Tobias bildsida - Bilder från augusti 2013

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2013, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2013 - Bilder från april månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från maj månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från juni månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från juli månad 2013

Av Tobias Jäderup


Vi börjar denna månad i Stockholm där jag var under första veckoslutet i augusti. Här lämnar X60 6006 + 6068 Farsta bakom sig påväg norröver mot Bålsta den 1 augusti.


X60 6046 närmar sig Farsta och tar här infartskurvan dit påväg söderut mot Nynäshamn.


Senare ankommer X60 6016 till Jordbro med tåg mot Västerhaninge.


Men jag skulle åka åt andra hållet, dvs med X60 6022 som här rullar in påväg in till Jordbro mot stan och norröver mot Bålsta.


En museivagn hade rivit kontaktledningen ute på Djurgården så under dagen den 1 augusti var det trafikstopp för hela spårvagnstrafiken på Spårväg City och man fick istället åka ersättningsbuss. Här ses en av bussarna, Keolis 4730 på Hamngatan invid Norrmalmstorg.


Ordinarie buss på linje 52, en gammal H18 (MaxCi), nämligen Keolis 5144 kunde inte angöra sin starthållplats Nybroplan eftersom det stod en strömlös spårvagn i vägen, utan fick gå utanför hållplatsen.


Tre bussar behövs för att kunna ersätta en spårvagn på linje 7 och ändå är alla bussar överfulla när många vill åka ut till Djurgården på sommaren. Här ses tre bussar efter varandra vid Gröna Lunds hållplats.


Och orsaken till stoppet på Djurgårdslinjen hittar vi här, i slingan runt Gröna Lund där museivagnarna vänder, där vagn 335 hade rivit ner ledningen tidigare samma dag.


Här arbetas det med att reparera kontaktledningen och sätta upp ny tråd.


När spårvagnstrafiken väl hade börjat komma igång igen på eftermiddagen så kördes några vagnar genom slingan vid Skansen för att komma rätt i omloppen igen. Här vagn 7 som strax rundat slingan.


Även vagn 3 vände lite senare i Skansenslingan påväg tillbaka in mot stan.


Ny dag, den 2 augusti är det varmt och skönt i Stockholm och ett par fartyg och båtar ses från Räntmästartrappan.


Gamla M/S Birger Jarl ligger numera som hotellfartyg i Stockholm då hon inte längre är ute och rör på sig. Senaste bilden jag tog på henne i trafik var när hon passerade Lidingö på morgonen den 18 februari och bilden kan ses här
och på månadssidan för februari 2013.


Ånedin-Linjens terminalbyggnad i Stockholm ses här tom och övergiven.


Och en blick in hur det ser ut där inne, allt är tomt och lämnat efter att fartyget inte längre kör, utan man ju har det som hotell.


Den 3 augusti var det många som hade samlats inne i Stockholms innerstad för att titta på Stockholm Pride vars parad gick genom stan.


Det var en del som passerade i karavanen på Pride.


En suddig och dålig bild på en okänd Y2'a som passerar förbi utanför Mariannelund på kvällen den 5 augusti på sin väg mot Hultsfred. Under en månad ca gick Kustpilens utbytesvagnar till verkstaden i Linköping via Nässjö-Hultsfred för att det var spårbyte mellan Linköping och Bjärka Säby, vilket gjorde att tågen vände i Rimforsa.


Mätfordonet IMV100 3143C som mäter järnvägar i Sverige passerade den 7 augusti utanför Mariannelund påväg mot Nässjö.


Senare på kvällen var det dags för ytterligare ett utbytesfordon till Kustpilentrafiken, en okänd Y31 att passera strax utanför Mariannelund vid Högebro mot Hultsfred.


Det var återigen den 9 augusti dags att besöka Stockholm i samband med en kryssning den 10'e augusti. Här ses ett X2-tåg mot söder som passerar förbi Gamla stan på Centralbron i Stockholm.


X14 3223 passerar här förbi Gamla stan som tåg 95961 Hagalund-Norrköping efter sanering efter en tidigare älgkollision.


Ytterligare en bild där vi ser lite mer omgivning vid Gamla stan.


Sedan var jag uppe en sväng i Kallhäll för att titta hur långt man kommit med fyrspårsutbyggnaden av Mälarbanan från Tomeboda upp hit. Här en blick från plattformarna mot söder.


Och blickar vi åt andra hållet på plattformen, mot norr ser det ut såhär.


Den numera rivna gångbron och stationsbyggnaden i mitten ses här i Kallhäll.


X60 6056 gör kortare uppehåll i Kallhäll påväg mot Bålsta.


Lite senare rullar X60 6072 med kamrat in till Kallhäll påväg från Bålsta ner mot Nynäshamn.


En bättre bild på gamla blåa stationsbyggnaden med tillhörande hisshus bakom som numera är rivna båda två.


X60 6027 + 6048 rullar in i Kallhäll söderifrån påväg upp mot Kungsängen.


Tåg mot Stockholm och Nynäshamn med X60 6082 främst stannar strax till i Kallhäll. Ungefär där tåget är nu är det idag en ramp rakt ner från plattformarna åt höger ner mot parkeringen och mot det tillfälliga stationshuset. Spåret är också rivet nu.


Det gula gamla stationshuset i Jakobsberg kommer att flyttas ett antal meter bakåt för att ge plats åt det nya fyrspåret förbi.


Bild från utrymmet mellan dagens järnväg och stationshuset i Jakobsberg. Snart ligger här ny räls ungefär där jag står.


I Jakobsberg har man även byggt det nya "fjärrspåret" som fjärrtågen senare ska trafikera norrut, dock bara en kortare bit förbi stationen i "Jakan". X40 3342 påväg mot Västerås passerar förbi Jakobsberg.


Även i Barkarby kommer det att genomföras förändringar i samband med fyrspårutbyggnaden. Här rivs och försvinner gamla biljetthallen i söderänden och en helt ny plattform med nytt stationshus byggs norr om den nuvarande. Här en bild på gamla huset i riktning mot söder.


Interiör i den gamla biljetthallen som vid detta skrivandet ännu finns kvar.


Pendeltåg mot Kungsängen med X60 6054 främst stannar till i Barkarby.


Den gamla vägbron med Norrviksvägen över spåren rivs snart och ersätts av en ny.


Ungefär här i norra änden av Barkarby kommer den nya stationen att ligga när den är klar.


X60 6017 främst lämnar Barkarby norrut påväg mot Bålsta.


Tillbaka till centralen igen och X21 9 ankommer från Falköping med tjänstetåg inför morgondagens körning för Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) på spår runt Stockholm.


X60 6042 ses senare på kvällen göra uppehåll på Stockholms södra påväg mot Västerhaninge.


Nästa dag, den 10 augusti var det dags för SMoK att köra utfärd med X21 nummer 9 på spår i Stockholmsområdet. Eftersom jag ändå var där då passade jag på att fota det på ett par platser. Här rullar man in till Södertälje Centrum.


I Södertälje blev det lunchuppehåll för resedeltagarna och här står vagnen uppställd under det uppehållet vid Södertälje Centrum.


På tillbakavägen norrut gick man via gamla stambanan förbi Rönninge, Tuma m.m upp till Flemingsberg. Här har man just kommit ut ur sista tunneln före Rönninges hållplats.


X60 6016 ankommer till Rönninge påväg in mot "stan" och vidare upp mot Märsta.


Man stannade även till en kortare stund i Tumba för att släppa förbi pendeltåget jag åkte med och sprang ut snabbt ifrån för att ta en bild.


Här passerar tåget förbi Älvsjö påväg upp mot godsbangården.


Och sista bilden på detta tåget får bli denna där tåget tar infartskurvan till Farsta påväg ner mot Nynäshamn. Jämför med andra bilden på denna sidan så är det samma kurva.


X10 3151 främst med tåg mot Märsta rullar in till Tumba senare samma dag.


Dagen efter kryssningen, den 11 augusti låg kryssningsfartyget Brilliance of the seas inne i Stadsgården i Stockholm.


Y31 1423 inväntar avgångstiden senare samma kväll från Rimforsa mot Kalmar. Tåget utgick härifrån p.g.a spårbytena mellan Linköping och Bjärka Säby.


Den 13-16 augusti var jag ute på en tripp till Finland och Estland. Innan jag åkte iväg med Viking Lines M/S Mariella som syns här så åkte jag en kortare sväng med Ballerina Sjövägen i Stockholm.
M/S Viking Mariella såldes i maj 2021 till rederiet Corsica Ferries för trafik till Korsika, Sardinien och Baleariska.


Framför Mariella så låg MSC Poseia som var på långkryssning till Stockholm.


Direkt vid informationen när man kommer ombord på M/S Mariella så har man denna vyn.


Min hytt på överresan till Helsingfors.


Det regnade lite under början av resan från Stockholm, varför inte så många var ute på däck denna kvällen.


Vi får sällskap i andra farleden av M/S Emerald Princess som också var påväg mot Helsingfors, dock åker hon i för mig "fel" farled, men det kanske är rätt ändå. Här är nämligen vid de två farlederna åt olika riktningar mellan Lidingö och Tynningö ungefär.


Möte mellan Emerald Pincess och Silja Galaxy i farleden.


Så kommer vi ut i samma farled igen, vi och Emerald. Men före Emerald kan passera så ska Nora passera förbi mot Norra Lagnö.


Så har ännu en kryssare dykt upp i samma farled som vi använde, nämligen MSC Poesia. I bakgrunden ser vi även Galaxy.


M/S Rosella ligger över natten i Mariehamn när vi sent på kvällen når just Mariehamn.


Silja Symphony, också påväg mot Helsingfors anländer till Mariehamn i kvällsmörkret på en något uppljusad halvbrusig bild.


Nästa dag vaknade jag upp till regn när vi närmade oss Helsingfors, kanske inte riktigt det ultimata trevligaste vädret?


Vid Skatuddens terminal i Helsingfors där Vikingbåtarna anländer tar man smidigt spårvagnen in till stan. Här väntar en äldre vagn på linje 4T på avgång mot stan.


Vi är ute vid Östra Centrum (Itäkeskus på finska) för att fota ett par tunnelbanor. Metron här har två olika fordonstyper, den äldre M100 och nyare M200. Här ses M100 184 lämna Östra Centrum påväg in mot stan och Gräsviken.


Ytterligare en äldre vagn, M100 169 ankommer strax till Östra Centrum påväg mot Mellungsbacka.


Så en nyare fordonstyp i metron, M200 223 anländer strax till Östra Centrum påväg mot Nordsjö.


Tillbaka till stan igen och Helsingfors Central där vi ser Allegrotåget som trafikerar sträckan Helsingfors-St Petersburg stå inne.


IC-tåget S89 till Kuopio via Tammerfors kördes denna dagen av ett reservtågsätt som det stod på skyltningen. Här ses aktern på Helsingfors Central.


Nästan som gamla tider kanske? Med Sr1-lok och vagn i äldre målning på centralen.


Sedan blev det en tur ut till Sveaborg för första gången för mig. På vägen ut fotade jag när vi passerade förbi båten jag åkt med hit, Mariella.


Och där borta vid Olympiaterminalen ligger Silja Symphony som väntar på avgång mot Stockholm.


Vägen fram förbi det gula huset gick jag och vidare ut till Gustavssvärd för att fotografera båtar.


Fina vyer på Sveaborg.


Sedan kom Silja Symphony påväg från Helsingfors mot Stockholm och körde förbi den trånga passagen vid Sveaborg/Gustavssvärd.


Här går hon strax in i den allra trängsta passagen här. Inte mycket utrymme för en sån "jätte" som Symphony.


En sista bild på Symphony vid Sveaborg.


Nästa fartyg att passera förbi var Mariella, också den påväg ut ur Helsingfors påväg mot Stockholm.


Som synes har det nu börjat regna när hon passerar förbi mig vid den trånga passagen vid Gustavssvärd på Sveaborg.
Och som jag skrev ovan så såldes M/S Mariella till det italienska rederiet Corsica Ferries i maj 2021 varför hon inte längre passerar här.


En liten mindre båt, nämligen gamla träbåten Astrid lägger till vid Sveaborg för att släppa av ett par resenärer.


En avslutande bild från Sveaborg får bli denna. Bron i bakgrunden förbinder öarna med varandra.


Pub/ölspårvagnen med Koff-märkning körde senare på kvällen runt på spårvagnsnätet och ses här vid hållplats Salutorget.


Ett närtåg, närmare bestämt Sm4 nummer 21 där föraren just har bytt ände vid ändstationen för linje A, nämligen i Alberga.


En äldre variant, Sm1-tåg ankommer till Alberga på linje U från Kyrkslätt mot Helsingfors.


På kvällen var det dags att åka med Viking XPRS till Tallinn för övernattning ombord på båten. Här ligger hon vid Skatuddenterminalen i Helsingfors före avgång.


Direkt när man kom ombord möttes man av denna vyn.


En liten B2P-hytt som den kallas (B för innerhytt, 2 för tvåbäddars, P för liten).


Här ser vi informationen på däck 7 och konferensavdelningen bakom glasdörren.


Vid Taxfreen så hittar vi dessa stolar där man kan sitta och njuta av utsikten på dagen genom det stora fönstret.


M/S Star ankommer till Tallinn på kvällen.


På kvällen så ligger M/S Finlandia och XPRS sida vid sida i Tallinn.


Ny dag, nya möjligheter! M/S Adonia ankommer till Tallinn på torsdagsmorgonen.


M/S Silja Europa går numera på rutten Helsingfors-Tallinn. Här ligger hon på morgonen i Tallinn.


En bild från landgången i Tallinn där vi ser XPRS på morgonen tillsammans med Silja Europa. Jag har nu gått av för att åka tillbaka lite senare på dagen.


Tallinks "högkvarter" vid hamnområdet i Tallinn.


Vi stannar till vid närmaste spårvagnshållplatsen närmast terminalen, Linnahall och fotar ett par spårvagnar. Först en vagn på linje 1 som snart ankommer Linnahall.


Vagn 105 lämnar Linnahall bakom sig påväg med linje 2 mot Ülemiste.


Vi förflyttar oss till Linnahalls hållplats där vagn 145 också den på linje 2 mot Ülemiste ankommer.


Och fortsätter man förbi hållplatsen så ser vi denna vyn strax där vagn 100 strax ankommer Linnahall.


En reklammålad vagn, nummer 159 rundar kurvan före Linnahall.


Vi går väl bort mot kurvan och fotar ytterligare ett par vagnar? Här ses vagn 160 i nedförsbacken mot Linnahall.


Ytterligare en reklammålad vagn, nummer 157 har just lämnat Linnahall.


Inte direkt trädbekämpat här inte, utan här slår grenar till mot vagnarna. Här är det vagn 72 som är påväg nerför backen.


Vi går längre upp i backen och kommer till hållplatsen Põhja puiestee där vi ser en gul vagn, nummer 158 släppa på nya passagerare.


Vagn 102 kommer upp ur backen till Põhja puiestee påväg mot Kopli.


Någon minut senare kommer vagn 113 upp för samma backe påväg mot samma destination som den föregående.


Sedan dök vagn 123 som har en mellanvagn upp vid Põhja puiestee påväg mot Kadrlorg.


Efter ett tag dök denna helröda vagn upp vid Põhja puiestee påväg mot Kopli.


Vagn 95 är strax framme vid Põhja puiestee påväg mot Ülemiste.


Och här har vagn 72 just startat från hållplatsen Põhja puiestee.


Nattåget från Moskva har anlänt till Tallinn med TEP70-0238 som dragare och ses här på Tallinn Central.


En stund senare anlände ett fjärrtåg till spåret bredvid med DR1 229 främst.


Här en park nära Centralstationen i Tallinn med ett vattendrag.


En bild från "ingången" till Gamla stan från "nya" stan.


Sista bilden från stan får bli denna på en reklammålad spårvagn, vagn 155 som på håll möter vagn 123.


Sedan var det dags för mig att åka tillbaka mot Helsingfors igen med Tallinks M/S Superstar. Först en bild på Silja Europa som ligger brevid Superstar i Tallinn.


En dam påväg ankommer från Sverige till Tallinn, nämligen M/S Baltic Queen som här strax är framme vid terminalen.


Nu är det alltså den grön-oranga damen jag ska åka med tillbaka mot Helsingfors.


I fören finns denna pampiga panormavy med stora fönster ut mot havet där passagerarna kan sitta och titta ut.


En interiörbild från Superstar med en hamburgeria i mitten.


Det blev möte med M/S Star ute på Finska viken när hon var påväg mot Tallinn.


Med några hotande moln på himlen så närmar vi oss så Helsingfors igen och nu börjar folk samlas ute på däck.


M/S Superstar har så ankommit till Helsingfors ännu en gång.


Tillbaka i Helsingfors igen tog jag spårvagnen från Västra terminalen in mot stan.


Ut till Esbo (Espoo på finska) med tåg och här ses ett par bussar vid järnvägsstationen där.


InterCity2-tåg 956 från Åbo till Helsingfors dyker upp borta i tunneln och närmar sig här Esbo där det blir ett kort stopp. Dragare är Sr2 3244.


Närtåget med Sm2 6063 påväg mot Köklax ankommer Esbo.


Sm2 6243 med närtåg på linje U påväg in mot Helsingfors rullar in till Esbo.


Ett närtåg på linje E med ett Sm2-sätt rullar in till Alberga påväg mot Helsingfors.


Sr2 3236 med IC2-tåg rusar förbi stationen i Alberga upp mot Åbo.


Sm2 6300 dyker upp i kurvan vid hållplatsen i Björkgård mellan Alberga och Esbo påväg in mot Helsingfors.


Senare dök Sm2 6088 upp på andra hållet påväg ut mot Esbo och Köklax.


Vi förflyttar oss till nästa hållplats, Domsby där vi ser IC2-tåg mot Helsingfors passera förbi.


Sm2 6230 främst med närtåg mot Helsingfors rullar in till Domsby.


Nästa stopp blev vid stationen i Grankulla också den mellan Esbo och Helsingfors där det kändes som tiden stått stilla, då det var både äldre spår med grusballast, träslipers och skarvspår samt äldre låga plattformar m.m. Ett närtåg in mot Helsingfors gör uppehåll på bilden.


Ett par baliser för hastighetsbesked m.m på bangården i Grankulla.


Ett närtåg på linje E stannar strax till i Grankulla påväg från Helsingfors mot Köklax.


Också ett fjärrtåg påväg mot Åbo som rusar igenom Grankulla med Sr2 3214.


Sista tågbilden från Finland för denna gången får bli denna på närtåget med Sr1 6046 på linje U påväg från Kyrkslätt till Helsingfors som ankommer till Grankulla.


Dags för hemresa från Finland med M/S Silja Serenade som här ses vid Olympiaterminalen i Helsingfors.


Dags att gå ut på däck inför avgången. På andra sidan vattnet inväntar Viking Gabriella sin avgång mot Stockholm.


Sveaborg passeras och med den den trånga passagen som jag var ute och fotade vid under gårdagen.


Det är alltid trevligt att komma ombord på promenadsyrrorna med de stora "gågatorna".


Ut på däck där just solen hade gått ner över havet.


En annan som också är påväg mot Stockholm syns en bit bort, nämligen M/S Baltic Queen som jag hade sett och fotat tidigare samma dag i Tallinn. Längre bort en för mig okänd Finnlinesfärja.


En trevlig avslutning på denna dagen får bli denna solnedgångsbild från däck på Silja Serenade.


Det är en ny dag, närmare bestämt den 16 augusti och vi är ute på däck när vi börjar närma oss Stockholm.


I Frihamnen ligger M/S Princess Anastasia.


Vi närmar oss Värtahamnen. Om ett par år kommer det att se helt annorlunda ut här.


Strax framme då, längre än såhär kommer vi inte på denna resan!


En snabbsväng ut till Aga för att se hur långt man kommit med arbetena. Som synes är nu gamla stationshuset rivet.


Tillbaka till jobbperioder igen och nu är det den 20 augusti och vi är i Mjölby där tåg 8811 just ankommit från Motala, för att bli 8712 för vidare färd mot Norrköping. Det enda tåget hösten 2013 som bestod planenligt av mult X61 i Östgötapendeln. Denna dagen var det X61 205 + 204 som här just anlänt till Mjölby.


Under hösten 2013 körde man ett Krösatåg Nässjö-Mjölby-Nässjö om morgonen måndag-fredag. Detta varade som sagt bara under hösten 2013 och försvann i december 2013. Här ankommer tåg 88454 med X11 3188 till Mjölby samma morgon.


Krösatåg och Östgötapendel i Mjölby.


Avgångstid 8.26 söderut igen.


X11 3188 och X2-tåg 522 mot Stockholm sida vid sida i Mjölby.


Den 22 augusti passerar Y31 1424 förbi vid Bötterum mellan Högsby och Blomstermåla påväg mot Kalmar.


Lite senare passerar Y2 1382 förbi Värlebo också det mellan Blomstermåla och Högsby påväg norrut mot Linköping.


Senare hamnar vi på Öland och så långt söderut man kommer där, nämligen till fyren Långe Jan som står på södra udden.


Det är en speciell natur på Öland ändå, här också vid södra udden.


Fin solnedgång sedd från Färjestaden på Öland över mot Kalmar och med Ölandsbron till höger.


Den 23 augusti var X51 9009 i Mjölby, här stripad av Tåg i Bergslagen.


En dålig mobilbild på Y2 1382 i Nässjö på kvällen den 24 augusti när den just ankommit från Hultsfred påväg mot Linköping med anledning av spårbytena mellan Linköping och Bjärka Säby.


Senare på dagen den 24 augusti ses X61 205 just ankommit slutstationen Nässjö från Jönköping.


Den 31 augusti och två dagar framåt åkte jag tillsammans med en vän till Finland (återigen denna månad) med Viking Lines Mariella. Här före avgång från Stockholm ses M/S Viking Cinderella vid Stadsgården.


Ett Saltsjöbanetåg passerar över bron vid Londonviadukten.


Möte med Silja Galaxy i höjd med Tynningö. Detta blir den sista bilden för denna månaden. Väl mött i september där vi åker vidare med båten till Helsingfors. Snabblänk till september här
.

tobben_90@hotmail.com