Åter startsidan
Åter april månad sida 1

Fortsättning på april månads sida 2018



Jag har delat upp april månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 20 april åkte jag och min flickvän på en weekendresa till Lissabon i Portugal och här ser vi inflygningen dit från ett av TAP Portugals Airbus 320-plan.


Från flygplatsen i Lissabon tar man smidigt tunnelbanan in mot stan.


Efter att ha checkat in på hotellet så tog vi en tur över floden Tajo till Almada som ligger på andra sidan floden från Lissabon sett.


Precis vid färjeterminalen på Almada ligger spårvagnshållplatsen Cacilhas där spårvagn (egentligen tunnelbana) linje 1 samt 3 går från och trafiken sköts av MTS (Metro Transportes do Sul).


Vagnarna är av typ Siemens Combino och här är det MTS C012 som ankommer ändhållplatsen Cacilhas på linje 1 från Corroios.


Ena av pendlarbåtarna för företaget Transtejo, M/S Sintrense ankommer strax Almada och Cacilhas. I bakgrunden ses Lissabon.


Vid färjeläget och järnvägsstationen Cais do Sodré passerar även spårvägen och här ser vi en av de äldre vagnarna här på förarutbildning.


Åt andra hållet på linje 15 ser vi Carris 565 invänta vid rödljuset.


Och så en låggolvsvagn, Carris 510 på samma plats, också den påväg mot Belem.


I Lissabon finns det också äldre röda vagnar som går under konceptet "Hills tramcar tour" som kör runt på intressanta platser i stan.
Här avgår en sådan vagn, vagn nr 7 från Praça da Figueira och korsar gatan R. dos Fanqueiros.


Vi hoppar fram till lördagen den 21 april och vi befinner oss nu invid Aqueduto das Águas Livres som är en akvedukt i Lissabon byggd på 1700-talet som sträcker sig längs dalen Alcantara.


En typisk smågata i Portugal kan se ut såhär.


Sedan åkte vi upp i köpcentret Amoreiras i centrala Lissabon där man på taket kan få en fin 360-vy över hela staden.


En annan vinkel från taket mot stan.


Och en sista vinkel från taket. Till vänster i bildkant ses akvedukten jag visade på bild här ovan.


Ganska rakt ovanför taket är inflygningen för ankommande flygplan till Lissabon och här ser vi ett av Lufthansas ännu ej ommålade Airbus A321-plan påväg från München som flight LH1790.


Ett av TAP Portugals Embraer ERJ-195AR-plan påväg från Barcelona som flight TP1035 ankommer här mot Lissabon.


Av samma bolags Airbus A320-plan påväg från Paris som flight TP433 ankommer här några minuter senare.


Och en sista flygplansbild för denna gången blir på Swiss flight LX2084 från Zürich till Lissabon med ett Airbus A321-plan.


Vi förflyttar oss nu in till stan och till stan och en av de tre kabelbanorna som går längsmed branta backar på ett par ställen i stan.
En av dessa är denna banan, Elevador Gloria som byggdes 1885 och drivs av el från kontaktledningar ovanför banan och den trafikeras av två vagarna varav den ena här ses uppe vid Bairro Alto.


Här är vagnen påväg nedför backen mot andra hållplatsen längst ned vid Restauradores torg.


Den andra vagnen på banan är här påväg uppför backen mot Bairro Alto.


Och här är vagnen vi såg på de första bilden åter påväg uppför backen.


En sista bild på en vagn i backen påväg nedför mot Restauradores.


Ytterligare en kabelbana som här inte var i trafik vid tillfället är Elevador Bica som öppnades 28 juni 1892.


Ungefär på samma plats som Elevador Bica på gatan Largo Calhariz kommer här Carris 545 på den berömda linjen 28 påväg mot Estrela.


Carris 575 ser vi lite senare på R. Paiva de Andrada kommer Carris 575 också den på 28'an.


Passade även på att besöka den äldsta kabelbanan Ascensor do Lavra som öppnades 19 april 1884 som sträcker sig från där jag står vid torget Anunciada upp till Câmara Pestana.


Här är vagnen påväg uppför backen mot Câmara Pestana.


Möte med den andra vagnen som var påväg ner.


Här är den vagnen återigen påväg uppför backen mot Câmara Pestana.


Efter kvällsmat gick vi och tittade på Lissabons motsvarighet till Triumfbågen, nämligen Arco da Rua Augusta som finns invid torget Praça do Comércio.


Och en bild på själva torget Praça do Comércio med statyn mitt på torget.


Påväg tillbaka igen så passerade vi över gatan Rua da Conceição där en spårvagn lämpligt nog stannade till precis, det är Carris 561 på linje 28.


Vid parken Parque Eduardo VII så har man planterat en häck som löper längsmed hela backen ned mot Marquês de Pombal.


Det är ny dag och sista dagen i Lissabon och vi ser en tunnelbana ur ML95-serien ankomma Marquês de Pombal påväg mot Rato.


Förflyttning till stationen Olaias längsmed röda linjen ut mot flygplatsen och här ankommer ett tåg mot São Sebastião.


Och en bit utanför stationen så passerar tunnelbanan på en bro över b. la järnvägen och en dal och här ser vi ytterligare ett tåg mot São Sebastião passera bron.


Ett av pendeltågen, s.k CP-tågen passerar här under tunnelbanebron.


Nu har jag bytt vinkel och ser ytterligare ett tåg mot São Sebastião på bron som strax ankommer till Olaias.


Och här på andra sidan bron ser vi ett tåg ut mot Aeroporto (flygplatsen) passera.


Så passerade ett loktåg, också ett typ av CP-tåg med lok 5603-4 främst gissningsvis påväg från Sintra mot Gare do Oriente.


Vidare in mot stan där Carris 565 passerar på den trånga gatan R. Cavaleiros påväg mot Estrela (felskyltad).


Sedan kommer Carris 566 lite längre upp i backen följt av en röd vagn från "Hills tramcar tour".


Carris 576 och 564 ser vi båda här vid den ena ändhållplatsen Campo de Ourique.


Carris 559 kommer här körandes på R. Saraiva de Carvalho nära ändhållplatsen.


Carris 563 ser vi här vid Estrela och med kyrkan Basílica da Estrela till höger.


En av låggolvsvagnarna, Carris 510 från Siemens ser vi här vid R. dos Fanqueiros påväg mot Alges.


Carris 549 har just svängt hörnet vid Largo Madalena påväg mot Martim Moniz.


Den sista spårvagnsbilden från Lissabon blir återigen på Carris 549 fast nu vid Rua Limoeiro nära hållplatsen Miradouro de Santa Luzia.


En bild tagen från ungefär samma plats ut mot floden Tajo och en båt som ligger inne i hamnen.


Det blev sedan en fin flygning hem med SAS och vi ser här solnedgången utanför fönstret.


Den 27-29 april åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årsmötesresa som detta året gick från Alvesta till Kristinehamn via Borås-Herrljunga-Skövde.
Här har vi stannat i Rydaholm för tågmöte med X11 3188 i tåg 17657 från Värnamo mot Växjö.


Och innan vi kunde fortsätta från Herrljunga mot Skövde så skulle X2-tåg 10429 mot Göteborg stanna till.


Nu har vi ankommit till Skövde där vi hade dagens lunchstopp och besök på Volvos industrimuseum.


Det fanns gott om gamla Volvomotorer m.m inne på industrimuseet i Skövde.


Ett par modeller av polisbilar genom åren.


Nobina 7392 passerar på Kavelbrovägen påväg mot Volvo F-port. Denna bussen ställdes ut på persontrafikmässan i Älvsjö 2010.


Rc4 1164 med Tågfrakts tåg 49711 från Folkesta utanför Eskilstuna mot Göteborg Skandiahamnen passerar förbi Skövde.


Så är vi framme vid målet Kristinehamn där vagnarna nu växlas undan på uppställningsspår under helgen.


Lördagen den 28 april började med ett besök hos Tågab för att se deras upprustade X10-vagn men först ser vi ett par lok vid vändskivan utanför verkstaden.


Ytterligare ett par lok vid skivan.


Inne i ena verkstadsdelen stod Y31 1415 och till höger om denne stod ena delen av X10 3201.


Ute på bangården stod ett helt ommålat X10-sätt samt en halva av en X10.


Ena delen av X10 3199 var fortfarande blåmålad som den var när den gick i Stockholm.


Interiör i X10 3203 där vi ser att man har bytt ut stolar på ena sidan av gången och inte på andra.


I B-vagnen har man i ena änden av tåget byggt in en kioskdel.


Toaletten har man byggt in i mitten av tåget, dvs i B-delen.


Och en bild på vagnen X10 3203 utifrån med loggan i fronten.


Ytterligare en X10-del stod ute på bangården tillsammans med ett par Rc-lok och SMoK's vagnar.


X53 9050 stod uppställd utanför verkstadsbyggnaden.


Sedan var det dags för en rundtur från Kristinehamn via Nykroppa-Deje-Kil tillbaka till Kristinehamn och då åkte vi med detta tåget draget av Rc2 010.
Tanken från början var att vi skulle åkt med ett X10-sätt från Tågab men då detta ej var färdigt så fick vi åka detta tåget istället.


Ordinarie tåg 7041 från Falun mot Göteborg med Rc3 1041 rullar in till spår 8 innan vi kan åka.


Det skulle sedan bli en fotokörning vid Nässundet där järnvägen korsar Bergslagskanalen.


Vårt tåg 29822 vid Bergslagskanalen i Nässundet under fotokörningen.


Tidigare samma vecka hade ett antal BFS9-vagnar som SJ tidigare använt i sin trafik kommit till Nykroppa för sin sista vila, ett par av dessa hade varit i trafik bara dagen före de kom hit.


Ytterligare en bild på BFS9-samlingen i Nykroppa innan de skrotades.


Nobina 3343 passerar senare på Skarphyttevägen i Nyrkoppa på linje 400 mot Filipstad.


Vårt tåg under uppehållet vid plattformen i Nykroppa innan färden fortsatte mot Deje och Kil.


Sedan blev det ett uppehåll vid den f.d hållplatsen Hornkullen precis efter växeln från Nykroppatriangeln.


Vårt tåg under uppehållet vid Hornkullen.


Sedan blev det ett fotostopp vid det f.d stationsområdet i Deje.


Framme i Kil där man nu bytt ände på loket inför resan mot Karlstad och tillbaka mot Kristinehamn.


En trave lok uppställda på bangården i Kil.


Två orange lok på bangården i Kil, det är dels T43 230 närmast och längre bort står T44 263.


Upphåll i Karlstad för att invänta rätt avgångstid.


Innan vi åter ankom Kristinehamn så vart det kortare uppehåll i Väse där vi kom in på spår 1 som normalt inte trafikeras av persontågen som har uppehåll.


Den riktiga plattformen i Väse ligger nämligen på det andra spåret till höger.


Nobina 3273 ankommer stationen i Väse påväg från Karlstad och ses här på Norra Järnvägsgatan.


Tillbaka i Kristinehamn vart det lite mer verkstadsbesök hos Tågab. Här ser vi Rc3 1066 stå inne i en av verkstadshallarna.


MZ 1449 har Tågab fått i uppdrag att revidera och här står loket utan hytt inne i en annan hall.


Rc2 006 ser vi ute på vändskivan och ska strax ställas upp.


X55 3351 ankommer senare Kristinehamn i tåg 635 från Stockholm mot Oslo.


Vi är nu på Västerlånggatan i Kristinehamn och ser Nobina 3293 korsa bron över vattendraget.


Vi hoppar nu raskt fram till söndagen den 29 april och här har Rc3 1066 just växlat ned tågsättet till blivande tåg 17065 mot Göteborg.


Så rullar våra rälsbussar in till plattform för att bli tåg 89096 mot Strömtorp och Bofors där ett av dagens mål är.


Blivande tåg 7032 mot Göteborg via Laxå-Skövde rullar fram till plattform på spår 6 och dragkraften är samma lok som vi hade dagen före, dvs Rc2 010.


Vi har nu ankommit till Bofors och rullat ut på spåret mot Björkborn där vi stannat framför grindarna invid träplattformen.
Resenärer som inte önskade åka med på efterföljande industrispår kunde här gå av och gå på Alfred Nobel-museet som låg i närheten.


Efter Björkborn så åkte vi spåret ut mot Valåsen och där vid plankorsningen med Noravägen.


Vi har nu kommit ut till Valåsens sågverk där tåget står på bron över Svartälven.


Sedan vart det ett längre uppehåll vid Bofors station innan vi åkte härifrån.


Tåget ankommer Bofors station efter att ha varit och hämtat de vid Björkborn och hämtat resenärerna som istället för att åka på industrispår varit på Alfred Nobels museum.


Innan vi kunde avgå från Strömtorp därifrån banan från Bofors ansluter så skulle Tågabs tåg 7058 från Karlstad mot Stockholm passera förbi.


Och ytterligare ett tåg med blått lok var Blå tågets tåg 7076 från Göteborg mot Stockholm som drogs av Hector Rails 143.046 (f.d Rc3 1046).


Vi åkte senare via Åsbro-Rönneshytta-Motala ner mot Mjölby och slutligen Alvesta och här passerar vi vid Runsala där man förra året kopplade in ett nytt dubbelspår.
Tidigare gick linjen till vänster i bildkant men nu är det dubbelspår på platsen och vill man se hur det såg ut ett år innan kan man titta här.


Vi är framme vid resans slutmål för min del, nämligen Mjölby och här ska tåget strax fortsätta söderut mot Alvesta.


En kort stund senare passerade Rc4 1308 förbi med tåg 9093 från Borlänge till Karlshamn med oljevagnar.


En av Flixbus tyska dubbeldäckare, Umbrella 9 passerar förbi strax norr om Mjölby på E4'an den 30 april påväg från Stockholm mot Berlin.


Lingmerths Buss 8308 har just lämnat Sya på linje 653 från Mantorp till Mjölby samma eftermiddag och det blir också sista bild för april månad.


tobben_90@hotmail.com