Tobias bildsida - Bilder från augusti 2023

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2023, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2023 - Bilder från april månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från maj månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från juni månad 2023
Bildsida 2023 - Bilder från juli månad 2023
Av Tobias Jäderup

P.g.a semesterresor så är det många bilder denna månaden fördelade på två sidor. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder månaden den 1 augusti i Halmstad där Y31 1428 strax ska avgå med tåg 7636 mot Nässjö.


Nässjö Järnvägsmuseum växlade samma dag med Z43 200 på bangården i Nässjö.


Snälltågets tåg 3943 från Stockholm till Berlin passerar vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad samma dag med 193 254 främst.


Sist i tåget går två av de från Locomore inköpta vagnarna Bmz nr 90090 samt 90091.


X61 042 passerar vid Hulterstad söder om Mjölby den 4 augusti som tåg 73370 från Göteborg via Nässjö till Motala.
Vagnen är en av de som Västtrafik lånat in från Skånetrafiken för sin trafik men som snart ska återlämnas till Skåne.


Den 5 augusti ser vi en av Tågabs C30-transporter, här som tåg 51674 från Trelleborg till Älvsjö godsbangård med Rc2 1041 främst mellan Sya och Mantorp.
Normalt brukar man köra en C30 i dessa leveranser men denna dagen gick det två vagnar, C30 2355 samt 2354.


En bättre bild där man ser både C30 2355 och 2354 i tåget.


Den 6 augusti befinner jag mig mitt på landskapsgränsen Halland/Jönköpings län strax efter Kinnared i riktning mot Landeryd.
Vi ser här T43 231 dra det s.k "Sandtåget", tåg 30064 från Halmstads rangerbangård till Limmared.


Samma tåg som förra bilden inväntar här tågmöte en stund senare i Landeryd.


Resterna av Västra Centralbanan mellan Landeryd och Falköping via Ulricehamn här strax utanför Broaryd.


Under sommaren kör MTRX ett sommartåg mellan Stockholm och Båstad och denna sommaren fick man åka via Viskadalsbanan eftersom järnvägen var avstängd vid Almedal i Göteborg.
Här är det X74 004 som passerar strax före Tofta strax norr om Varberg som tåg 12093 från Stockholm till Båstad Norra.


Pga avstängningen vid Almedal fick även godstågen ledas om via Viskadalsbanan och här kommer Hector Rails tåg 46716 från Värö till Uddevalla med 243 112 vid Östra Derome.


En stund senare passerar El15 104 vid samma plats som tåg 80098 från Halmstads rangerbangård till Göteborg Sävenäs.


X14 3241 rullar in till Horred som tåg 13857 från Vänersborg till Varberg.


X74 004 är på väg tillbaka norrut igen och passerar vid Kärra mellan Veddige och Horred som tåg 22094 från Båstad Norra till Stockholm.


Strax före Kinnared passerar Y32 1408 med tåg 7640 från Halmstad till Jönköping.


En sista bild från dagen på Sandtåget 30065 Limmared-Halmstads rangerbangård med T43 231 i riktigt regnoväder strax före Brännögård.


Den 7 augusti åkte jag och Jocke iväg på en resa till b.la Tyskland, Tjeckien och Österrike. Vill ni se Jockes bilder från samma resa kan man titta här.
Här står jag längst bak på Snälltågets tåg 3941 när vi passerar den nya stationen vid Klostergården mellan Lund och Malmö.


Som bekant byggs det just nu fyrspår mellan Malmö och Lund och här har vi åkt in på de tillfälliga spåren som används under byggandet.


Passage av Åkarp där man kan se nedgången till nya plattformarna till vänster där vi ännu åker på de tillfälliga spåren som kommer rivas när det är klart.


Mellan Åkarp och Burlöv strax efter bron under E6/E20 går de tillfälliga spåren ihop med de nya permanenta spåren.


Sedan är det dags att med IC-tåg 1199 åka mot Hamburg från Köpenhamn med EB 3241 som dragkraft.


Men längre än till Taulov på Jylland kom vi inte eftersom ett träd låg mot kontaktledningen närmare Kolding så vi blev ståendes här en stund.


Vårt tåg vid Taulov där man normalt inte ska göra uppehåll.


Man ropade även ut att detta är Danmarks sista gröna perrong vilken här ses från gångbron.


Sedan åkte vi vidare söderut mot München med ICE-nattåget men vid Bebra var det stopp pga något tekniskt fel.
Här står 193 605 ihop med några vagnar uppställda i Bebra på natten.


Vårt ICE 1689 med 402 010 främst under uppehållet i Bebra.


I München nästa morgon stod 111 163 och skulle avgå mot Ingolstadt Hbf som tåg 59072.


420 945 vid München Hbf tief på linje S8 mot Germering-Unterpfaffenhofen.


Och vid München Ost ser vi 420 980 också på linje S8 mot Germering-Unterpfaffenhofen.


245 015 inväntar avgångstid som tåg 27021 mot Mühldorf(Oberbay) från München Ost.


Vi har tagit oss ut på linjen mot Mühldorf(Oberbay) och här passerar 247 041 strax öster om Dorfen.


På ungefär samma plats kommer senare 218 452 med tåg 27023 från München Hbf till Mühldorf(Oberbay).


Tåg 27034 från Mühldorf(Oberbay) till München Hbf passerar samma plats.


Med i tåget gick vagnen DABpza 786.6 50 80 36-85 006-5 som är en vagn kallad "Ideenzug" där man har byggt om en vagn med lite annan typ av inredning som kan ses på Jockes bild.


Sedan kom ett tjänstetåg draget av 218 422 på väg mot Mühldorf.


Ett godståg draget av 266 446 passerar genom samhället Wasentergernbach.


628 627 passerar också vid Wasentergernbach som tåg 27025 från München Hbf till Mühldorf(Oberbay).


245 015 med "Ideenzug"-vagnen först passerar infarten till Schwindegg som fortfarande har semeforer, här som tåg 27027 München Hbf-Mühldorf(Oberbay).


På andra hållet gick 628 612 + 578 + 627 i tåg 27038 från Mühldorf(Oberbay) till München Hbf.


247 039 inväntar tågmöte i Schwindegg en stund senare.


Tåg 27040 från Mühldorf(Oberbay) till München Hbf med DBpbzfa 766.0 50 80 86-81 084-5 främst rullar in till Schwindegg.


218 452 rullar in till Schwindegg med tåg 27029 från München Hbf till Mühldorf(Oberbay).


Sedan befinner vi oss i Mühldorf(Oberbay) där denna retromålade 628 673 rullade förbi.


Och sedan har vi tagit oss till Garching(Alz) där 628 581 här rullar in som tåg 27416 från Traunstein och har denna station som slutstation.


Till vänster vagnen jag fotade nyss som strax ska köra tillbaka mot Traunstein. Till höger 628 560 som ankommit från Mühldorf och snart ska vända tillbaka dit.


Vid stationen i Hörpolding går en liten gren av banan till närliggande staden Traunreut dit vissa från både Garzing och Traunstein kör in.
När de kör tillbaka från Traunreut så stannar man återigen i Hörpolding och därför hoppade vi av tåget här medan tåget åkte till Traunreut och vände.
Här ankommer 628 653 till Hörpolding som tåg 27418 från Traunstein till Mühldorf(Oberbay).


Vårt tåg som vi åkte med från Garching(Alz) har varit i Traunreut och vänt, och här kommer man tillbaka till Hörpolding för att fortsätta vidare mot Traunstein.


Så är vi framme i Traunstein.


193 776 rullar genom Traunstein på väg mot Österrike.


Vi har förflyttat oss till Österrike och till området runt Salzburg, närmare bestämt är vi här i Oberndorf bei Salzburg strax norr om Salzburg.
Här avgår vagn 44 + 47 från Oberndorf på väg mot Salzburg och rullar genom Oberndorf Park. Vagn 44 främst är en tvådelad vagn av typen SGP GT6 byggd 1983.


Så är vi närmare Salzburg, närmare bestämt vid Acharting där vagn 47 ankommer på väg mot Bürmoos via Oberndorf.
Denna vagnen är tredelad av typen SGP GT8NF byggd 1987 med en påbyggd lägre mittdel för rullstolar m.m.


Vagn 58 ankommer till Acharting på väg mot Salzburg Hauptbahnhof.


Nästa dag den 9 augusti ankommer 628 593 till Salzburg Hbf som tåg 27973 från Freilassing.


Vi skulle nu åka mot Graz och på vägen var det byte i Bischofshofen där 1144 126 inväntar avgångstid som tåg 512 från Graz till Salzburg Hbf.


I Selzthal bytte tåget ände och under tiden kunde man sträcka på sig på plattformen.


80-73 107 skulle nu dra tåget vidare mot Graz. Till höger står ångloket 52 7046 uppställt.


Vi är framme i Graz där 1016 007 står inne på Graz Hbf.


Sedan tar vi oss ut mot ändhållplatsen Mariatrost för spårvägens linje 1 fast vi hoppar av lite tidigare vid Rettenbach.
Här ser vi vagn 606 som är byggd 1987 på linje 1 mot Eggenberg/UKH när man åker på en enkelspårssträcka i gräsbanvall mellan Rettenbach och St.Johann.


Ännu en bild från samma sträcka fast på vagn 668, en Bombardier Cityrunner från 2001 som snart ankommer Rettenbach på väg mot Mariatrost.


Längs Stenggstraße mellan hållplatserna Mariagrün och Kroisbach går spårvägen som ett slags enkelspår men utan växlar på sträckan.
Här ser vi vagn 656 som passerar längs gatan på väg mot Mariatrost.


Vagn 606 ankommer till hållplatsen Schönbrunngasse på väg mot Eggenberg/UKH.


På Am Eisernen Tor ser vi vagn 657 som är på väg mot Mariatrost.


Man har även vagnar av typen Stadler Variobahn i trafik och här ser vi vagn 206 framför Brunnen am eisernen Tor längs Am Eisernen Tor.


En sista bild från spårvägen i Graz blir på vagn 604 som lämnar hållplats Hauptplatz/Congress.


Sedan skulle vi åka med detta tåget med 1144 289 främst i tåg 150 mot Wien Hbf.


Nästa morgon vaknar vi upp i Wien där här vagn 60 just startat från hållplatsen Nußdorfer Straße på väg mot Schottentor U. På bron ovanför spårvagnen går tunnelbanans linje U6.


Vagn 795 passerar här över Josef-Holaubek-Platz på väg mot Absberggasse.


Senare har vi tagit oss upp till Tjeckien och till den tjeckiska gränsstationen České Velenice. Här blir det nu lokbyte från det österrikiska loket 1116 054 till ett tjeckiskt diesellok.


Och här växlas 754 062 fram från uppställningen.


754 062 har kopplats på i vårt tåg REX 322 från Wien Franz-Josefs-Bahnhof till Praha hl.n.


Och i Veselí nad Lužnicí kopplades dieselloket av och istället kopplades elloket 362 110 till för fortsatta färden mot Prag.


Sedan ankom vi då till Tábor där vi skulle tillbringa eftermiddagen och natten. Här ses 362 046 inväntandes med tåg 715 från Praha hl.n. till České Velenice.


På banan mellan Tábor och Bechyně, bandel 202 körs det små loktåg bestående av ellok littera 113 och vagnar av littera BDtax 782.
Banan drivs dessutom med 1.5kV DC och därför kan det bara köras ellok som är byggda för detta till skillnad från övriga Tjeckien som har 3kV DC på järnvägarna.
Här ses tåg 28414 som just stannat vid hållplatsen Bechyně Zastávka och bara har en kort bit ner till ändstationen vid Bechyně.


På bron Bechyňský most över floden Lužnice passerar sedan 113 002 över med tåg 28417 från Bechyně till Tábor. Här delar dessutom järnvägen och bilväg 122 på samma utrymme.


En stund senare kommer 113 003 med tåg 28416 från Tábor över den kombinerade bil- och järnvägsbron.


113 003 står sedan vid ändstationen Bechyně och inväntar avgångstid som tåg 28419 mot Tábor.


Mellan Malšice och Čenkov u Malšic ser vi senare tåg 28418 från Tábor till Bechyně med 113 002 främst.


Någon timme senare på i princip samma ställe ser vi det andra tågsättet med 113 003 främst på väg mot Bechyně.


En liten promenad senare är vi vid mötesstationen i Malšice där vi här ser stationsområdet.


113 002 ankommer Malšice med tåg 28422 från Tábor till Bechyně.


Och det blir här tågmöte med tåg 28423 mot Tábor och med 113 003 främst.


Man har även ett tredje lok, 113 001 som är målat i orange färgsättning men som denna dagen stod stilla i Tábor.


I det fina kvällsljuset ser vi här 113 002 som just rullat ut från Tábor som tåg 28426 mot Bechyně.


En landskapsvy från banan utanför Tábor där vi ser stan i bakgrunden.


I utkanten av Tábor där vi stod på en bro kommer senare tåg 28427 från Bechyně till Tábor med 113 003 främst.


En sista bild från denna banan blir på tåg 28428 mot Bechyně och med Tábor i bakgrunden.


Senare på kvällen står 362 055 redo att dra tåg 700 från České Budějovice till Praha hl.n.


704 013 ska snart dra undan ett par vagnar som ankommit i tåg 731 från Prag.


Ny dag den 11 augusti och vi har ankommit med 842 007 till Branice som ligger på banan mellan Tábor och Písek.
Härifrån skulle det bli bussersättning till Písek město pga banarbeten på banan.


Vid Písek město stod nästa tåg och väntade på oss, det var 842 020 som här strax ska avgå mot Strakonice.


650 224 inväntar oss vid Ražice och ska strax avgå mot České Budějovice.


Vi har tagit oss till Klatovy där vi här ser 362 116 till vänster med ett loktåg.


Så åker vi vidare en station med 914 017 till Janovice nad Úhlavou. Tåget fortsätter vidare mot Bayerisch Eisenstein.


Här ankommer 914 039 + 014 till Janovice nad Úhlavou med tåg 17550 från Klatovy till Domažlice.


Så är vi framme i Domažlice där vårt tåg står till vänster. I mitten ser vi 810 594 och till höger Alexa 223 068.


Vid Domažlice město passerar ALX tåg 359 från München Hbf till Domažlice med 223 065 främst.


Vi åker vidare norrut genom Tjeckien igen och med 844 008 kom vi till Staňkov där det var byte till ersättningsbuss mot Stod.


Efter att ha åkt buss till Stod så fick vi sedan åka detta loktåg med 754 066 främst i tåg 7427 mot Plzeň hl.n.


I Plzeň går det spårvagnar av en hel del olika modeller, här en Tatra KT8D5R.N2P, vagn 288 på Ukrajinská.


Det går även vagnar av typen Tatra T3R.PLF i trafik och här ses vagn 315 + 264 på gatan Pražská.


Vagn 342 + okänd passerar senare på Pražská.


Vagn 376 ser vi senare vid Náměstí Republiky.


Så har vi ankommit till Prag och till stationen Praha hl.n. med detta tåg 777 från Plzeň draget av 362 085.


371 003 till vänster har ankommit Ústí nad Labem hlavní nádraží med tåg 672 från Prag och fortsätter vidare mot Děčín hlavní nádraží.
Till höger står 162 020 och inväntar också avgång mot Děčín hlavní nádraží.


Nästa morgon ankommer 371 001 till Ústí nad Labem med tåg 681 från Děčín hlavní nádraží till Praha hlavní nádraží.


I Kralupy nad Vltavou har man fortfarnade analogt skyltsystem på stationen med blädderskyltar.


809 208 står inne på stationen i Kralupy nad Vltavou och inväntar nästa avgång.


Några motorvagnar i Kralupy nad Vltavou.


162 038 ankommer Kralupy med tåg 690 från Praha hl.n. till Děčín hl.n.


Tillbaka i Ústí nad Labem ser vi 6193 568 invänta avgånstid som tåg 612 från Prag till Cheb


372 006 + 753 301 passerar genom stationen vid Ústí nad Labem hlavní nádraží.


471 063 ankommer till Ústí nad Labem som tåg 6948 från Roudnice nad Labem.


Förflyttning norrut till Děčín där vi ser ett tåg från KŽC med Baafx 70 54 24-29 420-9 + 810 656 som ska avgå som tåg 18314 mot Telnice.


Arrivas 845/945 316 lämnar Děčín som tåg 1329 mot Liberec.


193 297 "Seppl" ankommer Děčín med EC-tåg 378 från Praha hl.n. till Kiel Hbf.


På andra hållet ankommer EC-tåg 379 från Kiel Hbf till Praha hl.n. med 193 293 främst.


Senare samma kväll har jag tagit mig till Elmshorn norr om Hamburg där 112 138 ankommer med tåg 11233 från Kiel Hbf till Hamburg Hbf.


Från Elmshorn utgår lokalbanan AKN mot b.la Ulzburg Süd och Norderstedt Mitte där man kör dessa dieselvagnar.
Här inväntar 609 VT2.57 på avgångstid från Elmshorn mot Ulzburg Süd.


EC-tåg 378 från Praha hl.n. till Kiel Hbf passerar Elmshorn med 193 297 som dragkraft.
Känns tåget igen? Jodå, det är samma jag fotade (och åkte med till Berlin) från Děčín som här hunnit bli kraftigt försenat.


Senare på natten inväntar MF 5070 på avgångstid från Århus som tåg 8402 mot CPH Lufthavn.


Tretågsmöte i Emmaboda nästa dag den 13 augusti.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från augusti månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com