Tobias bildsida - Bilder från juli 2012

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2012, med inriktning på järnvägsfotografier.

Av naturliga skäl så är det många bilder från juli månad, då det är sommar och fint att vara ute och fotografera en hel del. En hel del dokumentationer har jag gjort nu, b. la på det gamla enkelspåret genom Älvängen på Bergslagsbanan från Göteborg via Trollhättan och norrut.
Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2012 - Första kvartalet 1 januari - 31 mars
Bildsida 2012 - Andra kvartalet 1 april - 31 maj
Bildsida 2012 - Bilder från juni månad 2012
Bildsida 2012 - Bilder från augusti månad 2012
Av Tobias Jäderup


Vi börjar den 1 juli med ett besök i Motala och tittar på nya stationen och blickar här söderut mot Mjölby där järnvägen ännu bara går via spår 1 och via de gamla broarna över Göta kanal och Motala ström.


Vänder vi istället kameran om och blickar mot norr så ser vi


En Reginatrippel påväg söderut mot Mjölby passerar utkanten av Motala som tåg 7569. Jag väljer att visa en bild bakifrån på tåget istället p.g.a allt för mycket klotter på första vagnen..
Anledningen till trippeln är Peace & Love-festivalen i Borlänge som var slut dagen före och nu skulle alla besökare åka hem. Då det var mycket resande på tågen mot Hallsberg/Mjölby valde man att köra trippelvagnar som varje år.


Vändande tåget 7574 påväg från Mjölby mot Gävle passerar på nybyggda dubbelspåret mellan Fågelsta och Motala samma dag. Främst är det X52 9039 + X51 9024 + X51 9008.


Nästa tåg med trippelvagnar var tåg 7571 med vagnarna X51 9019 + X54 9056 + X54 9006 som här passerar förbi Godegård i god fart påväg mot Mjölby.


Veolias tåg från Stockholm till Malmö var denna dagen omledd att gå via Västra stambanan/Västkustbanan p.g.a banarbeten i Skåne. Här ser vi ett omlett Veoliatåg från Stockholm till Malmö göra förarbyte i Hallsberg.


Nästa Reginatrippel blir detta tåget, 7573 som här är påväg in mot Hallsberg med X51 9037 + X51 9012 + X51 9020.


Samma Reginatrippel i samma tåg 7573 rullar här in i Åsbro efter Hallsberg mot Motala för ett tågmöte.


Tågmötet bestående av samma Reginor vi såg i Godegård passerar, nu i rask takt med tåg 7578 och X54 9006 främst mot Borlänge och Gävle.


Samma tre Reginor, nu med X51 9019 främst igen rullar ut ur Kumla på sin väg norrut.


För sista gången ser vi samma tåg ute i skogen mellan Frövi och Vedevåg påväg norrut.


Tåg 7509 med X51 9014 rullar in i Frövi påväg från Gävle mot Örebro/Hallsberg.


Sista bilden från besöket i Närke får bli denna på ytterligare en Reginatrippel, närmare bestämt samma som vi såg förut i Hallsberg och i Åsbro, då i tåg 7573, som nu rullar tillbaka mot Borlänge i tåg 7580 och ses här strax utanför Hovsta mellan Örebro och Frövi.


Tidigt i Nässjö nästa morgon ser vi denna lokkombination bestående av Rc + Td + T44 + T44.


Senare samma kväll, den 2 juli så ankommer tåg 18566 med Y31 1401 till Mariannelund på sin väg mot Nässjö.


Samma vagn nästa dag den 3 juli rullar här in i Nässjö som tåg 18570 från Oskarshamn.


Efter ankomsten ställs vagnen upp i en 40 minuter i väntan på nästa avgång, då som tåg 18571 mot Hultsfred.


Tåg 18571 återigen med Y31 1401 samma dag ankommer till Eksjö påväg mot Hultsfred.


"Natten" rusar igenom Falköping, eller närmare bestämt nattåg 91 från Luleå mot Göteborg som passerar förbi den 5 juli.


Jag var och dokumenterade lite av tågen på den gamla sträckningen denna dagen mellan Älvängen och Alvhem som gick "bakom" Kattleberg innan och här ser vi det nybyggda dubbelspåret som går igenom Kattleberg istället, ganska rakt ovanför tunnelmynningen på en vägbro, och vi blickar norrut mot Alvhem. Det gamla spåret går här ännu (när bilden togs) längre bort mot vänster.


En okänd Västtågs X31 passerar längre bort på det gamla enkelspåret och ankommer strax till Alvhem.


"Oljan" tåg 9423 rundar kurvan vid Kattleberg mellan Alvhem och Älvängen på det gamla enkelspåret som numera är rivet på sin väg från Karlstad ner mot Göteborg Kville.


Västtrafiks X31K 4401 rundar också kurvan vid Kattleberg som järnvägen numera går igenom en tunnel med sitt tåg 3252 från Göteborg mot Vänersborg.


En stund senare så passerar X31K 4403 samma kurva vid Kattleberg med sitt tåg 3257 påväg från Vänersborg mot Göteborg.


Nu beger vi oss tillbaka till det nybyggda dubbelspåret som ännu inte är öppnat, utan jag står på en plankorsning för en grusväg/arbetsväg över spåret. Istället för att runda Kattleberg som den gamla banan gjorde, så kommer tågen istället att köra rakt igenom den i den nybyggda Kattlebergstunneln som vi ser den norra mynningen av här.


Ett godståg befinner sig på det gamla enkelspåret och i förgrunden ser vi det nya dubbelspåret som alltså tas i bruk efter några veckor efter bildens tagande.


Även i Älvängen var det gamla enkelspåret snart historia och här ser vi ett loktåg draget av Rc3 1065 med sitt tåg 367 från Karlstad till Göteborg som rundar infartskurvan. Till höger det nya dubbelspåret som togs i bruk några veckor efteråt, och lite snett till höger ovanför tåget syns Kattleberg och den nya Kattlebergstunneln på det nybyggda dubbelspåret.


Samma tåg rullar över en plankorsning på Fabriksvägen i Älvängen.


Bm73b nummer 46 passerar infartssignalen till Älvängen, rundar kurvan och passerar strax igenom samhället och sedemera ut det på nya dubbelspåret i andra änden.


Västtrafiks X31K 4401 ankommer till Älvängen med sitt tåg 3269 från Vänersborg mot Göteborg. Till höger syns det nybyggda dubbelspåret. Nya stationen ligger bakom mig längs dubbelspåret.


Vi förflyttar oss till Lerum där man håller på att förlänga mittplattformen inför kommande X61-trafik, om man kör dessa i mult så ska plattformen räcka till.


Rc6 1391 drar ett "raktåg", tåg 107 igenom Lerum påväg från Stockholm mot Göteborg.


Pendeltåget mot Göteborg från Alingås ankommer till Lerum med X11 3142 främst.


En pendel bestående av X11 3140 + 3207 ankommer till hållplatsen Aspedalen.


I Aspedalen hade man inte påbörjat handikappsanpassningen av plattformarna ännu.


Ett pendeltåg med X11 3210 främst ankommer Aspedalen påväg mot Göteborg.


Blå tåget från Stockholm till Göteborg med en brunvagn sist i tåget passerar förbi Aspen samma kväll.


X11 3172 ankommer till Aspen med pendeltåg mot Alingsås.


Nattåg 76 mot Storlien har just kommit ut ur tunneln vid Aspen och far vidare.


Plattformarna håller på att byggas om i Göteborg och göras med handikappsanpassade och därför är det nu grus här.


Sista bilden från Västbesöket får bli denna på X14 3215 som just ankommit Falköping från Göteborg i tåg 7354 och fortsätter strax vidare mot slutstationen Skövde.


Ett par icke järnvägsbilder från Mariannelund den 8 juli då det vart översvämning efter ett konstant regnande hela kvällen före och under natten och jag visar här ett par bilder på översvämningen.
En lekpark är i blöt här, samt en grusväg har vattnet rivit med sig som synes närmast.


Utanför Furulundsskolan på den stora gräsplanen så har det blivit en sjö istället för som innan, gräs..


Nya Venedig? Fast med bilar då istället för gondoler..


Nästa dag, den 9 juli var det återigen dags att göra ett besök i Värmland för att dokumentera och fotografera Y1'orna som inte hade så lång tid kvar där. Vi börjar dock i Nässjö med en bild på X14 3238 som ska gå mot Skövde.


Framme i Karlstad och här står en av de nylevererade Reginorna, X52-3E 9080 och inväntar sin avgångstid som tåg 367 mot Göteborg. Reginorna ersatte loktågen på sträckan Göteborg-Karlstad i början av juli.


Y1 1326 inväntar avgångstiden från Karlstad


En interiörbild från vagnen.


Tåget har ankommit till slutmålet Torsby efter en resa längs Fryksdalsbanan och skall senare vända åter mot Karlstad.


En bild från andra sidan vid stationshuset i Torsby.


Y1 1326 ses här strax före Oleby när man är påväg tillbaka mot Karlstad som tåg 8962.


Så en kort tur till Lysvik i regnvädret också längsmed norra Fryksdalsbanan för att ta en titt innan man byggde om stationen med nytt mötesspår och antagligen ny plattform. Här blickar vi mot norr, dvs. mot Torsby.


Blickar vi mot andra hållet så ser det ut såhär söderut.


Så ankommer Y31 1420 med tåg 8963 mot Torsby till Lysvik.


Y31 1420 har ankommit till Torsby och ska senare vända tillbaka mot Karlstad igen, men då som tåg 8966.


Y1 1290 står på kvällen i Karlstad och inväntar avgångstiden kl 22.24 mot Sunne som tåg 8973.


Interiören i Y1 1290 som tidigare kom från Västerdalsbanan före den blev "värmlänning".


Ett par uppställda Y1'or i Kristinehamn dagen efter, i väntan på kommande öden. Här ser vi Y1 1326, 1276 och 1279.


Vi ser även Y1 1280 stå uppställd i väntan på kommande uppdrag i Kristinehamn.


X14 3228, en tidigare Vättertågsmålad vagn ankommer till Öxnered senare samma eftermiddag.


En avslutande bild från detta besök får bli denna på ett par av Västtrafiks uppställda X31'or i Herrljunga.


Den 11 juli ser vi Y2 1383 "Anna Bielke" strax utanför Hultsfred påväg med tåg 8318 mot Linköping.


Senare samma kväll vid Silverdalens bruk så hittar vi tre stycken lokomotorer, dessa är från vänster Z43 484, T21 105 och en okänd lokomotor, troligen en Z4.


Kvällen efter, den 12 juli var jag ute en liten sväng längs Tjustbanan för att fota lite, och här ser vi Y31 1425 strax utanför Västervik med tåg 8655 från Linköping.


Samma Itino är påväg tillbaka mot Linköping igen och ses här i Gamleby när man precis lämnat stationen med tåg 8660.


Y31 1423 rullar in i Gamleby med tåg 8657 mot Västervik i ganska starkt motljus.


Tillbaka i Västervik igen ser vi Itinon och en lite mindre orange variant i kvällsljuset


Nästa dag var jag i Stockholm för en kryssning tillsammans med en vän på Viking Lines Cinderella, men dessförinnan "släppte jag av" en annan vän som skulle åka på kryssning till Riga.
På bilden från Frihamnen så ser vi till vänster Silja Festival som ska gå mot Riga och Princess Anastasia som senare skall gå mot St. Petersburg.


När vi har åkt en bit med Cinderella så möter vi som alltid Amorella som är påväg in mot Stockholm efter en tur från Åbo.


Vi spelar fram bandet lite, tills på natten, eller rättare sagt morgonen därpå ca kl 4 och gryningen/soluppgången över Ålands hav som kan te sig såhär vacker en sommarmorgon.


Vikings Gabriella påväg från Helsingfors ses här ute på Ålands hav när hon just lämnat Mariehamn på sin väg ner mot Stockholm samma morgon.


En sista bild på soluppgången får bli denna när solen just vaknat upp bakom horisonten, några fåglar flyger i luften och det är vindstilla. En mycket vacker morgon således!


Den 15-20 juli var jag på min semester ute på en Norrlandstripp likt den förra året, och jag ska försöka lägga ut det i ett eget reportage när tid ges med bilder från den.
Lägger enbart ut ett urval av bilder jag tagit i Norrland på denna sidan. På denna bilden ser vi X62 009 som inväntar avgångstiden som tåg 7400 från Örnsköldsvik mot Umeå den 16 juli ca kl 5.25 på morgonen.


Tåget har nu ankommit Umeå och väntar längre bort på avgångstid tillbaka mot Örnsköldsvik när X11 3112 rullar in med tåg 7460 mot Vännäs.


Td 388 står uppställd i Lycksele i väntan på vidare uppdrag senare samma förmiddag.


Y31 1429 anländer till Lycksele som tåg 7480 från Umeå.


Lokföraren har bytt ände och håller här på att bromsprovar vagnen inför återresan som tåg 7485 mot Vännäs.


Resenärer från Itinon från Lycksele har fått byta tåg i Vännäs, de som ska vidare mot Umeå då, och här inväntar X11 3112 på avgångstiden från Vännäs som tåg 7467 mot Umeå Östra.


X11 3112 ses här imellan Umeå Östra och Umeå central när man åter är påväg mot Vännäs, denna gången som tåg 7466.


Ytterligare ett Norrtåg, denna gången X52 9062 som ankommer slutstation Luleå med tåg 7455 från Kiruna samma kväll.


Nästa dag ska vi åka ytterligare en bit norrut, nämligen först till Kiruna och sedan till Gällivare. Här står tåg 96 från Luleå mot Narvik och väntar in tiden i Murjek då man skippade ett antal tågmöten, så kom tåget hit ca 20 minuter tidigt.


Här avgår tåg 96 med Rc6 1324 i spetsen från Kiruna vidare mot Narvik.


Senare i Kiruna så hittar vi en kändis från igår, nämligen X52 9062 som snart skall avgå från Kiruna som tåg 7455 mot Luleå.


Samma tåg har här ankommit till Gällivare och skall strax rulla vidare söderut.


Rc6 1334 ankommer söderifrån Luleå med tåg 7000 mot Kiruna. Tåget brukar vara rejält kortat med antalet vagnar på sommaren, som denna dagen när man bara medför två vagnar.


Nästa morgon i Gällivare ska vi åka med Inlandsbanans Y1-vagnar söderut mot Östersund. Här inväntar Y1 1342 + 1269 på avgångstiden 6.50.


Senare på förmiddagen gör vi ett kortare stopp i Kåbdalis för att b. la släppa på två banarbetare som ska åka ner till Moskosel för att hämta en tralla och köra upp med norrut igen.


Samma kväll blir det även tågmöte i Hoting med norrgående Y1'an mot Storuman, denna dagen en kändis för min del, den gamla Krösatågsvagnen Y1 1328 här ännu inte ommålad till Inlandsbanans färger.


Efter att ha sovit en natt i Östersund så har jag nu tagit Nabotåget till Trondheim som syns på bilden med BM92 12 (står nummer 82 i andra änden).


Efter att ha letat upp Trondheims enda bevarade spårvagnsnät, Gråkallbanen så kommer snart en vagn körandes på Kongens gate och skall strax köras in på St Olavs gate som är änd/starthållplatsen i centrum.


Efter en tur på Gråkallbanen så är vi här framme vid ändhållplatsen i Lian som i princip ligger ute i skogen högt uppe på bergen ovanför Trondheim.


Samma vagn ses lite senare köra upp mot berget Byåsen och ankommer strax hållplatsen Munkvoll vid Spårveijsmuseet i Trondheim.


BM92 nummer 6 kör strax ut och över Skansen Bru också det i Trondheim.


En avslutande bild från Norgebesöket får bli en från Sverige, närmare bestämt från Storlien där Nabotågen Östersund-Trondheim alltid möts och byter personal från svensk till norsk eller vice versa. På bilden är det BM92 nummer 1 och 7 som möts på kvällen.


I Östersund senare på kvällen så stod reservloket Rc6 1350 uppställd i kvällsljuset.


Ny dag, nämligen fredag och dags för hemresa från Norrland för min del. Här står Norrtågsmålade X52 9042 och väntar på avgång från Östersund mot Sundsvall.
Såhär såg vagnen ut för ett år sedan när jag fotade den i Sundsvall.


I Sundsvall stod två kusiner och väntade på avgångar. Jag skulle åka den till vänster, nämligen X55 3357 i tåg 579 mot Stockholm.


På hemmaplan igen och den 22 juli så passerar Y32 1408 förbi Herrgårdsparken strax utanför Mariannelund på sin väg mot Oskarshamn om kvällen.


Nästa dag var det dags att ta en liten sväng på Smalspåret Hultsfred-Västervik tillsammans med en vän och här väntar YP-tåget med YP 900 främst på avgång från Ankarsrum.


Här har vi ankommit till Fårhult med det berömda världshuset som stationhus.


Framme i Västervik och Y31 1424 inväntar avgångstiden mot Linköping.


Nästa dag bar det av till Skåne för att träffa samma vän och åka en sväng till b. la Simrishamn. Här ser vi ett godståg med Rd2 1044 växla i Ystad.


Här har vi just ankommit till slutmålet Simrishamn med X61 016 som snart skall återvända västerut.


Här avgår X61 016 igen från Simrishamn mot Helsingborg.


När vi var i Simrishamn så passade vi även på att besöka staden och hamnen som vi ser på denna bilden. Mat intogs även här i hamnen.


X61 040 ankommer här till sitt slutmål Simrishamn och det blir även den som vi åker med tillbaka mot Malmö.


Här har vagnen ankommit till Tomelilla där det blir några minuters uppehåll för tågmöte, och tågen byter även färdriktning här.


Mötet, bestående av X61 023 från Helsingborg rullar in i Tomelilla på sin väg mot Simrishamn. Även det tåget måste byta färdriktning för sin fortsatta resa och det spåret svänger ut mot vänster bakom tåget.


Tillbaka i Ystad igen där det blir tågmöte med ett tåg från Malmö som just rullat in på spår 4.


Vandrarhemmet "Tåget" som stått i Lund i flera år med gamla sovvagnar som vandrarhem ses här i just Lund samma eftermiddag. Vagnarna flyttades den 20 oktober 2012 till Norrköping där Stambanans Vänner skulle restaurera vagnarna.


Det vart även en sväng till Landskrona för att titta på bangården och åka lite trådbuss och med denna bilden avslutar vi Skånebesöket för denna gången.


Y31 1401 med tåg 18566 från Hultsfred rullar vidare genom skogen strax utanför Mariannelund den 25 juli påväg mot Nässjö i kvällssolljuset


Samma vagn har kommit mig lite närmare och passerar här förbi Högebro.


Den 26 juli hade jag införskaffat KLT's 1-dagarskort för att åka en sväng i Kalmar län, och färden bar b. la av till Färjestaden som vi här ser i det fina sommarvädret.


X31K 4406 har just stannat till i Nybro och väntar på avgång vidare mot Alvesta/Malmö/Köpenhamn/Helsingör.


I Nybro finns även ett stycke järnvägsspår beläget i en "park" alldeles jämte järnvägsstationen. Spåren börjar ungefär där jag står och går bort till skjulet.


Y31 1425 står inne på Kalmar C och ska snart rulla tillbaka norrut mot Linköping som tåg 8318 på kvällen.


Senare på kvällen, vid 20-tiden så har vi här ankommit till Vimmerby och inväntar avgångstiden i kvällsljuset.


Samma vagn, tåg, plats och dag.


Den 27 juli var jag en sväng i Östergötland och fotade/åkte. Här ser vi Y2K 1384 "Herulen" som tittar fram bakom ett par enar strax norr om Sturefors i höjd med Vreta som tåg 8306 från Kalmar mot Linköping.


Y31 1423 far fram på ungefär samma plats som Y2'an gjorde, dock påväg med tåg 8647 mot Västervik.


En Itinovagn passerar bron över Stångån vid Slattefors sluss med tåg 8648 mot Linköping.


På samma ställe så passerar en Y2-motorvagn några minuter senare påväg mot Kalmar.


X55 3354 passerar igenom Linköping påväg mot Mjölby under en provkörning.


Vi har hamnat i Norrköping och ser här spårvagnen M06 nummer 32 ute vid den relativt nya ändhållplatsen Kvarnberget samma eftermiddag.


X12 3222 rullar in i Norrköping med tåg från Sala. Denna vagn och tre andra X12'or ska eller har genomgått upprustning invändigt och målas gråa utvändigt.


Den 28'e juli besökte jag och en vän Ohsabanan mellan Ohs bruk och Bor och dagen började med resa till Alvesta och vidare. I Alvesta var det längre bytestid så jag passade på att fota X11 3138 påväg från Växjö mot Nässjö som här rullar in i Alvesta.


Samma vagn rullar ut ur Alvesta påväg mot Nässjö.


I Bor var det vattentagning av ångloket Emsfors 2.


Hela tåget syns här i Bor med strax avgång mot Ohs bruk.


Uppehåll i Gimarp som är en liten mötesstation mitt ute i skogen på banan.


Och här har vi kommit fram till banans slutpunkt vid Ohs bruk.


Loket har gjort rundgång inför tillbakafärden mot Bor igen och här står man framför järnvägscaféet i Ohs.


Tillbaka i Gimarp igen så var det dags för lokbyte från Emsfors 2 som gick tillbaka mot Ohs, till lok nummer 6 "Ohs", eller även kallad "Ohsan".


Tillbaka igen i Bor, eller Bor norra som stationen heter för Ohsabanan efter en tur och retur till Ohs bruk.


Y31 1404 rullar in mot Bor med sitt tåg 8549 från Jönköping mot Alvesta.


Y31 1401, fortfarande i Tåg i Bergslagenmålningen passerar i skogarna mellan Mariannelund och Hultsfred som tåg 18573 mot Oskarshamn den 30 juli.


Samma tåg och plats.


Nästa dag, den 31 juli (till 2 augusti) var jag på en kryssning med Viking Lines Cinderella som åkte på specialkryssning till Riga istället för ordinarie Mariehamn. Här möter vi Viking Amorella utanför Stockholm.


En sista bild från juli månad får bli denna tagen på däck med skorstenen i solnedgången när just passerat Sandhamn och är påväg ut mot öppet hav, påväg mot Riga! Mer bilder på augusti månads sida.


tobben_90@hotmail.com