Den 1 februari befann jag mig i Köpenhamn för att flyga ner till Nürnberg i Tyskland och besöka två städer som jag redan skrivit om längre upp.
Här ser vi MF 5094 (numrerat efter B-vagnen 5294 på bilden) främst som rullar in till København H med tåg 2245 från Østerport mot Rødby Færge.
Jag provåkte även för första gången den rätt nyöppnade metrolinjen M3 som går i en ring i staden. Här vid stationen København H.
Jag har nu flugit till Nürnberg i Tyskland och befinner mig vid U-bahnstationen Flughafen/Airport när vagn 717 ankommer för att vända åter mot Röthenbach.
Så befinner jag mig på Nürnberg Hbf där vi ser ett av de tåg jag under tre dagar ska följa och fota ett antal gånger.
Detta tåg är det Go-Ahead som kör sedan december 2019 då man vann kontrakt för trafiken i Baden Württemberg och då man väntar på försenade motorvagnar så kör man istället loktåg februari ut.
Här är det tåg 81794 (RE 90) mot Stuttgart Hbf som inväntar avgångstiden i regnvädret och vi lämnar dessa tåg tillfälligt men kommer att se de kommande dag.
Vissa av S-bahns tåg i Nürnberg körs med loktåg och då med dessa manövervagnar. Här inväntar ett tåg mot Altdorf på avgångstid från Nürnberg Hbf.
Och en stund senare ser vi ett likadant tåg på samma linje, S2 som inväntar avgångstid mot Roth.
Tåget jag skulle åka med mot Frankfurt, ICE 620 mot Dortmund står här inne på Nürnberg Hbf.
Vid Frankfurt (Main) Süd ser vi en spårvagn av modell Duewag R, vagn 032 från 1997 som inväntar avgångstid på linje 18.
Och vagn 224 som är av samma modell som finns i Norrköping (M06) och Stockholm (A34) inväntar avgångstid mot Niederrad på samma plats.
Sedan har jag med Flixtrains tåg FLX10, tåg 76307 tagit mig till Mannheim med 193 247 främst och här rullar det strax vidare mot Stuttgart Hbf.
Tåget går normalt via Darmstadt direkt till Heidelberg och Stuttgart men just detta tåget går denna vägen via Mannheim just nu en period, jag vet dock inte varför.
Utsikten från IntercityHotel i Mannheim kunde man ju inte direkt klaga på. Här syns Nightjets tåg från Zürich till Hamburg/Berlin som just stannat till i Mannheim.
Och morgonen därpå, den 2 februari så tog jag också en bild från mitt hotellrum ner där man även ser spårvägen.
Jag hade några timmar över i Mannheim på söndagsförmiddagen och passade på att fota några spårvagnar. Här ser vi RNV 5643 som lämnar Hauptbahnhof bakom sig mot Rheinau Bahnhof.
Dessa vagnar är av modell Duewag 6MGT och är byggd och levererad 1995.
RNV 5716 som är av modell Bombardier RNV8 är levererad 2011 och här ses den strax före hållplatsen Kunsthalle.
Ett ICE1-tåg passerar hållplatsen Handelshafen med tåg 571 från Frankfurt(Main) Hbf till Stuttgart Hbf.
RNV 5615 mot Oggersheim ankommer hållplatsen Handelshafen som är placerad på en bro rakt ovanför järnvägen och hållplatsen där jag fotade ICE-tåget.
RNV 5613 mot Ebertpark har just lämnat hållplatsen Paradeplatz i den öde staden då detta var en söndagsförmiddag och alla butiker i stan är stängda på söndagar i Tyskland.
Så är jag vid hållplatsen Marktplatz där RNV 5711 påväg mot Sandhofen ses jämte röda rådhuset Altes Rathaus.
En sista spårvagnsbild från Mannheim blir på en Duewag GT8K, RNV 4114 + 4113 som just lämnat Hauptbahnhof påväg mot Neuostheim ü. Luisenpark.
Ytterligare ett ICE1-tåg, nämligen tåg 578 från Stuttgart Hbf till Hamburg-Altona.
Så har jag tagit mig till Stuttgart och här till Hauptbahnhof där för att fota lite ersättningståg för Go-Ahead för för försenade nya motorvagnar.
Här ser vi 111 212-7 som med sina "n-wagen" bakom sig, dvs vagnar tillverkade mellan 1959 och 1980 och sist går en manövervagn littera Bnrdzf.
Och på bilden ska tåget just ge sig iväg från Stuttgart med destination Nürnberg Hbf som tåg 81791.
Stuttgart har också en "Stadtbahn" dvs. en blandning av spårväg och tunnelbana och här ser vi SSB 4204 som ankommer Südheimer Platz.
Vid Südheimer Platz utgår också bergbanan Seilbahn som går uppför berget till Waldfriedhof. På banan trafikerar två vagnar och båda dessa är byggda 1929, dvs för väldigt länge sedan.
Möte med vagn 2 i mitten av backen.
Här kommer vagn 1 tillbaka ner till Südheimer Platz igen.
Från Marienplatz utgår också en slags bergbana, Zahnradbahn (Zacke) med liknande vagnstyper som Stadtbahn men med en slags plog längst fram för att kunna ta med cyklar.
SSB 1001 ankommer hållplatsen Pfaffenweg påväg ner mot Marienplatz.
Två ersättningståg för Go-Aheads trafik möts vid stationen Bad Cannstatt i Stuttgart. Här är det främst manövervagnen Bnrdzf 101-1 i tåg 88668 från Nürnberg Hbf till Stuttgart Hbf.
Två 218-lok passerade med IC-tåg mot Obertsdorf vid Bad Cannstatt.
Såna här vagnar är det tänkt att det ska gå även på Stuttgart-Nürnberg-linjen när de väl levereras. Här är det ET 5.10 som passerar Bad Cannstatt påväg mot Ellwangen.
På gatan König-Karl-Straße strax före hållplatsen Daimlerplatz kommer här SSB 4114 påväg mot Botnang.
Och i parken strax efter hållplatsen Kursaal ser vi SSB 4100 främst påväg mot Botnang.
Tillbaka vid Bad Cannstatt för att fota mötet igen mellan de två ersättningstågen. Här ses 145 091-5 främst i tåg 31928 mot Nürnberg Hbf.
Det blir möte med tåg 81792 från Nürnberg Hbf till Stuttgart Hbf. Det ska som sagt egentligen gå Stadler-motorvagnar på denna linjen.
En av vagnarna som medföljde tåget.
Ett TGV-tågsätt på Stuttgart Hbf samma kväll som ankommit från Paris.
Tre tågsätt på Stuttgart Hbf samma kväll och vi ser två IC-manövervagnar och i mitten 111 060-0 som ska gå med tåg 81793 mot Nürnberg Hbf.
Nästa ersättningståg har just ankommit slutstation Stuttgart Hbf.
Och i andra änden ser vi loket 111 074.
Det är ny dag den 3 februari och jag befinner mig i Stuttgarts utkanter, närmare bestämt vid Neustadt-Hohenacker där vi här b.la ser stationshuset.
Ett av Go-Aheads ersättningståg med en manövervagn främst passerar Neustadt-Hohenacker som tåg 81788 från Nürnberg Hbf till Stuttgart Hbf.
Ett S-bahn-tåg, 430 512 främst på linje S3 mot Stuttgart Flughafen/Messe ses här lämna Neustadt-Hohenacker.
Och på samma plats en stund senare ser vi ett av Go-Aheads tåg 88669 mot Nürnberg Hbf passera med 145 091-5.
Förflyttning till Rommelshausen längs linjen mot Aalen där vi ser ett S-bahntåg, 430 010 på linje S2 mot Filderstadt.
Och ett likadant tåg på samma linje fast mot andra hållet, 430 571 främst är påväg mot Schorndorf.
Så rusar IC-tåg 2065 från Karlsruhe Hbf till Nürnberg Hbf med 147 567 främst förbi Rommelshausen.
Återigen är vi på linjen mot Crailsheim och Nürnberg där vi ser RE-tåg 81782 mot Stuttgart som passerar genom Fellbach.
Och några minuter senare kommer tåg 81781 åt andra hållet, dvs mot Nürnberg med 111 074 främst.
Återigen in till stan en sväng där vi ser SSB 3510 främst som ankommer hållplats Dobelstraße på linje U6 mot Gerlingen.
SSB 4115 försöker ta sig igenom trafikköerna vid Olgaeck och ska ta sig an backen längs Alexanderstraße påväg mot Ruhbank (Fernsehturm).
Påväg nedför backen vid Alexanderstraße är SSB 4193 påväg mot Stammheim.
Ytterligare en vagn i backen är SSB 3011 också påväg mot Stammheim.
Så tar vi några sista bilder på ersättningstågen och här ser vi tåg 88662 mot Stuttgart Hbf som passerar Nürnberger Straße.
Detta tåget hade 185 689-7 med sig sist.
ET 3.13 kör om S-bahntåget som håller på att stanna till vid Nürnberger Straße på sin väg mot Aalen som tåg 19417.
Det är alltså såna här motorvagnar som man väntar på i trafiken Nürnberg-Stuttgart där man istället kör loktåg som ersättning.
En sista bild på ett ersättningståg blir på tåg 81783 mot Nürnberg Hbf med 111 060-0 främst i tåget som passerar vid Nürnberger Straße.
Utanför flygplatsen i Stuttgart stod denna som mest liknar S-bahn i Berlin till färgsättningen. Denna fungerade här som en slags korvkiosk där man b.la kunde beställa klassikern Currywurst.
Jag flög med ett för mig nytt flygbolag från Stuttgart till Köpenhamn, Laudamotion med sin Airbus A320 (OE-LOS) som här ses efter landningen på Kastrup.
Den 4 februari började det att snöa i Östergötland och här i Mjölby hade det kommit lite när tåg 8754 med X61 213 + 206 strax ska avgå mot Norrköping.
Den 7 februari befann sig detta X2-sätt med tillhörande "X2-sport", dvs enbart drivenhet och manövervagn i Mjölby på provkörning från Tillberga.
En bild tagen åt andra hållet innan tåget körde tillbaka mot Tillberga igen.
Jag är i Stockholm den 9 februari för att åka med Viking Lines M/S Gabriella till Helsingfors, en resa som skulle bli mycket hoppig, men jag återkommer till den.
Vi börjar dock med ett par bilder från Slussen i Stockholm där man håller på att bygga om hela området med en ny guldbro som ska knyta samman Gamla stan och Slussen.
Här ser vi bron för Katarinavägen som kommer att rivas sen när den nya bron är på plats lite till vänster om denna.
Blickar man från samma plats åt vänster så ser man Slussplan med hindret för biltrafik som enbart bussar kan köra över.
Keolis 7486 svänger in på Slussplan påväg mot Hjorthagen.
Keolis 4072 korsar väghindret på Slussplan påväg mot Sofia.
Här ska den nya guldbron ansluta från höger och vägen som kommer bakom hörnet till vänster om huset kommer då att gå rakt fram över bron mot Slussen.
En bild tagen just bakom hörnet på huset med vyn mot Slussen. Här gick vägen förr också (Skeppsbron) och den nya bron kommer att läggas på plats rakt framför här.
Just nu är det inte mycket trafik vid Skeppsbron men när den nya bron är på plats så kommer trafiken åter att komma tillbaka hit igen där den gick förr.
Keolis 7449 kommer på Katarinavägens bro som alltså kommer att rivas när den nya bron står klar till höger om denna.
Än så länge är allt bara en enda stor röra i princip med arbetsområden överallt men när det blir klart blir det nog bra.
En våning ned från Katarinavägens bro finns en gång- och cykelväg där man kan gå och cykla direkt ner till Stadsgården. Detta kommer att försvinna och göras mer gemytligare när allt är klart.
Hela området sett nedifrån Stadsgårdskajen upp mot Slussen med den tillfälliga bussterminalen till vänster. Precis bakom bussterminalen kommer den nya guldbron att gå rakt över här.
En bild på vattnet innan den nya guldbron sätts på plats vilken den ska göra precis framför det vita tältet till höger och rakt över vattnet till vänstersidan.
M/S Birger Jarl ligger kvar vid Stadsgården som hotellfartyg invid Fotografiska museet. Denna båten sades det tidigare att den var tvungen att flyttas då man inte hade rätt att ligga där men än ligger man kvar.
Jag åkte senare med Viking Lines M/S Gabriella till Helsingfors eftersom jag hade en gratiskupong jag fått från Viking Line vid jul och passade på att utnyttja den nu.
Natten jag åkte så drog stormen Ciara fram varför båtresan blev allt annat än behaglig. Det vart väldigt gungigt under natten när båten åkte fram och tillbaka i vågorna men det visste jag ju såklart inte när jag bokade.
Nästa morgon den 10 februari var det fortfarande blåsigt ute på havet innan vi ankom till Helsingfors, faktiskt i tid då vi inte gick in till Mariehamn den natten.
M/S Viking XPRS som trafikerar mellan Helsingfors och Tallinn ses i ett blåsigt Helsingfors samma förmiddag.
Fortfarande så används de gamla Valmet MLNRV2-vagnarna i trafiken i Helsingfors och här ses HSL 80 svänga in på Kronbergsgatan påväg mot Järnvägsstationen.
Man har även en ny vagnstyp i trafik som heter Škoda ForCity Smart Artic MLNRV3 och tidigare hade man även Bombardier Variotram från 1998 men dessa tog man ur trafik då man hade allt för mycket fel på de.
Dessutom klarade inte Bombardiervagnarna alltid vissa av de backiga partierna i staden och de stod dessutom på verkstad rätt mycket så man ska skicka tillbaka dessa till Bombardier och de ska istället trafikera Mellaneuropa.
Här ser vi då HSL 464 på Marinkaserngatan på linje 4 mot Munksnäs.
Ute vid Västra terminalen/hamnen har man byggt om sedan jag var här sist. Numera är det en ny terminalbyggnad för båtarna till/från Tallinn och spårvägen har dragits i en ny sträckning utanför.
HSL 84 står och inväntar nästa avgångstid från hållplatsen Västra terminalen T2.
Här ligger den gamla terminalbyggnaden som man tidigare använde för Tallinnfartygen (nu använder enbart St.Peter Line denna) och då gick spårvägen med en hållplats precis utanför ingången vilket kan kan ses på denna bilden tagen i aug 2013.
Från en gångbro längs den relativt nya vägen och spårvägssträckningen på Medelhavsgatan ser vi HSL 442 påväg mot Busholmen.
Och precis nedanför gångbron så ser vi en stund senare HSL 420 påväg mot Böle station.
HSL 469 och 442 vid ändhållplatsen Utterhällen ute vid Busholmen. Här var jag senast i oktober 2015 och då såg det ut såhär här så det har hänt lite sedan dess men ännu är man inte helt klar.
Jag har även en jämförelsebild här från samma vinkel 2012 då man nyss hade öppnat trafiken ut hit.
HSL 458 på Västrahamnsgatan påväg in mot stan och mot Arabia. Jag har en jämförelsebild från samma vinkel tagen i januari 2013 och lite har ju hänt här sedan dess.
HSL 461 kommer här på Crusellbron på Västrahamngatan påväg mot Busholmen och Utterhällen.
HSL 105 ser vi här vid Idrottshuset när den svänger in på Västra Brahegatan påväg mot Mejlans.
HSL 445 kommer här från Karlsgatan påväg mot Böle station.
HSL 410 ser vi vid hållplats Aurorasjukhuset påväg mot Olympiaterminalen.
Så kommer HSL 86 på Alexandersgatan påväg mot Västra terminalen.
HSL 744 vid hållplats Järnvägsstationen påväg mot Malmi station.
Vid Böle station (Pasila Asema) ser vi HSL 447 och här har man byggt om rejält de senaste åren och byggt ett nytt köpcentrum som stationsbyggnad och här är jämförelsebild från 2012 i samma vinkel.
Ett närtrafikståg, två Sm5-vagnar påväg mot okänd destination ankommer strax Böle station.
Sm5 66 ankommer till Malmgård på linje P mot flygplatsen.
Sedan var det från Vanda dags att flyga hem till Sverige igen med detta Norwegianplanet (EI-FVK) som här väntar på avgångstid mot Stockholm Arlanda.
Ett av Finnairs plan (OH-LXH) körs fram till gaten för att senare avgå mot Düsseldorf.
Det mullrade en del när T44-tåget kör igenom Norrköping station påväg mot Kimstad och Skärblacka/Finspång den 14 februari.
Tågab kör på söndagskvällar ett tåg från Karlstad till Linköping via Hallsberg/Norrköping och i detta tåget går det normalt X10 p.g.a snäva vändtider på tillbakavägen.
Här är det X10 3201 som just stannat till vid slutstation Linköping som tåg 7017 från just Karlstad den 16 februari.
En av gångtunnlarna på stationen i Linköping var rätt vattenfylld efter stormen Dennis framfart med regn och blåst.
Skyltning för tillbakatåget 17018 mot Kristinehamn i Linköping innan avgång.
Detta tåget gör en lite mer udda resväg till Kristinehamn, man kör först till Katrineholm med riktningsbyte vid plattform, mot Hallsberg och åter byte av färdriktning innan man kör mot Örebro för att byta riktning och sedan åter mot Värmland.
Anslutande X2-tåg från Malmö har just ankommit Linköping och resenärer kliver över till Tågab-tåget för vidare resa.
X10 3201 före avgången från Linköping mot Kristinehamn.
Här har man ankommit Norrköping och gör ett par minuters uppehåll innan fortsatt färd.
Ytterligare en bild från Norrköping med vagnen före avgången.
Rester av industrispår i Tranås och ett spårkors den 19 februari.
Den 21 februari gick vårens första DN-tåg av stapeln, det är tåg med vagnar från Tyskland som ägs av Euro-Express i Münster som DN chartrat för att köra till Österrike och Venedig.
Här ser vi tåg 46399 med 241 003 främst i tåget rulla in till Linköping där man gjorde ett uppehåll för påstigande innan man fortsatte söderut.
På kvällen den 25 februari började det åter snöa i Östergötland och här ser vi en snöig plattform i Motala på morgonen den 26 februari.
Och på morgonen den 27 februari inväntar X61 215 på avgångstid som tåg 8810 mot Norrköping.
Det var även snö i Norrköping på morgonen den 28 februari där vi ser X12 3222 som snart ska rulla mot Sala.
Senare samma dag så rullar ER1 012 strax in till Kungsör med tåg 10962 (annonserad 10961) även kallad "Region Express" då man kör direkt från Stockholm till Eskilstuna och sedan vidare mot Örebro S.
X12 3193 gör uppehåll i Kvicksund senare samma eftermiddag med tåg 2151 från Sala till Linköping. Här har man byggt om plattformen från att ha varit en mindre som inte rymde en hel X12'a.
En stund senare stannar X50 9003 till i Kvicksund med tåg 12152 från Linköping till Sala.
X14 3223 som tidigare rullade i Östgötapendelns trafik inväntar här avgångstid som tåg 8058 mot Fagersta N samma kväll.
SJ's nattåg 72 (här tekniskt tågnummer 3971) från Göteborg mot Åre/Duved och med vagnar även till Luleå har just stannat till i Västerås.
Nästa dag den 29 februari ankommer X14 3234 till Ängelsberg med tåg 8065 från Ludvika till Västerås.
Här vid Ombenning på linjen mellan Fagersta och Snyten ska man bygga en ny mötesstation varpå man måste lägga om både järnväg och väg här.
Växeln i Snytenänden av den blivande bangården kommer att ligga ungefär här där kurvan slutar. Bilden tagen i riktning mot Fagersta.
Lite längre fram ser det ut såhär idag, en försignal till en blocksignal som står en bit bakom nästa kurva. Här kommer de två nya spåren att gå ungefär rakt fram där vägen går ungefär där jag står.
Vägen kommer här att läggas en bit åt höger där man spränger ut berget och de två nya spåren kommer att gå ungefär där jag står i princip rakt fram längsmed nuvarande vägen och det nuvarande spåret rivs då.
En plankorsning med en liten skogsväg här som försvinner.
Linjen i riktning mot Fagersta från plankorsningen. Linjen ska alltså flyttas till ett läge höger om nuvarande spåret här.
Och här en linjebild i riktning mot Snyten och de nya spåren hamnar då alltså till vänster om nuvarande här.
Td 362 med en ensam godsvagn efter sig passerar vid plankorsningen med tåg 6780 från Fagersta till Borlänge.
Nuvarande linjen ses nere till vänster den kommer istället att gå ungefär där jag står då vägen flyttas till höger där man sprängt ut berget.
Och en bild från andra änden tagen i riktning mot Snyten där man ser berget man spränger ut till vänster dit man flyttar vägen och det är just här som växeln för nya mötesspåret kommer att ligga.
Ytterligare en bild tagen åt Snytenhållet i samma kurva som förra bilden. Här kommer alltså växeln att ligga i Fagerstaänden av blivande driftplatsen.
På samma plats finns denna skylten som anger gränsen av Ramnäs fd kommun och Fagersta kommun. Oklart om denna måste flyttas nu när man ska bygga om på platsen.
En loktransport av Rc4 1256 + 1283 + 1192 i tåg 75182 från Hallsberg rbg till Borlänge passerar på platsen där nya mötesstationen ska ligga.
Jag besökte senare Säter vars stationsområde vi ser här. Som synes är det en rätt smal och inte handikappsanpassad plattform här.
En bild tagen åt andra hållet, dvs mot norr.
På bangården står även en gammal avställd lokomotor som är tillverkad av ASJ i Falun år 1957 för Kvarnsvedens pappersbruk.
En del av den långa plattformen i riktning mot norr.
Rc6 1405 med tåg 18 ankommer till Säter påväg från Stockholm mot Falun.
Ytterligare en bild på tåget vid uppehållet i Säter.
En stund senare är vi i Hedemora där IC-tåg 21 gör uppehåll med Rc6 1394 främst påväg från Falun mot Stockholm.
Här avgår tåget en stund senare vidare mot Stockholm.
Västanhede Trafik 9623 inväntar avgångstiden från Hedemora påväg mot Garpenberg.
Huvudplattformen med bussterminalen sett mot söder i Hedemora.
Och här mot norr med den gamla silon till vänster.
Jag åkte senare för att dokumentera av plattformen vid Horndals bruk längs linjen Avesta Krylbo-Storvik som består av en enkel grusplattform och här är gångvägen dit.
Plattformen med kuren sedd mot söder. Här stannar Tåg i Bergslagens tåg mellan Gävle/Storvik-Avesta Krylbo-Fagersta-Örebro.
Och här sedd mot norr.
Nästa ort mot söder är Fors och här finns för Bruksvägen ännu kvar gamla enskenssignaler i plankorsningen.
Den här typen av plankorsning med enskenssignaler på Trafikverkets nät måste vara borta senast 31 december 2020 då de inte längre är godkända.
Ett godståg från Göteborg har just ankommit Fors och man håller på att växla vagnarna.
Plattformen i Fors för Tåg i Bergslagen-tågen är av enkel modell med en mindre träplattform, det är nätt och jämt att en Regina-vagn ryms här.
Påväg åter söderut stannade jag till i Ransta mellan Västerås och Sala och här har man byggt om plattformen sedan jag var här sist i november 2018.