinkovci.
Från Gunja ankommer 7122 015 (fd Y1 1365) till Vinkovci.
Inne i verkstadsbyggnaden stod en fd SJ-målad Y1'a, 7122 035 (fd Y1 1318) samt 7122 012 (fd Y1 1362).
Och strax utanför stod denna gamla värmlänning som såg ut att vara avställd, 7122 032 (fd Y1 1316).
Vi har nu bytt land och passerat gränsen till Serbien och kommit till dess huvudstad Belgrad.
Här har vårt tåg från Vinkovci med loket 441 601 främst ankommit huvudstationen som kommer att stängas om några år och det kommer då att byggas annat på platsen.
Som synes är inte plattform och spår av bästa kvalité här.
En modern motorvagn littera 413 och nummer 018 står inne vid stationen redo att senare avgå någonstans.
Strax utanför järnvägsstationen vid hållplatsen Glavna zeleznicka stanica stannar många linjer, b .la linje 2 som är en ringlinje runt stan. Här ser vi vagn 2391 på den linjen.
Vagn 2297 ankommer hållplats Pristaniste där vagnarna på ringlinjen stannar ett par minuter för att föraren ska få sin rast. Här kan det därför samlas lite vagnar ibland.
Vagn 2277 kommer upp för backen vid Kalemegdan
Möte mellan vagn 2276 och 2277 också det vid Kalemegdan där den stora shoppinggatan börjar in åt höger i bild.
Det finns även trådbussar i stan och här ser vi GSP 2015 vid Trg Republike.
Arriva 50056 vid hållplats Bulevar Zorana Djindjica.
Vagn 2346 vid rondellen Cnabnja och snart ankommer den hållplatsen Trg Slavija.
Buss och spårvagn strax före järnvägsstationen.
Vagn 2321 gör uppehåll vid hållplatsen RK Beogradanka på linje 7 mot Ustanicka.
En modernare CAF-vagn på samma linje fast i backen upp från järnvägsstationen på gatan Nemanjina.
Ny morgon den 20 juli och vi ska snart åka från Belgrad vidare mot Rumänien. Här ser vi vagn 2349 på linje 5 mot Ustanicka vid Brace Baruh.
En äldre buss, GSP 14 på gatan Bulevar despota Stefana.
Vi har tagit oss till järnvägsstationen Beograd Dunav där denna motorvagn littera 711 och vagn 028 tog oss mot gränsstationen Vrsac.
Stationsbyggnaden vid Beograd Dunav.
Vi har ankommit gränsstationen Vrsac där serbiska motorvagnen till vänster snart går tillbaka mot Belgrad. Längre fram står Desiromotorvagnen som tog oss in mot Rumänien och Timisoara.
711 028 står inne på stationen i Vrsac.
Desirovagnen är rätt nedklottrad och här inväntas avgång mot Timisoara.
Vi har korsat gränsen till Rumänien och hamnat vid stationen Timisoara Nord med vårt tåg.
Uppställda vid stationen var även ett par vagnar + loket 401 084-5.
Timisoara har liksom flertalet rumänska städer också en spårväg. Här kommer en äldre vagn + släp vid vändslingan intill stationen.
Förutom spårväg finns även trådbuss i stan, och här kommer en buss på linje M14 på gatan Strada Garii.
I västra änden av stationsområdet finns en utmärkt gångbro över spåren som man kan stå och fota från och här blick mot plattformsområdet.
Ett motorvagnståg växlas här in till stationen.
Ett äldre motorvagnståg växlas också ned till stationen.
En gammal tysk 'Ferkeltaxi' Br 79 0523-6 stod uppställd utanför lokstallet inför eftermiddagens tur mot Stamora Moravita.
Spårvagnslinje 5 i Timisoara går på enkelspår en bit av sträckan till ändhållplatsen Ronat. Här kommer en vagn längsmed gatan Calea Bogdanestilor till hållplatsen Alexandru Lapusneanu.
Samma vagn lämnar här hållplatsen Alexandru Lapusneanu påväg in mot stan och mot Statia Meteo.
Och påväg åt andra hållet på samma plats kommer en stund senare vagn 3455 ut mot Ronat.
Vi är tillbaka på stationen igen och här inväntar 'Ferkelbussen' Br 79 0523-6 på avgång mot Stamora Moravita som tåg 9663.
En interiörbild från första vagnen.
Samma tåg har ankommit Timisoara Sud där vi hoppade av, och tåget fortsätter strax söderut.
Ett uppställt godståg fanns vid stationen.
Så ankommer tåg 9615 från Lugoj påväg in mot Timisoara Nord, även detta en äldre motorvagn från 30-talet, Br 77 0970-5.
En interiörbild från första vagnen.
Samma tåg har senare ankommit Timisoara Nord.
Ett av CFR's loktåg med 400 034-1 främst på Timisoara Nord.
Vi har nu tagit oss norröver till nästa stad, Arad där vi tog sista hotellnatten på denna resan. Här stod ett 40-talsfordon, Br 78 1008-8 redo att avgå mot Curtici.
Interiörbild även från denna vagnen.
Även i Arad går det vagnar av Düwag-typ, samma som M97 i Norrköping. Här vagn 132 utanför järnvägsstationen.
Förflyttning in mot stan och här kommer vagn 274 vid Primarie.
En modern vagn på linje 3 mot Gara Aradul Nou vid Primarie.
En tredelad Düwag-vagn vid samma plats.
Vagn 1853 kommer här utanför teatern påväg in mot stan.
Vagn 132 återigen, denna gången strax jämte teatern påväg mot Piata Gai.
Det är ny morgon i Arad och det är den 21 juli när vagn 1180 på linje 6 ankommer till Primarie.
En äldre MAN-ledbuss nr 411 på linje 37 mot Zimandu Nou vid Piata Podgoria.
Att många spårvagnar kommer från Tyskland kan man se på destinationsskyltar. Här kommer vagn 014 vid Piata Podgoria.
Tillbaka vid järnvägsstationen så ska jag nu åka upp till Cluj Napoca som ligger nordost om Arad för att därifrån sedan flyga hem.
Här ankommer IR-tåg 1834 påväg från Timisoara mot Iasi via b .la Arad och Cluj Napoca. Då sträckan upp mot Oradea och Cluj är oelektrifierad så får vi här ett diesellok.
Det blir på vägen mot Cluj, möte med detta tåget mot Oradea i Suncuius.
Vi är framme i Cluj Napoca och här används b .la gamla tyska motorvagnar från DB av typen 628. Här står sätt 635 uppställt på bangården.
Spårvagnar finns också i Cluj, här vagn 41 på linje 102 mot Unimet.
Det finns även trådbussar i stan, en linje där de används på är linje 5 mot flygplatsen vilken jag använde när jag åkte hem.
Vagn 19 kommer här vid Cluj Arena påväg in mot stan.
Påväg mot stan var också vagn 71 som här passerar vid parken Parcul Central Simion.
En av de modernare vagnarna på samma plats fast påväg mot Primaverii.
Vagn 52 svänger strax intill hållplats Opera Maghiara Est.
En sista spårvagnsbild på en modern vagn, också det vid Opera Maghiara Est fast från andra hållet.
Också en gammal tysk med littera 928 och vagn 493 påväg mot Bistrita Nord. Detta var också den sista bilden från denna tågluffen.
Vi hoppar fram ett par dagar till den 24 juli då jag utnyttjade de sista dagarna på min Interrailbiljett till att åka mot Finland.
Mellan T-centralen och Slussen var trafiken på Tunnelbanans röda linje inställd p.g.a arbeten på Söderströmsbron mellan Gamla stan och Slussen, därför gick det en "lillependel" mellan Slussen och Mariatorget.
Vid Mariatorget fick man åter byta tåg för att komma söderut. Anledningen är att det inte finns några växlar mellan Slussen och Mariatorget som gör att tågen kan vända på ett bra sätt.
Påväg mot Finland med Norwegianplanet och här flyger vi över de sista öarna i Stockholms skärgård.
Vi började direkt med en tur till Tallinn med Viking Lines över sommaren inhyrda katamaran M/S Viking FSTR. Jag fotade henne här i Helsingfors i juni samma år.
När vi låg i hamn i Tallinn en halvtimme passade jag på att ta några interiörbilder. Här ena vilsalongen i fören av fartyget.
Här det minimala soldäcket ombord.
Ingången från landgången nere till höger och sedan går man upp en trappa så hittar man b. la cafeterian som syns till vänster.
Vi hoppar direkt till nästa dag som är den 25 juli och då åker jag och mitt resesällskap först upp till Tammerfors med detta tåg, IC-tåg nr 41 mot Vasa som dras av Sr2 3232.
I Tammefors bytte vi till detta tåget, tåg 141 mot Jämsä (normalt går det hela vägen till Pieksmäki) men p.g.a banarbeten så gick det inte hela vägen. Manövervagnen har littera Edo och vagnsnumret är 28631.
Stationsområdet i Orivesi.
Från Orivesi gick vi den kortare sträckan bort till Orivesi Keskusta (Orivesi Centrum på svenska) där vi tog tåget vidare upp mot Keuruu.
Den lilla motorvagnen nalkas i fjärran vid Orivesi Keskusta.
Samma vagn närmar sig i kurvan, det är då Dm12 4405 som är påväg från Tammerfors via Orivesi (stationen vi var vid tidigare) och Haapamäki mot Keuruu.
Vi gör ett riktningsbyte i Haapamäki en stund senare.
Samma vagn ur en annan vinkel där med stationshuset till höger.
Vi har ankommit Keuruu och föraren har här bytt ände på vagnen inför återresan ner mot Tammerfors via Haapamäki och Orivesi.
Vi lyckades under ca 45-50 min i Keuruu att hitta ett matställe med god buffé innan vi begav oss tillbaka mot stationen igen.
Vårt fortsatta tåg kommer här i form av Dm12 4414 med tåg 482 från Seinäjoki till Jyväskylä.
Samma tåg har här anlänt till Jyväskylä.
Ett par lok och vagnar uppställda på bangården i Jyväskylä.
Linkki 508, en av stadsbussarna man kör i Jyväskylä kommer här utanför järnvägsstationen på linje 18K.
Vår tillbakafärd mot Tammerfors fick ske medelst ersättningsbuss då det var banarbete.
Ett par bilder från Tammerfors följer här. Man ska bygga spårväg i Tammerfors och den ska b .la gå här på Hämeenkatu och bilden är tagen i riktning från stationen.
Och en bild åt andra hållet före man bygger spårvägen i riktning mot järnvägsstationen.
I korsningen mellan Hämeenkatu och Rautatienkatu kommer spårvägen här gå rakt fram under järnvägsspåren.
Och en bild åt andra hållet mot Hämeenkatu.
Vi vandrar vidare under järnvägen där spårvägen kommer att dras.
Vidare under järnvägen som sagt.
En bild åt andra hållet.
Uppför backen på andra sidan järnvägsstationen på Itsenäisyydenkatu.
Till sist en bild åt andra hållet, in mot stan och järnvägsstationen närmast.
Vi åker istället ned till Karis som ligger längs stambanan mellan Helsingfors och Åbo. Härifrån utgår dieselvagnarna till Hangö och denna vagnen, Dm12 4408 ska strax avgå med tåg 392.
Framme i Hangö efter en resa från Karis.
Utsikt från bron med Halmstadsgatan över järnvägen i västra änden.
Efter att hittat kvällsmat så gick vi upp till hållplatsen Hangö Norra och här närmar sig samma vagn igen fast med tåg 393 mot Karis.
Vagnen stannar till vid hållplatsen.
En sista bild från denna dagen blir på ankommande IC-tåg 972 från Åbo mot Helsingfors med Edo 28640 främst.
Vi hoppar fram en dag till den 26 juli och är tillbaka i Tammerfors för att åka mot Björneborg som ligger vid den finska västkusten.
Här är det ett gammalt Sr1-lok, nr 3062 som ska dra tåg 465 som utgår från Tammerfors.
Samma tåg har här ankommit till Björneborg en stund senare.
I Björneborg stod ett par diesellok uppställda på bangården.
Stationshuset i Björneborg från gatusidan.
Förflyttning senare under kvällen till Jorvas som är en station där närtågen ut mot Kyrkslätt på Åbolinjen stannar. Stationen är speciell i det fallet att det bara är två små grusplattformar som närtågen stannar vid.
Plattformen för tåg in mot Helsingfors närmast och längre bort för tåg mot Kyrkslätt.
Och här plattformen för tåg mot Kyrkslätt.
Ett närtåg (Sm5 52) på linje Y från Kyrkslätt och som enbart stannar i Masaby, Esbo, Alberga, Hoplax och Böle påväg in mot Helsingfors passerar förbi stationen.
Sm5 71 + 28 ankommer Jorvas påväg in mot Helsingfors.
Sm5 27 med okänd kamrat ankommer här Jorvas men är påväg mot Kyrkslätt.
Vi hoppar fram en dag och har åkt med IC-tåg 63 från Helsingfors upp hit till Pieksämäki ungefär i mitten av landet.
Jag skulle nu fortsätta resan på dieselbanan vidare mot Joensuu som ligger nära ryska gränsen. Jag fortsatte med denna vagn, Dm12 4403 i tåg 723 som utgår från Pieksämäki.
Ångloket Tk3 852 stod uppställt vid stationen i Pieksämäki.
Vi var ett par minuter tidiga till Varkaus som är första stationen på linjen mot Joensuu så jag hann gå ut och ta denna bilden av tåget.
Vi har ankommit slutstationen Joensuu med vagnen som strax växlas undan.
I Joensuu kör man mycket Scala i stadstrafiken och här ser vi Savo-Karjalan Linja Oy nr 30 på bron med Suvantosilta över Pielis älv.
Nr 19 kommer senare på ungefär samma ställe påväg in mot centrum.
Sr2 3219 har just ankommit slutstation Joensuu med IC-tåg 3 från Helsingfors.
I andra änden var det Edo 28605 som drog tåget söderut som IC-tåg 10 mot Helsingfors.
Savonlinja 568 ankommer strax till stationen i Joensuu på linje 64 mot Kuopio.
Dm12 4403 rullar fram till plattform i Joensuu.
Vi har nu åkt till Parikkala där man kan byta till tåg upp mot Nyslott (Savonlinna på finska) och här står tåg 447 bestående av Dm12 4415 + 4401 redo att avgå.
Till höger ser vi tåget jag åkte med från Joensuu som strax fortsätter söderut.
I Nyslott ligger nuvarande stationen fint vid sjön Koululahti.
Samma vagnar har varit vid stationen Pääskylahti och vänt under timmesuppehållet och kommer här tillbaka till stationen i Nyslott.
En bild åt andra hållet vid plattformen.
Tillbaka vid Parikkala där Pendolinotåget nr 9 från Helsingfors mot Joensuu med Sm3 7117 ankommer.
Ytterligare en bild på ankomsten.
Så ankommer IC-tåg 12 från Joensuu till Helsingfors med Edo 28609 främst.
Sista bilden från denna dagen blir från uppehållet i Imatra.
Ny dag den 28 juli och det är den sista i Finland för min del där detta tåget med denna gamla blåa vagn sist backar in till Helsingfors station.
Det är alltså IC-tåg 65 som jag nu tagit med Sr2 3238 främst. Tåget kör långt, hela vägen till Kajana via b .la Kuopio som här har ankommit Kouvola.
En större loksamling äldre Sr1-lok stod uppställda i Kouvola.
Jag ska här åka med Sm2 6056 på banan ner mot hamnstaden Kotka och här inväntar det tåget avgångstid som tåg 354 i Kouvola.
Jag åkte med tåget hela vägen ned till Kotka Hamnstation som är slutstationen för tågen på denna linjen.
Ett annat lite mindre tåg som också hade hittat till hamnen i Kotka.
Från andra sidan järnvägen under uppehållet.
Plattformen och stationshuset i Kotka.
Från en plankorsning i nordvästra änden av bangården tog jag denna bilden i riktning mot hamnen.
Sm2 6056 kommer här tillbaka till Kotka station med tåg 355 mot Kouvola.
Tillbaka i Kouvola så ankommer IC-tåg 8 mot Helsingfors med Edo 28601 främst.
Jag åkte inte långt med föregående tåg utan hoppade av i Lathis där detta tåget med Sm2 6081 ankommer från Riihimäki.
Sm2 6081 står avgångsklart med tåg på linje G mot Riihimäki.
Så har vi just ankommit Riihimäki och resenärerna kliver av tåget.
Här har föraren har bytt ände inför återresan mot Lathis.
Vi fortsätter på Sm2-temat där ett fyravagnarståg med Sm2 6088 främst ankommer på linje Y från Helsingfors hit till slutstationen Riihimäki.
Samma tåg på samma plats.
Sr2 3208 ankommer Riihimäki med IC-tåg 147 från Helsingfors mot Jämsä.
Vi har ankommit Tammerfors och ska strax åka vidare med detta tåget, det är Sr1 3038 som drar IC-tåg 928 mot Åbo hamn.
Och här har vi just ankommit slutmålet efter regnväder, Åbo hamnstation.
Hemresan mot Sverige blev med Viking Lines nybygge M/S Viking Grace mot Stockholm.
Tillbaka i Sverige och Stockholm i fint morgonljus med klarblankt vatten den 29 juli.
I hamn i Stockholm låg även M/S Viking Sky som är ett helt nybyggt kryssningsfartyg.
Viking Grace ligger i hamn i Stockholm runt klockan 6 på morgonen. Detta blir även den sista bilden för juli månad.