Börjar ungefär som jag slutade i december med en bild på Scandic Continental i Stockholm mitt emot Centralen, som här på kvällen den 4 januari.
En utzoomad bild på Continental m. fl hus. Som synes har man tagit ner Scandic-loggan nu från huset.
Den 5-6 januari var jag tillsammans med tre vänner ute och åkte en avskedskryssning med Silja Europa som försvann från linjen Stockholm-Åbo i slutet av januari 2013 till förmån för modernare Baltic Princess.
Här ligger Silja Europa i Stockholm på morgonen den 5 januari och inväntar avgångstiden 7.10 mot Åbo.
En A-hytt hade vi bokat på turen och den såg ut såhär.
Frukostbuffé hade vi bokat för våran tur.
Mitt under frukosten så mötte vi m/s Silja Symphony påväg från Helsingfors.
Glashissarna ombord på Silja Europa.
m/s Galaxy dyker upp från Åbo påväg mot Stockholm strax utanför Mariehamn.
En numera historisk vy då vi möter m/s Viking Isabella och Amorella, då den förstnämnda numera seglar för Tallink och med namnet Isabelle.
Närbild på m/s Isabella.
De båda syrrorna m/s Viking Isabella och Amorella lägger strax till i Mariehamn.
Seaside Café hade en del att erbjuda om man var lite lätt hungrig.
VR's tåg från Åbo hamn ner mot Helsingfors står avgångsklart från Åbo hamnstation samma kväll.
m/s Silja Europa ligger en stund i Åbo innan det är dags för avgång tillbaka mot Stockholm igen.
Det var många som ville gå ombord i Åbo denna kvällen.
m/s Viking Isabella ligger också någon timma i Åbo innan det är dags för henne att avgå mot Stockholm igen.
Hamburgare vart det ombord som kvällsmat.
Avslutningsvis från denna kryssningen, en bild från Långnäs på Åland där vi la till en kort stund på kvällen innan vi avgick mot Stockholm.
Dagen efter, den 6 januari så var det helt tomt på folk i "suckarnas gång" mellan T-centralen och centralen i Sthlm.
X11 3113 "Edvard Persson" har ankommit till Jönköping på spår 1 och här har man bytt ände inför återresan som tåg 98413 mot Nässjö och Växjö den 11 januari.
Den 14 januari hade X61 203 fått ATC-fel i ena änden så den åkte man och vände i triangeln i Stockaryd på stambanan söderut. Jag åkte med på turen ner till Stockaryd och här ses vagnen på ett av spåren där.
X61 203 ses här vid timmerterminalen och vändspåren i Stockaryd.
Den 16 januari så såg jag att Ötrafs Y1'or som man senare skulle skickas ända till Uruguay i Sydamerika. Här ses Y1 1310, 1354 + 1273 + 1333 uppställda vid lokstallet i Nässjö i väntan på exporten.
Ytterligare en bild på de uppställda vagnarna i Nässjö.
X11 3138 tittar ut ur verkstan i Nässjö samma dag.
På kvällen den 19 januari så ligger Viking Lines m/s Isabella och Viking Cinderella samtidigt vid Stadsgårdsterminalen påväg mot Åbo resp. Mariehamn. Isabella körde här Amorellas turer då hon var på dock och gick då
på kvällsturen från Stockholm istället för morgonturen som Viking Grace därmed hade övertagit.
Ytterligare en bild från Stadsgården samma kväll med Isabella och Cinderella.
Den 20-23 januari åkte jag avskedsresor med Silja Europa och Baltic Princess på sina gamla linjer. De skiftade rutter i februari. Silja Europa gick här tidigare på Stockholm-Åbo och Baltic Princess på Helsingfors-Tallinn, men numera
är det alltså det omvända. Här ligger Silja Europa inne för den allra sista resan från Stockholm tidigt på morgonen den 21 januari.
Ytterligare en bild på henne i terminalen.
Frukostbuffé var det nästan direkt efter att jag hade klivit ombord.
Man åker mycket vackert igenom Stockholms skärgård tycker jag. Framförallt på vinterhalvåret med snö och som synes här, även soluppgång.
Möte med m/s Silja Serenade i skärgården påväg från Helsingfors mot Stockholm.
Strax åker Silja Europa igenom Oxdjupet för sista gången i reguljär trafik för denna gången.
Möte med m/s Romantika en liten bit efter Oxdjupet. Hon är påväg från Riga mot Stockholm.
Möte med m/s Viking Grace i Mariehamn senare samma dag.
Och även möte med m/s Isabella som varit i Åbo och är påväg tillbaka mot Stockholm här.
m/s Viking Grace och m/s Isabella ses här i Mariehamn.
Här har vi ankommit till Åbo och ser m/s Silja Europa för sista gången för denna gången ligga vid terminalen.
Tåget som tog mig vidare från Åbo ner mot Helsingfors står inne vid Åbo hamnstation.
Tidig morgon i Helsingfors den 21 januari och spårvagnen har just anlänt till Västra terminalen och jag ska bege mig mot Tallinn.
Jag åkte med Tallinks m/s Star från Helsingfors till Tallinn. Lockar inte riktigt att sätta sig där just då antar jag?
m/s Silja Europa och m/s Baltic Princess på samma bild ses här i Tallinn senare på morgonen. Av dessa går enbart Silja Europa här nu. Baltic Princess går Stockholm-Åbo.
m/s Baltic Princess ligger i Tallinn i väntan på sin sista avgång till Helsingfors senare samma dag.
Men se, vem har vi här då? Om inte våran "kändis" från igår, Silja Europa som har hittat till Tallinn för att börja trafikera sin nya rutt.
Baltic Princess ligger i Tallinn några timmar till.
Spårvagn i Tallinn, en Tatravagn nummer 111 ses här på gatan Viru väljak.
Nästa Tatravagn, nummer 147 har just startat från hållplatsen Hobujaama på gatan Narva maantee mitt i "nya" staden.
ER2 2107 påväg mot Paldiski står inne på centralen i Talinn.
Ännu en Tatravagn, nummer 92 påväg mot Kopli har just startat från hållplatsen vid järnvägsstationen.
Och strax stannar även vagn 163 till vid järnvägsstationen.
Liksom även vagn 174 som här strax ankommer järnvägsstationen.
DR1 3701 står inne på järnvägsstationen i Tallinn påväg mot Rapla.
Sedan var det då dags att åka tillbaka mot Helsingfors igen med m/s Baltic Princess som här gjorde sin sista avgång mot Helsingfors i trafik före Silja Europa började trafikera rutten.
m/s Finlandia ligger inne i Tallinn och ska senare gå mot Helsingfors.
Tre stycken i Tallinn. m/s Silja Europa, m/s Baltic Queen och m/s Superstar.
Det är dags för avgång och vi backar ut så sakterliga och ser de tre återigen.
Här ser vi fyra stycken i Tallinn. m/s Silja Europa, m/s Baltic Queen, m/s Superstar och m/s Finlandia.
Möte med Viking XPRS ute på Finska viken när hon är påväg mot Tallinn.
m/s Star dyker upp från Helsingfors och till höger ett okänt lastfartyg.
Här blev det möte mellan m/s Star påväg ner mot Tallinn och m/s Superstar påväg mot Helsingfors ute på Finska viken.
m/s Superstar kör om oss mitt ute på havet för att ankomma före i Helsingfors.
m/s Nordlandia är påväg mot Tallinn och ses här en bit ifrån oss.
m/s Superstar har redan legat i Helsingfors i en dryg halvtimma och här ser vi henne vid Västra terminalen/hamnen.
Hemresan från Helsingfors mot Stockholm gjordes med Viking Lines m/s Gabriella som vi här ser före avgång från Helsingfors.
Min B2X-hytt på m/s Gabriella. Lite större än andra hytter i B-kategorien. Dessutom fanns det TV här.
Buffé vart det på hemvägen i bufférestaurangen ombord.
Vikings alla fartyg på samma karta.. Eller vänta lite.. Viking Grace saknas ju. Den är numera (2014) med på bilden och Isabella är borttagen.
Ny dag, vi skriver den 22 januari och är snart framme i Stockholm och ser här skärgården från båten i det fina vintervädret.
Attans, där missade jag Viking Grace..
Men det kommer ju fler fartyg. Nämdö och Sea Wind ses här i skärgården.
En avslutande bild från denna trippen med en akterbild från m/s Gabriella bakåt. Snart bär det av på en ny båtresa, redan samma vecka!
Stockholm C utan "stora tavlan" med avgående tåg. Här höll man på att byta ut den gamla mot en nyare variant.
Den 26-28 januari var det återigen dags att åka lite båt mot Finland, denna gången på kryssning tillsammans med en vän med m/s Silja Serenade som syns till höger. Här ser vi också terminalbyggnaden vid
Värtaterminalen.
Interiör i terminalbyggnaden för Tallink/Silja Line.
Silja Lines logga med sälen "Harri" satt uppsatt inne i terminalbyggnaden.
Byggnaden sedd utifrån där man kommer med bussar/bilar på "framsidan".
Promenaden som går igenom hela däck 7 syns här en bit uppifrån, från ett högre däck.
Badpalatset Oasis Palace på m/s Silja Serenade sedd utifrån däck. Detta är numera rivet då man håller på att bygga om hela avdelningen här och skall vara klart i februari 2014.
Trappor upp till Atlantis Palace i fören på däck 7 och 8.
Ny dag, den 27 januari och vi närmar oss Helsingfors och passerar här strax förbi den trånga passagen Gustavsvärdssundet vid Sveaborg.
Viking Lines m/s Gabriella ligger stilla vid Skatudden i Helsingfors.
En spårvagn ses här vid Senattorget påväg mot Skatuddens terminal.
Ett par tåg vid Helsingfors central, närmast ett Sr2-lok, sedan ett Sr1-lok och efter det en dubbeldäckarvagn. Alla i gamla röda färgsättningen som man nu håller på att byta ut mot den gröna.
Och på spår 11 stod Sr1 3094 med ett antal vagnar inne i avvaktan på nästa avgång.
Ett av alla närtågen i Helsingfors, här en av de äldre vagnarna, Sm1 6031 står redo för avgång på linje L mot Kyrkslätt på Kustbanan mot Åbo.
Samling av några Sm1-tåg och längre bort ett modernare Sm5-tåg på Helsingfors central.
En av de modernare Variotramspårvagnarna anländer till hållplatsen Olympiakajen vid Silja Lines terminal påväg mot Djurgården.
Det byggs även nya bostadsområden i Helsingfors, som här vid Utterhällen där en av låggolvsvagarna ankommer till hållplatsen Crusellbron påväg mot Arabia.
En "vagn" påväg mot Djurgården på Mikaelsgatan närmar sig strax hållplatsen med samma namn precis före järnvägsstationen.
En äldre "vagn" på linje 3T mot Brunnsparken på Nordensköldsgatan och vagnen ankommer strax hållplatsen Folkpensionsanstalten och det får också bli den sista bilden från Helsingfors.
Dagen därpå den 28 januari så ankom vi åter till Stockholm och här möter vi på avstånd m/s Viking Grace och m/s Sea Wind, båda påväg mot Åbo.
I Stockholm vart det "trebåtsmöte" mellan m/s Baltic Queen ankommande från Tallinn, m/s Viking Gabriella ankommande från Helsingfors och m/s Vestanhav med okänd destination.
En avslutande bild från denna kryssningen och denna månad får bli denna på m/s Baltic Queen som här vänder runt för att lägga till i Stockholm med sällskap av massa fåglar.