Tobias bildsida - Bilder från februari 2022

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under februari månad 2022, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2021 - Bilder från oktober månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från november månad 2021
Bildsida 2021 - Bilder från december månad 2021
Bildsida 2022 - Bilder från januari månad 2022
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden den 4 februari i Norrköping där ett antal motorvagnar står uppställda och inväntar sina resp. avgångstider.


Senare samma dag ser vi X31K 4387 som passerar vid Hulterstad strax söder om Mjölby som tåg 32425 Motala-Hässleholm.
Man gör någon form av arbeten på vagnarna i Motala, gissningsvis har det med ERTMS att göra utan att jag vet.


Ett par dagar senare den 8 februari var ytterligare två vagnar på väg från Motala, det var X31K 4401 + 4330 som här ses i Skänninge med tåg 94497 Motala-Malmö.


X31-tåget hade drabbats av ett fordonsfel och olyckligt stod stilla på sträckan här strax före Skänninge station en bra stund och blockerade det ena spåret.
Här passerar X61 215 förbi på "fel" spår som tåg 18739 från Motala (och vidare 8740 från Mjölby) mot Norrköping.


Efter en bra stund, runt 40 minuter efter att jag tog förra bilden så rullar vagnarna långsamt fram en bit.


Vagnarna rullar förbi plattformen i runt 5 km/h och resenärerna som väntar på pendeltåget blev nog lite förvånade över den ovanliga gästen som istället passerade.


Ytterligare någon minut senare har tåget inte kommit så mycket längre.


Vid detta laget fick man även spårändra nästa pendeltåg som ses ankomma i bakgrunden mot Norrköping samtidigt som X31-tåget rullade långsamt framåt.


Man har stannat framför en signal och kunde efter någon timme här rulla vidare söderut mot Hässleholm.
Tåget blev härifrån runt två och en halv timme försenat efter att ha avgått ca 30 minuter före tiden från Motala.


Den 10 februari passerar Rc4 1290 förbi Motala med tåg 9090 från Karlshamn till Borlänge.


Vy's BM75 41 rullar in i Hallsberg som tåg 7569 från Tomteboda till Charlottenberg/Magnor (och vidare mot Norge) den 12 februari.
Vagnen hade varit på ERTMS-tester på Botniabanan och var här på väg tillbaka mot Norge igen.


Rd2 1131 strax söder om Kumla med Real Rail-tåget 42061 från Gammelstad utanför Luleå till Göteborg Skandiahamnen.
Dessa tågen körs ännu av Green Cargo men kommer från december 2022 att dras av Sandahlsbolagen som är själva ägaren av bolaget och till det kommer man att köra egna Traxx-lok.


DB Cargo Scandinavias 185 328 med tåg 36708 från Tyskland/Danmark via Malmö gbg till Rosersberg norr om Stockholm passerar genom Åsbro mellan Motala och Hallsberg samma dag.
Tåget kör b.la varor åt Lidl från Lübeck i Tyskland till Sverige.


En hållplats i Åsbro som inte längre används då bussarna inte längre kör här och linje 708 dessutom är nedlagd.


X51 9013 rullar in till Åsbro med tåg 8152 från Mjölby till Mora strand.


Lite senare passerar X52 9068 genom Åsbro som tåg 8169 från Gävle till Mjölby.
Om ett par år är spåren borta här i Åsbro då det nya dubbelspåret till/från Hallsberg söderut kommer att dras i en annan sträckning.


Förflyttning till Toskekärr strax söder om Åsbro där Rc4 1167 passerar med tåg 5611 från Hallsberg rbg till Malmö gbg.
Här till vänster ska det nya dubbelspåret mellan Stenkumla och Hallsberg dras i en ny sträckning över åkern om ett par år så platsen kommer förändras.


Vi stannar kvar vid Toskekärr där ett tåg i andra riktningen passerar en stund senare och det är Rd2 1119 med tåg 5162 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.


Vid Mariedamm håller man på med dubbelspårsutbyggnad av järnvägen och här ser vi utfartskurvan söderut, mot Motalahållet.
När jag besökte platsen i april 2020 såg det ut såhär i samma vinkel.


Vid Jakobshyttan håller man också på med dubbelspårsbygget och här är vinkel norrut, mot Mariedamm.
Banan kommer som synes att svänga vänster här genom skärningen som man sprängt ut. I april 2020 såg det ut såhär på platsen.


En bild där vi ser skärningen som man har sprängt ut för dubbelspårsbygget. En liknande vinkel från andra sidan järnvägen såg ut såhär i april 2020.


Förflyttning till Sya mellan Mantorp och Mjölby där 185 715 passerar förbi samma dag med tåg 44181 från Folkesta utanför Eskilstuna till Trelleborg.


Nästa dag den 13 februari passerar Hector Rails 243 105 förbi strax norr om Skänninge med tåg 46574 från Stockaryd till Hallsberg rbg.


Svensk Tågkrafts TMX 1012 passerar genom Mjölby den 15 februari som tåg 69525 från Virsbo till Nässjö.


Den 16 februari ankommer Tågabs Rc2 010 + TMY 101 till slutstation Boxholm som tåg 48056 från Alvesta.


Förflyttning till Tenbäcken mellan Sommen och Tranås där Y32 1407 passerar förbi som tåg 97621 från Sommen till Tranås (och vidare som tåg 27621 mot Nässjö).
P.g.a brist på elfordon så kör man emellanåt dieselfordon i Krösatågen mellan b.la Nässjö och Tranås som fortsätter som tjänstetåg till Sommen/Boxholm p.g.a platsbrist i Tranås.


Sedan passerar Svensk Tågkrafts Rc 003 med VIDA's tåg 49475 Boxholm-Alvesta förbi på samma plats.


Sist i tåget hängde TMX 1004 med som har fått märkning för CFL Cargo och VIDA. Tidigare hade den märkning för Svensk Tågkraft vilket det syns lite spår av.


Ännu ett omlopp mellan Nässjö och Tranås gick med dieselfordon denna dagen och här kommer Y32 1406 vid Krämarp norr om Tranås som tåg 97626 Tranås-Sommen.


Y32 1407 gör senare på eftermiddagen uppehåll i Aneby som tåg 27628 från Nässjö till Tranås.


Och en stund senare ankommer Y32 1406 till Aneby som tåg 27623 från Tranås till Nässjö.


På natten mellan den 18-19 februari satte det igång att snöa i Östergötland och här gör X61 202 uppehåll som blivande tåg 8780 mot Norrköping i Mjölby på natten mot 19 februari.


X52 9063 som är ommålad i Mälartågs nya design står uppställd i Norrköping den 21 februari.


Senare samma eftermiddag slog stormen Franklin till i stora delar av Mellansverige som här i Norrköping där vi ser X61 214 och ER1 053 som nyligen satts i trafik.


Vi hoppar fram till den 26 februari då Hector Rails tåg 40743 från Borlänge till Kimstad passerar vid Okna strax norr om Kimstad.
Dragkraften är 119 008 som Hector Rail hyr in till trafiken. Man hyr flertalet lok av denna typen för Hectors trafik.


Sist i tåget gick T66 402 med för körningen på banan mot Skärblacka.


Här rullar samma tågsätt ut som spärrfärd från Kimstad på banan mot Skärblacka och nu med T66 402 främst.


119 008 hängde med sist i tågsättet mot Skärblacka.


Senare samma kväll har Swedtrac's T44 261 ankommit till Mjölby som tåg 31959 från Norrköping med en mätvagn på släp.


Loket har gjort rundgång inför återfärden som tåg 31958 mot Norrköping.


Nästa dag den 27 februari passerar Hector Rails tåg 46596 från Stockaryd till Hallsberg rbg/Grums strax norr om Skänninge. Detta blir också sista bilden denna månaden.


tobben_90@hotmail.com