Vi inleder månaden den 2 augusti med en bild på det Pridefoilerade X2-tågsättet med X2 2016 i spetsen som här kommer med tåg 20538 vid Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby.
Den 4 augusti är jag i Vadstena där man kör rälsbusståg den ytterst blygsamma sträckan från stationen till Skänningevägen på Vadstena-Fågelsta Järnväg.
Här ser vi YB05p (YP) 808 framför stationshuset inför en av dagens avgångar mot Skänningevägen.
En bild från andra sidan på vagnen före avgången.
Den gamla infartssignalen till Vadstena.
Här kommer vagnen på en tur ut mot Skänningevägen.
En stund senare är vagnen påväg tillbaka mot Vadstena station.
Här har vagnen just korsat Hovsvägen med uppfällda bommar, men med flaggvakt.
En timme senare var det dags för nästa tur och här ser vi vagnen då den alldels ankommer nuvarande ändhållplatsen Skänningevägen.
Vagnen korsar även här vägen med hjälp av flaggvakt.
Såhär långt kommer man nu 2018 med tåg på denna banan, till Skänningevägen.
Här är vagnen påväg tillbaka mot stationen igen och passerar en gångväg mellan Skänningegatan (!) och Hovsvägen.
X61 212 inför avgång som tåg 8812 mot Norrköping på spår 1 i Tranås på morgonen den 8 augusti. Normalt avgår man från spår 11 längre fram men p.g.a att det stod ett trasigt tåg där fick man avgå här.
Transdev 7029 som normalt kör i stadstrafiken i Linköping hade hamnat i Mjölby på eftermiddagen den 8 augusti.
X61 201 på villovägar den 9 augusti! Den befinner sig lite utanför det normala trafikområdet numera, nämligen på förbigångsspåret strax söder om Tranås.
Här körde vagnarna förbi normalt från 2010-2015 då man körde trafiken mot Nässjö och Jönköping men nu var det ett växelfel på det normala spåret i Tranås som gjorde detta.
X61 201 har kört fram till plattform i Tranås och ska snart avgå som tåg 18828 mot Mjölby. Till vänster står en gammal Östgöte, nämligen X14 3239 med blivande tåg 27609 mot Jönköping.
Senare samma dag ser vi åter det Pridefoilerade X2-sättet med X2 2016 främst som passerar mellan Mantorp och Vikingstad med tåg 20534 mot Stockholm.
Här kommer tågsättet senare samma kväll åter felvänt med manövervagnen först och lämnar här Mjölby söderut i tåg 20541 mot Malmö.
Närmare bild på förstaklassvagnen UA2 2886 som tillsammans med X2 2016 är foilerade såhär.
Hela tågsättet sett bakifrån när det lämnar Mjölby söderut och här kan man se att foileringen har börjat släppa på en del ställen på drivenheten.
Swebus Express 3027 ankommer Mjölby en stund senare på linje 830 från Stockholm via Jönköping mot Göteborg.
Swebus blir historia den 27/8 då det istället ingår i det tyska företaget Flixbus som redan kör trafik i Sverige och så småningom kommer Swebus bussar att bli gröna.
Bussen står vid Mjölby resecentrum och ska strax fortsätta mot Göteborg.
En stund senare ser vi ett annat X2-tågsätt som också har lite annorlunda utseende, nämligen X2 2012 som är målad såhär efter att barn fick skicka in bilder i en tävling.
Hela tågsättet med barnmålningen på drivenheten sist i tåg 20546 strax utanför Sya mellan Mjölby och Mantorp.
Den 11 augusti besökte jag Risten-Lakviks Järnväg som är en del av gamla järnvägslinjen Norsholm - Bersbo med spårvidd på 891 mm som lades ned på 60-talet och sedan har man bytt till 600 mm.
Här ser vi loket Risten-Lakviks Järnväg nr 11 "Pålstorp" framför stationshuset i Lakvik före avgång mot Risten.
Vid Rosenhill ligger växeln för spåren från Lakvik resp. Risten varav det senare syns här på bilden tagen från tåget påväg från Lakvik.
Vid Rosenhill stannar man till en stund för att tåget ska kunna backa tillbaka fast ned mot Risten istället för Lakvik.
Vill man se hur banan går så finns det en linjekarta på deras hemsida här.
Här syns spåret vi åkte på förut från Lakvik när vi nu istället är påväg mot Risten.
Vi är framme vid slutmålet Risten där det finns en liten sjö vi vilken man kan bada t. ex. Loket gör här rundgång också inför återresan mot Lakvik.
Rundgång pågår inför återfärden mot Lakvik.
Loket har bytt ände av tåget som nu strax backas tillbaka upp mot Rosenhill för att därifrån gå rättvänt mot Lakvik.
Även i Lakvik görs rundgång inför nästa färd mot Risten.
En linjebild tagen strax före Rosenhill på tåget påväg ned först mot just Rosenhill och senare Risten.
En bild från samma plats fast lite närmare järnvägen.
Här backas tåget ytterligare ned mot Risten.
Med loket rättvänt kommer det här återigen strax före Lakvik station.
Ett par lok uppställda utanför lokskjulet och dessa är lok 3 "Lakvik", lok 12 "Qvasthilda", lok 2 "A.Dahl" samt lok 4.
Inne i skjulet stod ett par vagnar uppställda.
X61 211 passerar Gistad f.d stationsområde mellan Linköping och Norrköping med tåg 8744 från Motala mot Norrköping samma dag.
På kvällen är det festligheter under "Augustifesten" i Norrköping och Transdev 7013 försöker ta sig ut från Söder tull bland folk och marknadsstånd.
Cafébussen från 1986 som ägs av Baptistförsamlingen Saron-Korskyran i Norrköping och som första åren rullade i Danmark stod uppställd vid Söder tull och serverade fika.
X31K 4304 på villovägar den 15 augusti då den var påväg från Malmö mot Tillberga och verkstaden där. Här har den just stannat till i Mjölby som tåg 28126 för att släppa förbi ett tåg.
Samma vagn passerar här runt 50 minuter senare förbi Norrköping i kraftigt motljus.
Och ytterligare en bild på vagnen i Norrköping men med bättre ljus.
Fin soluppgång i Norrköping på morgonen den 24 augusti.
Pridefoilerade X2-tågsättet avgår här från Linköping senare samma morgon med tåg 522 mot Stockholm.
Samma tågsätt fast sett från annan vinkel vid avgången.
Den 25 augusti är vi norr om Stockholm vid Arninge där den nya stationen för Roslagsbanan håller på att ta form. Banan gick tidigare i en annan sträckning här, något som jag tidigare dokumenterat.
Här ses vyn från påfarten mot E18 vid trafikplats Arninge där man ser bygget av stationen och här är en jämförelsebild från januari 2017 i samma vy.
På gräsytan i mitten av bilden kommer man att bygga nya busshållplatser m.m och över E18 kommer det att byggas en gångbro så man lätt kan ta sig över till andra sidan.
Förflyttning norrut mot Åkersberga där man nu bygger om stationsområdet som jag dokumenterade före bygget började i december 2017.
Man ska här bygga tre spår mot tidigare två samt en gångbro över spåren där det tidigare var en plankorsning. En jämförelsebild från andra sidan spåret i samma vinkel.
Här en bild åt andra hållet, dvs söderut mot Stockholmshållet. Kan visa en bild från december 17 som jämförelse här.
I änden av plattformen mot Österskär var det tidigare en plankorsning för gående.
Och här en bild tagen från platsen där övergången för gående tidigare var i riktning mot Stockholm. Även här visar jag en jämförelsebild från hur det såg ut innan.
En bild från samma plats fast åt andra hållet, dvs mot Österskär.
En sista bild från Åkersberga på den gamla övergången för gående.
Eckerölinjens M/S Eckerö är på ingång mot Grisslehamn norr om Norrtälje senare samma eftermiddag.
Med den åkte vi en sväng över till Eckerö och här ses hamnen i Grisslehamn från båten vid avgången därifrån.
Efter några timmar når vi så Eckerö på Åland men där skulle vi inte stiga av utan åka direkt tillbaka mot Grisslehamn igen.
Ett par bilar skulle med tillbaka mot Sverige.
På hemväg från Grisslehamn så åkte vi via Hallstavik och här ser vi spåren i riktning mot Örbyhus.
Uppställda bussar i Hallstavik denna lördagskväll.
En X11-mult i Tranås på morgonen den 27 augusti och dessa ska snart avgå som tåg 27601 mot Nässjö och därifrån vidare som tåg 17603 mot Växjö.
Takrenovering på stationshuset i Mjölby samma förmiddag.