Åter startsidan
Åter augusti månad sida 1

Fortsättning på augusti månads sida 2024



Jag har delat upp augusti månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den 13 augusti.
Just den 13 augusti befinner jag mig i Hallsberg för att åka mot Norge. Här ses det gamla godsmagasinet på motsatt sida bangården i Hallsberg som man är i full gång att riva.


En bild från andra sidan på samma hus.


Och en bild närmare huset inför rivningen.


Rc6 1387 gör uppehåll i Kongsvinger samma kväll med tåg 639 från Stockholm till Oslo.


I Kongsvinger stod även dessa tre loken uppställda på bangården, TMZ 1422 + Ma 965 + 963.


Tågmöte i Haga med BM75 34 i tåg 1031 från Asker till Kongsvinger.


BM69 74 på Oslo S en stund senare inför avgång mot Ski.


Tåget vi ankom med från Stockholm står redo att växlas ut på bangården i Oslo.


Dubbla nattåg med olika operatörer på Oslo S samma kväll. Närmast ser vi El18 2246 med SJ Nord's nattåg 405 mot Trondheim.


Framme i Trondheim tidigt på morgonen därpå den 14 augusti och här ses delar av omlastningsterminalen jämte Trondheim S med 226 06 närmast till vänster.


El18 2246 som drog nattåget från Oslo gör här rundgång i Trondheim.


Di4 653 ankommer Trondheim med nattåg 476 från Bodø och rullar här över broarna över Nidelva.


BM76 05 ankommer Lademoen stasjon med tåg 425 från Støren till Steinkjer.


Vi är nu i Hell där BM92 02 rullar ut som tåg 1301 från Trondheim S mot Meråker och Storlien. Detta var sista dagen före en lång avstängning som man kör på denna linje.


Di4 654 passerar bron över Stjørdalselva vid Hell som tåg 471 från Trondheim S till Bodø.


Vid Trondheim lufthavn passerar CargoNet's godståg 5795 från Trondheim till Bodø med 159 003 främst.


Vid Grillstad mellan Ranheim och Rotvoll passerar CargoNet's tåg 5794 från Bodø till Trondheim med 159 004 som dragkraft.


BM92 02 ser vi återigen en stund senare vid Rotvoll när den är på väg som tåg 1302 från Storlien till Trondheim S.


Grenland Rails tåg 6270 från Skogn till Støren passerar Rotvoll med 159 007 främst.


Sedan gjordes ett besök på Gråkallbanen som är spårvägslinjen från Trondheim centrum upp till Lian.
Här inväntar vagn 96 på avgångstid från ändhållplatsen i stan, St. Olavs gate.


Vagn 95 ankommer Breidablikk på väg mot St Olavs gate.


Vagn 99 närmar sig hållplats Breidablikk på väg upp mot Lian.


Vagn 96 på Hoemsbrua strax före hållplatsen Søndre Hoem på väg mot St. Olavs gate.


Vagn 93 har just rullat över Hoemsbrua och ankommer här hållplats Søndre Hoem på väg mot Lian.


Senare på eftermiddagen befinner jag mig i Vikhammer mellan Trondheim och Hell där vi ser ett av CargoNet's tåg över Saksvikbukta.


Det är CargoNet's tåg 5781 från Trondheim till Bodø med 312 006 som dragkraft som här passerar Vikhammer.


Nästa tåg som ses över Saksvikbukta är tåg 1305 från Trondheim S till Storlien med BM92 02.


Samma tåg som ovan stannar till i Vikhammer. Det är sista dagen som dessa vagnar trafikerar på banan mellan Trondheim och Storlien och därför är vagnen lite extra utsmyckad.
Detta skulle bli det sista ordinarie tåget med Type 92 i ordinarie trafik i Norge men sedan denna dagen så har dessa vagnar fortsatt trafikera mellan Trondheim och Hamar via Røros.


Vi gör ett kortare uppehåll i Hommelvik.


Samma tåg har ankommit Kopperå där jag kliver av medan tåget vänder i Storlien.


Stationsområdet i Kopperå samma dag. Som synes har man satt upp stolpar inför kommande elektrifiering här.


BM92 02 ankommer Kopperå med tåg 1306 från Storlien till Trondheim S.


Åter blir det uppehåll i Hommelvik, denna gång för tågmöte med godståg.


Det mötande godståget passerar Hommelvik, det är tåg 5791 från Trondheim till Bodø med 312 004.


BM92 02 är framme i Trondheim samma kväll och sista turen på Meråkerbanen före elektrifieringen är gjord.


Di4 655 har just ankommit Trondheim S med tåg 472 från Bodø.


Di4 653 ska snart avgå från Trondheim S med nattåget 475 mot Bodø.


226 01 ska just växla bort ankommande vagnar från Oslo.


Nästa morgon den 15 augusti inväntar BM73 06 på avgångstid som tåg 40 mot Oslo S på Trondheim S.


Vi har ankommit till Dombås där det blev några minuters uppehåll.


BM93 09 just ankommit från Åndalsnes.


Vid Grorud i Oslos utkanter passerar OnRails 159 006 med tåg 95902 från Åndalsnes till Alnabru.


BM72 20 ankommer Grorud med tåg 2132 från Asker till Lillestrøm.


Oslo har fått nya vagnar litterade SL 18 och det är vagnar av typen CAF Urbos 100. Här passerar vagn 405 på Henrik Ibsens gate på väg mot Lilleaker.


Vagn 423 på väg åt andra hållet på samma gata, mot Ljabru.


Vagn 132 också på Henrik Ibsens gate på väg mot Majorstuen. Dessa vagnar kommer att slopas under senare delen av 2024 i takt med att fler nya vagnar levereras.


Vagn 130 rullar in till hållplatsen Nationaltheatret på väg mot Kjelsås.


BM78 08 från Flytoget inväntar avgångstid från Oslo S som tåg 3935 mot Oslo Lufthavn.


Rc6 1412 har just växlat ned sina vagnar till avgående tåg 644 mot Stockholm på Oslo S.


Tågmöte i Galterud med BM75 22 i tåg 1024 från Kongsvinger till Asker.


I Kongsvinger stod Rc4 1199 + 1290 uppställda på bangården.


Den 17 augusti så kördes ett par turer med M94 71 i Norrköping i evenemang kallat "Stadens årsringar".
Här ses M94 71 på Nygatan strax före Söder tull där man påbörjade dagens första tur.


Åter vid Söder tull efter att första turen är avklarad.


På väg ut på dagens andra tur kommer man här från Odalgatan och korsar Östra Promenaden för att strax köra in på Nygatan.


Drottninggatan strax före Centralstationen.


Passage över Saltängsbron.


Här har man just svängt upp på Hörngatan strax efter Söder tull.


Längs Albrektsvägen ser vi här en ordinarie vagn, M06 31 på väg mot Fridvalla.


Strax efteråt kommer M94 71 på väg mot Söder tull.


Spårförslingringen på Drottninggatan.


Ute i Navestad och strax passeras Ringdansen innan slutpunkten vid Kvarnberget.


På väg tillbaka mot stan på dagens sista tur passeras området vid Atriumhusen.


Den 23 augusti passerar Railcare's tåg 82939 från Ånge godsbangård till Malmö godsbangård vid Hulterstad söder om Mjölby med från Hector Rail inhyrda 143 061.


243 117 + 001 + 241 007 rullar in i Hallsberg den 24 augusti med Samskip-tåget från Katrineholm till Tyskland. Ena loket hade drabbats av lokskada och två andra lok fick komma och hjälpa.


Snälltågets tåg 3841 från Stockholm via Göteborg till Malmö passerar Hallsberg med 193 423 främst. Detta tåg gick denna vägen pga banarbeten på ordinarie väg.


Senare samma dag är jag i Gävle där det var ånglokshelg med flera ånglok i trafik. Här rullar B 1108 ner från Tåghallen och ankommer Gävle C på väg mot Järnvägsmuseet.


Rd2 1110 rullar genom Gävle C med tåg från Rosersberg till Gävle godsbangård.


Snabbtåg 576 från Stockholm till Sundsvall rullar in till Gävle C med UB2X 2525 främst. X2-tågsätt i Gävle är mer ovanligt men förekommer i vissa tåg.


N 576 rullar in till Gävle C på väg från Järnvägsmuseet. Det var mer regel än undantag denna dagen att loken gick backvända.


Nästa morgon den 25 augusti ser vi samma X2-sätt som dagen före på Gävle C, nu med X2 2027 främst i tåg 567 från Sundsvall C till Stockholm C.


Nässjö Järnvägsmuseum körde chartertåg och passerar här genom Gävle C med från Tågab inhyrda Rc2 1041 i tåg 2330 från Stockholm C till Mellansel.


Sedan var det dags att besöka Järnvägsmuseet i Gävle som är nyöppnat efter renovering. Som utsmyckning utanför står ändvagnarna till X5 221.


N 576 tar vatten på museeområdet inför avgång mot Tåghallen.


Framme vid Tåghallen där det var en hel del människor som ville åka med tåget.


Inne i hallen visas b.la X1 3019.


Även Ma 966 har fått komma in i Tåghallen.


B 1108 ankommer till Tåghallen från museet.


Z67 626 står inne på museeområdet. I bakgrunden ses Y1S 1363 som någon dag senare skulle åka söderut på testkörningar.


Ka 692 ska snart dra nästa "tåg" (växling) upp till Tåghallen från museet.


Den 26 augusti står ER1 057 nattuppställd i Mjölby här tidigt på morgonen inför avgång mot Lindesberg.


Senare samma dag rullar Y31 1422 ut från Bjärka Säby med tåg 28815 från Linköping till Kalmar.
Efter att ha varit på verkstad i nästan ett års tid togs denna vagn åter i trafik denna dag.


Y31 1423 strax norr om Sturefors med tåg 28812 från Kalmar till Linköping.


Några minuter senare på samma plats fast på andra sidan banan så passerar Y31 1426 med tåg 28882 från Västervik till Linköping.


Den 27 augusti kördes mätvagnen på Stångådalsbanans norra del mellan Linköping och Bjärka Säby.
Här ses DLL 3130 (fd Tc 310) strax före Hjulsbro som tåg 66507 från Borlänge till Bjärka Säby.


Y31 1426 framför Landeryds kyrka strax före Hjulsbro med tåg 28810 från Kalmar till Linköping.


Så passerar DLL 3130 invid Landeryds kyrka på väg ned mot Bjärka Säby.


När jag kom till Bjärka hade man redan gjort rundgång inför återresan mot Linköping.


DLL 3130 med IMV200 2011T rullar ut från Bjärka Säby som tåg 66508 mot Linköping.


Samma tåg en stund senare passerar tåget strax utanför Hackefors ett stycke söder om Linköping.


Stationshuset i Korpklev mellan Kisa och Vimmerby samma kväll. Här hade Stångådalsbanans Vänner anordnat ett styrelsemöte i stationshuset och dit ville man åka ståndsmässigt.


Y2 1381 har just stannat till i Korpklev som tåg 28824 från Kalmar till Linköping. Som jag skrev ovan ville Stångådalsbanans Vänners medlemmar åka ståndsmässigt.
Man lyckades få till ett stopp på två tåg här denna eftermiddag/kväll för att kunna åka med till/från Kisa. Senast det stannade något tåg här planenligt var den 18 augusti 1997.


Den 28 augusti transporterades 941 102 från Tyskland mot Norge efter revision och genom Sverige drogs den av 241 012.


941 102 alltså ihop med 241 012 vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 72738 från Trelleborg till Charlottenberg-gränsen (och vidare mot Kongsvinger).


Samma tåg som ovan passerar en stund senare strax norr om Skänninge.


Strax efteråt norr om Skänninge kommer Railcares tåg 79487 från Ovansjö till Trelleborg med 143 060 + ME 1533.


Den 29 augusti befinner jag mig vid Näkna mellan Katrineholm och Norrköping där Y1S 1363 passerar som tåg 91065 från Katrineholm till Åby södra.


EuroNight-tåget 10346 från Berlin till Stockholm passerar samma plats med Rc6 1421 främst.


Y1S 1363 på väg tillbaka mot Katrineholm som tåg 91068 passerar också vid Näkna.


Förflyttning till Mellösa norr om Flen där ER1 038 passerar med tåg 2123 från Sala till Linköping.


Y1 1299 passerar invid Mellösasjön som tåg 79069 från Tomteboda till Tomteboda via Västerås/Flen/Södertälje hamn.
Denna vagn ägs numera av BLS Rail och används just nu av Atritec för mätningar av banor. Tidigare ägdes denna av Nässjö Järnvägsmuseum.


Samma vagn är på väg tillbaka mot Eskilstuna igen som tåg 79070 och passerar här Skiringe mellan Flen och Mellösa.


X61 207 har varit på verkstad i Västerås och passerar också invid Mellösasjön som tåg 79968 från Västerås N till Boxholm.


X74 002 passerar här vid Hagalid strax utanför Skebokvarn med tåg 2032 från Göteborg till Stockholm.


6193 152 med "Coop-tåget" från Kjula utanför Eskilstuna till Malmö godsbangård passerar vid Valla mellan Flen och Katrineholm.


Rd2 1031 passerar på samma plats med tåg från Älvsjö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård.


En sista bild från platsen blir på X74 003 med tåg 2037 från Stockholm till Göteborg.


På andra sidan Valla passerar senare X74 001 med tåg 12040 från Göteborg till Stockholm.
Detta fordon är det första som har fått VR's nya färgsättning. VR utför numera snabbtågstrafiken som MTRX tidigare körde.


En bild bakifrån på X74 001 utanför Valla.


Rc6 1422 passerar Hulterstad den 30 augusti som tåg 21445 från Hagalund till Stockaryd. Man skulle åka och undsätta ett trasigt X2-sätt.


143 060 + ME 1533 passerar också Hulterstad som tåg 52620 från Trelleborg till Tomteboda.


ME 1533 "Den lille havfrue" medfölje efter Rc-loket och här har jag medvetet maskat bort klotter på sidan. Detta blir också månadens sista bild.


tobben_90@hotmail.com