Vi inleder månaden i Mjölby den 2 augusti med en bild på ett X2-sätt som några dagar tidigare hade drabbats av en varmgång i en axel i ena mellanvagnen.
Tågsättet stod uppställt i Mjölby i närmare två veckor då man inte kunde köra till Hagalund i Stockholm p.g.a arbetena på Getingmidjan.
Någon har nog matat in lite fel i skyltsystemet för tåg 20538 mot Stockholm samma dag, denna bilden är också tagen i Mjölby.
Här ankommer tåget till det för X2-tågen lite ovanligare spår 3 men detta har att göra med arbeten mellan Linköping och Norrköping då tåget tog omvägen via Motala/Hallsberg.
Ytterligare ett tåg som drabbades av arbetena var tåg 8864 som under ett par veckor hade slutstation Linköping, något som Östgötapendlarna normalt aldrig har.
En dålig bild på nattåg 8 från Malmö till Flemingsberg som ankommer Norrköping runt 4-tiden på morgonen.
Samma tåg har här ankommit slutstation Flemingsberg.
Keolis 7503 samt 4803 ser vi samma morgon vid den rätt nya hållplatsen Värtahamnens färjeterminal som ligger närmare terminalen än vad den gamla hållplatsen gjorde.
Ett gäng finska bussar väntar på att köra ombord på M/S Baltic Princess mot Åbo.
En akterbild på M/S Baltic Princess vid Värtahamnen före avgång mot Åbo.
Med på båten var även jag som åkte på en liten dagskryssning till Åland och tillbaka över dagen. Här möter vi M/S Silja Symphony från Helsingfors invid Tynningö.
En av M/S Gabriellas ena livräddningsbåtar har hissats ner från henne och kör här före henne utanför Rindö.
Vägfärjan Fragancia samt en buss ser vi vid Oxdjupet en stund senare.
Systerfartyget till det jag åker med, M/S Baltic Queen är på ingående mot Stockholm från Tallinn.
Och från Riga kommer här M/S Romantika som vi ser vid Stora Elgön.
Så blir det möte med en gammal dam närmare Mariehamn, nämligen M/S Rosella påväg mot Kapellskär.
Ytterligare en bild på M/S Rosella som är byggd 1980 och alltså fyller 39 år i år.
M/S Galaxy vänder runt i hamnbassängen i Mariehamn och henne ska jag strax byta till inför återresan mot Stockholm.
M/S Viking Grace möter vi påväg ut mot Stockholm igen.
TMX 1042 stod uppställd med makadamvagnar i Fiskeby söder om Norrköping en längre period. Denna bilden är tagen den 8 augusti.
X61 214 sattes i trafik på morgonen den 9 augusti och här är den i premiärturen mot Norrköping som tåg 8812 i Mjölby samma morgon.
193 287 har med Snälltågets tåg 23930 just ankommit slutstation Södertälje hamn den 10 augusti.
En bild blickat från plattformen i Årstaberg in mot Stockholm samma kväll. Man ser spårslutet av det tidigare uppspåret för fjärrtåg som numera går på bron "Älvsjöbågen".
Som synes är kontaktledningen för det spåret borta. Det slutade att trafikeras på sommaren 2017. Såhär såg det ut i mars 2017 när tågen fortfarande körde här.
En bild från Uddvägen längs den sista delen av Tvärbanans nya Sicklagren som invigdes hösten 2017. Här kommer då A32 409 + 432 påväg från Solna station ut hit till Sickla station.
En jämförelsebild från platsen kan ses här från juni 2014 före byggandet.
Blåklintsbuss 6023 har parkerat framför hotellet då man kör "Blåklintsexpressen" mellan Mjölby och Stockholm.
De rätt nya spåren sedda vid parkeringen för Quality Hotel Nacka som ses till vänster. Ytterligare en jämförelsebild från juni 2014 ses här före byggandet startade.
Samma A32-vagnar som tidigare inväntar avgångstiden från Sickla station påväg mot Solna station i regnvädret. Även här har jag en jämförelsebild från juni 2014.
Så en bild tagen uppifrån hotellet nästa dag den 11 augusti. Såhär såg det ut i samma vinkel i juni 2014.
Plattformen i Östervik längs Saltsjöbanan senare samma dag.
Plattformen i riktning mot Slussen.
C11 2900 främst ankommer till Östervik påväg mot Henriksdal.
Vi är vid Saltsjö-Järla och bakom mig har jag stationen för Saltsjöbanan men rakt framför mig kommer det snart att hända saker spårtrafikmässigt.
Här vid Värmdövägen kommer nämligen ena ingången till tunnelbanestationen Järla att ligga, längs tunnelbanans förlängning ut mot Nacka.
Ytterligare en bild från Värmdövägen som alltså får en tunnelbanestation här till vänster. Saltsjö-Järla station ligger idag till höger utanför bild.
Här en vy från Birkavägen bakom skogen som också kommer att få en ingång just här.
Nobina 2508 kommer här körandes på Järlaleden påväg mot Handenterminalen. Till vänster går Birkavägen in där alltså en ny tunnelbaneuppgång ska byggas.
Här är vi precis utanför Nacka Forum som finns utanför bild i vänster kant. Här kommer också en ny uppgång att byggas för slutstationen Nacka.
Här rakt över vägen Vikdalsvägen invid trapporna vid Nacka Forum kommer också en uppgång att byggas för station Nacka.
Den ena uppgången kommer alltså att hamna ungefär där trapporna upp är idag.
Keolis 6430 har just lämnat hållplatsen Nacka trafikplats på linje 474 från Hemmesta vägskäl mot Slussen.
Här vid Jarlabergsvägen kommer den sista uppgången att hamna för Nacka station.
En bild mer rakt framifrån på den blivande uppgången. Nacka Forum ligger i bakgrunden bakom motorvägen.
Vidare in mot stan igen och till platsen för blivande Sickla tunnelbanestation. Den kommer att hamna till vänster om Alphyddevägen som ses svänga upp.
Och en bild från Alphyddevägen ned mot Värmdövägen med Saltsjöbanan i bakgrunden. Tunnelbanestationen hamnar här till höger om Alphyddevägen.
I framtiden ska även Saltsjöbanan höjas upp på platsen på en bro och för det finns det en visionsbild på denna länken.
Samma plats sedd från en annan vinkel med den blivande stationen vid trapporna och till höger om de.
Saltsjöbanan i riktning in mot Slussen som den ser ut idag. I framtiden är den upphöjd på en bro här enl. förslag.
Nacka station åt andra hållet, mot Saltsjöbaden.
På andra sidan vid Sickla köpkvarter kan man redan tro att tunnelbanan har kommit men det är bara ett konstverk med en likadan skylt. Ovanför bilen syns platsen vid Alphyddevägen som jag var vid förut.
Här en vy från parkeringsgaraget för Sickla köpkvarter ner mot Sickla station för Tvärbanan och Saltsjöbanan. En jämförelsebild från juni 2014 finns här.
Vi är nu i Jakobsberg längsmed Mälarbanan som de senaste åren har byggts ut till fyrspår från tidigare dubbelspår, här en vy norrut mot Kallhäll. Här har jag även en jämförelsebild från augusti 2013.
Och såhär ser det numera ut vid plattformen i riktning mot syd, dvs in mot stan. Ytterligare en jämförande bild från augusti 2013 kan ses här.
X60B 6112 med tåg 2548 från Västerhaninge till Kungsängen ankommer Jakobsberg.
Vid Barkarby ska man i norra änden av plattformen bygga en ny vägbro över järnvägen och E18 till höger. Här syns ungefär vart den ska gå imed tunnelportalerna på järnvägen.
X40-3 3325 med tåg 187 från Göteborg mot Stockholm passerar under tunnelportalen där vägen ska byggas.
Här syns vart vägen ska sluta till vänster. Här ska man även bygga en tunnelbaneuppgång för den nya tunnelbanan hit till Barkarby som ska byggas.
Här ses båda tunnelportalerna för spåren.
X55 3359 passerar Barkarby med tåg 10652 från Stockholm mot Karlstad via Västerås/Örebro. Tåget åkte denna vägen p.g.a arbetena på Getingmidjan.
X60B 6084 passerar under en av tunnelportalerna med tåg 2853 från Bålsta mot Västerhaninge.
Det uppställda X2-sättet stod alltjämt kvar på spår 6 i Mjölby även den 14 augusti.
P.g.a en brand i Hässleholm som förstörde stora delar av järnvägsanläggningen den 14 augusti så vände samtliga X2-tåg i Alvesta en tid tills att dess var åtgärdat.
Här ser vi skyltning för tåg 20537 som enbart gick till Alvesta, i Mjölby på eftermiddagen den 18 augusti.
Skyltningen på tåget sa också att tåget enbart gick till Alvesta.
X2-tåget som stod uppställt i Mjölby ses här med sina trallor på två axlar den 18 augusti.
Och en bild tagen senare på kvällen när tåget så slutligen skulle flyttas från Mjölby efter att ha stått uppställt i lite mer än två veckor.
Vid Åby utanför Norrköping ska man bygga en ny järnvägsbro över E4'an för den nya anslutningen norrifrån till den nya godsbangården som ska byggas där inne.
Banan kallas Kardonbanan och jag har dokumenterat denna både i november 2016 samt oktober 2017 vilka finns på de månadssidorna.
Den nya växeln för det nya spåret in mot blivande godsbangården i Åby sett från ett tåg. Man har här byggt om bangården i Åby i samband med det.
Av samma anledning som ovan, branden i Hässleholm gick X2-tågen även den 19 augusti enbart till Alvesta och här syns skyltningen på Stockholm C den dagen.
Jag och några vänner åkte iväg på en kryssning till Helsingfors med Silja Lines M/S Silja Serenade denna dagen.
M/S Baltic Queen ligger också i hamn inför avgång mot Tallinn.
M/S Romantika ligger bakom oss genom passagen av Oxdjupet men hon är påväg mot Riga.
Mariehamn nalkas i mörkret lite senare och här ligger M/S Gabriella inne påväg mot Helsingfors och till höger om henne ses M/S Rosella som ligger stilla för natten.
Ny dag i Helsingfors och här ser vi M/S Viking XPRS som snart ska iväg mot Tallinn.
Den rätt nya tunnelbanestationen Hagalund längsmed den rätt nybyggda sträckan ut mot Esbo.
Till Parkstad ankommer Sm5 nr 61 påväg in mot Helsingfors.
Dags att åka tillbaka mot Sverige igen med samma båt som innan. Här ska vi snart passera den trånga passagen vid Sveaborg utanför Helsingfors.
In mot Stockholm nästa dag den 21 augusti.
X61 208 inväntar avgångstid som tåg 8759 mot Motala i Norrköping samma kväll. Det är mer ovanligt att tågen avgår från detta spåret men denna avgången gör det.
Tågabs tåg 7053 från Stockholm till Karlstad ankommer Hallsberg på kvällen den 23 augusti.
I Degerfors pågick det arbete denna kvällen på huvudspåret varför Tågabtåget fick tas in på spår 3.
Så har tåget ankommit slutstation Karlstad.
Senare på natten ser vi Tågabs X10 3201 stå uppställd i Kristinehamn inför kommande uppdrag. Vagnen har tidigare trafikerat för SL-trafiken i Stockholm.
Tidigt nästa morgon är jag i Oslo där vi ser arbete på spårvägen längs Stenersgata.
Bygge av ny spårväg i Oslo pågår också åt andra hållet mot Jernbanetorget.
Nattåget från Bergen har ankommit Oslo för någon timme sedan med El18 2247 främst.
Jag har nu med ersättningsbuss tagit mig upp till Ringebu längs banan mot Trondheim där Bm73 004 inväntar avgångstiden mot just Trondheim.
Framme i Dombås där jag blev upphämtad av vännerna för en biltur i denna delen av Norge.
Bm93 65 ska strax avgå mot Åndalsnes.
Stationshuset vid Trollveggen längs banan mot Åndalsnes som går här jämte.
En vagn jämte stationshuset vid Trollveggen som alltså är berget i bakgrunden som syns här.
Här stod även en gammal polisbil uppställd invid berget.
Så besöktes Trollstigen där vägen slingrar sig uppför flertalet berg och nedför denna rinner Stigfossen som faller 320 meter ut från sidan.
Vi har kommit upp en liten bit längs Trollstigen och blickar ner.
Här ses bron över vattenfallet Stigfossen
Många turister kommer hit med bussar som här med denna buss från Litauen.
Utsikt längst uppifrån vid Trollstigsplatån.
Ytterligare en vy från platån.
Inne i Åndalsnes stod en gammal sovvagn, NSB CB2 21226 som kallas "Togkapellet".
Bm93 10 stod uppställd på bangården i Åndalsnes.
Och en plattformsbild från samma plats.
Vi förflyttar oss till Ålesund längst bort vid kusten och här är vi utanför själva stan på ön Giske och ser ett par båtar.
Hurtigrutens M/S Molde lämnar Ålesund påväg upp mot Molde.
Utsikt från ett berg ner mot Ålesunds centrum.
Två bilder från stadskärnan i Ålesund, här ser vi Løvenvoldgata vid St. Olavs plass.
Och här en bild mot Kongens gate.
Det är ny dag den 24 augusti och vi är vid Stordal.
Här har vi stannat till i höjd med Liabygda.
Vid Linge kan man ta färjan över mot Eidsdal och här ankommer M/S Geiranger till Linge.
Möte med den andra färjan som trafikerar leden, M/S Aukra.
Vi närmar oss Eidsdal.
Här har vi stannat till vid Eide.
Vid Ørnesvingen har man en fantastisk vy ner mot Geiranger åt ena hållet.
Här från samma plats ner mot Geirangerfjorden mot Hellesylt.
Vi har förflyttat oss till Geiranger där M/S Veoy ankommer från Hellesylt.
Såhär ser själva orten Geiranger ut från bryggan.
Sedan åkte vi vidare mot nästa berg, Dalsnibba och på vägen dit stannade vi till när vi hade denna vyn.
Åt andra hållet såg det ut såhär.
Sedan kom vi då upp på berget Dalsnibba till utsiktspunkten som ligger där uppe och blickar bort mot Geiranger där vi ser fjorden gå in.
Där nere var vi nyss när jag fotade de två andra bilderna.
Många berg här är fortfarande täckta av snö fast vi är inne i augusti.
Ytterligare lite berg.
Sedan påväg tillbaka söderut och mot Sverige så stannade vi till vid stationen i Otta längs banan mellan (Oslo)-Lillehammer och Trondheim.
Stationsområdet från andra hållet.
Två gamla diesellok stod uppställda i Otta. Det mörkblåa är NSB Skd 220a 153 byggd 1963.
Senare på natten passerade vi förbi gränsen längs väg E16.
Den 27 augusti stannade denna transport till i Mjölby med X31K 4365 i tåg 40528 från Malmö gbg till Västerås N.
TMX 1012 stod uppställd i Mjölby den 29 augusti.
Ett par godsvagnar stod på sidospåret i Skänninge samma eftermiddag. Dessa vagnar stod uppställda där ett par dagar.
Rc6 1415 står avställd med strömavtagarna nere på spår 2a vilket inte är normalt spår för dessa tåg i Norrköping på kvällen den 30 augusti.
243 120 drar här det s.k "DN-tåget" som varit i b. la Venedig, Bolzano och Berlin. Här är tåget i höjd med Lindekullen mellan Boxholm och Mjölby på kvällen den 31 augusti.