Vi inleder månaden och året med en fyrverkeribild från Observatorielunden i Stockholm där jag och ett par vänner tittade på fyrverkerier vid tolvslaget in på det nya året.
Senare den 1 januari fortsatte jag min Movingoresa hem med ett stopp i Strängnäs för att titta till hur långt man hade kommit med ombyggnaden av stationen.
Såhär såg det ut denna dagen när Rc6 1382 i ena änden strax ska ge sig iväg med tåg 10935 från Stockholm mot Eskilstuna/Arboga.
Sedan jag var här sist (mars 2015) har det hänt en del. B.la har en ny tunnel för ett nytt dubbelspår byggts parallellt med den befintliga vilket man kan se på årtalen på tunnelmynningen.
Jag var som sagt här i mars 2015 och dokumenterade stationen vilket finns på den månadssidan. Vill man se en jämförelsebild här så visar jag den på denna länken.
En bild tagen från tunnelmynningen bort mot bron för Södertäljevägen och den nya stationsbyggnaden som syns i bakgrunden. En jämförelsebild finns här.
Här ses den nya stationsbyggnadens ingång från Södertäljevägen.
En bild tagen uppifrån berget ned på stationsområdet.
Såhär såg det ut åt andra hållet. Även här finns en jämförelsebild på denna länken.
Linjen fortsätter bort mot Nykvarn och Stockholmshållet. Växel från dubbelspåret finns strax efter kurvans slut. Och såklart har jag en jämförelsebild även på detta.
En interiörbild i det nya luftiga stationshuset.
Stationshuset från andra hållet, dvs från Södertäljevägens bro. Jag tog denna bilden på en X40 som inväntar avgångstiden i mars 2015 från nästan samma vy.
En plattformsbild på tunnelmynningen för den nya tunneln.
En bild tagen åt andra hållet på plattformen med det gamla spåret närmast till vänster.
En sista bild från Strängnäs för nu blir på ankommande tåg 10948 från Arboga/Eskilstuna mot Stockholm med Rc6 1354 som dragare.
Vi hoppar fram till den 4 januari då jag befann mig i Sala. Här ser vi X50 9002 som inväntar avgångstiden mot Linköping som tåg 2131.
Samma vagn avgår här ett par minuter senare mot Västerås/Linköping.
En bild över stationsområdet i Sala där man håller på att renovera stationshuset.
En stund senare ankommer X11 3168 till Sala med tåg 8512 från Uppsala.
Vagnen har stannat till på spår 2 som alltså har plattformar åt båda hållen.
Här en bild från den vänstra plattformen inför återresan mot Uppsala som tåg 8513.
En bild med den gamla kuben med namnet Sala på.
Förflyttning till Spånga norr om Stockholm där man nu påbörjat bygget med fyrspår även här, sedan tidigare finns det mellan Kallhäll-Jakobsberg-Barkarby vilket jag flitigt dokumenterat.
Här har man även byggt en ny större plattform mot den som var tidigare. Här en bild tagen i riktning söderut, dvs mot Stockholm och det nya spåret för fjärrtågen kommer att hamna till vänster om det nuvarande.
Ytterligare en bild på hur långt man kommit i Spånga denna dagen, bilden är tagen i riktning norrut.
Sedan var det dags att testa ett annat koncept som också ingår på Movingobiljetten, nämligen Trosabussen som kör daglig trafik mellan Trosa-Vagnhärad-Liljeholmen för snabba förbindelser från just Trosa mot Stockholm.
Här ser vi två av bussarna som används i trafiken som körs av Åkerbergs trafik uppställda vid Liljeholmen före avgång.
Vi har en stund senare ankommit hållplatsen Trosa hamn som är ändhållplats för Trosabussen.
Det är ett par år sedan SJ slog igen sin resebutik i stationshuset i Nyköping men ännu sitter SJ-skyltar kvar ovanför.
Den 5 januari ser vi X11 3174 sist i Krösatåg mot Växjö i Tranås.
X51 9011 har fortfarande kvar målningen den hade när den gick för X-tåget fast den rullat ett bra tag i Tåg i Bergslagen-trafiken. Här inväntar man avgång som tåg 8170 i Hallsberg mot Gävle samma dag.
Vi har tagit oss till Arboga där Rc6 1360 rullar in med tåg 10929 från Stockholm/Eskilstuna. Detta var även den sista dagen på min Movingobiljett.
Tåget gör en dryg timmes uppehåll här innan återresan startar mot Stockholm, också den via Eskiltuna. Här syns tåget från bussplanen vid Arboga station.
185 404 + 185 642 passerar Arboga med godståg 9130 från Oxelösund mot Borlänge.
Rc6 1367 främst (i aktern 1360 som jag fotade tidigare) inväntar avgångstid från Arboga som tåg 10948 på väg mot Eskilstuna/Stockholm.
Vi är framme i Eskilstuna där vårt tåg ses till höger precis avgå mot Stockholm. Till vänster är det tåg 10935 som ger sig av mot Arboga.
Förflyttning till Fristadstorget inne i Eskilstuna där vi först ser denna gamling från 2004, Transdev 3584 som hade lite problem att ta sig därifrån och fick begära hjälp.
Transdev 3591 ommålad i Sörmlandstrafikens nya lack närmar sig Fristadstorget på linje 1 mot Torshälla.
Så en buss som ännu inte är ommålad i den nya designen som Sörmlandstrafiken har, nämligen Transdev 1260 på väg mot Viptorp.
Transdev 3590 har också kvar den gamla färgsättningen och kommer här på Rademachergatan på väg mot Torshälla.
Tillbaka på stationen för att åka vidare och här ser vi nästa loktåg som just växlat fram från bangården. Rc6 1372 ska snart dra tåg 10952 mot Stockholm.
Färden gick vidare till Västerås där jag b.la fick dessa äldre bussar på bild. Först ser vi VL 304 från 2004 som gör uppehåll vid Centralen på väg mot Rönnby.
VL 295 är på väg mot Eriksborg på linje 11 och gör här ett uppehåll vid Centralen.
Sedan en äldre ledbuss från 2003, nämligen VL 833 i form av en OmniLink som är på väg mot Björnögården på linje 2.
Förflyttning till Spånga igen där jag var dagen innan men nu tog jag en bild i mörkret ovanför stationen ned mot plattformen där man snart bygger ut till fyra spår.
Och en bild åt andra hållet, dvs in mot Stockholmshållet med bussuppställningen till höger.
Det var en kall morgon den 10 januari i Norrköping när Rc6 1342 gör rundgång på bangården.
P.g.a att det var strömlöst flera timmar i Hallsberg på kvällen den 15 januari så fick tåg mellan Stockholm och Göteborg ledas om via Södra stambanan till Nässjö och sedan mot Falköping/Göteborg.
Här är det MTR Express X74 003 som passerar förbi Norrköping med tåg från Stockholm mot Göteborg via just Nässjö.
Vi stannar kvar i Norrköping även den 16 januari när M97 62 passerar förbi byggarbetsplatsen vid hållplats Nya torget på väg mot Kvarnberget. Det byggs nya bostäder här där det tidigare var parkeringsplatser.
Detta långa loktåg med Rc6 1403 främst skulle snart avgå som tåg 780 från Stockholm mot Västerås den 19 januari.
X11 3113 passerade förbi Stockholm C på väg ut mot hjulsvarvning vid Hagalund samma förmiddag.
Trafikverket har påbörjat arbeten med att byta ut plattformsskyltarna på stationerna i Sverige till nyare varianter. Här ses en ny till vänster och en gammal variant i Märsta samma dag.
Det var sedan dags för mig och några vänner att flyga mot Nordnorge och Tromsö. Här före avgång från SAS-loungen på terminal 5 på Arlanda.
Det är fina vyer som möter en här uppe när man flyger norrut.
Vi börjar närma oss Tromsö och här ses inflygningen dit.
Utsikt från flygplatsen i Tromsö mot Kvaløysletta.
Nobina 2073 ser vi här vid hållplatsen Fr Langes gate som alltså ligger på just Fredrik Langes gate.
Här ses Nobina 1152 på linje 26 mot Giæverbukta.
Domkyrkan som ligger centralt i Tromsö.
Nobina 1145 har just stannat till vid hållplatsen Uranusvegen som ligger på andra sidan vattnet i förhållande mot centrala Tromsö.
Nobina 1163 är på väg mot Røstbakken och ses här vid hållplatsen Sjøgata.
Det har hunnit att bli en ny dag i Tromsö. Klockan är runt 9 på morgonen men ännu har inte dagens ljus framträtt så mycket.
Hamnen i centrala Tromsö.
Ytterligare en bild över hamnen.
Nobina 1344 står och inväntar avgångstiden vid Sjøgata på väg mot Solligården.
En sista bild på stadsbussarna i Tromsö blir på denna, Nobina 1143 vid hållplats Havnegata på väg mot Kroken.
Sedan bar det iväg mot Narvik med denna bussen, nr 445 som vi ser här före avgång från Tromsö vid hållplats Prostneset.
En vy från bussen ut på den fina naturen längsmed sträckningen av E8.
Vi gör ca en kvarts uppehåll vid Buktamoen en bit norr om Bardufoss. Här hade Troms Fylkestrafikk en del bussar uppställda ute i skogen.
Vår buss uppställd under uppehållet i Buktamoen.
Ytterligare en bild på landskapet utmed E8'an ned mot Narvik.
Vi är framme i Narvik där Rc6 1327 står uppställt på driftsbanegården nära Narviks station.
Cominor 1231 kommer uppför backen vid Frydenlundgata och ska strax svänga ut på Kongesgate på väg mot Kvitsandøra.
Stationsområdet i Narvik sett lite från höjden.
Rc6 1327 ska strax dra iväg med nattåg 93 mot Sverige och slutligen Stockholm.
En bild med Rc-loket och Ofotfjorden i bakgrunden.
Ett malmtåg med Iore 115 + 123 rullar in till Narvik före vi avgår mot Sverige.
Innan vi kommer till Sverige så gör vi ett uppehåll i Katterat.
Uppehåll görs sedan vid Riksgränsen och då har vi kommit in i Sverige.
En bild åt andra hållet, dvs mot Norge.
Sedan är vi framme vid nästa delmål, nämligen Kiruna. Här ska loket strax göra rundgång inför resan vidare mot Boden/Luleå/Stockholm.
Hörvalls Trafik 66 ska ta oss upp mot centrum på den avgiftsfria shuttlelinjen som går mellan järnvägsstationen och busstationen.
Gott om snö och 23 graders kyla i Kiruna.
Här nedan låg tidigare den gamla järnvägsstationen i Kiruna. Hela stationsområdet är borta och stationshuset är rivet. Detta är den gamla vägen ned mot stationen om man kom och gick från stan.
Det är ny dag och tidig morgon i Kiruna när X52 9062 strax ska avgå mot Luleå som tåg 7161.
Vi gör senare uppehåll i Gällivare där man sedan jag var där sist har byggt om stationen så det enbart finns ett spår med plattform, dock uppdelat i spår 1A och 1B.
Plattformen vidare bort mot spår 1B, dvs norrut.
Vi var ett par minuter tidiga till Murjek varför det fanns tid för bensträckare och en bild även härifrån.
Det lilla stationshuset som inhyser en kiosk i Murjek.
Det blir även ett par minuters uppehåll i Boden.
I Luleå hyrde vi bil för att åka en tur när vi hade några timmar innan vi skulle flyga hem. Vi åkte en sväng till Avanleden, en led över Luleälven som på sommartid trafikeras med vägfärja.
Vintertid är det emellertid så pass tjock is på älven som gör att man istället gör det till en isväg så bilarna får köra över vattnet på isen istället för med färja.
Sedan tog vi en sväng till Haparanda och Torneå där vi här ser den kombinerade bussterminalen som ligger på gränsen till Finland.
LLT 210 håller en stund till vid hållplats Smedjegatan i Luleå inför avgång mot Porsön. Det blir också den sista bilden från Norrland.
Ett X2-sätt med X2 2007 sist får draghjälp från Nässjö av Rc6 1362 den 25 januari. X2-tåget hade fått något fel på drivenheten tidigare samma dag.
Här rullar hela tåget iväg som tåg 82044 mot Hagalund och det blir även sista bild för januari.