Månaden inleds med ett par bilder från Norrköping den 1 april som visar hur det ser ut nu före man börjar bygga inför Ostlänken på stationsområdet och här vid spår 7 i riktning söder.
Här är det tänkt enl. nuvarande planer att framtida stationsområdet i Norrköping för Ostlänken ska ligga, det kan ju ändras med tidens gång. Här i riktning mot norr och stationsområdet till höger.
Och åt andra hållet ser det ut såhär. Inne till höger ligger en f.d tennisbana.
Och bortanför tennisbanan finns idag en grusparkering.
Vi går tillbaka där vi var på andra bilden och vandrar bortåt. Här kommer ett gammalt spår in på nuvarande asfaltsplanen.
Och ett par av spåren som längre bort går ut vid godsbangården.
En avslutande bild på ett av spåren som korsar Butängsgatan bort mot industriområdena men som det nog var ett tag sedan det användes.
Den 2 april passerar Y31 1426 genom Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby påväg från verkstaden vid Kalmar södra mot Linköping.
Som kunde ses i slutet av mars sida så lånade Inlandsbanan in en kroatisk motorvagn för provkörning ett par dagar på delar av Inlandsbanan.
Den 4 april gick vagnen tillbaka igen mot Kroatien och passerar här strax utanför Boxholm på morgonen.
Den 5-7 april var jag tillsammans med ett par vänner till Budapest för mest foto av kollektivtrafik och även att se staden.
Dessa äldre Metrovagnar med littera 81-717 som rullar på linje M3 är tillverkade i Mytisjtji utanför Moskva och rullar även till stor del i Moskvas tunnelbana.
Här ses ett tåg vid ändstationen på linje M3 vid Köbanya-Kispest dit anslutningsbuss 200E går till/från flygplatsen.
Ett tåg körs fram till plattform vid Köbanya-Kispest på linje M3 mot Ujpest-Központ. Dessa har rullat i tunnelbanan här sedan 1979.
En bild från stationen Budapest Nyugati på ett loktåg med loket 431 346 som inväntar avgångstiden.
Linje 83 är en trådbusslinje i Budapest och här kommer en buss som ursprunligen rullat i tyska Eberswalde. Här kommer BKV 358 påväg mot Fövam ter M vid Harminckettesek tere.
I Budapest körs det på spårvagnslinje 4 och 6 som går i princip samma sträckning utom vid ena ändpunkten, Combino-vagnar som är ca 54m långa vagnar.
Här ankommer en vagn på linje 4 mot Széll Kálmán tér till hållplatsen Harminckettesek tere.
Vagn 2018 ankommer hållplatsen Boráros tér påväg mot Újbudaközpont.
Går vi ned en våning vid Boráros tér så passerar här spårvagnslinje 2 med dessa Ganz KCSV7 från 1969. Här ankommer vagn 1332 till hållplatsen påväg mot Közvágóhíd.
På andra sidan hållplatsen ser vi snart vagn 1353 påväg mot andra ändhållplatsen på linjen, Jászai Mari tér.
Vid Boráros tér ansluter även lokaltågslinjen H7 (där H står för HÉV, alltså en förortsjärnväg) och här ankommer ett tåg till ändhållplatsen.
Vagn 1350 på linje 2 mot Közvágóhíd ankommer till Boráros tér.
Vi har nu åkt linje H7 ut till ändhållplatsen Csepel som ligger på en liten ö. Tåget ska här snart vända tillbaka in mot stan igen.
Vagnstypen på denna linjen liksom flertalet av dessa förortslinjer här heter MXA. Här avgår vagn 983 + 959 från Csepel in mot Boráros tér.
En annan äldre variant, typ MIXa ankommer här till Csepel, vagn 826 + 831.
MIXa 848 + 850 vid gatan II. Rákóczi Ferenc út strax norr om hållplatsen Szent Imre tér påväg mot Csepel.
Det har hunnit bli kväll och vi är vid fyrans ändhållplats Újbudaközpont där vagnarna vänder sida vid sida av en mittplattform.
Sedan åkte vi Metrolinje 1, M1 från Deák Ferenc tér till ändhållplatsen Mexikói út. Vagnarna som trafikerar här är av typen Millfav.
Vagn 32 ankommer som kvällens sista vagn till Deák Ferenc tér.
Vid Mexikói út ska kvällens sista spårvagnar snart avgå på linje 69 mot Ujpalota, Erdökerülö utca resp. linje 3 som ringlar sig runt stan mot Gubacsi út.
Ny dag, det är den 6 april och vi ser en modern trådbuss, BVK 9011 som korsar József krt på Baross u. strax före hållplats Harminckettesek tere påväg mot Orczy tér.
En stund senare kommer en äldre Ikarusbuss på samma trådbusslinje, det är BVK 255 också på linje 83 mot Orczy tér.
Så en Tatraspårvagn, vagn 4312 på linje 28A mot Új köztemetö som ankommer Orczy tér.
En stund senare kommer vagnen vi ska med, det är en Ganz KCSV7, vagn 1345 på linje 24 mot Közvágóhíd.
Vid Nagyvárad tér på M3 ankommer ett metrotåg i äldre stuk påväg norrut mot Újpest-Központ.
Vi har tagit oss till Határ út där ett tåg gör uppehåll påväg mot Köbánya-Kispest.
Vi förflyttar oss utmed spårvagnslinje 50 från Határ út mot Pestszentlörinc, Béke tér där spårvägen vid Kispest korsar järnvägen från Budapest mot Lajosmizse.
Dieselloket 418 110 främst med tåg 2915 Lajosmizse - Budapest-Nyugti på linje S21 korsar spårvägen. En spårvagn ses längre bort påväg ut mot Pestszentlörinc.
TW6000 1556 på linje 50 mot Határ út korsar här järnvägen invid gamla signalkuren.
Sedan kommer nästa dieseldragna loktåg i form av tåg 2934 från Budapest-Nyugati mot Lajosmizse borta i kurvan.
Samma tåg korsar här också spårvägen innan det rullar in mot Kispest station bakom mig.
TW6000 1618 har också just korsat järnvägen påväg mot Pestszentlörinc, Béke tér.
Tillbaka vid ändhållplats Határ út där spårvagnarna på linje 50 delar plattform.
Vid Határ út's andra ändhållplats för spårvägslinjerna 42 och 52 som inte alls ligger på samma ställe som förra bilden så kommer här TW6000 1503 på linje 52.
Vi har åkt ett par hållplatser på linje 3 och hamnat vid Nagykörösi út där en modern CAF-vagn, 2228 på linje 3 mot Gubacsi út rundar kurvan in mot hållplatsen. Till höger linjen mot Határ út.
Örs vezér tere är en bytespunkt i östra Budapest där man kan byta mellan spårvagn 3, Metro 2 och HÉV-linjerna 8 och 9 som går ut mot förorterna.
Här står två tåg på linje 8 som ankommer resp. väntar på avgångstiden mot Gödöllö.
MXa 916 ankommer till slutstation Örs vezér tere på linje 8 från Gödöllö.
Vi klev av tåget vid Cinkota där linjerna delar sig som linje 8 mot Gödöllö resp linje 9 mot Csömör.
MXa 933 ankommande från Gödöllö på linje 8 ankommer Cinkota påväg in mot stan, mot Örs vezér tere.
Vi hoppade av tåget på linjen för att fota ett tåg åt andra hållet, och här ankommer MXa 919 till Mátyásföld alsó på linje 9 mot Csömör.
MXa 912 ankommer Mátyásföld alsó på linje 9 från Csömör in mot Örs vezér tere.
Vi är tillbaka på spårvägen och på linje 1 där ett trevagnars Tatratåg ankommer hållplatsen Vágány utca påväg mot Etele út/Fehérvári út.
Vid linje 1's ändhållplats Bécsi út/Vörösvári út ankommer ett trevagnars Tatratåg med vagn 4297 främst.
CAF-vagn 2101 ankommer också till Bécsi út/Vörösvári út. Denna vagn är liksom ett par andra i serien i hela 9 delar vilket gör vagnen rätt lång.
På HÉV-linje 5 som viker av norrut, mot Szentendre ser vi här ett tåg lämna stationen i Pannóniatelep som är näst sista station före ändstation.
MXa 1142 påväg mot Szentendre ser på linjen strax före Pannóniatelep i det fina landskapet.
Tåg mot stan med MXa 979 ankommer Pannóniatelep påväg mot Batthyány tér.
Vi har tagit oss till Szentendre i kvällsmörkret och tåg mot stan med MXa 1117 inväntar avgångstiden.
Ändhållplats på linjen i stan vid Batthyány tér ligger i en tunnel, och här har tåget just ankommit dit.
Vi förflyttar oss till Rákóczi tér längsmed metrolinje 4 som är förarlös. Här är ett tåg påväg mot Keleti pályaudvar påväg in till stationen.
Järnvägsstationen vid Keleti pályaudvar ståtar med denna byggnad och dessa målningar.
ÖBB Railjet som tidigare på kvällen kommit från Wien inväntar avgång tillbaka dit nästa morgon.
Till höger om Railjettåget står nattåg 347 med 91-53-0-477-689-0 främst som kommit från Wien och är påväg mot b .la Arad och Bukarest i Rumänien.
380 017-4 har tidigare ankommit med ett IC-tåg till Budapest Keleti från okänd destination.
Vi tog oss på kvällen upp på berget invid slottet för att titta ner på utsikten mot Donau i förgrunden.
Ny dag, vår sista i Budapest och det är den 7 april. Vi befinner oss på järnvägsstationen Nyugati och ser en Flirtvagn invänta nästa avgång.
Sedan tog vi oss en tur med linje 60, en linje som driver vagnarna upp på berget med hjälp av kugghjul. Här inväntar vagnarna 57-67 på avgång från ändstationen nedanför Városmajor.
Framme vid ändhållplatsen uppe på berget som heter Gyermekvasút.
Samma vagn vänder nu tillbaka ner igen från ändhållplatsen.
Uppe på berget går en mindre bana som kör från mitten av mars över sommaren och den kallas för "Childrens Railway" (på svenska: Barnens järnväg), en bana byggd efter andra världskriget som drivs av barn under övervakning av vuxna järnvägsarbetare.
Barn gör olika typer av jobb, från att sälja biljetter till trafikledning. Här ankommer tåget från ena ändpunkten, Huvösvölgy till denna stationen som heter Széchenyihegy och ligger inte långt från kugghjulsbanan.
Loket Mk45-2004 ska just kopplas loss från tåget för att göra rundgång.
Tåget står avgångsklart vid Széchenyihegy inför återresan mot Huvösvölgy.
Invid ställverket så passerar nu tåget påväg mot Huvösvölgy.
Tillbaka vid kugghjulsbanan och station Gyermekvasút där vagnarna 52-62 just ankommer nedifrån.
Vi möter vagnarna 57-67 på linjen vid station Adonis utca.
Nästa vagnsmöte blir med vagnarna 55-65 vid station Orgonás.
Vagnen har just ankommit till Szent János Kórház som är näst sista hållplats före ändhållplatsen nedanför berget.
Två sista bilder på kugghjulsbanan blir vid just Szent János Kórház där vagn 56-66 strax kommer genom grönskan.
Vagnen närmar sig hållplatsen med en mer utzoomad bild.
Två Tatravagnar på linje 56A mot Móricz Zsigmond körtér ankommer till Szent János Kórház.
En sista stadsbild från Budapest blir denna på linje 4/6's ändhållplats Széll Kálmán tér där vagn 2005 just ankommer.
Dags att flyga hem igen och här står bussen vi åkte ut med på linje 200E från Köbánya-Kispest vid flygplatsen.
En Boeing 737-800 från Ryanair är på ingående till flygplatsen i Budapest och ses här från shuttlebussen från terminalen ut till vårt Norwegianplan, som vi fick vänta på att det skulle passera.
Den 11 april kom tåg 10528 med b. la X2 2028 påväg från Malmö mot Stockholm enbart till Gripenbergstrakten strax söder om Tranås och vart sedan ståendes där ett par timmar p.g.a fel.
X12 3194 fick gå ut från Linköping och agera hjälpfordon till haveristen och sedan fick man dra in X2-tåget till Linköping med hjälp av X12'an.
Här kommer tåg 83864 Gripenberg-Linköping med då X12 3194 främst följt av X2-sättet mellan Sya och Mantorp.
Ytterligare en sidobild av tåget.
Här syns hur de är kopplade.
Och slutligen en bild på hela tåget bakifrån som närmar sig Mantorp.
Den 13 april var jag en sväng vid Dunsjö som ligger norr om Mariedamm på sträckan Mariedamm-Rönneshytta på linjen Mjölby-Hallsberg.
Här bygger man nu dubbelspår och just här vid Dunsjö kommer man att linjeräta banan rakt fram som synes här till skillnad mot hur den gamla linjen gick.
Här är en bild från plankorsningen med namn Höjen där den nya banan kommer att skära rakt genom och vy åt norr, mot Hallsberg.
Och från plankorsningen i riktning syd.
Sedan dyker Rm 1260 upp med godståg 4162 från Malmö gbg till Hallsberg rbg. Här ses hur den nya banan kommer att gå i jämförelse med den gamla.
I Rönneshytta mötte föregående tåg detta tåg, det är tåg 5621 med Rc4 1150 påväg mot Malmö gbg (denna dagen enbart Nässjö) som kommer på det gamla enkelspåret i kurvan.
I andra änden av gamla enkelspåriga kurvan kommer snart X51 9011 med tåg 8178 Mjölby-Gävle.
Tåget har här kört ut på det som ska bli nya dubbelspåret som även kan anas åt söder till höger.
Det sista tåget som passerade innan banan stängdes var detta, tåg 9128 med Rd2 1077 från Boxholm till Hallsberg rbg.
P.g.a banarbeten i b .la Stockholm och Göteborg under påskhelgen så fick man både leda om och ställa in tåg under helgen, dessutom kördes ett antal extratåg via andra vägar än normalt.
Ett sådant upplägg är UVEN's trafik som normalt går Norrköping-Katrineholm-Västerås-Sala som nu istället körde Linköping-Norrköping-Hallsberg direkt för att där ansluta mot Göteborgståg som gick via Västerås.
X12 3191 passerar genom Vingåker med tåg 80223 påväg mot Hallsberg. Tåget kommer från Linköping som först tåg 80222 till Katrineholm där man byter tågnummer.
Samma vagn är här påväg tillbaka mot Linköping igen med här tåg 80224 till Katrineholm och sedan 80225 till Linköping. Tåget passerar här vid Skeppmyrelund strax utanför Vingåker.
Förflyttning till Frövi där tåg 80552-53 med Rc6 1347 främst passerar. Tåget gick Stockholm-Göteborg via b. la Västerås-Frövi-Hallsberg-Karlstad.
Loktåg i Frövi är inte så speciellt vanligt där persontrafiken domineras av Tåg i Bergslagens Reginavagnar.
Några minuter senare är X55 3347 på ingång till Frövi med tåg 80704-05 från Oslo via b .la Frövi-Fellingsbro mot Stockholm.
Förflyttning till Hovsta och banan Hovsta-Jädersbruk via Alväng där vi ser tåg 80530 Göteborg-Stockholm med X2 2022 främst.
I Kumla passerar senare b .la X2 2016 med tåg 80516 Göteborg-Stockholm. Till vänster inväntar tåg 4325 på avgång mot Hallsberg rbg.
X74 003 med tåg 12099 Stockholm-Vårgårda passerar Kumla.
En stund senare kommer tåg 80510 från Stockholm via Västerås mot Göteborg.
Ma 401 + T43 242 rullar i sakta mak genom Kumla med tåg 62218 från Sävenäs rangerbangård till Örebro.
Sista bilden från Kumla blir på detta MTR-tåg 12078 Vårgårda-Stockholm.
Den 21-23 april åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årsmötesresa som detta året gick till Norrköping via b . la Hultsfred-Vimmerby och på hemväg via Hallsberg-Mjölby.
Här rullar SMoK's vagnar in till Nässjö påväg från Alvesta mot först Hultsfred.
Här görs ett fotostopp i Ormaryd påväg mot Hultsfred.
Bara en liten stund efter Ormaryd stannar vi till vid Breviksbacken under en gammal träbro. Här har längre godståg det trögt upp för backen under lövhalkeperioden.
Uppehåll i Hult en stund senare.
Vi har stannat till i Hjältevad där VIDA stod inne med sin TMZ 1406 och väntar på avgång som tåg 49212 mot Nässjö och vidare mot Alvesta.
Ett kortare fotostopp gjordes även i Ingatorp.
Sedan var det dags för resans första fotokörning vid Högebro strax utanför Mariannelund där väg 40 korsar både järnvägen och Bruzaån på broar.
Ett uppehåll gjordes även på gamla hemorten för min del, Mariannelund.
I Hultsfred gjordes riktningsbyte inför fortsatta resan norrut längs Stångådalsbanan mot Linköping och slutligen för dagen Norrköping.
Ett kortare fotostopp gjordes vid km 113 strax söder om Storebro.
Även vid gamla stationen i Storebro gjordes ett uppehåll.
Vi är framme i Vimmerby och här förbigår Y31 1423 oss med sitt tåg 8558 Kalmar-Linköping.
Våra vagnar står avgångsklara i Vimmerby för vidare färd norrut.
I Kisa gjordes ett tågmöte med Y2 1384 i tåg 8561 mot Kalmar.
Fotokörning vid Kåtebosjön som ligger strax norr om Rimforsa/Opphem och strax söder om Brokind.
Vi får stanna vid infarten till Bjärka-Säby och låta Y31 1425 passera på Tjustbanan med tåg 8591 mot Västervik.
Y31 1423 som vi tidgare såg i Vimmerby kommer här nu i Bjärka-Säby som tåg 8563 mot Kalmar.
Vi är framme i Linköping där vi gör ett riktningsbyte inför vidare resa mot Norrköping.
När vi ankommit till Norrköping så hade det börjat regna en hel del.
M97 67 är påväg mot Fridvalla när den närmar sig Rådhuset samma kväll.
Ny morgon i Norrköping, det är den 22 april och vi ska ut och b .la åka på hamnspåren i Norrköping.
Först ankommer här X55 3349 i tåg 516 mot Stockholm.
Den nuvarande godsbangården i Norrköping, den ska avvecklas inom de närmsta åren inför att Ostlänken byggs här och man bygger istället en ny utanför Åby i riktning mot Händelö.
Här har vi just kört ut på godsbangården för att åka de olika spårsystemen i hamnen.
Här har vi åkt ut på Södra hamnspåret och här har vi kommit till Alphyttans bangård där man normalt ställer upp vagnar som ska lastas och lossas på kajspåren.
Vi åker nu spåret ut mot Lindö/BE Group och kör här pararellt med Lindövägen. Behöver jag nämna att man får lite konstiga blickar från förbipasserande bilar här?
Längre ut än såhär kommer vi inte, vi är i höjd med BE Group Sverige AB och längre fram är det privat spår så längre än såhär kommer vi inte. Vi har passerat trafikplats Sylten och har Kanalgatan främst i bild.
Jag sitter nu längst bak i rälsbussen och fotar bakåt påväg tillbaka mot stan, här passeras Trafikplats Kråkvilan som är en mindre uppställningsbangård.
Växeln mellan spåret till Alphyttan där vi var först till vänster och där vi kom från nu, ute från Lindö till höger.
Här åker vi i höjd med Hamnbron inne i centrala stan.
En del av Norrköpings godsbangård sett från bakhytten.
Här har vi kört lite längre in på godsbangården. Nu ska vi istället köra ner på spåret ut mot Händelö som här ses vika av mot vänster.
Nu gör vi en resa ner mot Händelö och industrispåren ut där. Här utfartskurvan ut från godsbangården mot Händelö, denna del lär väl försvinna när nya godsterminalen är i bruk.
Först gjordes en avstickare på spåret ut mot Norra kajen där b .la en gammal kran finns. Hit körs det idag en del vagntransporter.
Vi rullar nu över Händelöbron ut på just Händelö.
En bit efter bron ligger denna växel jämte Hanholmsvägen som delar av banan åt vänster in mot industriområdet där b .la PostNord Logistik, Kuehne & Nagel AB, Green Cargo m .fl ligger.
Spåret byggdes 1974 för att underlätta vagntransporter in till dåvarande Televerket och Dow Cemikals.
Vi har åkt in på den lilla grenen mot b .la GC och PostNord och stannat till i kurvan in.
Från förra bilden har vi nu åkt en kortare stump till en växel och nu ska vi åka ut mot en uppställningsbangård som finns här.
Vi åker tillbaka på huvudspåret ut mot Händelö och hamnar vid Lantmännen till vänster och oljehamnen rakt ner i bild. Vi ska vika av åt vänster.
Och med Lantmännens anläggning så hamnar vid vid bangården med namn Etanolen. Vi ska fortsätta vidare ut mot Pampushamnen via detta spåret.
Här efter plankorsningen till vänster och sedan rakt fram kommer den nya Kardonbanan till den nya godsbangården att hamna. En del av det blivande spåret har jag dokumenterat i november 2016 och finns på den sidan.
Efter kurvan ligger denna lilla plankorsning och det lär väl se annorlunda ut här efter att Kardonbanan byggts.
Och här i kurvan kommer ett ben från det triangelspår som man bygger för Kardonbanan att anläggas.
Vi är framme vid Pampushamnen där man lastar containrar.
SMoK-tåget vid just Pampushamnen innan vi körde tillbaka mot stan igen.
Vi gjorde även en liten avstickare till Ostkustterminalen som ligger strax norr om Norrköping påväg mot Åby.
Efter lunchpaus på stan så var det dags för spårvagnsutflykt med hela sällskapet. Vagnen vi åkte med var M97 61 som blivit ombyggd i fronten efter en olycka för ett antal år sedan och här ankommer den till Rådhuset.
Vi åkte till Folkets park där man fick kliva av medan växlarna lades om inför att vi skulle åka in i slingan där.
M97 61 är påväg in genom slingan vid Folkets park.
Sedan vart det en sväng upp till vagnhallen med fri rundvandring på området. Här stod cafévagnen M94 71 uppställd varifrån man serverade fika till oss.
En Skåning som förvirrat sig till Norrköping, det är Transdev 3513 som ursprungligen rullat i Kristianstad som fanns här.
En hel hoper av avställda M67K finns också uppställda på området.
Här ser vi de framifrån, de är framifrån räknat M67K 86, 83, 87, 82 88 samt 84.
M67 144 fanns uppställd inne i vagnhallen.
M97 64 stod uppställd inne i verkstaden.
I andra delen av hallen står dessa vagnar uppställda, vissa ska bli museivagnar, b .la M98-vagnen (låggolvsvagnen i bakgrunden till höger).
Nu har vi åkt ned med vagnen till ändhållplatsen på linje 2, Kvarnberget.
Vagnen vänder runt i slingan.
Det sista i spårvagnsväg vi gjorde i Norrköping var att ta en sväng upp till slingan vid Norr tull där vi vände runt och vart sedan avsläppta vid Rådhuset igen.
Av en händelse fick vi senare på kvällen se M67 131 stå uppställd utanför Resecentrum för en evenemangskörning.
Ytterligare en ny morgon i Norrköping den 23 april och dags för resans sista dag, här står vagnarna uppställda på Norrköping C i morgonljuset.
Dubbla loktåg i Norrköping på morgonen. Tågsättet till vänster står uppställt ett tag till och det till höger är tåg 224 mot Stockholm.
Vi åkte inte långt innan det blev stopp igen, nu stannade vi strax före de första av de tre Graversforstunnlarna norr om Åby för att vandra gamla bansträckningen runt berget.
Det var en härlig vårpromenad i fint väder som gjordes.
Mellan ett par berg gick gamla banvallen.
Vid gamla banvallens slut stod tåget återigen och väntade på oss.
I Vingåker stod vi stilla ett längre tag och hade plattformsfika. MTR Express tåg 2080 från Göteborg mot Stockholm med X74 004 susar förbi oss under tiden.
En bild från bakhytten då vi åkte genom Hallsbergs rangerbangård påväg ut mot Östansjö för att där byta färdriktning tillbaka till Hallsberg igen.
Vi åker på banan Hallsberg-Mjölby en bit mot utfarten. Denna kommer man att bygga om till dubbelspår inom ett par år och då flytta ut stambanan en bit mot höger i bild för att få plats med fyra spår här.
Vi kommer ner på Västra stambanan i riktning söderut vid Tälle. Till höger spåret vi just åkt direkt från godsbangården och längre fram kan anas en växel för tåg norrut som ska in direkt på godsbangården.
Denna förbindelse just på denna platsen kommer att försvinna när man bygger den längre söderut då banan mot Mjölby ska gå i en helt ny sträckning ut från Hallsberg i framtiden.
Ungefär här kommer den nya anslutningspunkten att ligga sen när växlar kommer att ligga till nya spår direkt mot godsbangården. Här kommer även det nya dubbelspåret mot Mjölby att korsa Västra stambanan.
Rc6 1421 står kopplad med AFM7 5544 i Hallsberg en stund senare.
Hallsbergs modelljärnvägsförening har lokaler ett stycke från stationen i Hallsberg och det besökte vi under uppehållet här. Här en modell av Hallsbergs station.
Modell av Blue X som inte finns kvar längre i SJ's flotta. Vagnarna finns dock kvar som A11 och B11 i den färgsättningen men är inkopplade i ordinarie tåg, ofta i tåg på Dalarna.
SJ's nattåg är påväg in mot Hallsberg.
Då har vi lämnat Hallsberg bakom oss och passerar vid Tälle där spåret direkt från rangerbangården till Västra stambanan ansluter till vänster och vi åker söderut på spåret via bangården mot Skymossen/Mjölby.
Som det är idag så delar sig banan mot Mjölby med denna stump till Västra stambanan just här. Banan till Mjölby kommer att få en helt ny sträckning ut från Hallsberg och inte alls gå där den går idag via Skymossen och Åsbro.
I framtiden kommer alltså den anslutningspunkten från godsbangården att ligga närmare Östansjö. Detta spåret vi åker på ska rivas när det nya dubbelspåret byggs i ett nytt läge söder om detta nuvarande spår. Här har vi just rullat över bron över Västra stambanan.
En linjebild mellan Hallsberg rbg och Skymossen på spåret som ska rivas.
Vid Skymossen ansluter det andra spåret som går direkt in till Hallsbergs personbangård vilken majoriteten av resandetågen på banan använder in mot Hallsberg.
Ytterligare en bild på platsen men på växeln. Båda dessa spår rivs när nya dubbelspåret kopplas in.
Försignalen till Hallsberg/Skymossen.
Passage av Åsbro station, ett samhälle som mister järnvägen när dubbelspåret byggs.
Infartssignalen till Åsbro söderifrån.
Ungefär här vid Toskekärr kommer den nya banan från Hallsberg att ansluta i framtiden med ett dubbelspår från vänster i bild.
Fotostopp vid Stenkumla som är den nuvarande norra punkten för dubbelspåret som byggs härifrån genom Rönneshytta ner till Dunsjö norr om Mariedamm.
På ungefär samma ställe så ser vi här att man har förberett rätt mycket inför det nya spåret.
En plankorsning som fortfarande finns kvar är den för Fixavägen som ligger ett stycke norr om Rönneshytta.
Rullar genom Rönneshytta som fortfarande är en driftplats.
Blivande driftplats/krysstation Löcknamon som ligger strax söder om Rönneshytta.
Vid Dunsjö som fått driftplatsnamnet Runsala strax norr om Mariedamm går spåren ihop igen och det blir åter snart enkelspår då denna deletapp är slut här.
Här går spåren återigen ihop.
Uppehåll för plattformsfika i Motala en stund senare som också blir min sista bild från denna resan.
X11 3187 är påväg mot hjulsvarvning i Hagalund och passerar här Mjölby den 25 april och det blir också den sista bilden för denna månad.