Den 1 augusti (egentligen från 31 juli) var jag och ett par vänner på kryssning med Silja Lines M/S Silja Symphony till Visby.
Normalt kör detta fartyget mellan Stockholm och Helsingfors men då man som svensk inte kommer in i Finland nu så kör alltså Silja denna varianten istället.
Här har fartyget just lagt till i Visby där vi har klivit av via bildäck vid kryssningsfartygsterminalen.
Stadstrafiken i Visby sköts numera av Bergkvarabuss som kör dessa Solarisbussar i trafiken som tidigare har rullat i Skåne vilket syns på färgsättningen.
Bergkvarabuss 737 inväntar här avgång från Visby Busstation på ringlinje A. Ursäkta smutsfläcken på linsen på ett par av bilderna här nedan.
Även dessa gula Solarisbussar har tidigare rullat i Skåne och här ser vi Bergkvarabuss 745 invänta avgång mot Klintehamn.
Vi hann med en tur till Roma där museijärnvägen från Hesselby (Dalhem) går men just vid vårt besök var det inget tåg vid Roma.
M/S Silja Symphony i Visby sedd från utsiktsplatsen Södra Hällarna. Till höger om henne ses ett par av Destination Gotlands färjor.
M/S Drotten som tidigare hette M/S Gotland ligger och inväntar nästa avgång. Längre bort till vänster ses HSC Gotlandia II som f.n inte används i trafiken.
Den 3 augusti påbörjade jag årets första semesterresa till Norrland då jag skaffade mig ett tågluffarkort från SJ som man sålde under sommaren vilket blir mer förmånligt om man ska åka mycket och spontant.
Jag började med Sundsvall på min väg norrut där man här håller på att bygger en ny bussterminal utanför järnvägsstationen.
Bussarna har fått en tillfällig hållplats jämte Mc'Donalds restaurang precis söder om järnvägsstationen under byggnationen.
Här inväntar Byberg & Nordin 163 på avgångstid därifrån påväg mot Sollefteå.
Nobina 7898 kommer här på Parkgatan påväg mot Sidsjö.
Vid Sundsvall Västra har man byggt en ny plattform på ett nybyggt spår 3 där X-tågen från Gävle går in och vänder.
X62 002 har just stannat till i Timrå med tåg 7439 från Umeå till Sundsvall.
SJ's nattåg 23994 med Rc6 1327 främst har just stannat till i Sundsvall senare samma kväll.
I december 2020 lämnar SJ över dessa nattågen till Vy som vann upphandlingen på Övre Norrland från just tidtabellsskiftet i december.
Möte i Korsträsk strax söder om Älvsbyn nästa morgon den 3 augusti här med Stålpendeln 9103 från Luleå till Borlänge med Mb 4006 främst.
Tågsättet som fortsätter vidare som tåg 23994 mot Björkliden i Boden samma morgon, nu med Rc6 1377 främst. Till höger tågsättet jag åkte med till just Boden.
Detta blir historia i december 2020 då alltså Vy tar över all trafik på Övre Norrland, jag vet inte vilka tågsätt man kommer att köra med då.
Utsikten från Malmbanan norr om Kiruna går inte av för hackor direkt, den är i mitt tycke den finaste delen på svensk järnväg.
Tåget fortsätter vidare mot slutstation Björkliden här vid Abisko Turiststation som tåget just lämnar. Ursäkta dåligt ljus i bilden när det var rätt starkt motljus.
Vid Abisko så rinner floden Abiskojåkka ned mot Torneträsk i bakgrunden.
Railcare kör malmtåg åt Kaunis Iron mellan Pitkäjärvi och Narvik och här kommer tomtåget 42661 tillbaka mot just Pitkäjärvi vid Abisko Turiststation med 185 413 + 414.
Rc6 1377 är påväg tillbaka med tågsättet jag åkte med, här med tjänstetåg 80049 från Björkliden till Abisko Ö där tåget utgår som resandetåg 95 mot Luleå.
Ersättningsbussen för tåget mellan Riksgränsen och Abisko kommer här strax före Abisko Ö, det är Falcks Omnibus i Gällivare som kör den trafiken.
Tåg 95 med Rc6 1377 återigen står avgångsklart från Abisko Ö mot Luleå.
Mellan Polcirkeln och Murjek ligger dessa urspårade malmvagnar fortfarande kvar längsmed spåret. Dessa spårade ur den 13 juni i år då ett malmtåg tappade ett par av vagnarna här.
Ytterligare ett par vagnar som ligger längs spåret.
X11 3167 samt X52 9016 står uppställda på Luleå C senare samma kväll.
Ny morgon i Luleå den 4 juli då X52 9032 ankommer med tåg 7151 från Kiruna. Denna och två till kommer från Upptåget och har fortfarande kvar den färgsättningen.
Ytterligare en bild på X52 9032 som strax ska rulla tillbaka mot Kiruna igen som tåg 7152.
Stadstrafiken i Piteå är det ännu Citybuss i Piteå som kör men i december 2020 lämnar man över till Nobina som vunnit trafiken och som nästa sommar kommer sätta in elbussar i trafiken.
Här ser vi Piteå Citybuss nr 13 som kommer på Sundsgatan påväg mot Framnäs på linje 11. Åt andra hållet så heter denna linjen istället nummer 1.
Piteå Citybuss nr 7 kommer här på Sundsgatan efter hållplats Kolmilavägen påväg mot Sjukhuset.
Citylinjen i Piteå är en gratislinje som går i en slinga runt centrala stan och denna dagen var det Piteå Citybuss nr 10 som körde den linjen som här ses på Kolmilavägen.
X11 3167 har just ankommit Boden som tåg 7178 från Luleå och ska strax vända tillbaka dit som tåg 7179.
Här avgår vagnen igen mot Luleå.
Stadstrafiken i Boden trafikeras av dessa Scania Citywide-bussar som togs i trafik i juni i år. Här är det Citybuss Boden nr 34 som kommer på Kungsgatan.
Ytterligare en gammal Upptågs-Regina ankommer här Boden, det är X52 9051 påväg från Umeå mot Luleå som tåg 7104.
X52 9016 har just ankommit till Nattavaara med tåg 7154 från Luleå mot Kiruna.
Denna stationsskylten har sett sina bättre dagar.
Plattformen i Nattavaara är av enkel typ med grus.
X52 9032 rullar in till plattformen i Nattavaara med tåg 7155 från Kiruna mot Luleå.
Rc6 1333 står avgångsklart med tåg 93 (här 3962 till Boden) mot Stockholm i Luleå samma kväll.
Häng ut genom fönstret vid Bergeforsen strax norr om Timrå när vi passerar bron över Indalsälven.
Svartvik passeras söder om Sundsvall här från sista vagnen. Här ska man bygga nytt dubbelspår om ett par år så vyn kommer att ändras.
Vid Njurundabommen har man byggt ett nytt dubbelspår och man kommer att riva den gamla fackverksbron över Ljungan.
Här byggs även nya plattformar då tågen i framtiden kommer att stanna vid Njurundabommen. Den gamla linjen kan anas till höger i bild.
Tåget är framme i Gävle där jag hoppade av för att åka hem en liten omväg.
X51 9011 har rullar numera för Tåg i Bergslagen men har tidigare rullat för X-trafik och har kvar den färgsättningen.
Till höger ser vi X52 9054 som tidigare rullat för Upptåget men numera kör för X-trafik men har kvar Upptågets färgsättning.
I Fagersta har man byggt en ny plattform vid spår 1.
X14 3231 ankommer Fagersta med tåg 8009 från Ludvika mot Västerås.
X14 3235 inväntar nästa avgångstid från Ludvika mot Västerås.
En gammal väntkur för att vänta på bussen vid Stora Åby strax utanför Ödeshög den 7 augusti.
Vid Gullmarsplan i Stockholm håller man på att bygga en tillfällig träplattform för Hagsätrabanans tåg under arbetet med att bygga ny station under Gullmarsplan för nya blåa linjen.
Denna skyltningen är lite ovanlig numera för nattågen som numera planenligt går via Ådals- och Botniabanan med stopp i b.la Sundsvall, Örnsköldsvik och Umeå.
Natten 8-9 augusti gick dock nattåg 92 (annonserat 30092 men tekniskt nummer 13952) via "gamla" banan över b.la Bräcke, Långsele och Mellansel upp till Vännäs.
Jag åkte med tåget upp till Norrland och här har vi gjort ett uppehåll i Bräcke mitt i natten.
Sedan var det stopp i Ragunda p.g.a en ställverksbrand framför oss.
Plattformen i Långsele har sett sina bättre dagar.
Passage av Mellansel i morgonljuset.
Sedan passerade vi förbi de tre Tallbergsbroarna över Öreälven norr om Nyåker och närmast den näst äldsta bron som användes 1919-1994 men sedan byggde man den vi åker på idag.
Vi är framme i Vännäs med Rc6 1324 främst i tåget. Här stannar normalt inte nattågen utan de går på triangelspåret norr om stationen när man åker till/från Umeå och Botniabanan.
Så är vi framme i Älvsbyn där jag hoppade av tåget för denna gången.
Det långa tåget lämnar här Älvsbyn för färden mot Boden och vidare mot Luleå.
Plattformen i Älvsbyn som sett sina bättre dagar helt klart. Här övergången över spår 1 och 2.
185 698 passerar förbi Älvsbyn med tåg 69806 mot Narvik.
Rc4 1145 + 1301 med tåg 14024 från Ånge till Narvik kommer här vid infarten till driftplatsen Nyfors där linjen mot Piteå utgår ifrån. Detta är strax utanför Älvsbyn i södra änden.
X52 9033 ankommer Älvsbyn med tåg 7123 från Luleå mot Umeå.
Samma vagn igen när den är påväg från Umeå Ö till uppställningsspåren i just Umeå.
Y31 1429 i Lycksele samma kväll inför avgång som tåg 7497 mot Umeå.
Nästa morgon är jag i Vännäsby där vi ser X11 3167 i tåg 7464 från Umeå Östra till Vännäs.
Plattformen i Tvärålund samma morgon.
Mb 4010 + 4008 passerar Tvärålund med Ståltåget 9103 från Luleå mot Borlänge.
En stund senare ankommer X52 9051 till Tvärålund i tåg 7103 från Luleå mot Umeå med solen på fel sida.
Ytterligare en Upptågs-Regina som kommit på andra banor är X52 9054 som här ankommer Sundsvall samma dag med tåg 8354 från Gävle till Sundsvall V.
X62 008 rullar in till Torpshammar mellan Ånge och Sundsvall samma dag med tåg 7509 från Åre mot Sundsvall.
X14 3190 gör uppehåll i Ramnäs nästa dag den 11 augusti med tåg 8013 från Ludvika mot Västerås.
En stund senare kommer X40 3302 till Ramnäs med tåg 8044 från Västerås mot Fagersta N. X40 på denna banan är lite ovanlig men under denna tågplan förekommer det planenligt under vardagarna.
Samma tåg har här ankommit till Fagersta C och fortsätter strax den korta biten upp till Fagersta N.
Rc6 1345 ankommer till Västerås samma eftermiddag med tåg 748 från Stockholm mot Örebro/Hallsberg.
På vardagar går ett omlopp mellan Hallsberg och Lindesberg med X14 på morgon samt eftermiddag och den 12 augusti var det X14 3231 som just ankommit Hallsberg på eftermiddagen.
CFL's tåg 93203 från Insjön till Göteborg Skandiahamnen med 185 686 passerar förbi Kumla där jag står på den korta mittplattformen mellan spåren.
Y31 1401 som Västtrafik hyrt in från KLT/Transitio i Kustpilens färgsättning stannar till i Kumla med tåg 13334 från Lidköping till Örebro.
X14 3231 ankommer så Kumla med tåg 8218 från Hallsberg mot Lindesberg. Här låg solen helt på fel sida tåget som synes och dessutom i motljus så det blir inte de bästa bilderna.
Samma vagn har ankommit till Frövi och fortsätter strax vidare mot Lindesberg.
Söne Trafik/Connect Bus 546 rullar in mot järnvägsstationen i Frövi med stationshuset under renovering i bakgrunden.
X40 3307 främst i tåg 10179 från Stockholm via Västerås/Örebro mot Göteborg korsar Svartån mellan Örebro C och Örebro Södra.
X14 3231 är påväg tillbaka mot Hallsberg igen och ankommer här strax till Örebro Södra med tåg 8219 från Lindesberg mot Hallsberg.
Tågabs tåg 7047 med Rc3 1062 främst passerar genom Örebro Södra påväg från Stockholm via Västerås/Örebro p.g.a arbeten vid Getingmidjan i Stockholm, mot Karlstad som slutstation.
En sista bild från Örebro Södra blir på Rc6 1345 som här främst ankommer med tåg 749 (annonserat 748) från Stockholm mot Hallsberg.
TMZ 1406 med VIDA's färgsättning har nyligen lackerats om i Långsele och här kommer den rätt nylackad vid Hulterstad söder om Mjölby med tåg 49071 från Kumla mot Alvesta samma kväll.
Mellan den 14-16 augusti gick Svenska Motorvagnsklubbens årsmötesresa som detta året startade i föreningens gamla hemvist, Falköping. Denna brukar normalt hållas i april men pga coronapandemin fick man flytta fram den till nu.
I Falköping stod Y1 1272 tillsammans med två Rc-lok uppställda invid BS Verkstäders område. Y1 1272 åkte föreningen en avskedsresa med på Kinnekullebanan i oktober 2019 vilket finns på den månadssidan.
Inne i BS Verkstad stod Y31 1412 som varit inblandad i en kollision med en bil på Kinnekullebanan.
Vi fortsatte sedan vidare mot Skövde där vi körde in på spåret mot Cementa som inte har använts på flera år. Vi kom inte riktigt ända fram då vagnarna slirade i spåret som inte har använts på många år.
Sedan vart det ett besök på Euromaints svarv i Hallsberg där man svarvar hjul på olika järnvägsfordon och utanför stod X11 3170 som just fått sina hjul svarvade.
En närbild på själva svarven.
Så körde man in TMZ 1421 som skulle få sina hjul svarvade.
Efter besöket på svarven så gjorde vi en liten rundtur på de två spår som kommer att rivas i framtiden mellan Hallsberg och Skymossen när det nya dubbelspåret står klart på samma sträcka.
Här är vi på det äldsta av de båda, Långängsspåret som öppnade för trafik 1873 med blicken in mot Hallsberg.
SMoK's vagnar fick ställas upp inne på CV's område i Örebro mellan helgens körningar.
X14 3234 passerar här över Svartån mellan Örebro C och Örebro S samma kväll som tåg 8219 från Lindesberg till Hallsberg.
Så hoppar vi över till lördagen den 15 augusti då vi började med att köra från Örebro mot Kumla för att köra på lite industrispår i området.
Här har vi stannat till vid Lantmännens byggnad dit det går sporadiska godstransporter.
Sedan har vi kört ner till BOB's fabriksområde dit man också kör godstransporter i form av socker m.m.
Sedan vart det en tur på Kumla-Yxhults Järnväg ut till Kvarntorp där det också går godstransporter och här har vi åkt till Tankclean Sweden's anläggning.
Här är vi påväg tillbaka mot Kumla och har stannat till på en plats med en numera riven vagnvåg.
Tillbaka i Örebro igen skulle vi åka ut på både gamla Svartåbanan och Skebäcksspåret. Här på Svartåbanan kom vi inte längre då någon lagt ut ett plank i spåret...
Vid Örebro Södra fick vi vänta en stund på att en framförvarande Regina-vagn skulle avgå en stund senare.
En sista bild från dagen från Skebäcksspåret där vi åkte så långt vi kom. Här ses ett kanske lite onödigt spårkors då jag själv står vid en stoppbock och fotar.
Så är vi inne på SMoK's sista dag då vi åkte från Örebro till Alvesta med tåget via Frövi, Kungsör, Eskilstuna och Nyköping. Här uppehåll i Frövi på förmiddagen.
Vi gör ett uppehåll i Fellingsbro invid stationshuset.
Från Arboga till Valskog gjordes en paralellkörning med ER1 015 i tåg 927 mot Stockholm.
Båda tågen låg jämte varandra en större del av sträckan.
Ett stopp på Miniature Kingdom där man har byggt upp en del av svenska järnvägen i modell. Här t.ex ses Gävle C rakt fram i bild.
Vårt tåg vid Kungsör före avgång vidare mot Eskilstuna.
I Eskilstuna skulle vagnarna tankas vid lokstallet och dit fick jag medfölja. Här ses lite lok uppställda vid lokstationen i Eskilstuna.
T44 279 fick flytta på sig en stund så våra rälsbussar kunde komma åt tanken.
T44 343 stod även uppställd där tillsammans med ett par vagnar.
På vägen ned mot Nyköping vart det tågmöte med X12 3222 + 3193 i Mellösa.
Här har vi precis passerat över Västra Stambanan i Flen när vi fortsätter på den persontågslösa banan ned mot Nyköping.
Vrena passeras på vägen och de svarta prickarna är fläckar på rutan.
En sista bild från denna resan blir på bron över Nyköpingsbanan mellan Åby och Järna som vi passerar rakt över strax före Nyköping.
Den 17 augusti så testkördes den allra första spårvagnen i Lund och jag var på besök i stan just den dagen för att få ett par bilder på detta allra första tillfälle då en spårvagn trafikerat Lund.
Här ses vagn nummer 02 "Åsa-Hanna" längs Getingevägen.
Så har man kommit in på Sankt Laurentiigatan med Allhelgonakyrkan i bakgrunden.
Strax före hållplats Lund C stoppades vagnen för ytterligare lite kontroller.
Här rullar så vagnen in på Lund C för allra första gången och det var många som kommit för att bevittna denna händelse.
Ytterligare en bild vid hållplats Lund C invid Clemenstorget.
Nobina 7357 har just lämnat hållplats Svågertorpsparken i Malmö påväg mot Värnhem.
En radda X2-sätt uppställda på Malmö C senare samma eftermiddag.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från augusti månad så klicka här.