Tobias bildsida - Bilder från februari 2024

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under februari månad 2024, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2023 - Bilder från oktober månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från november månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från december månad 2023
Bildsida 2024 - Bilder från januari månad 2024
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden den 3 februari i Norrköping där M06 33 stannar till vid Norr Tull på väg mot Fridvalla.


Den 6 februari ser vi Tågabs Rc2 1066 + TMZ 1406 vid Hulterstad söder om Mjölby som tjänstetåg från Kristinehamn till Trelleborg.


En stund senare passerar "Lidl-tåget" från Rosersberg till Lübeck med 185 326 främst på samma plats.


X61 212 passerar på samma plats med tåg 18836 från Tranås till Mjölby.


En sista bild från platsen blir på snabbtåg 529 från Stockholm till Köpenhamn (här enbart till Malmö) med X2C 2015 främst.


Senare samma eftermiddag passerar CFL Cargos Rc4 1156 strax söder om Mjölby med tåg 84380 från Nässjö till Spannarboda.


Bliva Buss 8319 passerar senare på Kungsvägen i Mjölby på linje 664 från Mjölby till Ödeshög via Rök/Hästholmen.
Denna busslinjen kommer att försvinna under sommaren 2024 och även bussen kommer att försvinna från trafiken här.


Samma buss gick även på samma linje dagen därpå den 7 februari och ses här utanför Mjölby station. Som synes hade det under kvällen och natten till denna dag snöat rejält här.


Re 1427 passerar genom Mjölby med ett godståg från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård den 9 februari.


Senare samma kväll passerar A32 409 främst vid Solna Business Park på väg mot Sickla.


Stationsområdet i Fisksätra längs Saltsjöbanan har byggts om med dubbla spår och plattformar till skillnad mot tidigare då det såg ut såhär.


Även i Tattby längs samma bana mellan Igelboda och Solsidan har man byggt om till en mötesstation. Ännu en jämförelsebild från 2021 kan ses här.


Den 10 februari gick det sista tåget ur generationen Cx (vilket innefattar C1 till C15) i Stockholms tunnelbana och det uppmärksammades med en tur längs röda linjen.
Här rullar tåget med C14H 1343 in till Aspudden på väg mot Norsborg. Som synes var det stort uppbåd av entisuaster som ville åka och fota tåget.


C30 2308 främst rullar in till Fittja på väg mot Ropsten.


Så rullar Cx-tåget med C14H 1305 främst in till Fittja på väg mot Mörby centrum.


Fyra tåg samtidigt på Söderströmsbron mellan Gamla stan och Slussen en stund senare.


Så kommer C14-tåget till Gamla stan fortfarande på väg mot Mörby centrum.


Kortare stopp vid Universitetet för att framförvarande tåg skulle släppas fram.


Framme vid Mörby centrum och här skulle tåget snart gå tillbaka mot Fruängen.


Ännu en bild från Mörby centrum.


Tåget med C14H 1343 ankommer Bergshamra på väg mot Fruängen.


Framme vid den andra ändstationen i Fruängen.


Plattformsvy från Fruängen.


Tåget ankommer sedan till Telefonplan på väg mot Ropsten.


Vid Ropsten ska tåget senare avgå mot Alby.


C14H 1305 sist i tåget när det lämnar Vårby gård mot Alby.


Tåget lämnar en stund senare Bredäng på väg mot Mörby centrum på dagens näst sista tur.


Den sista turen med Cx i Stockholms tunnelbana ankommer Universitetet på väg mot Liljeholmen med C14H 1343 främst.


Efter att ha vänt vid Nyboda så kör man tillbaka till Liljeholmen för att man skulle kunna titta in i vagnarna en sista gång.


Kopplingen mellan C14H 1304 och 1286 i Liljeholmen.


En sista bild på dessa vagnar får bli en interiörbild från en av C14-vagnarna.


Den 12 februari passerar CFL Cargos tåg 49222 från Alvesta till Boxholm med 187 414 genom Tranås.


X61 204 i ett snöigt Norrköping den 13 februari.


Senare samma dag passerar X80 001 + 002 + 003 vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 87102 från Alvesta till Västerås N efter en provkörning.


Nordiska Tåg med 187 402 startar från Mjölby senare samma eftermiddag på väg norrut.


Snälltåget till vänster, X61 211 i mitten och ER1 044 till höger i Norrköping på förmiddagen den 15 februari.


M97 65 på Drottninggatan på väg mot Vidablick samma dag.


Tågabs Rc2 1066 + en vagn på väg mot Trelleborg från Kristinehamn som tåg 64063 den 16 februari för att hämta ännu en C30-tunnelbanevagn.


Den 19 februari stod detta tågsätt i Norrköping på kvällen, Rc6 1353 + UB2XC 2536 + X2C 2024.


Samma tågsätt sett från andra hållet.


Den 21 februari passerar Mb 4008 genom Hållsta söder om Eskilstuna på väg från Borlänge till Oxelösund.


ER1 055 + 057 passerar Kjula mellan Eskilstuna och Strängnäs som tåg 88364 från Västerås C till Västerås C via Eskilstuna/Södertälje/Stockholm.
Normalt passerar ER1 här rätt ofta, dock inte i denna färgsättning, men här var fordonen ute på en provkörning Mälaren runt.


X52 9063 passerar driftplatsen Rekarne vid Tumbo mellan Eskilstuna och Kvicksund som tåg 8544 från Eskilstuna till Uppsala.


På samma plats fast en annan bana ser vi ER1 038 med tåg 20952 från Örebro södra till Uppsala.


Och en stund senare rullar ER1 026 ut från Rekarne med tåg 947 från Uppsala till Örebro södra. I bakgrunden syns Tumbo kyrka.


Hector Rails tåg från Kjula till Timrå passerar också utfarten från Tumbo/Rekarna med 243 111 + 142 108 som dragkraft.


X52 9055 ser vi på samma plats som tåg 98406 från Tillberga till Eskilstuna.


ER1 017 vid Broby mellan Rekarne och Kungsör som tåg 10951 från Uppsala till Örebro södra.


Det var riktigt dimmigt här som synes i solnedgången.


Godståg från Eskilstuna till Hallsberg med okänd Rd2 + två V5-lok i dimman på samma plats.


Den 23 februari besökte jag Kalmar län och fick några bilder på godståget 6280 från Kalmar södra till Mönsterås.
Här passerar T44 330 med just det ovan nämnda tåget vid Kåremo mellan Kalmar och Blomstermåla.


En stund senare passerar tåget vid fd Stubbemåla överföringsbangård strax utanför Mönsterås.
Banan var tidigare smalspårig hela vägen mellan Kalmar och Berga samt till Mönsterås men delen Stubbemåla-Mönsterås bruk byggdes om till normalspår 1970.
Då byggdes en överföringsbangård här där man lastade om godset från smalspår till normalspår men detta upphörde när banan mot Blomstermåla breddades 1973.
Idag syns som synes på bilden ovan inget alls av den f.d överföringsbangården på platsen här.


Man går vidare som växling från Mönsterås station upp till bruket och passerar här i skogarna strax före Mönsterås bruk.


Flexbuss Sverige AB YGL 640 rullar in till Mönsterås station en stund senare.


Vid Bohult mellan Berga och Oskarshamn passerar Td 397 med två vagnar i tåg 6331 från Nässjö till Oskarshamn.


En stund senare växlar man ner vagnarna på kajspåret i Oskarshamn.


Växlingen sett rakt över vattnet.


Så kommer man tillbaka med tre vagnar som ska med tillbaka till Nässjö.


Växlingen lite närmare stationen i Oskarshamn.


Y31 1425 passerar vid Sjöhagen strax väster om Berga på linjen mot Hultsfred med tåg 28808 från Kalmar till Linköping.


Lagom till att jag kom in i Berga så rullar tåg 6330 in åter med Td 397 från Oskarshamn till Nässjö.


Stationshuset i Högsby ska rivas så därför passade jag på att ta några bilder på detta.


Stationshuset sett från andra hållet.


Och en bild från spårsidan på stationshuset.


Ännu en bild från spårsidan.


Y2 1381 ankommer Högsby med tåg 28809 från Linköping till Kalmar.


Så avgår Y2 1381 vidare mot Kalmar med stationshuset till vänster.


Y2 1384 rullar genom översvämningsdrabbat område vid Torp mellan Kisa och Rimforsa som tåg 28810 Kalmar-Linköping.
Som synes är det mycket vatten på platsen där det normalt inte ska vara något. Översvämningar kan här ses på båda sidor om järnvägen.


Det har hunnit mörkna något när Y31 1425 också passerar samma plats som tåg 28813 Linköping-Kalmar.


Den 24 februari skedde ännu en leverans av en C30-vagn till Stockholms tunnelbana och denna gången var det C30 2368.
Här passerar Tågabs tåg 64110 från Trelleborg till Älvsjö godsbangård draget av Rc2 001.


Mellan Folkets park och Klockaretorpet i Norrköping pågår just nu ombyggnad av spårvägen. Under en period fick man åka buss på denna sträckan med byte till/från spårvagn vid Folkets park.
Här ses M06 38 samt Transdev 6707 på linje 3E mot Klockaretorpet vid Folkets park där man fick byta mellan de båda trafikslagen.


Spårvagnarna vände här vid vändslingan vid Folkets park under en period.


Här på gräsytan ska en ny vändslinga byggas.


Mot Klockaretorpet är spåren rivna en bit då man ska lägga om spårvägen i en ny sträckning här.


Bakåt till ser vi den gamla vändslingan som kommer att rivas till vänster. Även dubbelspårssträckan här kommer att rivas och flyttas till nytt läge.


Transdev 6702 på Folkborgsvägen där spårvägen kommer att läggas i nytt läge med en gemensam hållplats SMHI och Folkets park ungefär på denna plats.


Av SMHI's gamla hållplats som låg precis efter f.d kurvan är inte mycket kvar.


På denna sträckan mellan SMHI och Bastuban är nu det gamla spåret från 1970-talet rivet.


En bild åt andra hållet från samma plats.


Från Bastubans hållplats bort mot SMHI och Folkets park.


Bastubans hållplats både utan trafik och kontaktledning. Spårvagnstrafiken hit beräknas komma igång igen i december 2024.


Nästa dag är det gråväder i Norrköping då M06 32 passerar mellan hållplatserna Lokegatan och Skarphagsgatan.
Det var dessutom en av de sista dagarna skyltningen Folkets park användes för nu då vagnarna nu vänder vid Söder tull pga arbeten längs denna sträcka.
Jag passade på att ta några bilder längs den sträckning som nu inte trafikeras av spårvagnar fram till augusti.


M06 50 ankommer Lokegatans hållplats på väg mot Folkets park.


M06 40 på Odensgatan också på väg mot Folkets park.


Sista bilden från Norrköping blir på M97 68 som passerar på Nygatan nära Väster tull på väg mot Folkets park.


Den 27 februari passerar T44 321 + 340 förbi Norrköping C med tåg 6409 från Norrköping till Kimstad (och vidare som spärrfärd mot Skärblacka).


Y31 1425 rullar in till Rimforsa som tåg 28811 Linköping-Kalmar den 28 februari. Till vänster ses Rimforsa silo byggd 1958-1960.


Det blir tågmöte med Y2 1383 i tåg 28808 från Kalmar till Linköping.


Y2 1383 rullar här ut från Rimforsa på sin väg mot Linköping.


Nobina 4463 ses här vid Asplunda invid Skede strax söder om Linköping på linje 555 mot Haraldsbo.
Östgötatrafiken kommer i juni att lägga ned ett antal busslinjer i Östergötland men denna kommer att vara kvar.


tobben_90@hotmail.com