Åter startsidan
Åter april månad sida 1

Fortsättning på april månads sida 2023



Jag har delat upp april månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
En något annorlunda dragkraft i Hector Rails tåg 37401 från Falköping via Gamlarp till Malmö godsbangård som här passerar Grimstorp söder om Nässjö den 17 april 2023.
Det är 193 287 som normalt brukar dra Snälltåget men som här nyttjades i detta tåget.


En närbild på 193 287 vid Grimstorp.


X11 3170 strax söder om Flisby samma dag med tåg 27606 från Nässjö till Tranås.


Hector Rails tåg 42701 från Katrineholm till Tyskland passerar samma plats en stund senare med 243 221 som dragkraft och 241 003 efter den.


Bara någon minut senare passerar tåg 51811 från Timrå till Stockaryd med 243 124 + 142 212.


Tåg 42701 står en stund i Nässjö för att släppa förbi andra tåg. Denna dagen var det lite ovanligare dragkraft än brukligt då det enbart brukar vara 241 i dessa tåg.


X11 3185 passerar strax utanför Grimstorp söder om Nässjö med tåg 17604 från Alvesta till Jönköping.


Någon minut senare ser vi återigen tåg 42701 från Katrineholm vidare söderut mot Tyskland på samma plats.


ER1 059 lämnar Dingtuna med tåg 8008 från Västerås till Ludvika den 18 april.


X50 9002 passerar Modigsbacke strax öster om Sala med tåg 8526 från Uppsala till Sala samma dag.


Samma vagn är på väg tillbaka mot Uppsala som tåg 8525 och har just passerat Modigsbacke.


Bakom buskar och sly gömmer sig tåg 18 från Stockholm till Falun med Rc6 1371 främst vid Visbo mellan Morgongåva och Heby.


På ungefär samma plats ser vi sedan återigen X50 9002 med tåg 8534 från Uppsala till Sala.


En sista bild på X50 9002 som här ankommer Heby med tåg 8538 från Sala till Uppsala.


Den 19 april befann jag mig i Nyköping för att dokumentera lite inför ombyggnaden av stationsområdet inför bygget av Ostlänken.
Här ser vi ER1 020 som precis avgår från Nyköping med tåg 224 från Norrköping till Stockholm.


Här vid korsningen Brunnsgatan - Södra Bangårdsgatan där vi ser förberedelser till kommande bygget.
Lite illustrationsbilder av hur det kommer att se ut kan man se här på Nyköping kommuns sida.


Den gamla järnvägsbron över Brunnsgatan kommer att rivas när bygget startar och man kommer istället att bygga två nya broar här.


Idag finns det en uppgång mitt under bron upp till plattformen.


Nobina 3981 ska precis rulla under bron på linje 1 mot Bryngelstorp.


Men vi rör oss upp på stationsområdet igen. Såhär ser vyn ut idag precis när man kommit upp på plattformen. Denna vyn kommer att förändras väldigt framöver.
I framtiden kommer den att se ut ungefär såhär som på denna bilden och det verkar som att trappan upp mot plattformen från gatan försvinner.


Nergången mot Brunnsgatan ser ut såhär från plattformen.


Bangårdsområdet sett mot nordost, dvs mot Stockholmshållet.


Och åt andra hållet ser det ut såhär.


Plattformstaket mitt på plattformen.


Bangårdsområdet sett från uppgången vid gångtunneln mitt på plattformen. På denna ytan kommer den nya bussterminalen och huvudingången att läggas.


Dagens gångtunnel under spåren är knappast upplyftande. I framtiden undergångarna istället att bli ljusare och större vilket kan ses här.


Gångvägen till gångtunneln vid järnvägsstationen sett från Norra Bangårdsgatan. Här kommer vyn förändras kraftigt i framtiden liknande denna vyn.


ER1 016 har just ankommit Nyköping med tåg 225 från Stockholm och ska senare vända tillbaka dit igen.


Ett långt godståg 36420 från Oxelösund till Norrköping med Rd2 1118 + Rc4 1199 passerar på spåren nedanför Nyköping C.


En blick från samma bro ut mot nuvarande gatan framför stationshuset. Hela området här kommer att förändras när ombyggnaden är klar, dock kommer det gamla stationshuset att vara kvar.


Nobina 3966 passerar framför stationshuset på linje 161 mot Nyckelpigan.


Hela området här kommer att förändras när arbetet är klart, här kommer nya bussterminalen att ligga.


En sista bild från Nyköping blickat över bangården liknande denna vyn.


Ett sent SJ EuroNight-tåg 10346 från Berlin till Stockholm med Rc6 1418 främst rullar in till Norrköping samma dag.


Då man kommer behöva spara pengar i Region Jönköpings län så kommer man att dra in ett antal linjer och turer på många linjer i Jönköpings län från sommartidtabellen i juni eller i augusti.
För Tranås del så innebär det att den avgiftsfria stadstrafiken på linjerna 40, 41 samt 42 kommer att upphöra i samband med att sommartidtabellen träder i kraft.
Aneby Buss 3259 kommer här på Vallgatan på linje 41 från Stoeryd till Träffen i centrum den 21 april.


Samma buss som ovan har just lämnat Tranås station på linje 40 mot Hagadal.


Aneby Buss 3260 har just svängt in från Muraregatan in på Hantverkaregatan och ska strax svänga in på Vallgatan efter hållplats Uvaberg på linje 42 från Fröafall till Tranås centrum.


A32 422 vid hållplats Alléparken på Nockebybanan på väg från Alvik mot Nockeby den 22 april.


A32 410 har som första vagn fått en helt ny färgsättning som ska efterlikna A35 och X15p på Roslagsbanan. Här ses vagnen ihop med A32 432 vid Alviks strand på väg mot Solna samma dag.


Den 23 april var det dags för tunnelvandring i Barkarby längs tunnelbanans nya linje från Akalla hit. Här ska vi precis gå ner i tunneln.


Så är vi nere i tunneln där man kan först mot vänster kan se servicetunneln som byggs. Längre bort kommer plattformen vid Barkarby att hamna.


En titt in i servicetunneln.


Här framme kommer själva plattformen för tunnelbanan att hamna.


Här kommer tunnelbanan att komma in från Akalla-hållet.


Och vänder jag på mig så ser det ut såhär. Här kommer själva plattformen för tunnelbanan vid station Barkarby att hamna.
En visionsbild kan man se här på hur det kommer att se ut när det är klart.


Här ska uppgången mot den nya Veddestabron att byggas.


Hela plattformsrummet åt andra hållet.


Flixtrains tåg 23005 från Stockholm till Göteborg med 243 002 främst rullar förbi Tanto i Stockholm samma dag.


Den 25 april befinner jag mig i Jönköping där här järnvägen går parallellt med E4'an strax före hållplats Rocksjön.
Här kommer CFL Cargos tåg 49582 från Jönköpings godsbangård till Göteborg Skandiahamnen med Rc3 1055 som dragkraft.


Senare så befinner jag mig vid Båramo mellan Vaggeryd och Skillingaryd där Y31 1427 passerar med tåg 7607 från Jönköping till Värnamo.


Td 384 växlar vagnar i Båramo.


Sedan blev det dags att växla in på det krokiga spåret till Aditro Logistics.


BLS Rails T43 214 växlar också de ut från terminalområdet i Båramo för att avgå mot Värnamo.


Y31 1428 passerar senare vid Jussö mellan Klevshult och Hörle med tåg 7609 från Jönköping till Värnamo.


En stund senare ser vi återigen Y31 1428 men denna gången vid Fogdagård mellan Värnamo och Hörle som tåg 7610 Värnamo-Jönköping.


BLS Rails tåg 44759 från Båramo till Göteborg Skandiahamnen med T43 214 främst passerar också vid Fogdagård.
Man kopplar i Värnamo av dieselloket och kopplar på ett ellok i andra änden som sedan drar tåget vidare mot Göteborg Skandiahamnen.


Y31 1405 rullar senare in till Värnamo med tåg 7611 från Jönköping.
Man ska här bygga om lite på bangården och b.la riva just denna plattformen och spåret och bygga en ny plattform vid spår 2 som idag saknar plattform.


Sedan några tåg vid Store Mosse nationalpark mellan Värnamo och Hillerstorp där banan går på en lång raksträcka genom mossen.
Först är fortsättningen av tåg 44759 som jag fotade förut med T43, men nu som tåg 44774 med Rc3 1056 som dragkraft mot Göteborg Skandiahamnen.


Rc6 1354 passerar Store Mosse med tåg 20336 från Kalmar till Göteborg.


På andra hållet kommer sedan Rd2 1042 med tåg 59451 från Göteborg Kville till Älmhult.


Y31 1428 återigen fast denna gången strax norr om Hörle med tåg 7613 från Jönköping till Värnamo.


Strax norr om Klevshult passerar senare återigen T43 214 men denna gången med tåg 30689 från Båramo till Malmö godsbangård.


Connect Bus Sandarna 4205 i "fel" färgsättning för området svänger ut från Värnamo station på linje 270 mot Rydaholm.


I Värnamo kopplar man av T43'an och kopplar istället ihop Rc3 1067 som drar tåg 30689 vidare mot Malmö godsbangård.


Här ska man bygga om bangården och bygga en ny plattform här till höger.


Plattformen och spår 1 kommer att rivas när arbetet är klart.


Så passerar tåg 30689 vidare mot Malmö godsbangård vid Rörstorp i utkanten av Värnamo.


Y31 1404 passerar senare vid Granbäck mellan Bankeryd och Jönköping som tjänstetåg 71725 från Falköping till Nässjö.


187 400 passerar senare vid Granbäck med tåg 42584 från Jönköpings godsbangård till Falköping.
CFL Cargo drar Real-tåget på denna sträckan med 187-lok. I Falköping kopplas senare tåget ihop med tåg från Göteborg till Sundsvall.


Snälltågets tåg 13940 från Malmö till Stockholm passerar Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp den 27 april.
Dragkraften är 193 253 och som första vagn går Bvcmz 248.5 61 74 50-91 023-8 som har reklam för Interrail och Europarunt.se.


185 418 rullar ut från Mjölby med tåg 67227 från Katrineholm till Peberholm och vidare mot Tyskland samma dag.


Tågab växlar ut från sidospår i Mjölby med T43 113.


En sista bild för denna månad blir på X61 206 som vänder mellan tågen 8784-8785 i Vikingstad på natten mot 30 april.
Normalt vänder tågen i Norrköping men här var det banarbete i Linköping varför buss ersatte vidare mot Norrköping.


tobben_90@hotmail.com