Vi inleder månaden och året med en tunnelbild från station Arlanda norra där X3 nr 7 just ankommit från Stockholm den 2 januari.
En gammal H18 (MaxCi-buss), Keolis 5095 som används vid utbildningar av nya busschaufförer ser vi här samma kväll vid Hornsbergsdepån i Stockholm.
Bakdelen på ytterligare tre H18-bussar vid Hornsbergsdepån.
Även Flexvagnen Keolis 4706 stod uppställd i Hornsberg.
Nobina 6571 kör här ner från Barkarbybron (Skälbyvägen) ner mot Barkarby station den 3 januari. Denna bussen används inte mer i trafiken tillsammns med ett antal andra MAN-bussar av samma modell.
Man har nu nyare bussar i trafiken och dessa MAN-bussar från 2006 är utrangerade ur trafiken. Just denna bussen finns numera i Hamburg i Tyskland.
Två konkurrenter på Stockholm C senare samma dag varav jag ska åka med den högra med en "prova på-biljett" jag hade, vilket gjorde en gratisresa med MTR Express.
Och här ses båda de två tågsätten återigen på Göteborg C senare samma eftermiddag.
Tågabs tågsätt med Rc3 1066 främst står uppställt på Göteborg C för att nästa morgon avgå mot Karlstad.
Samtidigt som jag fotade Tågabs ena tåg till höger så rullar Tågabs andra tåg 7035 från Falun in till Göteborg C.
NSB's tågsätt med BM70-vagnar står även det uppställt på Göteborg C. Dessa slutade att trafikera Göteborg vid tidtabellsskiftet i december 2016.
På den nybyggda sträckan via Stenpiren från Järntorget till efter Domkyrkan ser vi dessa "pedalvagnar" vid just hållplats Stenpiren på morgonen den 4 januari.
Jag åkte här en liten dagsresa med M/S Stena Jutlandica till Frederikshavn och åter. Här vid avgång från Göteborg.
DFDS Seaways fartyg M/S Primula Seaways ligger upplagd invid industrihamnen i Göteborg.
M/S Stena Germanica påväg från Kiel in mot Göteborg ser vi här i morgonljuset i skärgården.
Vid Orskovvarvet i Frederikshavn var det som vanligt en del fartyg upplagda.
Vid varvet låg b. la Color Lines M/S Color Viking.
Påväg tillbaka igen och vi närmar oss här Göteborg och passerar förbi Nya Älvsborgs fästning i fint solnedgångsljus.
Två "pedalvagnar" med M29 808 främst ankommer Masthuggstorget invid färjeterminalen.
På Göteborg C inväntar X11 3146 + 3212 på avgångstiden som tåg 3762 mot Munkedal (skyltat Uddevalla).
Bussamling vid Motala central den 7 januari.
Senare samma dag ser vi X51 9020 med tåg 8174 från Mjölby mot Gävle när den rullar in och igenom Godegård norr om Motala.
X11 3184 var ute på provkörningstur efter ombyggnation vid Motala Verkstad och här rullar den genom Godegård som tåg 97557 från Hallsberg ner mot Motala.
Sedan passerar ett ensamt Hector Rail-lok, nämligen 241.006 genom Godegård i tåg 40972 från Malmö godsbangård upp mot Hallsbergs rangerbangård.
X51 9025 rullar också genom Godegård, här påväg från Örebro (egentligen Gävle) mot Mjölby i tåg 8171.
På eftermiddagen/kvällen den 8 januari snöade det en del och här har X2-tåg 542 mot Stockholm stannat till framför julgranen i Mjölby.
På förmiddagen den 9 januari rullar här X61 207 in mot Mjölby med tåg 18832 från Tranås.
En stund senare ser vi X2-tåg 529 mot Malmö som här rullar ut från Mjölby.
Och lite senare är Snälltågets tåg 13940 påväg från Malmö mot Stockholm och draget av Hector Rails lok 242 503 "Balboa". Sedan hösten 2016 dras Snälltåget av egna lok i egen desgin och inte längre av Hector Rails lok.
Senare på natten runt tjugo i två så har tåg 18881 med X61 201 ankommit spår 1 i Tranås. Bilden skulle kunnat vara tagen före sommaren 2015 då Östgötapendeln fortsatte söderut mot Nässjö på detta spåret.
Två X61'or inne på välbehövlig service i Boxholm på kvällen den 11 januari.
Nettbuss 70274 inlånad till Småland står i Tranås på eftermiddagen den 12 januari i Västtrafiks desgin och har körts på en av Jönköpings Länstrafiks linjer dit.
X11 3173 står samma kväll och väntar på avgång från Tranås som tåg 27625 mot Nässjö. Detta var bland de enda lila X11'orna kvar i trafik och denna vagn har nu fått Transitios färgsättning då den tillhör de och är även ombyggd.
I Krösatågens trafik finns numera ingen lila X11 kvar utan alla är ombyggda och ommålade.
Jag och min flickvän gjorde en gratisresa med Viking Lines Cinderella till Mariehamn och åter den 17-18 januari och här har bussarna som kör anslutning till båtarna (även till Birka) tagit rast i Nyköpingsbro.
Ett par isbitar i Stockholms skärgård nästa dag den 18 januari.
Skärgården i fint solljus på eftermiddagen.
Flygbussarna Charter kör anslutningsbussar från terminalen till Cityterminalen, och här är det en f.d Kronobergare (då Veolia/Transdev 2362) som väntar på avgång från Vikingterminalen.
Avgång från Mjölby från spår 1 norrut är ovanligt men den 25 januari avgick tåg 8740 från spår 1 mot Norrköping.
I Tranås ligger rester av gammalt industrispår kvar, det var en gång rätt omfattande industrispårnät just här. Här ses ett gammal spårkors den 27 januari.
Såhär såg det ut åt andra hållet. Tidigare har det varit en vägsignal mot gatan vilket syns.
Den s.k "Örebrosläpan" i Eskilstuna den 29 januari med Rc6 1412 och en R4-vagn. Detta tåg går Hagalund-Örebro via Eskilstuna med lok och oftast vagnar som ska besöka CV-verkstaden i Örebro.
X12 3191 har ankommit Västerås med tåg 2120 från Linköping mot Sala samma dag.
Före detta Östgöte i ny trafik, nämligen hos Tåg i Bergslagen. Här ser vi X14 3234 som ankommer Hallstahammar med tåg 8028 mot Fagersta.
Samma tåg gör här uppehåll i Hallstahammar i väntan på tågmöte med tåg mot Västerås.
Här har vi ankommit till Virsbo med samma vagn.
X14 3234 avgår här från Virsbo mot Fagersta.
Det lilla stationshuset i Virsbo.
Industrispår in till industriområde i Virsbo och i bakgrunden ankommer X14 3235.
Här ses X14 3235 framför stationshuset i Virsbo med tåg 8027 mot Västerås.
Samma vagn ser vi här efter ankomst till Västerås.
Den 29-31 januari var jag och en vän på kryssning till Helsingfors och åter med Silja Line. Jag passade på att dokumentera den gamla och numera rivna Värtaterminalen före avfärd.
Här en bild på gamla terminalbyggnaden vid Värtahamnen i Stockholm den 29 januari.
En interiörbild från terminalen. Fler bilder från landgång m.m här finns på oktobers månadssida för 2015.
Ytterligare en bild som mer visar inchekningsdiskarna i den nu rivna terminalen.
Och blcikat mer åt vänster ger denna vyn över b. la självinchekningsmaskinerna och gamla caféet i mitten.
Och förbi incheckningen mot inpasseringsspärrarna till landgångarna såg det ut såhär.
Åt vänster från samma plats och vi ser incheckningsdiskarna till vänster.
Och bakåt från det ser vi ett par Muminfigurer på väggen. Incheckningen speglas i bakgrunden.
En suddig bild men dokumentär då den visar spärrarna som man scannade boardingkorten i för att ta sig mot båten. Här har jag gått igenom spärren och står på insidan av den och fotar ut mot terminalen.
Då var vi påväg ut mot båten och ut i landgången. Landgången bortanför dörrarna finns kvar idag och används som gång från nya terminalen bort mot b. la gångvägen till tunnelbanan vid Gärdet. Men platsen jag står på är riven numera.
Gamla rampen där man lastade av och på bilar/lastbilar m.m till Helsingforsfartygen håller på att rivas.
M/S Romantika ska snart avgå från Stockholm mot Tallinn, tyvärr fick jag inte med hela båten på samma bild. Detta fartyg bytte rutt i december 2016 och trafikerar numera Stockholm-Riga. Som ersättning för denna går istället M/S Baltic Queen som vid denna tiden trafikerade Helsingfors-Tallinn.
En interiörbild från Silja Serenade med sin stora gågata i mitten.
Ny dag, det är den 30 januari och vi är i Helsingfors där det som synes är både snö och is i hamnen. M/S Viking XPRS ankommer från Tallinn.
Och vad passar då inte bättre mot förra bilden att ta en bild på en reklammålad äldre spårvagn för just Viking Line.
Ett IC-tåg med Sr1 3043 står och väntar in nästa avgångstid på Helsingfors C och dessa är de enda bilderna jag i princip tog här då.
Nästa morgon den 31 januari ser vi M/S Baltic Princess i höjd med Tynningö påväg mot Åbo i soluppgången.
Och mellan öarna kommer M/S Viking Grace också den påväg mot Åbo.
I Stockholm sedan åkte jag till Henriksdal för att dokumentera nuvarande stationen inför att man ska riva spåren där och bygga bussgata under ombyggnaden av Slussen.
Här ser vi först Keolis 6434 mot Västra Orminge.
Sedan kom en blå B9S, Keolis 6425 mot Hemmesta.
Vid Henriksdal på östra sidan av stationen har man byggt busshållplatser där ersättningsbussar för Saltsjöbanan stannar under Slussens ombyggnad då man inte kan köra tågen in dit.
Här var inte den nya vägen över spåren klara då bussarna idag svänger vänster och över de f.d spåren som är rivna en bit efter hållplatsen bort mot bron.
Ett gammalt spår som inte finns kvar idag sedan man byggde den nya bussgatan.
Spåren här är idag rivna och en ny bussgata går här i anslutning ut mot Värmdövägen.
Och åt andra hållet såg det vid tillfället ut såhär.
C10 2913 rullar in till Henriksdal på det numera rivna spåret påväg från Slussen mot Saltsjöbaden.
Ett tåg mot Slussen med C11 2884 främst rullar ut från Henriksdal. Den nya bussgatan korsar numera spåren ungefär vid signalen som ses till vänster.
Och en bild från samma ställe fast utan tåg och lite mer i vinkel så man ser ner där bussgatan idag går.
Från bron för Hästholmsvägen över Värmdövägen kommer här Keolis 7444 mot Henriksdalsberget.
Ytterligare en blå B9S mot Hemmesta och det är Keolis 6432 som vi ser från berget efter Henriksdal.
Den nya bussgatan går ut på Värmdövägen strax efter bron och här är det C11 2910 främst som rullar ut från Henriksdals station mot Slussen.
Vi avslutar denna månad med en bild på bergbanan vid Skärholmen uppför berget och nu ska man enl. planerna bygga en ny bana uppför berget då denna strular alltför mycket.