Tobias bildsida - Bilder från augusti 2022

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2022, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2022 - Bilder från april månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från maj månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från juni månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från juli månad 2022
Av Tobias Jäderup

P.g.a semesterresor så är det många bilder denna månaden fördelade på två sidor. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder månaden den 1 augusti i Skottland och Edinburgh med en bild på ett Intercity-tågsätt med Class 43 nr 012 på Edinburgh Waverley.


I Edinburgh kör man även spårvagnar från stan till flygplatsen och det är vagnar av modell CAF Urbos 3.
Här ses vagn 258 och 271 vid hållplatsen St Andrew Square där vagn 271 är på väg mot flygplatsen.


Vagn 269 ankommer hållplats Gogarburn på väg mot flygplatsen.


Det är en stund senare dags att lämna Edinburgh med detta tåg från Scotrail, 158 733 + 717 mot Perth.


Framme i Perth där vi bara hade ett kortare tågbyte till det vänstra tåget.


Vi har kommit fram till dagens mål som är Inverness där vi skulle tillbringa två nätter. Här en vy där man ser floden Ness i förgrunden.


Det är ny dag och vi ska denna dagen åka så långt norrut man kan komma på järnväg i Storbritannien, nämligen till Thurso och Wick.
Här är det dock tågmöte i Dingwall som ligger på sträckan norr om Inverness med 158 711 som ankommer med tåg mot Inverness.


Vid Lairg blev det också uppehåll och tågmöte, dessutom blev det även personalbyte mellan de båda tågen.


Uppehåll för tågmöte i Helmsdale.


Tågmötet i form av 158 708 rullar in med tåg från Wick till Inverness.


Så är vi framme så långt norrut man kommer på järnväg i Storbritanninen, nämligen i Thurso.
Hit upp gör tåget en liten "avstickare" från grenstationen Georgemas Junction där huvudlinjen är Inverness-Wick, för att komma hit får man byta ände och köra upp på en annan bana.


Så även en bild från Wick där tåget stod någon timme innan vi åkte tillbaka söderut igen.


Järnvägsstationen i Wick sedd från utsidan.


En bild från staden i Wick.


Så har vi hoppat av tåget tillbaka mot Inverness här vid Georgemas Junction där tåget ska göra en avstickare upp till Thurso innan det kommer tillbaka hit igen och fortsätter mot Inverness.


Bangården i Georgemas Junction med kameran vinklad bort mot Wick.


Tåget kommer här tillbaka från Thurso på spåret som viker in bakom träden och föraren ska nu byta ände för att åka tillbaka igen fast denna gången mot Inverness vilket blir spåren åt vänster.


Efter en lugn kväll i Inverness tillsammans med de tre vännerna jag åkte med så hoppar vi över till nästa dag den 3 augusti då vi just skulle lämna Inverenss söderut.
Här ses ett antal 158-tågsätt stå uppställda på väg mot olika destinationer men vi skulle åka med det vänstra söderut om Aberdeen.


Det blev tågmöte i Nairn med tåg från Aberedeen till Inverness.


Så en annan modell på fordon, 170 450 rullar in till Elgin med tåg från Aberdeen till Inverness.


Vi är framme i Aberdeen där det blev en stunds uppehåll innan nästa resa tog vid. Här passerar First 38219 på Union Street.


158 713 rullar ut från Aberdeen med tåg mot Inverurie.


First 39702 på Rosemount Viaduct på linje 3A mot Mastrick.


Tillbaka på järnvägsstationen för den fortsatta resan, dock med vagnen längre bort till vänster. Här närmast ses Class 43 nr 148 som ska rulla mot Edinburgh en stund senare.


Vi har kommit fram till staden vi ska tillbringa tre dagar i, nämligen Glasgow med tåget i bild som här ankommit stationen Glasgow Queen Street.


Vagnarna i Glasgows Subway är på gång att bytas ut till nya vagnar som skulle varit i drift för ett tag sedan men som är försenade.
Här ankommer vagn 117 till Cowcaddens på ringbanan där vagnarna kör runt i en ring i antingen med- eller moturs.


Interiör i vagnen som är byggd 1977-1979 och varit i drift sedan dess.


Det är ganska tajt med utrymmet på plattformarna. Tunnelbanesystemet här i Glasgow är det tredje äldsta i världen efter London och New York.


Nästa dag den 4 augusti så ankommer vagn 104 till Govan.


Sedan så gjorde vi ett besök på transportmuseet i Glasgow, Riverside Museum där man visar många gamla saker b.la denna gamla spårvagn.


Man har byggt upp en gammal stad inne på museet.


318 260 ankommer till Partick en stund senare med tåg från Motherwell till Dalmuir.


Lunchen intogs denna dagen i Helensburgh där här 334 003 ankommer slutstationen Helensburgh Central efter en resa från Edinburgh.


Nästa morgon den 5 augusti var det dags att lämna Glasgow för färden söderut genom landet och då åkte vi med detta Avanti West Coast-tåg, 390 020.


På centralen i Glasgow stod även 397 009 redo att avgå om en stund mot okänd destination.


Vi har tagit oss till Chester där vi hade ett tågbyte samtidigt som AWC-tåget med 221 109 rullar in med tåg från London Euston till Holyhead.


Så är vi framme vid det som numera är turistmål, nämligen orten Llanfairpwll där stationsskylten visar det långa namnet Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.
Det långa namnet kom i samband med järnvägen 1869 och troligen som ett reklamtrick för att få det längsta stationsnamnet, det har numera blivit en turistgrej.


Linjen fortsatt bort mot Bangor.


158 832 ankommer till Llanfairpwll med tåg från Holyhead till Birmingham International. Det långa namnet kan även ses på stationshuset här.


Så har vi åkt tillbaka en bit till Llandudno Junction där 221 102 + 106 ankommer med tåg från Holyhead till London Euston.


175 003 ankommer Llandudno Junction med tåg mot huvudorten Llandudno som vi ska åka med.


I Llandudno kör man på en bergbana som kallas "Great Orme Tramway" uppkallad efter att man kör upp och ned för berget Great Orme där högsta punkten är 207 meter över havet.
Vagnarna som används i trafiken är fyra till antalet (vagn 4, 5, 6 samt 7) och de är byggda 1902. Här ankommer vagn 7 till mittstationen Halfway station där man måste byta vagn om man ska åka hela banan.


Utsikten uppe från högsta punkten ner mot Irländska sjön går inte av för hackor.


Vagn 7 närmar sig en stund senare ändstationen uppe på toppen, Summit Complex station.


Lite senare är jag på den nedre banan där vagn 5 här kommer på Ty-Gwyn Road och närmar sig Halfway station.


Och någon minut senare ankommer man till Halfway station. Man kan se spår av när det var en spårväg här genom kontaktledningsstolparna som fortfarande står kvar trots att tråden försvann


Mellan smala gränder på väg ned för Great Orme passerar här vagn 4 förbi på Old Road i korsningen med Tabor Hill.


Sedan var det dags att lämna Llandudno med 175 104 som här ankommer till stationen.


Den 6 augusti besökte vi Blackpool där man kör både veteran- och ordinarie spårvagnar på gatorna. Här är det veteranvagnen 700 som passerar vid North Pier på en av turerna längs spårvägen.


De ordinarie vagnarna är av modell Bombardier Flexity 2 från 2011/2012 och här passerar vagn 010 vid North Pier på väg mot Fleetwood Ferry.


Vid North Pier stod även vagn 66 som vi skulle ta en tur med på en turerna man kör med de.


Vagn 014 smiter förbi vagn 66 vid North Pier på väg mot Starr Gate.


På vår rundtur så möter vi en del vagnar, som här vagn 013 mellan hållplatserna Norbreck North och Little Bispham.


Här möter vi vagn 012 vid hållplats Waterloo Road.


Reklamstripade vagnen 003 ankommer till St Chad's Road på väg mot Starr Gate.


Sedan passerar vagn 66 förbi vid Waterloo Road på ytterligare en sightseeingtur.


Det är inte så mycket vatten från havet inne i Blackpool då det är rätt uttorkat.


En äldre buss, Blackpool Transport 857 passerar på Promenade invid hållplats St Chad's Road.


Vagn 008 strax före hållplats St Chad's Road.


En annan typ av veteranvagn som är öppen, vagn 227 passerar vid St Chad's Road.


En bild åt andra hållet på samma vagn.


Ett snabbesök i London blev det också och vid Victora station ankommer vagn 11001 på Victoria Line mot Brixton.


Vi är nu vid London Victoria Street Station och ska åka med den högra vagnen, 387 214 mot Brighton.


Vi har nu hoppat av det sista tåget i Storbritannien, nämligen 377 466 vid Newhaven Town och ska härifrån åka färja mot Dieppe i Frankrike.


Här är vi ombord på färjan som ska ta oss mot Frankrike.


Nästa morgon den 7 augusti har vi så ankommit till Dieppe i Frankrike och här ses båten M/S Seven Sisters som vi åkte med ligga i hamn.


Vackert morgonljus i Dieppe.


Vid Dieppe skulle vi sedan ta detta tåget, en Régiolis Class B nr 85911 M som tåg 51750 mot Rouen.


Från Amiens skulle vi senare åka med detta tåget, SNCF Class Z 26500 nr 632 mot Lille. Denna typen är systerprodukt till SJ's X40 i Sverige.


Framme i Lille och vid järnvägsstationen Lille Flandres med vårt tåg.


660 171 + 460 081 + 660 164 stod inne på stationen vid Lille Flandres.


Dags att åka vidare mot Belgien med denna vagn i fronten lik Y2, X31 m.fl fordon, här är det AM96 446 som inväntar avgångstiden mot Kortrijk.


I Kortrijk stod AM80 373 + 362 och inväntade avgångstiden som IC-tåg 2334 från Brussels Airport - Zaventem till Oostende.


Samma tåg har ankommit till Lichtervelde.


Äldre typsnitt på stationsskylten.


SNCB série 18 nr 10 inväntar avgångstid i Lichtervelde som IC-tåg 3612 från De Panne till Landen.


Sedan besökte vi Kusttram med operatören De Lijn som kör en lång spårvagnssträcka på 68 km längs kusten från De Panne via Nieuwpoort och Oostende till Knokke-Heist.
Här ses vagn 6154 vid ena ändpunkten vid De Panne där man kan byta till/från tåg.


Vagn 6139 lämnar hållplatsen De Panne Golfstraat på väg mot De Panne Station.


Så är vi längs havsstranden strax söder om Oostende vid hållplats Domein Raversijde där en äldre vagn av typen BN/ACEC type 6000, vagn 6002 från 1982 är på väg mot De Panne.


Qatar Cargos A7-BDF, en Boeing 777-FDZ har just lyft från Oostendes flygplats på väg mot Doha.


Vagn 6139 ses här uppifrån höjden med Nordsjön i bakgrunden på väg mot Oostende och Knokke.


Vagn 6012 ses också vid Domein Raversijde på väg mot Westende Bad.


Inne i Oostende vid hållplatsen Oostende Stadhuis där spårvagnarna inte stannar passerar vagn 6122 på väg mot Oostende station.


En sista bild från Kusttram på vagn 6111 som passerar invid kajplatserna och kanalen i stan på väg mot De Panne.


Dags att åka vidare från Oostende med detta tåget mot Bryssel, sist i tåget gick Siemens EuroSprinter ES60U3-loket serie 18 nr 13.


Sedan är vi i Bryssel vid stationen Bruxelles-Midi (Brussel-Zuid) där AM80 379 ankommer med tåg 2341 från Brussels Airport till Oostende.


Från Verviers till Aachen i Tyskland skulle vi åka med denna motorvagn littera MS70JH med nummer 663.


Här har vi ankommit till Aachen Hbf och tåget ska snart vända åter mot Belgien.


Nästa dag den 8 augusti vaknar vi upp i Düsseldorf där Rheinbahns vagnar 3329 + 3366 passerar på Grafenberger Allee på linje U71.


Många av 218-loken har tagits över av privata operatörer som här 218 461 som ägs av Aixrail och ses på Düsseldorf Hbf.


Sedan tog vi oss en tur till Wuppertal för att åka Schwebebahn som är en hängbana som största delen av den 13 km långa sträckan går över floden Wupper.
Här ankommer vagn 29 till Hauptbahnhof på väg mot Oberbarmen.


Vagn 08 ankommer ändstationen Oberbarmen.


En sista bild från Schwebebahn blir på vagn 17 som ankommer andra ändhållplatsen Vohwinkel.


609 114 (VT 114) inväntar avgångstid från Wuppertal Hbf mot Kaarster See.


Nästa hängbana vi besökte var H-bahn i Dortmund som går mellan universitetsområdena vid Dortmunds tekniska universitet.
Den första grenen öppnades 1984 och under 1993 öppnades nya grenar till b.la S-bahnstationen vid Eichlinghofenunds universitet samt till Eichlinghofen.
Ännu en gren öppnades under 2003 och hela nätet är numera ca 3 km långt. Här ankommer vagn 2 till ena ändpunkten vid Eichlinghofen.


En linjebild tagen mellan Campus Süd och S-bahnstationen Dortmund Universität.


Vagn 3 lämnar andra ändpunkten på linjen vid Technologiezentrum på väg mot Eichlinghofen.


Vagn 3 mellan Technologiezentrum och S-bahnstationen Dortmund Universität.


Vidare norrut stod 112 156 på Hamburg Hbf på väg mot Bargteheide.


Så har vi kommit ännu en bit norrut till Flensburg där det var många omstigande från RE-tåget från Hamburg till IC-tåget mot Århus bestående av MF 5080.


Samma tåg har ankommit Vejle där vi vände på runt en halvtimme istället för att vänta i Fredericia.


Man har nu satt upp fundament till nya kontaktledningsstolpar här. Jag var här i april 2022 och dokumenterade före arbetet startade.


Fint morgonljus på Malmö C där två X2-sätt snart ska avgå i dagens första tåg norrut. Båda tågsätten är felvända mot hur de brukar vara med drivenheterna söderut.


Även inne i banhallen var det fint ljus.


Ett snabbstopp i Lund på hemvägen resulterade en bild på vagn 2 som ankommer Lund C.


Lite senare ser vi vagn 6 som lämnar Universitetssjukhuset mot Lund C.


Den 11 augusti åkte jag iväg på en biltur norrut och stannade till i Edsbyn där naturen helt tagit över bangårdsområdet.


Förflyttning till Hennan mellan Ånge och Ljusdal där Rc6 1361 passerar med tåg 86731 (ann. tåg 85) från Duved till Stockholm.


En stund senare kommer Hector Rails tåg 65060 från Ljusdal till Ånge godsbangård med 243 113 främst.


Så passerar Snälltågets tåg 12851 (ann. 3921) från Storlien till Malmö med 193 255 som dragkraft.


Rd2 1076 med tåg 5983 Ånge godsbangård - Gävle godsbangård passerar mellan Ramsjö och Örabäcken.


Nästa tåg att passera är X55 3358 med tåg 86672 (ord. tåg 598) från Stockholm till Östersund och som här passerar förbi Ramsjö.


"SCA-pendeln" från Holmsund till Skövde passerar genom Mellansjö med 143 061 + 046 som dragkraft.


193 965 med Hector Rails tåg 50774 från Göteborg Skandiahamnen till Piteå passerar genom Bräcke i regnet och mörkret.


Ny morgon den 12 augusti i Östersund där T66 112 just ankommit med timmertåg från Hoting.
Hector Rail kör här under en period då man håller på med broarbeten på den ordinarie linjen mellan Forsmo och Hoting.


En ny gångbro har också kommit upp på bangårdsområdet i Östersund.


Bron sedd från andra hållet.


X62 001 har just korsat bron över Järpströmmen strax före Järpen med tåg 7507 från Storlien till Sundsvall.


Inte mycket spår kvar över vägen vid Järpen men den ligger till höger om vägen rätt övervuxen.


Blivande tåg 99491 (ann. tåg 71) står uppställd över dagen i Duved med Rc6 1396 främst.


Förflyttning till Norge och till Gudå mellan Storlien och Trondheim där man ska elektrifiera banan om något år.


Banan korsar Stjördalsälven i östra änden av Gudå, här en bild i riktning mot Storlien.


BM92 11 korsar bron över Stjördalsälven med tåg 1773 från Trondheim S till Storlien.


Stationsområdet i Hell före elektrifieringen, här sedd från nya plattformen mot öster.


Den lilla plattformen vid Rotvoll i Trondheims utkanter där man kan ana att banan snart kommer att elektrifieras.


Man har satt den nya biomodala tågsätten littera BM76 i trafik på banorna runt Trondheim där SJ Nord trafikerar.
Här är det BM76 01 som ankommer till Rotvoll med tåg 416 från Ranheim till Røros.


BM92 11 är åter på väg på Meråkerbanan men nu som tåg 1775 från Trondheim S till Storlien när det passerar vid Ingstadnesset mellan Hegra och Gudå.


Samma tåg på avstånd en liten bit bort Sørkilmo.


S-kurva vid Sørkilmo i riktning mot Trondheim. Här ska banan som sagt elektrifieras inom något år.


BM92 12 ankommer en stund senare till Hommelvik med tåg 447 från Lundamo till Steinkjer.


Tillbaka till Meråkerbanan mellan Hell och Hegra.


BM92 11 är på väg tillbaka med tåg 1776 från Storlien till Trondheim S som här ses strax före Hegra.


Samma tåg en bit efter Hegra vid Øfsti.


Plattformen och stationshuset i Hegra.


Nästa morgon den 13 augusti passerar BM92 08 vid Meråkerfjell en kort bit före gränsen mot Sverige med tåg 1771 från Trondheim S till Storlien.


Stationsområdet i Kopperå samma morgon.


BM92 08 är på väg tillbaka mot Trondheim som tåg 1772 och passerar här förbi Kopperå utan stopp idag.


Samma vagn rullar här in till Hegra vidare mot Trondheim.


Invid Saksvikbukta vid Vikhammer ankommer BM76 09 med tåg 433 från Lundamo till Steinkjer.


Upp hit till Stjørdal kommer man att elektrifiera Trønderbanen.


BM93 06 + 02 gör uppehåll i Stjørdal med tåg 478 från Mo i Rana till Trondheim S.


BM76 04 strax norr om Stjørdal med tåg 434 från Steinkjer till Melhus Skysstasjon.


Förflyttning längre norrut där BM76 13 passerar genom Vuddudalen mellan Skatval och Åsen som tåg 437 från Melhus Skysstasjon till Steinkjer.


Stationen i Åsen.


BM76 09 ankommer Åsen en stund senare som tåg 438 från Steinkjer till Stjørdal då banan var avstängd söder om Stjørdal på eftermiddagen p.g.a arbeten.


Stationsområdet i Ronglan där tågmöten ofta äger rum, dock kan enbart ett tåg använda grusplattformen.


Stationsområdet sett mot söder.


På vägen tillbaka mot Sverige igen stannade jag till och fotade stationsområdet i Meråker på banan från Trondheim till Storlien.


Stationshuset och plattformen från andra hållet.


X62 003 rullar in till slutstation Storlien senare samma kväll som tåg 7510 från Sundsvall.


Samma vagn rullar in till Enafors en stund senare som tåg 7537 mot Östersund. Här har plattformen vid huvudspår grus och inte asfalt som sidoplattformen.


X62 003 vid plattform i Enafors före avgång mot Östersund.


Vi stannar kvar i Enafors för på morgonen den 14 augusti stannar Snälltågets tåg 3900 från Malmö till Storlien till i Enafors med 193 253 främst i motljuset.


X62 002 gör uppehåll i Ånn med tåg 7520 från Östersund till Storlien.


Samma vagn passerar en stund senare bron över Tångböleströmmen mellan Ånn och Duved men nu som tåg 7507 från Storlien till Sundsvall.


Snälltåget har ställt upp sitt tåg över dagen i Storlien inför kommande resan tillbaka mot Malmö på eftermiddagen.
Då ett spårfel har inträffat på spår 1 där den långa plattformen finns fick tåget ställas upp på spår 3 som inte alls har så lång plattform.


Tåget sett från andra sidan vattnet.


Så är man på väg tillbaka mot Malmö igen men nu som tåg 53877 (ann. 3913) och gör här uppehåll i Enafors.


Passage av bron över Tångböleströmmen i kraftigt motljus.


Tre tåg i Duved en stund senare när ett sent tåg 82 från Stockholm just har ankommit med Rc6 1339 främst i mitten.


Snälltåget rullar ut från Duved för vidare färd söderut.


I Åre gjorde man ett längre uppehåll varför jag kunde få ytterligare en bild av tåget som här passerar vid Björnänge sydost om Åre.


Det pågår ett plattformsbygge på sträckan, nämligen i Nälden som ska få tågtrafik och här en bild tagen på plattformen under uppbyggnad.


Ännu en bild på plattformsbygget.


Rc6 1339 rullar på bron över Indalsälven i Krokom med tåg 85 från Duved till Stockholm.


Rc4 1139 "Elektra" passerar vid Håkansta strax norr om Brunflo med tåg 76192 från Ånge godsbangård till Östersund.


Nästa dag den 15 augusti befinner jag mig utanför Timrå vid Östrand där Td 354 passerar med tåg 6946 från Sundsvall till Timrå.


Man byter riktning på loket från förra bilden och kör tillbaka mot Sundsvallshållet som tåg 6947 men viker vid Skönvik av på Maland/Tundalsspåret mot Tunadal.
Här passerar Td 354 vid Skönvik precis rakt in på trädgårdarna vid villorna. Detta spåret kommer att försvinna om något år då man bygger en ny anslutning från Birsta direkt till Tunadal.


Vid Huggsta kommer den nya anslutningen från Birsta att kopplas på en del av nuvarande industrispåret här som också kommer att bli elektrifierat.


243 105 passerar sedan på delen som ska rivas invid Malandsbadet. Loket går på s.k Last mile, dvs att man kan köra kortare dieselsträckor med ett egentligt ellok.


Här är vi tillbaka vid villatomterna där loket har gett upp för femte gången under resan på spåret, bara att starta om loket för lokföraren.


Så tar man sig vidare en bit i varje fall.


Strax före korsningen med Stampuddsvägen tog det åter stopp men här inväntade man ett Norrtåg som skulle passa på huvudlinjen jämsides.


En nytillkommen station på Ostkustbanan är Njurundabommen som öppnade i december 2021.


X55 3361 passerar vid Skedlo strax söder om Njurundabommen med tåg 572 från Stockholm till Umeå.


Vid den s.k "Gnarpkurvan" som är en lång 180-graderskurva strax efter Gnarp söderut passerar X55 3363 med tåg 583 från Sundsvall till Stockholm.


X51 9010 passerar vid Prästtjärn utanför Iggesund mellan Söderhamn och Hudiksvall som tåg 8360 från Gävle till Sundsvalls västra.
Denna vagnen har under en tid fungerat som vikariefordon/lånevagn hos Tåg i Bergslagen men är nu hos X-trafik.


Nästa X-tåg att passera är X52-3 9046 som vi här ser strax utanför Enånger med tåg 8362 Gävle-Sundsvalls västra.


En sista bild från Norrlandsturen blir på X55 3359 som passerar strax före driftplats Myra som tåg 583 från Sundsvall till Stockholm.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från augusti månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com