Jag inleder månaden med en bild på Snälltågets tåg 3940 Malmö-Stockholm den 1 december som denna dag drogs av deras nya lok 193 254 när det passerar Mjölby.
X2-tåg 529 har just startat från Mjölby påväg mot Malmö.
Dessa nya Scaniabussar stod uppställda i Mjölby den 2 december. Jag vet inte vart de var påväg när jag tog bilderna.
Tjustbygdens Järnvägsförening chartrar varje år i början av december ett tåg för att köra resenärer på resa till Skåne och Danmark.
Den 3 december var det dags för årets resa till Malmö och Köpenhamn och till det hade man lånat in ett X2-tågsätt.
Här gör tåg 21414 från Köpenhamn till Nyköping uppehåll i Mantorp på hemvägen, en station där X2-tåg normalt inte gör uppehåll vid.
Den 4 december var jag ute i Mälardalen för att dokumentera trafiken med "lillependeln" mellan Eskilstuna och Arboga som under flera år har körts med X12.
Från tidtabellsskiftet den månaden så började man istället att köra genomgående loktåg i alla turer Stockholm-Eskilstuna-Arboga imed nya MÄLAB-trafiken och därmed försvann också denna lilla pendel.
Vi börjar i Arboga där X12 3222 väntar mellan tågen 920 från Eskilstuna och 929 mot densamma.
X12 3222 ser vi här med tåg 929 Arboga-Eskilstuna vid Karlslund mellan Kungsör och Rekarne (Eskilstuna).
En stund senare rullar samma vagn genom Rekarne där linjerna mot Kvicksund/Kolbäck resp. Kungsör/Valskog delar sig. X12 kommer fortsättningsvis trafikera spåret till vänster men inte det till höger.
Ytterligare en bild på samma ställe på tåg 928 Eskilstuna-Arboga.
Samma vagn passerar bron över Arbogaån i Kungsör med tåg 937 Arboga-Eskilstuna.
En bonusbild jag fick var på Green Cargos godståg 19126 Oxelösund-Borlänge som här var rejält försenat (här runt 80 min) då man enbart körde 30 km/h mellan Rekarne och Valskog.
Loket är som synes MGW Service BR 185 642-6 som Green Cargo kör denna trafiken med.
Snart historia på Svealandsbanan är även X40 i planenlig trafik, och här är det ett 57 min sent tåg 935 Stockholm-Eskilstuna med X40-3 3337 som passerar förbi Kjula utanför Eskilstuna.
X40-3 3320 som här ankommer Strängnäs med tåg 942 Eskilstuna-Stockholm. Som synes är arbetet med dubbelspår och nytt resecentrum här i full gång.
En bild på själva dubbelspårsbygget sedd på andra sidan plattformen.
X12 3191 + 3193 gör ett kortare uppehåll i Flen med tåg 2143 från Sala mot Linköping samma kväll.
I Hallsberg pågick det den 7 december arbeten med rulltrappan upp från mittplattformen m.m.
Vi har kommit till Arboga där X12 3194 inväntar avgångstiden som tåg 993 mot Eskilstuna. Som jag skrev tidigare så försvann denna lillpendel med X12 på denna banan i december samma år.
X12 3194 har ankommit Kungsör och fortsätter strax mot Eskilstuna.
VL 706 kommer här på Kungsgatan i Kungsör på linje 550 mot Köping.
X12 3194 ser vi återigen i utkanten av Kungsör från Eskilstuna sett när den rullar in mot Kungsör med tåg 994 mot Arboga.
Samma vagn rullar återigen in i Kungsör men denna gången med tåg 923 mot Eskilstuna.
Vagnen passerar det gamla stationshuset.
X40-3 3332 rullar in till Eskilstuna med tåg 919 från Stockholm. Även X40 har varit ovanligt förutom något enstaka omlopp på Svealandsbanan sedan MÄLAB-trafiken drog igång med loktåg på denna sträckning.
X40-3 3332 ser vi återigen i Eskilstuna före avgång som tåg 924 mot Stockholm.
Samma vagn har här ankommit Läggesta och gör ett kortare uppehåll. Här är det idag rätt ovanligt med X40 sedan loktågen tagit över, även om de förekommit i en del turer.
Vid Museibanan till Mariefred och Taxinge-Näsby vid Läggesta nedre var det denna dagen inte så stor aktivitet.
X40-3 3314 ankommer här till Läggesta med tåg 927 mot Eskilstuna.
Transdev 1248 ser vi här utanför järnvägsstationen i Eskilstuna påväg mot Hällby.
Mot Mälarsjukhuset var Transdev 3368 när den väntar på avgång vid stationen.
En sista bild från Mälardalen blir på X12 3194 återigen när den ska avgå mot Arboga som tåg 928.
Nästa dag, den 8 december befann jag mig i Skene för att hälsa på flickväns syster. Självklart blev det även ett par tågbilder och dessa visar ett vanligt tågmöte på Viskadalsbanan.
Först här ankommer X14 3226, en gammal Vättertågsvagn i tåg 3809 från Borås mot Varberg.
En stunds väntan på att mötande tåg ska ankomma.
Samma vagn i väntan på tågmötet.
Sedan dyker X12 3215 upp längre bort.
Det är alltså tåg 3834 Varberg-Herrljunga som är på ingång till Skene.
Tågklareraren ger körtillstånd till tåg 3809 för fortsatt färd mot Varberg.
G1206 9508 gjorde bland de sista uppdragen i Sverige före export tillbaka till Holland där de ursprungligen är ifrån, den 9 december med ett tåg till Sala och står här i Mjölby på kvällen.
Sista ankomsten till Mjölby med Tågkompaniet som operatör för Tåg i Bergslagen den 10 december. Dagen efter var det SJ som tog över denna trafiken.
Den 12 december var jag i Stockholm för att dokumentera lite av X10 i pendeltågstrafiken, en vagnstyp man slutade köra med i slutet av mars 2017.
Här ankommer X10 3153 främst med ett pendeltåg mot Södertälje C till Älvsjö på morgonen.
Tre olika tåg i Älvsjö samma morgon.
X10 3157 håller någon minut till vid Stockholm C med tåg från Upplands Väsby mot Älvsjö.
Trots att MTR tagit över pendeltågstrafiken ett par dagar tidigare så fanns det ändå logga för Stockholmståg kvar på vissa vagnar, b. la X60 6080.
Tåg mot Kungsängen med X10 3186 främst rullar in till Stockholm C.
Samma tåg lämnar Barkarbys nybyggda station.
Samma tåg är påväg söderut igen, mot Västerhaninge och med X10 3198 främst passerar de vid Magasinsvägen mellan Spånga och Sundbyberg.
Samma tåg på samma plats igen.
Förflyttning in mot stan och till Karlberg där X60 6064 främst ankommer med ett tåg mot Märsta. Sedan Citybanan öppnade sommaren 2017 så kör inga pendeltåg längre här.
X10-tåget jag tidigare fotade vid Spånga har nu ställts upp på reservspåret, den s.k "X1-reserven" där det ska ska kunna sättas in snabbt i något tåg om det strular.
Det strulade för ett X60-tåg under eftermiddagen varför man fick sätta in X10-vagnarna i ett Uppsalaomlopp. Här ankommer X10 3198 främst till Karlberg med tåg mot Tumba.
Samma tågsätt står här avgångsklart i Tumba som tåg 2250 mot Uppsala och nu med X10 3186 främst. X10 till Uppsala var ytterst sällsynt och förekom nästan bara i nödfall.
En interiörbild från X10 3186.
X10 3186 främst med tåg 2250 mot Uppsala gör här uppehåll på Arlanda C där jag hoppade av.
Rc6 1396 med tåg 3994 mot Boden, Kiruna och Narvik gör uppehåll på Arlanda C.
På förmiddagen den 15 december var det dimmigt och frostigt ute. Vi ser X61 212 som ankommer Mjölby med tåg 18719 från Motala.
Samma vagn kommer här vid Södra Berga mellan Mjölby och Sya med tåg 8720 mot Norrköping.
Någon minut senare passerar X61 209 förbi samma plats med tåg 8719 mot Mjölby/Motala.
Strax utanför Mantorp i riktning Sya sitter det kvar gamla skyltar som påminner om att det en gång i tiden varit en plankorsning över stambanan men som sedan länge är borta.
Tågmöte strax utanför Mantorp med X61 204 närmast i tåg 8721 mot Mjölby/Motala samt en okänd X61 i tåg 8722 mot Norrköping.
Till följd av att det låg en timmerstock på spåret utanför Norrköping på kvällen den 16 december så vart dessa Regionaltåg ståendes i just Norrköping en bra stund på kvällen.
Snabbtåg 21546 Malmö-Stockholm utgjordes den 19 december av dubbla X40 mot normala X2-sättet, detta då tåg 21529 tidigare under dagen fick fordonsfel och enbart kom till Linköping med X2-sättet.
I Linköping fick man byta ut X2-tåget till dessa för vidare färd mot Malmö och nu tillbaka mot Stockholm igen. Här gör X40 3302 + X40-3 3335 uppehåll i Mjölby på kvällen.
Tåget framför stationshuset.
Och slutligen en bild på tåget med skyltningen ovanför. X40 söder om Linköping på Södra stambanan är ändå lite ovanligt.
G1206 9508 påväg från Sverige för gott den 20 december. Den och en arbetsmaskin är här påväg mot Trelleborg för att sedan köras tillbaka till Holland.
Den 21 december möter vi X60B 6087 i Boxholm som varit i Tyskland för modifiering.
Vissa ska ju jobba julafton också, vilket var fallet för mig detta året. Den 24 december inväntar X61 207 på avgång från Tranås som tåg 18848 mot Mjölby.
X14 3232 inväntar avgångstiden med tåg 27625 från Tranås mot Nässjö den 28 december.
X51 9011 som tidigare rullat i X-trafik, går numera i Tåg i Bergslagens trafik och står här i Mjölby på kvällen den 29 december. Detta blir den sista bilden för detta året, väl mött nästa år!