Vi inleder denna månaden strax öster om Eksjö, närmare bestämt vid Björka på delen som snart skulle läggas ned för persontrafik där Y31 1413 passerar med tåg 7671 påväg mot Oskarshamn.
Mellan Hult och Eksjö ses lite senare Y32 1409 passera vid Nyäng med tåg 7670 påväg från Oskarshamn mot Nässjö.
I Eksjö gjordes en omläggning av samtliga busslinjer vid tidtabellsskiftet den 14 december. Ingen av linjerna kör längre denna gatan och trafikerar numera gamla hållplatsen Höglandssjukhuset, utan kör en annan väg istället.
Här ses Sönes 650 på linje 330 från Mariannelund som just släppt av passagerare vid Höglandssjukhuset.
Sönes 652 främst har svängt in på Västanågatan och är strax vid hållplatsen Höglandssjukhuset påväg mot Nässjö.
Här har 321'an stannat till vid hållplats Höglandssjukhuset. Lingmerths 133 står bakom och väntar.
Så har även Lingmerths 133 avgått från Höglandssjukhuset påväg mot Österbymo.
Entrén till Höglandssjukhuset i Eksjö ska under vintern/våren 2015 rivas och byggas om liksom ett par hus till höger om det. Såhär såg det ut den 1 december.
En interiörbild från sjukhuset på det som snart är historia.
Bakom sjukhuset på Breviksvägen höll man på med att bygga nya hållplatser för busslinjerna som hädanefter får stanna där, både här till höger och längre bort till vänster.
En del av sjukhuset som snart även det ska rivas.
På torget i Eksjö slutade busstrafiken att köra i samband med tidtabellsskiftet den 14 december och här ses Lysekils buss 2108 stanna till vid hållplatsen Stora torget som alltså inte längre trafikeras.
Det allra sista bygget hos Säffle i Säffle ses här på samma gata som ovan, fast nedaför kyrkan.
Här har bussen stannat till vid hållplatsen Södra kyrkogatan påväg mot Vetlanda.
Sedan bar det iväg en sväng till Hult där Y32 1409 gjorde uppehåll med tåg 7673 påväg mot Oskarshamn. Här gör inga tåg längre uppehåll efter persontrafiknedläggningen.
Slutligen en bild på Sönes 631 som här stannat till på Stora torget. Denna härstammar från Örebrotrakten innan den året före togs över av Söne i Nässjö.
Den 3 december passerar Y31 1404 med tåg 7670 förbi Högebro utanför Mariannelund påväg från Oskarshamn mot Nässjö.
Busstrafiken på stadsbussarna i Nässjö ändrades från tidtabellsskiftet någon vecka senare till att utgå från Resecentrum istället för som alltid tidigare, från torget.
Här inväntar samlingen bussar åt olika håll inom stan i Nässjö på avgång från Stortorget före omläggningen.
En halvdålig bild, men min första bild på ett MTR Expresståg som passerade Nässjö senare samma dag.
Nästa dag, den 5 december ser vi återigen bussarna på Stortorget i Nässjö före avgång mot resp. håll.
Det är inte riktigt samma bussar som dagen innan, utan nu har det smygit in sig en ny b. la till vänster, Sönes 626.
Jag åkte senare samma eftermiddag mot Västergötland och här ser vi Y1 1270 som gör uppehåll i Vedum med tåg 3364 påväg från Herrljunga mot Lidköping.
Samma vagn har varit inne i Lidköping och nu växlat ut till Framnäs City därifrån det snart avgår som tåg 3366 mot Mariestad.
I Forshem möttes Y31 1400 i tåg 3363 mot påväg mot Herrljunga och Y1 1270 i tåg 3366 mot Mariestad.
Och i ett regnigt Mariestad har Y1 1270 just ankommit i regnet och föraren har just bytt ände inför återresan.
Vi är nästa morgon den 6 december i Skövde och ser Blå tågets tåg 7074 med 193 922-2 främst göra uppehåll påväg mot Stockholm och Uppsala.
Jag åkte denna dagen på Svenska Motorvagnsklubbens (SMoK's) julbordsresa som denna dagen gick till Lindesberg. Här inväntas avgångstiden från Skövde.
När vi kom till Frövi så växlade vi ut oss till Frövifors pappersbruk för att besöka det gamla bruket och museeområdet där. Här har vi just ankommit dit.
Vid museet i Frövi ställde man även ut ölburkar som en person har samlat in från hela världen i flera år.
På förpackningsmuseet hade man ställt ut massa gamla förpackningar m.m som funnits en gång i tiden.
Tåget växlar tillbaka till oss vid Frövifors då vi ska fortsätta färden mot Lindesberg och det hägrande julbordet.
Framme i Lindesberg där julbordet intogs på närbelägna Lindegårdens värdshus som syns precis jämte tåget här.
Interiör i Lindegårdens värdshus.
Snart är det dags för återresan mot Falköping igen från Lindesberg.
Vi blir ståendes i Laxå för förbigång av ett snabbtåg mot Göteborg samtidigt som månen vakar över oss.
En sista bild från denna dagen får bli denna från Falköping där de gamla Berlinspårvagnarna som tidigare använts i spårvagnstrafiken i Norrköping nu står uppställda i väntan på vidare öden.
En skyltning som försvann i samband med tidtabellsskiftet då persontrafiken öster om Eksjö lades ned. Numera står det bara Eksjö på skyltarna.
På morgonen den 11 december fotade jag lite vardagsbilder från jobbet. Här ses X61 030 invänta avgångstid från Jönköping med tåg 18717 påväg mot Nässjö runt kl 6.25.
Här står vi i Nässjö och ska strax åka tillbaka mot Jönköping igen som tåg 18708.
Och en sista bild på X61 030 "Tiffany Persson" blir denna från Jönköping då "hon" strax ska avgå som tåg 18729 mot Nässjö.
Den 12 december ser vi en av Raskenbussarna på linje 325 som då gick Västervik-Jönköping (numera enbart Västervik-Nässjö).
Numera är dessa större Raskenbussar (Omni Express) borta ur trafiken och man använder istället kompletterande mindre KLT-bussar och JLT-bussar.
Det är näst sista dagen för persontrafik på denna bandelen mellan Eksjö och Hultsfred den 12 december och här ser vi tåg 7670 påväg från Oskarshamn mot Nässjö med Y32 1407 strax utanför Ingatorp vid 14-tiden.
Y31 1413 ses lite senare på ungefär samma ställe, strax utanför Ingatorp med tåg 7671 påväg mot Oskarshamn.
Senare på eftermiddagen ser vi Y32 1407 som avgår efter ett kortare uppehåll från Mörlunda med tåg 7673 påväg mot Oskarshamn vid 17-tiden.
Mörlunda är en av orterna som förlorade sin tågtrafik (igen) när Krösatågen inte längre trafikerar stationen och Kustpilentågen bara kör igenom.
Dagens sista avgång från Mörlunda kommer som synes snart, och det är tåg 7672 mot Nässjö.
I december 2011 invigdes den förlängda Krösatågstrafiken från Hultsfred till Oskarshamn med pompa och ståt, men det dröjde ett år innan Mörlunda även fick tågstopp med Krösatågen.
Nu blir även denna skylten inaktuell som satt i plattformskuren i Mörlunda då tågen slutade att stanna här vid tidtabellsskiftet.
Dessvärre regnade det när jag skulle fota tåg 7672 som här ankommit Mörlunda (f.ö med Y31 1413 igen som jag fotade utanför Ingatorp tidigare under dagen) så det blev lite regnfläckar på linsen som synes.
Samma vagn har ankommit till Hultsfred där man släppte på och av resenärer.
Lite senare ser vi Y31 1404 som en stund tidigare ankommit Hultsfred i tåg 7675 från Nässjö.
Denna skulle man nu multa med Y32 1407 som vi åkte med tidigare och som kört tillbaka i tjänstetåg från Oskarshamn eftersom en stormvarning hägrade och man ställde in tåget på morgonen efter från Oskarshamn.
Y32 1407 har här ankommit Hultsfred och man har multat ihop med andra vagnen för att gå som andravagn i tåg 17676 mot Nässjö.
Här ses hela tåget med Y31 1404 + Y32 1407 som inväntar avgångstiden mot Nässjö.
Historisk plattformsskyltning i Hultsfred.
Inte många gånger till som man kan få en bild på en Itino från Krösatågen framför Hultsfreds stationshus.
Här har tåg 17676 mot Nässjö anlänt till Mariannelund där det strax avgår ifrån igen samtidigt som det hade börjat snöa.
Så har vi då kommit till den allra sista trafikdagen på denna bandelen och förmiddagens tåg var redan inställda p.g.a stormvarningen, så här ankommer dagens första och näst sista tåg mot Hultsfredshållet till Mariannelund.
Detta är tåg 7671 med Y31 1405 i tåg 7671 påväg från Nässjö mot Oskarshamn som just ankommer Mariannelund.
Y31 1405 gör här uppehåll i Lönneberga på sin väg mot Oskarshamn. Här stannar det inga tåg längre.
I Hultsfred stod en Kustpil, Y2 1379 uppställd då den inte kunnat rulla tidigare på dagen p.g.a stormvarningen.
Uppehåll vart det även i Mörlunda där här tiden inväntas.
Så har då det näst sista Krösatåget ankommit till Oskarshamn och ska om någon timma vända åter mot Nässjö.
En bild från stationshuset i Oskarshamn på vagnen som nu tar någon timmes vila.
Det sista Krösatåget från Oskarshamn, tåg 7672 inväntar avgångstiden med Y31 1405 igen i Oskarshamn mot Nässjö.
Här görs ett kortare uppehåll i Berga. Tågklareraren kom här ut och tackade för denna tiden med Krösatågen igenom Berga!
Här har vi så anlänt till Hjältevad och mötande tåg 7675 står redan inne och väntar på avgångstid mot Oskarshamn. Detta var det allra sista Krösatågsmötet i Hjältevad för denna gången.
Så gör det allra sista Krösatåget mot Hultsfred/Oskarshamn uppehåll i Mariannelund med Y31 1401 vid 18.20-tiden samma kväll.
Efter detta är en saga slut som man skulle kunna säga och resenärerna på denna delen får i framtiden ta bussen om de vill åka kollektivt någonstans.
Dagen efter, den 14 december har det varit tidtabellsskifte och de nya hybridbussarna i Nässjös stadstrafik togs i bruk.
Här ses Sönes 613 vid Resecentrum i Nässjö på den första trafikdagen för de nya stadsbusslinjerna i Nässjö.
Y31 1424 ankommer Vimmerby som tåg 8555 dagen efter, den 15 december påväg mot Kalmar.
I Berga inväntar Y31 1401 i tåg 8571 resenärer från 8555. Tåg 8555 var sent då mötande tåg i Hultsfred var över tjugo minuter sent p.g.a strul med signaler i Kalmar.
Y31 1401 kör alltså Kustpilens nya tågpendel mellan Berga och Oskarshamn enbart och var fortfarande målad och inredd som ett par dagar före när den gick i Krösatågstrafiken.
Ytterligare en bild på Y31 1401 som väntar i Berga. Detta blev femton minuter sent härifrån och vid ankomst till Oskarshamn hade vi kört in ett par minuter.
Interiörbild från Itinovagnen. Konstigt nog och av förklarliga skäl ser det likadant ut som det gjorde för ett par dagar sedan när vagnen gick i Krösatågstrafiken.
Här har vi just stannat till vid slutstation Oskarshamn och vid ankomst var vi tre resenärer som steg av, jag och två till.
En kom med anslutande tåget från Linköping och en satt redan på vagnen när vi klev ombord i Berga.
Avgångs- och ankomsttavlan i Oskarshamn förkunnar att det numera är Kustpilar istället för Krösatåg som angör stationen.
Y31 1401 i Oskarshamn före man bytte ände på vagnen.
Ja, är det Krösatåg eller Kustpilen jag åkte med?
En sista bild på Y31 1401 i Oskarshamn som nu är redo att en timma senare avgå åter mot Berga.
Persontrafiken hit lades återigen ned i juni 2019 så numera körs det ingen persontrafik alls till Oskarshamn längre.
Jag var även en sväng mot Kalmar och besökte den för igår nyöppnade pendeltågshållplatsen i Smedby mellan Kalmar och Nybro. Här ses gatan 'Pendelvägen' ner mot Smedbys hållplats.
Pendelparkeringen med tillhörande cykelställ sedd vid hållplatsen.
Plattformen i riktning mot Kalmarhållet.
Och åt andra hållet ser det ut såhär med plattformskuren på mitten.
De som vill åka tåg från Smedby har ett par avgångar att välja bland.
En bild från andra sidan plattformen i åkermarken. Såhär såg samma vy ut i september då jag var i Smedby före man byggde plattformen
Sist en bild på X11 3109 i tåg 8643 som här ankommer Smedby påväg från Emmaboda mot Kalmar.
Itinovagnar i olika färgsättningar i Nässjö den 17 december.
Här ses JLT's målning (förvisso på Y32 1411 som numera återigen trafikerar Krösatågen, här körde man för Västtrafik), Kustpilen-Itino och Västtrafiks egna för Itino på Kinnekullebanan.
En bild på hotellet Victoria Tower i Kista den 19 december.
Ett par bussar uppställda i garaget vid Hornsberg i Stockholm senare samma kväll.
Ännu finns det kvar ett par lite äldre bussar i Stockholm. Som denna, en gammal OmniCity och det är Keolis 7300 som ännu finns kvar.
Nästa dag, den 20 december var vi ett par stycken på julbordskryssning från Kapellskär till Mariehamn med Viking Lines Rosella. I Kapellskär stod dessa bussar uppställda i väntan på export österut.
Dessa var f.d Veolia Transport 7318 (SWO 322) och f.d Nobina 2091 (DMK 970).
Ytterligare en bild på bussarna. Den vänstra har tidigare gått i trafik i Örnsköldsvik och den högra har gått i stadstrafik i Falun.
Här stod som sagt även ett par gamla Säfflebussar, och den närmast är f.d Nobina 2016 (HDL 993) som rullat i Borlänge.
Lapparna i gamla Dalabussen som sitter vid förarplatsen var inte rörda när denna skickades iväg som synes.
En annan vinkel på gamla Dalabussen där vi även ser en gammal Västtrafikare, och det är f.d Nobina 4997 (SCH 307).
Bakom dalänningen stod ytterligare en gammal Säfflebuss och det är f.d Nobina 4790 (RTM 475).
Jämte 4790 stod ytterligare en gammal buss från Ö-vik, och det är f.d Veolia 7324 (XRR 086).
Ny dag, det är den 21 december och jag befinner mig i höjd med Hjulsta, eller mellan Spånga och Barkarby längsmed Mälarbanan där det ska bli utbyggt till fyrspår inom ett par år.
Såhär ser det ut idag i riktning mot Barkarby sedd från en gångbro. Vill man se bilder tagna mellan Spånga och detta stället, så kan man kolla längre ned här.
Och här ses dubbelspåret i riktning mot Spånga och in mot Stockholm.
X60 6003 + 6071 passerar här vid gångvägen strax utanför Hjulsta, på järnvägen mellan Spånga och Barkarby påväg mot Bålsta.
Längre bort korsar Bergslagsvägen, järnvägen på en bro. Strax därefter ser vi tavlor på järnvägen som förkunnar att vi snart är i Barkarby.
Uppifrån bron sett mot Hjulsta till vänster och Spånga längre fram ser det ut såhär. Kolonilotterna ses till vänster.
Åt andra hållet såg det ut såhär. Det var svårt att ta denna bilden då vägen var starkt trafikerad och det hela tiden kom nya bilar med knappt något glapp.
Här är det idag fyrspår och två nya vägbroar för "Förbifart Stockholm" går precis här framför så platsen är kraftigt förändrad numera.
Arriva 8111 är på tomkörning över Bergslagsvägsbron medans jag är där.
Ytterligare en bild åt Barkarbyhållet från bron under ett "bilglapp", fast på andra sidan järnvägen.
Pendeltåg påväg mot Västerhaninge med X10 3181 främst passerar strax nedanför Bergslagsvägsbron.
X10 togs ur trafik från SL under våren 2017 och många enheter skickades då till skrot. Ett par finns kvar hos b.la Tågab.
Åt andra hållet ser det ut såhär där vi ser två blocksignaler och vägbron.
Lite senare ser vi X60 6081 + 6079 som är påväg mot Bålsta längsmed gångvägen. Idag ser det annorlunda ut här med både fyrspår och två vägbroar för "Förbifart Stockholm".
En stund senare dyker X60 6057 + 6064 upp med sitt pendeltåg mot Nynäshamn.
Närmare Barkarby i kurvan delar sig gångvägen och järnvägen åt. Här är det i framtiden fyra spår på järnvägen.
I kurvan strax före Barkarby ser vi X60 6055 som just startat påväg mot Västerhaninge.
Precis före Barkarby station passerar här X40 3334 + 3319 med tåg 174 (vidare 175) påväg mot Göteborg.
Enl. stolparna som sitter uppsatta ska de två nya spåren gå här precis till höger om nuvarande järnväg.
Gränspinnar sitter vid den lilla koloniträdgården och här ska det nya spåret i framtiden dras fram. Barkarby station ligger bakom kurvan rakt bort.
Och åt andra hållet ser det ut såhär idag. Denna vyn lär förändras i framtiden.
Och så långt jag kom denna gången. Längre bort ser vi nuvarande Barkarby station som i framtiden flyttas till ett nytt läge längre bort.
Vi har kommit upp på plattformen vid nuvarande stationen i Barkarby och såhär ser det ut åt hållet jag kom och gick ifrån. Snart en mer förändrad vy här.
Vi förflyttar oss vidare in mot stan och mot Huvudsta och Tomteboda där man håller på att bygga två nya broar för det nya fyrspåret.
Här ser vi Hedvigdalsvägen vid Huvudsta i riktning mot polishuset och bort mot Sundbyberg där ett nytt fyrspår också ska byggas. Ett av spåren kommer att läggas ungefär där gatan idag går.
Och åt andra hållet ser det ut såhär. Det nya spåret ska gå rakt upp där gamla Hedvigdalsvägen har gått.
Här närmar vi oss broarna vid Tomteboda där Mälarbanan korsar andra järnvägen, Ostkustbanan norrut.
Här ser vi vart gamla Hedvigdalsvägen har kommit innan man la om vägen p.g.a järnvägsbygget. Bilden är tagen i riktning mot Sundbyberg.
Och rakt upp ser vi alltså nuvarande två broarna med järnväg och en tredje ny bro är under byggnad längre bak. Ytterligare en bro ska byggas här närmast i bild.
En närmare bild på de nya bropelarna som ska bära upp den nya fjärde bron för fjärrtåg i riktning in mot Stockholm.
Den nya bron över Ostkustbanan börjar ta form nu och man kommer längre och längre med den. Här ska senare fjärrtåg mot Västeråshållet köra.
Den nya järnvägen tar form längre ned mot Huvudstahållet. Det är nästan där jag tog de första bilderna härifrån ett par bilder upp, fast på andra sidan järnvägen.
Ett X2-tåg, tåg 90539 påväg från Hagalund ner mot Stockholm C för att där bli tåg 539 mot Malmö passerar här strax vid Tomteboda.
En stund senare kommer ett loktåg som ankommit Stockholm i tåg 102. Här heter det 90102 med dragaren Rc6 1367.
Vi är en bit upp i backen vid gamla Hedvigdalsvägen där man nu ska bygga ett nytt spår. Här blickat ner mot Huvudsta.
Och på andra hållet ses än så länge bara en större stenhög.
Vi avslutar där vi började ungefär med den nya järnvägssträckningen upp mot gamla Hedvigdalsvägen. Här i riktning bort mot broarna vid Tomteboda.
Och åt andra hållet som får bli den sista bilden från platsen, där nya banan ska gå längsmed nuvarande Hedvigdalsvägen, eller rättare sagt rakt på den nuvarande vägen.
Och en sista bild från Stockholm för denna gången får bli denna på en tunnelbanevagn vid Hötorget som var reklamstripad med en god jul-text och lite bilder på böcker.
På kvällen den 22 december ska denna nya Mercedes-Benz Intouro gå på linje 325 från Nässjö här på bilden mot Vimmerby.
En av Östgötatrafikens nya X61-vagnar, X61 206 inväntar här avgångstiden från Motala med tåg 18765 på kvällen den 23 december.
X52 9016 har just stannat till framför stationshuset i Motala samma kväll med tåg 8182 påväg mot Borlänge.
En del fick jobba under julafton, så även jag! Här ser vi plattformen i Aneby på julafton den 24 december. Som synes har gott om snö fallit och julstämningen blev bättre än gråvädret tidigare under dagen.
X61 030 inväntar avgångstiden som tåg 98628 mot Jönköping senare på julaftonskvällen. Tåget hade vid avgång ca tiotalet resenärer ombord.
Ett par dagar senare, den 27 december så ankommer X61 030 här till Jönköping som tåg 98610.
X11 3187 ses här framför Vätterns strand i Jönköping på morgonen den 29 december.
I Jönköping provas nu en ny typ av elbuss som kommer att köra på de ordinarie linjerna. Här ses den vid Rådhusparken i Jönköping den 29 december.
Utanför Forserum var det samma dag fint vinterlandskap med solen lysandes mot de snötyngda träden.
På kvällen den 30 december har Östgötapendelns nyaste X61-vagn, nämligen X61 209 just ankommit från Mjölby.
Och så detta årets sista tågbild blir från Nässjö den 31 december där vi ser X61 209 till vänster som strax avgår med tåg 18824 mot Mjölby och X61 030 som inväntar avgångstid mot Jönköping med tåg 98606.