Vi inleder månaden den 1 december vid Hulterstad söder om Mjölby där Tågabs tåg 7027 från Karlstad till Alvesta passerar med Rc3 1059 främst.
En stund senare passerar Rc6 1323 + Rc1 1021 med tåg 62005 Gävle-Åstorp samtidigt som ett mötande X2-tåg passerar norrut.
Tågabs tåg passerar också en stund senare med Rc2 1066 + TMY 101 på väg mot Kristinehamn.
Senare samma kväll stannar tåg 81954 Malmö godsbangård-Hallsbergs personbangård till i Mjölby med ett par nya lok till Hector Rail.
Dragkraften är 143 061 och efter det följer 243 127 + 931 083 + 085 + 243 128.
Längst bak i tåget gick 243 128.
Den 2 december åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årliga julbordsresa som detta året hade Torsvik söder om Jönköping som mål.
Här inväntar vi tågmöte med ett Västtåg i Tenhult innan vi kan fortsätta mot Jönköping.
Tågmöte i Huskvarna med 187 410 i CargoNet's tåg 81793 från Jönköping till Älmhult.
Vi har ankommit Månsarp där vi snart ska svänga av på industrispåren mot Torsviks industriområde.
Här har vi kommit så långt vi kunde i Torsvik invid Elgigantens lager.
På samma plats fast från andra hållet.
Vi kom från det högra spåret och rakt fram leder spåret mot Aditro.
Fotostopp på linjen mellan Torsvik och Månsarp invid km 5 strax efter Torsvik.
Skogen längs industrispåret mellan Torsvik och Månsarp är snötäckt denna dagen.
Ena spårbenet i triangeln söder om Månsarp som vi åkte på till Torsvik, spåret leder mot växeln i riktning norr mot Jönköping.
Vi åkte nu i det södra triangelbenet på spåret som leder mot växeln i riktning söder, dvs mot Vaggeryd. Till höger leder banan mot Jönköping.
Uppehåll i Skillingaryd.
Rc3 1053 + 1065 samt 118 001 stod uppställda i Värnamo.
Vi är framme vid resans slutpunkt där också julbordet intogs i Alvesta.
X11 3188 ska strax rulla vidare från Alvesta som tåg 17662 mot Värnamo. Till höger X11 3108 som en stund senare ska rulla mot Jönköping via Nässjö.
Lilla Lidingöbron i Stockholm där Lidingöbanan har byggts i den ena delen av bron har legat orörd ett bra tag då SL och Lidingö stad inte är överens om elsäkerheten på den nya bron.
Spåren ligger därför orörda och som här, insöande då det inte förekommer någon trafik alls på spåren.
Ännu en bild på de snötäckta spåren på Lilla Lidingöbron. Trafiken skulle egentligen ha kommit igång i september men ännu har inget skett.
En del av den gamla Lidingöbron ligger fortfarande kvar, resterande delar av den bron är rivna.
Ett par signaler som ännu inte är inkopplade på bron.
Spåren och plattformarna i Ropsten ligger översnöade och oanvända tills trafiken kommer igång igen.
Den 5 december befinner jag mig i Norrköping och vid Folkets parks spårvägshållplats längs linjen mot Klockaretorpet.
Här kommer man att stänga spårvägen mellan Folkets park och Klockaretorpet pga spårarbeten.
Man ska b.la lägga om spårvägen vid Sandtorp i en delvis ny sträckning längs Folkborgsvägen samt byta spår mellan nuvarande hållplats SMHI och Bastubans hållplats.
På bilden in mot Folkets parks nuvarande hållplats sett från stan där en ny vändslinga kommer att byggas ungefär i nuvarande spårets läge och in mot parken till vänster om hållplatsen.
Ungefär här kommer någonstans gissningsvis den nya sträckningen att svänga av. För en karta på hur det kommer att se ut kan man klicka här.
Sträckningen som helt kommer att försvinna längs staketet mellan Folkets park och SMHI när den nya sträckningen är helt klar.
M06 34 på den sträckningen som försvinner och den ankommer här strax till hållplats Folkets park på väg mot Vidablick.
M06 37 vid Folkets parks hållplats som kommer att försvinna när den nya sträckningen är klar. Den nya vändslingan kommer att ligga inne till höger utanför bild.
M06 38 också vid Folkets park med ingången till arrangemangslokalen Borgen till vänster.
Längs Folkborgsvägen till vänster som snart kommer att få spårväg i gatumiljö. Den nuvarande vändlingan kan anas precis till vänster.
Hållplats SMHI kommer att flyttas till den nya sträckningen i gatumiljön och kommer inte finns kvar i dagens läge.
M97 68 mot Klockaretorpet rundar kurvan strax före SMHI's nuvarande hållplats. Denna kurvan kommer väl att få en större radie framöver när spåren går i den nya sträckningen.
Så några bilder längs sträckan mellan SMHI och Bastuban där man ska byta spår. M97 62 mot Klockaretorpet har just lämnat SMHI's hållplats.
M97 69 mellan SMHI och Bastuban sett från vägbron för Gustaf Janzéns gata.
M97 62 har just kört under bron för Gustaf Janzéns gata och nästa hållplats blir då SMHI.
M06 47 strax före Bastubans hållplats på väg mot Klockartorpet. Bussen i bakgrunden kör på Gustaf Janzéns gata.
Den 6 december befinner jag mig i Örebro där vi här ser X80 004 passera förbi Örebro södra som tåg 51569 från Västerås N till Göteborg Sävenäs.
Senare samma dag befinner jag mig strax öster om Enköping där X40-3 3336 passerar i det kalla och vita landskapet som tåg 170/171 Stockholm-Göteborg.
Det var kallt ute denna dagen vilket man kan se på träden, termometern visade på minus 13 grader.
På andra hållet kommer X40 3342 som tåg 168/13169 från Göteborg till Stockholm. En enkel två-vagnars i dessa tåg är mer ovanligt men förekommer vid fordonsbrist.
"Coop-tåget" 44208 från Bro till Malmö godsbangård med 185 674 passerar också samma plats.
Tågab med Rc2 1045 rullar senare in till Enköping med "Benderståget" 40538 från Bålsta till Kristinehamn.
Tillbaka strax utanför Enköping där nästa Coop-tåg passerar, tåg 44246 mot Malmö godsbangård men nu med 193 406 som dragkraft.
Samma tåg ser vi senare i Köping där man står "på sidan" för att släppa förbi några resandetåg.
ER1 051 inväntar tågmöte i Kungsör senare samma eftermiddag som tåg 20953 från Örebro Södra till Uppsala.
En stund senare har mötet i form av ER1 028 ankommit med tåg 10952 från Eskilstuna (och dessförinnan från Uppsala) till Örebro S.
X51 9025 på spår 6 i Mjölby den 10 december inför avgång som tåg 8174 mot Gävle. Denna dagen hade VR Sverige tagit över Tåg i Bergslagens trafik från SJ.
Den 12 december passerar Hector Rails tåg 59900 från Trelleborg till Borlänge vid Hulterstad söder om Mjölby.
Som dragkraft står 241 009 och med på släp har man Mb 4022 + 4021.
Mb 4021 + 4022 sist i tåget vid Hulterstad.
Tågabs tåg från Fredrikslund utanför Nybro till Kristinehamn med 187 401 passerar också vid Hulterstad.
Sedan några bilder runt Gröndal längs Tvärbanan i Stockholm den 13 december.
Här passerar ommålade A32 409 + 414 på Lövholmsvägen efter hållplats Trekanten på väg mot Solna station.
Keolis 4732 ses senare vid Gröndal på väg mot Ekensberg. Bussen togs i trafik sommaren 2006 och är således bland de äldsta bussar i ordinarie linjetrafik.
A35 451 + 483 har just lämnat Gröndal på väg mot Sickla.
Ännu ej ommålade A32 428 + 427 passerar på Gröndalsvägen på väg mot Solna station.
Rc6 1348 rullar in till Sundbyberg med tåg 704 från Stockholm till Västerås den 15 december.
Lite senare ser vi tåg 792 Stockholm-Hallsberg med Rc6 1415 främst ankomma Västerås. Till höger står loktågssättet som jag tidigare fotade i Sundbyberg.
243 127 inhyrd till Hector Rail är dragkraften i tåg 40970 från Göteborg Skandiahamnen till Ånge godsbangård som här ses utanför Östansjö strax söder om Hallsberg den 16 december.
En stund senare passerar X40 3310 + 3304 med tåg 15176 från Göteborg till Stockholm. Normalt brukar det vara en X40-3 + X40 men pga fordonsbrist var det två "tvåor" istället.
Snälltågets tåg 3940 från Malmö till Stockholm med 193 287 främst passerar också vid Östansjö. Tåget körde denna vägen pga banarbeten mellan Älmhult och Hässleholm.
Samma eftermiddag ersattes ett X2-tåg med loktåg mellan Stockholm och Malmö samt omvänt pga fordonsbrist.
Här stannar Rc6 1415 till i Mjölby med tåg 10542 från Älmhult till Stockholm. Detta är samma tågsätt jag fotade ovan i Västerås någon dag innan.
Samma tåg stillastående en stund senare i Mjölby.
I Nyköping har man under hösten rivit plattformstaket som tidigare stod här pga skador. En liknande vinkel med tak kan ses här.
Och en bild mitt från plattformen tagen mot söder där man kan se vart plattformstaket tidigare började. Såhär såg vinkeln ut i april 2023.
ER1 017 har just stannat till med tåg 232 från Norrköping till Stockholm.
ER1 024 ankommer Nyköping med tåg 233 från Stockholm till Nyköping. Här kan man också se vart plattformstaket tidigare började.
Miljön runt stationsområdet i Nyköping kommer kraftigt att förändras imed Ostlänken byggs. En visionsbild på hur det kommer att se ut
kan man se här.
Pressbyråkiosken kommer också att försvinna när området byggs om.
Lite från sidan i riktning norrut ser det ut såhär utan plattformstak. I framtiden kommer hela området att förändras när Ostlänkens nya station och resecentrum byggs här.
En sista bild från Nyköping blir på ER1 012 som rullar in till Nyköping med tåg 234 från Norrköping till Stockholm.
På morgonen den 20 december befinner jag mig i Hallsberg där tåg 7202 från Nässjö till Örebro C med X53-3 3262 just stannat till.
Vid Helenelund i Stockholms norra delar håller Tvärbanan nu på att byggas till pendeltågsstationen. I september 2017 såg samma vinkel ut såhär.
En bild åt andra hållet på blivande ändhållplatsen Helenelund dit Tvärbanan kommer att gå ända från Sickla.
På blivande spårvagnsspåren kommer Transdev 5017 på linje 178 från Jakobsbergs station till Mörby station.
Och åt andra hållet ser vi Transdev 5020 på samma linje fast åt andra hållet, mot Jakobsbergs station.
Ännu en jämförelsebild i samma vinkel från september 2017 kan ses här.
Vidare upp längs Kistagången är spårvägsbygget i full gång.
Förbi Kistamässan har man dock ännu inte påbörjat något arbete med Tvärbanan.
Kistagången är just nu utan busstrafik i väntan på att spårvägen kommer att byggas här.
Längs Kistagången upp mot Helenelund före Tvärbanan.
Här på Jan Stenbecks torg framför entrén till Kista galleria kommer en hållplats för Tvärbanan att byggas.
Vill man se mer bilder från sträckningen bort mot Rissne kan man titta längre ner på denna sidan.
Vid Rissne såg det denna dagen ut såhär där spårvägen kommer att dras. I september 2017 såg det ut såhär.
Längs Kavallerivägen kommer spårvägen att gå i mitten av gatan, här ned mot Solvalla, Bromma och mot stan.
Längst ned på Kavallerivägen i korsningen med Rissneleden så ligger det utlagt lite spår.
En sista bild från bygget åt andra hållet på den bro som byggs över väg 279 och järnvägen bort mot Solvalla. I november 2021 såg samma vinkel ut såhär.
X52 9052 har ankommit Västerås samma eftermiddag som tåg 8547 från Uppsala via Sala till Eskilstuna.
Samma kväll på Örebro C ser vi 243 222 som drar tåg 41330 från Skövde till Holmsund.
Rc2 1039 + TMY 105 passerar genom Mjölby med Tågabs tåg från Alvesta mot Kristinehamn den 21 december.
X61 209 inväntar avgång som tåg 18839 mot Tranås i ett snöigt Mjölby den 25 december.
Den 30 december passerar tåg 526 Malmö-Stockholm med Rc6 1369 främst och 1376 sist vid Näkna mellan Norrköping och Katrineholm.
Samma tåg med Rc6 1376 sist i tåget. Man körde loktåg i ett par tåg på Södra stambanan som ersättning för trasiga X2-sätt.
X61 213 passerar senare vid Okna mellan Norrköping och Kimstad med tåg 8739 från Norrköping till Motala.
ER1 014 ses på samma ställe vid Okna med tåg 12144 från Linköping till Sala.
Sista bilden för året blir också från Okna där Hector Rails tåg 40783 Borlänge-Kimstad (och vidare mot Skärblacka) passerar med 243 104 + T66 406.