Åter startsidan
Åter april månad sida 1

Fortsättning på april månads sida 2022



Jag har delat upp april månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 17 april befann jag mig i Värmland för att fota omledningståg. Man ledde b.la om tågen Stockholm-Oslo via Inlandsbanans södra del Kristinehamn-Nykroppa samt BJ-banan Nykroppa-Kil.
Här kommer först Rc6 1340 med tåg 22172 (ord. tåg 676) från Kristinehamn till Stockholm vid Västanås strax söder om Kristinehamn.


Tågabs tåg 37024 från Kristinehamn till Falun med Rc3 1059 främst passerar här strax utanför Kristinehamn på Inlandsbanans södra del.


Rc6 1411 gör rundgång i Kristinehamn för att kunna backa ner till bangården och sedan växla upp till spår 7 och avgå vidare mot Oslo.


X10 3201 + 3203 uppställda i Kristinehamn.


Rc6 1411 har gjort rundgång och växlat fram till det för Oslo-tågen ovanliga spår 7 och inväntar här avgångstid som tåg 22170 mot Nykroppa och sedan vidare mot Oslo.


Så passerar tåg 22170 med Rc6 1411 främst förbi Nässundet på sin väg mot Oslo.


Plattformen och stationshuset vid Nässundet.


X52E-3 9079 kör på skarvspåret igen strax efter Nässundet med tjänstetåg 80208 från Kristinehamn till Nykroppa (och vidare mot Kil).


Här kommer samma vagn igen strax söder om Daglösen fast nu som tjänstetåg 80207 mot Kil för att därifrån fortsätta som resandetåg mot Trollhättan.


En stund senare på samma plats passerar Rc6 1409 med tåg 22178 från Charlottenberg till Nykroppa (ord. tåg 630 Oslo-Stockholm).


Samma tågsätt med Rc6 1409 främst ses här vid Släbråten strax söder om Storfors på skarvspåret längs Inlandsbanans södra del, nu som tåg 90351 från Nykroppa till Kristinehamn.


Tillbaka till Västanås söder om Kristinehamn kommer tåg 22184 (ord. tåg 634 Karlstad-Stockholm) från Kristinehamn till Stockholm med UB2X 2532 främst.


Samling på skivan utanför stallet i Kristinehamn och främst här står TMY 106.


Nordiska Tåg's T44 263 stod också uppställd vid vändskivan.


ME 1527 står också vid vändskivan utanför stallet.


Förflyttning till Svartsången och till sjön med samma namn som byn mellan Loka och Nykroppa där Tågab's resandetåg skulle komma med tio minuters mellanrum söderut.
Här kommer först Rc3 1059 med tåg 37025 från Falun till Kristinehamn och vidare mot Göteborg som passerade först.


Tiotalet minuter senare kommer tåg 37073 från Grängesberg till Agnesberg. Man släppte av resenärerna i Surte för vidare färd med buss mot Göteborg.


Plattformen vid hållplatsen i Nykroppa.


Infarten till Filipstad sett från Daglösen.


Stationsområdet i Filipstad invid Barillas fabrik och knäckebrödsmuseum.


Infarten till Daglösen från Filipstad.


Rc6 1387 passerar genom Daglösen med tåg 90375 (Kristinehamn)-Nykroppa-Kil (ord. tåg 639 Stockholm-Oslo).


Flixtrains tåg 23098 med 243 002 främst passerar genom Laxå på väg från Göteborg till Stockholm samma kväll.


Den 23 och 24 april åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årsmötesresa som detta året hade Eskilstuna som mål.
Här inväntas avgångstid från Linköping den 23 april som tåg 24676 mot Eskilstuna.


T44 316 rullar genom Norrköping C som tåg 6415 mot Kimstad (och vidare mot Skärblacka/Finspång).


I Hälleforsnäs stod Mb 4007 och väntade in oss med tåg 19133 från Domnarvet till Oxelösund.


SMoK-tåget i Hälleforsnäs i väntan på nästa mötande tåg.


Här rullar det mötande tåget in i form av ER1 005 i tåg 12135 från Sala till Linköping.


X52 9055 ses här senare i Eskilstuna med tåg 12140 från Eskilstuna mot Sala.


Sedan ger vi oss iväg på banan mot Nybybruk och här en bild tagen längst bak i tåget.


Framme vid Nybybruk och så långt vi kunde åka.


Och en bild från andra hållet vid Nybybruk.


Fotokörning invid Torshälla golfklubb.


Vid samma ställe fast åt andra hållet.


Här befinner vi oss mellan två linjeplatser på samma sträcka från Nybybruk. I nederkant ses växeln till Skan Log och borta vid vagnarna ligger växeln till Volvo/HCL Technologies.


Det har blivit en ny dag i Eskilstuna den 24 september och SMoK-vagnarna växlas fram till plattform för dagens övningar.


Vi har tagit oss till Åkers styckebruk och står här på gamla utfarten mot Södertälje. Här gick all trafik mellan Stockholm och Eskilstuna fram till 1997 då Svealandsbanan öppnades.
Denna banan har levt ett sämre liv de senare åren då ingen godstrafik har gått hit på ett antal år och nu upphör Trafikverket med underhållet i december 2022.


På bangården vid Åker styckebruk invid det senaste av stationshusen här. På platsen var det plattformar förr för tågen mellan Stockholm och Eskilstuna.


Och här en bild invid det ursprungliga stationshuset.


En linjebild tagen mellan Åkers styckebruk och Valsberga.


Fotostopp vid stationshuset i Valsberga.


En linjebild mellan Valsberga och Grundbro.


Utfartssignalen från Grundbro mot Åkers styckebruk.


Så har vi tagit oss in på Mörby industriområde i Nykvarn och åkt på industrispåret där så långt det går.


Uppehåll vid Södertälje Syd Övre i väntan på att släppa förbi två snabbtåg.


Vi har tagit oss till Årsta i Stockholm och växlat in på spåret till Årsta partihallar som idag helt saknar trafik.


En bild från andra hållet vid Årsta partihallar.


Ett sent nattåg 3993 ankommer Stockholm C från Narvik med Rc6 1327 som dragkraft.


Vi har haft en timmes lunchuppehåll i Stockholm där våra vagnar här inväntar avgångstiden mot Nynäshamn.


Stopp i Ösmo på Nynäsbanan i väntan på tågmöte.


Fotouppehåll vid Kvarnängen där växeln med det hyfsat nya industrispåret till Norviks hamn syns, vi är strax norr om Nynäshamn.


Framme i Nynäshamn där vi stod en stund innan vi vände tillbaka norrut.


Sedan har vi tagit oss till Södertälje där vi växlade på ett av industrispåren till hamnen.


Fotostopp under bron för gamla stambanan i Södertälje. Ovanför går pendeltågen Södertälje-Järna-Gnesta och ett par godståg planenligt.


Sedan åkte vi "Gläntanspåret", dvs spåret som förbinder gamla stambanan vid Södertälje Syd Undre med Svealandsbanan och här görs ett fotostopp på det spåret.


En bild från andra hållet vid samma plats.


X50 9004 är än så länge den enda av Mälartågs Reginor som inte är ommålad i den nya färgsättningen. Här står den på Eskilstuna C senare samma kväll.


Nästa dag den 25 april befinner jag mig i Mariedamm mellan Hallsberg och Motala då SMoK's tåg 25721 Hallsberg-Alvesta passerar förbi.


Man har som synes spårsanerat bangården här och tagit bort sidospåren inför kommande dubbelspårsutbyggnad.


Jag har nu kört ikapp SMoK-tåget som stannat för möte och som här passerar invid Godegårds kyrka utanför just Godegård.


Vid kyrkan ses nu tecken på arbeten med dubbelspårsutbyggnaden av denna bandelen.


X54 9005 passerar genom Godegård som tåg 8171 från Gävle till Mjölby. I bakgrunden ses arbeten med dubbelspårsbygget.


Arbetet med den nya sträckningen norr om Godegård ses här.


Här strax söder om Godegård kommer en ny bro att gå över järnvägen.


Den 26 april är jag också i området och fotar när X61 209 passerar förbi Mariedamm med tåg 34077 från Hallsberg till Boxholm.
Vagnen har varit i Hallsberg på svarv och är här på väg tillbaka mot Östergötland igen och befinner sig här utanför det normala trafikområdet.


Vid Godegård passerar X54 9056 med tåg 8159 från Mora strand till Mjölby. Arbetet med nya dubbelspåret har påbörjats här vilket syns i förgrunden.


Rm 1262 passerar genom Godegård med tåg 5164 från Malmö gbg till Hallsberg rbg. Här lär det se annorlunda ut när dubbelspåret är klart här.


Den 27 april befinner jag i Hallsberg där X61 213 denna dagen skulle besöka svarven. Här har man kört in på spåret som leder in mot svarven.


En bild åt andra hållet på samma vagn.


Förflyttning till strax norr om Mosås mellan Örebro och Kumla, här invid Lövsätter där X51 9010 passerar med tåg 8181 från Borlänge till Hallsberg.


Sedan kommer T44 343 med tåg 6631 från Örebro till Mosås som passerar på samma plats.


I Mosås växlar man in på spåret till Stenas anläggning och till Eon. Här i centrala Mosås när växlingen strax passerar plankorsningen med väg 681.


Här sker inväxling på spåret mot Stena och strax passeras plankorsningen med Bäcklundavägen.


På väg tillbaka igen mot bangården i Mosås när man rullar ut från Stenas anläggning.


Västtrafik kör en avgång varje vardag med Regina mellan Nässjö/Falköping och Örebro och här passerar X52 9038 vid Lövsätter med tåg 7219 från Örebro C till Falköping.


Sedan kommer Real Rail-tåget 42951 från Umeå gbg till Göteborg Skandiahamnen med Rc4 1302. I december tar Sandahls själva över denna trafik och kommer att köra den med egna svarta Traxx-lok.


X51 9010 är på väg tillbaka norrut och passerar Lövsätter med tåg 8188 från Hallsberg till Gävle.


T44 343 är också på väg tillbaka norrut igen och passerar också vid Lövsätter men nu som tåg 6632 mot Örebro C.


X40 3305 + X40-3 3335 passerar vid Marieberg strax söder om Örebro som tåg 163 från Stockholm till Göteborg.


Den lilla trallan OBW-9 MTR1805C passerar senare strax söder om Kumla som tåg 73809 från Örebro till Hallsberg.


T44 270 ses här också strax söder om Kumla som tåg 6638 från Hallsberg rbg till Kumla.


Förflyttning till Hallsberg där vi ser Rc6 1401 + 1354 + WL1 5021 + B7C 5324 med tåg 99246 från Göteborg till Hagalund.


Sedan kommer CFL Cargos tåg 70712 Göteborg Skandiahamnen-Insjön med inhyrda Rc3 1055 från BLS Rail här strax söder om Östansjö.


Jag stannar kvar på samma ställe där tjänstetåg 33952 från Göteborg Sävenäs till Hallsberg passerar med 243 222 som dragkraft.


Nästa tåg att passera i samma vinkel är UB2XU 2526 + X2U 2024 + ett helt renoverat tågsätt som tjänstetåg 85052 från Skövde till Västerås.


Tågabs tåg 29839 från Fliskär till Kristinehamn passerar också söder om Östansjö med Rc2 008.


Nästa CFL-tåg är tåg 49532 från Göteborg Skandiahamnen till Avesta Krylbo med Rc4 1140 som dragkraft som här passerar genom Vretstorp.


Den sista bilden för den dagen blir på 243 222 uppställt i Hallsberg tillsammans med en rad avställda 141-lok.


Den 29 april passerar Rc3 1064 med Tågabs tåg 7028 Alvesta-Karlstad vid Hulterstad söder om Mjölby. Loket är fortfarande Hector Rail-märkt med 143 064 på sidan.


Samma dag ser vi Blåklintsbuss 8537 på Järnvägsgatan i Mjölby när den ersatte ett inställt pendeltåg.


Hector Rails 243 118 passerar strax söder om Mjölby med tåg 34022 från Malmö Gbg till Hallsberg pbg.


Senare samma kväll i Nässjö ser vi den första transporten av en liggvagn för SJ's nya nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg som var på väg genom Sverige.
Här är det Hector Rails 241 009 som drar vagnen och som här gör uppehåll i Nässjö på kvällen som tåg 40568 från Malmö gbg till Frövi och vidare till Hagalund.


Närbild på vagnen Bvcmz248.5 61 80 50 91 036-2 i Nässjö.


Sidobild på märkningen av vagnen.


Och en sista bild bakifrån på samma tåg.


Den sista bilden denna månaden blir på Transitios X11 3174 som inväntar avgångstid från Nässjö som tåg 27662 mot Jönköping.


tobben_90@hotmail.com