Åter startsidan
Åter augusti månad sida 1

Fortsättning på augusti månads sida 2022



Jag har delat upp augusti månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den 15 augusti.
Den 16 augusti passerar CFL Cargos tåg 59716 från Gamlarp via Nässjö till Göteborg Skandiahamnen förbi Hulterstad söder om Mjölby med Rc4 1152 + 1140.
Tåget går normalt från Gamlarp via Jönköping/Falköping till Göteborg men p.g.a banarbeten på Jönköpingsbanan så fick tåget åka omvägen via Hallsberg.


185 401 med foilering på sidan passerar också förbi Hulterstad som tåg 53933 Rosersberg-Malmö gbg.


En inzoomad sidobild på loket.


Två dagar senare den 18 augusti ser vi återigen CFL Cargos omledda containertåg 59716 Gamlarp-Göteborg Skandiahamnen med Rc4 1152 strax söder om Mjölby.


Den 19-20 augusti åkte jag iväg på en tvådagarsresa till Norra Tyskland med fokus på Sylt och linjen mellan Lübeck och Puttgarden.
Här står ER 2023 i Odense och inväntar avgångstid som IC-tåg 839 från København H till Esbjerg.


Framme i Tyskland och i Flensburg där jag åkte med MF 5076 som här snart ska rulla tillbaka mot Danmark igen.


Gammalt kajspår längs kajen i Flensburg.


218 380 + 389 ankommer Niebüll med IC-tåg 2077 från Westerland(Sylt) till Berlin Hbf.


Dieselloket 209 101 växlar fram en manövervagn till tåget som har kommit från Dagebüll och ska kopplas ihop med IC-tåget.


Tåget ska precis rulla vidare från Niebüll mot Berlin.


Förflyttning till Morsum på ön Sylt dit man enbart kommer antingen med båt eller med tåg då det inte finns några fasta vägar dit, därför får man åka biltåg om man ska ha med bilen dit.
Här passerar ett biltåg från Westerland(Sylt) till Niebüll förbi Morsum med 245 027 som dragkraft.


Ännu ett biltåg men denna gången bolaget Autozug Sylt med 247 908 som dragkraft som är på väg mot Westerland(Sylt).


245 021 passerar förbi Morsum med IC-tåg 2310 från Frankfurt(Main)Hbf till Westerland(Sylt).


Så är jag vid Keitum där tåg 1448 från Niebüll till Westerland(Sylt) passerar förbi med 245 023.


Sist i tåget hänger 928/628 532 med.


245 215 ankommer Keitum med tåg 11072 från Bredstedt till Westerland(Sylt).


Möte mellan två biltåg i Klanxbüll en stund senare, till vänster är det tåg 1454 från Niebüll till Westerland(Sylt) med 245 027 som passerar.


218 390 passerar Klanxbüll med IC-tåg 2364 från Hamburg-Altona till Westerland(Sylt).


218 830 + 397 passerar Klanxbüll med tåg 1455 från Westerland(Sylt) till Husum.


628/928 532 ankommer till Langenhorn(Schlesw) senare ensam med tåg 1455 från Westerland(Sylt) till Husum. 218-loken och vagnarna har kopplas av i Niebüll.


648 461 har ankommit slutstation Kiel Hbf med tåg 21237 från Husum samma kväll.


Nästa morgon den 20 augusti har 112 035 ankommit Hamburg Hbf med Snälltågets tåg 301 från Stockholm.


Triss i 112 i Hamburg en stund senare, 112 035 med Snälltågets tåg, 112 138 i mitten och 112 140 till höger.


218 330 har just ankommit Hamburg Hbf samma morgon som tåg 11403 från Lübeck Hbf.


Sedan dokumenterade jag en bandel som nu är stängd sedan den 30 augusti för upprustning, nämligen delen mellan Lübeck och Puttgarden via Oldenburg(Holst).
Här ses stationen i Timmendorfer Strand där det är sagt att järnvägen ska få delvis ändrad sträckning och sedan inte alls passera just på denna platsen längre.


Här en bild tagen åt söder, dvs mot Lübeck.


648 463 rullar in till Timmendorfer Strand med tåg 11299 från Neustadt(Holst) till Lübeck Hbf.


Tåget gör uppehåll vid plattform innan man fortsätter vidare söderut.


218 402 ankommer till Timmendorfer Strand med IC-tåg 2414 från Hamburg Hbf till Fehmarn-Burg.


Samma tåg gör uppehåll i Scharbeutz.


I Oldenburg(Holst) höll man på att växla makadamvagnar som jag gissar används i banarbetet.


218 402 ankommer Oldenburg(Holst) nu med IC-tåg 2413 från Fehmarn-Burg till Hamburg Hbf.


648 450 + 341 ankommer Oldenburg(Holst) som tåg 11215 från Puttgarden till Lübeck Hbf.


218 330 sist i tåg 11448 från Hamburg Hbf till Puttgarden, här vid Lensahn.


Vid Fehmarn-Burg går tågen in på ett triangelspår och byter således körriktning om man ska fortsätta vidare mot Puttgarden.
Här gör tåg 11448 upphåll vid just Fehmarn-Burg och ska nu gå med loket först upp härifrån till Puttgarden.


218 330 har ankommit Puttgarden med tåg 11448 från Hamburg Hbf. Hit går det inte längre någon tågtrafik och kommer inte att göra förrän den nya tunnelförbindelsen är klar om några år.


Även på andra sidan vattnet vid Roedby Faerge i Danmark så förfaller bangården då ingen trafik längre bedrivs här. Tågtrafiken lades ned i april 2021 och sedan dess har inga tåg gått hit.


Dm 507 ankommer till Maribo på Lollandsbanen med tåg 22605 från Nakskov till Nykøbing Falster. Dessa Desiro-vagnar har hyrts in från Nordjyske Jernbaner och har fått en ny design.


Vid Nykøbing Falster är man i full gång med att elektrifiera bangården inför kommande Fehmarn Bält-förbindelsen.


Men än så länge är det diesel som gäller här och till vänster inväntar MF 5059 avgångstiden som tåg 71238 mot Østerport i Köpenhamn.


Trevagnarståg med X31K 4381 främst passerar strax före Skodsborg på väg mot Köpenhamn.


"Tåget i gatan" kan man säga om denna bilden där LB 108 passerar invid Havnegade i Helsingör med tåg från Gilleleje.


Den 21 augusti körde Järnvägsmuseet en transport efter att ha hämtat vagnen CFo5 1860 från Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad.
Här passerar tåg 33988 strax söder om Mjölby med Rc1 1007 + Da 888 som dragkraft.


Samma tåg kommer här strax norr om Skänninge där det blev möte med Rc4 1142 som passerade som ensamt lok söderut.


Med i tåget gick T21 81 som skulle till Nora.


Vagnen CFo5 1860 som man alltså tagit över från Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad.


Den 22-29 augusti var jag och två vänner iväg på ytterligare en semesterresa till Albanien, Montenegro, Italien och vidare norrut.
Här är vi i Albanien nära gränsen till Montenegro vid Hani i Hotit och ser en järnvägslinje som nog inte har använts på många år i det fina landskapet.


Vid järnvägsstationen i huvudstaden Podgorica hittar vi denna elmotorvagn 6111 106 som ska avgå mot Bar.


Montecargos 461 026 växlade på bangården i Podgorica.


461 029 ankommer Podgorica med tåg 6102 från Bar på väg mot Bijelo Polje.


En vagn växlades ur av dieselloket 661 326.


Rakt genom Podgorica rinner floden Moraca.


Fin solnedgång över Adriatiska havet vid Sutomore norr om Bar.


Nästa dag den 24 augusti är vi tillbaka i Albanien och Tirana med utsikt över bergen.


I Tirana åkte vi linbana på Dajti Ekspres som går upp för berget Dajti.


I korsningen vid Bulevardi Zogu I där tidigare den gamla järnvägsstationen i Tirana låg bakom mig ser vi en buss svänga.


Senare på kvällen har vi tagit oss till Dürres för att härifrån åka med Ventouris Ferries till Bari i Italien.
Här är nattens färja, M/S Rigel II som härstammar från Sverige som M/S Visby byggd 1980 och har sedan trafikerat för b.la Stena Line och Polferries.


M/S GNV Azzurra ligger också i hamn i Dürres, den är byggd 1981 av Öresundsvarvet i Landskrona och har b.la trafikerat för Wasaline som M/S Wasa Star och Color Line som M/S Peter Wessel.


Nästa morgon den 25 augusti är vi framme i Bari i Italien där M/S Dubrovnik från Jadrolinja ligger upplagd.


På Bari Centrale inväntar E464 273 på avgångstiden.


Framme i Caserta där vi skulle byta tåg, här står Ale 426 075 och inväntar avgångstid mot Neapel.


Så har vi kommit fram till Neapel och Napoli Centrale med ETR 425 122.


I Neapel kör man spårvagnar och här ses vagn 1117 på Via Nuova Marina på väg mot Colombo - Porto.


Nästa dag den 26 augusti var det dags att påbörja resan norrut. Här ser vi E464 054 invänta sin avgångstid från Napoli Centrale.


Det blir stopp med riktningsbyte vid Roma Termnini.


E464 641 rullar in till Roma Termini.


Snabbt uppehåll vid Verona Porta Nuova där vi ser ETR521 101 ankomma med ett tåg.


Nästa morgon vaknar vi upp i Innsbruck och passar på att studera spårvägstrafiken i stan innan vi åker vidare norrut.
Här är det vagn 329 som korsar Universitätsbrücke över floden Inn med bergen i bakgrunden som linje 2 mot Josef-Kerschbaumer-Straße.


Vagn 334 kommer här på Maria-Theresien-Straße som linje 5 mot Schützenstraße.


Lite senare ser vi vagn 325 som ankommer hållplatsen Sillpark på linje 5 mot Schützenstraße.


En sista spårvagnsbild blir på vagn 323 som ankommer Innsbruck Hauptbahnhof på linje 5 mot Technik West.
För fler bilder från Innsbruck kan man titta i mitt bildgalleri här.


4024 082 står uppställd på Innsbruck Hbf.


Vi har tagit oss till Tyskland med detta tåget som har 1216 013 som dragkraft.


Bland museiföremålen på Leipzig Hbf hittar vi E04 01.


Senare på kvällen ankommer Snälltågets tåg 300 mot Stockholm till Berlin Gesundbrunnen med 114 006 som dragkraft.
Normalt utgår dessa tåg från Berlin Hbf men p.g.a ett banarbete så avgick man härifrån istället.


CD's 193 293 stod inne på Berlin Hbf en stund senare.


182 526 med Flixtrains tåg ses på Hamburg Hbf senare samma kväll.


MF 5085 ska rulla iväg som tåg 390 mot København H. Dessa vagnar kommer under nästa år att ersättas av loktåg på denna linjen.


Nästa morgon den 28 augusti är jag i Haffkrug längs linjen Lübeck-Neustadt-Puttgarden som numera är stängd för renovering inför Fehmarn Bält-förbindelsen.
Här har 628 465 + 451 just ankommit med tåg 11204 från Lübeck Hbf till Neustadt(Holst) för den första vagnen och Puttgarden för den bakre vagnen.


Plattformarna i Haffkrug i riktning norrut.


218 402 har just ankommit till Sierksdorf med IC-tåg 2414 från Hamburg Hbf till Fehmarn-Burg.


En bild uppifrån bron för Professor-Haas-Straße på tåget som strax rullar vidare norrut.


648 354 + 465 ankommer Sierksdorf med tåg 11211 från Puttgarden/Neustadt(Holst) mot Lübeck Hbf.


648 459 ankommer Sierksdorf med tåg 11206 från Lübeck Hbf till Neustadt(Holst).


Framme vid Neustadt(Holst) dit denna lilla bibana svänger av från huvudlinjen ute vid Neustadt Gbf.


Samma vagn rullar ut från Neustadt och och nu som tåg 11213 mot Lübeck Hbf.


En bild där man även ser semaforen vilken är infartssignalen till Neustadt Gbf.


218 330 passerar semaforen och infarten till Neustadt Gbf dock utan stopp i Neustadt, här med tåg 11448 från Hamburg Hbf till Puttgarden.


648 333 passerar också förbi infartssignalen till Neustadt Gbf med tåg 11288 från Lübeck Hbf till Neustadt(Holst).


IC-tåg 2413 från Fehmarn-Burg till Hamburg Hbf passerar också förbi samma plats.


648 451 + 333 passerar förbi Neustadt Gbf efter att ha kopplats ihop här (den främre delen från Puttgarden och den bakre från Neustadt(Holst).


Senare ankommer 648 344 + 458 till slutstation Scharbeutz med tåg 11260 från Lübeck Hbf.


Närmare Lübeck hamnar vi vid Bad Schwartau där 648 344 + 458 lämnar med tåg 11162 från Lübeck Hbf till Eutin.


218 330 nu sist i tåg 11449 från Puttgarden till Hamburg Hbf ser vi här på Lübeck Hbf.


218 402 är också sist i sitt IC-tåg 2416 från Hamburg Hbf till Fehmarn-Burg, här också på Lübeck Hbf.


Min sista bild av ett tåg i Puttgarden blev denna på 648 354 som snart ska lämna med tåg 11227 mot Lübeck Hbf.
Sträckan upp hit är nu stängd och ingen tågtrafik trafikerar här längre och kommer inte att göra så förrän den nya tunneln är klar vilket dröjer ett par år.


Nästa dag den 29 augusti är vi på Malmö C där Z70 745 just växlat ned en vagn till blivande Snälltåget 33940 mot Stockholm.


Vi åker med Snälltåget norrut och jag ställer mig längst bak för att dokumentera lite av sträckan med fyrspårsbygge mellan Malmö och Lund.
Här är vi mellan Burlöv och Åkarp och blickar söderut, bort mot Burlövs plattformar.


Bron för E6 syns längre bort. Vi åker på de tillfälliga spår som kommer att rivas när fyrspåret till höger står klart.


Vid Åkarp station ser vi hur långt man kommit med tråget där plattformarna m.m ska ligga.


Mellan Åkarp och Hjärup.


Plattformsbygge pågår i Hjärup.


Här går vi ihop med befintlig bana igen.


Plattformarna vid den nya stationen Klostergården i Lund under uppbyggnad.


Senare samma kväll ser vi Hector Rails tåg 42702 Malmö gbg-Katrineholm med 241 002 rulla in mot Mjölby.


Några minuter senare kommer nästa tåg från Hector Rail, det är tåg 41812 från Stockaryd till Timrå med 243 110 + 142 110.


185 325 stripad för "I am the backbone of the economy" passerar vid Södra Berga mellan Mantorp och Mjölby som tåg 44905 Katrineholm-Malmö gbg.


Samma tåg lämnar Mjölby efter att ha stått där några minuter.


Den 31 augusti passerar 241 004 + 006 vid Sya mellan Mantorp och Mjölby som tåg 42701 Katrineholm-Malmö gbg.
Detta är klockan 19.45 på kvällen och tåget ska egentligen passera kl 08 på morgonen så det var drygt 700 minuter försenat här.


185 325 som jag fotade några dagar tidigare passerar återigen med tåg 44905 Katrineholm-Malmö gbg vid Sya. Detta blir även den sista bilden för denna månaden med många bilder.


tobben_90@hotmail.com