Vi inleder april månad med ett budskap som sprids just för stunden i princip överallt imed det pågående coronavirusets framfart i hela världen.
På plattformsskyltar runt om i Sverige kan man nu läsa denna text precis som här på plattformsskyltningen i Skänninge den 2 april.
Den 3 april befinner jag mig utanför Norsholm mellan Linköping och Norrköping och fotar denna gamla bro som leder in till Norsholms gård.
Infarten på bron in mot gården.
En bild på bron åt andra hållet i bättre ljus.
X61 205 passerar under bron med tåg 8746 från Motala mot Norrköping.
En stund senare passerar tåg 8749 Norrköping-Motala under bron med X61 209 + 202.
Strax norr om Kimstad samma dag ser vi återigen X61 205 men nu i tåg 8751 från Norrköping mot Motala.
En ensam T44 i ett tåg som normalt brukar vara fullastat med många vagnar och det är T44 279 i tåg 6419 Norrköping-Kimstad.
En stund senare är vi i Skärblacka där vi ser samma T44 komma som spärrfärd för att hämta ett par vagnar och här har man just passerat bron över Motala ström.
Plankorsningen med Hasselvägen i Skärblacka har fortfarande de äldre runda ljusöppningarna som måste vara borta senast i december 2020 då de inte längre är tillåtna.
Nu har man med spärrfärden fortsatt vidare norrut från Skärblacka och passerar här vid Lenbergsvik påväg mot Finspång med sjön Glan till vänster.
Det var inte så många vagnar som man hämtade i Skärblacka denna gången.
Vidare färd mot Finspång där T44 279 nu passerar bron över Finspångsån påväg att hämta vagnar vid industrier en bit bort.
Järnvägsbron i en annan vinkel.
Med Finspångs stationshus till höger på den numera spårsanerade f.d bangården.
Man får backa ner vagnarna tillbaka till stationsområdet igen.
Och här är tågsättet med loket sist på den f.d bangården i Finspång. Lokförarna tog här en liten rast innan man åter backar ned sättet en bit bort för att göra rundgång med loket inför återfärden mot Kimstad och Norrköping.
Den 6 april står X2-sättet man har byggt om med b.la nytt styrsystem, nya dörrar m.m i Mjölby och här har det just ankommit med tåg 85005 från Tillberga.
I vackert solnedgångsljus samma kväll så passerar här X61 214 utkanten av Mjölby när den är påväg mot Norrköping med tåg 8762.
Grenland Rails Skd 229 med ett par tomma vagnar efter sig stod i Mjölby på eftermiddagen den 11 april när den var påväg med tåg 55824 från Åstorp mot Charlottenberg (och vidare mot Norge).
X61 213 passerar vid Södra Berga mellan Mantorp och Mjölby med tåg 8753 Norrköping-Motala samma dag.
En stund senare ser vi åter Skd 229 med tåget mot Norge passera på samma plats, Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.
Normalt hade tåget nog gått via Motala-Hallsberg men p.g.a banarbeten på den linjen under påskhelgen så fick man gå denna omvägen via Katrineholm.
Den 14 april passerade Snälltågets tåg 69028 från Malmö till Kristinehamn förbi Tranås med 193 287 främst.
Denna gamla liggvagnen som Snälltåget har köpt in, vilken är Bcmz 85-509 1 004-5 skulle till Kristinehamn för ommålning i Snälltågets färgsättning.
Ytterligare en bild på tågsättet vid passagen av Tranås.
Och den 16 april stod detta tågsättet med nya Mb-lok till Green Cargo i Mjölby i väntan på vidare färd norrut.
Ännu en bild på tågsättet med Rc3 1051 främst som drog loken upp till Borlänge.
Det är den 19 april och jag befinner mig vid Mariedamm som ligger längsmed banan mellan Mjölby och Hallsberg och här ska man snart börja med dubbelspårsutbyggnaden på delen Dunsjö (strax norr om Mariedamm)-Jakobshyttan.
Här har jag blickat kameran över nuvarande stationsområdet i Mariedamm sett från bron med vägen Masugnsvägen och här ska det nya dubbelspåret dras till höger om nuvarande spåren här och sidospåren försvinner.
En vy åt andra hållet, dvs mot söder där vi ser utfartskurvan med den gamla banvaktsstugan till vänster. Här ska nya dubbelspåret dras ungefär i samma läge som nuvarande till höger om banvaktsstugan.
Jag kommer att återkomma senare med dokumentation av stationsområdet i Mariedamm och vi rör oss först en bit söderut längs banan.
Själva banvaktsstugan ses här och den kommer vad jag förstår att rivas när man ska dra det nya dubbelspåret här.
Stugan sedd från andra hållet och bron för Masugnsvägen i bakgrunden.
Vi fortsätter söderut längsmed banan där man får spränga ut lite berg för att kunna dra dubbelspåret.
Tåg 8174 med X51 9020 passerar förbi samma plats påväg från Mjölby mot Gävle.
Här ses nuvarande enkelspåret som snart blir dubbelspår mot norr med banvaktsstugan i bakgrunden.
Och här ses spåret söderut på samma plats. Vid bergen borta till höger kommer nya dubbelspåret att gå in i en tunnel som ska byggas.
Det blir lite berg som ska sprängas ut här.
På samma plats slingrar sig nuvarande enkelspåret runt själva berget som tunneln ska gå rakt igenom. Detta spåret rivs såklart när arbetet är klart och det blir en serviceväg av banvallen istället.
Nya tunnelmynningen kommer att hamna här precis framför mig.
Platsen åt andra hållet, dvs bort mot Mariedamm.
Ytterligare en bild på blivande tunnelmynningen.
Här står jag ungefär rakt ovanför blivande tunnelmynningen och fotar mot Mariedammshållet.
X51 9023 passerar platsen för blivande tunneln med tåg 18171 från Gävle mot Mjölby. Om några år kör tåget istället in i tunneln rakt under mig.
Jag har gått igenom skogen uppe på berget ovanför blivande tunneln och här blickar vi nu söderut på andra sidan där den andra tunnelmynningen hamnar precis nedanför mig.
Nere i kurvan står försignalen till Jakobshyttans driftplats och det är också dit dubbelspåret kommer att gå nu och gå ihop med nuvarande dubbelspår där.
Den platsen dokumenterade jag några dagar senare och finns här nedan.
Och en bild lite längre ned i samma vinkel.
Jag fick sällskap här av Hälge som var ute och sprang!
Blivande tunnelmynningen kommer att komma här till vänster. Till höger går nuvarande linjen som alltså rivs när det är klart här.
Spåret slingrar sig vidare längs Skeppsjön till vänster. Någon vecka senare stod jag uppe på berget som syns på andra sidan vattnet här och de bilderna finns här nedan.
Där ska man enbart spränga ut berget när banan ska dras där och inte lägga banan i någon tunnel.
Ytterligare en bild på blivande tunnelmynningen från söder mot norr.
Hector Rails 441 002 med tåg 40971 från Hallsberg rbg till Malmö gbg passerar platsen för blivande tunnelmynningen.
Rd2 1038 + 1134 passerar i utkanten av Mariedamm med tåg 45525 från Borlänge till Trelleborg.
X51 9023 återigen som vi såg tidigare kommer här nu tillbaka med tåg 8178 från Mjölby mot Gävle med Skeppsjön i bakgrunden.
Jag är nu tillbaka i "centrala" Mariedamm och dokumenterar här av lite av stationsområdet som det ser ut idag. I framtiden kommer det bara att gå två spår igenom här.
Här med bron för Masugnsvägen blickat söderut och det nya spåret kommer att hamna till vänster om nuvarande.
Stationsområdet med teknikkuren till höger.
Rc4 1269 passerar genom Mariedamm med tåg 5266 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.
En gammal lastkaj i norra änden av bangården.
X52 9039 passerar plankorsningen med Skirsjövägen påväg mot Mjölby med tåg 8173 från Gävle.
Plankorsningen med Skirsjövägen kommer att slopas när bygget av dubbelspåret är klart.
Från plankorsningen sett mot norr, mot Hallsberg.
Och här åt andra hållet med lastkajen till höger.
Här är växlarna från norränden med bangården sett mot söder.
Och åt andra hållet fortsätter enkelspåret ännu mot norr någon kilometer till Dunsjö där dubbelspåret börjar och fortsätter upp till Stenkumla.
En gammal lastkaj i Mjölby vid Sörby industriområde den 20 april där tidigare järnvägen till Hästholmen och Ödeshög gick.
Huvudlinjen gick en bit bort och detta var bara en litet stickspår till kajen.
Tågabs TMZ 109 passerar här Mjölby på kvällen den 22 april med tåg 62978 från Alvesta till Åby (strax norr om Norrköping).
Som jag skrev ovan så var jag på andra sidan berget vid Jakobshyttan den 26 april och här ses nuvarande spåret till höger och blivande dubbelspåret till vänster.
Bilden är tagen mot norr, dvs mot Hallsberg och jag har själva Jakobshyttans driftplats bakom mig.
Spåret fortsätter slingrandes genom skogen bort mot Skeppsjön och så småningom Mariedamm.
Såhär ser samma plats ut åt andra hållet mot söder med Jakobshyttans driftplats längre bort.
Så har jag tagit mig upp längs berget som ska sprängas ut när nya banan kommer att dras här där jag står och tar denna bilden.
Här passerar X54 9005 förbi med tåg 8174 från Mjölby mot Gävle. I framtiden kör den på dubbelspåret där jag står istället.
Här ska man spränga ut skog för att bygga det nya dubbelspåret i en skärning.
Åt andra hållet ner mot Jakobshyttan.
Nu börjar man känna igen sig från platsen jag var på för några dagar sedan. Den blivande tunneln under berget ska gå längre fram och nuvarande banan kan ses lite svagt.
Så är jag framme vid platsen där jag var för en vecka sedan, fast på andra sidan den lilla dammen. I berget rakt fram till vänster om nuvarande banan kommer den nya tunneln att gå.
Nuvarande banan slingrar sig runt Skeppsjön, här i riktning norrut mot Mariedamm.
Och åt andra hållet ser det ut såhär tillbaka ner mot Jakobshyttan.
X51 9011 som fortfarande har kvar målningen från X-trafik passerar platsen med tåg 18171 från Gävle mot Mjölby.
Tillbaka igen vid Jakobshyttan och banan ses här fortfarande med enkelspår i riktning söderut. Till vänster bland träden gick gamla banan in innan man byggde Jakobshyttans driftplats 2014.
Här vid samma plats och nya banan kommer en bit fram att vika av upp till vänster i bild.
Jakobshyttans driftplats blickat mot söder och i framtiden kommer det högra spåret att fortsätta vidare jämsides med det vänstra.
Hector Rails tåg 40971 från Hallsberg rbg till Malmö gbg med 143 046 + 143 060 passerar förbi Jakobshyttan.
En stund senare kommer tåg 9093 från Borlänge till Karlshamn med Rd2 1101 som dragkraft.
Platsen från andra sidan spåret en stund senare där vi ser vart nya banan kommer att vika av från den gamla.
Här gick gamla linjen som slingrade sig runt i skogen fram till 2014 då man öppnade linjen med Jakobshyttans driftplats.
Snälltågets tåg 3943 med 193 254 främst passerar vid Karlslund mellan Vikingstad och Mantorp också det den 26 april.
Protrain har köpt in ett Gravita-lok som röjningslok, dvs ett lok som snabbt ska kunna rycka in och hjälpa tåg som fastnat på linjen och dessa ska placeras på strategiska platser i landet.
Här ses ett av deras lok passera strax utanför Mjölby den 27 april som tåg 55950 från Sävenäs till Hagalund. Man lämnade av ett lok i Nässjö därav omvägen via denna vägen.
Någon minut senare ser vi tåg 545 lämna Mjölby bakom sig påväg mot Malmö i regnvädret.
Ett av Snälltågets tåg stod uppställt i Linköping den 28 april av oklar anledning då man normalt inte brukar stå uppställd där.