Åter startsidan
Åter april månad sida 1

Fortsättning på april månads sida 2024



Den 20 april står X15p 705 på ett sidospår vid Östra station i Stockholm.


IMV100 3783B passerar senare på Värtabanan i Lill-Jansskogen som tåg 65263 från Värtan till Stockholm C.


Hector Rails tåg 40150 från Värö till Värtan rullar också genom Lill-Jansskogen med 243 128 som dragkraft.


Förflyttning till Djurgården där A35 470 här rullar längs Djurgårdsvägen på väg mot T-centralen.


Då det var Kulturnatten i Stockholm denna kväll så körde Spårvägssällskapet med den gamla trådbussen F3 4038 som också passerar på Djurgårdsvägen.


A1 76 + B19 846 passerar här också på Djurgårdsvägen på väg mot Waldermarsudde.


Samma vagnar har nu vänt vid Waldermarsudde och rullar här upp för samma gata på väg upp mot hållplats Bellmansro.


Ännu en bild på vagnarna när man lämnat Bellmansro på väg mot Norrmalmstorg.


A25G 71 kommer här på Ryssviksvägen före Waldermarsudde.


Samma vagn har kört runt via Bellmansro och kommer här åter på Djurgårdsvägen på väg mot Norrmalmstorg.


På samma plats kommer Stockholms Spårvägar 5005 på förstärkningstur för ordinarie spårvagn mot T-centralen.


SS H15 1074 kommer också på Ryssviksvägen på sin tur via Thielska Galleriet mot Karlaplan.


A1 76 + B19 846 kommer här tillbaka på Ryssviksvägen och stannar strax vid Norrmalmstorgs hållplats.


H15 1074 vid Museieparken inför avgång mot Karlaplan.


Framme vid Karlaplan där bussen ska gå tillbaka mot Djurgården och via Thielska Galleriet åter till Karlaplan på sin slinga.


Nästa dag den 21 april befinner jag mig vid Värtan där vi ser 921 008 i full färd med att växla flisvagnar. Till höger står 243 128 uppställd sedan gårdagen.


Ännu en bild på växlingen i Värtan.


På bangården vid Årstadal står C30 2373 uppställd inför transport mot Norsborg.


A32 434 + 433 har just lämnat Årstadal mot Liljeholmen och Solna station.


A32 437 + 414 har också lämat Årstadal mot Solna station.


Vid Årstaberg ser vi X60 6058 + 6029 göra uppehåll med tåg 2944 Södertälje Centrum-Upplands Väsby. I framtiden kan man inte fota i denna vinkel då ett hus byggs här.


Dessa OmniLink-bussar har rullat i Stockholm sedan 2006 och rullar ännu. Här ser vi Keolis 4724 till vänster och 4743 till höger vid Älvsjö station.


Keolis 4724 svänger ut på Älvsjö Stationsgata på linje 161 från Midsommarkransen till Bagarmossen.


Den 23 april befinner jag mig med min Movingo-biljett i Eskilstuna och hade ett par dagar att åka runt och fota lite på.
Här rullar Td 407 ut på bron över Eskilstunaån som tåg 6490 Eskilstuna-Nykvarn.


En stund senare vid samma bro kommer "CV-släpan" tåg 80103 från Hagalund till Örebro bestående av Rc6 1412 + 1351 + tre vagnar.


På bron kommer Green Cargos tåg 5442 från Eskilstuna till Södertälje hamn med Onrail-märkta Rc4 1160 + T44 329.


Sista bilden vid bron blir på "Coop-tåget" 44220 från Malmö godsbangård till Kjula med 185 683 främst.


Vid Kungsör passerar ER1 020 på bron över Arbogaån som tåg 940 från Arboga till Uppsala.


Rc4 1163 + 1175 passerar också på bron med "ståltåget" 9133 från Domnarvet till Oxelösund. Detta tåg brukar köras med Mb-lok men denna dagen var det Rc.


Så kommer "CV-släpan" tillbaka från Örebro med samma lok Rc6 1351 + 1412 i tåg 80108 från Örebro till Hagalund.


Samma kväll i Mjölby ser vi Bliva Buss 8166 på Skänningevägen på linje 354 från Mjölby station till Lycketorp. Denna linjen kommer att läggas ned i juni pga att brist på resande.


Samma buss åter på Skänningevägen på väg tillbaka från Lycketorp till Mjölby station.


Den 24 april ankommer ER1 054 till Surahammar som tåg 8008 från Västerås till Ludvika.


T44 330 ankommer en stund senare till Surahammar med tåg 6680 från Västerås västra.


Loket ses här framför stationshuset i Surahammar.


Man växlar här på spåret in till Lucchini i Surahammar där man ska hämta vagnar.


Här är det "enskenare" som vägsignaler för Bruksgatan.


Loket kör sakta ut över vägkorsningen.


En bom ville inte riktigt gå ned denna dagen när T44 330 är på väg in mot Lucchini.


Här ska man hämta vagnar inför återfärden mot Västerås och vi lämnar därmed Surahammar.


X10 3201 lämnar Ramnäs som tåg 8038 från Västerås till Fagersta N.


En stund senare ankommer X54 9005 till Ramnäs med tåg 8043 från Fagersta N till Västerås.


Senare ser vi X10 3201 som tåg 8045 från Fagersta N till Västerås när den rullar in till Hallstahammar.


Ännu en bild på vagnen vid infartskurvan till Hallstahammar.


Tågmöte mellan ER1 056 i tåg 8012 Västerås-Ludvika och X10 3201 i tåg 8045 Fagersta N-Västerås.


Senare samma dag är vi i Hallsberg där tåg 439 Stockholm-Göteborg passerar med det IKEA-reklamfoilerade X2 2018 + UA2 2738 främst.


Närbild på drivenheten X2 2018.


Och här en närbild på UA2 2738 som bär reklamen.


Rc6 1414 + BF7 5423 + B7B 5292 passerar Hallsberg som tjänstetåg 80101 från Hagalund till Göteborg.


Den 25 april befinner jag mig i Nyköping där vi här ser plattformen som kommer att försvinna om några år.
Här pågår ombyggnad som bäst utanför stationsområdet inför Ostlänkens öppnande här om några år.


Sedan plattformstaket togs bort, vilket kan ses på denna bild från april 2023 så har man nu satt upp väderskydd.


Plattformen sett från öster mot väster.


ER1 028 ankommer Nyköping med tåg 235 från Stockholm till Norrköping.


Rd2 1096 + 1117 passerar Nyköping på TGOJ-banan med tåg 9133 från Domnarvet till Oxelösund.


X60B 6106 ankommer Gnesta senare samma dag med tåg 22043 från Södertälje centrum.


ER1 013 rullar in till Södertälje Syd som tåg 238 från Norrköping till Stockholm.


Den 26 april åkte jag så långt norrut jag kommer med Movingo, nämligen till Gävle där vi här ser ena mellandelen till Järnvägsmuseets X5 stå uppställd.
De två fronterna står uppställda utanför Järnvägsmuseets entré.


TME 1523 agerar "röjningslok" i Gävle och står uppställd på ett sidospår.


ER1 002 ska snart avgå från Gävle mot Uppsala som tåg 8455.


Motorvagnar från olika bolag uppställda i Gävle.


Utanför Järnvägsmuseet kan man se de två X5-ändarna stå uppställda.


Pga signalfel blev det buss till Skutskär där vi här sedan ser ER1 018 invänta avgångstid som tåg 8461 mot Uppsala.


Nässjö Järnvägsmuseum körde den 27 april ett tåg från Nässjö via Hultsfred/Vimmerby till Stockholm med diesellok på första sträckan Nässjö-Linköping.
I Linköping bytte man till Ra 987 som här drar tåget förbi Norrköping på sin väg mot Stockholm.


Rc6 1416 passerar invid Törnevalla kyrka strax öster om Linghem med SJ's EuroNight-tåg 10345 från Stockholm till Berlin samma kväll.


Så ett nattåg i omvänd riktning och det är Snälltågets tåg 3900 från Malmö till Storlien med 193 287 främst på samma plats.


Och en stund senare kommer Nässjö Järnvägsmuseums tåg 22641 från Stockholm till Nässjö med Ra 987 främst.


Lite senare ser vi samma tågsätt igen fast nu med T41 200 som dragkraft. Tåget körde här via Hultsfred till Nässjö.


Så en dålig bild när tåget rullar ut från Bjärka Säby när ljuset försvunnit mer.


Den 30 april passerar T44 342 med lite vagnar på spåret mellan Kumla och Kvarntorp i Kumlas utkanter.


Connect Bus 242 ser vi senare vid Askersunds busstation när den inväntar avgång på linje 750 mot Nydalen.
Denna linjen var tidigare en del av linje 629 som Östgötatrafiken körde mellan Motala och Askersund.
Numera är den uppdelad på två, 629 går Motala-Nydalen och 750 Nydalen-Askersund och båda dessa kommer att läggas ned.


Samma buss är framme i Nydalen och ska nu köra tom tillbaka mot Askersund. Länstrafiken Örebros linje till Nydalen kommer att läggas ned 2025.


Månadens sista bild blir på Bliva Buss 8320 som ankommer Nydalen på linje 629 från Motala.
Denna linjen som alltså tidigare var en del av linjen Motala-Askersund kommer att läggas ned i juni 2024.


tobben_90@hotmail.com