SKÅJ's Ma 409 stod uppställd i Mjölby den 6 februari. Loket var påväg mot Nässjö ett par dagar tidigare för någon service men kom bara till Mjölby där det vart uppställt.
Den 18 februari ser vi Stångåbuss 708 vid Kisa station före avgång på linje 39 mot Linköping.
Tågklarareraren i Kisa har fått flytta ut från stationshuset till en mindre byggnad i andra änden av bangården.
Den 22 februari är jag utanför Mjölby söderut och vi ser först X61 203 med tåg 18831 mot Tranås som rullar ut från just Mjölby.
Sedan rullar Tågabs fredagståg 7027 från Karlstad mot Alvesta ut från Mjölby med Rc3 1062 främst.
En stund senare ser vi godståg 42023 från Luleå/Gammelstad mot b .la Hässleholm med Rc4 1311 + Rd2 1124 rulla ut från Mjölby söderut.
Den 27 februari åkte jag iväg mot Polen för att där möta tre andra vänner och fotografera en spårväg i Łódź väster om Warszawa vilken skulle läggas ned ett par dagar senare.
Vi börjar här med en bild från flygplatsen i Wawrszawa på en av de flygplatsbussar som körde oss från planet till terminalen.
Swissplanet i bakgrunden (HB-JCJ) skulle egentligen flugit från Zürich till Wroclaw (också det i Polen) men vart omdirigerat till Warszawa.
Ett av SKM's tåg 2160 019 ankommer flygplatsstationen Lotinsko Chopina där det strax ska vända åter in mot stan.
In till Warszawa centrum innan jag fortsätter min resa och här ankommer två äldre vagnar av modell Konstal 105Na, vagn 1324 + 1323 strax till hållplatsen Dworzec Centralny utanför centralstationen på linje 25.
Så en vagn av modell PESA 120N, vagn 3112 på linje 9 mot P+R Al.Krakowska som strax ankommer hållplatsen vid centralstationen.
En äldre motorvagn av modell EN57 som är vanlig i Polen korsar här floden Wisła i östra delen av Warszawa.
Vagn 1306 + 1305 på linje 22 mot Piaski passerar bron Most Poniatowski över Wisła.
En av de ED161-motorvagnar littera 2150 som går i IC-trafik i Polen korsar också floden österut.
En stund senare vid floden ser vi tåg EN 405 från Bohumin i Tjeckien hela vägen till Moskva i Ryssland. Detta tåget går endast en dag i veckan och just denna dagen lyckades jag pricka in att fota det.
Gott om lite äldre bussar i trafik finns det också i Polen och här är en av de påväg att korsa bron.
Så kommer två vagnar av modell FPS 123N byggda 1997 på linje 9 mot P+R Al.Krakowska och det är vagn 2142 + 2143 som ankommer hållplatsen Rondo Waszyngtona.
Så två bilder från pendeltågsstationen Warszawa Powiśle där först ett pendeltåg, 45WE-006A, 2140 592-8 ankommer mot Warszawa Wschodnia.
Åt andra hållet dyker EN57AKM-1566ra, 2120 781-1 upp påväg mot Sochaczew.
Vagn 3226 ankommer hållplatsen Krucza på linje 24 mot Nowe Bemowo.
Förflyttning till den östra järnvägsstationen som heter Warszawa Zachodnia där vi ser ett loktåg med EP09 026 främst i tåg 1811 mot Szczecin Główny.
Så ankommer mitt Pendolinotåg som jag tog mot Katowice, det är 2370 099-6 med tåg EIP 5402 från Gdynia mot Gliwice.
Förflyttning söderut i landet, nästan till gränsen mot Tjeckien och till staden Katowice där en moderniserad EN57 står inne, 2122 523-5 påväg mot Sędziszów.
Vid hållplatsen Św. Jana står vagn 906 inne på linje 36 mot Brynów, den är av modell Duewag Pt från 1972.
På samma plats ser vi vagn 673 på linje 14 mot Plac Miarki.
Vagn 838 vid torget Rynek på linje 6 mot Plac Miarki.
Vid hållplatsen Dworzec PKP precis utanför järnvägsstationen ser vi två övningsvagnar målade i färgsättning för Krakow, vagn 257L främst, okänd vagn bakom.
EP07-1068 främst med vagnar uppställda på stationen i Katowice. Gissningsvis kopplades dessa in i tåget till vänster som jag visar på nästa bild.
EP09-015 ser vi här i Katowice med tåg 117 från Prag till Warszawa och med tjeckiska vagnar. Detta tåget åkte en av de jag fotade med från Prag vilken jag mötte upp här i Katowice och åkte tillbaka mot Warszawa med.
På Warszawa Centralna stod EP08-008 med tåg 81101 från Szczecin Główny till Warszawa Wschodnia.
Det har hunnit bli ny morgon runt kl 7 och vi har vaknat upp i Łódź, Polens tredje största stad väster om Warszawa och anledningen till att vi åkte hit är för att fota vagnarna på linjen som syns här.
Linje 43A samt 43B gick från centrala Łódź ut till Konstantynów Łódzki (43A) resp. Lutomiesk (43B) och den linjen var en s.k interurbanspårväg, alltså en spårväg som går ut på landet till en annan ort.
Anledningen till nedläggningen av linjen (vilken skedde den 2 mars, bara några dagar efter vårt besök) var främst för att den var i så pass dåligt skick. Spårvagnarna körde enbart i 20 km/h mot vägens 70.
Linjen är nu helt ersatt av busslinje 43A resp. 43B och vi ska nu följa hela linjen ut till Lutomiersk under två dagar, där vi även får ett par linjebilder på vagnarna som trafikerade sträckan.
Vi börjar här inne i centrala Łódź vid hållplatsen Legionów där vagn 1071, en Duewag GT6 från 1964 är påväg hela vägen ut till Lutomiersk och här svänger in på just vägen Legionów.
Vid Plac Wolności där spårvägen går runt en fontän kommer här vagn 1203, en Bombardier Cityrunner från 2003 påväg mot Chojny Kurczaki som linje 15.
Så är vi vid linje 43A resp. 43B's startpunkt inne i Łódź och den heter Północna och här går det numera inga vagnar längre då det enbart var dessa två linjer som vände här vid denna slingan.
Det är alltså vagn 328, en Duewag M6S som tidigare rullat i Bochum, Tyskland som ska gå ut till Konstantynów Łódzki, dvs halvvägs ut mot hur hela linjen går.
Vi är ute i Konstantynów Łódzki och vid ändhållplatsen Plac Wolności där vagnarna triangelvände in till en liten stump. Vagnen har kommit från höger i bild och ska nu vända in till hållplatsen.
Nu har vagnen kört in till den lilla hållplatsen Plac Wolności och ska strax köra tillbaka mot stan igen. Vagnen triangelvände in från det vänstra spåret i nedre bildkant och kör ut åt höger igen.
Vagn 328 är påväg in mot centrala Łódź igen och kör här igenom "den andra staden" Konstantynów Łódzki på gatan Jana Pawła och här går det som sagt inga spårvagnar längre.
Här har vi gått ut från Konstantynów Łódzki i riktning mot Lutomiersk och här ses hur kvalitén på spåret var här.
Vagn 1147 kommer vid hållplatsen Sienkiewicza påväg från Lutomiersk in mot Łódź och Telefoniczna som ligger vid den ena av vagnhallarna.
Ute i Konstantynów Łódzki stod denna vagn uppställd för beskådning.
En interiörbild påväg ut mot Lutomiersk i vagn 1038 som också är en Duewag GT6 från 1963.
Vi gick av utmed vägen och vandrade sedan tillbaka en bild längs spåret för att hitta någon bra fotoplats. Här syns ett mötesspår mitt på linjen mellan hållplatserna Mirosławice II och Mirosławice I.
Då spåret är så pass dåligt så kan man ändå få rätt roliga bilder med teleobjektiv bort. Vagnen befinner sig vid det mötesspåret jag visade på förra bilden.
Här kommer då vagn 1071 strax till hållplatsen Mirosławice I påväg in mot Łódź och ändhållplatsen Północna.
Då de kör så pass sakta (runt 15-20 km/h och med stopp vid varje hållplats) så hinner man lätt springa efter vagnen för att få ytterligare en bild på den.
En äldre Setrabuss passerade också förbi på ungefär samma ställe, och den går också samma linje som spårvagnen från Lutomiersk in mot Łódź.
En typisk hållplats ute på denna linjen såg ut såhär.
Vi börjar närma oss Lutomiersk som alltså är ändpunkten på banan.
Hållplatsen Kazimierz låg mitt i en kurva och en korsande väg bakom.
Så närmar vi oss en bro över vattendraget Ner och denna var en populär fotoplats för många spårvagnsnördar som var ute denna och nästa dag.
Vi närmar oss banans ändpunkt vid Lutomiersk.
Spårvägen går här vid ändhållplatsen runt ett hörn i princip.
Här har vi då ändhållplatsen Lutomiersk dit det som sagt inte längre går någon spårvagn utan den är ersatt av en busslinje med samma nummer.
Det var väl inte så effektiv tidtabell då vagnarna gick i timmestrafik härifrån och möttes strax efter hållplatsen i kurvan jag visade nyss, alltså stod vagnarna här ute nästan en timma innan de åkte tillbaka.
Så rullar då vagn 1038 som vi såg på förra bilden här strax över bron över vattendraget Ner på sin väg in mot Łódź och Północna.
Någon minut senare kommer nästa vagn ut till Lutomiersk som ska stå där en timme, det är vagn 328 återigen som vi åkte med innan.
Och lite drygt en timme senare kommer nästa vagn ut till Lutomiersk och det är vagn 1071 som här stannar till vid första hållplatsen där som heter Klasztor.
Så lämnar vi Lutomiersk för denna gången men kommer att återkomma imorgon (det blir på mars sida). Vagn 328 vi såg förut ankommer här till Klasztor påväg in mot Łódź.
Tillbaka in mot själva Łódź och i bakgrunden ser vi parken Park im. marszałka Józefa Piłsudskiego där linje 9B svänger in till en vändslinga invid hållplatsen Krakowska.
Rakt bakom mig fortsatte linje 43A och 43B men de spåren är numera otrafikerade då enbart 7B och 9B går hit och de linjerna svänger som sagt in där vagn 1446 + 1447 just svänger.
Vagnarna kommer här tillbaka till hållplatsen Krakowska efter att ha vänt inne vid vänslingan vid hållplatsen Zdrowie.
Interiörbild i vagn 1447 som är av modell Konstal 805Na.
Vagn 1426 + 1427 korsar här stora vägen Zielona och ankommer strax hållplatsen Legionów.
Vi hamnade vid en av alla stationerna i Łódź som heter Łódź Chojny.
Här avgår en upprustad version av EN57-vagnarna, 2120 846-2 mot Łódź Kaliska.
En upprustad version av Konstal 805Na som fått beteckningen ND på slutet, alltså Konstal 805NaND. Här är det vagn 1571 + 1622 som står vid hållplatsen Przybyszewskiego - Kilińskiego.
Så en modernare vagn av modell PESA 122NaL byggd 2015, vagn 1583 som här lämnar hållplatsen Dw. Łódź Kaliska. Notera viadukten som vagnen är under, jag berättar mer om den nedan.
Och Łódź Kaliska är alltså ytterligare en station i Łódź där både IC-tåg och regionala tåg stannar, här en plattformsbild.
2122 084-8 ska strax rulla iväg mot Poznan Glowny med tåg 17505.
På Łódź Kaliska fanns också dessa gamla blädderskyltar kvar vilka börjar bli mer sällsynta numera.
Även avgångstavlan inne i stationshuset var av äldre bläddermodell.
Två motorvagnar står uppställda på den "äldre" delen av stationen.
Och där stod även EP07 544 uppställd i väntan på kommande uppdrag.
Här är en gammal del av stationen som skulle byggas men som aldrig kom att färdigställas. De blivande spåren skulle gå ut på en viadukt som byggdes men som aldrig användes så idag ligger denna del öde.
Åt andra hållet ser det ut sådär. Loket och motorvagnarna jag visade på bilderna ovan står uppställda längre bort. Spåren var alltså tänkta att fortsätta åt där jag står men det kom som sagt aldrig att färdigställas.
Så en äldre Duewag GT8NF från 1962 som tidigare rullat i Mannheim, Tyskland och det är vagn 511 som gör uppehåll vid den större järnvägsstationen Łódź Fabryczna.
Det har hunnit bli kväll och vi har tagit oss ut längsmed en annan interurbanlinje, nr 41 till grannstaden Pabianice där vi vid vändslingan Łaska - Wiejska ser vagn 2902 + 2903.
En Flirtmotorvagn, 2140 343-6 gör uppehåll i Pabianice påväg in mot Łódź Kaliska.
Så stannar ett loktåg till i Pabianice och det är TLK 86104 från Kolobrzeg mot Wroclaw med EP09 042 främst i tåget.
Förflyttning till ytterligare en station i Łódź och det är Łódź Widzew där vi ser IC-tåg 1616 från Bialystok mot Wroclaw Glowny med ED161 017.
Jag avslutar februaris månadssida med denna bilden vid hållplats Radwańska på vagnarna 2360 + 2361 på linje 17 mot Chocianowice IKEA.