Tobias bildsida - Bilder från augusti 2024

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2024, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2024 - Bilder från april månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från maj månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från juni månad 2024
Bildsida 2024 - Bilder från juli månad 2024
Av Tobias Jäderup

P.g.a semesterresor så är det många bilder denna månaden fördelade på två sidor. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi fortsätter från julis sida med Svenska Motorvagnsklubbens resa till Södra Norrland som jag deltog en sista dag på här.
Vi har just ankommit med Norrtåget till höger i form av X62 007 i tåg 7104 från Umeå till Luleå och ska nu borda SMoK-tåget på spår 1.


På vägen ned åkte vi gamla vägen från Hörnsjö till Högbränna. I bakgrunden ses den nyare linjesträckningen som öppnade 1995.
Båda linjesträckningarna trafikeras idag som ett dubbelspår mellan de båda driftplatserna.


Vi åkte även den gamla linjesträckningen via Nyåker mellan Öre älv och Oxmyran.


Vid Trehörningsjö möter vi norrgående SJ Nattåg 2674 från Sundsvall till Umeå C (ursprungligen tåg 74 Stockholm-Umeå) som fick köra denna vägen pga signalfel på Ådalsbanan.


Hector Rails tåg från Falköping till Holmsund med 243 108 + 142 001 möter vi i Långvattnet.


Uppehåll vid plattform i Mellansel för plattformsfika.


Under fikat passar CargoNet's tåg 41904 från Alnabru till Narvik på att passera med 185 712 främst.


Byberg & Nordins Busstrafik 367 passerar förbi Mellansels station på väg mot Bredbyn.


I Skorped blir det tågmöte med "Kopparpendeln" från Helsingborgs godsbangård till Skelleftehamns övre med Rc4 1285 + 1168.


744 158, Rc2 1041 samt 243 222 m.fl fordon stod uppställda i Långsele.


142 211, TME 1525 samt 1144-loken från Österrike ses i Långsele.


Vårt tåg i Långsele inför avgången mot Hoting.


På banan från Forsmo till Hoting gjorde vi en fotokörning vid bron över Röån.
Det hade växt upp betydligt sedan jag var här med SMoK senast 2019 då det inte vart någon fotokörning pga att vagnarna krånglade.


I Tågsjöberg får vi möte med T66 401 med Hector Rails tåg från Hoting.


Strax norr om Rossön invid Lesjön görs en fotkörning med vårt tåg.


Sedan blev ett fikastopp i Ulriksfors längs Inlansbanan på vår väg ner mot Östersund.


Vi är framme i Östersund och här lämnade jag SMoK-tåget för denna gången.


Då jag hade bilen i Östersund passade jag på att åka till Lit på kvällen för att fota södergående Inlandsbanetåg.
Här passerar Y1 1356 invid Lits kyrka som tåg 89423 från Gällivare till Östersund.


Då det var hastighetsnedsättning på banan till 40 km/h i flera kilometer hann jag fota tåget igen när det här passerar vid Åskott.


Nästa morgon den 2 augusti befinner jag mig utanför Grötingen med sjön med samma namn längs Stambanan genom övre Norrland en bit norr om Bräcke.
Då det var signalfel på Ådalsbanan och stopp där flera dagar så fick nattågen ledas om via "gamla" linjen där man körde fram tills Botniabanan/Ådalsbanan öppnade.
Här passerar Vy's nattåg 93 (tekniskt nummer 23993 Vännäs-Sundsvall C) från Luleå till Stockholm C med Rc6 1330 främst.


Och mellan Grötingen och Nyhem passerar senare SJ's nattåg 74 (tekniskt nummer 15874) från Stockholm till Umeå med Rc6 1400.


Hector Rails tåg 41779 från Storflon till Ånge godsbangård med 243 105 + 142 110 passerar strax öster om Gällö.


Nästa Hector Rail-tåg mot Storflon passerar genom Östersund C med 243 222 + 142 211 samma förmiddag.


Inlandstågs Rc4 1139 "Elektra" står uppställd på bangården i Östersund i väntan på nästa uppdrag.


Efter Östersund fortsatte jag norrut längs Stambanan genom övre Norrland och hamnar mitt på linjen mellan Grönåsen och Stormyran på sträckningen Långsele-Mellansel.
Mitt i den s.k Hamptjärnskurvan där järnvägen gör en runt 720 meter lång kurva i dalgången och mitt i kurvan ligger en plankorsning med en mindre bilväg.


Re 1425 korsar strax plankorsningen mitt i kurvan med tåg 4005 från Narvik till Alnabru.


Linjen strax utanför Aspeå riktning söderut sett från en vägbro.


Bangården i Kälvattnet ligger fint intill sjön med samma namn som driftplatsen.


Längre norrut hamnar vi strax utanför Nyåker längs den nya linjen mellan Oxmyran och Öre älv utanför Nyåker som öppnades 1995.
Här passerar Railcares tåg 93223 från Jörn till Långviksmon strax före växeln vid Oxmyran med från Hector Rail inhyrda 143 061 + 060.


En stund senare passerar 6193 152 med TX Logistiks tåg från Holmsund till Folkesta utanför Eskilstuna på samma plats.


Strax utanför Nyåker hittar vi Tallbergsbroarna över Öreälven, tre till antalet som alla varit eller är järnvägsbroar och där jag står på den äldsta numera vägbron.
I mitten ses järnvägsbron som byggdes 1919 och användes fram till 1994 då man byggde en ny järnvägsbro jämsides med den näst äldsta.


På järnvägsbron som användes fram till 1994 ligger spåret fortfarande kvar.


Rd2 1123 rullar över den nyaste järnvägsbron på väg mot Vännäs.


Nästa dag den 3 augusti befinner jag mig strax utanför Umeå och strax söder om Villanäs där Hector Rails tåg från Falköping till Holmsund ses i backarna.


Så är tåget närmare mig och passerar strax plankorsningen jag står vid och om en kort stund är 243 103 + 142 204 framme vid slutstationen Holmsund.


En stund senare ser vi återtåget mot Hallsbergs rangerbangård, tåg 41430 men nu med 243 103 + 002 som passerar vid Villanäs mellan Holmsund och Gimonäs/Umeå.


Förflyttning norrut till Skelleftebanan vid Klutmark mellan Bastuträsk och Skellefteå där spåret nyligen är bytt.


Rc4 1166 + 1264 passerar vid Klutmark med "kopparpendeln" från Helsingborgs godsbangård till Skelleftehamns övre.


Bangården i Skelleftehamn med det ankomna tåget från Helsingborg rakt fram.


Så växlas vagnarna ut till Rönnskär i Skelleftehamn.


Loken är på väg tillbaka mot bangården.


Sett över vattnet ser vi T44 266 som växlar ned vagnar till hamnen.


Nästa morgon den 4 augusti befinner jag mig vid vid ett vattendrag i höjd med Nysäter mellan Betsele och Umgransele på banan mellan (Hällnäs-)Lycksele och Storuman.
Här passerar godståg 19680 från Vännäs till Storuman med T44 330 + 341 + 321 och med tomma timmervagnar på kroken.


Samma tåg vid Umgransele en stund senare.


Sedan passerar tåget vid Rusfors invid Rusfors kraftverk.


Då man bytte slipers på banan så var hastigheten sänkt till 40 km/h vilket gör att man lätt hinner ikapp tåget på flertalet ställen.
Här passerar tåget strax norr om Åskilje en stund senare.


Nästan lite berg- och dalbana invid kilometer 127.


Tåget strax före Skiråsen mellan Gunnarn och Barsele.


Tåget är på väg in mot Barsele med sjön Barselet och Flakamyrberget i bakgrunden.


Senare samma dag rullar Y1 1348 in till Storuman som tåg 89420 från Östersund C till Gällivare.


Så är tåg 19681 på väg tillbaka från Storuman till Vännäs och passerar nu med T44 321 + 341 + 330 invid Stenseledammen utanför Forsvik.


Tåget ses senare ett stycke före Gunnarn.


Senare passerar tåget strax söder om Gunnarn invid vägen till Grundfors.


Tåget ses här på Åskiljebron där man korsar Umeälven. Notera fiskebåten som är ute i regnvädret.


Här passerar tåget invid Pausele.


Tillbaka där vi startade morgonen invid banken över vattnet vid Nysäter.


Tåget passerar senare vid Bjursele mellan Lycksele och Hällnäs.


X52 9042 rullar ut från Tvärålund med tåg 7110 från Umeå östra till Luleå.


Så passerar T44 321 + 341 + 330 strax norr om Tvärålund på väg ner mot Vännäs. Vagnarna ska senare vidare till Husum.


Re 1428 + 1424 rullar strax efteråt ut från Tvärålund med tåg 5900 från Ånge godsbangård till Bredviken längs Haparandabanan.


Nästa dag passerar X62 006 på bron över Moälven i Mellansel längs Stambanan genom övre Norrland som tåg 79440 från Östersund C till Umeå godsbangård.


Samma vagn ses bakifrån och att den varit med i någon olycka. Normalt trafikerar inte X62 eller Norrtåg på denna bansträckningen utan man kör på Botniabanan.


På kvällen den 7 augusti inväntar Snälltågets tåg 301 på avgång från Malmö C mot Berlin med 193 423 främst.


Pga trasigt godståg längre fram här på Rendsburger Hochbrücke så var vi rätt sena och fick därför passera bron i soluppgången istället för i mörker.


Här passerar vi förbi det trasiga godståget som står mitt på bron och har 185 322 som dragkraft.


Och på grund av det trasiga godståget så har vi här ankommit Hamburg drygt en och en halv timme försenat.


Framme i Berlin där vi stod sida vid sida med SJ's EuroNight-tåg som ankommit Berlin en stund före oss.


Tåget körs vidare från Berlin Hbf mot uppställning.


I Potsdam ankommer Tatravagnarna 148 + 248 till Hauptbahnhof.


Vagn 425 på linje 93 mot Glienicker Brücke ankommer strax Hauptbahnhof.


På Berlin Hbf stod 193 424 inne med Flixtrains tåg mot Stuttgart.


I samband med att Berlins S-bahn (pendeltågen) fyller 100 år i år så foilerades några 481-tåg med tidslinjer på sidorna.
Här ses ett tåg med 481 255 främst vid slutstationen Bernau.


Man körde även veterantåg på olika linjer i S-bahnsystemet under ett par dagar för att fira Berlin S-bahn 100 år.
Här ankommer veterantåget med 3839/6401 främst till slutstationen Bernau dit första S-bahn-tåget gick exakt på dagen 100 år tidigare.


Vid Pankow-Heinersdorf ankommer 483 004 på linje S8 mot Wildau.


En kort stund senare kommer åter veterantåget men nu med 475 605 främst vid Pankow-Heinersdorf på väg mot Nordbahnhof.


I Berlins norra utkanter går denna lilla lokalbana mellan Karow och Basdorf där den delar sig i två grenar mot Groß Schönebeck och Wensickendorf.
Här ankommer ett tåg med 643 241 till Schönwalde på väg mot Karow.


Nästa dag den 9 augusti rullar Flixtrains tåg 1232 in till Berlin Hbf på väg mot Köln Hbf med 193 862 främst.


ICE-tåg 855 från Köln Hbf har just stannat till på spår 12 på Berlin Hbf med 812 215 främst.


S-bahns veterantåg med 3839/6401 + 475 605 ankommer till Storkower Straße på sin tur längs Ringbahn som man gjorde denna dagen.


Mellan S-bahnstationerna Messe Nord/ICC och Westend passerar ett tåg på Ringbahn med 484 001 främst.


Sedan passerar veterantåget åter på sin väg mot Gesundbrunnen och Nordbahnhof.


Nytt och gammalt på S-bahn.


Veterantåget har varit och vänt vid Nordbahnhof och är nu på väg på nästa tur längs Ringbahn och passerar här mellan Landsberger Alle och Storkower Straße.


På andra hållet på samma plats passerar 484 014 på Ringbahnlinje S42.


Nästa gång vi ser veterantåget är vid Westhafen där man här ankommer på väg mot Gesundbrunnen och Nordbahnhof.


Vid Gesundbrunnen passerar 481 039 på linje S25 mot Teltow Stadt.


Så växlar veterantåget fram till plattform efter att ha kört ner till vändspår, nu med 475 605 främst.


Vid Nordbahnhof ser vi åter tåget inför nästa avgång mot Gesundbrunnen och sedan ut på Ringbahn.


En sista bild på veterantåget som här rullar in mot stationen Humboldthain på väg mot Gesundbrunnen.


Nästa dag passerar vagn 9114 längs Karl-Liebknecht-Straße på väg mot Alexanderplatz.


370 003 ankommer Berlin Ostbahnhof med EC-tåg 59 från Berlin Hbf till Gdynia Glowna.


DB i samarbete med NS (Nederlandse Spoorwegen) kör ett antal tåg per dag mellan Berlin och Amsterdam med Vectron-lok för att slippa byta lok vid gränsen.
Här inväntar IC-tåg 142 på avgång vid Berlin Ostbahnhof mot Amsterdam Centraal med 193 499 främst.


Samma tåg som ovan är på väg mot Amsterdam och passerar invid S-bahnstationen Jannowitzbrücke med floden Spree närmast.


En stund senare kommer nästa NS/DB-tåg och denna gången är det 193 948 som drar IC-tåg 143 från Amsterdam Centraal till Berlin Ostbahnhof.


Vi lämnar Berlin och beger oss mot Hamburg men först ett stopp vid Schwerin Süd där 445 110 ankommer med tåg 62030 från Wismar till Flughafen BER.


ICE-tåg 1074 från Hamburg Hbf till Stralsund Hbf passerar förbi Schwerin Süd med 401 572 främst.


Vid tunnelbanestationen HafenCity Universität i Hamburg spelar man ett ljudspel varje timme med lampor som blinkar i olika färger.


1430 539 ankommer Elmshorn strax norr om Hamburg med tåg 81876 från Hamburg-Altona till Wrist.


101 099 från RDC drar EuroNight-tåget 346 från Berlin Hbf till Stockholm C och som här passerar förbi Elmshorn en stund senare.


I Flensburg samma kväll inväntar MF 5083 på avgångstid mot Fredericia.


I Fredericia senare samma kväll ses MF 5092 som just ankommit från Flensburg till vänster och till höger inväntar MF 5080 på avgångstid mot Århus H.


EG 3107 står uppställd i Fredericia med ett godståg.


EB 3230 ska snart rulla från København H mot Hamburg Hbf med EC-tåg 1191 strax efter klockan 5 på morgonen.


Snälltågets tåg 306 från Dresden-Neustadt till Malmö C och vidare mot Stockholm rullar in till Høje Taastrup med 193 423 främst.


Snälltåg på tre olika spår på Malmö C senare samma morgon. Till vänster tåget jag kom med från Tyskland, i mitten vagnarna som ska kopplas mot Stockohlm och till höger tåget från Storlien.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från augusti månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com