Jag fortsätter åka en del med mitt tågluffarkort på SJ som jag skaffade i slutet av juli och den 19 augusti passade jag på att besöka Bergslagen och åter fota lite X14-vagnar.
Här ser vi X40 3340 i Hallstahammar med tåg 8045 från Fagersta Norra till Västerås som vi möter med tåg 8012 som jag åker med.
I Borlänge en stund senare stod X14 3223 redo att avgå med tåg 8097 mot Smedjebacken.
I Rämshyttan mellan Borlänge och Ludvika pågår ett arbete med att bygga en ny dragning av banan då man ska fylla igen den gamla tunneln som finns där.
Här är vi påväg in i tunneln som man alltså ska fylla igen och ta bort. Vill man se mer bilder från platsen så var jag här i mars 2020 och bilderna finns på den månadssidan.
Och här syns arbetsplatsen åt andra hållet.
X51 9011 passerar genom Rämshyttan som tåg 8194 från Hallsberg till Gävle.
Det är inte många sexskenssignaler kvar på järnvägen i Sverige men en av de finns vid infarten till Ludvika från Borlänge.
X14 3223 har nu varit i Smedjebacken och vänt och gör en kort tur tillbaka till Ludvika igen och här passerar den infarten till just Ludvika som tåg 8098.
En stund senare rullar vagnen ut från Ludvika igen som tåg 8099 mot Fagersta C.
Den 21 augusti var jag en sväng i Stockholm och denna dagen ersattes all spårvagnstrafik på spårvägen till Djurgården med buss p.g.a elfel.
Här ser vi Stockholms Spårvägar 5001 som just lämnat Kungsträdgården påväg ut mot Djurgården och Waldermarsudde.
Stockholms Spårvägar 5003 vid Djurgårdsbron påväg in mot T-centralen.
En stund senare ser vi Stockholms Spårvägar 5000 som svänger in mot hållplatsen Djurgårdsbron påväg mot T-centralen.
Och strax intill vid just Djurgårdsbron höll man på att arbeta med elfelet.
Dagen därpå den 22 augusti befinner jag mig i Göteborg för att fota lite av Ringliniens trafik som går annan väg denna sommar mot den normala till/från Liseberg
Här ser vi MB01 208 som just lämnat Brunnsparken bakom sig för den korta lilla biten kvar till ändhållplatsen vid Centralstationen.
M31 351 är påväg uppför backen längs Västergatan med hållplats Handelshögskolan jämte påväg mot Kortedala via Sahlgrenska.
Som synes strular skyltsystemet på vissa av vagnarna nu då det råder brist på reservdelar samt att leverantören av elektroniken har gått i konkurs.
En stund senare i samma backe ser vi MB01 208 som alltså gjorde en annorlunda rundtur denna sommar. Här är man påväg ner mot Marklandsgatan och sedan tillbaka mot stan igen.
M32-vagnarna har också problem med skyltsystemet vilket syns här på M32 415 som kommer på banvallen längs Första Långgatan före hållplats Masthuggstorget påväg mot Kålltorp.
På samma plats kommer en stund senare Ringliniens MB01 208 som nu har varit i b.la Majorna och vänt och är påväg mot Centralstationen.
En annan museivagn som var ute och åkte denna dagen var M23 61 som här ses vid Järntorget när man svänger ut från Järntorgsgatan.
Längs Nya allén håller man just nu på med ett spårbyte varför spårvagnstrafiken här är inställd och man kör andra vägar istället.
GS Buss 356 på Södra Hamngatan påväg mot Masthugget. Denna gatan fick spårväg 2015 med den nya linjen via Stenpiren.
M29 837 + M28 742 kommer här på Södra Hamngatan påväg mot Högsbotorp.
En sista bild från Göteborg på en dubbelledbuss, Transdev 4117 påväg mot Högsbohöjd. Dessa dubbelledare försvinner från trafiken i december 2020.
Den 25 augusti befinner jag mig i Rällså mellan Kopparberg och Storå där X51 9020 här passerar med tåg 8175 från Gävle mot Mjölby.
En kort stund senare kommer Y1 1271 med tåg 29243 från Östersund mot Nässjö. Vagnen har tidigare rullat hos Västtrafik fram till tidtabellsskiftet i december 2019.
Tanken var att denna skulle ha kört på Inlandsbanan under sommaren men p.g.a coronapandemin så ställdes all trafik på den banan in och vagnen kördes nu till Tågkraft i Nässjö.
Samma vagn inväntar tågmöte en stund senare i Storå.
Ytterligare en bild på Y1 1271 när den passerar strax norr om Gusselby mellan Storå och Lindesberg.
Tåg 792/793 Stockholm-Hallsberg går planenligt via Frövi (resandetågen går annars "nya" banan från Jädersbruk till Hovsta) och här passerar det genom Frövi med Rc6 1406 främst.
V5 175 + 157 växlade runt på bangården i Frövi.
ER1 007 passerar sedan genom Frövi med omledningståg 23600 från Jädersbruk till Hovsta (ordinarie tåg 961/962/963 Uppsala-Örebro S).
P.g.a något fel eller liknande på ordinarie linjen som tåget normalt kör så fick man omleda detta och några till denna vägen.
Hector Rails tåg 46497 från Borlänge till just Frövi ankommer slutstationen med 243 112 som dragkraft.
Ma 876 + TMX 1012 passerar Örebro Södra samma kväll som tåg 59082 från Lund till Örebro C.
Den 27-29 augusti var jag och en till ute på en biltripp till södra Norrland och påväg norrut passerade vi Tärnsjö där detta ångloket, E2 956 står uppställt vid den gamla stationen.
Nobina 7536 på Norra Storgatan i Tärnsjö med linje 865 från Östervåla till Heby.
Vidare till Gysinge där ytterligare en gammal rest av den gamla banan mellan Sala och Gävle finns kvar i form av denna gamla plankorsning.
Strax utanför Gysinge ligger Gysingebroarna där järnvägen Sala-Gävle förr gick över. Nu är de gångstråk och man har satt ut extra skydd på broarna så att man ska kunna gå där.
X55 3346 passerar genom Hamrångefjärden norr om Gävle med tåg 574 från Stockholm till Umeå.
Td 408 drar tåg 16863 från Vallvik till Gävle Godsbangård och passerar här vid Bergby med Hamrånge kyrka i bakgrunden.
X55 3352 passerar strax utanför Axmar bruk med tåg 579 från Sundsvall mot Stockholm.
Ytterligare en Regina i form av X52-3 9046 som här passerar Maråker mellan Ljusne och Axmar med tåg 8355 från Sundsvall V mot Gävle.
VS & Perssons 349 kommer här på Bruksgatan i Ljusne vid hållplatsen Ljusne Söder på linje 64 från Söderhamn till Bergvik.
Från Ljusne till Söderhamn ligger den gamla Ostkustbanan kvar som trafikerades fram till 1997 då man la om linjen till ett annat läge.
Här går det fortfarande enstaka godstransporter upp till Sandarne/Stugsund men linjen ligger kvar även norr därom till Söderhamn men där körs det inget.
Vid Åsvik norr om Sandarne där linjen inte alls trafikeras längre. Här gick som sagt alla tåg till/från Norrland fram till mitten av 90-talet.
Mb 4010 + 4007 passerar här strax utanför Enånger med omlett ståltåg 65903 från Luleå till Borlänge.
P.g.a banarbeten på Norra stambanan med bangårdsförlängning vid Röstbo söder om Kilafors så omleddes alla tåg som normalt skulle gått där via Ostkustbanan istället.
X55 3359 i en kurva vid Änga utanför Enånger med tåg 580 från Linköping till Sundsvall.
Ännu ett omlett tåg och det är Snälltågets tåg 3901 från Storlien till Malmö, här som tåg 25709 Storlien-Gävle med 193 287 främst som här ses i Hudiksvall.
Man mötte ett norrgående omlett godståg, tåg 15620 från Hallsberg rbg till Umeå godsbangård med Rc4 1277 + 1189.
Ny dag den 28 augusti och vi är strax norr om Sundsvall vid Bergåker där man bygger ett nytt triangelspår mellan Ådalsbanan och Mittbanan.
Ett omlett godståg med Rc4 1193 + 1200 närmar sig Sundsvall från Ånge och det är tåg 88997 Ånge gbg-Hallsberg rbg som här passerar vid Selångersfjärden.
Ännu ett omlett godståg, nu är det tåg 76963 från Ånge gbg till Hallsberg rbg med Rd2 1124 + Rc4 1307 som passerar vid Nedansjö.
X62 007 invid Stödesjön vid Milhällbacken med tåg 7505 från Östersund till Sundsvall.
En omledd X55'a, tåg 8046 från Stockholm till Östersund med X55 3348 passerar vid Kälsta strax utanför Stöde.
I Viskan finns en av de få plankorsningar med enskenssignaler kvar vid Trafikverkets nät. Dessa måste vara borta senast 31 december 2020 då de inte längre är godkända.
Ännu ett omlett godståg, denna gången är det det s.k "ARE-tåget" som går Norge-Norge via Sverige eftersom man inte kan åka genom Norge per järnväg till Narvik.
Här är det 185 683 som passerar vid Nedergäle mellan Viskan och Torpshammar med tåg 69896 mot Narvik.
I Torpshammar finns denna gamla timmerränna. I såna här ledde man förr timmer förbi b.la branta forsar som en slags förbindelse mellan en damm och sågverket.
Plattformen i Fränsta.
Rd2 1099 passerar träplattformen i Erikslund med tåg 43068 påväg mot Gammelstad utanför Luleå.
X62 007 gör uppehåll i Bräcke med tåg 7511 från Östersund till Sundsvall.
Stationsområdet med stationshuset i Gällö.
I Gällö finns också ett elektrifierat sidospår till sågverket som dock inte verkar ha använts på länge.
Plattformen i Pilgrimstad.
T21 84 står intryckt i Ljungaverk och den har inte använts på länge.
Plankorsningen med Fredriksgatan i Ljungaverk har gamla runda V-tavlor.
Här låg gamla hållplatsen i Ljungaverk fram till 1991 då den flyttades ett par hundra meter österut.
X62 007 ännu en gång men denna gången vid Bodaborg mellan Stöde och Torpshammar med tåg 7514 från Sundsvall mot Duved.
En sista bild från Mittbanan och fredagen på ett omlett godståg 69925 från Ånge gbg till Gävle gbg med Rd2 1100 som dragkraft vid Nedergäle.
Nästa dag den 29 augusti var vi i Härnösand för att fota när M/S Silja Symphony ankommer från Stockholm. P.g.a läget i världen så kommer vi svenskar inte in till Finland så man har fått hitta alternativa rutter på fartygen.
Silja Line körde under sommaren till Visby och under hösten kör man till Härnösand och via Höga Kusten/Ulvön tillbaka söderut igen.
Ytterligare en bild på ankomsten till Härnösand.
X62 011 passerar bron över Indalsälven vid Bergeforsen som tåg 7421 från Umeå mot Sundsvall.
Infarten till Älandsbro från Härnösand där gamla Ådalsbanan gick innan man drog om det i en ny sträckning från Härnösand rakt upp till Mörtsal.
En gammal plankorsning som numera är överasfalterad vid infarten mot Älandsbro.
Infarten mot Älandsbro är numera bruten efter denna bron då man har byggt en ny väg framför.
Den numera rätt spårsanerade bangården i Älandsbro.
Det gamla ställverket står kvar utanför stationshuset.
Vi fortsätter norrut längsmed det gamla spåret där alltså trafiken slutade gå runt 2011. Här vid kilometer 424 strax norr om Älandsbro.
Vid Gryttjom såg det ut såhär.
Vid Oringen var det tidigare en bangård som även utnyttjades under tiden som man byggde nya Ådalsbanan då man hade makadamutlastning här.
Rd2 1129 + Rc4 1172 passerar Vedas gamla station med tåg 65901 från Luleå till Borlänge.
Plattformen i Kramfors i riktning norrut.
Okänd X62 lämnar Kramfors bakom sig med tåg 7427 från Umeå till Sundsvall.
Vi är strax utanför Utansjö söder om Mörtsal där Hector Rails tåg 41463 från Gimonäs till Skövde dyker upp med 243 106 + 142 211.
M/S Silja Symphony har nu avgått från Härnösand och kommer att segla längs Höga Kusten norrut till Ulvön för att där åter segla söderut igen.
Här ser vi henne passera i Sannasundet norr om Härnösand i höjd med Källsand när hon är påväg norrut mot Höga Kusten-bron.
Ytterligare en bild från Sannasundet.
Vi är uppe jämte Höga Kusten-bron där Symphony långsamt strax girar in mot Storfjärden.
Här ser vi M/S Silja Symphony jämte Höga Kusten-bron.
Ytterligare en bild från utsiktsplatsen jämte Höga Kusten-bron.
Vi har tagit oss ut till Bönhamn där vi åter ser Silja Symphony passera förbi nära land.
En sista bild på Symphony för denna gången vid Bönhamn.
Vi passerade på vägen tillbaka ut mot E4'an förbi Mannaminne där man har ställt upp en del gamla fordon b.la denna M67 nr 143 från Norrköping som flyttades hit 2002.
Även en gammal C5 från Stockholms tunnelbana stod där ihop med lite andra spårvagnar inne i hallen.
Den 30 augusti påväg hem från Norrland passerade jag förbi Mariefred där ÖSlJ lok 5 "Hamra" ankommer från Läggesta Nedre.
Hela tåget från andra hållet i Mariefred.
Passerade även Malmköping på vägen hem där dessa vagnar, SS A3 nr 143 och GS M20 186 stod och väntade på avgång.
Även redskapsvagnen 1342 var ute och luftade sig på spåret. Detta var också den sista bilden för denna månaden.