Den 1 februari tog jag mig en dagstur med tåg till Oslo och här ser vi X2-tåg 619 rulla in till Hallsberg på morgonen.
Framme i Oslo där ett tågsätt Type 69 062 står uppställt att gå mot Gjøvik.
Norsk Jernbanemuseums lok El 11 2107 med vagnar stod uppställt för visning på Oslo S denna dagen.
Upp på Ekeberg där man har lite utsikt över Oslo och här ser vi M/S Pearl Seaways som kryssar för DFDS mellan Oslo och Köpenhamn i sin nya design.
Om man vill se hur hon såg ut innan kan man kolla här på en bild jag tog 2014 på samma plats.
På samma plats kommer en spårvagn, SL-95 143 som just lämnat hållplatsen Ekebergparken mot Rikshospitalet.
Och vagn 142 är påväg uppför backen mot Ekebergsparken och slutligen Holtet.
Color Lines M/S Color Fantasy ligger upplagd vid deras terminal vid Skillebekk i Oslo. Denna båten går på rutten Oslo-Kiel.
Och vid bangården intill färjeterminalen kommer BM69 045 körandes.
Vagn 154 anländer till hållplats Skillebekk i snövädret.
Vi är vid Aker Brygge där man håller på att bygga ett nytt Nationalmuseum som ska byggas på platsen vi ser rakt in och utanför passerar SL-79-I 126 mot Disen.
På nästan samma plats ser vi vagn 101 också den mot Disen.
En sista spårvagnsbild får bli denna på vagn 132 vid Nationaltheatret påväg mot Majorstuen.
Vi åker ut en bit utanför centrala stan och ser ett av tunnelbanetågen ur MX-serien, nummer 3172 ankomma Linderud mot Østerås.
Mellan stationerna Vollebekk och Linderud kommer här MX 3112 mot Vestli.
Ett tåg mot Østerås vid samma ställe, i bakgrunden tåget jag fotade på förra bilden vid Linderud station.
Vid Montebello kommer här MX 3311 som tåg mot Ellingsrudåsen.
Vi avslutar med en bild från Oslo S på X2-tåg 646 (i Norge annat tekniskt tågnummer) mot Stockholm som står avgångsklart.
Vi hoppar fram till den 8 februari då X61 203 närmast har kommit som tjänstetåg från Boxholm för att bli tåg 8810 mot Norrköping. X61'an längre bort har just ankommit som tåg 18803 från Mjölby.
Tranås senare samma dag med en gammal växel för det f.d industrispåret som numera är kapat på många ställen. Endast ett par snuttar finns kvar liksom denna växel. Men korsningen med Västra vägen är kapad, dock står V-signalskylten kvar som synes.
Åt andra hållet fortsätter spåret in mot buskaget och tar slutligen slut en bit in i skogen. Tidigare sammankopplades det med stambanan längre bort.
Ett industrispår utmed Västra vägen som har sin stoppbock längre fram.
Industrispåret i Mjölby (f.d Mjölby-Hästholmens Järnväg som revs i olika etapper fram till början av 90-talet) ligger ännu kvar en bit från stationen men är kapat på ett par olika ställen och ska så småningom rivas om planera stämmer.
Här ser vi spåret närmast Mjölby station som ligger en bit bortanför kurvan och p.g.a vägbygge bakom mig så har man rivit spåret en bit här, så ska något fordon kunna köra på det så måste man bygga upp det igen här.
Och åt andra hållet ser det ut såhär. Banan gick tidigare över en bro där en mindre väg gick under. Huvudspåret vek av till höger och åt vänster är det en stoppbock.
En bild nedifrån på bron, som synes var den inte speciellt hög.
Runt kurvan ser det ut såhär med bron över Svartån längre fram. En tavla som nog döljt hastigheten 110 (!) innan någon klottrade över den. Förmodligen ska det vara 10 km/h här. Jag följer spåret vidare mot industriområdena.
Hela bron över Svartån ses här.
Mittdelen av bron med de stora bågarna.
Bron sedd från väster mot öster, dvs mot järnvägsstationen till.
Bort från bron mot industriområdena och tidigare Hästholmen/Ödeshög.
Korsningen med Järnvägsgatan är sedan hösten 2015 bruten och borta och man har här asfalterat över där järnvägen tidigare gick.
En bild åt andra hållet där spåret börjar igen bort mot industrierna. Här blickat bort mot bron och Mjölby station. V-signalen står alltjämt kvar.
Linjen fortsätter sedan i en kurva.
På ett ställe nedanför järnvägen låg dessa gamla stolpar kvar efter att ha suttit uppe vid den nu rivna plankorsningen.
Spåren fortsätter förbi bostadsområden.
Blickat bakåt ser vi ett träd som fallit över spåret.
Närmare industriområdet kommer man till en gångfålla, en övergång enbart för gångtrafikanter.
En sidobild på gångfållan.
Och en bild där vi ser gångfållan och kurvan åt andra hållet.
Längre fram än till bron för Smålandsvägen kommer man inte då det är ett stängsel uppsatt för.
Vi går upp på bron och blickar in mot Lundby industriområde. Det är så långt spåret ligger kvar nu. Fram till 90-talets början fortsatte det ännu en bit mot Hästholmen och Ödeshög.
Och en bild från bron åt andra hållet där vi ser gångfållan i kurvan.
X11 3108 lämnar här Mjölby söderut mot Nässjö med tåg 97589 Motala-Nässjö den 9 februari efter att ha varit på ombyggnad i Motala.
Tåg 18732 till Motala med X61 211 lämnar här Skänninge den 12 februari. I bakgrunden syns b. la Vårfrukyrkan.
Och en stund senare ser vi X11 3173 på samma ställe i tåg 20780 påväg från Nässjö till Motala. Vagnen skulle här in på ombyggnad och är nu målad i Transitios blå-vita färgsättning.
Dagen efter, den 13 februari var jag i södra Kalmar län och besökte b .la den nyöppnade stationen Trekanten mellan Kalmar och Nybro där Krösatågen Kalmar-Emmaboda(-Karlskrona) stannar.
Och en bild åt andra hållet, mot Kalmar till.
X11 3109 "Rosenbom" ankommer här i tåg 8651 från Emmaboda till Kalmar. En liknande vy finns här från 2014 då jag besökte den då blivande stationen.
Rc6 1383 avgår med tåg 344 från Kalmar mot Göteborg längsmed Kust till kustbanan.
Det har under våren 2016 gått en del inlånade bussar i Kalmars Länstrafik och här är en av de, Nobina 7001 som vi ser vid Kalmar C.
Samma buss rullar iväg mot uppställningen.
Gul - Blå/röd - Gul vid uppställningen.
En sidobild på bussen.
Här har den precis avgått från Kalmar C med linje 160 påväg mot Ålem.
Nästa dag, den 13 februari ser vi Y2 1384 "Herulen" påväg mot Kalmar strax norr om Vimmerby invid sjön Krön som ses i bakgrunden.
I Norrköping står dessa tre lokomotorer uppställda den 14 februari. Det är Z63 2388, Z65 700 samt Z65 517.
Jag och min flickvän åkte på en liten kryssning kring Alla hjärtans dag den 14 februari och här en bild inifrån den nu rivna Värtaterminalen.
Jag har på tidigare bildsidor i oktober 2015 samt januari 2016 lagt upp lite bilder härifrån. Här är en vy från där man tidigare kom in i terminalen från landgångarna och blickat utöver terminalen.
Och här har jag vridit kameran åt vänster.
M/S Baltic Princess passerar förbi Kobba Klintar utanför Åland påväg in mot Mariehamn och senare mot Åbo den 15 februari.
Viking Lines M/S Amorella är påväg in mot Mariehamn senare samma dag.
Den 16 februari möter en M97-vagn en av de äldre M67-vagnarna som numera är arbetsvagn och kör runt och rensar spåren på löv m.m. Här möter vi M67 901 strax efter Ringdansens centrum.
Lite senare samma dag rundar M97 69 kurvan strax före ändhållplats Kvarnberget på linje 2.
Och i samma kurva är samma vagn här påväg tillbaka in mot stan och Fridvalla igen.
M06 34 har just startat från hållplatsen Ringdansens centrum påväg ner mot Kvarnberget.
Och en stund senare är vi på andra sidan på samma plats och ser M97 62 också påväg mot Kvarnberget.
En dålig mobiltagen bild från kvällen den 19 februari då ett MTR Express-tåg passerade Mjölby påväg från Stockholm mot Göteborg. Tåget leddes om via denna banan Katrineholm-Nässjö och vidare till Falköping
p.g.a brand i en X2'a vid Väring strax norr om Skövde.
Den 25 februari var jag i Lund för att dokumentera den kommande sträckningen av den nya spårvägen som ska byggas i Lund från Clemenstorget nära Centralstationen ut till det nya området Brunnshög och forskningsanläggningarna MAX IV och ESS. Här ser vi Clemenstorget i riktning mot Allhelgonakyrkan där ändhållplatsen kommer
att ligga här inne i parken för att sedan fortsätt rakt upp längsmed Sankt Laurentiigatan. Jag gick längsmed hela sträckan som ska byggas ut till spårväg och här nedan följer en hel del bilder från tillfället.
Och här en bild från Sankt Laurentiigatan in mot Clemenstorget där ändhållplatsen kommer att ligga rakt in.
Sedan ska spårvägen fortsätta uppför Sankt Laurentiigatan upp mot kyrkan för att där svänga vänster bort mot Universitetssjukhuset.
På den blivande spårvagnssträckningen kommer här en buss på linje 6 mot S:t Lars me Nettbuss Stadsbussarna 340 vid hållplats Lindebergska.
Uppe vid Allhelgonakyrkan kommer sedan spåren att svänga av till vänster mot sjukhuset och vidare mot Brunnshög.
En bild fotad från kyrkan ner mot Sankt Laurentiigatan och Clemenstorget/centralen längre ner. Spårvägen kommer att svänga höger här.
Nuvarande busshållplats Allhelgonakyrkan där b. la linje 20 stannar idag, en linje som nu följer spårvägens sträckning hela vägen men lär försvinna när spårvägen är klar.
Vi fortsätter vidare längsmed Getingevägen mot sjukhuset där spåret ska gå.
Och åt andra hållet, dvs bort mot Allhelgonakyrkan och Clemenstorget.
Vi är framme vid Universitetssjukhuset där det idag finns en mindre bussterminal med en "plattformsö" i mitten där bussarna stannar på vardera sida om "ön".
Spårvägen ska i framtiden dras i den högra bussgatan där bussar in mot stan nu stannar.
Blickat bakåt på samma ställe ser det idag ut såhär.
Nuvarande bussterminalen vid sjukhuset.
Här är det tänkt att spårvägen ska dras i princip i mitten av där jag står.
Stadsbussarna 304 ankommer här till Universitetssjukhuset på linje 20 från MAX IV mot Centralen på den s.k Lundalänken på vilken spårvägen ska byggas längsmed.
Bussen på bilden kör idag längsmed spårvägens kommande sträckning större delen av sträckan (undantaget vid Brunnshög).
Efter bussterminalen svänger nuvarande bussgatan höger uppförbi det runda parkeringshuset rakt fram och det är den sträckningen spårvägen ska få.
Och åt andra hållet såg det ut såhär.
Bussgatan gör en krok åt höger i uppförsbacke upp mot Universitetsområdet där även spårvägen ska svänga upp senare.
Stadsbussarna 339 på Lundalänken linje 20, den framtida spårvägslinjen kommer här i samma backe påväg mot stan och centralen.
En bild hur det ser ut åt andra hållet samtidigt som Stadsbusssarna 304 på Lundalänken ut mot MAX IV svänger in.
Ovanför kurvan för bussgatan så fortsätter den förbi BMC-huset och bort mot universitetet.
Åt andra hållet ner mot sjukhuset är vyn såhär.
Stadsbussarna 312 på linje 20/Lundalänken ner mot Centralen passerar här Klinikgatan.
Nuvarande hållplatsen vid BMC.
Strax efter hållplats BMC går bussgatan i en backe under Tornavägen och här kommer Nobina 6697 på linje 166 från Södra Sandby till Staffanstorp.
Vy från bron med Tornavägen bort mot BMC och vidare mot sjukhuset och stan före spårvägen byggs på bussgatan.
Och åt andra hållet mot hållplats LTH som syns längre fram kommer här Netbuss Stadsbussarna 349 mot S:t Lars.
Hållplats LTH för bussar påväg in mot stan, sedemera spårvagnar in mot stan.
Spårvägen ska sedan svänga vänster här vid Sölvegatan och hållplats LTH för bussar ut mot MAX IV.
Här ska spårvägen dras i mitten och den nuvarande Sölvegatan ska tas bort och istället ska områdes göras om till grönområde där spåren kommer att gå i banvall av gräs.
Samma gata åt andra hållet, dvs in mot stan och lite längre bort i kurvan som syndes på bilden ovan.
Spårvägen ska sedan fortsätta uppför backen förbi hållplatsen som syns i mitten, Ideon.
I framtiden är den även tänkt att korsa Scheelevägen här strax efter Ideon.
En blick bakåt åt andra hållet, ner mot Ideon och stan från samma plats.
Sölvegatan fortsätter och här ska spårvägen gå under E22 som går här framme innan man kommer ner till det nya området vid Solbjer.
Såhär såg det ut från andra hållet på den gamla bron som sedermera revs när man byggde en ny för att få plats med spårvägen.
Här strax före det nya området Solbjer ligger hållplatsen Höjdpunkten som också kommer få spårvägshållplats fast på den kommer man att byta namn till Telefonplan, misstänkt likt en station i Stockholms tunnelbana.
Här växer det nya området Solbjer fram och spårvägen ska dras i den nya gatan som kommer att heta Brunnshögsgatan och gå rakt fram härifrån där jag står och sedan göra en sväng åt vänster för att korsa Solbjersvägen.
En bild bakåt från samma plats. Här ser vi närmast hållplatsen Höjdpunkten och längre bort ses bron under E22.
Vi har flyttat oss till Solbjersvägen där spåren kommer att korsa denna gatan på en nybyggd gata och det kommer att bli en rondell här ungefär där bron ses. Till vänster är in mot stan och Solbjers hållplats, åt höger ut mot Brunnshög och MAX IV.
Solbjers hållplats kommer att hamna i princip rakt in här alt lite till höger. Bild tagen i riktning mot stan.
Och vänder jag på mig här så ser vi där spåren kommer att fortsätta upp rakt från min vinkel över åkern fram till Brunnshögs hållplats.
Här kommer ett nytt bostadsområde med torg, caféer m.m att växa fram. Lite svårt att tro idag när det är en lerig åker här.
Ungefär här mitt på åkern hamnar Brunnshögs hållplats intill då massa affärer, bostäder m.m. De gula stolparna markerar vart spårvägen kommer att dras. I bakgrunden syns forskningscentret MAX IV.
Här har spåren svängt höger längsmed blivande Brunnshögsgatan bort mot hållplats MAX IV.
Blickat bakåt längsmed Brunnshögsgatan. Spårvägen svänger vänster en bit bort upp mot Brunnshögs hållplats och vidare mot stan.
Sedan kommer spåren att gå här rakt genom detta buskage innan man är framme vid hållplats MAX IV.
Åt andra hållet ser det ut såhär över åkern bort mot Brunnshögs hållplats som ligger upp mot vänster.
Ungefär här ute på åkern kommer nya hållplatsen MAX IV att hamna. Spåren kommer sedan att gå här rakt fram över åkern till höger om det gula huset och röda ladugården längre fram.
Spåren kommer sedan efter den sistnämnda ladugården att svänga vänster över Odarslövsvägen.
Och här står jag på grusvägen som går närmast gula huset på förra bilden och fotar in mot stan.
Nya hållplatsen MAX IV kommer att hamna ungefär här mellan buskaget och mig och själva MAX IV-anläggningen ligger här till höger om mig.
Närmare Science Village/ESS kommer spårvägen att korsa vägen här, Odarslövsvägen för att sedan svänga höger ganska direkt efteråt.
Spåren kommer sedan att gå till vänster om de vita byggnadena som skymtar längre fram och där kommer ändhållplatsen Science Village/ESS att ligga.
Linje 20 (Lundalänken som försvinner när spårvägen dras hit) som vi tidigare sett vänder här ute för att gå tillbaka in mot centralen igen. Här ser vi Stadsbussarna 312 på Odarslövsvägen.
En bild ut på åkern där spårvägen kommer att komma och svänga mot mig och över vägen. Den kommer att gå till vänster om ladugården som skymtar i bakgrunden.
Till vänster in från Odarslövsvägen bredvid de vita byggnadena vi såg på tidigare bilder så vänder bussarna idag vid en hållplats invid ESS och här är det en av de som inväntar avgång mot stan.
Åt vänster, dvs in mot stan kommer den nya hållplatsen Science Village/ESS för spårvägen att ligga här ungefär.
Här kommer spårvägen att fortsätta längsmed ESS bort till en ny depå som kommer att byggas en bit bort.
Här är platsen där den nya spårvagnsdepån kommer att byggas när spårvägen är klar.
En sista bild från dokumentationen av detta är på platsen där nya spårvagnsdepån ska byggas fast från andra hållet med vinkeln här in mot stan.
Jag gjorde sedan en snabbvisit i Trelleborg för att titta på den nya stationen och nya Pågatågstrafiken dit. Här en bild från stationshuset ut mot spåren i banhallen.
X61 022 + 004 inväntar avgångstid som tåg 1774 mot Helsingborg från Trelleborg.
Jag tog en snarlik bild i september 2014 vilken kan ses här före dess att man började bygga om stationen.
I en annan banhall inte långt ifrån, nämligen på Malmö C väntar dessa två vagnar på avgång.
Ett X2-tåg havererade och kom enbart till Kimstad den 26 februari och här ska det dras av ett Rc-lok upp till Stockholm och Hagalund. En ytterst dålig bild här tagen geom ett tåg.
Det har hunnit bli den 27 februari och jag är i Uppsala för att titta hur långt dubbelspårsbygget vid Gamla Uppsala har kommit.
Här plankorsningen vid Ärnavägen som numera är riven då spåret numera också är rivet då dubbelspåret går i en tunnel här.
Blickat från plankorsningen åt norr ser det ut såhär. Vill man se mer bilder härifrån så finns det en bit ner här på månadssidan för september 2013.
Vi går ut längsmed Vattholmavägen där det nya dubbelspåret kommer att gå i tunnel jämte Gamla Uppsala skola som syns i det röda huset längre fram.
Längre fram ser vi plankorsningen med Vattholmavägen vid Vittulsberg där vi ser vart det nya dubbelspåret kommer fram till höger. Det ska gå ihop med befintliga järnvägen längre fram.
Åt andra hållet ser det ut såhär bort mot Gamla Uppsala och skolan som syns lite till vänster ovanpå tunnelmynningen.
Och tvärs över åkern ungefär där jag tog de tidigare bilderna på tunnelmynningen ser vi den gamla sträckningen där X52 9055 i tåg 8432 Uppsala-Tierp passerar framför Gamla Uppsala kyrka.
Och på samma plats kommer här strax efteråt tåg 567 med X2 2029 främst påväg från Sundsvall till Stockholm.
Rd2 1073 med flygbränsletåget 9472 från Brista söder om Märsta till Gävle.
Gamla Uppsala Buss 664 passerar här plankorsningen med Vattholmavägen som numera är riven påväg in mot Uppsala.
Från plankorsningen riktning norrut ser det ut såhär. En liten böj på spåret där det nya dubbelspåret ska vika av åt höger är gjord för att passa in. Den skarpsynte kan se dubbelspåret som redan ligger sedan tidigare i bakgrunden.
En vy i riktning mot Uppsala med kyrkan i bakgrunden.
Sedan kommer X52 9052 i böjen ner mot gamla enkelspåret med tåg 8437 från Tierp in mot Uppsala.
X55 3361 passerar här Vittulsberg med den nya vägporten med tåg 568 från Stockholm till Sundsvall. För de som vill se hur vyn här såg ut i september 2013 så kan man kolla här.
Vi förflyttar oss närmare Uppsala och här det gamla stationshuset vid Gamla Uppsala.
X52 9055 med tåg 8441 från Tierp mot Uppsala passerar här ovanpå tunnelmynningen till den nya dubbelspåriga tunneln under Gamla Uppsala. Tåget kommer i framtiden istället att köra nere i tunneln.
En bättre bild på blivande dubbelspårssträckningen med tunnelmynningen längre fram.
I höjd med Yrsaparken har en ny gångbro byggts över den nya järnvägen och här ser vi banvallen för den i riktning mot Uppsala i kraftigt motljus.
X52 9055 passerar återigen förbi och denna gången ser vi den när den passerar över plankorsningen med Bågspännarvägen med tåg 8440 mot Tierp.
Och här står jag vid plankorsningen med Bågspännarvägen och fotar ankommande tåg från Gävle och denna gången är det X52 9033 i tåg 8443.
Numera går tågen istället för att gå här framför husen, bakom de på det nybyggda dubbelspåret istället.
En sista bild från denna platsen blir på X55 3360 i tåg 571 från Sundsvall mot Stockholm som rullar in mot Uppsala.
Förflyttning till Stockholm senare samma dag där jag passade på att dokumentera OKQ8-macken som fram tills början av mars 2016 låg inklämd i Katarinaberget strax ovanför Slussen längs Katarinavägen.
Då man strax efteråt började riva Slussen på fullt allvar imed ombyggnationen i Projekt Slussen så stängde man igen macken här för att i framtiden bygga en bussterminal inne i berget. Här en bild utifrån på den dåvarande macken inne i berget.
Direkt när man kom in så möttes man av denna vyn. Allt detta är numera borta och historia.
Går vi lite fram och blickar åt vänster så har vi denna vyn med butiken längre fram och bensinpumpar närmast.
Tittar vi istället åt höger från förra vyn så ser vi ett par hyrbilar och ingången till biltvätten.
En blick in i tvätthallen också.
Och en bild på butiken som också låg här inne.
En sista bild inifrån berget på pumparna åt andra hållet bort mot biltvätten.
Och en allra sista bild från macken blir på utgången från berget också den ut mot Katarinavägen. Ingången till macken är precis till höger.
Senare samma eftermiddag och två dagar framöver var det dags för mig att åka på kryssning tillsammans med tiotalet vänner till Riga med Tallinks M/S Isabelle som här ligger i Frihamnen
i Stockholm före avgång.
Framme i Riga dagen därpå den 28 februari var det en ganska gråtrist dag till att börja med.
Ett par av oss åker runt lite för att fotografera tåg, spårvagnar m.m och här ser vi ett pendeltåg påväg in mot Riga som ankommer stationen Tornakalna.
Strax jämte stationen Tornakalna går även spårvägen och här ankommer en ensam vagn på linje 10.
Vi har förflyttat oss till hållplatsen vid Slokas iela där linje 2 och 4 svänger av från linje 10.
Vagn 30046 på linje 2 ankommer här till hållplatsen Nacionäla biblioteka strax efter bron över Daugava.
Vi hittade sedan till pendeltågsstationen Zasulauka stacija där b. la pendeltågen mellan Riga och Dubulti/Jurmala går.
En ensam spårvagn ankommer till spårvagnshållplatsen invid Zasulauka stacija.
Samma vagn stod här stilla ett par minuter innan den fortsatte in mot stan.
Vi tog sedan en sväng förbi spårvagnshallen där man kan stå på en vägbro och titta in på området.
En gammal Kronobergare, i Sverige hette den senast Veolia 2196 och den ses här på Brivibas gatve vid hållplats Rupnica.
Tillbaka mot hamnen och båten igen så ser vi 4M33-5962 som växlar vagnar invid hamnen.
M/S Isabelle ligger här vid hamnen i Riga i vackert eftermiddagsljus.
Och vi avslutar februaris sida med en bild från tågfönstret vid Getå norr om Norrköping med utsikt över Bråviken i solnedgången den 29 februari.