Vi inleder månaden den 2 december i Skänninge med att X14 3239 inväntar avgångstiden till Motala som tåg 18726. Jag har dokumenterat mycket X14 i november och december i Östergötland och anledningen
till det är att de försvann i december till Tåg i Bergslagen samt Jönköpings Länstrafik så Östgötatrafiken kör enbart med X61 numera. Just 3239 finns idag hos Jönköpings Länstrafik och Krösatågen.
X51 9013 ser vi här i tåg 8167 Gävle-Mjölby strax utanför Skänninge samma dag.
Sedan ser vi återigen X14 3239 i Skänninge, denna gången när den rullar in som tåg 18731 från Motala mot Mjölby (och vidare som tåg 8732 mot Norrköping).
Ytterligare en bild från uppehållet i Skänninge.
Vi hänger kvar på X14-temat i två bilder till. Här är det X14 3232 som växlas fram till plattform från uppställningsspåret i Motala den 4 december.
Samma vagn avgår här som tåg 18729 mot Mjölby (och vidare som 8730 mot Norrköping) och passerar här över Göta kanal i Motala.
Ett gammalt industrispår i Motala som tidigare gick upp till Luxorfabrikerna ligger fortfarande kvar med en gammal brosignal, trots att sista tåget här gick för länge sedan.
Vi är i Nässjö senare samma eftermiddag då X52E 9074 ska avgå mot Göteborg. X52 i denna serie av E-vagnar (som är utrustade med stöd för nya signalsystemet ERTMS) brukar oftast inte komma till Nässjö men denna dagen hade denna gjort det.
Senare på kvällen är vi i Skövde då jag dagen därpå skulle åka med Svenska Motorvagnsklubbens julbordsresa till Skänninge, men då det stormade rejält denna dagen så var trafiken på Västra stambanan norrut från Skövde till Hallsberg inställd. Det resulterade i denna lösning med två tåg
på spår 1 i Skövde. Närmast står X40-3 3340 och längre fram MTR Express tåg med okänd X74.
Nästa morgon den 5 december skulle Svenska Motorvagnsklubbens julbordsresa gått genom Skövde mot Hallsberg och sedan Skänninge men p.g.a ovädret och att sträckan Skövde-Hallsberg var stängd så fick man istället åka via Nässjö-Mjölby till Skänninge. Såhär såg avgångstavlan på Skövde C ut vid 9-tiden på förmiddagen.
Här står Svenska Motorvagnsklubbens julbordsresetåg mot Skänninge redo att avgå från Falköping. Som synes är det uppskyltad med ändrad väg då vi som sagt fick åka via Nässjö.
Uppehåll för tågmöte och plattformsfika i Huskvarna.
Framme i Nässjö där riktningsbyte vidare mot Mjölby och Skänninge gjordes.
En liten julgran utställd på plattformen från vårt tåg för att indikera på att det är julbordsresa.
Uppehåll gjordes även i Mjölby innan den sista korta biten till Skänninge återstod.
Framme i Skänninge som var dagens resmål och snart ska julbordet intas.
X61 301 rullar in till Skänninge på fel spår då vårt tåg står på dennes ordinarie spår.
Vårt tåg står framför stationshuset i Skänninge, eller Skeninge som det står på denna sidan.
En bild på stadshotellet där julbordet intogs.
SMoK's vagnar står undanväxlade i Skänninge.
Under stormen på kvällen den 4 december bar det sig så illa att X61 212 rev ner kontaktledningen mellan Fågelsta och Motala och vagnen blev ståendes där ända tills på kvällen den 7 december. Tidigare på dagen den 7 december så fick jag ett par bilder på den där den stod ute på fältet.
Först ser vi här Infranords elbuss som är i full färd med att reparera ledningen som man rev ner och längre ner ser vi X61'an.
X61 212 ståendes efter att ha rivit ledningen.
Här har jag tagit mig till platsen och vi ser X61 302 som passerar förbi på andra spåret mot Norrköping.
X61 212 mellan Fågelsta och Motala.
Strömavtagaren skadades som synes i samband med detta.
En sista bild på vagnen här blir från andra sidan.
Elkillarna fortsätter att reparera den skadade ledningen.
Den 9 december gick det allra sista resandetåget med X14 i Östergötland, och i det tåget gick X14 3239. Tåget var 8735 Norrköping-Mjölby(-Motala) som här ses i infartskurvan till Mjölby.
Efter över 20 år i trafik, sedan juni 1995 på Östergötlands spår är det nu slut med dessa i Östgötapendelns trafik.
Ytterligare en bild från samma ställe.
Vagnen ankommer spår 2b i Mjölby och skulle egentligen varit genomgående till Motala och fortsatt dit som tåg 18736, men resenärerna fick istället byta till X61 210 som står på spår 3b och som fortsatte till Motala.
X14-vagnen fortsatte istället som tjänstetåg till verkstaden i Boxholm för kompletterande arbeten innan Krösatågens övertagande av den ett par dagar efteråt.
Jag har den 10 december tagit mig till Skåne för att provåka genom Hallandsåstunneln som man nu öppnat. Först fick det bli ersättningsbuss Ängelholm-Båstad i form av denna Volvobuss från 2003 som numera är avställd, Nobina 5589 som här väntar in tiden i Ängelholm.
Samma buss ser vi här vid Båstads gamla station som slutade trafikeras helt ett par dagar senare.
Vid Båstads gamla station hade det inte hänt mer än att man tagit ner kontaktledningen och spåret blivit rostigt sedan sista tåget körde här den 4 november (bilder finns på novembers månadssida).
Ingen risk att något tåg ska komma då spåret är kapat i båda ändar vid det nya dubbelspåret. Här vy från plattformsänden mot Förslöv och Ängelholm.
Länk här till jämförelsebild tagen den sista trafikdagen här den 4 november för jämförelse.
Här har jag gått ett stycke i riktning Ängelholm och blickar tillbaka mot Båstads gamla station bakom kurvan.
Spåret försvinner bakom kurvan mot Grevie och söderut. Utsikt även mot Båstads centrum här.
Den nya busspendeln som ska gå mellan Båstad centrum och den nya stationen står här framför det nybyggda stationshuset. Denna bussen är Nobina 3437 som togs i trafik bara ett par dagar innan.
Trafiken hade inte offeciellt startat vid den nya stationen här ännu utan det var fortfarande "prova på-tåg" som man fick åka som bara gick Båstad-Ängelholm och här ett av de, X61 068 som står redo för en tur till Ängelholm genom Hallandsåstunneln vid Båstads nya station.
Framme i Ängelholm och föraren har bytt ände inför återresan mot Båstad.
Fick förmånen att åka med i förarhytten tillbaka till Båstad och här passerar vi den tidigare förgreningspunkten där gamla banan över Hallandsåsen vek av från dubbelspåret.
Länkar en jämförelsebild från september samma år på samma plats.
Strax påväg in i ena tunneln vid Förslöv. Ber om ursäkt för bildkvalitén då fotoljuset inte var så värst bra här.
Rullar på fint genom tunneln.
Blivande bussterminalen vid Båstads station. Området runtikring ska byggas upp av bostäder de kommande åren.
Den nya busspendeln med Nobina 3436 har här lämnat Båstad station påväg in mot centrum.
Den andra vagnen som körde "prova på-tåg" genom tunneln var X61 059 med reklam för nya stationer man stannar vid från tidtabelsskiftet i december 2015. Här rullar den in i Båstad efter en tur från Ängelholm.
Från plankorsningen vid Mäshultsvägen i f.d gamla bangårdens östra del i riktning mot nya banan och norrut.
Länkar även här en jämförelsebild från november samma år på samma plats.
Från plankorsningen vid Mäshultsvägen i riktning mot Båstads gamla station.
På ungefär samma plats tog jag denna bilden på ett Öresundståg mot Göteborg den 4 november på sista trafikdagen här.
Bråte slängt invid spåret nära plankorsningen.
X14 3239 i Mjölby den 11 december, samma dag som den togs över av Krösatågen och en av deras förare kom och hämtade vagnen här.
Den 12 december är vi uppe på hotellet Quality Hotel Friends i Stockholm och blickar ner mot Hagalunds bangård.
Vi tittar åt andra hållet och ser ett pendeltåg in mot Stockholm ankomma mot Solna.
Senare samma dag så är vi vid Västberga industriområde i Stockholm där jag fotade SÅS (Stockholms Ånglokssällskap) ångtåg mellan Liljeholmen och Södertälje.
Här är tåget med S1 1921 påväg tillbaka mot Liljeholmen och passerar bangården vid Västberga industriområde påväg ned i Nybodatunneln för att senare korsa Tvärbanan och sedan ankomma vid hamnspåren i Liljeholmen.
Här har man släppt av resenärerna vid Liljeholmen och backar här tillbaka mot Västberga. Här ses tåget när det just backar ut på Tvärbanans spår.
Och en bild i värsta tänkbara motljuset. Dock är ångtåg på Tvärbanan där det befinner sig på bilden, inte så värst vanligt.
Y31 1401 i Krösatågsfärgsättning fast som kör för Kustpilen står uppställd på uppställningen i Linköping på kvällen den 17 december.
X55 3351 står i ca tio minuter i Linköping med tåg 293 (annonseras som 513) mot Nässjö/Jönköping. Helljusen var på under hela tiden...
Stångåbuss 652 gör uppehåll vid hållplats Klostergatan i Linköping samma kväll.
Vi hoppar fram till den 21 december då vi är vid Kallhälls pendeltågsstation norr om Stockholm. Här bygger man fyrspår på Mälarbanan mellan Kallhäll och Tomteboda och i samband med det bygger man även nya stationer i Barkarby och Kallhäll.
Här ankommer X60 6069 till den tillfälliga plattformen för södergående tåg. Den nya plattformen för norrgående höll på att färdigsställas.
Vy från södra plattformsänden i Kallhäll. Den nya gångbron är färdig och snart kommer spåren att gå åt höger längre fram där de idag svänger av åt vänster på gamla sträckningen.
Pendeltåg med X60 6050 främst mot Bålsta ankommer Kallhäll. Tåget kommer på gamla sträckningen som idag är riven då den nya till höger är öppen numera.
De två nya plattformarna före färdigställandet. Numera går norrgående pendeltåg mot Bålsta på ett nybyggt spår till vänster om den vänstra plattformen och södergående pendeltåg på det som X60-vagnen syns på. De två mittersta spåren är till för insatståg som ska vända i Kallhäll.
Åt andra hållet såg det ut såhär.
X40-3 3335 kommer längre bort på gamla sträckningen med tåg 732 från Stockholm mot Hallsberg.
Jag har här tagit mig upp på Slammertorpsvägen och blickar mot söder, mot Jakobsberg.
Här åt andra hållet, in mot Kallhäll station.
X60 6023 med tåg 2830 mot Bålsta kommer här på gamla sträckningen och vi ser den från Slammetorpsvägen.
Och i kurvan som idag är riven kommer X60 6002 främst med pendeltåg in mot Stockholm och Nynäshamn.
I samma kurva kommer senare X60 6061 påväg in mot Stockholm.
Vi fortsätter med bilder från den nu rivna kurvan med en bild på X60 6077 påväg mot Bålsta. I bakgrunden syns bron jag fotade de tidigare bilderna från.
En historisk bild numera när X60 6034 strax rullar in till Kallhäll påväg mot Bålsta.
Vi hoppar vidare till Barkarby där man öppnade den nya plattformen för södergående tåg i december förra året. Här är den tillfälliga bron och plattformen för norrgående tåg. Båda dessa är nu rivna då tågen numera stannar på båda sidor om den nybyggda plattformen.
Väderskydden på plattformen var inte riktigt klara här ännu.
En blick åt norr mot Jakobsberg ger denna vyn. Detta "kringelikrokspår" är numera borttaget och istället ligger det här fyra spår idag varav enbart två används just nu (nov 2016). Ni kan nog lista ut hur spåren går idag.
Och i norra plattformsänden jobbades det med upp/nedgången mot Skälbyvägen.
Här ses mer av den nya uppgången med rulltrappor och hiss som numera används.
X60 6010 ankommer Barkarby mot Bålsta och ses här från den numera rivna tillfälliga gångbron.
Vy från gångbron mot trappan ner till den nya plattformen.
Och såhär såg det ut uppe på gångbron.
Vi förflyttar oss till Sickla station på Saltsjöbanan där man nu bygger Tvärbanans nya anslutning från Sickla Udde (jag gick sträckan i juni 2014 före man började bygga, vilket finns på den månadssidan).
Här rakt fram kommer den nya stationen Sickla station för Tvärbanan att byggas. Saltsjöbanan går fortfarande kvar där den går idag och som syns till höger.
Samma vinkel i juni 2014.
Sträckningen förbi hotellet Quality Hotel Nacka är i full gång att byggas här.
Såhär såg det ut i juni 2014 i samma vinkel.
Och från Sickla industriväg ner mot Sickla station såg det ut såhär.
Även här kan man jämföra samma vinkel.
Den 23 december ser vi X12 3191 som rullar iväg från Norrköping med tåg 2115 mot Linköping.
En liten stund senare rullar tåg 2128 mot Västerås-Sala in mot Norrköping och det består av X12 3192.
M97 68 har fått en tomteluva på taket och här är den strax efter Norr tulls hållplats mot Vidablick.
På annandag jul den 26 december står X14 3230 redo att köra tåg 27621 mot Nässjö i Tranås.
Vi stannar kvar i Tranås för på förmiddagen den 27 december började det snöa en hel del här och X61 201 ska snart avgå mot Mjölby.
Den 29 december var jag åter i Stockholm för att fota och dokumentera och här är vi vid Tungelsta på Nynäsbanan och står på plankorsningen med Söderbyvägen.
Här ska det byggas dubbelspår mellan Tungelsta och Hemfosa i riktning Nynäshamn och kameran är blickad in mot Tungelsta station.
Samma plats i oktober 2013.
Här blickat mot Hemfosa där det nya spåret kommer att hamna till vänster om det gamla.
Plankorsningen med Söderbyvägen som numera är stängd och slopad.
Vi tar och vandrar en bit bort längsmed spåret i riktning mot Hemfosa. Här ska det nya spåret läggas till vänster om det nuvarande.
Och åt andra hållet i riktning in mot Tungelsta.
Vi har kommit runt kurvan och ser raksträckan upp mot plankorsningen vid Vadeberg.
Och på samma plats fast åt andra hållet igen.
Här är vi vid Tungelsta ridskola där det ska bli en ny undergång under spåren.
På samma plats så passerar strax X60 6070 i tåg 2822 mot Bålsta.
På platsen för den nya undergången under spåren vid Tungelsta ridskola.
Här har jag tagit mig upp igen fram till plankorsningen vid Vadeberg.
Plankorsningen och bygget av det nya spåret som fortsätter vidare ner mot Hemfosa åt vänster.
Vi tittar tillbaka mot Tungelsta och blickar ner mot Tungelsta ridskola igen. -FEL ORDNING HÄR-
En blick från plankorsningen ner mot Hemfosahållet.
Och en liten stund senare kommer här X60 6066 med tåg 2817 ner mot Nynäshamn.
Nobina 6156 kommer körandes invid Tungelsta station påväg mot Vega.
Vid Tungelsta station pågår också ombyggnation med ny gångtunnel under spåren tills det nya dubbelspåret är klart.
X60 6056 ankommer till Tungelsta påväg mot Bålsta. Här rullar den över blivande gångtunneln.
Förflyttning upp till Jakobsbergs station där man bygger fyrspår på Mälarbanan. Här ses stationen och det nya spåret som man bygger till höger om det.
Strax söder om plattformarna bygger man en ny entré till plattformarna.
Mellan Jakobsberg och Barkarby invid Vasavägen ligger denna gångbro som man har byggt ny till vänster om den tidigare som var här över spåren.
Den tidigare gångbron här låg lite längre fram i kurvan, man kan se det lite mellan träden om man tittar noggrant till vänster. Här spåren blickat mot Barkarby.
Liknande vyer från juni 2014 finns här och även här.
X60 6043 påväg mot Bålsta passerar samma plats. Tåget kör på det blivande nedspåret (för tåg söderut mot Stockholm) som pendeltågen ska köra på i framtiden.
Här låg tidigare den gamla gångbron över spåren.
Lägger in en bild från juni 2014 från samma vinkel med den gamla gångbron.
Nobina 6553 påväg ner mot Jakobsbergs station kommer här körandes på Vasavägen.
Denna buss tillsammans med en hel del andra MAN-bussar från 2006 som trafikerade här togs ur trafik sommaren/hösten 2016 då de blivit 10 år gamla och just denna bussen är såld till Tyskland och Hamburg.
X60 6080 kommer körandes under den nya gångbron påväg ner mot Nynäshamn.
En vy från den nya gångvägen upp mot bron och mot bron i riktning mot Jakobsberg.
I princip samma plats såg ut såhär i juni 2014.
Och slutligen en vy mot Barkarbyhållet härifrån.
Samma ställe i juni 2014. Då gick gångvägen där de nya spåren går idag vilket kan ses om man tittar lite längre fram på den länkade bilden.
I motljus vid Jakobsbergs station invid bygget av nya entrén så står Rallarmålarnas rälsbuss uppställd på det som ska bli nya norrgående fjärrtågsspåret.
En liten OmniLink uppställd vid Gullmarsplan, det är Keolis 4725 som ska gå mot Östbergahöjden.
Jag har tagit mig till Sickla Udde för att titta på utbyggnaden av Tvärbanan till Sickla station. Detta är vyn från spårvägens nuvarande ändhållplats mot Sickla station.
Här vid Uddvägen ska spårvägen gå upp mot Kakelhusets högra sida och sedan göra en sväng åt höger.
En vy från juni 2014 på samma ställe då jag gick sträckan och som synes är numera Struktonhuset till vänster rivet.
Här till vänster om studentlägenheterna och till höger om Kakelhuset kommer spårvägen att dras.
Jag står nu precis till vänster om Quality Hotel Friends där banan kommer att dras i ett tråg/tunnel på f.d parkeringen här
Jämför med denna bilden från 2014 i samma vinkel.
En sista bild från besöket med en bild på plattformen för Saltsjöbanan där snart Tvärbanan kommer att komma till höger om den.
På självaste Nyårsaftons förmiddag tog jag en sväng till Frövi för att dokumentera den tillfälliga träplattformen man satt upp sedan ett godståg spårat ur på linjen mot Lindesberg vilket omöjliggjorde att Tåg i Bergslagens tåg mot Ludvika/Borlänge kunde angöra det ordinarie plattformen då det fortfarande var fel på spåret
inne i Frövi. Tågen fick därför tas in på det ovanliga spår 3 där det aldrig funnits någon plattform.
Plattformen i riktning mot söder och som synes hade en U-tavla (uppehållstavla som talar om vart tåget ska stanna) satts upp på spår 3.
I utkanten av Frövi fotade jag Tågabs tåg 7003 från Falun mot Karlstad draget av Rc3 1041.
Skyltningen i Frövi var lite ovanlig med spår 3 som aldrig annars står där.
X54 9005 ankommer Frövi med tåg 8246 från Hallsberg till Borlänge.
Vagnen gör uppehåll vid den tillfälliga träplattformen.
Ett godståg med Rd2 1116 snirklar sig förbi Frövi mot Hallsberg.
Sedan ankommer X51 9014 med tåg 8169 från Gävle till Mjölby in på spår 3 i Frövi.
En sista bild från Frövi och denna månaden blir på samma vagn som gör uppehåll vid den tillfälliga plattformen.