Vi inleder månaden den 1 december med en bussbild från Nyköpingsbro söder om Nyköping. Här är det en nyleverans till Eskilstuna i form av en ny Scania Citywide som passerar påväg upp mot först Södertälje.
Den 2 december åkte jag och ett par kollegor b.la på en Köpenhamnsresa med Tjustbygdens Järnvägsförenings chartertåg i form av ett X2-tåg.
Jag passade på att hoppa på tåget på den för X2 numera ovanliga stationen Mantorp dit tåget ankommer. Normalt kör X2-tågen på mittenspåret på södergång och går inte in till plattform.
Från Köpenhamn körde man ett veterantåg, kallat "Juletog" med MY 1126 till Roskilde och tillbaka igen. Här ses tåget före avgången från København H.
Jag tog mig senare till den fd stationen vid Enghave som man rev i slutet av 2015 för att göra en ny station strax bakom mig, Carlsberg. Här ser vi ett S-tog passera platsen för den fd stationen.
En liknande vy på den f.d stationen här tog jag i augusti 2015 och den finns här.
Här var tidigare ingången till den gamla S-togsstationen Enghave. En jämförelsebild kan ses här.
Och från andra sidan ser det idag ut såhär. Längre bort kan man se den nuvarande stationen Carlsberg. Ytterligare en jämförelsebild finns på denna länken.
För fler bilder på gamla Enghave station så finns den på min månadssida för augusti 2015.
Movia 1034 påväg mot Brønshøj Torv passerar uppe på bron vid Enghavevej.
På nya Carlsberg station tog jag denna bilden på MG 5617 med tåg 4732 från Kalundborg mot Østerport.
Ytterligare ett tåg av samma typ, MG 5874 ankommer Valby med tåg 2532 från Holbæk till Østerport.
Sedan ankommer veterantåget återigen från Roskilde med MY 1126 till Valby påväg in mot København H.
En bild bakifrån på tåget på vagnarna när tåget just stannar till vid Valby.
Så långt norrut vi kommer på S-tognätet på Kystbanen är Klampenborg och här har ett tåg just ankommit dit.
X31K 4383 stannar just till vid Klampenborg med tåg 1364 från Nivå till Kastrup flygplats.
En stund senare ankommer X31K 4371 med tåg 1361 mot Nivå.
Förflyttning till Kokkedal där vi ser X31K 4323 med tåg 2066 mot Köpenhamn och vidare mot Kalmar.
Senare på kvällen är vi åter i Köpenhamn och ett besök inne på Tivoli som ingick i biljetten för chartertåget. Man har fått det rätt snyggt med alla lampor.
På Vesterbrogade i centrala stan ser vi en av de nya ledbussarna från MAN och här är det Arriva 1610 på linje 5C där dessa bussar används påväg från flygplatsen Kastrup mot Herlev Hospital.
Vårt tåg tillbaka mot Östergötland står avgångsklart från spår 6 på København H.
Så har vi åter ankommit Mantorp där jag passade på att stiga av mest för att man aldrig annars kan göra det från X2-tåg här.
Den 3 december var jag vid Lysekilsbanan som man stängde vid tidtabellsskiftet en vecka senare och BJ's passade på att köra ett "sista tåg" på denna banan.
Här ser vi tåget med ångloket BJ B3 130 främst och i aktern finns Ma 403.
En bild på tåget i andra änden med Ma 403 sist.
Ytterligare en bild från Lysekils station med tåget före avgång mot Munkedal.
Här har jag förflyttat mig till utfarten från Lysekil mot Munkedal där tåget tar den branta stigningen uppför backen.
Banan sedd vid Sörtorp ett stycke norr om Lysekil.
På samma plats åt andra hållet ser vi ett par minuter senare tåget påväg mot Munkedal.
Och åt andra hållet såg det ut såhär.
I starkt motljus är tåget påväg in mot Brastad.
Tåget ses sedan vid km 9 vid Utby mellan Hallinden och Smedberg före Munkedal.
Här är tåget påväg in mot Smedberg där skiljeväxeln med Bohusbanan finns. Tåget kör sedan på Bohusbanan det lilla stycket in mot Munkedal.
En bild åt andra hållet där vi ser tåget med Ma 403 sist påväg in mot Smedberg. Till vänster ses Bohusbanan från Strömstad.
Vårt tåg längre bort tillsammans med helguppställda X11-vagnar i Munkedal.
Ytterligare en bild på X11 3147 + 3209 som står uppställda till måndagsmorgonen.
Här ses museitåget med Ma 403 i spetsen i väntan på avgång tillbaka mot Lysekil i Munkedal.
Förflyttning till Leråker mellan Smedberg och Hallinden längs Lysekilsbanan. Här korsar både väg 165 mot Dingle och E6'an längre bort Lysekilsbanan och fotot är taget i riktning mot Lysekil.
En stund senare dyker tåget upp på samma plats men nu med Ma 403 först påväg mot Lysekil.
Här ses tåget vid Utby ungefär där jag fotade ångtåget förut från bergskanten i bakgrunden.
Tåget har för en stund sedan startat från Hallinden och passerar här vid km 12.
Här en landskapsvy på tåget sett vid Skådene mellan Hallinden och Brodalen.
Tåget denna gången vid Hals mellan Brodalen och Brastad.
En sista bild på tåget för denna gången innan jag lämnade det då det precis har rullat ut ur Brastad och nästa stopp är då Lysekil och efter det har det sista tåget på denna banan gått.
Östgötapendeln har under tidtabellen fram till 10 december detta året kört multipla tåg på morgon och eftermiddag och under dagen har "multvagnen" stått avställd i Motala i väntan på att kopplas på igen på eftermiddagen.
Från tidtabellen i december 2017 så körs enbart multipel avgång på morgonen och då kopplas vagnen istället på i Norrköping och går ett omlopp Norrköping-Motala-Norrköping innan man kopplar isär vagnarna igen.
Den tidigare lösningen har alltså gjort att en vagn har stått uppställd mestadelen av dagen i Motala vilket syns här på bilden från den 7 december där X61 206 står och väntar på förmiddagen på att kopplas på igen på eftermiddagen.
I bakgrunden ser vi X61 212 som står en halvtimme mellan tågen 18724 som ankom 10.57 och tåg 18729 som avgår 11.33. Dessa halvtimmesuppehåll är också borta imed nya tidtabellen då tågen vänder i 10 minuter här istället.
En bild från andra sidan uppställningsspåren i Motala.
Den 8 december är vi i Stockholm och rättare sagt i Ropsten för att fota busslinje 73 inför tidtabellsskiftet. Denna linjen heter numera linje 6 och trafikeras enbart med blåa ledbussar.
Hade här inköpt en Movingobiljett som ger rätt att åka en hel månad i hela Mälardalen.
Vissa turer på 73'an var redan blåbussar innan tidtabellsskiftet som här där det är Keolis 7204 som strax ankommer Ropsten på Bobersgatan.
Hela Hjorthagen/Gasverksområdet är i stor förändring med nya bostäder m.m.
Här bakom någonstans kommer det nya spårvägsmuseet att hamna. Det låg tidigare inklämt under Söderhallen på Södermalm men då man ska bygga bostäder där så fick man flytta på sig.
Här ser vi återigen Keolis 7204 fast denna gången påväg tillbaka mot Karolinska institutet på linje 73. I bakgrunden byggnadena som b.la ska inhysa spårvägsmuseet.
Fortfarande linje 73 med på hållplatsskylten vid Gasverket.
Ytterligare ett område i förändring vid Gasverksområdet. I bakgrunden ses b.la Värtabanan och ovanför Hemköp syns nya Karolinska sjukhuset.
Ännu en blåbuss på linje 73 mot Ropsten, det är Keolis 7200 som vi ser vid Södra Fiskartorpsvägen och vid f.d hållplats Storängskroken.
Keolis 7207 ser vi när den lämnat hållplatsen Gasverket påväg mot Karolinska institutet.
Från bron för Södra Fiskartorpsvägen kan man blicka ut över Värtabanan i riktning bort mot just Värtan. Till vänster om den ses Norra Länken gå ned i tunneln.
Keolis 7441 passerar hållplatsen Storängsvägen påväg mot Hjorthagen.
Och en bit längre upp i backen ser vi en stund senare Keolis 7446 påväg mot Tanto.
Så dyker Keolis 7515 upp på linje 73 mot Ropsten vid Storängsvägen, den linjen som alltså är linje 6 numera.
Linje 59 är numera nedlagd sedan tidtabellsskiftet och hit till Malmgårdsvägen går det numera ingen busslinje.
Keolis 4901 ser vi som sagt vid hållplats Malmgårdsvägen som alltså numera är slopad.
En stund senare har Keolis 4825 stannat till vid Malmgårdsvägen.
Förflyttning till hållplats Närkesgatan på Södermalm som inte heller används numera då linje 59 har lagts ned och ingen annan linje trafikerar här.
Keolis 4906 har just stannat till vid hållplatsen Närkesgatan som alltså inte används numera.
Keolis 4846 på den numera slopade linje 73 som alltså ersatts av linje 6 ses här vid St Eriksplan påväg mot Ropsten.
Vid St Eriksplan ser vi senare Keolis 4849 på linje 69 som inte längre trafikerar här utan körs enbart från Blockhusudden/Kaknästornet till Centralen, och denna delen av sträckningen kör istället linje 53.
Ytterligare en buss på linje 73 och denna gången är det Keolis 7524 som är påväg mot Karolinska institutet vid hållplats Karlbergsvägen.
Under natten till den 12 december hade snön fallit i större delen av Götaland och Svealand. Så även i Mjölby som synes på bilden där X51 9022 inväntar avgångstiden mot Hallsberg och Gävle.
Även i Stockholm hade snön fallit men som synes försvunnit bort. Här ser vi Keolis 7452 på linje 53 mot Karolinska institutet vid Odenplan, där tidigare linje 69 körde som synes lite ovan.
X52-3 9044 försvinner iväg norrut från Skyttorp med tåg 8420 mot Gävle.
Nobina 7568 stannar till Skyttorp station med linje 823 från Uppsala mot Österbybruk.
X40-3 3313 rusar genom Skyttorp med tåg 276 från Linköping mot Gävle.
En stund senare kommer X11 3106 som passerar med tjänstetåg 98490 från Uppsala till Tierp.
Vagnen pendlar normalt mellan Uppsala och Sala men då det inte går så många tåg mitt på dagen så kör man upp vagnen till Tierp för att inte vara i vägen i Uppsala.
X55 3357 passerar en stund senare med tåg 567 påväg från Umeå till Stockholm.
En stund senare ankommer X52 9065 + 9055 med tåg 8422 från Uppsala till Tierp. Numera körs det i princip (vad jag vet) enbart ER1 på denna sträckan.
X52 9033 ankommer Skyttorp med tåg 8433 Tierp-Uppsala.
Tillbaka i Uppsala ser vi X11 3168 som inväntar avgångstid mot Sala som tåg 8512.
Dessa vagnar trafikerade för Upptåget mellan Uppsala och Sala i väntan på nya ER1-vagnar fram till december 2019.
Med denna vagnen åkte jag till Heby där vi ser vagnen i väntan på avgång vidare mot Sala.
I snövädret passerar X55 3346 förbi Heby med IC-tåg 56 från Stockholm mot Borlänge.
Nobina 7550 rullar förbi järnvägsstationen vid Heby på linje 848 från Sala till Uppsala.
Och en stund senare kommer Nobina 7625 på samma linje fast åt andra hållet.
Så kommer X11 3168 tillbaka till Heby men denna gången med tåg 8513 mot Uppsala.
Förflyttning till Nyby i Uppsala som är regleringshållplats på b.la Ringlinjen 1 och här är det Gamla Uppsala Buss 171 som inväntar vidare avgång mot Gränbystaden.
X11 3168 ser vi återigen vid Uppsala C efter att ha ankommit från Sala. Till höger ses Transitios X52 9017 som ankommit från Gävle.
En snöig morgon i Norrköping den 13 december då X61 208 + okänd vagn just ankommit från Motala som tåg 8712.
Vi hoppar fram till den 18 december då X12 3220 just ankommit Katrineholm med tåg 2148 från Linköping till Sala.
Krösatågens Y32 1406 var på lördagen den 16 december påväg från Nässjö till Hagalund för hjulsvarvning men fick hjulskada påväg upp och vart ståendes på det nyöppnade spår 2 och där stod den kvar denna måndagskväll den 18 december.
Ytterligare en plattformsbild på samma vagn.
En bild tagen lite längre ifrån där vi ser vagnen ståendes på spår 2.
Och en sista bild på Y32 1406 taget från pendeltågsplattformen.
Rc6 1404 ankommer Flemingsberg med tåg 10243 påväg mot Norrköping, ett tåg som numera körs av Mälartåg med ER1.
På morgonen den 19 december ser vi X12 3193 i Norrköping som inväntar avgångstid som tåg 2120 mot Sala.
Den 22 december var jag ute på en ny Movingoresa i Mälardalen, denna gången startade resan först mot Hallsberg. Från Hallsberg med SJ's Regionaltåg 10122 mot Stockholm draget av Rc6 1414.
I Flen gör tåget ett längre uppehåll för att släppa förbi andra tåg. Här hamnade vi på spår 4 som har kort plattform varför sista vagnen inte kom in helt.
Hela tåget under uppehållet i Flen där alltså varken loket eller halva sista vagnen kommer in till den korta plattformen. Numera är denna ombyggd och är längre.
Framme i Gnesta där X60 6014 lämpligt rullade in till plattform.
De flesta tågen på Svealandsbanan såg vid denna tiden ut såhär, loktåg med lok i vardera ände och en 5-6 vagnar.
Här är det tåg 10919 med Rc6 1362 mot Eskilstuna/Arboga som rullar in till Södertälje Syd.
Samma tåg lämnar Nykvarn för vidare färd mot Arboga. Numera körs samtliga resandetåg på denna banan av Mälartåg med ER1.
Efter ett tjugotal minuter rullar tåg 10928 från Arboga mot Stockohlm in till andra spåret med Rc6 1367 i fronten.
Vidare mot Uppsala där X40 3326 just ankommit långt bort i söderänden på spår 7S medan Td 402 just växlat fram på spår 8.
Från Uppsala ska strax Nobina 6742 avgå på linje 848 mot Sala.
En stund senare är jag framme i Enköping där vi ser denna buss från Björks buss som ankommer järnvägsstaionen.
Enköpings stationshus sett från plattformsområdet.
X40-3 3336 ankommer Enköping med tåg 732 från Stockholm mot Hallsberg.
Senare på eftermiddagen står X12 3193 + 3192, båda blåa, redo att avgå som tåg 2143 från Västerås mot Linköping.
Samma vagnar har senare ankommit till Linköping där de ska växlas undan inför helgen.
Den 23 december passerar Snälltågets tåg 3941 från Stockholm mot Malmö förbi Tranås. Tågen har numera enbart vagnar rustade för 200 km/h, både nyrenoverade sittvagnar och restaurangvagnar.
En ny Movingofotoresa gjordes den 27 december och vi börjar även här i Hallsberg med ett loktåg på spår 4, det är Rc6 1381 främst som senare ska rulla mot Stockholm som tåg 10130.
X40-3 3328 har just ankommit Örebro Södra med tåg 735 från Hallsberg mot Stockholm.
Vid Örebro C stod X52 9067 som skulle rulla mot Värmland och Charlottenberg som slutstation med tåg 8919.
Vi är lite senare i Arboga där X40-3 3337 inväntar avgångstiden som tåg 10948 mot Stockholm. X40 har under 2017 (T17) inte använts på Svealandsbanan men nu rullar de i två omlopp på banan M-To.
I övriga tåg rullade denna period enbart loktåg på denna banan men numera körs samtliga resandetåg mot Eskilstuna/Stockholm av Mälartåg med ER1 här.
X40-3 3337 inväntar avgångstiden från Eskilstuna för fortsatt färd mot Stockholm.
Senare på eftermiddagen reglerar Keolis 4054 vid hållplatsen Frösunda strand i väntan på avgång mot Skansen.
Interiör i en av SJ's B10-vagnar senare på kvällen.
Den 28 december ser vi dubbla X2-sätt på Linköping C på kvällen, dessa är tåg 544 till vänster mot Stockholm och tåg 543 mot Köpenhamn till höger.
Den 29 december så har X12 3193 ankommit Linköping med tåg 2111 från Sala.
Vi är återigen i Eskilstuna där Rc6 1373 i fronten och 1359 sist rullar in med tåg 10929 från Stockholm mot Arboga.
Det skulle egentligen varit loktågsmöte här men då detta tåget draget av Rc6 1367 som tåg 10938 mot Stockholm var lite sent så vart det inget möte här.
Senare samma dag ser vi X11 3137 rulla in med tjänstetåg 98491 frå Tierp till Uppsala. Vagnen ska senare avgå som tåg 8516 mot Sala.
En stund senare är vi i Tierp där X52 9032 + 9051 inväntar avgångstiden som tåg 8453 mot Uppsala.
X52-3 9044 har just ankommit till slustation Gävle som tåg 8440 från Uppsala. Då Movingobiljetten sträcker sig ända hit på UL-giltighet så tog jag en sväng upp.
Stadsbussarna 206 håller en stund utanför stadshotellet och ska senare avgå mot Campus Sätra på linje 15.
Målet denna gången var att få en bild på den kände Gävlebocken som detta året klarade sig utan att bli bränd.
Stadsbussarna 163 ses här framför bocken påväg mot Södra Bomhus.
Ett par tåg inväntar sina avgångstider från Gävle C senare samma eftermiddag.
Jag var i Stockholm återigen den 31 december för att fira nyår med ett par vänner och passade före det på att dokumenteringsfota lite av Roslagsbanans ombyggnationer.
Här är vi vid Hägernäs på Österskärslinjen där man ska bygga dubbelspår norrut via Arninges nya resecentrum mot Rydbo till. Under hösten har trafiken varit avstängd på denna linjen och man har b.la som här byggt en gångbro.
Fler saker har naturligtvis byggts och man har förberett byggandet av dubbelspåret. Här en bild på Hägernäs station tagen från Radarvägen och en jämförelsebild från juni 2017 kan ses här.
Än så länge är inte dubbelspårsbygget mot Arninge och Rydbohållet påbörjat här.
Däremot har man byggt nytt tak på plattformen under avstängningen. En jämförelsebild finns här före ombyggnaden i juni 2017.
En bild tagen uppifrån gångbron ned på plattformen i riktning mot norr.
Vi förflyttar oss till Åkersberga, också det på Roslagsbanan där man ska bygga om bangården med start under våren 2018.
Plankorsningen för gående i södra änden kommer att försvinna och ersättas med en gångbro en bit längre bort samtidigt som plattformarna förlängs i den riktningen.
Här en bit söder om dagens plattformar kommer gångbron att hamna.
Och en bild från andra sidan spåren i riktning norr där gångbron kommer att hamna och även ett tredje spår till höger.
Här en bild tagen åt söder från samma plats som förra platsen. Här kommer det nya tredje spåret att gå från vänster om de nuvarande och därför förändras platsen något.
En bild på dagens gångväg över spåren till vänster och upp till plattformen för tåg mot Österskär rakt fram.
Det nya tredje spåret kommer här att gå till höger om nuvarande plattformen varför man bygger om den något och tar bort cykelparkeringen.
Dagens plankorsning sett från järnvägsparken. Det nya spåret kommer att gå rakt framför mig här och gångbron hamnar till vänster om mig.
En bild från plankorsningen i riktning in mot Stockholm med nya gångbron som hamnar ungefär där första växeln är. Båda växlarna kommer att rivas när arbetet är klart.
Här en bild åt andra hållet mot plattformarna i riktning mot Österskär.
Här nere till höger i parken kommer det nya spåret att gå.
En bild från parken där snart spåret kommer att dras fram ungefär där jag står.
Tåg mot Stockholms östra med UBxp 146 främst har just stannat till i Åkersberga.
Även en liten del av parkeringen i norra änden av stationen kommer att försvinna då spåret kommer att gå ungefär här.
I andra änden, dvs norra änden kommer plankorsningen att vara kvar, dock flyttas ett par meter åt mitt håll när man bygger om.
Och en bild åt andra hållet på plattformen för tåg mot Österskär blickat bort mot platsen för nya gångbron och det nya tredje spåret till vänster.
En bild på plankorsningen som alltså kommer att flyttas ett par meter åt mitt håll tagen från andra plattformen.
En cykelparkering kommer att få flytta på sig ett par meter åt vänster när det nya spåret ska dras fram.
Avslutningsvis en bild tagen i riktning bort mot Österskär där än så länge inget tredje spår finns. Växeln från det tredje spåret kommer att vara ungefär borta vid röda byggnaden.