Vi inleder månaden vid Sya mellan Mjölby och Mantorp där Y31 1423 passerar förbi med tåg 93414 från Nässjö till Linköping.
X61 302 passerar vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad som tåg 8733 Norrköping-Motala den 4 februari.
En stund senare kommer Hector Rails tåg 32305 från Borlänge till Kimstad (och vidare som spärrfärd mot Skärblacka) med 243 115 som dragkraft.
Banan mellan Kimstad och Skärblacka ska nu elektrifieras för att godstransporterna ska kunna köras med ellok till Skärblacka istället för som idag, med diesel.
Här ses utfarten från Kimstad mot Skärblacka där man har satt upp nya kontaktledningsstolpar.
Så närmar sig spärrfärden från Kimstad här Skärblacka med Hackevägen till höger och med T66 713 som dragkraft.
Sist hängde 243 115 med upp till bruket.
T66 713 främst har just rullat över bron över Motala ström och rullar strax in på bruksområdet i Skärblacka.
Från plankorsningen med Hasslevägen i riktning mot bruket och Finspång där vi ser de nya kontaktledningsstolparna uppsatta.
ER1 015 en stund senare vid Öjeby mellan Norsholm och Gistad som tåg 12127 från Sala till Linköping.
Senare samma kväll ser vi tåg 44111 i Mjölby med 185 682 som råkat ut för problem varför man fick skicka upp ett hjälplok från Malmö för att hjälpa till.
Som synes är klockan här alltså 22.22 och det skulle dröja flera timmar innan tåget flyttade på sig.
Runt klockan 4 på natten har ett hjälplok dykt upp i form av 185 679.
De båda loken ses här ännu en gång i Mjölby före man rullade iväg klockan 04.33 och då 457 minuter försenade.
Senare samma dag ser vi Kalmar Veterantågs tåg 14869 från Boden till Kalmar med Ma 828 främst vid Hulterstad söder om Mjölby.
Väte Rail har börjat köra ett nytt upplägg i Sverige med containtertåg mellan Malmö/Göteborg och Ånge/Sundsvall.
Här passerar Väte Rails tåg 35638 från Göteborg Skandiahamnen till Ånge strax utanför Östansjö söder om Hallsberg den 6 februari med Rc3 1053 främst.
T44 323 passerar förbi på samma plats en stund senare med tåg 36692 från Mariestad till Hallsbergs rangerbangård.
Flixtrains tåg 23003 från Stockholm till Göteborg med 243 001 främst passerar vid Odensvi mellan Östansjö och Vretstorp.
Hector Rails 243 221 gjorde en provkörning mellan Hallsberg och Kumla denna dagen och här passerar det vid Sannahed som tåg 72739 Kumla-Hallsberg.
Nästa tåg som passerar är Coop-tåget 44203 från Bro till Malmö godsbangård med 482 048 som dragkraft.
Ännu en bild på tåget när det passerar vid Sannahed.
T44 318 passerar en stund senare också samma plats med tåg 36639 från Kumla till Hallsbergs rangerbangård.
X40-3 3315 passerar en stund senare vid Avdala mellan Frövi och Ervalla som Tåg i Bergslagens tåg 8217 från Lindesberg till Örebro.
Hector Rails tåg 41503 från Piteå till Göteborg Skandiahamnen passerar samma plats med 441 001 som dragkraft.
En stund senare ser vi åter X40-3 3315 fast nu som tåg 8176 från Örebro till Gävle via Borlänge/Falun som här gör uppehåll i Frövi.
Det händer att X40 får ersätta Regina i Tåg i Bergslagens tåg på vissa linjer.
Ännu en bild på vagnen som gör uppehåll i Frövi med stationshuset till höger.
Kraftigt motljus när Rc6 1345 med DLL 3108B på släp passerar vid Hulterstad söder om Mjölby den 7 februari.
Nästa dag är jag också i Hulterstad där "Coop-tåget" 44203 Bro-Malmö godsbangård passerar med 482 048 som dragkraft.
En sidobild på loket.
X61 048 ses i Motala den 10 februari när den ska åka på provkörning som tåg 3983 mot Mjölby.
Den 11 februari befinner jag mig i Göteborg och här är jag vid Brunnsbo på Hisingen där man b.la ska bygga en ny pendeltågsstation längs Bohusbanan.
Den nya stationen kommer att hamna på grönytan bakom träden och det kommer även bli dubbelspår här när allt är klart.
Här står jag vid påfarten till Lundbyleden som ses nere till vänster från Brunnsbo. Mer information om denna ombyggnad kan läsas på Trafikverkets projektsida.
Dagens cirkulationsplats mellan Lillhagsvägen och Brunnsbogatan/påfarten mot Lundbyleden där nya station Brunnsbo kommer att hamna vid järnvägen i bakgrunden.
Idag är det som sagt enkelspår på platsen men i framtiden kommer det att bli dubbelspår här och stationen kommer att hamna där jag står. Här fotat i riktning in mot Göteborg.
X61 026 passerar platsen för blivande järnvägsstation Brunnsbo med tåg 3739 från Uddevalla till Göteborg.
Här kommer platsen förändras när dubbelspåret och stationen blir klar.
Plankorsningen med Västra Magårdsvägen kommer att försvinna när dubbelspåret blir klart.
Här på andra sidan järnvägsövergången kommer ny trafikled att gå parallellt med järnvägen kallad Kvilleleden, den kommer att gå här till vänster om banan riktat norrut.
Här i kurvan i riktning mot Göteborg kommer nya station Brunnsbo att hamna. Plankorsningen försvinner som sagt när allt är klart.
En sista bild från platsen blir från plankorsningen riktning norrut mot Uddevalla där dubbelspåret kommer att gå en bit norrut.
M31 364 ankommer till Hjalmar Brantingsplatsen på väg mot Östra Sjukhuset. Som synes har man fortfarande inte fixat problemen med destinationsskyltarna på alla vagnar.
M33A 503 ankommer också Hjalmar Bratingsplatsen också på linje 5 mot Östra Sjukhuset.
Sedan tidtabellsskiftet i december 2022 så kör Vy BM74 till Göteborg istället för BM73b som man tidigare har kört mellan Göteborg och Oslo.
Här inväntar BM74 32 på nästa avgång mot Oslo från Göteborg C.
Flixtrains vagn Bmmbz 266.7F 61 80 85-91705-1 har märkning för Powered by 100% green energy på sidan.
X50-3 3293 + 3290 rullar in till Göteborg C en stund senare.
Snälltåget var denna helgen omledd att gå via Göteborg pga arbeten mellan Älmhult och Osby och här backar tågsättet för tåg 23950 Malmö-Stockholm in till Göteborg C.
Man har kört tåget direkt på viadukten vid Gubbero för att slippa ha dubbla lok i tåget och backar sedan från Gubbero in till Göteborg C.
Med i tåget gick vagnen Bmz 2 90080 (51 81 85-90 001-7).
Man kan se spår av i vilken trafik vagnen har gått i när den gick i Tyskland.
193 287 drog detta tåg 23950 som alltså här har backat in till Göteborg C för att senare avgå mot Stockholm.
Så rullar Snälltågets tåg 13941 från Stockholm till Malmö in till Göteborg C. Detta tåget dras här främst av 193 253 och sist i tåget går det nya loket 118 001.
Båda Snälltågen sida vid sida på Göteborg C. Det högra tåget var runt 45 minuter tidigt varför de möttes här på centralen, hade man varit i tid så hade de mötts på linjen.
Det nya Vectron-loket 118 001 har tre strömavtagare och ska kunna köras både i Sverige, Danmark och Tyskland vilket gör att man inte ska behöva byta lok i framtiden på tågen till kontintenten.
X31K 4410 ankommer Götborg C med tåg 11042 från Malmö. Detta tågsätt är fortfarande reklamstripat som det varit i flera år.
118 001 har som sagt startats upp och ska för första gången snart dra Snälltågets tåg söderut från Göteborg.
Ny och gammal färgsättning på Västtrafiks Reginavagnar, närmast X52E-3 9078.
M31 310 ankommer Krokslätts fabriker på väg mot Mölndal. Observera att denna vagn har fått en ny typ av elektronisk skyltning.
X61 402 passerar förbi Krokslätt strax norr om Mölndal med tåg 3057 från Göteborg till Kungsbacka.
Sedan passerar då Snälltågets tåg 13941 förbi samma plats vid Krokslätt med 118 001 som dragkraft på väg mot Malmö. Det var alltså premiär för detta loket här att dra Snälltågets tåg.
Sist i tåget gick 193 253 med som drog tåget från Stockholm till Göteborg.
Mellan den 11 och 12 februari åkte jag och två vänner på kryssning med Viking Lines M/S Viking Glory till Åbo och åter. Här gör vi nattligt anlöp vid Långnäs på Åland på väg mot Åbo.
Dagen därpå gör vi anlöp i Mariehamn istället samtidigt som M/S Viking Cinderella som denna period ersatte M/S Viking Grace på rutten Stockholm-Åbo så hon är på bilden på väg mot just Åbo.
Bakom Cinderella så ligger M/S Birka Stockholm som körde kryssningar mellan Stockholm och Mariehamn fram till mars 2020 då Coronapandemin bröt ut varför man la ner trafiken och båten väntar på försäljning.
Rester av gammal vändskiva vid det gamla lokstallet som numera är företagslokaler i Mjölby den 14 februari.
Och gamla spårrester in till det gamla lokstallsområdet.
Den nya plattformen vid spår 6 i Mjölby börjar bli klar att användas.
Den 15 februari passerar CFL Cargos/VIDA's tåg 49221 från Boxholm till Alvesta passerar vid Tenbäcken mellan Sommen och Tranås.
Sist i tåget hängde TMX 1004 med som drar tåget på de oelektrifierade spåren.
På morgonen den 18 februari passerar Rc6 1420 främst förbi med EuroNight-tåget 10346 från Hamburg-Altona till Stockholm genom Tranås.
Två av sovvagnarna man använder i tågen.
Morgonljus i Norrköping den 19 februari.
Snälltågets tåg 13940 från Malmö till Stockholm passerar genom Sya den 19 februari med 118 001 som dragkraft.
Den 20 februari är jag mellan Godegård och Mariedamm längs banan Mjölby-Hallsberg där man vid Anderstorp håller på att bygga en ny bro som ska ersätta en plankorsning.
Godståg 39140 från Boxholm till Smedjebacken med Rd2 1105 främst rullar under bron som byggs.
Plankorsningen som ersätts av bron jag visade tidigare är denna vid Anderstorp.
Från plankorsningen kan man se den nya bron som byggs söder om densamma i riktning mot Godegård.
I samband med den nya bron och att plankorsningen stängs så kommer vägen att dras om att istället för till höger gå rakt fram här.
Förflyttning till Godegård eller närmare bestämt vid Godegårds kyrka där man kan se det nya dubbelspåret byggas framför befintligt enkelspår.
Här passerar också Real Rail-tåget 42021 från Luleå till Helsingborgs godsbangård med 185 415 främst.
En närmare bild på 185 415 framför kyrkan på enkelspåret. I förgrunden kan man ana vart det nya dubbelspåret kommer att gå.
Inne i Godegård passerar senare Rc4 1153 som ensamt lok i tåg 35615 från Hallsbergs rangerbangård till Malmö godsbangård.
X51 9007 passerar en stund senare med tåg 8178 från Mjölby till Gävle förbi Godegård. I framtiden kommer det att vara dubbelspår här.
Här kan man se vart det nya dubbelspåret kommer att gå i jämförelse med enkelspåret som viker av till vänster.
Tågabs tåg 34066 från Osby till Kristinehamn med Rc2 1041 + TMY 110 passerar också förbi samma plats.
Vid Björka norr om Motala ser vi här den gamla enkelspåriga linjen av banan mellan Hallsberg och Motala/Mjölby den 21 februari.
Och uppifrån bron sett ner söderut, mot Motala. Järnvägen här drogs om i en annan sträckning med dubbelspår 2001.
482 048 passerar en stund senare vid Ervasteby också det norr om Motala med tåg 44203 från Bro till Malmö godsbangård.
X61 215 rullar ut från Motala en stund senare med tåg 8748 från Motala till Norrköping.
En stund senare kommer Real Rail-tåget 42019 från Gammelstad utanför Luleå till Helsingborgs godsbangård med 185 411 främst.
Den 23 februari ankommer Snälltågets tåg 3941 Stockholm-Malmö till Norrköping med 118 001 som dragkraft.
Ett flera timmar sent EuroNight-tåg 10346 från Hamburg-Altona till Stockholm med Rc6 1413 främst passerar Hulterstad söder om Mjölby samma dag.
En av vagnarna i tåget drabbades av en hjulskada mellan Malmö och Lund varför den fick växlas ur tåget och därför är det sent här.
Real Rail-tåget 42039 från Luleå (Gammelstad) till Helsingborg med inhyrda loket 119 006 passerar också Hulterstad.
Vid Sya mellan Mantorp och Mjölby passerar senare TX Logistiks tåg 42749 från Katrineholm till Danmark/Tyskland.
Loket som drog tåget är 185 407 som verkar ägas av Beacon då det fått dess logga på sidan.
X61 047 passerar senare vid Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby med tåg 88604 från Helsingborg till Motala.
Rc6 1345 uthyrd till Infranord med mätvagnen IMV200 2011T passerar också vid Strålsnäs med tåg 64045 från Borlänge till Malmö.
118 001 som dragkraft rullar ut från Mjölby med Snälltågets tåg 3941 Stockholm-Malmö den 24 februari.
Sist i tåget gick tre stycken Bmz-vagnar.
Och nästa dag ser vi samma tåg igen fast vid Hulterstad med samma dragkraft.
En närbild på 118 001 som alltså är ett Vectron-lok med tre strömavtagare som Snälltåget just nu testar i sin trafik i Sverige.
Den 26 februari är jag i Trostad mellan Norrköping och Kimstad där T44 333 här passerar med tåg 36415 från Norrköping till Kimstad och sedan vidare mot Skärblacka.
ER1 009 passerar samma plats med tåg 12128 från Linköping till Sala.
Sedan passerar tåg 527 från Stockholm till Köpenhamn med X2K 2031 främst på samma plats.
En sista bild från Trostad blir på Snälltågets tåg 3941 Stockholm-Malmö med numera känd dragkraft.
X61 214 passerar en stund senare vid Okna också mellan Norrköping och Kimstad med tåg 8731 från Norrköping till Motala.
X40-3 3320 på samma plats en stund senare med tåg 265 från Gävle till Linköping.
Sista tåg på platsen blir Hector Rails tåg 31049 från Borlänge till Kimstad (och vidare mot Skärblacka) med 243 107 främst.
Så rullar samma tågsätt ut på banan mot Skärblacka men nu med T66 406 främst som spärrfärd.
T66 406 i Skärblacka en stund senare i väntan på att växla in på bruksområdet.
Tågab sköter transporter av nya C30-vagnar till Stockholms tunnelbana med detta tågsättet med Rc2 1045 som dragkraft.
Här är tåget på väg tillbaka mot Trelleborg med koppelvagnarna och passerar samma dag mellan Mantorp och Sya som tåg 80781.
En avslutande bild från denna månad blir på 118 001 med Snälltågets tåg 3941 mot Malmö som passerar genom Tranås den 27 februari.