Vi inleder månaden den 2 december med en bild på Y31 1422 som passerar Kåtebo strax söder om Brokind som tåg 28804 från Kalmar till Linköping.
Samma vagn passerar en stund senare mellan Opphem och Rimforsa som tåg 28809 från Linköping till Kalmar.
En stund senare ser vi samma vagn vid Tjustad mellan Kisa och Rimforsa.
Man har fått låna in detta fordon till denna trafik en period då ordinarie Itino-vagnar är på underhåll i Norge.
X61 204 i ny design passerar vid Sya mellan Mantorp och Mjölby den 5 december som tåg 8737 från Norrköping till Motala.
Samma vagn har gjort uppehåll i Mjölby och passerar här på utfarten därifrån mot Motala.
På andra hållet vid infarten till Mjölby passerade Skånetrafikens X61 049 som tjänstetåg 5255/84969 från Motala till Mjölby.
Man gör en del provkörningar av fordonen som är på tyngre underhåll i Motala och detta var en sån körning.
En stund senare är man på väg tillbaka mot Motala igen som tåg 5256/84968.
Den 7 december åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årliga julbordsresa som i år hade Reftele som mål.
Här rullar YBo6 1116 + YBo7 1177 fram till plattform i Alvesta före avgång mot Hässleholm som tåg 14621.
Uppehåll görs i Killeberg på vår resa söderut. Notera de två tomtarna till höger. :-)
Vi har vänt tåget i Hässleholm och är nu på väg på Markarydsbanan och har här stannat till vid banvaktsstugan i Emmaljunga.
Uppehåll vid plattform i Markaryd.
Nästa stopp blev vid banvaktsstugan Majenfors mellan Markaryd och Knäred.
Sedan gjordes fotostopp framför stationshuset i Knäred. Här ska det när bli en station med plattform när Pågatågen börjar köra mellan Markaryd och Hässleholm.
Fotokörning på bron över Lagan mellan Knäred och Veinge.
Tåget framför skylten som talar om att det är Lagan som rinner här. Vi står dessutom invid banvaktsstugan Lagabron.
X55 3358 rullar in i Halmstad senare med tåg 488 från Malmö till Göteborg.
Fotostopp i Oskarström på HNJ-banan mot Värnamo och Nässjö.
Bangården har man rustat upp sedan jag var här sist i maj 2022.
Uppehåll görs sedan i Landeryd på vår väg mot Reftele.
Smålandsstenar med stationshuset till höger.
Y31 1401 ankommer Reftele en stund senare som tåg 7637 från Nässjö till Halmstad.
Tågmöte med vårt tåg som ska stå kvar här ett par timmar. Det är ovanligt med tågmöte i Reftele numera, senast förekom det på söndagar i Tågplan 2020.
Julbordet åt vi sedan på Reftele Wärdshus rakt över gatan från järnvägsstationen sett.
Några timmar senare ankommer åter Y31 1401 till Reftele men nu som tåg 7638 från Halmstad till Nässjö.
Samma vagn i Nässjö en stund senare när den åter ska rulla mot Halmstad som tåg 7641.
Den 10 december passerar Sandahls Real Rail-tåg 42021 från Gammelstad utanför Luleå till Helsingborg vid Ervasteby strax norr om Motala med 185 416 som dragkraft.
På morgonen den 11 december står två renoverade X2-sätt sida vid sida på Stockholm C. Det är tåg 421 till vänster och 423 till höger, båda mot Göteborg.
SJ's tåg 813 ankommer Stockholm C från Uppsala samma morgon. Ett par dagar lades denna s.k "Uppsalapendel" ned och ersattes av Mälartåg.
Skyltning som numera är borta från vagnarna.
Strax avgång för tåg 810 mot Uppsala från Stockholm C.
Tåg 810 med Rc6 1378 främst har just ankommit till Märsta och fortsätter strax mot Uppsala.
Tåget rullar vidare mot Uppsala.
Ett par bussar uppställda i Märsta, närmast Transdev 0494.
X60 6026 + 6051 rullar ut från Märsta som tåg 2723 från Märsta till Tumba.
I soluppgången på andra hållet passerar "Uppsalapendeln" tåg 814 från Stockholm till Uppsala med Rc6 1367 främst.
Och några minuter senare rullar södergående tåg 821 Uppsala-Stockholm förbi med Rc6 1372 främst.
Rc6 1374 rullar senare in till Märsta med tåg 818 från Stockholm till Uppsala.
Samma tåg som ovan lämnar Märsta några minuter senare.
En sista bild på "Uppsalapendeln" i SJ's regi för min del blir på tåg 825 Uppsala-Stockholm med Rc6 1358 främst som här rullar in i Märsta.
Senare på dagen är jag vid Folkets parks hållplats i Norrköping där M06 34 inväntar avgång mot Vidablick.
Samma vagn rullar ut från slingan vid Folkets park på väg mot Vidablick.
M97 68 ankommer Folkets park och ska senare vända åter mot Vidablick.
Samma vagn som ovan rullar genom vändslingan på väg mot Vidablick. Detta var några dagar före man åter började köra ut mot Klockaretorpet.
Här passerar M06 35 som övningsvagn på den då för ordinarie trafik, stängda sträckan mellan Klockaretorpet och Folkets park.
Denna sträckan som vagnen kör på har renoverats i ett års tid sedan december 2023 och återöppnades några dagar efter mitt besök.
Samtidigt som man får öppna en grind ut från den stängda sträckan så rullar M06 52 som ordinarie vagn i slingan vid Folkets park som alltså slutade trafikeras reguljärt några dagar senare.
Senare samma eftermiddag passerar M06 47 framför ljusutsmyckat hus vid Rådhuset på väg mot Fridvalla.
X61 204 och 302 sida vid sida i Norrköping den 13 december.
119 009 var ute på ett par provkörningsturer mellan Motala och Mjölby den 19 december. Här passerar den strax utanför Mjölby som tåg 82422 mot Motala.
Tågab började åter trafikera Linköping och Norrköping med sitt veckoslutståg den 20 december. Här rullar tåg 7024 med Rc3 1062 främst in till Linköping på premiärturen.
Tågab har tidigare trafikerat Linköping och Norrköping under en kort period i början av 2020 men Coronapandemin gissar jag satte stopp för det och sedan dess har deras veckoslutståg gått via Motala/Hallsberg.
Hector Rails tåg 40781 från Borlänge till Kimstad (och vidare mot Skärblacka) passerar strax norr om Skänninge med 243 126 främst den 22 december.
I Mjölby passerar ett annat Hector Rail-timmertåg mot Grums med 243 124 främst genom stationsområdet samtidigt som tåget mot Skärblacka står på spåret till höger.
Det blir rundgång av loket i Mjölby inför färden norrut mot Kimstad. Tidigare har detta tåget kört via Västerås/Eskilstuna och inte behövt göra rundgång i Mjölby.
Loket är förspänt med vagnarna i dess andra ände och strax är det avgång mot Kimstad (och vidare mot Skärblacka).
6193 154 passerar strax utanför Sya mellan Mantorp och Mjölby med ett södergående godståg samma eftermiddag.
Y31 1422 passerar den 25 december vid Verveln mellan Vimmerby och Kisa på Stångådalsbanan som tåg 28806 från Kalmar till Linköping.
Y2 1384 passerar senare också vid Verveln med tåg 28809 från Linköping till Kalmar.
Den lilla plattformen vid Rimforsa brygga som används sommartid när båtarna på Kinda kanal ansluter till vissa av tågen.
Strax efteråt dyker Y31 1422 åter upp fast nu med tåg 28811 från Linköping till Kalmar.
Y31 1422 i Rimforsa en stund senare när man väntar på ett mötande norrgående tåg.
Lite senare ser vi samma vagn passera vid Kölefors strax norr om Kisa vidare mot Kalmar.
241 012 passerar vid Hulterstad söder om Mjölby den 26 december med ett norrgående godståg.
X11 3113 passerar Mjölby den 27 december med tåg 99443 från Hallsberg till Nässjö.
Z65 700 står uppställd i Norrköping i väntan på nya uppdrag den 28 december.
T43 239 som verkar vara nylackad/folierad i Tågkrafts färgsättning står i Sommen på kvällen den 28 december. Tidigare såg loket ut såhär.
Den 29 december var jag och två till ute och fotade lite längs Stångådalsbanan/Tjustbanans norra del.
Här passerar Y31 1426 strax norr Bestorp med tåg 28804 från Kalmar till Linköping.
Plattformen i Bestorp där tågen slutade stanna i juni 2003.
Y31 1424 passerar senare vid Markustorp på Tjustbanan mellan Bjärka Säby och Åtvidaberg som tåg 28777 Linköping-Västervik.
Y31 1426 återigen fast denna gången vid Saxtorp mellan Bestorp och Brokind som tåg 28809 från Linköping till Kalmar.
På samma plats ser vi senare Y2 1381 med tåg 28806 från Kalmar till Linköping.
En stund senare är vi vid Bultsjö också det mellan Bestorp och Brokind där Y2 1381 passerar med tåg 28811 från Linköping till Kalmar.
Månadens och årets sista bild blir från Motala där X61 214 inväntar avgångstid som tåg 8760 mot Norrköping den 31 december.
Som synes så föll snön på nyårsaftons kväll i Östergötland från att det tidigare har varit gråväder större delen av månaden.