Tobias bildsida - Bilder från februari 2018

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under februari månad 2018, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2017 - Bilder från oktober månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från november månad 2017
Bildsida 2017 - Bilder från december månad 2017
Bildsida 2018 - Bilder från januari månad 2018
Av Tobias Jäderup


Månaden inleds med en bild på Kalmar Veterantågs tåg med Ma 963, här med ett 861 minuter försenat tåg 50021 den 4 februari.
Tåget skulle kört resenärer till Boden som därifrån skulle åkt vidare med buss till Jokkmokk och den årliga julmarknaden. Tåget kom enbart till Jörn på natten innan p.g.a stora snöoväder i Norrland.
Detta tåg skulle egentligen passerat Mjölby runt kl 9 på förmiddagen men kom nu istället runt 23.45.


Den 6 februari ser vi Snälltågets tåg 3941 från Stockholm mot Malmö draget av 193 287 när det passerar vid Hulterstad strax söder om Mjölby.


En stund senare passerar X61 204 förbi samma plats med tåg 18827 från Mjölby till Tranås.


Vi hoppar fram till den 9 februari då Tågabs tåg 7023 från Karlstad mot Nässjö via Hallsberg/Mjölby avgår från just Mjölby med Rc3 1041 i kroken.


M97 67 ankommer till hållplatsen Ringdansens Centrum i Norrköping på väg mot nästa hållplats som är ändhållplats Kvarnberget den 14 februari.


Resterna av det gamla spår som tidigare var förbindelse mellan "riktiga" järnvägen och Saltsjöbanan ses här strax före Slussen där det fortfarande korsar Stadsgårdsleden den 15 februari.


Den 15 februari var jag alltså ute med min flickvän på en liten mindre dagstripp till Åland och Mariehamn. Här åker vi med Viking Lines M/S Viking Grace och möter M/S Baltic Queen i skärgården.


En del av hamnen i Mariehamn där man som bilresenär kör ombord på färjorna.


En av Viking Lines buss stadsbussar i Mariehamn kommer här på Storagatan på väg mot Söder.


En buss jag inte riktigt kan placera namn och ägare på, regnumret är i varje fall ALA 71 och denna ses på Norragatan.


Vi åkte senare tillbaka med Viking Lines M/S Rosella till Kapellskär och här ses hon bakom landgångarna i Mariehamn.


I Kapellskär tog vi bussen i mitten till Stockholm, den tillhör Björkö Buss & Transportentreprenad AB.


Den 19 februari är jag strax söder om Mjölby, en liten bit före Lindekullens driftplats och fotar ett par tåg i snölandskapet. Vi ser här X61 210 i tåg 8844 från Tranås mot Norrköping.


En stund senare dyker X2-tåg 535 från Stockholm mot Malmö upp och passerar förbi.


Sedan dyker ett av Tågabs tåg upp med Rc2 008 på väg från Stockaryd mot okänd destination och det är på ungefär samma plats som X2'an på förra bilden fast åt andra hållet.


X2-tåg 538 från Köpenhamn mot Stockholm ser vi på ungefär samma plats.


Till sist en bild på Hector Rails tåg 41043 från Hallsbergs rangerbangård till Malmö godsbangård med 242.531 + 242.502 som passerar samma plats som tidigare.


Swebus Express 3029 får lite hjälp att ta sig från Cityterminalen i Stockholm den 23 februari.


Snart ska det bli spårväg längsmed Klarabergsgatan i centrala Stockholm och det är Spårväg city som förlängs upp till centralen.
Denna vyn kommer man att möta om man kommer från centralen och ska ta spårvagnen när bygget är klart då jag har centralen i ryggen.
Spårvagnarna vänder numera mellan turerna i höjd med byggnaden till höger.


Här blickat nedåt Sergels torg från S:ta Clara kyrka.


Och här ser vi åt andra hållet med centralen och Cityterminalen i bakgrunden. Här ligger numera spårvagnarnas vändspår där man vänder mellan turerna.


Här lite närmare Sergels torg där på/avstigningshållplatsen för spårvagnarna idag ligger.


Och en bild åt andra hållet.


Där innanför avspärrningarna kunde man skymta något som ser ut som spår.


Till sist en bild från Sergels torg upp mot centralen där idag på/avstigningshållplatserna för spårvagnarna ligger.


Vi dyker nu ner mot Stockholm C för att snart åka med Saga Rails premiärtåg men före det så ska Rc6 1394 avgå med tåg 10133 mot Hallsberg.
Dessa tåg körs numera av Mälartåg och med ER1. Loktågen slutade att köra denna trafiken runt början av 2019.
På dessa spår, nämligen spår 13-16 körde tidigare pendeltågen från före man flyttade ner i Citytunneln och nu används spåren av fjärrtåg.


På spåret bredvid, också det ett gammalt pendelspår så ser vi X40-3 3314 som ankommer som tåg 10169 (annonserat 80168) från Göteborg.


Sedan var det så dags för premiär av Saga Rails nya veckoslutståg som från denna fredagen går mellan Stockholm och Linköping.
Här ser vi X10 3181 som användes denna dagen (man har ytterligare tre tågsätt) och här har det just stannat till på spår 13.


En bild från andra plattformen på tåget.


Resenärer på premiärtåget. Det var hyfsad beläggning ombord med såklart mest tågentusiaster denna första dagen.


Toalett har man installerat ombord.


Saga Rails allra första biljettvisering skedde så också idag.


Sedan vart det uppehåll i Nyköping och då vi var ett par minuter tidiga dit så blev det även tid att gå ut på plattformen och sträcka på benen.


Tänk på avståndet mellan vagn och plattform...


Något inaktuella lappar ombord men dessa var enl uppgifter borta redan på tillbakavägen mot Stockholm.


Ett par minuter tidiga var vi också i Norrköping och därför hanns det att ta lite bilder även där.


I Norrköping kom passande också M67 901 som numera är arbetsvagn och passerade förbi stationen när vi stod stilla.


Så har vi ankommit till slutstationen Linköping med X10 3181 och vagnen ska strax växlas undan till uppställningsspår.


En linjebild från Meltorp strax utanför Linköping med X10 3181 på väg tillbaka norrut som tåg 20210 mot Stockholm.


Någon minut senare så ser vi ytterligare en vagn ur samma generation vid samma plats, nämligen X12 3192 som passerar med tåg 2139 från Sala mot Linköping.


Dagen därpå den 24 februari var jag över dagen i Göteborg för att dokumentera lite som snart ändras.
Vi börjar med en bild på Götaälvbron som snart ska ersättas med den nya Hisingsbron som byggs till höger om denna. Här en bild tagen från stationshållet mot bron.


Och här blickar vi något åt höger där vi ser vart den nya bron ska ansluta. Den håller just nu på att byggas till höger om den nuvarande bron som rivs när den nya är klar.


Uppfarten mot bron från Centralen/Nordstan med spårvägsspåren till vänster.


Transdev 7131 som var rätt nylevererad vid tillfället, bara någon vecka gammal har just korsat bron på väg mot Bergsjön som linje 58.


Uppfarten på den nuvarande bron mot Hisingen.


M32 456 på väg mot Kortedala passerar över Götaälvbron.


En bild åt andra hållet där spårvägen går ned åt vänster mot Nordstan/Centralen och åt höger mot Lilla bommen/Brunnsparken.


M29 821 + M28 717 passerar över bron på väg mot Kortedala.


Arbetet med den nya Hisingsbron ses här pågå för fullt till höger om den nuvarande.


M29 810 + M28 702 rullar upp på bron på väg mot Länsmansgården.


Man kan ta rätt roliga zoombilder uppe på bron om man står på rätt ställe. Här ser vi Transdev 3890 samt Tjörns Omnibustrafik 41096 uppe på bron.


M31 347 är på väg mot Guldheden när den just korsar bron.


Och bakom spårvagnen döljer sig denna bussen, en dubbelled och som heter Transdev 4105.


Här ser vi mer av arbetsplatsen för den nya Hisingsbron.


Jag har tagit mig över på andra sidan nu och vi ser här M31 307 på väg mot Östra sjukhuset som precis korsar den öppningsbara delen av bron.


En bild med tornet i mitten av bron.


Uppe från bron har man rätt fin utsikt in över hamnen.


Utsikt mot dagens Frihamnen från bron. Om ett par år kommer det att byggas ett stort bostadsområde här med många nya hus.


En bild i en annan vinkel på det blivande bostadsområdet under namnet "Älvstaden".


Sedan är det dags för M31 321 att ta sig uppför bron på linje 6 på väg mot Kortedala.


Och en stund senare ser vi M31 364 på väg mot Länsmansgården som just rullar ner från bron.


M32 427 lämnar nu Hisingen och är på väg upp för Götaälvbron mot Östra sjukhuset.


Vi förflyttar oss nu till andra sidan igen på Hisingen och ser här vart den nya bron ska gå då man har börjat bygga rampen för den till vänster om den nuvarande.


Ännu ingen ny bro över älven men om ett par år finns den där.


En parkering som försvinner imed nya bron då man behöver utrymmet för att bygga den nya bron med nya vägar. Jag har den nya bron alldeles bakom mig och till vänster ses nuvarande väg.


Här kommer det att se annorlunda ut om ett par år. M31 353 har just avgått från hållplats Frihamnen och ska strax rulla upp på bron och vidare in mot stan.


Området idag mer utzoomat med bron bakom mig och Frihamnens hållplats till vänster.


Området idag sett från andra hållet mot där jag tog föregående bild. Bron syns till höger om mitten av bilden.


M29 849 + 803 ankommer till Frihamnen på väg mot Länsmansgården.


Vi förflyttar oss till Pölsebo nästan ute vid Skandiahamnen där man ska dra hamnbanan i en ny sträckning genom tunnel och med dubbelspår till skillnad från dagens enkelspår.
Då jag ändå var i trakten passade jag på att fota lite innan man börjar bygga och här ser vi vyn mot Göteborg och Kville från en gångbro.
De två nya spåren kommer här att svänga av mot vänster ungefär vid mittersta kontaktledningsbryggan och gå in genom skogen och genom ett berg.


Till vänster om järnvägen ser det idag ut såhär vid Pölsebo men snart ändras vyn när de två nya spåren kommer att svänga av vänster och korsa gångbanan längre fram för att sedan gå in i en tunnel.


Vyn lite längre fram genom Krokängsparken när spåren kommer att svänga vänster.


Här kommer de två nya spåren att gå rakt fram genom berget som syns längre fram.


Vyn åt andra hållet dvs mot hamnbanan som syns till vänster. De nya spåren kommer bakom mig från höger.


Här kommer själva tunneln att börja och gå in genom detta berget där man nu har märkt ut med pinnar.


Här en bit uppifrån berget ned mot tunnelmynningen och nuvarande hamnbanan längre bort.


Nuvarande hamnbanan vid ungefär samma plats.


Bron över Säterigatan lär försvinna när det nya dubbelspåret är klart. Denna bron ligger på sträckningen som kommer att rivas.


En bild från andra sidan på samma bro.


Ringlinjens M25 606 stod uppställd vid Drottningtorget senare samma dag med M31 331 bakom sig.


M32 442 ankom på "fel" spår vid Drottningtorget och anledningen till detta var en demonstration vid Valand och således fick vagnarna vända här.


M29 813 med okänd vagn bakom ankom också till samma spår för att vända tillbaka igen.


Förflyttning ut till Almedal nära Mölndal där Västlänken ska gå från befintliga järnvägen i en tunnel under stan med ett par stationer.
Den nya linjen kommer att utgå här en bit framifrån vid träsamlingen i mitten och sedan svänga höger och sedan i en båge åt vänster för att senare komma till Korsvägens station.


En bild från andra sidan motorvägen på platsen för Västlänkens dragning.


Sedan är vi längsmed Almedalsvägen och tittar ut på platsen för ombyggnaden.


Och ungefär här kommer den nya linjen att gå ut åt höger under E6 och sedan svänga vänster i en skarp båge i tunnel.
Jag dokumenterade resterande del av blivande Västlänken i oktober 2016 vilket också finns på den månadssidan.


På samma plats finns idag en liten stängd plankorsning över Västkustbanan.


M25 606 ser vi återigen och denna gången kommer den vid Korsvägen gissningsvis på väg mot vagnhallen vid Gårda.


Sedan tittar vi på vart den blivande uppgången vid station Korsvägen på Västlänken kommer att ligga intill Musikhögskolan och den kommer att ligga till vänster där det idag är cykelställ.


Överblicksbild åt andra hållet med högskolan i bakgrunden.


Såhär ser ut idag med cykelplatserna.


Och från andra hållet, dvs från högskolan sett ser det ut såhär där ingången till nya stationen här kommer att vara. Övriga uppgångar är vid spårvägshållplatsen Korsvägen samt Liseberg.


Sedan vart det dags att åka hem igen och denna gången testade jag på MTR Express som jag dock tidigare har åkt med. Här ser vi X74 006 "Glenn" som inväntar avgång som tåg 12066 mot Stockholm.


Samma tåg har här ankommit till Skövde och ska snart avgå vidare norrut.


Y31 1401 har just ankommit Linköping senare samma kväll med tåg 8592 från Västervik och ska strax växlas bort till uppställningen.
Denna vagnen var länge i trafik hos Kustpilen men med målning för Krösatågen, man målade om denna i januari 2017. Det var även den sista bilden för februari månad och väl mött under mars.


tobben_90@hotmail.com