Vi inleder både året och månaden vid Arninge längs Roslagsbanans Österskärsgren den 1 januari med en vy på den sedan ett par år nya dragningen av banan.
Här står jag vid Ullna strax efter Rydbokrossen och fotar i riktning mot stan där spåret tidigare gick till vänster om mig men nu istället går till höger.
I vänstra kanten kan man ana Arninges nya station som öppnades i december 2021 efter att ha stått färdig ett par år sedan banan lades om i den nya sträckningen.
Här en blick mot Rydbokrossen där det tidgare var en plankorsning över spåret men nu går istället vägen under järnvägen.
Ett längre bildreportage från platsen finns på min månadssida för januari 2017 då jag gick längs den nuvarande sträckningen som då ej var byggd.
Här står jag på den tidigare sträckningen av Roslagsbanan som försvann när man drog om spåret i den nya dragningen runt 2018.
Och här en bild åt andra hållet, dvs mot Åkersberga och Österskär med Rydbokrossen i bakgrunden där banan tidigare gick.
Ytterligare en bild där spåret tidigare precis till vänster om trädet. En jämförelsebild från när jag var på platsen i januari 2017 kan ses här.
Framför ladan ses det nuvarande spåret men det gamla gick en bit till höger om det nuvarande. En jämförelsebild också från 2017 kan man se här.
Ett tåg mot Österskär med X10p 227 kommer här på det nya spåret vid Ullna. I bakgrunden ses växeln där det blir dubbelspår bort förbi Arninge station mot Hägernäs. Ytterligare en jämförelsebild från 2017.
Ännu ett tåg men denna gången med UBxp 134 från Österskär mot Stockholms östra passerar på den nya sträckningen med Rydbokrossen i bakgrunden.
Här en bild tagen längsmed Rydbovägen på banan invid Rydbokrossen i riktning mot Stockholm. På denna bilden från 2017 kan man se hur sträckningen var här tidigare.
Förflyttning till Arninge station där UBxp 135 främst ankommer med tåg mot Stockholms östra. Jag var även här i januari 2017 och då såg denna platsen ut såhär.
C20 2055 har ankommit slutstation Hagsätra samma eftermiddag.
Det har börjat snöa en del på eftermiddagen den 7 januari i Norrköping där vi ser ett par X61-vagnar.
Rc3 1051 som ägs av BLS Rail har foilerats om i VIDA's färgsättning och loket används numera i VIDA's tåg som utgår från Alvesta.
Här ses BLS Rail's Rc3 1051 med TMX 1004 på släp med tåg 69070 från Alvesta till Kumla. TMX 1004 har sedan denna bilden togs märkts om med VIDA's samt CFL Cargos märkning.
Den 13 januari passerar Rc4 1256 med tåg 9379 från Örebro till Stockaryd vid Ervasteby strax norr om Motala.
En stund senare kommer Västtrafiks X11 3139 + X14 3240 vid samma plats som tåg 3387 från Hallsberg (tidigare från Göteborg) till Motala.
X14-vagnen skulle in till verkstaden i Motala och den kördes dit av X11-vagnen som går främst. Då X14-vagnen var mycket klottrad så har jag försökt digitalt klottersanera den.
X11 3139 är på väg tillbaka mot Göteborg igen och passerar här genom Godegård som tåg 13368 mot Hallsberg (och senare vidare mot Göteborg).
Arbetsmaskinen DR 80207 passerar invid Godegårds kyrka som tåg 31644 från Hultsfred till Hallsbergs rangerbangård.
X61 210 passerar den 15 januari vid Okna strax norr om Kimstad med tåg 8735 från Norrköping till Motala.
En stund senare kommer Hector Rails tåg 40317 från Borlänge till Kimstad (och vidare mot Skärblacka) med 243 103 främst vid samma plats.
Senare är samma tågsätt (här som spärrfärd) på väg ut från Kimstad mot Skärblacka med T66 402 främst.
Sist i tågsättet går 243 103 med på den oelektrifierade sträckan upp till Skärblacka. I framtiden kommer man att elektrifiera denna biten från Kimstad till Skärblacka.
T66 402 invid stationshuset i Skärblacka.
Så rullar tågsättet på bron över Motala ström i Skärblacka för att köras ner till BillerudKorsnäs fabrik.
243 103 som går sist ses här också vid bron över Motala ström.
Förflyttning tillbaka till Okna utanför Kimstad där T44 318 passerar med tåg 75025 från Norrköping till Kimstad (och vidare mot Skärblacka och gissningsvis Finspång).
Diesel under tråd när Y32 1408 ankommer Tranås som tjänstetåg 97615 från Sommen och fortsätter som resandetåg 27615 mot Nässjö den 17 januari.
VIDA använder som jag visade ovan Rc3 1051 i de långdragna tågen på de elektrifierade sträckorna numera och diesellok på de oelektrifierade sträckorna.
Här passerar Rc3 1051 främst genom Sommen på eftermiddagen den 17 januari som tåg 69061 från Boxholm till Alvesta. Längst bak hänger dieselloket TMX 1024 med.
Provkörning av ännu maskinellt ombyggt X2-sätt i Mjölby den 19 januari och det är UB2XU 2536 främst som snart ska rulla tillbaka mot Tillberga.
Helgen den 28-30 januari blev det en liten tripp norrut för att fota lite av ER1-provkörningarna som man körde på Haparandabanan ena dagen.
På den kalla kvällen den 28 januari stod Re 1437 uppställt med ett tåg i Boden inför vidare avgång.
Real Rail-tågen körs ännu av Green Cargo men kommer från december 2022 att dras av Sandahlsbolagen som är själva ägaren av bolaget och till det kommer man att köra egna Traxx-lok.
Ännu är det som jag skrev ovan Green Cargo som kör dessa tåg som går b.la mellan Gammelstad (utanför Luleå)/Umeå och Göteborg/Helsingborg.
Här ankommer Rc4 1162 till Boden med ett rätt sent tåg 42202 från Helsingborg till Gammelstad.
En rätt suddig bild som visar ER1 015 som ankommer slutmålet Boden efter en resa från Eskilstuna som tåg 94296.
ER1 015 i Boden där man släpper av en del av personalen innan vagnen fortsätter bort till ett uppställningsspår.
Vagnen har här ställts upp på ett uppställningsspår i Boden inför morgondagens provkörningar.
Haparanda station i vinterskrud nästa dag den 29 januari.
En för platsen ovanlig gäst ankommer Haparanda och det är då ER1 015 som ankommer med tåg 94294 från Boden.
Vagnen framför stationshuset i Haparanda.
En ovanlig gäst med ovanlig skyltning i Haparanda. Skyltsystemet skulle såklart testas.
En stund senare så rullar vagnen här ut från Haparanda som tåg 94297 mot Boden.
Här kan man se den gamla utfarten längs den gamla Haparandabanan som viker av till höger jämsides med tåget.
X52 9032 som fortfarande har kvar färgsättningen från Upptåget passerar vid Vånafjärden strax sydost om Kalix med tåg 7189 från Haparanda till Luleå.
Transdev 3067 svänger in till Kalix busstation på linje 100 från Haparanda till Umeå.
Samma buss framför väntsalsbyggnaden.
Gamla E4-bron över Kalixälven håller på att rivas då en ny har öppnat precis till vänster om den gamla.
När jag besökte platsen i september 2019 så gick trafiken fortfarande över den gamla bron och den nya hade inte börjat byggas. Såhär såg det ut då.
Då den gamla bron håller på att rivas och arbetsmaskiner m.m behöver gångvägen på den nya bron under arbetet så har man öppnat en isväg för gående över Kalixälven.
Ute på Kalixälven med blick mot land och Kalix kyrka närmast.
Så är ER1 015 på väg tillbaka mot Haparanda igen och passerar här på bron över Kalixälven vid Börjelsbyn strax nordväst om Kalix.
Samma vagn lite närmare mig vid Börjelsbyn som tåg 94292 Boden-Haparanda.
Tågshuttle i Kalix som körs av Enbergs Åkeri, här är det TOG985 som svänger in till Kalix busstation på väg mot järnvägsstationen.
X52 9032 rullar ut från Kalix i riktning mot Haparanda som tåg 7190 och passerar här invid plankorsningen med Energivägen.
Längs nya Haparandabanan i Kalix har man byggt en plattform där Norrtåg stannar och gör uppehåll kallad Kalix västra. En jämförande bild när jag var här i september 2019 kan ses här.
Och en bild åt andra hållet på plattformen, dvs i riktning mot Morjärv och Boden. Ännu en jämförande bild från mitt besök 2019 före ombyggnaden började kan man se här.
ER1 015 vid Kalix västra som tåg 94295 från Haparanda till Boden.
Senare samma eftermiddag är jag i Luleå där Rc6 1324 till höger ska avgå som nattåg 91 mot Stockholm. Till vänster står X11 3112 över helgen och inväntar nästa körning.
X11 3112 och längre bort står X52 9034 i Luleå.
I Bastuträsk stod 187 401 uppställt, ett lok som numera Tågab kör med i vissa timmertåg.
Nästa dag den 30 januari är ER1 015 på väg tillbaka söderut igen och stannar här till i Umeå som tåg 94293 från Boden till Eskilstuna.
Fullt av motorvagnar i Sundsvall samma dag, X62 007 till vänster ska rulla mot Sundsvall, X62 004 i mitten ska åka mot Storlien och X55 3353 till höger ska åka mot Stockholm.
Två Reginor i olika färgsättningar i Gävle samma eftemriddag. X51 9011 till vänster avgår som tåg 8177 mot Mjölby och X52 9039 till höger ska avgå som tåg 8111 mot Hallsberg.
Jag avslutar januarisidan med en eftermiddagsbild från Gävle C där Gavleån syns i förgrunden. Uppe vid stationen inväntar X40-3 3315 på avgång som tåg 281 mot Linköping.