Tobias bildsida - Bilder från juli 2016

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2016, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2016 - Bilder från mars månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från april månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från maj månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från juni månad 2016
Av Tobias Jäderup


M06 41 på den för denna veckan specialinrättade linje 4 mot Söder tull i Norrköping den 1 juli. Denna linjen gick i samband med Bråvallafestivalen för att avlasta ordinarie linje 2 till Fridvalla.


M06 40 ska gå på linje 3 mot Fridvalla i närheten där Bråvallafestivalen är. Linje 3 går normalt annars till Vidablick men fick ändrad körväg i samband med festivalen.


Vagn 41 återigen när den är påväg ut mot Fridvalla på linje 4 när den passerar vid Norr tull.


Påväg mot Norrland passade jag på att fota Skandinaviska Jernbanors "Blå tåget" från Göteborg till Uppsala som här rullar förbi Gamla stan i Stockholm den 2 juli.
Tåget drogs här av 193 921 från Railpool men efter att säkerhetsdokument m.m varit felaktiga så drogs trafiken in under hösten 2016 men återkom senare, då med Hector Rail som dragkraft.


Ett antal sommarlediga X10'or står uppställda i Tomteboda samma dag.


Den obligatoriska "uppehåll i Sundsvallsbilden" får jag illustrera med här. Vi ser X62 012 som inväntar avgång mot Umeå och vårt tåg med X55 3358 mot Östersund.


Nettbuss Stadsbussarna 171 vid hållplats Östersund Centrum på linje 24 mot Torvalla.


Ny morgon och dags att åka vidare norrut med Inlandsbanan till Vilhelmina. Här inväntar Y1 1336 på avgångstid med tåg 89420 mot Gällivare.


Det blev ett kortare uppehåll i Hoting innan vi fortsatte norrut.


TMZ 1403 stod uppställd i Hoting.


Längre fram stod Inlandsbanans TMZ 1413 med ett gäng timmervagnar.


Det blev inte så mycket fler bilder än när vi kom fram till Vilhelmina, eller Vilhelmina norra som hållplatsen utanför M Bergmans Fisk & Vilhelmina Gårdsbutik där tågen har uppehåll för lunch/middag.
Vi ser vagnen utanför fönstret medan resenärerna äter mat vilket även jag gjorde och jag lämnade även tåget här för att gå en bit norrut och fota vagnen när de avgick igen.


Från en liten plankorsning kan man ta denna bilden över den lilla bangården vid Lövliden norr om Vilhelmina.


Här passerar Y1 1336 på bron över Sågån norr om Vilhelmina vidare norrut mot Gällivare.


Ett väldigt övervuxet gammalt industrispår med växel norr om Vilhelmina vid platsen Vilhelmina timmer på ungefär samma plats som de tidigare bilderna.


Ångloket E2 1127 står uppställt på ett spår vid stationen i Vilhelmina.


En Volvo B12M från Vilhelmina Taxi - Lapplandsbuss AB inväntar avgång på linje 14 mot Umeå, en buss jag tog till slutdestinationen.


Den 4 juli ägnade jag mig lite åt bussfoto i Umeå. Sedan jag var här i mars samma år så hade det hänt lite i stadstrafiken. B9-bussarna som på bilden här går kvar, ett par med gamla färgsättningen men även många med nya.
Här ser vi Transdev 8082 vid Byttgränd vid området Ersboda påväg mot Umedalen.


Så en buss i nya färgsättningen, Transdev 8088 också vid Byttgränd men denna är påväg mot Tomtebo.


En av de nya MAN-bussar man kör på stomlinjenätet, Transdev 8031 kommer här på Vasslevägen vid Snipgränd påväg mot Ö Ersboda.


Ytterligare en av de nya kortvagnar av märke VDL, Transdev 8052 påväg mot Strömpilen kommer här vid Vasslevägen.


På andra hållet kommer här Transdev 8098 mot Tomtebo. Denna bussen är en Volvo Säffle 8500LE men med en 8900-front.


En av elledbussarna som trafikerar i Umeå, Transdev 8002 på linje 9 mot Carlshöjd står här vid Vasaplan.


Vid Vasaplan avgår senare KR Trafik 196 mot Holmsund.


Transdev 8057 ser vi här ute vid Rödäng påväg mot Mariehem.


En gammal övervuxen bangård vid Förrådsvägen där spåren tidigare kopplades samman med gamla banan in till Umeå från Vännäs som numera är riven och byggd i en annan sträckning.


En bild åt andra hållet på samma plats.


Utanför Transdevs depå stod 8094 och väntade på nästa uppdrag.


Och på en annan plats vid depån stod dessa. De tre B9'orna närmast är i trafik idag men de fyra gamla OmniCitybussarna togs ur trafik när Transdev tog över trafiken från Nobina.
Jag fotade dessa under ett besök i stan i mars samma år och som även finns på den månadssidan.


Numera går järnvägen från Vännäs in i en skarp böj förbi Klockarbäckens bangård in i Umeå men fram till runt 2010 gick gamla linjen


Transdev 8085 korsar E12, Blå vägen påväg mot Umedalen.


Ny dag, det är den 4 juli och 8043 svänger in till Västra Kyrkogatan och kommer strax fram till hållplats Vasaplan.


8088 är påväg mot Tomtebo och har just lämnat Vasaplan i sin nya design.


En sista bild från Umeå för denna gången får bli på nya 8030 som verkade fått något fel och övergetts vid Vasaplans hållplats.


Jag är nu påväg söderut och vi passerar här förbi Höga Kusten-bron.


I Stockholm senare samma kväll pågick banarbete som brukligt ett par kvällar under sommaren och därför fick Arlanda Express ankomma och avgå från spår 8 på Stockholm C istället för normala spår 1 och 2.
Eftersom fordonen har höga insteg och som inte är anpassad till denna plattform så fick man bygga tillfälliga träplattformar och tillfälliga stegar på plattformen. Här ankommer X3 nr 3 från Arlanda.


Tåget har just stannat till och resenärerna kliver av.


Tillfälliga träplattformen upp till dörrarna.


Vissa dörrar fick man använda stegar till för att kunna nå.


X3 3 står redo att avgå från spår 8 på Stockholm C med tåg 7874 mot Arlanda Norra.


Y31 1424 "Traska" passerar här förbi den gamla semaforen vid Bjärka Säby med tåg 8591 påväg mot Västervik den 8 juli.


Man hade här även en inlånad Itino från Transito, Y31 1422 som här också rullar ut ur Bjärka Säby men med tåg 8563 påväg mot Kalmar.


Ytterligare en bild på vagnen med Tjustbanan mot Västervik i bakgrunden.


X2-tåg 536 från Malmö till Stockholm passerar vid Hulterstad söder om Mjölby den 10 juli.


Och på samma plats ser vi Rd2 1121 med tåg 15611 från Hallsberg rbg till Malmö gbg en stund senare.


Y31 1401 har rullat i Kustpilens trafik sedan december 2014 och hade ännu sommaren 2016 Krösatågens design. Meningen var att den skulle målas om i samband med tungt underhåll i Västerås samma sommar men det sköts upp.
Vagnen målades slutligen om i slutet av januari 2017 efter att den rullat i trafiken i över tre år. Här passerar den utanför Mjölby med "verkstadståget" från Nässjö, tåg 98566 till Linköping på kvällen den 11 juli.


Nästa dag, den 12 juli var jag ute en sväng längsmed Tjustbanan för att fota lite vardagsbilder.
Här ser vi Y31 1401 som just lämnat Åtvidaberg för färd mot Linköping i tåg 8588. Tåget passerar strax hållplatsen Basthagen.


Tåg 8590 Västervik-Linköping med Y31 1424 kommer här strax söder om Överum.


Ett stycke söder om Gamleby ligger banans enda tunnel och ur den kommer här Y31 1401 i tåg 8591 mot Västervik.


Tåg 8592 med samma vagn som ovan vid Uknadalen strax före Falerum. Notera även regnbågen på himlen.


Tåg 8592 möter tåg 8593 i Falerum och det sistnämnda passerar här strax norr om Falerum, återigen med Y31 1424.


På i princip samma ställe, vid Tingetorp norr om Falerum ses återigen tåg 8592 som nu lämnat Falerum efter mötet och här sätter fart mot Linköping.


Ytterligare en bild från Tingetorp, dock mer utzoomat.


X2-tåg 545 påväg från Stockholm till Malmö passerar här på fälten mellan Vikingstad och Sjögestad.


På samma plats men i finare kvällsljus kommer senare ett omlett godståg som egentligen rullar Hallsberg-Motala-Mjölby och söderut men p.g.g banarbeten på den linjen så kördes de tågen via Linköping-Norrköping.
Vi ser Rd2 1110 med tåg 15615 från Hallsberg via Katrineholm till Malmö gbg.


X61 203 på uppställningsbangården i Linköping den 14 juli och som jag jobbade på. Tågen 8844-28849 (första ank Linköping 15.30 och det andra avgår Linköping 16.41)
stod över en timma i Linköping under sommaren, detta p.g.a att släppa förbi godståg som p.g.a banarbeten mellan Mjölby-Hallsberg inte kunde gå ordinarie väg och därför prioriterades på Södra stambanan.
Just detta pendeltågsläge fick således inte plats på spåren och fick vändas i Linköping istället.


Samma dag stod även en av Tåg i Bergslagens Reginor uppställd i Linköping. Anledningen var en charterkörning åt Reseshopen i Ljusdal, en körning som man brukar göra varje år.


Y31 1401 rullar in i Linköping med tåg 8588 från Västervik den 18 juli.


Den 21 juli var jag i Stockholm för att dokumentera bussersättningstrafiken längs Nynäsbanan där man byggde dubbelspår mellan Hemfosa och Tungelsta (en bit följde jag i januari 16 samt augusti 14 som finns på månadssidorna).
Bussersättningstrafiken kördes mellan Farsta Strand och till stationerna söderut längsmed en del olika linjer med linjenummer 35 följt av en bokstav dit de skulle.
Här ser vi Nobina 7258 på linje 35N till Handen som just lämnat Farsta Strand bakom sig på Magelungsvägen.


På samma plats ser vi senare en gammal Östgöte, nämligen fd. Ringarums Busstrafik 8629 som tidigare rullat i Norrköpingsområdet. Denna har dock Västtrafikdesgin när den är påväg mot Jordbro på linje 35J.


Solstabuss 19058 hemmahörande i Karlstad körde även på ersättningen och här kommer den på linje 35N mot Handen vid hållplats Björkallén.


Ytterligare en gammal Östgöte vid Björkallén, det är f.d Lingmerths Buss 138 (här nummer för Terminal G 106) på linje 35V mot Västerhaninge.


En sista bild från Björkallén på en f.d UL-märkt buss, nämligen f.d Nobina 5451, numera tillhörande Adelsö Buss som här går på linje 35Ö från Farsta Strand till Ösmo.


Sedan tog jag mig en sväng till Tungelsta för att se hur långt man kommit med dubbelspårsbygget till Hemfosa och bygget av den nya vänthallen i Tungelsta som ses här.


Och man bygger även en gångtunnel under spåren som ska leda till den nya uppgången


Plankorsningen med Söderbyvägen i Tungelsta i utfarten mot Hemfosa stängdes för trafik under juni månad så här kommer man inte över järnvägen längre.
En något sånär liknande vy på denna plankorsning i oktober 2013 kan ses här.


Från den f.d plankorsningen i riktning mot Hemfosa till. Jämförelsebild från oktober 2013 finns här.


Och åt andra hållet, dvs in mot Tungelsta station och vidare mot Stockholm. Kan visa en jämförelsebild från oktober 2013 även här.


En Volvo B8R från Ofgrulia Transport & Personal står vid Västerhaninge station, redo att ge sig iväg på linje 35B mot Nynäshamn och Gröndalsviken.


En gammal kändis från ovan, nu vid Västerhaninge station och det är f.d Lingmerths Buss 138 på linje 35V mot Farsta Strand.


Vidare till Årstaberg där Y31 1428 passerade med tåg 51124 från Nässjö till Hagalund för hjulsvarv där.


Nobinas MAN-bussar av typ Lion´s City A78 som rullat i Kallhäll/Barkarbyområdet sedan 2006 har nu gjort sitt och ingen av dessa är längre i trafik här. Här kommer Nobina 6551 på linje 542 mot Jakobsberg vid Kallhälls station.


Plattformarna vid Kallhälls nya station börjar bli färdigsställda. Trafiken här är inställd under sommaren p.g.a arbetet med fyrspåret.


Åt andra hållet på samma plats. Till vänster i stora grushugen där en grävmaskin står ovanpå gick gamla linjen ut fram tills före sommaren.


KR Trafik 166 på Järfällavägen vid Jakobsbergs station kör ersättning på linje 3D mot Spånga imed Mälarbanans fyrspårsutbyggnad.


Fyrspåren vid Barkarby station började bli klara. Vi ser b .la det nya växelkrysset för pendeltågsspåren i mitten.


Och en bild tagen åt andra hållet på samma plats där tidigare Barkarbys gamla station låg. Jag dokumenterade av banan innan man började bygga och här en bild från samma vinkel i augusti 2013. Jämförelsebild kan ses här.


I sydänden av Barkarby kommer det nya fyrspåret att gå här när man bygger vidare vilket man inte gjort ännu. Då försvinner nog stenen och lite träd i omgivningen.


Samma som jag skrev tidigare så är inte dessa MAN Lion's City-bussar kvar i trafiken runt Järfälla. Här är det Nobina 6557 som rastar vid Barkarby station.


6556 svänger förbi sin kompis 6557 vid Barkarby station.


En bussersättning mot Jakobsberg för inställda tåg p.g.a arbetet med Mälarbanan. Här är det f.d Thygessons Bussar 57 som inväntar avgång vid Barkarby station.


6579 har just svängt in till Barkarby station påväg mot Vällingby.


KR Trafik 166 ser vi återigen, denna gången när den avgått från Barkarby station mot Spånga.


Nobina 6571 passerar bron över järnvägen i Barkarby på Skälbyvägen.


Vi förflyttar oss till Albano i Stockholm där Värtabanan och Roslagsbanan korsar varandra på en bro. Här ska Värtabanans spår överdäckas och gå under i en tunnel för att man ska kunna bygga hus m.m ovanpå.
Här en översiktsbild från Ruddammsvägen ner mot där Björnnäsvägen korsade järnvägen på en plankorsning som nu rivs när banan däckas över.


Ner mot banvallen där banan längre fram korsar Roslagsvägen på en bro. Strax efter bron är spåret brutet för trafik.


Blickar vi åt andra hållet ser det ut såhär. Vi ser den tillfälliga sträckning som banan har gått tidigare till vänster. I framtiden ska den gå sin ursprungliga sträckning rakt fram här.


Sedan en bild på där Björnnäsvägen går ner från Ruddammsvägen mot plankorsningen. I framtiden kommer det se lite annorlunda ut här.


Plankorsningen med Björnnäsvägen sedd mot norr.


Här en vy åt väster, dvs in mot Stockholm/Karlberg för Värtabanan.


Här ser vi det då pågående arbetet med överdäckning av Värtabanan åt öster. Till vänster ses den tillfälliga sträckningen av Värtabanan som den gått ett tag. I bakgrunden kan Roslagsbanan anas gå på en bro över Värtabanan.


En sista bild från platsen på plankorsningen sedd åt söder.


Precis som den 14 juli så jobbade jag även på samma tåg den 25 juli, dvs tåg 8844-28849 som står i Linköping över en timma för att släppa förbi godståg som egentligen skulle gått Mjölby-Hallsberg.
Denna dagen är det X61 301 som gick i dessa tåg och nu har vi istället fått ställa upp vagnen på förbigångsspåret norr om Linköping station i riktning mot Linghem/Norrköping.


Samma kväll står TMZ 1421 uppställd på spår 2 i Mjölby med tåg 74474 från Vislanda vidare mot Kolbäck och sedan mot Sala. Tåget transporterade färdiga betongslipers från Vislanda upp till Sala.


Det är den 26 juli och vi är nere på gränsen Småland/Halland utanför Broaryd där banan från Landeryd till Smålands Burseryd går. Denna bana är numera övervuxen sedan både trafiken och underhållet har upphört.


Plankorsningen med väg 153 från Skeppshult via Ätran/Ullared till Falkenberg.


Linjen vidare norrut mot Burseryd (tidigare även Limmared/Ulricehamn/Falköping).


Fd Skeppshults hållplats på linjen Nässjö-Halmstad mellan Smålandsstenar och Landeryd. Denna hållplats har inte trafikerats på många år utan tåget susar enbart förbi här.


Förflyttning till Kärda mellan Värnamo och Forsheda där Krösatåg 76 från Nässjö mot Halmstad med Y32 1411 passerar förbi.


Ytterligare en bild på samma vagn, här ser man dekalerna från tiden på Kinnekullebanan med Västtågen och Kinnekulletåget.


X61 205 står även den mellan tågen 8844-24489 på förbigångsspåret norr om Linköping station den 27 juli.


Så en bild på samma tåg jag fotade ovan, denna gången ser vi Inlandsbanans TMZ 1421 "Cathis" i tåg 74474 från Vislanda vidare mot Sala som här ses mellan Mantorp och Vikingstad. I bakgrunden syns även Sjögestads kyrka.


En stund senare ser vi två ensamma lok, Rd2 1096 + 1110 med tåg 14264 från Malmö till Hallsberg omlett via denna vägen p.g.a banarbeten mellan Motala-Hallsberg.


Månadens sista bild blir denna på X61 213 i tåg 8765 Norrköping-Mjölby(-Motala) på samma plats som tidigare.


tobben_90@hotmail.com