Vi inleder det nya året den 1 januari med en bild från Norrköping där T44 344 ankommer med tåg 6414 från Kimstad/Skärblacka.
Den 2 januari var jag i Stockholm för att dokumentera nybyggnation, först en bild på nedgången till station Stockholm City vid T-centralen. Snart kommer man som pendeltågsresenär att kunna gå ner här.
Sedan vart det då en sväng ut till Arninge längsmed Roslagsbanans Österskärslinje. Här ska banan gå i en helt ny sträckning med dubbelspår från Hägernäs ut hit till Ullna Kvarnväg där jag står och fotar.
Banan kommer att få ett helt nytt resecentrum intill E18 som passerar nära banans nya sträckning och jag ska nu följa den nya sträckningen och dokumentera innan bygget startar.
På den gamla enkelspåriga linjen som kommer att rivas en stump av passerar här X10p 227 med tåg från Stockholm Ö till Österskär. Den nya bansträckningen kommer att korsa rakt framför här på ängsmarken från vänster mot höger.
Här vid Ullna kvarnväg/Rydbokrossen kommer den nya dubbelspåriga banan att gå rakt fram och sedan svänga höger en bit efter plankorsningen till skillnad från gamla enkelspåriga linjen som här fortsätter lite åt vänster ned.
För den som är intresserad kan jag länka en bild här på hur arbetet ska se ut. Hägernäs station ligger i nederkant av projektet och Rydbokrossen överst.
Ett tåg in mot Stockholm Ö med UBxp 133 främst passerar i kurvan efter Rydbokrossen mot Rydbohållet sett fast tåget åker därifrån.
Den nuvarande plankorsningen vid Rydbokrossen där man krossar stenar.
Från plankorsningen sett söderut, in mot Stockholm. Det nya spåret viker av lite åt höger sett med enkelspår fram till en punkt där det blir dubbelspår ner mot nya resecentrumet.
En ny väg under järnvägen som den kommer att korsa på en bro kommer att byggas och ersätta den nuvarande plankorsningen. Där vägen idag svänger vänster kommer det att gå en ny väg åt höger.
Ett tåg mot Österskär med X10p 209 främst korsar nuvarande plankorsning Rydbokrossen.
Jag kommer nu att följa den nya sträckningen över åkern. Här har vi plankorsningen en bit till vänster och bakom oss. Det nya spåret kommer att gå där pinnarna sitter från vänster och åt höger mot Arninges nya resecentrum.
Den nya sträckningen blickat åt norr, dvs mot Rydbo och plankorsningen Rydbokrossen bakom träden.
Och åt andra hållet kommer spåret här att gå rakt över åkern bort till träddungen.
På ungefär samma ställe ser vi X10p 210 påväg mot Österskär på gamla bansträckningen som alltså rivs när nya banan är klar.
UBxp 134 främst i tåg mot Stockholm Ö på gamla sträckningen. Till vänster kan plankorsningen anas.
Vi går nu ut på nya bansträckningen. Här kommer en växel att läggas för att bli ett dubbelspår ända bort till Hägernäs. Bakom träddungen går E18.
En bild åt andra hållet från samma plats.
Spåren kommer inne vid nuvarande träddunge att svänga vänster.
Uppe från dungen ner mot gamla banan och Rydbokrossen. Tåget på bilden kommer om ett par år att köra där jag står istället för där det är nu.
Inte ofta jag visar trädbilder, men denna gången är det i dokumentationssyfte av ny järnväg. Här kommer berget att sprängas ut och den nya banan kommer att gå där jag står och vika av vänster här ner mot Arninge.
Vi närmar oss ängsmarken igen där banan kommer att gå pararellt med E18 ner mot nya resecentrumet i Arninge.
X10p 231 med tåg mot Österskär kommer en bit bort på andra sträckningen.
De nya spåren kommer här att fortsätta pararellt jämnsides med E18 till höger en bit ner mot gamla sträckningen.
Tillbaka mot träddungen igen där spåren kommer att svänga höger.
Här på den mörkare ytan kommer det nya resecentrumet i Aringe att byggas. Då ska man bygga nya bussvägar hit så att bussarna lätt kan svänga av från E18 och stanna här.
En bild ännu närmare där den nya plattformen kommer att hamna.
Denna vyn kommer man inte att se när det nya spåret är klart från plattformskanten i riktning norr, den kommer nämligen att vara just här.
Här kommer den nya gångbron över E18 bort mot Arninge köpcentrum m.m att hamna.
Och en bild över E18 i samma riktning som den nya gångbron.
Här kliver man alltså på bussar i framtiden och byter till Roslagsbanans tåg.
UBxp 123 främst passerar invid Arninges nya resecentrum.
Och en bild mot söder där banan kommer att gå mot gamla banan igen och bilda dubbelspår med befintligt bana upp till Hägernäs. Såhär ser det ut från blivande plattformskanten mot syd.
Ett tåg med X10p 232 kommer här påväg upp till Österskär.
Såhär ser det ut åt andra hållet på blivande Arninge resecentrum som alltså hamnar där trädsamlingen här.
UBxp 152 passerar på gamla banan påväg in mot Stockholm.
Närmare banvallen på gamla linjesträckningen upp till plankorsningen vid Rydbokrossen där det nya spåret åter går ihop med gamla sträckningen.
En inzoomad bild från bron där väg 274 mot Vaxholm korsar banan. Rakt upp i backen och åt höger ligger Hägernäs station och här kommer alltså ett nytt dubbelspår att byggas upp dit.
Det kommer att fortsätta i princip där jag står och bakåt då mot nya resecentrumet som alltså ligger bakom ryggen på mig.
En sista bild från platsen blir på UBxp 154 påväg in mot Stockholm.
Slutligen ett par bilder från liggande läge. UBxp 122 på gamla sträckningen kommer här farandes in mot Stockholm Ö.
En stund senare kommer även UBxp 133 påväg in mot stan.
Gamla linjen korsar idag en liten grusväg på en plankorsning. I vänster bildkant anas stolparna för där nya linjen kommer att vika av.
Destination Gotlands HSC Gotlandia 2 låg denna kvällen upplagd vid Beckholmen invid Djurgården för div. arbeten.
Snabb förflyttning till Sickla där man nu lagt spår på nya Tvärbanan som kommer att gå hit till Sickla station från Sickla Udde. Jämförelsebild från juni 2014 finns här
Vid Sickla station ser det nu ut såhär när snart den nya stationen är klar här. Även här finns en jämförelsebild från juni 2014.
Den 4 januari har X11 3174 stannat till i Norrköping med tåg 20221 Västerås N-Nässjö för att släppa förbi en Östgötapendel. Vagnen har varit på service i Västerås.
En bild med vagnen och stationsskylten.
Samma vagn passerar lite senare förbi Mjölby utan att stanna.
X14 3232 ankommer Motala på kvällen den 8 januari med tåg 34085 från Tillberga där vagnen varit på tillsyn, till Nässjö och ska där bli förbigånget av ett ordinarie tåg.
Den 13 januari fotade jag för sista gången Y31 1401 i Krösatågsdesign, ett par dagar senare gick den iväg för omlackering till Kustpilens färger i Västerås.
Här passerar den bron över Stångån vid Landeryds kyrka strax söder om Linköping med tåg 8552 från Kalmar.
Samma vagn i samma kurva men lite mer utzoomat.
Y31 1401 kommer här med tåg 8557 från Linköping till Kalmar och har just rullat över Kinda kanal strax före Rimforsa.
Den 27 januari var jag och min flickvän iväg på en resa till Finland/Estland för att dels fånga M/S Rosella som gick på rutten Helsingfors-Tallinn och också åka nybygget M/S Megastar som Tallink satte i trafik den 29 januari.
På morgonen den 27 januari är vi uppe i luften och åker med Norweigans plan från Stockholm till Helsingfors.
Vi befinner oss vid hamnen i Helsingfors senare samma förmiddag då M/S Rosella ankommer från Tallinn.
Hon går normalt på rutten Kapellskär-Mariehamn men gjorde ett inhopp på Tallinn-Helsingfors i januari 2017 då ordinarie fartyget M/S Viking XPRS var på dockning.
M/S Mariella har redan ankommit från Stockholm när det är Rosellas tur att lägga till vid Skatudden.
De båda ligger nu vid Skatuddens terminal.
Vi ska nu åka en sväng med Rosella till Tallinn ToR och ser henne här på en ovanlig plats, nämligen utanför Skatuddens terminal i Helsingfors.
Inte ofta hon står med på avgångstavlorna här.
Hyttkorridoren ombord är rätt trång.
Vi har nu lämnat Helsingfors i kanonväder för en tripp över Finska viken till Tallinn.
Sveaborg passeras i utmärkt solljus.
Gott om resenärer var det ombord denna resa.
Svensk reklam gjorde nog inte så stor nytta här denna resan.
Min första bild på nybygget M/S Megastar som Tallink satte i trafik två dagar senare mellan Tallinn-Helsingfors och som då ersatte M/S Superstar. Här ligger hon i hamn i Tallinn.
En rätt dålig bild tagen genom rutan i landgången i Tallinn på M/S Rosella.
Och en liknande bild senare på kvällen fast i mörkare ljus efter att vi varit i land ett par timmar och b. la ätit.
Ytterligare en reklambild för en annan rutt.
Namnskylten mot namnskylten.
Strax dags att lägga ut mot Helsingfors igen.
Nu har M/S Sea Wind lagt till i Tallinn samtidigt som M/S Megastar ligger kvar.
Det var nästan en magisk känsla att stå längst fram i fören helt tyst då det inte var någon direkt vind just då och veta att man är påväg framåt i dimman.
En av de äldre hyttkorridorer ombord. Och med det var senare åter i hamn i Helsingfors.
Det har blivit en ny dag, den 28 januari och vi fortsätter med båttemat och ser M/S Silja Serenade ankomma från Stockholm och som här lägger till vid Olympiakajen.
Vi åker iväg ut mot Sveaborg för att fota M/S Rosellas avgång, något som visade sig bli rätt svårt med tanke på den svåra dimma som rådde här.
Här ser vi henne när hon ankommer till Skatuddenterminalen i Helsingfors från Tallinn.
En mindre dimmig bild från samma plats.
Ute vid Sveaborg. Är det någon som ser någon båt här? Inte? Men kolla noggrant så ser man M/S Rosella som närmar sig i dimman.
Jodå, här passerar hon förbi Sveaborg på sin väg ut mot Tallinn. Jämför gärna med bilden jag tog från henne dagen innan i strålande solsken här.
Ytterligare en bild på henne när hon passerar förbi.
Apropå just Viking Line så rullar det omkring en spårvagn med reklam för just Viking Line i Helsingfors. Här ser vi vagnen lämna hållplats Glaspalatset.
Rusning till och från Järnvägstorgets tunnelbanestation.
M/S Superstar har trafikerat Helsingfors-Tallinn sedan 2008 och på kvällen den 28 januari var det dags att lämna Helsingfors för sista gången.
Här ligger hon inne en allra sista gång vid Västra terminalen i Helsingfors vid 23.30-tiden.
Hennes syster M/S Finlandia ligger också hon inne i Helsingfors och här ligger de inne för allra sista gången samtidigt.
Vi närmar oss Tallinn nästa morgon med M/S Finlandia och ser ett par olika fartyg ligga inne i hamn.
Denna bild är ovanlig numera så tillvida att M/S Superstar längst till höger inte längre finns kvar här utan är ersatt av färjan näst längst till vänster.
M/S Superstar i Tallinn denna disiga förmiddag.
Men nu ska vi istället ut och åka jungfrutur med M/S Megastar som sattes in i trafik just på denna avgång 13.30 från Tallinn som vi åkte med på.
Hamnen var pyntad med b. la lite ballonger p.g.a detta.
En orkester spelade också i avgångshallen före avgång.
M/S Megastar tillsammans med M/S Victoria I i Tallinn.
Det är dags att kliva ombord för första gången på M/S Megastar. Här var det inte många resenärer som hade gjort det innan.
Ena bildäcket ombord, de påminner lite om modernare parkeringshus.
Låt oss ta en rundtur ombord. Här ser vi ingången till Traveller Superstore.
Inne i butiken har man ordnat med självscanningsapparater så man enkelt ska kunna scanna och betala själv.
Traveller Superstore finns på två olika plan vilken kan nås med dessa trappor.
Vid ena kassan på ena däcket där man även har ingången till båten, den är bakom mig.
Eftersom vi åkte med på jungfruturen så fick vi varsin voucher för ett glas mousserande vin.
Ut mot utedäcket hade man ordnat speciella glasrum i vilka man kan sitta och dricka ett glas eller bara njuta av havet.
Utedäcket var dock i det minsta laget...
Vänder man på sig så har man en trappa ner mot ett däck där glashusen som jag visade bild på innan finns, både till höger och till vänster.
Lounge-avdelningen vilken var öppen för alla under premiärturen.
Hissarna ombord är rymliga och moderna.
Ena trapphuset ombord.
En av barerna ombord, Victory.
Spelhörnan i densamma.
Det finns även en Burger King-restaurang ombord.
Vill man inte ha hamburgare från BK kan man alltid gå till Fast Lane som serverar lite mer nyttig mat.
Vi avslutar med en bild på en hyttkorridor ombord.
Vi har här klivit av M/S Megastar i Helsingfors efter jungfruturen och det lär säkert bli fler turer med henne.
Ny dag, det är den 30 januari och vi är åter i Sverige. Här ser vi ett gäng uppställda X10-vagnar i Tomteboda som snart ska gå mot sista vilan.
Vi förflyttar oss dit vi var i början av månaden, nämligen Arninge där Roslagsbanan kommer få ny sträckning och ett nytt resecentrum kommer att byggas.
Jag tog lite bilder på andra sidan E18 denna dagen på området som snart kommer att förändras. Här ses vart den nya gångbron ska börja, till höger ute ute i buskaget och sedan över E18 som är på andra sidan buskaget.
Vägarna här kommer även att göras om för att anpassas till ombyggnaden. Jag har Saluvägen i ryggen på mig och den fortsätter även en liten bit fram här. Till vänster om mig ligger köpcentrumområdet.
Här ligger även en byggnad som snart kommer att rivas.
Saluvägen bort mot köpcentrumområdet i Arninge. Till vänster i buskaget kommer den nya gångbron med tillhörande nya gång- och cykelvägar att byggas.
En blick ut där gångbron kommer att hamna.
Den nya gångbron kommer att läggas här rakt ut mot det nya resecentrumet som kommer att skapas på andra sidan E18 just vid denna plats.
Vyn åt andra hållet, dvs mot köpcentrumet.
Vi är närmare E18 på platsen för gångbron.
Och här har jag vänt mig åt andra hållet.
Vy på E18 mot norr, mot Norrtälje.
Saluvägen längre bort med byggnaden som ska rivas. E18 och blivande resecentrumet till höger.
Vy över området sett från bilvägen. Nere till höger kommer nya Roslagsbanan att gå i en rakare sträckning med nytt dubbelspår i princip imellan träden till höger om lyktstolpen.
Det nya resecentrumet hamnar på andra sidan träden som kommer att försvinna och vägarna byggs om för att passa in med bussfiler m.m.
Platsen till höger för nya Arninge resecentrum.
Gamla sträckningen av Roslagsbanan i bakgrunden som den går idag och den nya sträckningen mellan pinnarna i förgrunden.
Och såhär ser platsen ut åt andra hållet, dvs söderut och in mot stan. Och med denna bilden var januaris sida slut.