Tobias bildsida - Bilder från augusti 2015

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2015, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2015 - Bilder från april månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från maj månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från juni månad 2015
Bildsida 2015 - Bilder från juli månad 2015

Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden med en resa till Lettland den 3 augusti och ett par dagar framöver. Här ligger Tallinks M/S Isabelle vid Frihamnen i Stockholm före avgång mot Riga.


En av de nya fyrdelade spårvagnarna från Skoda ses här på Krisjana Barona iela påväg mot Ausekla iela den 4 augusti.


En äldre vagn, vagn 50933 ser vi här när den rundat vändslingan vid Kronvalda bulväris.


En gammal norrlänning (fd Alviks Buss 31) men med design från Jönköpings Länstrafik, nämligen en gammal Carrus Fifty ser vi här Marijas iela på den 5 augusti.


En arbetsvagn ser vi här i full färd med att putsa spåren jämte centralstationen


Vagn 50574 främst på linje 4 mot stan ankommer hållplatsen Baldones iela.


Senare samma dag hyrde jag och ett par som var med på resan bil och åkte till Lettlands andra stad Daugavpils men först stannade vi till vid en järnvägsstation i Plavinas där detta tåget med 2T310Y-0184 ankommer med ett långt godståg från Daugavpils mot okänd ort.


Gammaldags dragkraft längsmed vägen till Daugavpils.


Vi har så kommit fram till Daugavpils som även den staden erbjöd spårvagnar att fotografera förutom att vi gick runt och kollade i stan i den 30-gradiga värmen. Här ser vi vagn 105 nära hållplatsen Tirgus på gatan Cietoksna iela.


Vagn 104 närmar sig hållplatsen Tirgus på linje 1 mot järnvägsstationen.


Vänder jag på mig så ser det ut i princip såhär. Spårläget här är rätt dåligt.


Vagn 104 är nu påväg tillbaka mot andra hållet och stannar till vid hållplatsen Tirgus invid köpcentrumet.


Daugavpils har även beställt nya spårvagnar och här är en av de, vagn 006 som just lämnat Tirgus påväg mot järnvägsstationen.


Här kommer vagnen tillbaka igen, denna gången till hållplatsen Alejas iela. Personen jämte föraren är konduktören ombord som tog betalt i mynt när man klev på.


Interiörbild från vagn 006. I varje vagn finns som sagt en konduktör som tar betalt i mynt, då varje enkelresa kostar 43 cent.


Vid hållplatsen Tukuma iela ankommer vagn 107 på linje 2 mot Maizes kombinäts. På denna platsen har man moderniserat upp spårvägen de senaste åren.


Vid samma hållplats fast åt andra hållet ankommer en okänd reklammålad vagn på linje 1 mot Butlerova iela.


Och ytterligare en bild från Tukuma iela på vagn 002 som är påväg mot Butlerova iela.


Så en gammal svensk buss bredvid spårvagnshållplatsen, nämligen f.d Swebus 2843 vid Tukuma iela och denna var fortfarande skyltad Arlanda.


En interiörbild från en äldre vagn i stan.


Med vagn 105 åkte jag till hållplatsen ute i skogen längsmed linje 3, denna heter Pilsetas slimnica.


Ett par minuter senare har vagnen vänt runt i vändslingan som ligger vid nästa hållplats och kommer här tillbaka påväg in mot centrum.


Här har vi nu hunnit köra ikapp vagnen och ser den vid Komunalie kapi.


En sista spårvagnsbild från Daugavpils på samma vagn mellan ett par träd efter hållplatsen Klusa.


Sedan åkte vi till busstationen i Daugavpils där man kan bevittna många gamla svenska bussar, fortfarande i svenska färgsättningar. Här en gammal Hallänning, närmare bestämt f.d Swebus 0827 som inväntar avgångstiden vid bussterminalen.


En gammal "Buster", närmare bestämt f.d Busslink 4019, dessförinnan H93 4019 påväg mot Täby centrum... Eller något!


Och bakom den stod som ni såg på andra bilden denna, nämligen f.d Flygbussarna 4134 fortfarande målad i den färgsättningen.


En f.d SL-målad buss, nämligen f.d Nobina 4653 fanns även den på bussterminalen, dock målad vit.


Sedan dök en gammal Örebroare upp, denna gick tidigare som Busslink 2275 och är fortfarande målad i den designen.


På andra sidan huset stod denna gamla Skåning, och när den väl rullade i Helsingborgsområdet så hette den Swebus 1272.


En bild från andra sidan huset på bussen.


Ytterligare en gammal Skåning, om än i Skånetrafikens nuvarande färgsättning. Denna har tidigare även rullat i Danmark. Det är f.d Arriva 6135.


Sista bilden från busstationen med f.d 0827 som nu rullar ut från bussterminalen påväg mot Celtnieks.


Vi förflyttar oss istället till järnvägsstationen innan vi åker tillbaka mot Riga igen. Här vänthallen i stationshuset med avgångs- och ankomsttavlor. Tjejen i biljettluckan stängde igen luckan vid tågets ankomst och gick ut och hjälpte resenärer med väskor av tåget och lite.


Kvällståget från Riga med DR1A-2221 ankommer till Daugavpils.


Bangården sedd mot söder.


Tåget är avställt inför natten för att nästa morgon återvända mot Riga.


Det finns gott om fallfärdiga hus i Lettland, här ser vi ett vi passerade på vägen till Riga i Liväni.


Pendeltåg mot Dubulti står inne på stationen i Riga på förmiddagen den 6 augusti.


En trådbuss modell äldre, vagn 25081 ser vi här på Raina bulväris på linje 15 mot Kengarags.


Av en slump fick jag syn på en spårvagn med reklam för Mc Donald's utanför just Mc Donald's.


Nu är vi på båten tillbaka mot Sverige igen och kan i hamnen skåda växling av vagnar.


Tillbaka i Stockholm igen den 7 augusti och i Värtahamnen har just Tallinks M/S Victoria I till vänster och Silja Symphony lagt till. Där de ligger lägger inte båtarna till längre, utan nu ligger de längre ut i princip i bildens högerkant.


Senare samma kväll åkte jag och en till i sällskapet från Riga till Skåne för att hälsa på en annan bekant. På vägen dit stannade vi till i Förslöv strax norr om Ängelholm och fotade detta Öresundståg med X31K 4370 främst i tåg 11086 från Danmark mot Göteborg. I bakgrunden till höger kan den nya banan genom Hallandsåsen anas. Tåget kör här på den gamla sträckningen som numera är riven.


Förflyttning in till samhället Förslöv där tåg 11111 mot Malmö/Köpenhamn passerar förbi med ET 4328 + 4394.


Vid Barkåkra norr om Ängelholm/Skälderviken öppnade man en ny hållplats för Pågatågen i december 2015. Här håller man på att bygga denna.


Från plattformen i riktning syd mot Skälderviken nere i backen och längre bort, Ängelholm.


Och vänder man på sig så ser det ut såhär mot norr, mot Förslöv.


Nästa dag har vi tagit oss till Danmark och till Nivå där X31K 4403 just ankommit från Köpenhamn och strax ska vända tillbaka till Kastrup.


Så har vi förflyttat oss till S-togsstationen Enghave inne i Köpenhamn med tåg mot Klampenborg som ankommer. Denna stationen är numera stängd och ska rivas för att ge plats åt en ny station som heter Carlsberg och ligger i princip precis bakom tåget.


Här en vy från västra plattformsänden av Enghave i riktning mot Valby där vi ser bygget av nya station Carlsberg som alltså ersätter den jag är vid nu.


En bild åt andra hållet från förra där vi ser plattformen åt öster in mot Köpenhamn H.


Här ser vi mittupp/nedgången till/från plattformen som mynnar ut på Sønder Boulevard.


En bild från ingången vid Sønder Boulevard till mittnedgången på plattformen.


Tillbaka på plattformen och vi blickar från mittuppgången bort mot östra uppgången.


Från den östra plattformsänden finns en trappa upp till Enghavevej. På järnvägen finns bakom kurvan en bit bort Köpenhamn H.


Och såhär ser det ut om man vänder sig om och ser plattformen västerut.


Nu har jag tagit mig upp på Vesterfælledvej på västra sidan om stationen och blickar ner mot Enghave med ett avgående S-tog mot Høje Taastrup.


Nya Carlsberg station under byggnad, foto i riktning österut. Enghave ligger längst till höger i bildkanten.


Nordisk Jernbane-Klub från Danmark brukar göra årliga utflykter med eget tåg i Sverige, här står de uppställda med sina BM86-vagnar + TMZ-lok i Motala den 10 augusti.


Här avgår TMZ 1419 + BM86-vagnarna från Motala i riktning Hallsberg senare samma dag.


Vi stannar kvar i Motala men hoppar fram till den 14 augusti då X14 3235 rullar in med tåg 18712 från Norrköping. Denna vagnen finns numera hos Tåg i Bergslagen och är även ommålad i deras färgsättning.


Den 18 augusti var jag i Kumla för att dokumentera denna gamla buss av märke DAB, närmare bestämt en DAB-Silkeborg årsmodell 2000 som efter ett par dagar hade gjort sitt i stadstrafiken i Kumla. Denna var även den sista i en större serie likadana bussar som var kvar i trafik och när denna togs ur trafik så var DAB-eran i Sverige slut. Här ser vi bussen på linje 780 där den brukade gå, på John Norlanders gata när den strax ska svänga ut i rondellen mot Södra Kungsvägen påväg mot Skogstorpsskolan.


Weidermans Buss AB nr 14 är den rätta beteckningen på bussen som vi här ser den på Östra Drottninggatan när den svängt förbi Torget.


Bussen har svängt runt i kvarteren och fem minuter senare dyker den upp på Badhusgatan, här fortfarande påväg mot Skogstorpsskolan. Föraren har här uppmärksammat mig som fotar.


En stund senare ankommer den till Resecentrum.


En modern buss vid Resecentrum, nämligen Weidermans Buss AB nr 2 på linje 704 mot Askersund.


Weidermans Buss AB nr 17 ska avgå på linje 741 mot Ekeby. Till vänster den något äldre (från 2011) Keolis 3289.


DAB'en återigen och nu ser vi den på Kyrkogatan påväg mot Kumlaby.


På ungefär samma ställe ser vi den igen ett tjugotal minuter senare, fast nu är den påväg mot Skogstorpsskolan.


En liten buss på långt håll. Här är bussen på Östra leden.


Weidermans Buss AB nr 2 ser vi nu återigen och denna gången på samma ställe som bilden ovan, på Kyrkogatan påväg in mot Kumla.


DAB'en gör en sväng genom rondellen vid Magasinsgatan där bussen strax svänger in från Odengatan.


Här har den just svängt in på Magasinsgatan.


Bussen dyker nu upp under järnvägsbron på Kyrkogatan.


Här ser vi den återigen vid Resecentrum där det blev förarbyte för andra gången på någon timma bara. Bakom den syns Weidermans Buss AB nr 13 som användes som "tjänstebil" för att chaufförerna skulle ta sig till/från garaget.


Och en sista bild på bussen som här rullar ut från Resecentrum mot Skogstorpsskolan.


Slutligen en interiörbild från samma buss som ovan.


På morgonen den 20 augusti står X14 3234 redo att avgå som första resandetåg 18702 mot Motala från Mjölby.


Tre olika motorvagnar, tre olika länstrafikbolag och tre olika färgsättningar i Tranås den 23 augusti. Från vänster ses X11 3113 som ankommit med Krösatåg från Nässjö, i mitten X61 049 i tjänstetåg från Tillberga till Helsingborg och till höger X14 3232 som snart ska avgå mot Mjölby.


Senare samma kväll ser vi IC-tåg 10209 Stockholm-Malmö med Rc6 1367 i fronten som passerar Mjölby utan stopp.


Lite mer utzoomad bild på samma tåg.


Efter en stund passerar nästa IC-tåg och det är tåg 206 Malmö-Stockholm med Rc6 1371 i spetsen som här rullar in i Mjölby och även det passerar utan stopp. En buske hamnade också med i förgrunden.


X14 3232 är på inrull till sin slutstation Mjölby med tåg 18856 från Tranås.


Snabbtåg 10541 rullar här ut från Mjölby påväg mot Malmö.


Sist ser vi Snälltåget 3945 Stockholm-Malmö med 242.516 i spetsen.


Snabbtåg 546 från Malmö mot Stockholm gör uppehåll i Mjölby på kvällen den 24 augusti.


Y2 1382 var på provkörning till Mjölby från Linköping på kvällen den 26 augusti. Här är den redo att köra tillbaka mot Linköping.


X14 3190 väntar i Tranås på morgonen den 27 augusti på avgång mot Norrköping som tåg 8810.


Vi hoppar fram en dag till den 28 augusti då jag besökte Älmhult där man senare under hösten började bygga om bangården med ny plattform, en gångbro och stängda plattformsövergångar över spåren.
Här gör X2-tåg 536 mot Stockholm uppehåll vid den gamla plattformen som numera är moderniserad och handikappsanpassad. Som kan anas är det här höga insteg till tågen från den låga plattformen.


Från planen framför stationshuset var vyn såhär denna dagen. Nu är den förändrad imed att gångbron går precis till vänster om stationshuset.


Ganska precis här finns idag en gångbro som går över spåren bort till andra sidan bangården.


Och på andra sidan bangården vid det gamla magasinet ser det ut såhär. Idag är även vyn här förändrad.


Vy norrut från plattformen vid spår 1 där gångbron kommer att hamna mellan destinationsskylten uppe till höger och stationhuset. I bakgrunden ses den nu stängda plattformsövergången.


Vy söderut från samma plattform vid spår 1. Borta till vänster ses gamla spåren där tågen till Olofström och Karlshamn gick en gång i tiden.


Snälltågets tåg 3941 från Stockholm till Malmö med 242.504 främst passerar förbi Älmhult. Båda plattformarna här är numera ombyggda och handikappsanpassade.


X11 3173 med Krösatåg 7585 (Växjö-)Alvesta-Hässleholm gör uppehåll i Älmhult. Denna var bland de enda som var kvar i gamla lila färgsättningen. Nu finns det inga X11'or kvar i trafik i denna färgsättning hos Krösatågen. Notera gärna höjdskillnaden från plattform till vagnen.


Södergående Öresundståg med X31K 4387 mot Malmö/Köpenhamn gör uppehåll i Älmhult, här sett från vägbron vid Hallandsvägen.


En bild på den gamla plattformsövergången åt norr.


Och här en bild på samma fast fotat åt söder på mittplattformen.


ET 4342 främst med tåg 11077 mot Malmö/Köpenhamn ankommer här till Älmhult och korsar den numera stängda plattformsövergången.


Gamla mittplattformen före man moderniserade upp den såg ut såhär.


Här syns tydligt höjdskillnaden mellan vagn och plattform på ett norrgående Öresundståg.


X11 3134 har just stannat till med tåg från Växjö påväg mot Hässleholm.


Re 1424 passerar Älmhult med ett södergående godståg gissningsvis påväg mot Malmö.


Sista bilden från Älmhult får bli på X11 3109 som ankommer från Hässleholm och är påväg mot Växjö.


En avslutande bild denna månad blir på två X14 i Tranås. Den vänstra, 3239 är Östgötapendeln och ska strax avgå mot Mjölby och den högra, 3237 som Krösatåg går mot Boxholm som tjänstetåg från Tranås för att inte vara i vägen för andra tåg under vändningen i Tranås. Båda dessa vagnar trafikerar nu för Krösatågen sedan december 2015.


tobben_90@hotmail.com