Den 1-4 augusti var jag och ett par vänner + min flickvän på resa till Lettland och huvudstaden Riga.
Vi började med båtresa från Stockholm och här ser vi M/S Silja Symphony lägga ut mot Helsingfors samtidigt som M/S Victoria I väntar på avgång mot Tallinn.
Möte med ångfartyget M/S Stockholm på Lilla Värtan påväg ut från Stockholm.
Kryssaren M/S Costa Pacifica låg inne i Riga dagen därpå den 2 augusti.
Två äldre spårvagnar vid hållplatsen Nacionalais teatris på linje 7 mot Kengarags.
Det har hunnit bli den 3 augusti och vi har tagit oss ut till Dubulti längsmed kusten mot populära badorten Jurmala på linjen mellan Riga och Tukums.
Ett pendeltåg med ER2T-7115-01 ankommer till Dubulti påväg in mot Riga.
Badstranden vid Jurmala är lång och väldigt långgrund.
En liknande bild som den förut men denna gången på ett annat ankommande pendeltåg, ER2T-711603R som ankommer till stationen Majori (Dubulti för två bilder sedan ses längre bort över vattnet).
En interiörbild från pendeltåget.
Det är den 4 augusti och sista dagen i Lettland och vi ser ankommande M/S Isabelle som lägger till vid hamnen i Riga efter en resa från Stockholm. Senare på kvällen ska vi borda henne för tillbakaresan mot Sverige.
Numera är hon vitmålad med svarta partier runt fönstren och den gamla röda Viking Line-färgsättningen är borta.
I det regniga vädret har två äldre vagnar med vagn 30591 främst stannat till vid hållplatsen Kronvalda bulväris.
På samma plats kommer efter några minuter dessa vagnar på linje 7 mot Kengarags.
En sista spårvagnsbild från Riga blir denna på ytterligare två äldre vagnar utanför Double Coffee vid Krisjana Barona iela.
Efter lastbilsolycka på bron över Södertälje kanal på E4'an vid just Södertälje i juni så leddes trafiken om en bro jämsides.
Vi hoppar fram till den 9 augusti då det var dags för nästa semesterresa till våra grannland Finland och Estland.
Jag börjar med en för mig ny variant, nämligen att flyga och här är planet jag åkte med, en Boeing 737-800 på Arlanda flygplats före avgång.
En av flygplatsbussarna på Vanda flygplats i Helsingfors.
Efter att ha tagit närtåget från flygplatsen till centrala Helsingfors så ser vi här ett par närtåg (pendeltåg) på Helsingfors station. Två äldre Sm2-vagnar och en ny Sm4.
M/S Silja Europa är påväg in mot Helsingfors senare på kvällen efter en resa från Tallinn. Hon började på sommaren 2016 att åter trafikera rutten Helsingfors-Tallinn och la då till vid Olympiaterminalen i centrala Helsingfors.
Normalt brukar båtarna från Tallinn lägga till ute vid Västra terminalen men under sommaren la hon till här och det var bara under sommaren. Under hösten la hon återigen till vid Västra terminalen och detta är på så vis historia.
Ytterligare en bild när hon girar runt för att lägga till vid Olympiaterminalen.
Interiörbild från Helsingfors centralstation samma kväll.
Ny dag, det är den 10 augusti och jag ska åka en sväng med Silja Europa över Finska viken till Tallinn. Här en "bakdelsbild" på henne vid Olympiaterminalen.
Och här en bild inifrån terminalbyggnaden mer framifrån på henne före avgång.
Strax är det avgång från Helsingfors.
Och om en stund passerar vi förbi den trånga passagen vid Gustavssvärd på ön Sveaborg innan vi kommer ut på havet.
Samtidigt som vi passerade Sveaborg så sprack det upp bland molnen och solen visade sig.
Möte med Viking Lines M/S Mariella påväg från Stockholm in mot Helsingfors.
Möte på Finska viken med M/S Superstar påväg från Tallinn till Helsingfors. Detta fartyg körs av Tallink idag men kommer att säljas under 2017 då Tallink sätter in sitt nybygge M/S Megastar på rutten som ersättning för Superstar.
Det går idag två båtar för Tallink som snabbfärjor, dels Superstar men även M/S Star som kommer att behållas kvar på rutten när Superstar försvinner. I bakgrunden ses M/S Silja Symphony.
Sedan jag åkte med Silja Europa sist så har man byggt om lite b. la finns nu Tavolata Ristorante ombord som serverar italiensk mat som pasta, antipasti m.m.
Joe's Place pub finns kvar som den gjorde före man renoverade upp henne.
Även på detta fartyg finns nu Taxfree Superstore som på Silja Lines övriga fartyg på Helsingfors, dvs Silja Serenade och Symphony.
Vi blir sedan omkörda av Eckerö Lines fartyg M/S Finlandia påväg från Helsingsfors mot Tallinn.
Så har vi ankommit Tallinn och Silja Europa avgår först ikväll igen tillbaka till Helsingfors.
I Tallinn fick jag ett par timmar innan tillbakafärden mot Helsingfors skulle påbörjas. Här ser vi en av de nya CAF-spårvagnarna som man har satt i trafik i Tallinn sedan jag var där sist, här på Narva maantee.
Det finns dock kvar äldre vagnar i trafik i Tallinn. Här vagn 167 på linje 3 ut mot Trondi som avgår från hållplatsen Hobujaama mitt i stan.
CAF-vagn 516 vid hållplats Hobujaama påväg mot Ulemiste.
Vagn 506 ankommer till Hobujaama påväg mot Trondi.
Vagn 520 ser vi här på gatan Maneeži påväg mot Ulemiste.
En äldre Scaniabuss på gatan A. Laikmaa påväg mot P. Pinna.
En Volov mot Viru Keskus svänger här in på A. Laikmaa.
En från Stockholm importerad B9S-buss svänger in på gatan Gonsiori. I Sverige hette bussen senast Keolis 6353.
Två moderna CAF-vagnar vid hållplatsen Hobujaama.
Ytterligare en äldre Volvobuss på linje 35 mot Seli nära hållplatsen Hobujaama.
Då var jag åter påväg tillbaka mot Helsingfors igen och denna gången på M/S Superstar som vi såg på några bilder tidigare här. Färjan kommer att försvinna från rutten och därför passade jag på att åka med den tillbaka.
Under sommaren kör Viking Line en extratur mellan Helsingfors och Tallinn under dagen med färjorna som normalt trafikerar Stockholm-Helsingfors, dvs M/S Mariella och Gabriella.
Den förstnämnda av de har just lagt till i Tallinn och ska efter ca 40 minuter
fortsätta tillbaka mot Helsingfors och sedemera Stockholm.
Tre stycken i Tallinn, från vänster ser vi M/S Victoria I som trafikerar Stockholm-Tallinn, M/S Silja Europa samt M/S Viking Mariella.
Möte med Viking Lines M/S Viking XPRS som går som snabbfärja mellan Helsingfors och Tallinn. I bakgrunden skymtar M/S Bluefort påväg in mot Tallinn.
Mitt ute på havet kör vi om M/S Baltic Queen som gick på 23-timmarskryssning mellan Helsingfors och Tallinn. Här är hon påväg tillbaka mot Helsingfors.
Numera sedan december 2016 trafikerar hon sin gamla rutt Stockholm-Tallinn tillsammans med Victoria I sedan Silja Europa tagit över hennes kryssningar.
En inredningsbild från den stora panormabaren i fören som hon och M/S Finlandia har.
Informationsdisken ombord.
Ett av alla trapphusen ombord.
Här har vi just klivit av M/S Superstar i Helsingfors och Västra terminalen.
Vid Västra terminalen har man rivit en gammal spårvägssträckning nära terminalbyggnaden och här byggt en tillfällig slinga en bit bort från terminalen som nu är rivet återigen.
Man ska här dra en helt ny spårvagnslinje bort mot platsen där den nya terminalbyggnaden ska ligga, en bit längre ut mot havet.
Här ses det numera rivna tillfälliga spåret svänga av åt vänster in till den tillfälliga hållplatsen vid terminalen som var under sommaren.
Numera är som jag skrev ovan det gamla spåret åter tillbaka här men i nytt läge och fortsätter längre bort mot en ny terminalbyggnad som kommer att ersätta den nuvarande.
En av låggolvsspårvagnarna av typen Variotram som finns i Helsingfors, vagn 238 ankommer här till Västra terminalen.
En äldre vagn av typ NrI, vagn 58 tillsammans med vagnen vi såg på förra bilden väntar här vid den tillfälliga spårvagnshållplatsen som inte längre finns kvar vid Västra terminalen.
Nu har även M/S Baltic Queen lagt till i bakgrunden och vi ser den gamla sträckningen rakt fram för vänsterspåret som här går i slingan.
Åt andra hållet ser vi snart en Variotram, vagn 219 som strax ankommer Västra terminalen.
Vagn 238 avgår här igen från Västra terminalen.
En sista bild från platsen på en äldre vagn av typ NrII, vagn 104 som passerar det gamla vänstra spåret som numera är upprivet.
Sm2 6062 har just stannat till vid stationen i Sockenbacka påväg ut mot Alberga på linje A.
Ett tåg med Sm2 6259 främst anländer till Sockenbacka påväg in mot Helsingfors.
Interiören i en Sm2-vagn ser ut såhär.
Två Sm2-tåg på ingång till stationen Böle (Pasila på finska) i Helsingfors. Det närmast är Sm2 6087 på linje A mot Alberga.
Vid stationen i Böle håller man på att bygga en ny gångbro som ska användas tillfälligt medan man rustar upp nuvarande stationen under ett par år framöver.
Vid Böle ska det byggas ett nytt spår och en ny plattform de kommande åren för att möta den ökade trafikmängden vid Böle station.
Projektet kallas "Mellersta Böle, Västra tilläggspåret" och spåret byggs till höger om de nuvarande här.
Förflyttning ut till Sveaborg för att fota Silja Europa påväg in mot stan men först passerar M/S Viapori från JT-Line förbi.
Vi är ute vid Gustavssvärd på Sveaborg för att fota ankommande båtar på kvällen. Här är M/S Viking XPRS påväg in mot Helsingfors strax efter kl 19. I högra hörnet kan Silja Europa anas svagt.
Ytterligare en bild när hon kommit närmare mig.
Runt tjugo minuter senare kommer båten jag åkte med tidigare samma dag, M/S Silja Europa är på ankommande från Tallinn in mot Helsingfors. Just här vid Sveaborg trafikerar hon inte idag sedan hon lägger till vid Västra terminalen istället.
Vi tar väl två bilder även på henne när hon passerar förbi mig.
Det har hunnit bli mörkare när jag tar mig tillbaka mot stan igen med båt.
Nästa morgon var det tidig uppstigning igen för att hinna fota Silja Europa vid Sveaborg påväg ut från Helsingfors. Här ligger hon ännu vid Olympiaterminalen i väntan på avgångstid.
Här närmar hon sig Sveaborg och tar "kurvan" runt ön.
M/S Silja Europa sedd mellan ett par träd.
En sista bild på Silja Europa när hon passerar den trånga passagen påväg mot Tallinn.
Vi förflyttar oss in till stan och ser en spårvagn, en äldre ledvagn av typen NrII, vagn 87 som här avgår från ändhållplatsen på linje 10 vid Korpasbacken i området Lillhoplax.
Vi förflyttar oss ett par hållplatser bort på samma linje och ser en ny spårvagn av typ Transtech Artic, här vagn 405 vid hållplatsen Brånakärrsvägen (Kytösuontie på finska).
Vagn 94 korsar bron över ett litet vattendrag på Korpasbackavägen strax efter hållplatsen Aspviksgatan påväg mot Kirurgen.
Reklammålade vagnen 116 korsar här samma bro som föregående, fast påväg mot Korpasbacken.
Förflyttning till Böle station där ett tomtåg med Sm2 6293 passerar förbi påväg från depån till Helsingfors Central.
Reklammålad vagn för glassmärket Pingviini, vagn 113 rundar kurvan vid ändhållplatsen Bastuviksvägen på linje 4 ute vid Munksnäs. Här kommer vagnen upp på Holländarvägen där spåret går som enkelspår runt ett kvarter vid vändslingan.
En sista bild från Helsingfors för denna gång får bli på vagn 96 som kommer genom allén längs Munksnäsallén strax före hållplats Bredviksplatsen.
M/S Viking Gabriella ankommer Helsingfors efter en tur från Tallinn. Hon ska senare fortsätta mot Stockholm precis som Silja Serenade som jag befinner mig ombord på.
En överblicksbild över Värtahamnen i Stockholm dagen därpå, den 12 augusti då vi ankommer i fint solljus.
Gamla rampen där man körde ombord med bil på Silja Serenade/Symphony innan man byggde och öppnade den nya terminalen med tillhörande landgång.
Kustpilens verkstadståg från verkstaden i Nässjö upp till Linköping, tåg 98566 med Y31 1422 + 1423 passerar strax utanför Mjölby den 16 augusti.
Nästa dag hade jag köpt ett tredagars Sommarkort som Tågkompaniet m .fl sålde så man kunde åka i hela Bergslagen, Gästrikland, Västmanland och Örebro län för enbart 300 kr.
Jag passade på att "jaga" den sista X14 från Östgötatrafiken i gamla färgsättningen som gick och åkte hit till Vad mellan Ludvika och Fagersta.
En bild på linjen åt Ludvikahållet från plattformskanten.
X14 3190 ankommer här till Vad i tåg 8006 som denna dagen enbart gick Fagersta-Ludvika.
Efter en timmes uppehåll i Ludvika vänder vagnen tillbaka mot Fagersta/Västerås och här passerar den vid Morgårdshammar strax utanför Smedjebacken med tåg 8031 mot Västerås.
En Volvo Säffle B12 från Björks Buss (Tidigare Nobina 5955) passerar här på Nya Ågatan på linje 293 mot Ludvika.
Björks Buss 2045, en Scania Vest från 2002 inväntar tiden i Smedjebacken.
X14 3231 ankommer här till Smedjebacken i tåg 8030 Västerås-Ludvika. Från Ludvika fortsätter sedan vagnen i tjänstetåg 98230 Ludvika-Borlänge för att senare fortsätta mot Mora.
Här ankommer vagnen till Borlänge med tåg 98230 från Ludvika för att fortsätta mot Mora.
Jag åkte med vagnen till Leksand och här har då tåg 8130 med samma vagn ankommit dit påväg mot Mora strand.
Dubbla lok, Rd2 1079 + Rc4 1194 ankommer till Leksand med tåg 9652 från Borlänge till Mora.
Vi hoppar nu fram två dagar till den 19 augusti då jag åter tog en sväng med mitt tredagarskort som hade sista dag denna dagen och här ser vi lite udda där X51 9013 ankommer Ställdalen vid den lilla träplattformen.
Tågabs tåg med Rc3 1040 främst i tåg 7005 från Falun via Kristinehamn till Göteborg inväntar avgångstiden i Falun samma dag.
Vid Knutpunkten i Falun kommer här Keolis 3283 på linje 153 mot Lasarettet.
Keolis 8108 är påväg mot Källviken och lämnar här Knutpunkten. Denna bussen är numera exporterad till Polen.
En OmniLinkled på Trotzgatan, Keolis 3154 svänger strax in till Knutpunkten.
På Svärdsjögatan kommer här Keolis 8304 och som strax svänger in på Trotzgatan påväg mot Slätta.
En sista bild från Falun blir på Keolis 8305 som svänger in på Svärdsjögatan från Trotzgatan påväg mot Korsnäs.
Förflyttning till Borlänge för ett par bilder och vi ser här först Keolis 3284 på Ovanbrogatan påväg mot Koppslahyttan.
Och från hållplatsen Borlänge Centrum avgår här Keolis 8101 på linje 2 mot Skräddarbacken.
Handelsbussen som körs ut till området där b. la IKEA ligger körs av en Optare Solo SR-buss som här väntar på avgång vid Borlänge Centrum.
Keolis 8307 stannar alldeles strax till vid hållplatsen Borlänge Centrum.
Keolis 1229 från 2003 är fortfarande i trafik och här kommer den på Stationsgatan påväg mot Falun.
På samma plats ser vi alldeles strax Keolis 8306 som var påväg till Kvarnsvedens IP som också blir den sista bilden från Borlänge.
Den 22-25 augusti bar det av för en sedvanlig Norrlandsresa på semestern och resan började norrut mot Stockholm. Här ser vi reklammålade X2 2012 med reklam för Netflix.
Även en vagn hade denna reklam.
Efter en flygresa norrut samma dag så hamnade jag i Luleå där denna buss gick på linje 4 till flygplatsen, det är Luleå Lokaltrafik (LLT) 156 som här väntar på avgång mot stan.
Det var en regnig dag i Luleå då jag ägnade mig åt bussfotografering av i synnerhet äldre bussar vilket till största delen denna resan gick ut på. Här kommer LLT 162 vid Smedjegatan påväg mot Hetrsön.
LLT 425 från 2003 kommer här på Smedjegatan påväg mot Porsön.
BDBuss 23 kommer uppför Smedjegatan påväg mot Boden på "Snabben", linje 97 till Boden.
LLT 153 från 2000 kommer här också uppför Smedjegatan påväg mot Sunderby Sjukhus.
En sista bild för dagen på nattåg 93 med två lok, Rc6 1328 + 1396 som väntar in avgångstiden söderut mot Stockholm.
Vi fortsätter med busstemat som är genomgående genom hela Norrlandsbesöket och det är en ny dag, den 23 augusti.
Här kommer en av Sveriges nu i trafik äldsta stadsbussar, nämligen LLT 146, en OmniCity från 1999 som här ses på Skeppsbrogatan påväg ut mot Porsön.
En inte lika fullt så gammal buss, denna är från 2001 men har tidigare rullat i Väst-Sverige, i området runt Floda-Stenkullen som Söne Buss 1156.
Nu heter den LLT 420 men har fortfarande kvar sin gamla blåa färgsättning men med en liten text om att den är röd (!) och den ses här på Smedjegatan.
På Kungsgatan kommer här LLT 154 utsvängandes mot Skeppsbrogatan påväg mot Hertsön.
En sista bild från Luleå blir på LLT 146 som nu är påväg tillbaka in mot stan igen och kommer här på Prästgatan.
Förflyttning söderut till Skellefteå där Skelleftebuss 360 (f.d Uddevalla Omnibus 184) just avgår från Busstationen mot Kusmark.
Skelleftebuss 303 i klassisk färgsättning för just Skellefteå rullar här in mot bussterminalen för att avgå som linje 207 mot Bureå.
En av stadsbussarna har tidigare varit en av Scanias demobussar och har fått den nya vit-blåa färgsättningen. Denna bussen heter numera Skelleftebuss 78 och ses vid hållplatsen Skellefteå centrum invid bussterminalen.
En betydligt äldre buss som rullade på linje 20 ut mot Skelleftehamn var denna, Skelleftebuss 292 med en gammal Carrus Vega från 2001.
Vi fortsätter med en gammal Carrus Vega, denna gången med Skelleftebuss 289 som här kommer på Kanalgatan påväg mot Hällbergsvägen.
Denna bussen skrotades senare samma höst och avregistrerades i november 2016.
Senare ser vi en av de ordinarie stadsbussarna i stan, nämligen Skelleftebuss 65 påväg mot Skelleftehamn vid Skellefteå centrum.
Det går ytterligare en busstyp i stadstrafiken, nämligen en OmniLink. Här är det Skelleftebuss 62 påväg mot Sunnanå som strax ankommer Skellefteå centrum.
Även denna bussen är skrotad och avregistrerades i början av 2017.
Rc4 1200 + Rc4 1291 passerar förbi Skellefteå med tåg 14370 från Skelleftehamn påväg mot Aitik utanför Gällivare via Bastuträsk.
En gammal Volvoledbuss, en B10MA, Skelleftebuss 124 stod uppställd vid deras garage samma kväll.
Vi hoppar fram en dag, till den 24 augusti och då jag har hyrt bil i Skellefteå för att bege mig upp till Arvidsjaur och fota längsmed banan Jörn-Arvidsjuar som är nedlagd sedan 1990 men alltjämt ligger kvar ännu.
Först ser vi Skelleftebuss 133, en ledbuss från 2006 som denna dagen gick på linje 20 från Skelleftehamn mot Solbacken som här ankommer centrum.
En Carrus Vega i röd-vit färgsättning från tiden då den gick i Norsjö, nämligen Skelleftebuss 231 kommer här på Vitoriagatan/E4 genom stan.
Då har vi tagit oss till Jörn där X52 9034 ankommer med ett ordentligt försenat tåg 17103 från Luleå till Umeå Östra. Tåget var här 174 minuter sent p.g.a banarbeten på stambanan.
Samma tåg avgår här igen från Jörn påväg söderut.
Jag kör nu en bit utanför Jörn och fotar banan mot Arvidsjaur. Här har det inte gått några tåg sedan 1990 då man lade ned den ordinarie persontrafiken på sträckan.
Från samma plats fast i riktning in mot Jörn så ser vi närmast en liten plankorsning.
Tretton kilometer från Jörn vid Vargträskheden så korsar riksväg 95 järnvägen på en bro. Här i riktning mot Arvidsjaur.
Och åt andra hållet från kilometertavlan ser vi vägbron.
Längre åt Arvidsjaurshållet så hittar vi den gamla stationen vid Stensträsk. Här i riktning mot Jörn.
Och åt andra hållet såg det ut såhär.
Stationshuset med spår vid Stensträsk.
Nästa station på linjen norrut var Missenträsk där vi här ser det gamla stationshuset och plattformen som är väl dold av all grönska med en "plåtstins" som man stoppade tågen med.
Här vyn åt andra hållet mot Jörn.
Vid Missenträsk i änden mot Jörn passerade banan tidigare över en väg och här ses gamla signalskåpet till plankorsningen.
Nästa ställe jag kom till var den gamla stationen i Abborrträsk som ligger 19 km från Arvidsjaur. Här fanns gamla plattformen med plåtstins ännu kvar.
Den sista tidtabellen för tågen här fanns ännu kvar på stationshuset.
I söderänden av stationen fanns ännu infartssignalen kvar, dock ej i drift.
Växeln in till staionen mot norr.
Strax efter stationen låg denna lilla bangård med tre spår.
Utfartskurvan från Abborrträsk mot Arvidsjaur.
Och infarten till Abborrträsk från Arvidsjaur hade också kvar sin infartssignal, lite dold bakom alla buskar.
Vid Orrkammen ett stycke söder om Arvidsjaur korsar järnvägen riksväg 95 i plan.
Vy åt Abborrträsk och Jörn från plankorsningen. En gammal dressin ligger vid sidan av järnvägen.
Ännu ett stycke närmare Arvidsjaur korsar järnvägen en å på denna bro.
I utkanten av Arvidsjaur, vid Nordlunda gamla sågverk hade SL för ett par år sedan vintertester för sina fordon och hade b. la byggt upp strömskena vid sidan av spåret.
Vy åt andra hållet med sågverket till vänster om banan. Den skarpsynte kan notera kontaktledning till höger i bild, det är också efter tester på banan.
När jag skulle korsa järnvägen på Västlundavägen i Arvidsjaur så passerade dessa T21-lok som man höll på att rangera på bangården.
Y1 1348 tillsammans med T21-loken på bangården i Arvidsjuar.
Påväg tillbaka mot Skellefteå åkte jag åter samma väg längsmed järnvägen och stannade till ett stycke utanför Arvidsjaur. Jag hörde här ett bjällrande ljud och kunde inte förstå först vad det var som lät.
När jag går tillbaka mot bilen igen och just ska ge mig iväg så får jag se en flock med renar korsa vägen längre fram och gå i skogen längsmed vägen mot mig, de hade bjällrande klockor på sig.
Det har hunnit bli ny morgon, den 25 augusti och tillika den sista dagen innan jag åker hemåt. Här har jag positionerat mig vid E4'an strax före järnvägsbron och först kommer numera skrotade Skelleftebuss 62 på linje 12.
Åt andra hållet kommer Skelleftebuss 352 på skoltur mot Anderstorpsskolan. Bussen har förflutet i Väst-Sverige först som Orusttrafiken 352 och sedan Nettbuss 70352.
Skelleftebuss 285, en Carrus Vega också den påväg mot Anderstorpsskolan passerar.
En annan Vega, Skelleftebuss 294 vid Skellefteå Busstation får avsluta bilderna från Skellefteå.
Jag är påväg söderut och hemåt igen men jag stannar till i två timmar i Örnsköldsvik, en stad som jag inte riktigt har besökt. Först ser vi Nobina 7902 som just lämnat Resecentrum påväg mot Kroksta.
Nobina 7906 påväg mot Vintergatan svänger just in till hållplats Örnparken dit alla linjer kommer i stan, som en slags knutpunkt.
OmniLink finns även i trafik i stan och här svänger Nobina 6470 in till Örnparken påväg mot Gimåt.
En annan busstyp i stadstrafiken är dessa Volvo B7R importerade från Norge där de gått i trafik 2010-2014. Här kommer Nobina 6259 på linje 2 mot Själevad strax före Örnparken.
Och en som just svängt ut från Örnparken var Nobina 6258 här på Viktoriaesplanaden påväg mot Bodum på linje 2.
Nobina 6468 på linje 4 ser vi strax före hållplats Örnparken på Nygatan.
X62 005 ankommer Örnsköldsvik med tåg 17411 från Umeå mot Sundsvall.
I Mjölby på kvällen stod denna kombinationen med gissningsvis besprutningståget. Ma 833 + okänd T44 med ett antal vagnar på kroken.
Den 27 augusti åkte jag tillsammans med jobbet som är på bilden till Stockholm och Sundbyberg där den årliga s.k Arrivadagen anordnades, det är en årlig fotbollsturnering för anställda inom Arriva.
Från Mjölby körde Östgötapendeln egen vagn upp till Stockholm och Sundbyberg där vi ställde upp vagnen, X61 206 som här väntar på avgång från Mjölby.
Uppehåll i Norrköping på spår 7 vilket är mer ovanligt för Östgötapendeln där som normalt alltid kommer in på spår 3A eller i undantagsfall, spår 2A.
En lite mer ovanlig vy från en Östgötapendel, nämligen Igelstabron vid Södertälje.
Så har vi då kommit fram till Sundbyberg och vagnen ska strax växlas undan.
Här växlas vagnen undan till ett uppställningsspår.
Arriva 7631 hämtade upp oss vid Sundbyberg och skjutsade oss ut till fotbollsplanen.
Själva fotbollen spelades ute på Grimsta IP i Vällingby.
Tillbaka i Sundbyberg där X61 208 står uppställd med ett par X10-vagnar, närmast X10 3199.
En bild från andra sidan i Sundbyberg.
En numera historisk bild sedan Tågkompaniet slutade köra från Ludvika via Västerås till Stockholm. Här inväntar tåg 18007 Ludvika-Stockholm med X51 9018 på avgång från Sundbyberg.
Sedan tog jag mig till Årstabron för att fota när X61 206 åter körde söderut som tåg 18899 mot Mjölby.
Utsikt över vagndepån Hagalund i Stockholm från Quality Hotel Friends nästa dag den 28 augusti.
En avslutande bild för augusti blir denna på Y31 1424 med tåg 98566 Nässjö-Linköping som passerar förbi Sya mellan Mjölby och Mantorp den 31 augusti.
Detta var ett tåg som gick mellan Nässjö-Linköping/omvänt för att få vagnarna till verkstad före verkstaden i Kalmar blev färdigbyggd som den vart i december samma år varför inte dessa tjänstetåg längre går.